50 حقیقت جالب و حیرت‌انگیر درباره زندگی در ایران

زندگی پر است از شگفتی‌های کوچک و بزرگ، خنده‌دار و غمگین، عجیب اما واقعی که گاهی حتی باور آنها برای ما سخت می‌شود.

دانستن آنها برای ما بد نیست و می‌تواند هم اطلاعات عمومی‌مان را بالا برده و هم در صحبت‌های روزمره با دوستان، تفاوت‌هایی ایجاد کند.

به همین خاطر در این مقاله از ایده آل مگ سعی داریم تا 50 مورد از حقایق جالب درباره زندگی در ایران را با هم بررسی کنیم. برخی از این موارد به صورت جهانی بررسی شده‌اند و برخی دیگر مختص فرهنگ ایران هستند.

1. «محمد» رایج‌ترین نام در جهان

مطابق با ویرایش شماره 6 دانشنامه کلمبیا، محمد از جمله رایج‌ترین نام‌ها در جهان است از ترکیب آن می‌توان نام‌های دیگر هم به وجود آورد.

گفته می‌شود که بیش از 150 میلیون مرد و پسر در جهان نام محمد زندگی می‌کنند و آن را به محبوب‌ترین نام در جهان تبدیل کرده‌اند.

2. خانم‌ها دو برابر آقایان پلک می‌زنند

هر جا که این جمله را شنیدید، حتما آن را تکذیب کنید. تعداد پلک زدن در همه انسان‌ها تقریبا یکسان است!

خانم ها دو برابر آقایان پلک می زنند

اگر به دنبال اطلاعات عمومی در زندگی روزمره هستید، باید بدانید طبق نظر دانشمندان فاصله بین پلک زدن تقریبا 2 تا 10 ثانیه است و هر انسان به طور متوسط حدود 10 بار در هر دقیقه پلک می‌زند.

3. چرا می‌گوییم «عافیت باشه»

اگر تا به حال متوجه این موضوع نشده‌اید که چرا مردم زمان عطسه کردن به هم می‌گویند «عافیت باشه» خوب است بدانید که آنها به قلب شما اشاره می‌کنند.

از نظر علمی وقتی عطسه می‌کنیم، قلبمان به اندازه یک صدم ثانیه، می‌ایستد. در اصل قلب به طور کامل نمی‌ایستد، اما ضربان آن در این لحظه کند می‌شود.

این مورد از حقایق جالب درباره زندگی نشان می‌دهد که «عافیت باشه» دعای خیری برای بازگشت قلب به فعالیت روتین خودش است.

4. تولید رژ لب‌ها با فلس‌های ماهی

لوازم آرایشی از جمله وسایلی هستند که از زندگی هیچ خانمی حذف نخواهند شد. جالب است بدانید که بیشتر رژ لب‌های ساخته شده، محصولات جانبی از فلس‌های ماهی هستند.

البته نه همه ماهی‌ها، بلکه ماهی به نام «جوهر مروارید» فلس‌های براق و مناسبی برای این کار دارد.

همچنین بخوانید: رژ لب حرارتی چیست؟

5. تفاوت اثر انگشت و اثر زبان انسان‌ها

یکی از حقایق درباره زندگی انسان‌ها این است که شاید آدم‌ها در اخلاقیات شبیه به هم باشند، اما اثر انگشت آنها یکی نخواهد بود. حالا تحقیقات نشان داده‌اند که این تفاوت به زبان هم رسیده و خطوط روی زبان انسان‌ها نیز با هم متفاوت است.

محققان می‌گویند که نوک زبان دارای بافت فیزیولوژیکی منحصر به فردی است و از انواع شکل‌های هندسی تشکیل شده است.

6. اکسیژن آبی رنگ است

هوایی که هر انسان تنفس می‌کند مملو از اکسیژن است؛ اما چون قابل رویت نیست آن را بی‌رنگ می‌دانیم. خوب است بدانید که این‌طور نیست و این گاز به رنگ آبی کم‌رنگ شناخته می‌شود.

