آیا قهوه به افزایش تمرکز کمک می کند؟

محققان و متخصصان سلامت سال‌هاست که در مورد مزایا و معایب نوشیدن قهوه پاسخ‌های گیج کننده‌ای به ما می‌دهند. اگرچه مضرات مصرف قهوه بارها و بارها بررسی شده؛ اما همچنان یک نوشیدنی محبوب برای بسیاری از مصرف کنندگان (به خصوص دانش آموزان هنگام پاس کردن امتحانات) در سراسر جهان است.

اگر به این سوال رسیده‌اید که باید یک فنجان دیگر بخورم یا اصلا قهوه را کنار بگذارید، ممکن است بخواهید ابتدا این را بخوانید. ما تاثیر قهوه بر تمرکز را در این مقاله از ایده آل مگ بررسی کرده و البته چند مورد از مضرات آن را نیز شرح داده‌ایم.

فواید قهوه برای دانش آموزان

حواس پرتی و عدم تمرکز از جمله مواردی هستند که اکثر افراد به آنها دچار می‌شوند. اگر دانش آموزی هستید که به امتحان‌های ترم نزدیک می‌شود، خوب می‌دانید که گل های قالی چه جذابیتی دارند و خیال بافی چه کار خوبی است.

فواید قهوه برای دانش آموزان

اما نتایج کارنامه شما حتما تجربه دیگری را رقم می‌زند. در نتیجه می‌توانید با توجه به فواید قهوه برای تمرکز روی مصرف این نوشیدنی حساب کرده و شب امتحان کمی دیرتر بخوابید. البته نه برای بازیگوشی، شما بیدار می‌مانید تا درس بخوانید.

تقویت حافظه کوتاه مدت

اثر دیگری که قهوه روی مغز شما می‌گذارد، تقویت حافظه است. طبق یک تحقیق در مورد اثر کافئین بر حافظه، مشخص شده است که این ماده می‌تواند حافظه کوتاه مدت شما را بهبود بخشد.

این مسئله با نتایج به‌دست‌آمده از انجام MRI بر روی شرکت‌کنندگان (در حالی که آزمایش‌های مختلف حفظ اطلاعات را نیز تکمیل می‌کردند)، ثابت شد.

نتیجه این تحقیق به اینجا رسید که می‌توان مدتی بعد از نوشیدن قهوه، موارد بیشتری را به خاطر سپرد. پس اگر به دنبال راه های تقویت حافظه، نوشیدن قهوه یکی از این گزینه هاست.

همچنین اگر از آن دسته دانش‌آموزانی هستید که دوست دارید قبل از امتحان چیزهای زیادی را روی دیوار بچسبانید تا آنها را درست یاد بگیرید، ممکن است بخواهید در حین انجام این کار بر تاثیر قهوه روی تمرکز تکیه کرده و کافئین (به مقدار کافی) هم بنوشید.

افزایش تمرکز

همه ما می‌دانیم که تمرکز چیست؛ اما زمان فعالیت و انجام امور، درک این مسئله مهم است و توضیح تئوری آن چاره ساز نخواهد بود. اینجاست که علاوه بر جستجوی راه‌های مختلف برای جلوگیری از حواس پرتی باید به دنبال برخی مکمل‌ها مانند نوشیدن قهوه هم باشید.

تاثیر قهوه بر افزایش تمرکز دانش آموزان

جالب است بدانید که حتی عطر قهوه هم می‌تواند به شما انرژی داده و تمرکزتان را بیشتر کند. توصیه شده که اگر می‌خواهید عملکرد بهتری داشته باشید، مراقب میزان مصرف روزانه خود باشید. افزایش تمرکز نباید بهانه برای به خطر انداختن سلامتی شما باشد.

انرژی بیشتر

در کنار تقویت حافظه، مسئله بالا رفتن انرژی هم از جمله فواید نوشیدن قهوه است. به یاد داشته باشید که قهوه شما را هوشیارتر می‌کند؛ زیرا کافئین موجود در آن می‌تواند شبیه به یک ماده روانگردان عمل کرده و انرژی فرد را بالا ببرد.

