درمان درد زانو با طب سوزنی + فواید طب سوزنی برای رفع زانو درد

زانوهای ما همیشه در معرض آسیب هستند. در دوران جوانی، ورزش کردن تاندون‌ها یا منیسک‌های ظریف را تحت فشار قرار می‌دهد و با افزایش سن، ابتلا به آرتروز و روماتیسم باعث درد و تورم زانوها می‌شود.

خوشبختانه، این روزها روش‌های مختلفی برای تسکین درد زانو وجود دارد که یکی از آن‌ها طب سوزنی است. تحقیقات نشان می‌دهد که درمان درد زانو با طب سوزنی باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران می‌شود.

تصمیم داریم در این مقاله از ایده آل مگ در مورد اینکه طب سوزنی چیست و چه تاثیری روی زانو درد دارد، صحبت کرده و شما را با نحوه انجام آن و عوارضی که ممکن است به همراه داشته باشد، آشنا ‌کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

طب سوزنی چیست؟

در طب سوزنی همان‌طور که از نام آن مشخص است، سوزن‌های بسیار نازک به پوست نقاط خاصی از بدن وارد می‌شوند.

طب سوزنی

این روش درمانی که از مهم‌ترین شاخه‌های طب سنتی چینی است، از هزاران سال پیش آغاز شده و بر این فرض استوار است که قرار دادن سوزن در نقاط مختلف بدن، می‌تواند با تحریک جریان چی (qi) به کاهش درد و القای حس آرامش کمک کند.

نکته: چی یک نیروی انرژی است که در سراسر بدن جریان دارد و در صورت متعادل شدن و رفع انسداد، باعث تندرستی می‌‌شود.

این روزها برای میلیون‌ها انسانی که با درد زندگی می‌کنند، طب سوزنی یک واژه ناشناخته نیست. در حال حاضر، این روش درمانی به طور گسترده در میان جامعه پزشکی پذیرفته شده و در بین بیماران، بسیار محبوب است.

در سال 1996، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اولین مهر تایید خود را در ایالات متحده به طب سوزنی داد، یعنی زمانی که سوزن‌های آن را به عنوان وسایل پزشکی طبقه‌بندی کرد. بعد از آن، مطالعات مختلف نشان دادند که طب سوزنی می‌تواند در تسکین درد و درمان‌ بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد.

طب سوزنی اغلب به عنوان یک درمان مکمل استفاده می‌شود؛ یعنی باید در کنار سایر درمان‌های معمول انجام شود. پزشکان می‌گویند که نباید قبل از اینکه روش‌های درمانی استاندارد مانند دارو درمانی را امتحان کنید، به سراغ طب سوزنی بروید.

به خاطر داشته باشید که طب سوزنی زمانی بهترین نتیجه را دارد که آن را با سایر درمان‌ها ترکیب کنید.

آیا درد زانو با طب سوزنی درمان می شود ؟

زانو درد ناشی از آرتروز یا آسیب، روی کیفیت زندگی تاثیر دارد، توان حرکت کردن را کاهش می‌دهد و حتی مانع خوابیدن می‌شود. طب سوزنی می‌تواند به تسکین این درد آزاردهنده کمک کند.

نحوه درمان درد زانو با طب سوزنی

طب سوزنی جریان خون را در ناحیه آسیب دیده افزایش می‌دهد، در نتیجه سموم و مایعات اضافی از بدن خارج شده و التهاب کاهش پیدا می‌کند. هر چقدر التهاب و تورم کمتر باشد، فشار و درد کمتری را احساس می‌کنید.

به اعتقاد دانشمندان، هنگامی که سوزن‌ها روی بدن قرار می‌گیرند، با ارسال سیگنال به مغز باعث افزایش ترشح اندورفین و کاهش درد می‌شوند؛ همچنین طب سوزنی تولید هورمون کورتیزول را که در کنترل التهاب نقش دارد، کاهش می‌دهد. وقتی درد و التهاب به کمک طب سوزنی کم می‌شود، عملکرد زانو و تحرک آن بهبود می‌یابد.

