5 راه مقابله با بی خوابی و بدن درد بعد از ترک مواد مخدر

افرادی که اعتیاد خود را ترک میکنند، عموما پس از ترک دچار مشکلاتی همچون بی خوابی و بدن درد می شوند. در این بخش قصد داریم به معرفی 5 راه مقابله با بی خوابی و بدن درد بعد از ترک مواد مخدر بپردازیم تا بتوانید در این شرایط راهکار های اساسی ای برای رفع این مشکل پیدا کنید.

بی حالی و بدن درد پس از ترک اعتیاد + روش مقابله با آن

یکی از اولین حالاتی که در فرد معتاد پس از ترک مواد مخدر رخ می دهد، بی حالی و بدن درد است. این موضوع باعث می شود زندگی عادی فرد دچار اختلال شود و نتواند فعالیت های روزمره خود را به خوبی انجام دهد. تنش های رفتاری، گوشه گیری، عدم انجام فعالیت های روزانه و سایر موارد دیگر از حالات رفتاری بی حالی و بدن درد پس از ترک اعتیاد است.

این بی حالی به صورتی است که فرد رغبتی برای انجام کار ها ندارد و ممکن است مجدد به سراغ مصرف مواد کشیده شود. این مرحله، مرحله بسیار مهمی است چراکه هر آن خطر لغزش برای فرد وجود دارد. برای جلوگیری از خطر بازگشت مجدد به مواد مخدر به وب سایت https://drjavadiclinic.com/ مراجعه کنید. همچنین 5 راهکار مهم برای عدم لغزش فرد وجود دارد که در ادامه توصیه می شود:

1-    پیدا کردن هدف زندگی

یکی از اصلی ترین راه های مقابله با این موضوع، پیدا کردن و مشخص نمودن هدف زندگی است. فردی که بتواند هدف ایده آلی را برای خود تجسم کند به راحتی در دام اعتیاد کشیده نخواهد شد.

2-    نگرش خود را به زندگی تغییر دهید:

همواره سعی کنید روحیه مثبت و ایده آل خود را حفظ کنید. تغییر نگرش و باور به زندگی و همچنین شخص خودتان می تواند یکی از بهترین راه های مقابله با مصرف مجدد مواد اعتیادآور باشد.

3-    به خوبی استراحت کنید:

استراحت و خواب کافی کمک قابل توجه ای به درمان بی حالی و بدن درد پس از ترک اعتیاد می کند. سعی کنید به خوبی استراحت کنید تا انرژی از دست رفته شما بازگردد تا بتوانید فعالیت های عادی و روزمره زندگی خود را از سر بگیرید.

4-    با دیگران تعامل داشته باشید:

سعی کنید دایره ارتباطی خود را با افراد سالم و پرکار، بیش از پیش قوی تر کنید. تعامل به دیگران می تواند حال شما را بهتر کند و انگیزه و امید را در زندگی برای‌تان تقویت کند.

5-    ورزش کنید:

ورزش را همواره در برنامه روزانه خود داشته باشید. یکی از بهترین ویژگی های ورزش، شادابی و افزایش سطح انرژی است. ورزش کردن روزانه می تواند انرژی شما را افزایش دهد و شرایطی را برای شما فراهم کند تا بتوانید با انگیزه بهتری روز خود را آغاز کنید.

ورزش باعث پمپاژ قلب می شود، این پمپاژ در نهایت اکسیژن بیشتری را به مغز و سایر اعضای بدن شما می رساند. از دیگر مزایای ورزش کردن می توان به کاهش استرس، بهبود روحیه، کمک به آرامش اشاره نمود.

راه های مقابله با بدن درد بعد از ترک اعتیاد

بی خوابی پس از ترک اعتیاد + روش مقابله با آن

اعتیاد و وابستگی به مصرف قرص‌های خواب آور یکی از اصلی‌ترین نگرانی افرادی است که به استفاده از این داروها روی آورده اند. وابستگی که از دو دید جسمی(فیزیولوژیکی) و روانی در فرد قابل بررسی هستند.

