جاهای دیدنی چالوس {بهشت گردشگران در شمال}

چالوس است و جاده‌اش؛ چالوس است و ساحلش؛ چالوس است و جنگلش… عطر شکوفه‌های بهار نارنج در آن کوچه باغ‌ها! هم‌آغوشی بوی دریا و طراوت جنگل! فکر می‌کنم بهشت باید یک همچنین جایی باشد و بس.

بگذارید یک اعترافی بکنم: اگر هر روز برای گرفتن نان سنگک مجبور بودم از جاده چالوس بگذرم، باز هم امکان نداشت از آن همه زیبایی خیره کننده سیر شوم! چه برسد به اکنون که سالی چند بار بیشتر، فرصت همسفر بودن با مناظر اطراف این مسیر رویایی را به دست نمی‌آورم.

امروز می‌خواهم از چالوس یکی از زیباترین شهرهای ایران بگویم. از جاده‌ای که بهتر بود تاکسی‌ها در شروع آن می‌ایستادند و فریاد می‌زدند بهشت دو نفر حرکت! از شهری که بخش زیادی از خاطرات سفر و تعطیلات ما ایرانی‌ها را رقم زده است.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ با ما همسفر شوید تا سری به جاهای دیدنی چالوس بزنیم. یک لیوان چای داغ هم در آن جاده معرکه‌اش مهمان ما و بعد از آن، مهمان دریا و جنگل و بهار نارنج و …

کوتاه درباره جاده چالوس…

رانندگی کردن در جاده چالوس، حس دوگانه، عجیب و لذت‌بخشی دارد. آدم نمی‌دانید آرزو کند که زودتر به چالوس برسد یا این‌که از مسیر جاده لذت ببرد و بیخیال مقصد باشد. شما حساب کار را بکنید که این جاده چقدر زیباست که کلا حال و هوای دریا و جنگل و چالوس را از سر ما می‌پراند!

جاده چالوس

جاده چالوس برای اکثر ما ایرانی‌ها، یادآور خاطرات مختلفی است: چقدر دلم می‌خواهد دوباره 8 ساله شوم و روی صندلی عقب ماشین بنشینم و با دیدن منظره‌های اطراف این جاده، پرنده خیالم را به سوی ابدیت، به پرواز دربیاورم…

جاده چالوس از کرج شروع می‌شود و تا خود چالوس ادامه دارد. از همان ابتدای مسیر که رودخانه کرج در کنار شما، خروشان اما زیبا در حرکت است، باید متوجه شوید که قرار است حسابی در این جاده خوش بگذرد.

هرچقدر که در جاده چالوس به سمت شمال حرکت می‌کنیم، سرسبزی و درختان اطراف بیشتر می‌شوند و ما را بیشتر در عالم خیال غرق می‌کنند. شاید باورتان نشود، اما به نظرم این منظره‌ها با هر کس، به زبان تخیل خود حرف می‌زنند و همیشه هم چیزهایی برای گپ و گفت‌های صمیمانه و شاعرانه در چنته دارند!

جاذبه های گردشگری جاده چالوس

جاده چالوس در حقیقت قطر رشته کوه البرز را طی می‌کند؛ بنابراین باید منتظر تونل‌های زیادی باشید که احتمالا نام یکی از آن‌ها، بیش از سایرین آشنا باشد: تونل کندوان.

در این جاده رویایی، رستوران‌های زیادی دیده می‌شوند. این توصیه من را جدی بگیرید و حداقل در یکی از آن‌ها توقف کرده و یک آش دوغ هیزمی میل کنید. این تجربه، فرصتی نیست که بتوانید بدون پشیمانی از کنار آن عبور کنید.

زیبایی های جاده تهران به چالوس

خلاصه که سر هر پیچ جاده چالوس، یک منظره منتظر شما است، زیباتر از منظره قبلی! پس تا خود چالوس قرار است چشمان‌تان مهمان طبیعت باشند؛ آن‌هم چه طبیعتی و چه مهمانی باشکوهی!

و حالا چالوس…

بعد از طی کردن یک مسیر رویایی و البته کمی هم خطرناک و پر پیچ و خم، بالاخره به چالوس می‌رسید. البته قبل از آن، مرزن آباد را رد می‌کنید و همین اتفاق، نشان می‌دهد که تا یک شهر بهشتی، چند کیلومتر بیشتر فاصله ندارید.

