عرق رازیانه چه خواصی برای سلامتی انسان دارد؟

در تاریخ نقل شده که امپراطور شارلمانی (پادشاه روم غربی که او را پدر کشورهای فرانسه و آلمان می‌دانند) چنان به رازیانه علاقه‌مند شد که این گیاه را به اروپا برد و در املاک خود پرورش داد.

رازیانه هنوز هم یکی از گیاهان دارویی پرمصرف است که حتی در بسیاری از غذاهای مختلف، از هندی گرفته تا ایتالیایی، مورد استقبال بوده و از تمام قسمت‌های آن از جمله پیازچه، برگ‌ها و دانه‌ها استفاده می‌شود.

البته در کشور ما استفاده از عرق رازیانه محبوبیت بیشتری دارد. بنابراین در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی مهم‌ترین خواص عرق رازیانه بپردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

اطلاعات تغذیه‌ ای در مورد رازیانه

گیاه رازیانه مملو از مواد مغذی است. مقدار این مواد در 1 قاشق غذاخوری (6 گرم) دانه رازیانه خشک به این شرح است:

کالری فیبر ویتامین C کلسیم آهن منیزیم پتاسیم
20 2 گرم 1 درصد 5 درصد 6 درصد 5 درصد 2 درصد

همان‌طور که می‌بینید، رازیانه کالری کمی دارد؛ اما بسیاری از مواد مغذی مهم برای بدن را فراهم می‌کنند. قسمت ریشه یا همان پیاز گیاه رازیانه، منبع خوبی از ویتامین C به حساب می‌آید.

این ویتامین محلول در آب که برای سلامت ایمنی، ترمیم بافت و سنتز کلاژن حیاتی است با استفاده از عرق رازیانه نیز به بدن منتقل می‌شود.

خواص دارویی و غذایی رازیانه

همچنین ویتامین C، به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل کرده و از بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول‌های ناپایدار به نام «رادیکال‌های آزاد» محافظت می‌کند.

هم پیاز و هم دانه‌های این گیاه حاوی ماده معدنی منگنز هستند که برای فعال شدن آنزیم، متابولیسم، حفاظت سلولی، رشد استخوان، تنظیم قند خون و بهبود زخم‌ها مهم است.

رازیانه به غیر از منگنز، حاوی مواد معدنی دیگری از جمله پتاسیم، منیزیم و کلسیم است که برای سلامت استخوان‌ها حیاتی هستند.

تاریخچه مصرف گیاه رازیانه

قبل از ورود به بحث اصلی، اجازه دهید نکته جالبی را در مورد این گیاه برای شما بازگو کنیم که نشان می‌دهد رازیانه از دیرباز برای مردم جهان جایگاه خاصی داشته است.

تاریخچه مصرف گیاه رازیانه

از این رو طریقه مصرف گیاه رازیانه در تاریخ را با هم بررسی می‌کنیم:

  • در زمان‌های قدیم تصور می‌شد که این گیاه باعث افزایش طول عمر و نشاط و همچنین شجاعت می‌شود و برای این منظور توسط سربازان و المپیکی‌ها استفاده می‌شد.
  • دانه‌های این گیاه توسط سربازان رومی و راهبان مسیحی برای جلوگیری از گرسنگی جویده می‌شد.
  • از آن برای دفع سموم، تقویت بینایی و دفع ارواح شیطانی هم استفاده می‌شده است.
  • سنت‌های استفاده از داروی گیاهی در شرق و غرب باستان، عرق رازیانه را برای مشکلات طحال، کیسه صفرا و کبد معرفی می‌کردند.
  • گفته می‌شد که برای مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ، حالت تهوع و قولنج مفید است.
  • یونانیان باستان فواید رازیانه را برای لاغری تشخیص داده‌اند و در دارونامه گیاهی بریتانیا، برای التهاب ملتحمه و فارنژیت گنجانده شده است.
  • در آیورودا، دانه‌های رازیانه برای تقویت آتش گوارشی (آگنی)، کاهش گرفتگی و نفخ، درد شکم، تسکین ادرار دشوار یا سوزش استفاده می‌شد. آنها اغلب رازیانه را به‌ صورت بو داده در ترکیبی با گشنیز، به اندازه یک قاشق چای‌خوری بعد از غذا مصرف می‌کردند.