برخی از طرفداران قهوه این نوشیدنی را نوعی مخدر دوست داشتنی می‌دانند و معتقدند اگر روزی استفاده از آن ممنوع شود، زندگی بشر متوقف می‌شود.

کافئین نه تنها به شما احساس انرژی بیشتری داده، بلکه در واقع میزان انتقال دهنده‌های عصبی حیاتی را در خون شما افزایش می‌دهد. در نتیجه با حرکت سریع نورون‌ها می‌توانید تاثیر قهوه روی تمرکز را به خوبی درک کنید.

کمک به بهبود تناسب اندام

هنگام بررسی فواید قهوه برای تمرکز حتما به این نکته هم برمی‌خوردید که تناسب اندام می‌تواند از جمله تاثیرات مناسب نوشیدن قهوه باشد.

کمک به بهبود تناسب اندام

کدام دانش آموزی را می‌شناسید که به این مورد علاقه نداشته باشد؟ این مسئله هم به مقدار کافئین موجود در این نوشیدنی مربوط است.

کافئین سرعت متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و به ترشح آدرنالین کمک می‌کند. این امر باعث می‌شود تا نتایج بهتری در باشگاه داشته باشد. به این معنا که سریع‌تر بدود، پرس نیمکتی قوی‌تری انجام داده و دیگر حرکات را به خوبی پیش ببرید.

در نتیجه گمان نکنید که نوشیدن صرف قهوه می‌تواند شما را به وزن ایده آل برساند. این مورد تنها مکمل مناسبی در کنار ورزش است. یک فنجان قهوه قبل از باشگاه در برنامه روزانه خود بگنجانید و به این فکر باشید که کافئین برای سوزاندن چربی بدن، بسیار مفید است.

بهبود خلق و خو

استرس، اضطراب و افسردگی میان دانش آموزان شایع است؛ اما در مقابل راهکارهایی برای مبارزه با آنها نیز وجود دارد. بدیهی که بیکاری پس از فارغ التحصیلی و استرس مداوم، فضای شادی در زندگی ایجاد نمی‌کند.

با این حال، شواهدی وجود دارد که مصرف کنندگان قهوه کمتر افسرده می‌شوند. آنها 20 درصد کمتر به افسردگی بالینی مبتلا شده و 50 درصد کمتر به فکر خودکشی خواهند بود.

احتمال دارد این امر به دلیل هوشیاری ذهنی باشد که هنگام مصرف کافئین به دست می‌آورید. در هر صورت نه تنها تاثیر قهوه روی تمرکز مورد توجه محققان بوده، بلکه استفاده روزانه این نوشیدنی برای تبدیل شدن به یک فرد شاد نیز ذهن آنها را درگیر کرده است.

داشتن بدن سالم‌تر

ثابت شده است که قهوه خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، آلزایمر، پارکینسون و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. شاید به عنوان یک دانش آموز دیدن چنین لیستی برایتان جالب نباشد؛ اما بد نیست از آلان برای سلامتی خود در آینده برنامه ریزی کنید. فراموش نکنید که منظور ما مصرف بیش از حد این نوشیدنی نیست.

مضرات قهوه چیست؟

اشاره کردیم که اثر کافئین بر حافظه توسط محققان ثابت شده است. اما باید روراست بوده مضرات این نوشیدنی را هم بررسی کنیم. توجه داشته باشید که این موارد در صورت استفاده خارج از تعادل قهوه رخ خواهند داد.

مضرات قهوه چیست ؟

در نتیجه زمان مناسب استفاده از قهوه (صبح‌ها) را به خاطر سپرده و نهایتا روزی دو فنجان قهوه مصرف کنید تا مضرات آن را تجربه نکنید.

افزایش خطر مرگ زودرس

مطالعه‌ای که در کلینیک مایو انجام شد نشان داد کسانی که بیش از چهار فنجان قهوه در روز می‌نوشند، 21 درصد افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری قلبی داشتند.