بعضی شواهد نشان می‌دهد که انتظارات و باورهای فرد ممکن است بر نتایج طب سوزنی تاثیر بگذارد. این روزها محققان در حال ارزیابی این موضوع هستند که آیا انتظار یک فرد از مفید بودن طب سوزنی به کسب نتیجه بهتر کمک می‌کند یا خیر.

تحقیقات چه می‌گویند؟

بسیاری از مطالعات بالینی از درمان درد زانو با طب سوزنی حمایت می‌کنند. یک مطالعه روی 18 هزار بیمار نشان داده است که طب سوزنی برای مدیریت مشکلاتی که باعث درد مزمن می‌شوند، از جمله درد زانو مفید است.

علاوه بر این، گروهی از محققان تحقیقاتی را که در مورد مدیریت درد پس از جراحی زانو بودند مرور کرده و به این نتیجه رسیدند که طب سوزنی نیاز به مصرف داروهای اپیوئیدی (داروهای مخدر) را به تاخیر می‌اندازد و کاهش می‌دهد.

آرتروز

آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است که معمولا علائم آن از دهه 50 زندگی شروع می‌شود. این بیماری می‌تواند هر مفصلی را درگیر کند، اما در بیشتر افراد زانوها، دست‌ها، کمر و گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آرتروز

تحقیقات در مورد درمان آرتروز با طب سوزنی نتایج متفاوتی را نشان داده‌اند؛ با این حال، کالج روماتولوژی آمریکا اثربخشی آن را برای درمان درد زانو، دست و لگن تایید کرده است.

محققان 10 مطالعه مختلف را بررسی کردند تا متوجه شوند که آیا در مبتلایان به آرتروز درمان درد زانو با طب سوزنی امکان‌پذیر است یا خیر. نتایج این تحقیق نشان داد که طب سوزنی می‌تواند عملکرد جسمی و تحرک را بهبود بخشیده و در بیماران مبتلا به زانو درد مزمن ناشی از آرتروز باعث تسکین کوتاه‌مدت درد (تا 13 هفته) ‌شود.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم یک بیماری مزمن است که مفاصل سراسر بدن از جمله مفصل زانو را درگیر کرده و باعث درد و سفتی آن می‌شود. در مبتلایان به این بیماری عملکرد سیستم ایمنی بدن مختل می‌شود.

نتایج تحقیقات در مورد درمان روماتیسم با طب سوزنی امیدوارکننده است. به گفته محققان، استفاده از این روش درمانی می‌تواند عملکرد مفاصل را بهبود بخشیده و کیفیت زندگی را ارتقا دهد.

مرور 43 مطالعه نشان داده است که طب سوزنی به تنهایی و هنگامی که با سایر روش‌های درمانی ترکیب می‌شود، برای افراد مبتلا به روماتیسم مفید است.

طب سوزنی احتمالا اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد و می‌تواند به تنظیم عملکرد سیستم ایمنی و همچنین به بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به روماتیسم کمک کند؛ با این حال، برای نتیجه‌گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

زانو درد مزمن

انواع بیماری‌ها و آسیب‌ها می‌توانند باعث درد مزمن زانو شوند، حرکت کردن را دشوار کنند و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهند. افراد مبتلا به درد مفاصل اغلب برای تسکین درد به درما‌ن‌های مکمل روی می‌آورند که طب سوزنی یکی از محبوب‌ترین آن‌ها است.

درد مزمن

نتایج یک مطالعه نشان داده که طب سوزنی در کوتاه‌مدت موثر است، اما در بلندمدت خیر. در این مطالعه هم طب سوزنی سنتی و هم طب سوزنی لیزری، هر دو، باعث بهبود درد طی 12 هفته شدند، اما تاثیر آن‌ها در طول یک سال قابل توجه نبود.