مقدار مصرف مجازعرق رازیانه در شبانه روز

طریقه مصرف عرق رازیانه را باید با توجه به انواع روش‌های مجاز برای مصرف آن در نظر بگیرید. جالب است بدانید که موارد ذکر شده هنوز هم در نظر افراد درست بوده و مصرف رازیانه را با اهداف مختلفی در نظر دارند.

مقدار مصرف مجاز عرق رازیانه در شبانه روز

پس مهم است که شما هم برای تشخیص زمان دقیق استفاده از آن بدانید که هدف از مصرف این گیاه چیست. برای نمونه اگر قصد دارید برای از بین بردن کیست‌های تخمدانی از رازیانه استفاده کنید، مهم است که نیم فنجان از دمنوش آن را بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

همچنین اگر از این داروی گیاهی برای خواب و یا به دست آوردن آرامش قبل از خواب استفاده می‌کنید، استفاده 1 تا 2 لیوان عرق رازیانه یا دمنوش آن توصیه شده است.

در نتیجه امر باید بدانید که هدف شما در استفاده از رازیانه چیست. تنها در این وضعیت است که می‌توانید بهترین زمان برای مصرف عرق رازیانه را تشخیص دهید.

فراموش نکنید که مصرف بیش از حد عرق رازیانه برای مردان توصیه نمی‌شود. زیرا می‌تواند روی هورمون‌های تستوسترون تاثیر منفی بگذارد. با این اوصاف فرد دچار اختلالات عملکرد جنسی، احساس خستگی مفرط، افزایش چربی شکمی و غیره خواهد شد.

البته استفاده مناسب و دقیق از این گیاه می‌تواند به تقویت قوای جنسی مردان کمک کرده و قدرت باروری مردان را افزایش دهد.

خواص عرق رازیانه برای زنان

برخلاف این‌که استفاده از عرق رازیانه برای مردان در وضعیت کنترل شده مناسب است، می‌توان گفت که این گیاه برای زنان بهترین گزینه دارویی است. مصرف عرق رازیانه برای قاعدگی، جلوگیری از بیماری‌های زنان، افزایش شیردهی و مواردی از این دست، بسیار توصیه شده است.

خواص عزق رازیانه برای زنان

رازیانه منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین C، آهن و اسید فولیک است که خطر کم خونی و سایر مشکلات ایمنی مرتبط با زنان را کاهش می‌دهد.

نوشیدن چای مبتنی بر رازیانه دو بار در روز و به طور منظم می‌تواند علاوه بر پاک‌سازی سموم انباشته شده از بدن، تولید شیر مادر را بهبود بخشد.

با توجه به همه این موارد، می‌توان طریقه مصرف عرق رازیانه را به صورت‌های مختلف در نظر داشت. اجازه دهید با تفکیک هر کدام پیش رفته و مشخص کنیم که عرق رازیانه برای زنان چه خواصی دارد.

مصرف  رازیانه در دوران قاعدگی

بسیاری از زنان دوران قاعدگی خود را به عنوان دوره‌های دردناک می‌شناسند. پریودهای دردناک یا دیسمنوره یک مشکل رایج برای اکثر زنان است که اغلب از داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای درمان درد آن استفاده می‌کنند.

با این حال، تقریبا 10 تا 20 درصد از زنانی که از گرفتگی و ناراحتی شدید در طول دوره قاعدگی خود رنج می‌برند، با این روش تسکین نمی‌یابند. بسیاری به جای آن به درمان‌های جایگزین مانند عرق رازیانه روی می‌آورند.

جالب است که بدانید مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد که رازیانه می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. در این تحقیق محققان نشان داده‌اند که رازیانه به جلوگیری از انقباض رحم کمک می‌کند و این همان چیزی است که باعث درد گزارش شده توسط زنان مبتلا به دیسمنوره می‌شود.