افزایش فشار خون

به خصوص کسانی که به طور طبیعی با فشار خون بالا مواجه هستند باید مقدار 250 میلی‌گرم کافئین (حدود 2 فنجان قهوه) را در طول روز در نظر بگیرند.

مطالعات مربوط به تاثیر قهوه روی تمرکز ثابت کرده‌اند که با نوشیدن بیشتر از این مقدار فشار خون افراد حدود 2 تا 3 ساعت پس از مصرف کافئین، بالا خواهد بود.

افزایش خطر حملات قلبی در میان جوانان

محققان اذعان دارند افراد جوانی که فشار خون خفیف در تشخیص داده شده در صورت مصرف مقدار کافئین معادل 4 فنجان قهوه، 4 برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی قرار می‌گیرند.

نکات مهم من برای حداکثر استفاده از قهوه برای مطالعه

با توجه به همه موارد ذکر شده، مهم است که تمرکز ذهنی را فدای سلامتی خود نکنیم. یعنی اینکه زمان و نحوه استفاده قهوه برای رسیدن حداکثر میزان تمرکز را در نظر داشته و از زیاده روی بپرهیزیم.

نکات مهم برای تاثیر قهوه بر مطالعه

با در نظر گرفتن چند نکته مهم می‌توان تاثیرات قهوه بر تمرکز را بیشتر کرد. ما پیشنهاد می‌کنیم که:

برنامه ریزی خوب داشته باشید

با تهیه جدول زمانی برای برنامه مطالعاتی و پایبندی به آن تمرکز خودتان را بالا ببرید.

تغذیه سالم را در اولویت قرار دهید

به خصوص قبل از مطالعه و قبل از نشستن سر جلسه امتحان به میزان کافی غذا بخورید تا انرژی شما کم نشود.

بدون ورزش زندگی سخت می‌شود

برای افزایش سطح انرژی و بهبود خلق و خو خودتان ورزش کنید. این تنها راهی است که تاثیر قهوه روی تمرکز را دو برابر می‌کند.

داشتن خواب کافی واجب است

این مورد را به عنوان یک قانون برای خودتان تعریف کنید تا از آن تخطی نشود. تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب بر عملکرد ذهنی تأثیر منفی می‌گذارد و حتما سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.

کلام آخر

حالا زمان مناسبی برای تصمیم گیری است. با توجه به آنچه که در متن ذکر شد، پیشنهاد می‌کنیم نوشیدن قهوه را ادامه دهید؛ اما تنها به دو فنجان در روز قانع باشید.

اگر این مقدار را رعایت نکنید، نه تنها از مزایای آن برخوردار نخواهید شد، بلکه ممکن است دچار سرگیجه و اضطراب شوید یا تپش قلب بگیرید.

اگر گمان می‌کنید که نکته از ذهن ما دور مانده، آن را در قسمت کامنت‌ها درج کنید تا دیگران هم از تجربه شما در مورد تاثیر قهوه روی تمرکز، استفاده کنند.

سوالات‌ متداول

زمان مناسب برای نوشیدن قهوه چه وقت است؟

نوشیدن قهوه بین ساعت‌های 8 تا 9 صبح توصیه می‌شود؛ زیرا در این ساعات بدن می‌تواند کافئین دریافت شده را مصرف کرده و متابولیسم لازم را به دست آورد.

آیا استفاده از قهوه تمرکز را بالا می‌برد؟

بله. طبق گزارش‌های به دست آمده کافئین موجود در قهوه بر مغز اثر گذاشته و در نتیجه فعالیت مغز بهبود پیدا کرده و تمرکز ما بالا می‌رود.

نوشیدن قهوه چه ربطی به خلق و خوی ما دارد؟

گفتیم که حتی عطر قهوه هم می‌تواند سرعت حرکت نورون‌های مغز را افزایش داده و به اصطلاح ذهن را باز کند. این مسئله به خاطر وجود کافئین در این نوشیدنی است.

امتیاز شما به این پست
منبع abouttimemagazine studyinternational cafealtura
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x