طرز تهیه مربای به خوشمزه و لذیذ

شاید جالب باشد بدانید که میوه به (Quince) یک میوه باستانی است (به این معنا که از دیرباز مورد استفاده بشر بوده) و می‌توان از آن در پخت و پز هم استفاده کرد. یکی از روش‌های استفاده از این میوه تهیه مربا است.

از آنجایی که انواع مربا در سفره‌های ایرانی جایگاه خاص خود را دارند، به هم از این قافله عقب نمانده است. با یک جستجوی ساده در مورد اینکه چگونه مربای به درست کنیم یا اینکه طرز تهیه مربای به چگونه است می‌توانید به میزان محبوبیت این میوه میان ایرانیان پی ببرید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به آموزش کامل طرز تهیه مربای به بپردازیم. اگر می‌خواهید یک صبحانه خوشمزه را امتحان کنید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

اهمیت میوه به

اجازه دهید بحث را با توضیح ویژگی‌ها و مزایای استفاده از میوه به شروع کنیم. به، میوه‌ای عجیب و اغلب فراموش شده، با شکل نامنظم و بوی شیرین است.

اهمیت میوه به

ویژگی این میوه که گویی شبیه سیب است، طعم خام آن به حساب می‌آید. این میوه نه فوق العاده ترش و نه چندان خوش طعم، است، اما اگر آن را بپزید و شکر هم به آن اضافه کنید، تغییر طعم می‌دهد.

بد نیست بدانید که این نوع میوه در مدت زمان مدت طولانی برای خوردن استفاده نمی‌شد و به جای آن به عنوان یک خوشبو کننده کمد لباس مورد توجه بود.

اما پس از مدت‌ها، برخی از خانواده‌های دهقانی از شمال ایتالیا شروع به استفاده از به در پخت و پز کرده و سنت دیرینه مربا و کنسروسازی از این میوه را آغاز کردند.

میان محصولات تولید شده با این نوع میوه‌ها (که انگار ترکیب عجیبی از گلابی و سیب هستند) تبدیل آن به مربا جایگاه ویژه‌ای دارد.

مواد لازم برای تهیه مربای به

دستور پخت مربای به را می‌توان بنا بر سلیقه شخصی تعیین کرده و تغییر داد. اما به طور کلی فقط سه ماده اصلی برای طرز تهیه مربای به مورد نیاز است.

مواد لازم برای مربای به

  • میوه به: نیازی به پوست کندن نیست، فقط قسمت مرکزی میوه را جدا کرده و دانه‌ها را کنار بگذارید.
  • شکر: معمولا مادرها و مادربزرگ‌ها به ازای هر 1 کیلو میوه، 1 کیلو شکر هم اضافه می‌کردند (یعنی 1 کیلوگرم شکر برای 1 کیلوگرم به). گرچه این نوع انتخاب بسیار راحت است؛ اما باعث می‌شود که مربا بیش از حد شیرین شود. پس اگر نمی‌دانید مربای به چقدر شکر لازم دارد باید بگوییم که مقدار 2.5 پیمانه را در نظر بگیرید.
  • لیمو: مقداری از پوست رنده شده و آب یک لیمو نیاز دارید. البته می‌توانید از ورقه‌های لیمو در خود مربا هم استفاده کنید.

طرز تهیه مربای به

پس از تهیه مواد لازم، وقت آن است که بدانیم چگونه مربای به درست کنیم. برای تهیه این مربا، دو روش سنتی (خرد کردن میوه به) و مدرن (رنده کردن میوه به) وجود دارد.

روش سنتی را اکثر مردم استفاده می‌کنند و روش دیگر را فقط برخی از مردم دوست دارند. اما به طور کلی برای تهیه این مربای خوش طعم چهار مرحله ساده وجود دارد.

مرحله 1

برای انجام این مرحله لازم است که ابتدا میوه به را تهیه کرده و تصمیم بگیرید که می‌خواهید آن را خرد کرده یا رنده کنید. اگر می‌خواهید آن را خرد کنید (که طرز تهیه مربای به بیشتر به این صورت انجام می‌شود)، باید میوه به را بشویید و ورقه‌ای برش دهید، سپس نوارها و تکه‌های کوچک مکعبی یا نازک مستطیلی شکل از آن تهیه کنید.

میوه های به را ریز کرده و بشویید

اگر می‌خواهید میوه را رنده کنید باید پس از شستشوی مناسب میوه را از وسط نصف کرده و رنده کنید. بهتر است از رنده پنیر به خاطر داشتن سوراخ‌های بزرگ استفاده کنید. قسمت گوشتی میوه به را رنده کنید تا زمانی که هسته آن به بافت چوبی سخت برسید.

