نحوه برخورد با همسر خیانتکار و تصمیم گیری در مورد ادامه رابطه

اگر در مورد خیانت همسرتان اطلاعاتی به دست آورده‌اید، پس می‌دانید که کنار آمدن با آن چقدر دشوار است. مسئله فقط درد یک خیانت جنسی نیست که باید سعی در پردازش آن داشته باشید، بلکه از دست دادن اعتماد به همسر است که کار را دشوارتر می‌کند.

این مورد باعث می‌شود تا افراد در بازیابی رابطه خود دچار تردید شده و نخواهند که فرصت دوباره‌ای به همسر خود بدهند. به همین دلیل در این مقاله از ایده آل مگ تلاش می‌کنیم تا نکات مهمی را در مورد برخورد با همسر خیانتکار تشریح کنیم.

نحوه برخورد شما در مقابل خیانت همسر

بهتر است همین ابتدای امر این نکته را به یاد بسپارید که رفتار با همسر خیانتکار، نیازمند صبر و حوصله است. به بیان دیگر، زمانی که تصمیم گرفته‌اید به زندگی مشترک خود فرصت دوباره بدهید، باید پای انتخابتان بایستید.

نحوه برخورد شما در مقابل خیانت همسر

همچنین راهکارهای زیر را در نظر داشته باشید تا طی این مسیر راحت‌تر شود:

احساسات خود را بپذیرید

علت خیانت همسر شما هر چه که هست، این اتفاق رخ داده. حالا شما در نقطه‌ای از تاریخ زندگی خود ایستاده‌اید که تا به حال تجربه نکرده بودید. پس مهم است که احساسات خود را به رسمیت بشناسید.

افسردگی، اضطراب، روبرو شدن با سوال «چرا من!» و تمامی موارد مشابه اینها کاملا طبیعی است. بهتر است اجازه دهید زمان بگذرد تا بتوانید واقع‌بینانه تصمیم بگیرید.

دنبال انتقام نباشید

فرقی ندارد که به دنبال بررسی رفتار با زن خیانتکار هستید یا حضور یک مرد خیانتکار را در زندگی خود تجربه کرده‌اید. مسئله این است که اعصاب و آرامش خودتان را در اولویت قرار دهید.

انتقام جویی و رفتار متقابل، شما را به سمت گردابی می‌کشاند که بیرون آمدن از آن بسیار دشوارتر خواهد بود. عزت نفس خود را حفظ کرده و مقابل به مثل را کنار بگذارید.

سعی کنید از خودتان مراقبت کنید

یکی دیگر از اصول مهم زمان بررسی رفتار با همسر خیانتکار این است که مراقب خودتان باشید. لازم نیست با دلسوزی به این مسئله نگاه کنید و دروغ‌های احتمالی که می‌شنوید را باور کنید.

سعی کنید از خودتان مراقبت کنید

زمان برخورد با همسر خیانتکار، لازم نیست که بخشش از سر ترس و تنهایی را با اجبار قبول کرده و به ادامه یک زندگی از هم پاشیده تن بدهید. برعکس، واقع بین باشید.

خودتان را سرزنش نکنید

زمانی که به رفتار با زن خیانتکار یا مرد خائن فکر می‌کنید، نباید خودتان را سرزنش کرده و گمان کنید که در این وضعیت باری بر دوش شما وجود دارد.

لازم است که با صحبت و تلاش برای گره گشایی از مسئله علت فاصله گرفتن مرد از زن یا برعکس، بدانید که چرا و چگونه این اتفاق رخ داده است. در ضمن اگر رفتار شما باعث ایجاد دلخوری و فاصله شده باشد، باز هم خیانت کردن توجیهی بر این اختلافات نیست.

تا قبل از تصمیم‌گیری بچه‌های خود را از او دور نگه دارید

وضعیت پیش آمده بین شما و همسرتان است و نباید فرزندانتان را درگیر کنید. حتی اگر تصمیم به طلاق گرفته‌اید، به اشتراک گذاشتن جزئیات این مسئله، فقط فرزندان شما را در موقعیت غیر قابل دفاعی قرار می‌دهد. آنها را دچار اضطراب کرده و باعث می‌شود احساس کنند وسط یک ماجرای پیچیده قرار گرفته‌اند.