روش طب سوزنی برای درمان زانو درد

در اولین ویزیت، پزشک از شما سوالاتی می‌پرسد تا از تاریخچه پزشکی، وضعیت سلامتی و سبک زندگی شما و همچنین مشکلی که در حال حاضر برای درمان آن مراجعه کرده‌اید، مطلع شود.

قبل از شروع درمان، بسته به محل قرارگیری سوزن‌ها، از شما خواسته می‌شود که دراز بکشید یا روی یک صندلی بنشینید. ممکن است لازم باشد آستین یا شلوار خود را بالا بزنید تا پزشک بتواند به قسمتی از بدن که قرار است سوزن‌ها در آن وارد شوند، دسترسی پیدا کند.

قبل از وارد کردن سوزن‌ها، متخصص طب سوزنی محل قرارگیری آن‌ها را با مواد ضدعفونی‌کننده (برای مثال الکل) تمیز کرده و سپس سوزن‌ها را در نقاط مختلف بدن شما، از جمله رو یا اطراف زانوها وارد می‌کند.

وارد کردن سوزن‌ها نباید برای شما خیلی آزاردهنده باشد. بعضی از افراد گزارش می‌دهند که هنگام وارد کردن سوزن‌ها احساس آرامش یا حتی انرژی می‌کنند. در طول درمان هم نباید هیچ گونه درد یا سوزشی را احساس کنید، مگر اینکه سوزن به درستی در محل خود قرار داده نشده باشد.

هر جلسه طب سوزنی ممکن است از چند دقیقه تا بیشتر از 30 دقیقه طول بکشد.

انواع طب سوزنی

علاوه بر طب سوزنی سنتی، انواع دیگری از طب سوزنی هم وجود دارد که ممکن است به شما پیشنهاد شوند:

طب سوزنی الکتریکی

نوع خاصی از طب سوزنی است که برای انجام آن از دو سوزن استفاده می‌شود (در طب سوزنی استاندارد از یک سوزن استفاده می‌شود).

طب سوزنی الکتریکی

در این روش، یک جریان الکتریکی خفیف از بین دو سوزن عبور می‌کند تا اثرات درمانی تقویت شود. در یک مطالعه تحقیقاتی، افراد مبتلا به آرتروز زانو پس از درمان با طب سوزنی الکتریکی اعلام کردند که درد، سفتی و عملکرد جسمی آن‌ها به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

طب سوزنی گوش

این روش درمانی بر پایه این نظریه شکل گرفته است که هر نقطه از گوش با قسمت خاصی از بدن در ارتباط است؛ به طوری که تحریک این نقاط باعث بهبود سایر قسمت‌های بدن می‌شود. محققان 10 مطالعه را در مورد تاثیر طب سوزنی گوش روی تسکین درد مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دریافتند که استفاده از این روش درمانی در عرض 48 ساعت پس از شروع درد می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

طب سوزنی لیزری

تحریک نقاط طب سوزنی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در یکی از این روش‌ها به جای سوزن از تابش لیزر کم توان استفاده می‌شود.

تعداد جلسات درمان

اینکه هر چند وقت یک بار و هر بار برای چه مدتی به طب سوزنی نیاز داشته باشید، به شرایط شما و شدت درد بستگی دارد. ممکن است متخصص طب سوزنی به شما پیشنهاد دهد که یک بار در هفته یا بیشتر، هر چند هفته یک بار یا هر چند ماه یک بار ویزیت شوید.

واکنش افراد مختلف به طب سوزنی متفاوت است و ممکن است چند جلسه طول بکشد تا متوجه نتایج این روش درمانی شوید.

عوارض احتمالی درمان درد زانو با طب سوزنی

طب سوزنی زمانی که توسط یک متخصص آموزش دیده و دارای مجوز انجام شود، ایمن تلقی می‌شود. تا به حال عوارض کمی در مورد طب سوزنی گزارش شده است. تنها نکته مهم این است که پزشک شما از سوزن‌های استریل و یک بار مصرف استفاده کند.