با استفاده از یک چاقو (لازم نیست چاقوی تیز باشد) یا یک قاشق چای خوری نوک تیز، تمام دانه‌هایی را که می‌توانید در داخل حفره‌ها/ محفظه‌های مرکزی میوه پیدا کرده و آنها را کنار بگذارید.

مرحله 2 | طرز تهیه مربای به

میوه‌های خرد شده یا رنده شده را در آب حاوی آب لیمو بجوشانید. برای این کار باید یک قابلمه که قسمت پایین آن کمی پهن باشد را انتخاب کنید. همچنین مهم است که قابلمه ضخیم بردارید؛ زیرا سطح بزرگ و کف مقاوم آن برای جلوگیری از سوختن مربا، مناسب است و آب استفاده شده هم سریع‌تر تبخیر می‌شود.

میوه های به را بجوشانید

در این قسمت از مراحل طرز تهیه مربای به مقدار آب مورد نیاز را در قابلمه بریزید و بگذارید بجوشد. توجه داشته باشید که این مقدار آب، بسته به مواد مصرفی متغیر است؛ اما برای یک میوه به مقدار 230 میلی‌لیتر آب (1 فنجان) کافی است.

میوه به و آبلیمو را به آب جوشیده شده اضافه کنید. حرارت را کم کرده و بگذارید این مواد تا نرم شدن میوه‌ها روی حرارت باشند. در صورت رنده کردن به حدود 10-12 دقیقه و اگر آنها را به صورت مکعب خرد کرده‌اید، 15 دقیقه وقت نیاز است.

مرحله 3

حالا نوبت آن است که شکر را داخل ظرف ریخته و روی شعله کم بجوشانید تا غلیظ شود. برای این کار شکر را به محتویات ظرف اضافه کرده و بگذارید با مواد بجوشد. لازم است مربا را خوب هم بزنید تا تمام شکر در آن حل شود. حرارت را روی میزان متوسط ​​نگه دارید تا مربا نسوزد.

مربای به را بعد از جوشاندن در یک ظرف در بسته بریزید

به پختن (بدون درپوش قابلمه) ادامه دهید و هر از گاهی مربا را هم بزنید تا رنگ صورتی/نارنجی به خود بگیرد. آب آن غلیظ شده و به قوام دلخواه شما برسد. برای این مرحله تقریبا 40 دقیقه زمان نیاز دارید.

مرحله 4

مربای آماده شده را داخل شیشه‌های نگهدارنده که از قبل استریل شده بریزید و آن را مهر و موم کنید.

نکاتی برای بهتر شدن مربای به

گفتیم که دستور پخت مربای به می‌تواند بنا بر سلیقه شما تغییر کند. به این معنا که می‌توان با استفاده از فوت و فن‌های مخصوص به هر کس، مراحل دیگری را هم به طرز تهیه مربای به اضافه کنید تا طعم بهتری را به آن بدهید. برخی از این موارد می‌توانند به این شرح باشند.

  • برای طعم‌دار شدن مربا چند دانه هل را به آن اضافه کنید. این دانه‌ها را باید زمانی که مربا در حال قوام یافتن است به مواد اضافه کنید.
  • زمانی می‌توانید متوجه شوید که مربا قوام لازم را دارد یا نه که با یک قاشق وسط مربا خط بکشید. اگر مواد از هم جدا شدند و خط امتداد پیدا کرد، مربا آماده است. اگر جای خالی خط به سرعت پر شد، مربا هنوز نیاز به حرارت دارد.
  • همچنین می‌توانید برای طعم‌دار کردن این مربا از برش‌های لیمو استفاده کنید. لیمو را به صورت ورقه‌ای (نصف یا یک چهارم) برش دهید و به شربت اضافه کنید.
  • درست کردن شربت آب / شکر و سپس افزودن میوه نه تنها باعث می‌شود که مقداری از ویتامین‌ها در میوه ذخیره شوند، بلکه مربا نیز رنگ زنده و زیبای خود را حفظ می‌کند.
  • در صورت تمایل می‌توانید شکر بیشتری اضافه کنید، به خصوص اگر مقدار مربای بیشتری درست می‌کنید و می‌خواهید بیش از 7 تا 8 ماه آن را نگه دارید.
  • می‌توان شکر را با عسل جایگزین کرد. اما مهم است که آن را به نقطه جوش زیاد نرسانید. زیرا مربا شل شده و قوام درستی نمی‌گیرد.

ارزش غذایی مربای به چقدر است؟

بعضی از دوستان ما در زمان بررسی طرز تهیه مربای به همچنان با سوال مربای به چقدر شکر لازم دارد، درگیر هستند. توجه داشته باشید که این مسئله با میزان میوه انتخابی شما رابطه مستقیم دارد. برای مثال زمانی که 4 عدد به انتخاب کرده‌اید، 250 گرم شکر کافی است.