مصرف رازیانه در دوران قاعدگی

اگر چه برای این مسئله استفاده از دمنوش رازیانه بیشتر توصیه شده است، اما با خوردن عرق گیاه رازیانه هم می‌توان از دردهای دوران قاعدگی کم کرد. توجه داشته باشید که اگر قاعدگی نامنظمی دارید، استفاده روزانه یک فنجان دمنوش این گیاه توصیه می‌شود.

همچنین فراموش نکنید که اگر خونریزی شما زمان قاعدگی زیاد است، باید مصرف رازیانه را قطع کنید. زیرا این گیاه خون ریزی را بیشتر می‌کند.

استفاده از رازیانه برای زنان یائسه

گیاه رازیانه دارای طبع گرمی است و گفته می‌شود که مقدار زیادی از هورمون‌های زنانه را در خود دارد. از این رو برای استفاده روزانه زنان یائسه بسیار توصیه شده است.

عرق رازیانه برای درمان اختلالات هورمونی زنان بسیار مناسب است و اگر فردی دچار یائسگی زودرس شده باشد، می‌تواند بدن او را به حالت قبل (بازگشت عادات ماهیانه) سوق دهد.

همچنین باعث کاهش عوارض این دوران شده و در گذر از یائسگی بسیار کمک کننده است.

عرق رازیانه در بارداری و افزایش شیردهی

یکی دیگر از فواید استفاده از این گیاه برای زنان، افزایش شیردهی است. البته استفاده از این گیاه در دوران بارداری باید با احتیاط کامل انجام شود. اشاره کردیم که عرق رازیانه قاعده آور است؛ بنابراین استفاده بیش از حد این گیاه می‌تواند باعث سقط جنین شود.

خواص عرق رازیانه برای افزایش شیردهی

اگر بتوانید مصرف آن را به صورت کنترل شده در نظر داشته باشید، احتمال اینکه فرزند شما دختر باشد، زیاد خواهد شد. در نتیجه با کنترل مصرف این ماده مقوی در دوران بارداری، می‌تواند از زمان شروع شیردهی به فرزند به مدت 40 روز مداوم یک فنجان عرق و یا دمنوش رازیانه را مصرف کنید.

خواص عرق رازیانه برای کاهش وزن

همان‌طور که ملاحظه کردید عرق رازیانه برای زنان خواص فراوانی دارد. علاوه بر مواردی که تا به حال ذکر شده، می‌توان به تاثیر رازیانه بر زیبایی اندام هم اشاره کرد که از جمله مهم‌ترین خواص عرق رازیانه است.

خواص عرق رازیانه برای کاهش وزن

در واقع افراد چاق (زن و مرد) می‌توانند با مصرف میزان مشخصی از این ماده گیاهی، روند کاهش وزن خود را تسریع کرده و به وزن ایده آل خود دست پیدا کنند.

سفر کاهش وزن برای همه منحصربه‌فرد است؛ اما همیشه و برای همه راحت نیست که با پیروی از یک رژیم غذایی به تناسب اندام برسند.

نظر کارشناسان در این زمینه این‌گونه است که ایجاد تغییرات کم اما موثر در سبک زندگی ما می‌تواند کمک شایانی در این مسیر داشته باشد. مصرف منظم عرق رازیانه یکی از آنهاست.

چرا از رازیانه برای کاهش وزن استفاده می‌کنیم؟

در این قسمت با بررسی چند دلیل برای استفاده از رازیانه در کاهش وزن می‌پردازیم تا افرادی که می‌خواهند این گیاه را وارد رژیم غذایی خود کنند، تصمیم آگاهانه‌ای بگیرند.

