با مهم ترین خواص تخم کتان برای سلامتی آشنا شوید

احتمالا شگفت‌زده می‌شوید اگر بدانید که یک قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده، حاوی حدود ۱۶۰۰ میلی‌گرم اسیدهای چرب مفید امگا ۳ است که بیش از سه برابر حداقل مقدار توصیه شده روزانه توسط انجمن قلب آمریکا محسوب می‌شود.

تخم کتان یکی از بهترین منابع امگا ۳ برای افرادی است که در رژیم غذایی آن‌ها ماهی وجود ندارد. اما خواص تخم کتان چیست؟ آیا تخم کتان به کاهش وزن کمک می‌کند؟ این ماده مغذی را به چه شکل‌هایی می‌توان مصرف کرد؟

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم شما را به صورت کامل با خواص تخم کتان و تاثیر آن روی سلامتی بدن، آشنا کنیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید

ارزش غذایی تخم کتان

تخم کتان ریز، سرشار از مواد مغذی بوده و به دلیل تاثیر آن بر کاهش وزن، محبوبیت فوق العاد‌ه‌ای دارد.

ارزش غذایی تخم کتان

طبق گفته کارشناسان مواد غذایی، یک قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده با وزن ۷ گرم حاوی منابع زیر است:

کالری پروتئین چربی کربوهیدرات فیبر کلسیم منیزیم فسفر پتاسیم فولات
37.4 1.24 گرم 2.95 گرم 2.02 گرم 1.91 گرم 17.8 میلی‌ گرم 27.4 میلی‌ گرم 44.9 میلی گرم 56.9 میلی گرم 6.09 میلی گرم

ارزش غذایی تخم کتان بسیار بالا بوده و یک قاشق چای خوری تخم کتان نیز حاوی مقادیری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف، اما به مقدار کم است.

علاوه بر این، تخم کتان، لیگنان‌ها، تریپتوفان، لیزین، تیروزین و والین و همچنین چربی‌های سالمی که عمدتا غیراشباع هستند را فراهم می‌کند.

همچنین درباره خواص تخم کتان باید گفت که این ماده غذایی، منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی زیر است:

  • تیامین‌ها: این ویتامین تحت عنوان ویتامین B1 نیز شناخته می‌شود. برای متابولیسم طبیعی و عملکرد عصبی ضروری است.
  • فلز مس: یک ماده معدنی ضروری است. مس برای رشد، نمو و عملکردهای مختلف بدن مهم است.
  • مولیبدن: تخم کتان سرشار از مولیبدن است. این ماده معدنی ضروری در دانه‌ها، غلات و حبوبات به وفور یافت می‌شود.
  • منیزیم: منیزیم یک ماده معدنی مهم که نقش زیادی در بدن شما دارد به مقدار زیاد در غلات، دانه‌ها، آجیل و سبزیجات برگ سبز و تخم کتان وجود دارد.
  • فسفر: این ماده معدنی معمولا در غذاهای سرشار از پروتئین یافت می‌شود و به سلامت استخوان و حفظ بافت کمک می‌کند.

مردم باید سعی کنند تخم کتان را به صورت آسیاب شده مصرف کنند؛ زیرا در صورت مصرف آن به شکل اولیه، روده نمی‌تواند خواص تخم کتان و مواد مغذی آن را به طور کامل جذب کند.

مهم ترین خواص تخم کتان

تخم کتان حاوی برخی مواد مغذی است که فواید مختلفی برای بدن دارد. مانند سایر غذاهای گیاهی، تخم کتان نیز سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها با حذف مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد، به بدن در پیشگیری از بیماری کمک می‌کنند.

مهم ترین خواص تخم کتان برای سلامتی

رادیکال‌های آزاد به دلیل فرآیندهای طبیعی و فشارهای محیطی به وجود می‌آیند. اگر رادیکال های آزاد بسیار زیادی در بدن وجود داشته باشد، استرس اکسیداتیو ایجاد شده و منجر به آسیب سلولی و بیماری می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها در از بین بردن رادیکال‌های آزاد از بدن، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

تخم کتان منبع خوبی از لیگنان‌ها است که خواص آنتی اکسیدانی دارند. به گفته برخی از دانشمندان، تخم کتان بیش از ۸۰۰ برابر بیشتر از سایر غذاها، حاوی لیگنان است.