جاذبه های گردشگری چالوس

چالوس یکی از تاریخی‌ترین شهرهای استان مازندران است که در اوج طبیعت زیبا و منحصر به فردش، هنوز اصالت طبرستانی خود را حفظ کرده است. البته با نهایت تاسف، آن ساختمان‌های ویلایی با آن حیاط‌های سرسبز، دارند جای خود را به آپارتمان‌های چند طبقه می‌دهند!

یک گله هم باید از مردم عزیز چالوس بکنیم: چالوس با همان بافت شمالی قشنگ است. آپارتمان‌ها در بافت مدرن تهران زیبا هستند؛ اما باور کنید در چالوس، مثل وصله‌های ناجور می‌مانند.

خلاصه حتی این آپارتمان‌ها که مهمان‌های ناخوانده چالوس محسوب می‌شوند هم نمی‌توانند تاثیری روی مدهوش شدن مسافران داشته باشند. اینجا در چالوس، دریا و ساحل، اولین مکانی است که آغوش خودش را روی شما باز کرده است.

چالوس از نمای بالا

ساحل چالوس یکی از زیباترین و در عین حال، بهترین ساحل‌های شمال کشور است. وقتی که برای اولین بار پابرهنه روی سنگ‌های ساحل حرکت می‌کنید، انگار یک جان، به جان‌های شما اضافه شده است…

ساحل رادیو دریا را می‌توان معروف‌ترین ساحل داخل شهر چالوس دانست. به محض رسیدن به این شهر، روی نقشه به دنبال خیابان رادیو دریا باشید و بعد از آن، می‌توان چادر خود را در ساحل و به سوی دریای خزر، به پا کنید.

اگر در تابستان راهی چالوس شوید، می‌توانید در ساحل رادیو دریا، آب تنی کنید. این دیگر از آن‌ تجربه‌هایی نیست که بتوانم آن را توصیف کنم! فقط باید خودتان با پوست، گوشت، تن، جان و روح خودتان، لمسش کنید…

ساحل رادیو دریا در چالوس

شمال رفتن که بدون جنگل تکمیل نمی‌شود! اگر نمی‌خواهید خیلی از چالوس فاصله بگیرید، می‌توانید سری به پارک جنگلی فین یا جنگل سینوا بزنید. اما چند کیلومتر رانندگی را به جان بخرید تا در کنار متل قو، به جنگل تیلاکنار برسید.

جنگل تیلاکنار در متل قو قرار دارد؛ اما فاصله چندانی با چالوس ندارد. هرگز نمی‌توانم خاطره اولین ملاقات خود با این جنگل را به حق و شایسته توصیف کنم. فقط می‌توانم بگویم هنوز هم بخشی ار روح من در زیر آن درختان و در کنار آن جویبارهای تیلاکنار مانده و قصد بازگشت هم ندارد…

جنگل تیلاکنار

چالوس از نظر بافت شهری هم ترکیبی از سنت و مدرنیته است. بهرحال انواع امکانات رفاهی مختلف برای مسافران در نظر گرفته شده است و حال و هوای شهر، تا حدود زیادی، توریستی است.

چالوس در حدود 70 هزار نفر جمعیت دارد و بیشتر ساکنان آن، اهالی بومی مازندران هستند. البته نزدیکی به تهران باعث شده است که تهرانی‌های زیادی، اقدام به خرید ویلا و زمین در این شهر نمایند.

جاهای دیدنی چالوس

ابتدای مقاله به شما قول دادیم که در این سفر، قرار است جاهای دیدنی چالوس را مهمان ما باشید. خب اکنون، وقت وفا کردن به عهد است. این شما و این هم بهترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری چالوس زیبا:

ساحل چالوس 

ساحل نزدیک‌ترین شهر ساحلی دریای خزر به تهران است. همین موضوع سبب می‌شود که ساحل این شهر، بیش از سایر جاذبه‌های گردشگری پرتعدادش، مورد استقبال و توجه قرار بگیرد.

ساحل چالوس

ساحل نمک آبرود، ساحل سلمان شهر و ساحل رادیو دریا از جمله معروف‌ترین و زیباترین‌های ساحل‌های کشورمان هستند که خوشبختانه همگی، در نزدیکی شهر چالوس قرار دارند. انتخاب با شما است؛ اما فک کنم فرصت بازدید از همه آن‌ها را داشته باشید.

اگر به دنبال یک فضای آرام ساحلی برای پیک نیک خانوادگی هستید، ساحل رادیو دریا را انتخاب کنید. در این‌جا، آلاچیق‌های فراوانی قرار دارند و البته، فضای زیادی برای برپایی چادر خواهید داشت.