  • رازیانه منبع غنی فیبر است که به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید و از هوس‌ها و پرخوری جلوگیری کنید. این امر منجر به مصرف کالری کمتر و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.
  • مصرف رازیانه با بهبود جذب ویتامین و مواد معدنی در بدن به کاهش ذخیره چربی کمک می‌کند.
  • رازیانه دارای خواص ادرارآور است؛ بنابراین، نوشیدن دمنوش رازیانه می‌تواند به حذف سموم از بدن کمک کند که به نوبه خود به کاهش وزن افراد هم کمک می‌کند.
  • دانه‌های رازیانه مسئول شروع متابولیسم شما هستند. بالا رفتن متابولیسم کلید کاهش وزن به روشی سالم است.
  • گیاه رازیانه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند فسفر، سلنیوم، روی، منگنز، کولین، بتاکاروتن، لوتئین، زآگزانتین است که همگی برای محافظت از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد شناخته شده هستند.
  • این موارد باعث کاهش استرس اکسیداتیو افراد می‌شوند. استرس اکسیداتیو در بدن می‌تواند منجر به چاقی و بیماری‌هایی مانند دیابت شود.

روش‌های استفاده از رازیانه برای کاهش وزن

اجازه دهید این موضوع را این‌طور جمع‌بندی کنیم که استفاده از رازیانه برای کاهش وزن را می‌توان با روش‌های مختلفی در نظر داشت.

به این معنا که علاوه بر مصرف عرق رایانه می‌توانیم آن را در قالب‌های دیگری هم مورد استفاده قرار دهیم تا وزن دلخواه خود را به دست آوریم. سه راه موثر برای این دستیابی به این هدف به شرح زیر هستند:

استفاده از دمنوش گیاه رازیانه

تهیه دمنوش از گیاه رازیانه یک کار پیچیده یا زمان بر نیست و می‌توان آن را به صورت روزانه و برای دریافت بهترین اثر مصرف کرد. کافی است یک قاشق غذاخوری رازیانه را در حالی که آب جوش است داخل قوری و یا لیوان دمنوش خود بریزید و کمی صبر کنید.

دمنوش رازیانه برای لاغری

همچنین، در حین افزودن رازیانه، نصف قاشق غذاخوری زنجبیل به آن اضافه کنید و از دمنوش عصرانه خود با فواید اضافی لذت ببرید.

استفاده از عرق گیاه رازیانه

مصرف عرق رازیانه در کشور ما بسیار معمول است. این نوع از عرقیات بیشتر برای کاهش گرفتگی معده و بهبود هضم انجام می‌شود. اگر می‌خواهید این نوع نوشیدنی را در خانه درست کنید، می‌توانید یک مشت دانه رازیانه بردارید و در یک لیوان پر از آب خیس کنید.

بگذارید یک شب استراحت کند و صبح بنوشید. این کار جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی را در بدن افزایش می‌دهد و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند. استفاده از دو لیوان عرق این گیاه؛ یکی در صبح و دیگری در عصر؛ یک درمان عالی برای کاهش چربی است.

استفاده از دانه‌های گیاه رازیانه

با در نظر گرفتن این مهم که هدف ما لاغری با رازیانه است، علاوه بر نوشیدن عرق گیاه رازیانه به صورت روزانه (بعد از هر وعده غذایی)، می‌تواند از دانه آن هم استفاده کنید.

دانه های رازیانه

دانه‌های رازیانه فواید متعددی برای سلامتی دارند که شامل بهبود هضم، متابولیسم، سلامت مو و پوست می‌شود. از آنجایی که این دانه‌ها دارای خواص ادرارآور هستند، به دفع سموم از بدن کمک می‌کنند.

قبلا هم اشاره شد که دانه‌های رازیانه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند. همچنین استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهند تا در کاهش دیابت و بیماری‌هایی مانند چاقی تاثیر گذار باشند.

خواص عرق رازیانه برای چشم

تا این‌جای متن، خواص عرق رازیانه را در مباحث مختلفی مورد بررسی قرار دادیم. گفتیم که این گیاه، گیاهی زنانه است و استفاده از آن بیشتر برای خانم‌ها توصیه شده است؛ مگر زنان بارداری که باید تحت نظارت پزشک از عرق رازیانه استفاده کنند.

خواص عرق رازیانه برای چشم

اما مواردی هم وجود دارد که می‌توان مصرف این گیاه را برای همه افراد مناسب دانست. یکی از این موارد لاغری و کاهش وزن است که در بخش قبلی از آن سخن گفتیم.