در ادامه، به فواید تخم کتان برای سلامتی می‌پردازیم و هریک را توضیح می‌دهیم.

تقویت پوست و مو

از فواید تخم کتان می‌توان به تقویت پوست و مو اشاره کرد. تخم کتان منبع خوبی از ویتامین E است. روغن تخم کتان را می‌توان به طور مستقیم روی پوست سر استفاده کرد تا بیشترین فواید آن را به دست آورد.

این ماده غذایی به تقویت مو و تقویت رشد مو کمک می‌کند. به طور مشابه ژل تخم کتان برای پوست و مو مفید است. ژل تخم کتان را روی موها بمالید و ۱ ساعت بعد موها را بشویید. این کار به افزایش درخشندگی مو و صورت، کمک خواهد کرد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

یکی از خواص تخم کتان این است که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است. تحقیقات نشان می‌دهد که امگا ۳ به جلوگیری از رشد انواع مختلف سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

تخم کتان همچنین حاوی لیگنان است. لیگنان‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که با جلوگیری از تشکیل رگ‌های خونی جدید، رشد تومور را کاهش می‌دهند.

یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که میزان بروز سرطان سینه در زنانی که به طور منظم تخم کتان مصرف می‌کنند، کمتر از سایر بانوان است.

علاوه بر این، در سال ۲۰۱۸، نویسندگان طی یک بررسی به این نتیجه رسیدند که تخم کتان می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه پس از یائسگی کمک کند.

لیگنان‌ها نوعی فیتواستروژن هستند که یک ماده مغذی گیاهی است که به روشی مشابه استروژن عمل می‌کند. نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه فیتواستروژن‌ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که آن‌ها، نقش محافظتی ایفا می‌کنند.

بهبود کلسترول و سلامت قلب

یکی دیگر از خواص تخم کتان کاهش سطح کلسترول و سلامت قلب است. انجمن قلب آمریکا (AHA) خوردن فیبر و امگا ۳ بیشتر را برای تقویت سلامت قلب توصیه می‌کند. لیگنان‌ها نیز به پیشگیری از بیماری قلبی عروقی کمک می‌کنند. تخم کتان حاوی تمام این مواد مغذی است.

خواص تخم کتان برای بهبود سلامت قلب

علاوه بر این، تخم کتان حاوی فیتواسترول است. فیتوسترول‌ها ساختاری مشابه کلسترول دارند، اما به جلوگیری از جذب کلسترول در روده‌ها کمک می‌کنند؛ بنابراین مصرف فیتوسترول‌ها ممکن است به کاهش سطوح لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول «بد») در بدن کمک کند.

در سال ۲۰۱۰، محققان تأثیر تخم کتان را بر سطح کلسترول مردانی که کلسترول نسبتا بالایی داشتند بررسی کردند. شرکت‌کنندگان یا یک کپسول ۲۰ میلی گرمی حاوی لیگنان، یک کپسول ۱۰۰ میلی گرمی یا یک دارونما به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند.

سطح کلسترول به خصوص در کسانی که کپسول‌های ۱۰۰ میلی گرمی مصرف کردند پس از مصرف لیگنان کاهش یافت.

پژوهشگران در سال ۲۰۱۲ تحقیقی را با حضور ۱۷ نفر انجام دادند و دریافتند که یکی از خواص تخم کتان این است که باعث کاهش کلسترول LDL و کمک به حذف چربی از بدن می‌شود.

اگرچه آنها اشاره می‌کنند که رژیم غذایی کلی نیز ممکن است در این قضیه نقش داشته باشد. با وجود این، این تیم معتقدند که مصرف تخم کتان برای کاهش سطح کلسترول مفید است.

برخی از دانشمندان، روغن های امگا ۳ را که معمولا در ماهی‌های چرب وجود دارد، با کاهش خطر قلبی عروقی مرتبط می‌دانند. محققان معتقدند که تخم کتان می‌تواند جایگزینی برای منابع دریایی امگا ۳ باشد و آن را به منبعی مفید برای افرادی که از رژیم‌های غذایی گیاهی پیروی می‌کنند، تبدیل کند.