اگر قصد بازدید از یک محوطه توریستی زیبا و شیک را دارید، ساحل نمک آبرود را پیشنهاد می‌دهیم. این تفرجگاه در مسیر چالوس به تنکابن قرار گرفته است. پیست موتور سواری و دوچرخه سواری، ماهیگیری، شنا، جت اسکی، هاورکرافت، شاتل و … از جمله تفریح‌هایی هستند که در ساحل نمک آبرود، انتظار شما را خواهند کشید.

ساحل نمک آبرود از جاهای دیدنی چالوس

ساحل ماسه‌ای متل قو را به جرات می‌توان یکی از زیباترین نقاط شمال ایران دانست. فرصت شنا کردن در آب‌های اطراف این ساحل را هرگز از دست ندهید! از ما گفتن بود؛ بعدا پشیمان خواهید شد.

پارک جنگلی فین 

اگر مثل من طرفدار فضاهای جنگلی و بکر هستید، حتما باید سری به پارک جنگلی فین بزنید. قدم گذاشتن در این محوطه بی‌نظیر، مساوی است با ثبت خاطراتی که ممکن است تا پایان عمر، روح و روان شما را نوازش کنند.

پارک جنگلی فین

از چالوس به سمت کرج که حرکت کنید، بعد از پلیس راه چالوس و در 7 کیلومتری این شهر، پارک جنگلی فین یکی از بهترین جاهای دیدنی چالوس منتظر شما است. آن‌چه که این پارک را با سایر پارک‌های جنگلی متمایز می‌کند، وجود کومه‌ها و کلبه‌های پرتعداد است.

شما می‌توانید به راحتی در یکی از این کلبه‌ها اقامت کنید و یک شب رویایی را در فضای جنگلی با تم صدای حیوانات، هوای مطبوع و بوی دود و آتش، به صبح برسانید.

وقتی می‌خواستیم یک شب را در پارک فین چادر بزنیم، چند نفر از اهالی محلی به ما هشدار دادند که مراقب گرگ‌ها باشیم! به نظر می‌رسد علاوه بر گرگ، شغال، گربه وحشی و خوک هم در این منطقه حضور دارند.

با توجه به قرار داشتن این پارک در مسیر تهران به چالوس، گردشگران زیادی روزانه از آن بازدید می‌کنند. به همین خاطر، انواع کافه‌ها و رستوران‌ها هم در فین دایر شده‌اند. البته این را هم بگوییم که موبایل هم به خوبی در این منطقه آنتن می‌دهد.

مرداب کندوچال

حالا که تا جنگل‌های فین آمده‌اید، حیف است مرداب کندوچال را نبینید. این فضای 1 کیلومتری در دل جنگل فین قرار دارد فضای اطراف این مرداب، به شکل عجیبی شاعرانه، آرام، زیبا و البته وهم‌انگیز است.

مرداب کندوچال از جاهای دیدنی چالوس

تصور کنید در دل جنگل و کنار یک مرداب نشسته‌اید و همان‌طور که انعکاس درختان در آب آرام و بی‌حرکت را مشاهده می‌کنید، صدای انواع پرندگان که با هم ترکیب شده است را می‌شنوید!

سکوت مرداب کندوچال را فقط پرواز ناگهانی پرنده‌ای می‌شکند و بس! وقتی برای اولین بار کنار این مرداب نشستم، چنان آرامشی به رگ‌های من تزریق شد که احساس کردم می‌توانم روح و جسمم را به راحتی از هم تمیز دهم! تجربه‌ای بسیار شبیه به مدیتیشن.

به همه این زیبایی و آرامش، گل‌های نیلوفر آبی را هم اضافه کنید که در ماه اردیبهشت، روی آب مرداب کندوچال منتظر شما هستند. گاهی آرزو می‌کنم که ای کاش پرنده‌ای بودم و هر روز، بر فراز این مرداب پرواز می‌کردم…

جنگل سینوا 

بعد از این‌که از پارک جنگلی فین خداحافظی کردید، مقصد بعدی شما، قطعا باید جنگل سینوا باشد. در اتوبان تهران-چالوس و بعد از 5 کیلومتر از پلیس راه کندوان، روستای سینوا و آن جنگل باشکوهش، منتظر شما هستند.

جنگل سینوا در چالوس

این جنگل بیشتر برای دوچرخه سواران و کوهنوردان، آشنا است. مسیرهای دوچرخه سواری و کوهنوردی از مرزن آباد به سمت روستای سینوا قرار دارند و تقریبا در هر فصل سال، شلوغ و پرتردد هستند.