جالب است که بدانید عرق رازیانه برای چشم هم مناسب است. این گیاه می‌تواند برای سلامتی چشم و جلوگیری از بیماری‌های چشمی مورد مصرف قرار بگیرد.

با این تفاسیر دانه‌های رازیانه می‌توانند بینایی را بهبود ببخشند. یک مشت از این دانه‌ها می‌تواند برای بینایی شما معجزه کند. دانه‌های رازیانه حاوی ویتامین A هستند که برای بینایی بسیار مهم است. در هند باستان از عصاره این دانه‌ها برای بهبود علائم گلوکوم استفاده می‌گردیده است.

بسیاری از مردم برای مبارزه با علائم اولیه مشکل چشم، مخلوط ساده‌ای از دانه‌های رازیانه و بادام مصرف می‌کنند. رازیانه حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی است که به کاهش سرعت پیشرفت آب مروارید کمک کرده و سلامت چشم را تضمین می‌کند.

دانه های رازیانه برای بهوبد سلامتی چشم

از همین رو در طب سنتی رازیانه را به عنوان «گیاه بینایی» هم می‌شناسند. در حالی که بادام سرشار از اسید چرب امگا 3، محتوای آنتی اکسیدان و ویتامین E است که برای بهبود بینایی بسیار مفید است؛ ترکیب آن با رازیانه می‌تواند این خواص را دو برابر کند. البته استفاده تنها از عرق رازیانه برای چشم هم به همین میزان موثر است.

فواید عرق رازیانه برای صورت

رازیانه یک گیاه است و هزار خاصیت. عرق دانه‌های رازیانه با تامین ویتامین‌های مختلف به پوست شما کمک می‌کنند که به نوبه خود پوستی جوان‌تر داشته باشید.

دمنوش رازیانه زمانی که به صورت روزانه مصرف شود، به بهبود بافت کلی پوست کمک خواهد کرد. آکنه را درمان کرده و پوست شما را بی عیب و نقص و درخشان می‌کند. به این ترتیب فواید استفاده از رازیانه برای پوست به این شرح است:

پوست را ضد عفونی می‌کند

دانه‌های رازیانه یک ضد عفونی کننده طبیعی برای پوست بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. اکثر خانم‌ها از دانه‌های رازیانه به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست خود برای از بین بردن لکه‌های تیره، چین و چروک و خطوط ریز استفاده می‌کنند. دانه‌های رازیانه غنی شده با ویتامین‌ها، اثر ضد پیری دارند.

رازیانه برای سلامت و شفافیت پوست

یک فنجان عرق رازیانه با مصرف روزانه، به بهبود بافت پوست شما کمک کرده مشکلات پوستی را التیام می‌بخشد. دانه‌های رازیانه یک داروی طبیعی برای دستیابی به درخشش بی عیب و نقصی است که همه آرزوی آن را دارند.

سلولیت را کاهش می‌دهد

سلولیت همان تجمع چربی در زیر پوست است. یکی از دلایل تشکیل سلولیت، هجوم باکتری‌ها به ویژه استرپتوکوک و استافیلوکوک به لایه اپیدرمی پوست است. مصرف عرق رازیانه با خاصیت ادرارآوری، سموم و چربی اضافی را از بافت‌ها خارج می‌کند.

بعلاوه، دانه‌های رازیانه حاوی آنتول هستند که عملکردی مشابه استروژن دارند و باعث تحریک تولید کلاژن می‌شوند؛ بنابراین، دانه‌های رازیانه دارای اثر جوان کننده و ضد پیری پوست هستند.

می‌توانید از دانه‌های رازیانه و خمیر بلغور جو دوسر در نواحی آسیب دیده برای رفع سلولیت و صاف کردن پوست استفاده کنید.

تاخیر در پیری پوست

خواص آنتی اکسیدانی رازیانه باعث می‌شود که علائم پیری در پوست دیده نشوند. این گیاه رادیکال‌های آزاد اکسیژن را از پوست شما می‌گیرند و به سلول‌ها آسیب دیده می‌رسانند؛ بنابراین دانه‌های رازیانه با خاصیت ضد پیری از ایجاد خطوط ریز و چین و چروک زودرس جلوگیری می‌کند.