پس از طب سوزنی با هیچ محدودیتی از نظر فعالیت جسمی روبرو نیستید، اما اگر تا پایان روز از ورزش یا فعالیت‌های شدید اجتناب کنید، ممکن است نتیجه بهتری بگیرید.

خطرات طب سوزنی

اگر این روش درمانی توسط متخصص طب سوزنی و با استفاده از سوزن‌های استریل انجام شود، خطرات کمی دارد؛ به همین دلیل پزشکان بر این باورند که درمان درد زانو با طب سوزنی ارزش امتحان کردن را دارد، حتی اگر شواهد کمی در مورد اثربخشی آن وجود داشته باشد.

خطرات طب سوزنی

قبل از شروع درمان با پزشک خود صحبت کرده و تمام بیماری‌ها و و داروهایی را که در حال حاضر مصرف می‌کنید با او در میان بگذارید.

موارد منع استفاده

اگر پیس‌میکر (ضربان‌ساز) دارید، نباید از الکترواکوپانکچر (Electroacupuncture) یا طب سوزنی الکتریکی استفاده کنید. اگر دچار اختلال خونریزی هستید یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، به پزشک طب سوزنی خود اطلاع دهید. همچنین اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، از قبل با پزشک خود صحبت کنید، چون استفاده از سوزن در بعضی از نقاط باعث القای زایمان می‌شود.

عوارض جانبی

عوارض جانبی طب سوزنی شامل درد، کبودی یا خونریزی در محل وارد کردن سوزن و سرگیجه است. از سایر عوارض که به ندرت اتفاق می‌افتند، می‌توان به حالت تهوع و غش اشاره کرد. کار با یک متخصص طب سوزنی مجاز و ماهر احتمال بروز عوارض را به حداقل می‌رساند.

عوارض درمان درد زانو با طب سوزنی

کلام پایانی

اگر تجربه زانو درد را داشته باشید، حتما می‌دانید که این بیماری بسیار آزاردهنده و خسته‌کننده است؛ به طوری که ممکن است فعالیت‌های روزمره را به یک تجربه دردناک تبدیل کند.

شما مجبور نیستید برای همیشه درد و تورم زانو را تحمل کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توانید در کوتاه مدت از طب سوزنی برای تسکین درد کمک بگیرید. اگر این روش درمانی توسط متخصص آموزش دیده و با سوزن استریل انجام شود، عارضه چندانی ندارد.

آیا تا به حال تاثیر طب سوزنی در درمان درد زانو را امتحان کرده‌اید؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، می‌توانید در بخش نظرات همین مقاله آن را با ما و سایر خوانندگان مجله ایده آل مگ در میان بگذارید.

سوالات متداول

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های طب سنتی چینی است که با وارد کردن سوزن به نقاط خاصی از بدن انجام می‌شود. متخصصان طب سوزنی بر این باورند که در افراد بیمار کانال‌های انرژی بسته شده‌اند یا تعادل انرژی بر هم خورده است؛ در نتیجه، سعی می‌کنند با طب سوزنی به رفع انسداد و متعادل کردن جریان انرژی در بدن کمک کنند.

طب سوزنی برای چه افرادی خطرناک است؟

زنان باردار، افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند و بیماران مبتلا به اختلال خونریزی باید با پزشک در مورد بی‌خطر بودن طب سوزنی مشورت کنند؛ همچنین استفاده از طب سوزنی الکتریکی برای کسانی که ضربان‌ساز دارند، ممنوع است.

شایع‌ترین عوارض درمان درد زانو با طب سوزنی چیست؟

درد، کبودی و خونریزی در محل وارد کردن سوزن و همچنین سرگیجه از شایع‌ترین عوارض طب سوزنی به شمار می‌روند.

امتیاز شما به این پست
منبع verywellhealth webmd manaphysicaltherapynj
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x