در اطراف این جنگل زیبا، دو رود معروف سردآبرود و چالوس در جریان قرار دارند و البته، مرداب هسل هم در همین نزدیکی‌ها و در دل جنگل‌های فین، می‌تواند یک منطقه رویایی برای سفری یک روزه و کوتاه باشد.

ورود خودرو به محوطه جنگل سینوا ممنوع است. همین موضوع باعث شده که بسیاری از مسافران، این جنگل را فقط برای یک بازدید کوتاه و چند ساعته انتخاب کنند. اما من به شخصه نتوانستم قید آسمان پرستاره سینوا را بزنم.

کمپ زدن در داخل جنگل سینوا نه عاقلانه است و نه منطقی! اما در عوض می‌توانید مانند ما یک خانه روستایی در سینوا اجاره کنید و شب از بمباران ستاره‌ها در آسمان، لذت ببرید.

دریاچه ولشت 

حقیقتا من قصد داشتم بیشتر وقت خودم را در چالوس، صرف جنگل و ساحل کنم؛ اما به هرکس که رسیدم، توصیه کرد حتما دریاچه ولشت را به عنوان یکی از جاهای دیدنی چالوس ببینم. این بود که زمانی را برای بازدید از این دریاچه اختصاص دادم و چقدر هم خوشحالم که این کار را انجام دادم!

دریاچه ولشت در چالوس

به سمت تهران که حرکت کردیم، بعد از پل کجور و در 3 کیلومتری مرزن آباد، با یک تابلو و یک جاده فرعی به سمت دریاچه ولشت برخورد کردیم. مسیر حرکت ما در این جاده فرعی، حقیقتا زیباتر از آن چیزی بود که حتی به خواب دیده بودیم…

فضای اطراف جاده با درختان کاج پوشیده شده است و پیچ و خم‌های متوالی، نه تنها شما را خسته نمی‌کنند، بلکه هر کدام مانند یک تجربه رویایی، درست آن‌جایی از ذهن شما می‌نشینند که باید بنشینند!

بعد از روستای سنار و 5 کیلومتر مسیر خاکی، به دریاچه آب شیرین ولشت رسیدیم. اولین چیزی که متوجه شدم، تفاوت عجیب آب و هوای این دریاچه با چالوس و مرزن آباد بود.

زیبایی های دریاچه ولشت

جالب است بدانید دریاچه ولشت در ارتفاع 935 متری از سطح دریا واقع شده است. بنابراین در طول فصل تابستان، آب و هوای آن بسیار مطبوع‌ و دلپذیر است. به همین نسبت البته، زمستان‌های سرد و برفی را تجربه می‌کند.

نسیم خنکی از علم کوه (در جنوب غربی دریاچه ولشت قرار دارد) صورت شما را نوازش می‌کند و سکوت دریاچه را فقط صدای پرندگان به هم می‌زند.

کاخ چای خوران 

هرچقدر هم که عاشق طبیعت باشید؛ باز هم سفر شما بدون بازدید از یکی دو اثر تاریخی و باستانی، کامل نمی‌شود. پیشنهاد چالوسی‌ها به من در این زمینه، کاخ چای خوران به عنوان یکی از جاهای دیدنی چالوس بود.

کای چای خوران از جاهای دیدنی چالوس

کاخ چای خوران در ضلع جنوبی میدان معلم چالوس قرار گرفته است و قدمت آن، به دوران رضاخان پهلوی باز می‌گردد. در ساخت این کاخ به نسبت ساده، از گچ‌بری‌های تزئینی استفاده شده است.

یکی دو ساعتی را در این کاخ به تماشا مشغول بشوید تا هم از معماری اروپایی آن لذت ببرید و هم آرامشی که به دنبال آن هستید را از دیوارها بگیرید. واقعیت این است که من ارتباط بسیار خوبی با این موزه و البته چای خوری سابق، برقرار کردم.

غذاهای محلی چالوس که نباید از دست بدهید

تقریبا به اندازه یک سفر چند روزه، درباره جاهای دیدنی چالوس حرف زدیم. اکنون نوبت به بخش خوشمزه مقاله می‌رسد: غذاهای مازندرانی که در چالوس، به مسافران چشمک می‌زنند.