کاهش علائم آرتریت

به گفته بنیاد آرتریت، تخم کتان به کاهش درد و سفتی مفاصل کمک کند. برخی افراد از آن برای کاهش علائم بیماری‌هایی آرتریت روماتوئید، لوپوس و پدیده رینود استفاده می‌کنند.

تاثیر تخم کتان بر کاهش علائم آرتریت

آنها می‌افزایند که شواهد کافی برای حمایت از استفاده از آن به این منظور وجود ندارد، اما معتقدند که ALA موجود در تخم کتان به کاهش التهاب کمک می‌کند.

مردم می‌توانند تخم کتان را به شکل‌های زیر مصرف کنند:

  • مصرف تخم کتان به صورت آسیاب شده (یک قاشق غذاخوری در روز)
  • مصرف به صورت روغن (یک تا سه قاشق غذاخوری در روز)
  • مصرف تخم کتان به صورت کپسول (۱۳۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی‌گرم در روز)

کاهش قند خون

کاهش قند خون یکی دیگر از خواص تخم کتان است. لیگنان‌ها و سایر فیتواستروژن‌ها به کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند دیابت کمک می‌کنند.

کاهش قند خون با تخم کتان

در سال ۲۰۱۳، دانشمندان به ۲۵ نفر به مدت ۱۲ هفته هر روز ۰ گرم، ۱۳ گرم یا ۲۶ گرم تخم کتان دادند. شرکت‌کنندگان پیش دیابت داشتند یا مردانی بودند که چاقی یا اضافه وزن داشتند یا زنانی بودند که یائسه شده بودند.

این تحقیقات نشان داد که دوز ۱۳ گرمی باعث کاهش سطح گلوکز و انسولین و بهبود حساسیت به انسولین می‌شود، اما دوزهای دیگر این اثر را نداشتند.

همچنین، یک مطالعه بر روی جوندگان در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ترکیبات موجود در تخم کتان، ممکن است به کاهش بروز دیابت نوع ۱ و تاخیر در شروع دیابت نوع ۲ کمک کند. با این حال، این نتایج ممکن است روی انسان، قابل اجرا نباشد.

در همان سال، ۹۹ فرد مبتلا به پیش دیابت، روزانه ۴۰ گرم یا ۲۰ گرم بذر کتان یا بدون بذر کتان و بدون دارونما به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند. نتایج مصرف تخم کتان به کاهش فشار خون منجر شد، اما در میزان سطح قند خون یا مقاومت به انسولین، تاثیری نداشت.

خواص تخم کتان برای لاغری

تخم کتان برای لاغری مفید است؛ چون این ماده غذایی حاوی فیبر محلول است که در صورت ترکیب با آب، بسیار چسبنده می‌شود. تحقیقات نشان داده است که این فیبر در کاهش گرسنگی و اشتها برای مصرف غذا موثر است و باعث کاهش وزن می‌شود.

خواص تخم کتان برای لاغری

در مطالعاتی که بیش از ۱۲ هفته طول کشید و در میان افرادی که بیش از ۳۰ گرم تخم کتان در روز مصرف می‌کردند، کاهش وزنی بیش از ۱ کیلوگرم مشاهده شد.

در ادامه به انواع روش‌هایی که می‌توانید تخم کتان را مصرف کنید و از این طریق وزن خود را کاهش دهید، اشاره می‌کنیم.

چای تخم کتان

برای اینکه از خواص تخم کتان بهره ببرید، این ماده غذایی را به چای خود اضافه کنید تا ببینید وزن شما چگونه کاهش پیدا می‌کند.

چای تخم کتان

در ادامه نحوه تهیه چای تخم کتان آورده شده است:

مواد لازم:

  • ۱ قاشق غذاخوری پودر تخم کتان
  • دارچین
  • عسل
  • ۱.۵ فنجان آب

روش مصرف:

یک فنجان آب را در یک قابلمه بریزید و بگذارید ۲ تا ۳ دقیقه بجوشد. یک پیمانه دارچین و پودر تخم کتان را اضافه کنید. حالا ۵ تا ۸ دقیقه دیگر آن را بجوشانید و هر از گاهی آن را هم بزنید.

بعد از این مدت، گاز را خاموش کنید و چای را میل کنید. بنا به ذائقه خود می‌‌توانید عسل را به آن اضافه کنید یا از آب لیمو استفاده کنید.

