طرز تهیه مرحله به مرحله کیک کنجدی خوش طعم به روش کافی شاپی!

شاید یکی از چیزهایی که زیبایی بعد از ظهرهای پاییزی را دوچندان می‌کند، دورهمی‌های صمیمانه‌ای باشد که همراه با دوستان و عزیزانتان برگزار می‌کنید.

در این بین، نوشیدن یک فنجان چای خوش‌رنگ یا یک قهوه معطر همراه با کیکی که خودتان در منزل تهیه کرده‌اید، لذت این لحظات را بیشتر می‌کند.

برای مثال، چطور است این بار کیک کنجدی را امتحان کنید؛ کیک ساده‌ای که خیلی آسان در منزل تهیه می‌شود و بدون فر هم می‌توانید آن را آماده کنید.

پس با ایده آل مگ همراه باشید تا تمام  ریزه‌کاری‌های درست کردن یک کیک کنجدی خانگی و خوشمزه را با شما در میان بگذاریم.

مواد لازم برای کیک کنجدی

خب برای درست کردن یک کیک خوشمزه و کاملا متفاوت آماده هستید؟ اگر پاسخ مثبت است؛ پس قبل از هر چیز، در جدول زیر مواد لازم برای طرز تهیه کیک کنجدی لذیذ را مشاهده نمایید:

مواد لازم برای تهیه کیک کنجدی با ماست
آرد سفید 2 پیمانه
تخم مرغ 3 عدد
ماست 1 پیمانه
شکر 1 پیمانه
کنجد 3 قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
وانیل 1/4 قاشق چایخوری
روغن مایع 1 پیمانه

همان‌طور که در جدول هم مشاهده می‌کنید، ماده اصلی این کیک در کنار کنجد، ماست است. البته آرد سفید و تخم مرغ هم مانند هر کیک دیگری، در این کیک هم نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

طرز تهیه کیک کنجدی خوشمزه در منزل

پیش از شروع کار، فر را روشن کنید و آن را روی دمای 180 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. سپس، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول

تخم‌مرغ‌ها را در کاسه‌ای بزرگ بشکنید و وانیل و شکر را به آن اضافه کنید. سپس تا جایی که مخلوط حاصل کرم رنگ و حجیم شود، آن را با همزن، بزنید.

نکته: در صورت تمایل می‌توانید پودر هل را به همان اندازه، جایگزین وانیل کنید.

مرحله دوم

در ادامه طرز تهیه کیک کنجدی، ماست را به بقیه مواد اضافه کرده و حدود 30 ثانیه هم بزنید و پس از آن روغن مایع را در کاسه بریزید و یک دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید.

مرحله سوم

بیکینگ پودر را داخل آرد بریزید و این ترکیب را 3 بار الک کنید. فراموش نکنید که هوادهی آرد در این مرحله بسیار مهم است و در کیفیت نهایی کیک تاثیر مستقیمی دارد.

مراحل تهیه کیک خوشمزه کنجدی در منزل
مراحل تهیه کیک خوشمزه کنجدی در منزل

مرحله چهارم

همزن را کنار بگذارید و مخلوط آرد و بیکینگ پودر را با سایر مواد کیک مخلوط کنید. دقت کنید که هم زدن بیش از اندازه در این مرحله، خاصیت بیکینگ پودر را از بین می برد و پف کیک می‌خوابد. بنابراین همین اندازه که در حد ترکیب شدن و یکدست شدن مواد را با هم مخلوط کنید، کافیست.

مرحله پنجم

یک قالب مناسب انتخاب کرده و کف آن مقداری روغن بریزید و یا اینکه قسمت‌های داخلی آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. روی کاغذ روغنی مقداری روغن جامد یا کره بریزید و آن را با دانه‌های کنجد به صورت یکدست بپوشانید.

نکته: با مقدار مواد گفته شده قالب سایز 23 تا 25، مناسب است.

مرحله ششم

مواد کیک کنجدی را داخل قالب ریخته و آن را به مدت 45 دقیقه، در طبقه وسط فر قرار دهید. پس از گذشت این مدت، در فر را باز کرده و پخت کیک را با استفاده از خلال دندان یا چنگال، امتحان کنید. در صورتی که چیزی با چنگال نچسبید، یعنی کیک، کاملا مغزپخت شده و آماده سرو است.

دستور تهیه کیک کنجدی بدون ماست

بدون ماست هم می‌توان کیک کنجدی تهیه کرد. در این صورت، در همان دستور بالا، یک پیمانه شیر را جایگزین ماست کنید و پس از اضافه کردن روغن به مخلوط تخم‌مرغ، شیر را هم اضافه کرده و مقداری با همزن بزنید تا ترکیب یکدست و یکنواختی حاصل شود. سپس بقیه مراحل را مطابق دستور بالا پیش ببرید و برای مدت زمان گفته شده، کیک را در فر قرار دهید.

نکته: حالت سوم طرز تهیه کیک کنجدی این است که از ترکیب نصف پیمانه ماست و نصف پیمانه شیر استفاده کنید که در این حالت هم کیک لطیف و خوش طعمی خواهید داشت.

دستورهای مختلف تهیه کیک کنجدی
دستورهای مختلف تهیه کیک کنجدی

طرز تهیه کیک کنجدی بدون فر

در صورت عدم دسترسی به فر می‌توانید از گاز هم استفاده کنید. به این ترتیب که یک شعله پخش‌کن را روی حرارت متوسط بگذارید و مایه کیک کنجدی را داخل تابه‌ای که از قبل کف آن را چرب و کنجدپاشی کرده‌اید، قرار دهید. سپس، تابه را روی شعله پخش‌کن بگذارید و پس از چند دقیقه، حرارت زیر آن را کمتر کنید.

نکته: در صورت استفاده از تابه معمولی، حتما درب آن را دمکن بگذارید تا سطح کیک با قطرات بخار جمع شده روی درب تابه، خیس نشود.

اگر می‌خواهید برای پخت این کیک خوشمزه از قابلمه استفاده کنید، مواد کیک را داخل قالبی مناسب بریزید و قالب را داخل قابلمه‌ای بزرگ‌تر که از قبل با حرارت گاز گرم شده است، قرار دهید. سر قابلمه دمکنی بگذارید و اجازه دهید کیک با حرارت کم حدود 30 تا 40 دقیقه بپزد. در طول این مدت، درب قابلمه را باز نکنید تا پف کیک نخوابد.

نکته: اگر از قالب سیلیکونی استفاده کردید، بین قالب و کف قابلمه، یک پایه فلزی قرار دهید تا با هم تماس مستقیم نداشته باشند.

سخن آخر

پیشنهاد می‌کنیم در تهیه این کیک خانکی، اسانس‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید که طبع و ذائقه شما با کدامیک سازگارتر است. برای مثال، افزودن مقداری رنده پوست پرتقال یا نصف پیمانه گلاب، عطر و بوی بسیار متفاوتی به کیک خوشمزه شما می‌دهد که بد نیست آن‌ها را هم امتحان کنید. شاد و پاینده باشید.

5 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x