کدو پلو

کدو پلو که محلی‌ها به آن کئی پلا هم می‌گویند از آن دسته غذاهایی است که فقط در چالوس می‌توانید آن را با همان طعم و مزه اصیل خود، پیدا کنید. اعتراف می‌کنم کدو پلو به قدری خوشمزه بود که حاضرم فقط برای امتحان کردن دوباره آن، تا چالوس بروم.

کدوپلو

البته این را باید اضافه کنم که کئی پلا یا کهی پلا، یکی از غذاهای اصیل مازندرانی محسوب می‌شود و در شهرهای دیگر این استان هم می‌توانید آن را نوش جان کنید. با این‌حال، کدو پلوی چالوس، عطر و مزه دیگری دارد.

ماده اصلی این غذا همان‌طور که از اسمش هم پیدا است، کدو تنبل است. برنج، سیر، پیاز، دارچین، زیره و سایر ادویه‌های محلی، دیگر مواد تشکیل دهنده این غذای لذیذ و محلی را تشکیل می‌دهند.

البته در برخی از دستور پخت‌ها، به این غذا سینه مرغ یا گوشت چرخ کرده هم اضافه می‌شود. اما کدو پلو که من در چالوس امتحان کردم به حدی خوشمزه و لذیذ بود که حقیقتا نیازی به گوشت نداشت!

آش کدو 

نمی‌توانم ادعا کنم که آش کدو بهترین آشی بود که در زندگی‌ام امتحان کردم (آش رشته بی‌رقیب است!)؛ اما واقعا به حدی عاشق این آش شدم که بارها و بارها آن را در منزل درست کردم.

آس کدو

البته ناگفته نماند که آش کدو در گیلان و اصفهان هم درست می‌شود و هر دو مانند آش کدوی مازندران، بسیار خوشمزه و لذیذ هستند.

در تهیه آش کدوی مازندران، از کدو حلوایی، برنج، عدس، آب لیمو، پیاز داغ، نمک و فلفل استفاده می‌شود. این آش مقوی و هیجان‌انگیز، یکی از غذاهای مورد علاقه بانوان خانه‌دار چالوس است و اگر مهمان آن‌ها باشید، بعید نیست با یک کاسه آش خوشمزه، از شما پذیرایی کنند.

آغوز مسما

آغوز مسما یکی از غذاهایی است که فقط در مازندران و به ویژه چالوس، می‌توانید آن را به شکل اصلی و در بهترین مزه خود، امتحان کنید. گوشت اردک که با گردو و دانه‌های انار ترکیب شود؛ نتیجه حتما معرکه از آب درمی‌آید.

آغوز مسما

حدس ما کاملا درست بود و آغوز مسما آنقدر لذیذ بود که تا مدت‌ها، درباره آن صحبت می‌کردیم. علاوه بر گوشت اردک، گردو و انار، از پیاز، رب انار، شکر، زردچوبه، فلفل و نمک هم برای آماده کردن این غذا استفاده می‌شود.

در پخت آغوز مسما می‌توان از گوشت بوقلمون به جای اردک استفاده کرد. همچنان بادمجان هم یکی از افزودنی‌های سلیقه‌ای به این غذا است.

بشته واش

یکی از اصیل‌ترین غذاهای مازندرانی که از محبوبیت بسیار زیادی در چالوس برخوردار است، بشته واش نام دارد. این غذا که هم می‌تواند به عنوان آش میل شود و هم در کنار پلو، در کنار لذیذ بودن، خاصیت‌های فراوانی هم دارد.

بشته واش از غذاهای محلی چالوس

اسفناج و عدس، دو ماده اصلی بشته واش هستند و به همین دلیل، طبیعی است که این غذا خود را به عنوان یک خوراکی مقوی و سالم، مطرح کند.

پیاز، سیز، زیره سبز، فلفل، زردچوبه و نمک از دیگر مواد تشکیل دهنده بشته واش هستند. اگرچه بشته واش چالوس خیلی خوشمزه است؛ اما برای تجربه بهترین بشته واش، حتما سری به کندلوس بزنید.

کلام آخر

امروز از جاده چالوس راه افتادیم و سری به بهشت گردشگران ایران زدیم. چالوس این شهر زیبا، که همیشه آغوش خود را روی مسافران باز نگه داشته و یک میزبان زیبا، باشکوه، تاریخی و صد البته فراخ محسوب می‌شود.

در این مقاله به بررسی جاهای دیدنی چالوس پرداختیم. در صورتی که شما هم از سفر خود به این شهر، خاطره جالبی دارید؛ حتما آن را با ما و سایر خوانندگان ایده آل مگ به اشتراک بگذارید.

3.1 | (15)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x