آنها را مجبور به انتخاب نکنید. همچنین اگر بودن آنها کنار همسر شما می‌تواند روحیه فرزندان را تحت الشعاع قرار دهد، آنها را از همدیگر دور نگه دارید.

برای درد محدودیت زمانی قائل نشوید

درک رفتار با مرد خیانتکار و یا زنی که به شما خیانت کرده است، محدود به زمان مشخصی نخواهد بود. اگرچه هنگام بررسی برخورد با همسر خیانتکار به این موضوع اشاره می‌شود که زمان مقدار زیادی از عصبانیت‌های ما را کم می‌کند؛ اما از دست رفتن اعتماد زوجین با هیچ تقویم و ساعتی بازنمی‌گردد.

برای درد خیانت محدوده زمانی قائل نشوید

در نتیجه مهم است که اگر تصمیم به برخورد قاطعانه دارید، برای بهبود شرایط خود زمان خاصی را قائل نشوید اگر سپری کردن این دوره برای شما سخت است، حتما با یک مشاور خانواده صحبت کنید.

یک درمانگر باتجربه می‌تواند به شما کمک کند تا با وضعیت پیش آمده بهتر ارتباط برقرار کرده و احساس گناه، شرم و هر چیز دیگری را به راحتی پردازش کنید. پس این بررسی‌ها اگر تصمیم به طلاق گرفتید، مطمئن خواهید بود که تلاش خود را کرده‌اید.

در مورد اطلاع از خیانت همسر با او صحبت کنید

یکی از مهم‌ترین اصول برای درک نحوه برخورد با همسر خیانتکار، این است که بتوانید در زمان مناسب با او مکالمه کنید. برای پیشرفت در این مسئله مهم است که ابتدا در ذهن خودتان تشریح کنید که خیانت چیست و در زندگی شما چه تعریفی دارد. پس از آن می‌توانید مکالمه را بر اساس نظرات خود شروع کرده و با گوش دادن به حرف‌های همسرتان ادامه دهید.

نکته مهم در این بخش آمادگی دو طرف برای صحبت است. وقتی به لحاظ روحی آماده شدید، می‌توانید با شریک زندگی خود ارتباط موثر برقرار کنید. دانستن اینکه همسرتان شما رابطه نامشروع داشته است، حتما باعث می‌شود سطح بالایی از ناراحتی عاطفی را تجربه کنید.

اشاره کردیم که زمان بررسی مسئله برخورد با همسر خیانتکار ممکن است به مدت زمان مشخصی نیاز داشته باشید تا بتوانید با او در مورد آنچه اتفاق افتاده، صحبت کنید.

همچنین مهم است که در مورد رابطه خودتان صحبت کنید نه از شخص سوم و نوع زندگی او با همسرتان. این مسئله هیچ گره‌ای از کار شما باز نمی‌کند.

شما باید بدانید که در کدام نقطه (یا نقاط) به مشکل برخورده‌اید تا بتوانید مسئله را حل کنید. صحبت در مورد این نکات بهترین راه حل ممکن برای هر دو شما است.

تصمیم بگیرید که از رابطه خود چه می‌خواهید

رفتار مناسب با همسر خیانتکار آنجایی معنای درست خود را پیدا می‌کند که ما بدانیم از ادامه رابطه چه انتظاری داریم. فراموش نکنید که اکثر افرادی که مورد خیانت قرار گرفته‌اند قضیه را کاملا  شخصی می‌دانند.

تصمیم بگیرید که از رابطه خود چه می خواهید

آنها ممکن است خود را سرزنش کنند یا معتقد باشند که اگر به نحوی متفاوت یا بهتر بودند، همسرشان به آنها خیانت نمی‌کرد؛ اما این نوع تفکر بسیار دور از واقعیت است. عزت نفس شما نباید به دیدگاه همسرتان نسبت به شما گره بخورد.

علاوه بر این، شریک زندگی شما مسئول خیانت است. شما باعث این اتفاق نبوده‌اید، پس واقع‌بینانه رفتار کنید و ابتدا برای خودتان مشخص کنید که اگر قرار است این رابطه ادامه پیدا کند، چه شروطی لازم است.

هنگام بررسی برخورد با همسر خیانتکار، تمام این موارد باید به همسرتان نیز منتقل شود. به او بگویید که قصد شما از ادامه رابطه چیست و چرا می‌خواهید فرصتی دوباره به او بدهید.

