تفاوت کیست و تومور چیست؟

واژه های “کیست” و “تومور” را به وفور شنیده اید،قطعا  این دو واژه برای شما هولناک است و ممکن است دچار ترس شوید.در بسیاری از موارد برای شما این سوال به وجود خواهد آمد که تفاوت این دو در چیست؟یک کیست یک کیسه کوچک پر از هوا، مایع و یا مواد دیگر است. تومور به هر ناحیه غیرمعمول بافت اضافی اشاره دارد.بسیاری از افراد فکر می کنند سرطان زمانی رخ می دهد که یک توده جدید را متوجه شوند. در حالی که انواع خاصی از سرطان می تواند باعث ایجاد کیست ها شود، خود کیست ها تقریبا همیشه خوش خیم می باشند.

درصورتیکه، تومورها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند ،تومورهای خوش خیم معمولا تمایل دارند که در یک مکان باشند.این واقعیت وجود دارد که ؛تومورهای بدخیم رشد می کنند و ممکن است باعث ایجاد تومورهای جدید در قسمت های دیگر بدن شما شوند.

شناسایی کیست ها و تومورها

در اغلب موارد، با نگاه کردن یک کیست و یک تومور نمیتوانید تفاوت آنها تشخصیص دهید. با این حال، چند چیزکوچک وجود دارد که می توانید تماشا کنید تا ببینید که این بیماری زنان بیشتر شبیه کیست است یا تومور؟

تومور کیست

مشخصه

رشد سریع
  به رنگ قرمز و متورم
  جوش سرسیاه در مرکز
  سفید، زرد و یا سبزپررنگ
ثابت و محکم
  لطیف ونازک
  قابلیت حرکت در زیر پوست

در ادامه شایان ذکر است که؛گاهی اوقات تومورها به اندازه کافی بزرگ می شوند که بر روی بافت های اطراف فشار می آورند.براساس جایی که توده در آن قرار دارد،ممکن است علائم اضافی مانندسختی در تنفس، حرکت مفاصل، یا کنترل مثانه شما را تجربه کنید.در اینگونه مواقع لازم است که با دکتر خود تماس گرفته یا ایشان را ملاقات کنید.

چه چیزی باعث کیست ها می شود؟

بی شک عوامل بسیاری باعث “کیست” می شود،برخی از آنها مربوط به یک وضعیت پزشکی اساسی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد.دیگر عوامل شامل این است که؛هنگامی که سلول های مرده در روی سطح پوست به صورت معمول انجام و تکرار شود.دیگر عوامل عبارتنداز:

1-تحریک یا آسیب به فولیکول مو
2-مجرای مسدود شده در فولیکول مو
3-فساد یا انحطاط بافت مفصلی
4-تخمک گذاری

علت تومور چیست؟

به کررات شنیده اید که معمولا، سلول های بدن شما رشد می کنند و تقسیم می شوند تا سلول های جدیدی ایجاد کنند، هر زمان که بدن به آنها نیاز دارد. تومورها نتیجه رشد سلول های غیر طبیعی هستند. هنگامی که سلول های بزرگتر ازبین میروند، آنها با موارد جدید جایگزین می شوند ؛ وقتی این فرآیند تجزیه می شود، تومورها شکل می گیرند. سلول های آسیب دیده قدیمی، زمانی که باید از بین بروند، سلول های آسیب دیده زنده می ماند و هنگامی که بدن شما به آنها نیازی ندارد، سلول های جدید ایجاد می شوند. زمانی که این سلول های اضافی تقسیم می شوند، ممکن است تومور ایجاد کنند.

منبع

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x