در چنین وضعیتی اگر فرد مصرف دارو را ترک کند و یا آن را به تعویق بی‌اندازد عوارض جسمانی و بعضا روانی ناشی از ترک این داروها در او نمود پیدا می‌کند. خارش شدید بدن، سردرد و سرگیجه‌، سبک شدن سر، متوهم شدن افراد، ایجاد مشکلات خلقی در فرد، عدم توانایی فرد در تمرکز کردن، بروز مشکلاتی در تکلم و گفتار بیمار، احساس خواب آلودگی در طول روز و … همگی نمونه‌ای از مهم‌ترین نشانه‌های سوء مصرف قرص‌های خواب آور هستند.

یکی از اصلی ترین علل بی خوابی در دوران مصرف و پس از ترک مواد اعتیادآور، دوپامین است. هنگامی که فرد ماده مخدری را مصرف می کند، مغز به میزان قابل توجه ای از دوپامین عادت می کند و پس از ترک آن نیز مغز مجدد به تولید دوپامین به روال عادی خود باز می گردد اما اثرات جسمانی آن پابرجا خواهد ماند.

دردهای جسمانی و هیجاناتی مانند استرس و اضطراب تشدید بی خوابی از جمله اثرات ترک مواد اعتیادآور است.

البته این تنها پیامد های ترک مصرف مواد مخدر نیست! بهم ریختگی و اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن، خواب‌پریشی و آپنه یا وقفه تنفسی از دیگر پیامد های آن به شمار می رود اما چطور می توان این اختلالات و بی خوابی های پس از مصرف را ترک نمود؟ در ادامه به معرفی 5 روش کارآمد در این خصوص می پردازیم:

  • مکان مناسبی را برای خواب فراهم کنید:

داشتن مکانی مناسب کمک می کند تا بتوانید شرایط خوابی راحت را برای خود فراهم کنید. توصیه می کنیم محل ثابت خواب خود را به هیچ عنوان تغییر ندهید و از بالش و تشک مناسب استفاده کنید.

  • تنظیم برنامه و ساعت خواب مشخص

برخورداری از ساعت خواب مشخص به ریکاوری بدن کمک می کند. در صورتی که شما بتوانید ساعت خواب مشخصی داشته باشید و به آن پایبند باشید، مغز شما به آن زمان عادت می کند و می توانید خواب راحتی داشته باشید.

  • ورزش کنید

ورزش یک محرکه بسیار عالی برای خواب است. در صورتی که به انجام فعالیت های ورزشی مشغول شوید، بدن به شدت خسته می شود و برای جبران آن نیاز به ریکاوری دارد. بهترین ریکاوری نیز خواب است.

  • تغذیه سالم داشته باشید.

تغذیه سالم نیز به خواب راحت کمک می کند. توصیه می کنیم از مصرف غذاهای چرب، شیرین و پر ادویه قبل از خواب به شدت خودداری کنید و همچنین مقدار کافئین پیش از خواب را به حداقل خود برسانید.

  • سعی در کنترل نمودن استرس و اضطراب کنید.

استرس و اضطراب دشمن خواب است. توصیه می کنیم پیش از خواب به استفاده از روش هایی که می تواند باعث کاهش استرس و اضطراب در شما شود، توجه کنید. از بهترین روش ها می توان به مدیتیشن یا مراقبه اشاره نمود.

جمع بندی

بی خوابی و بدن درد از علائم شایع بدن پس از ترک مواد اعتیادآور است. از این رو در این بخش روش های ساده و کارآمدی را معرفی نمودیم که با استفاده از آن می توانید بدن درد و بی خوابی را کاهش دهید.

انجام تمامی این موارد نیازمند صبر و حوصله فراوان است، توصیه می کنیم اگر زمان، صبر و حوصله کافی برای رفع این موضوع ندارید و قصد برگشت به دوران مصرف را دارید حتما با یک کلینیک مجرب در تماس باشید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x