اگر بتوانید این ماده مغذی را در صبحانه خود جا دهید، برای بهبود سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس تلاش مناسبی داشته‌اید.

ماسک صورت با رازیانه

همان‌طور که اشاره شد، می‌توانیم این ماده گیاهی را به صورت روزانه دم کرده و یا عرق رازیانه را خریداری و مصرف کنیم. اگر به دانه‌های این گیاه دسترسی دارید، می‌توانید با ساخت ماسک صورت، آن را مستقیما روی پوست گذاشته و با مصرف یک ماسک خانگی، برای سلامت پوست خود تلاش کنید.

ماسک صورت با رازیانه

برای این کار لازم است که یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را آسیاب کنید تا به پودر (کمی درشت) تبدیل شود. با اضافه کردن عسل و ماست (هر کدام یک قاشق چایخوری) ترکیب مناسب خود را بسازید.

حالا این مخلوط را با استفاده از برس روی صورت و گردن خود بمالید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود. سپس به آرامی صورت خود را با آب خنک شسته و پوست را با حوله نرم خشک کنید.

در ابتدای متن اشاره کرده‌ایم که دانه‌های رازیانه سرشار از مس، منیزیم و روی هستند. بنابراین استفاده منظم از این گیاه باعث می‌شود پوست شما فوق العاده نرم شود.

زیرا خواص این گیاه باعث می‌شوند که پوست به طور طبیعی پاک شود. ماست موجود در ماسک ذکر شده، پوست را برنزه و احیا می‌کند، در حالی که عسل باعث درخشندگی آن و همچنین درمان آکنه می‌شود.

فراموش نکنید ساده‌ترین راه برای گنجاندن رازیانه در روال زیبایی خود، در کنار نوشیدن عرق رازیانه، این است که 2 قاشق غذاخوری را بجوشانید، آب آن را صاف کنید و به عنوان تونر از آن استفاده کنید. این کار رنگ‌دانه‌های پوست را صاف کرده و پوست شما را شاداب می‌کند.

عوارض مصرف عرق رازیانه

به طور کلی استفاده از رازیانه، عوارض خاصی را در فرد ایجاد نمی‌کند مگر اینکه شخص به این گیاه آلرژی داشته باشد. اگر پس از مصرف این ماده مقوی هر یک از این علائم و واکنش‌های آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو دارید، حتما از یک پزشک کمک بخواهید.

رازیانه زمانی که برای مدت کوتاهی مصرف شود، بی‌خطر است. اما اگر دچار مشکلاتی از این دست شدید، استفاده از آن را متوقف کنید.

  • قرمزی شدید پوست
  • خارش
  • تورم صورت
  • بثورات

کلام آخر

در نهایت امر باید بگوییم که گاهی استفاده از گیاهان طبیعی می‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی آنها باشد. مصرف مواردی مانند عرق رازیانه در صورتی که برای استفاده از آن در وضعیت ممنوعه نیستید، می‌تواند چندین خاصیت را به همراه آورد.

در متن حاضر سعی کردیم خواص عرق رازیانه را با شما در میان بگذاریم. چنانچه گمان می‌کنید موردی از این خواص جا مانده یا تجربه متفاوتی از مصرف آن دارید، در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

استفاده از رازیانه برای زنان باردار مفید است؟

پاسخ به این سوال بسته به نظر دکتر و وضعیت مادر و بچه متفاوت خواهد بود. برای همین مهم است که استفاده از آن را با اعمال محدودیت‌های پزشکی در نظر بگیرید.

چطور از رازیانه برای پاکسازی پوست استفاده کنیم؟

می‌توانید با نوشیدن عرق به دست آمده از رازیانه، دمنوش آن و استفاده مستقیم روی پوست به حالت ماسک صورت از رازیانه برای پاکسازی صورت خود استفاده کنید.

4 | (4)
منبع medicalnewstoday healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x