تخم کتان و ماست

ما می‌دانیم که تخم کتان به کاهش وزن کمک می‌کند؛ اما آیا می‌دانستید ماست منبعی سرشار از پروتئین است و متابولیسم را سرعت می بخشد و همچنین شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد؟

بله، به این ترتیب ترکیب پودر تخم کتان و ماست، یک دستورالعمل عالی برای کاهش وزن است.

روش مصرف:

پودر تخم کتان و کشک را در یک کاسه با هم مخلوط کرده و خوب مخلوط کنید و بعد از آن، بلافاصله سرو کنید.مصرف تخم کتان و ماست یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش وزن و لذت بردن از تخم کتان به عنوان یک میان وعده خوش طعم است که سرشار از پروتئین، کلسیم و ویتامین D است.

نوشیدنی تخم کتان

با مصرف نوشیدنی این ماده مغذی می‌توان خواص تخم کتان را دریافت کرد؛ بنابراین آن را در زمان صبح بنوشید. این یک دستور العمل خوشمزه و سالم است که می‌تواند به راحتی سرعت کاهش وزن شما را افزایش دهد.

نوشیدنی تخم کتان

مواد لازم:

  • ۳ یا ۴ قاشق غذاخوری تخم کتان
  • ۱ فنجان آب

روش مصرف:

یک فنجان آب را در یک کاسه بریزید و تخم کتان را به آن اضافه کنید. بگذارید تا صبح همینطور بماند و اول صبح آن را با معده خالی میل کنید. دو یا سه بار در هفته، از این نوشیدنی استفاده کنید.

اسموتی تخم کتان

اسموتی تخم کتان راهی سالم برای شروع روز شما است. افزودن تخم‌های کتان به اسموتی به شما کمک می‌کند ساعت‌ها سیر بمانید. علاوه بر این، به افزایش دریافت مواد مغذی در بدن شما کمک می‌کند.

اسموتی تخم کتان

مواد لازم:

  • ۱ فنجان آب
  • ۲ قاشق غذاخوری تخم کتان
  • 1 فنجان اسفناج تازه
  • ۱ فنجان توت فرنگی منجمد
  • ۱ فنجان موز یخ زده

روش مصرف:

همه مواد را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا یکدست شود. بلافاصله آن را سرو کنید و از خواص این اسموتی برای کاهش وزن خود لذت ببرید.

روغن تخم کتان

روغن تخم کتان فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. این منبع سرشار از آلفا لینولنیک اسید است. بدن این اسیدهای چرب غیراشباع ضروری را به اسیدهای چرب امگا ۳ تبدیل می‌کند که ضد التهاب هستند و به کنترل وزن کمک می‌کنند.

روغن تخم کتان

علاوه بر این، روغن تخم کتان سلامت قلب شما را نیز بهبود می‌بخشد و به درمان یبوست کمک می‌کند. بنابراین، روغن تخم کتان می‌تواند یک انتخاب عالی برای جایگزینی با روغن‌های دیگر در رژیم غذایی شما باشد و به شما در کاهش وزن کمک کند.

خواص تخم کتان برای قاعدگی

تخم کتان سرشار از پروژسترون و منبع عالی امگا ۳ و ۶ است. از دیگر خواص تخم‌ کتان می‌توان به حفظ طول طبیعی بین تخمک‌گذاری و قاعدگی در زنان اشاره کرد.

همچنین این ماده مغذی، شانس باروری زنان در سنین باروری را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، به حفظ تعادل هورمونی کمک می‌کند. تخم کتان فوایدی برای بهبود PCOS هم دارد.

علاوه بر این، تخم کتان برای زنانی که چرخه‌های قاعدگی ماهانه سنگین یا عدم تعادل هورمونی دارند مفید است. تخم کتان در رفع مشکلات هورمونی زنان معجزه می‌کند.

آنها منبع عالی لیگنان هستند، یک ترکیب طبیعی که به تعادل هورمون‌ها و کاهش سطوح بالای استروژن کمک می‌کند. مصرف منظم تخم کتان فرآیند تخمک‌گذاری در طول چرخه قاعدگی را منظم می‌کند.

تخم‌های کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و برای دردهای قاعدگی بسیار مفید هستند.

اگر علائم قبل از قاعدگی را تجربه می کنید، افزودن تخم کتان به رژیم غذایی برای شما مفید خواهد بود. پروستاگلاندین‌ها مسئول گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی هستند.