فراموش نکنید که خیانت به اعتماد شما، انتخاب همسرتان بوده است و ادامه زندگی هم انتخاب شخص شماست.

مواردی که برای گرفتن تصمیم درست باید در نظر گرفته شود

فرقی ندارد که شما درگیر بررسی رفتار با مرد خیانتکار هستید یا برعکس، مسئله این است که تصمیم قاطعانه‌ای درباره آینده خود بگیرید.

مواردی که باید برخورد با همسر خیانتکار در نظر داشته باشید

قبل از اینکه به شریک زندگی خود فرصتی دوباره بدهید، مهم است که چندین بار به همه چیزهایی که در ترمیم رابطه شما دخیل هستند فکر کنید.

این موارد باید شامل مدت زمان التیام درد، نحوه بازسازی مجدد رابطه، یادگیری دوباره صمیمی بودن و بهبود ارتباطات شما باشند. در این بخش چند نمونه سوال را برای شما آماده کرده‌ایم تا بتوانید دید بازی نسبت به موقعیت خود پیدا کنید:

  • آیا این اولین بار است که همسرتان خیانت می‌کند؟
  • او آسیبی که ایجاد کرده است را درک می‌کند؟
  • همسرتان خیانت را به عنوان یک مشکل تشخیص می‌دهد؟
  • او مسئولیت خیانت را پذیرفته است؟
  • صرف نظر از دلایل خیانت، آیا همسرتان می‌پذیرد که در رفتارش تغییراتی لازم است؟
  • آیا او عذرخواهی کرده است؟
  • فکر می‌کنید که او پشیمان است و واقعا از خیانت کردن دست می‌کشد؟
  • آیا هم در مشاوره زناشویی و هم در مشاوره فردی شرکت می‌کند؟
  • هنگام بررسی برخورد با همسر خیانتکار، متوجه قطع ارتباط او با شخص سوم شده‌اید؟
  • اگر شخص سوم به او نزدیک است (مثلا همکار است)، همسرتان برای آینده شغلی خود فکری کرده؟
  • فکر می‌کنید شما و همسرتان می‌توانید یک رابطه موفق، شاد و طولانی مدت داشته باشید؟
  • می‌توانید دوباره به همسرتان اعتماد کنید؟
  • رابطه شما ارزش نجات دادن دارد؟
  • خیانت همسرتان برای همیشه ذهن و قلب شما را آزار می‌دهد؟
  • می‌توانید او را ببخشید؟
  • به تلافی یا انتقام فکر می‌کنید؟
  • اطرافیان از تلاش‌ها برای آشتی حمایت می‌کنند یا آن را رد می‌کنند؟
  • هر دوی شما مایلید روی رابطه خود کار کنید و یاد بگیرید که چگونه مشکلات اساسی را حل کنید؟

نکته مهم در مورد برخورد با همسر خیانتکار

پاسخ صادقانه به این سوالات است که می‌تواند به شما کمک کند، تصمیم بگیرید آیا باید به همسر خود فرصتی دوباره بدهید یا خیر. به پاسخ‌های مکتوب خود نگاه کنید آیا آنها عمدتا مثبت هستند؟ آیا زمینه‌هایی وجود دارد که باعث نگرانی می‌شود؟

ممکن است بخواهید این لیست را با یک مشاور یا فرد بی‌طرف دیگری که می‌تواند به شما در ارزیابی وضعیت شما کمک کند، در میان بگذارید.

به خط قرمزها برای بخشیدن همسر دقت کنید

زمانی که تصمیم قاطعانه‌ای برای ادامه زندگی مشترک داشتید، لازم است که موارد را با همسر خود در میان بگذارید. اجازه دهید او یک بار دیگر با خط قرمزهای شما آشنا شود و بداند که شما برای برخورد با همسر خیانتکار تلاش می‌کنید.

به خط قرمزها برای بخشیدن همسر دقت کنید

برای نمونه تعریف خود را از وفاداری برای او شرح دهید تا بداند که رفتار او در دیدگاه شما تاثیر جدی گذاشته است. بهترین گزینه برای در نظر گرفتن رفتار مناسب با همسر خیانتکار، بررسی مجدد محدودیت‌هاست.