ارزش غذایی مربای به

در هر صورت استفاده از این مربای خوش طعم می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی ما داشته باشد. می‌دانیم که به طور سنتی مردم از میوه به برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

آب این میوه برای درمان اختلالات روده و مصرف خود آن برای آرامش بدن (در صورت خستگی مفرط دارید) استفاده می‌شود.

در کنار این مزایا، مربای به حاوی مقدار معینی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها است. اگر از میزان یاد شده در متن استفاده می‌کنید، مقادیر مشخص شده از املاح معدنی زیر را به بدن خود می‌رسانید.

  • کالری: 494 کیلوکالری
  • کربوهیدرات: 129 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 1 گرم
  • چربی اشباع شده: 1 گرم
  • سدیم: 25 میلی‌گرم
  • پتاسیم: 594 میلی‌گرم
  • فیبر: 6 گرم
  • شکر: 83 گرم
  • ویتامین C: معادل 45 میلی‌گرم
  • کلسیم: 40 میلی‌گرم
  • آهن: 2 میلی‌گرم

فراموش نکنید که طرز تهیه مربای به (اینکه آن را نسوزانید و یا اندازه مواد لازم را زیاد از حد تغییر ندهید) در دریافت این مقادیر نقش دارد.

روش های مصرف مربای به

خوب است بدانید که مربای به از آن دست محصولات خوش طعم است که می‌توان به غیر از صبحانه با نان و کره، آن را در مدل‌های مختلف دیگر نیز استفاده کرد.

روش مصرف مربای به

مربای به طعم منحصر به فردی دارد که می‌توانید طعمی میان سیب، گلابی، آلو یا آناناس را از آن انتظار داشته باشید. تنوع طعم فقط در یک مربا به این معنی است که می‌توان از آن به روش‌های مختلف استفاده کرد. مثلا:

با گوشت پخته شده

مربای به را به عنوان چاشنی کنار غذاخوری پخته شده با گوشت و پنیر استفاده کنید. شیرینی مربا مکمل لذیذ گوشت‌های پخته شده و طعم خامه‌ای پنیر است.

اسپری کروستینی

برش‌های نان باگت را برداشته و با پنیر خامه‌ای بپوشانید. سپس روی آنها را مربای به و کمی نمک دریا بپاشید تا یک پیش غذا درست شود.

فراستینگ

پس از آموزش طرز تهیه مربای به، می‌توانید از این ماده خوشمزه برای طعم دادن به کیک‌های وانیلی یا موزی استفاده کنید. کافی است مقداری مربای به را در مایه خامه‌ای کیک‌ها مخلوط کنید. این مربا یک رنگ خوب و طعم شیرین و میوه‌ای را به کیک اضافه می‌کند.

لایه فیلینگ پای

می‌توانید قبل از استفاده کردن فیل پای، یک لایه مربای به را روی پای بمالید تا طعم شگفت انگیزی به پای میوه‌ای اضافه کنید.

ساندویچ بادام زمینی

یک ساندویچ بادام زمینی و ژله کلاسیک را با استفاده از مربای به با روش جدید تهیه کنید. این مربا نسبت به ژله‌های مورد استفاده در این ساندویچ، بافت بیشتری دارد و می‌تواند طعم پیچیده‌ای را به ساندویچ اضافه کند.

کلام آخر

درست کردن مربای به می‌تواند یک هنر باشد و البته فرایندی که ممکن است برای خانم‌هایی که برای اولین بار این مربا تهیه می‌کنند، دشوار باشد.

هنگام تهیه مربای خانگی از میوه‌های به، به روش‌ها و نکاتی که در متن ذکر کردیم، توجه کنید. همچنین اگر پیشنهادی برای بهتر شدن و ایجاد تفاوت در طرز تهیه مربای به در ذهن دارید، می‌توانید آنها را در قسمت کامنت‌ها درج کنید تا راهنمای ما تکمیل شود.

سوالات متداول

چرا از لیمو برای تهیه مربای به استفاده می‌کنیم؟

لیمو دارای مقدار مشخصی ویتامین C است. اضافه کردن این ماده به مربا می‌تواند خاصیت‌های فراوانی داشته باشد. البته شما می‌توانید طبق سلیقه خود عمل کرده و طعم دهنده دیگری (مانند هل) را استفاده کنید.

می‌توان از مربای به در پخت گوشت استفاده کرد؟

بله. مربای به طعم شیرینی به مرغ یا بوقلمون شما می‌بخشد. همچنین می‌توانید؛ مانند هر سس دیگری، مقدار کمی را به عنوان همراه غذا سرو کنید.

تاریخ انقضای مربای به خانگی چه مقدار است؟

زمانی که مربای خانگی تهیه می‌کنید، ضروری است شیشه‌ها را استریل کنید تا به مدت 12 ماه طعم و خواص مربا حفظ شود.

3.7 | (3)
منبع yangsnourishingkitchen ramonascuisine lazzaris
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x