افزودن تخم کتان به رژیم غذایی باعث کاهش سرعت ترشح این ماده می‌شود، بنابراین مصرف تخم کتان در دوران قاعدگی توصیه می‌شود.

روش مصرف تخم کتان

علاوه بر مواردی که در بخش تخم کتان برای لاغری ذکر شد برای اینکه از خواص تخم کتان بهره ببرید، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید و آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

هنگام پخت از کنجاله کتان استفاده کنید

شما می‌توانید برای تقویت تغذیه، کنجاله تخم کتان را به تقریبا هر نوع غذای پخته شده اضافه کنید. چند راه برای انجام این کار وجود دارد:

کنجاله کتان

نصف تا یک فنجان آرد را با پودر کتان جایگزین کنید. یک تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری کتان و سه قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. یا هر قاشق غذاخوری مارگارین، کره یا روغن را با سه قاشق غذاخوری کنجاله کتان جایگزین کنید.

شیر تخم کتان یا تخم کتان آسیاب شده را به اسموتی ها اضافه کنید

فرقی نمی‌کند کدام گزینه را انتخاب کنید، تخم کتان یک اسموتی بی‌نقص است. فقط مقدار کمی شیر یا دانه‌ها را در مخلوط کن خود بریزید. در این مورد نیازی به آسیاب کردن تخم کتان نیست، زیرا مخلوط کن این کار را برای شما انجام می‌دهد.)

از روغن تخم کتان در سس سالاد خانگی استفاده کنید

هر جایی که به طور معمول از روغن زیتون یا آووکادو استفاده می‌کنید آن را با روغن تخم کتان جایگزین کنید تا از خواص تخم کتان بهره ببرید. شما می‌توانید روغن را روی پروتئین‌ها، غذاهای تخمیر شده و چربی‌های سالم بپاشید و مصرف کنید.

تخم کتان آسیاب شده را در کاسه صبحانه خود بریزید

تخم کتان آسیاب شده یک گزینه عالی برای ترکیب با غذاهای ماستی و غلات است و اگر آن را خوب مخلوط کنید و هم بزنید دیگر متوجه تخم کتان در غذای خود نخواهید شد.

تخم کتان آسیاب شده را به گرانولای خانگی خود اضافه کنید

شما می‌توانید تخم کتان خود را از فروشگاه تهیه کنید، اما چرا ضریب تازگی آن در خانه افزایش ندهید؟ به سادگی مقداری تخم کتان آسیاب شده را در مواد گرانولا یخود بریزید و آن را با حرارت کم در فر برشته کنید تا ترد شود.

سخن آخر درباره خواص تخم کتان

در این مقاله به خواص تخم کتان و نحوه مصرف آن و همچنین فواید مصرف تخم کتان برای سلامتی و کاهش وزن پرداختیم.

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید تخم کتان حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های زیادی است که به حفظ سلامتی شما کمک کرده و به کاهش و یا پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک می‌کنند. علاوه بر این مصرف آن در دوران قاعدگی نیز مفید است.

در صورتی که شما نیز تجربه‌ای در زمینه مصرف تخم کتان دارید و یا با مصرف آن به کاهش وزن رسیده‌اید و یا به بیماری شما کمک کرده است آن را در بخش نظرات با کاربران در میان بگذارید.

سوالات رایج

مهم‌‌ترین خواص تخم کتان چیست؟

از مهم‌ترین خواص تخم کتان می‌توان به کاهش کلسترول، بهبود سلامت قلب، کاهش قند خون، کاهش گرگرفتگی اشاره کرد.

آیا تخم کتان به کاهش وزن کمک می‌کند؟

تحقیقات نشان داده که مصرف تخم کتان در درازمدت به کاهش وزن کمک می‌کند. با افزودن این ماده غذایی به رژیم غذایی خود می‌توانید وزن خود را کاهش دهید.

تخم کتان را به چه صورت می‌توان مصرف کرد؟

تخم کتان‌ را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند مصرف روغن تخم کتان، مکمل تخم کتان، به همراه ماست و یا تهیه اسموتی تخم کتان مصرف کرد.

امتیاز شما به این پست
منبع medicalnewstoday bebodywise healthshots
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x