حتی می‌توانید برای او زمان تعیین کنید تا بداند که فرصت زیادی برای جبران ندارد. اگر نتواند رفتار بد خود را جبران کند شما این زندگی را آگاهانه ترک خواهید کرد.

برای رسیدن به این هدف بدانید چه زمانی رابطه را پایان می‌دهید و خودتان را در این تصمیم، مصمم بدانید. اگر با وجود تمام تلاش‌های شما و کمک مشاوره ازدواج، اوضاع بهتر نشد، ممکن است مجبور شوید بپذیرید که این رابطه قابل ترمیم نیست.

در نتیجه علائمی که نشان می‌دهد این رابطه ممکن است غیر قابل ترمیم باشد را بشناسید و برای همسرتان نیز تشریح کنید. لازم است به او بگویید که خط قرمزهای شما مواردی شبیه به مثال‌های زیر هستند.

  • ادامه پیدا کردن مشاجره و دعوای مداوم
  • حضور نفر سوم
  • رفتارهای مشکوک
  • عدم توجه به برقراری ارتباط موثر با شما
  • عدم توجه به همدردی با شما و یا دریافت همدلی از او
  • تکرار رنج و عصبانیت‌هایی که باعث این وضعیت شده‌اند
  • عدم توجه به مسئولیت‌ها

شرط و شروط‌های لازم برای دادن فرصت دوباره

بازسازی رابطه بعد از خیانت بسیار سخت و طاقت فرساست. به همین دلیل بسیاری از افراد برخورد با همسر خیانتکار را با ترک او و درخواست طلاق، خاتمه می دهند.

شرط و شروط لازم برای فرصت دوباره

البته این حق طبیعی هر انسانی ست که انتخاب کند زندگی پس از خیانت را ادامه یم دهد یا نه. اما اگر تصمیم بر ادامه زندگی داشتید، حتما شروط لازم را تشریح و با آنها اصرار کنید.

نمونه‌هایی از این موارد را در قسمت قبلی ذکر کردیم. همچنین مهم است که در نحوه برخورد با همسر خیانتکار قاطع باشید تا او گمان نکند که فرصتی برای تکرار اعمال خود دارد.

قبل از اینکه با مشاوره و تلاش برای آشتی دادن رابطه موافقت کنید، مطمئن شوید که همسرتان واقعا پشیمان است. وقتی شریکی که خیانت می‌کند نتواند درد و رنجی را که ایجاد کرده است تشخیص دهد، برای برقراری ارتباط صادقانه و عاطفی با شما نیز تلاشی نخواهد کرد.

کلام آخر

زمان مواجهه با خیانت، بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یک گوشه بنشینید و امیدوار باشید که مسائل به طور جادویی حل شوند.

علاوه بر اینکه روش مورد نظر بسیاری از آدم‌ها هیچ مسئله‌ای را حل نمی‌کند، شما به مرور زمان به یک فرد منزوی تبدیل خواهید شد.

بهتر است تنهایی را کنار زده و با استفاده از مشاوره مناسب به برخورد با همسر خیانتکار فکر کنید. اگر تجربه متفاوتی در این زمینه دارید در قسمت کامنت‌ها درج کنید تا راهنمای این موضوع نیز تکمیل شود.

سوالات متداول

انتقام برای جبران خیانت چه تاثیری بر رابطه طرفین می‌گذارد؟

پایین آمدن عزت نفس فرد خیانت دیده اولین تاثیر این مسئله است. ضمن اینکه همسرتان می‌تواند دست پیش را گرفته و شما را نیز فرد خیانتکاری معرفی کند.

آیا رابطه جنسی می‌تواند روشی برای رفع مسئله خیانت باشد؟

به طور صریح، خیر. استفاده از رابطه جنسی نوعی انکار متقابل است که شما و همسرتان را از روند بهبودی دور می‌کند. اجازه دهید چنین روابطی پس از روشن شدن خط قرمزها و شروط شما به وجود بیایند.

برای فراموشی و بخشش چقدر زمان بگذاریم؟

مشخص کن یک زمان معین برای این مسئله آسان نیست؛ اما مهم است که با سرعت و به سادگی نبخشید و فراموش نکنید. با این کار به همسر خود می‌فهمانید که می‌تواند رفتار خود را به راحتی تکرار کند.

2.7 | (3)
منبع psychologytoday nbcnews verywellmind
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x