7. زلزله مختص زمین نیست

کشور ما یکی از سرزمین‌های زلزله خیز است. هنوز یاد و خاطره زلزله مهیب شهر «بم» را فراموش نکرده‌ایم. اما جالب است بدانید که محققان با بررسی حقایق جالب درباره زندگی متوجه شده‌اند کره زمین تنها سیاره‌ای نیست که زلزله را در لایه‌های خود تجربه می‌کند.

زلزله فقط مختص زمین نیست

این اتفاق در ماه هم رخ می‌دهد. تصور کنید که اگر این سیاره خالی از سکنه نبود، مردمانش وقت وقوع چنین حوادثی می‌گفتند «ماه لرزه شده».

8. دهان گربه‌ طعم شیرین را نمی‌فهمد

در سال‌های اخیر شاهد علاقه‌مندی ایرانیان به نگهداری از حیوانات خانگی مانند گربه‌ها بوده‌ایم. اگر عاشق گربه‌ها هستید، باید بدانید که آنها نمی‌توانند طعم شیرینی را متوجه شوند.

به همین دلیل است که غذاهای شور خود را بسیار دوست می‌دارند، چون شیرینی را درک نکرده‌اند.

9. کوالا تنها حیوانی است که اثر انگشت منحصر به فرد دارد

اشاره کردیم که تعداد بی‌نهایت اثر انگشت میان انسان‌ها موجود است. محققان ثابت کرده‌اند که این مساله میان کوالاها هم وجود دارد و آنها را می‌توان از روی اثر انگشت تفکیک کرد.

کوالا اثر انگشت منحصر به فرد دارد

البته در مورد اثر زبان آنها هنوز صحبتی نشده؛ اما اگر اثر انگشتشان را کنار اثر انگشت انسان بگذاریم، تشخیص آنها از همدیگر سخت می‌شود.

10. حلزون، یک موجود کوچک با چهار بینی

حلزون‌ها نه یکی، نه دوتا و نه سه تا بلکه چهارتا بینی دارند. درک این موضوع برای انسان با یک بینی سخت است؛ اما باید بدانید که این عضو در آنها شبیه به ما نیست؛ در عوض با آن مواد شیمیایی، صداها، نورها و موارد دیگری از این دست را حس می‌کنند. امیدواریم با دانستن این نکته، به اطلاعات عمومی‌تان در زندگی روزمره افزوده شده باشد.

11. مسافران خارجی و غذاهای ایرانی

شاید بتوان گفت یکی از حقایق جالب درباره ی زندگی ما ایرانی‌ها نوع غذا خوردنمان است. توریست‌های خارجی غذاهای ما را ترکیبی از غذاهای خاورمیانه، یونانی و هندی می‌دانند.

مسافران خارجی و غذاهای ایرانی

به این ترتیب که آنها به اندازه غذای هندی تند نیستند و تنوع زیادی دارند. شاید خودمان متوجه این موضوع نباشیم که چقدر از انواع مختلف گوشت‌ها مانند گوسفند، بره و مرغ استفاده می‌کنیم و عموما دوست داریم برنج با نان سرو شود.

12. ستاره داوود روی پشت بام فرودگاه

هیچ کس متوجه نشد که این اتفاق چگونه رخ داده است؛ اما برنامه Google Earth نقش ستاره داوود بر پشت بام فرودگاه بین المللی تهران را به خوبی تشخیص داد.

گویا کسی این نقش را با کاشی اجرا کرده و کاشی‌ها تا 30 سال سر جای خود ماندند تا زمانی که گوگل ارت این راز را فاش کرد. پس از آن، دولت وقت کاشی‌ها را برداشته و نقش ستاره داوود هم از نقشه فرودگاه حذف شد.

13. فقط خداوند متعال کامل است

همه ما از بچگی رویاهای علاءالدین و سفر با قالی پرنده را شنیده و دوست داشته‌ایم. برای تحققی این رویا نشستن روی قالی‌های پر نقش و نگار ایرانی کافی است.

فرش ایرانی

این هنر 2500 ساله، دومین صادرات بزرگ پس از نفت در ایران است. جالب است بدانید که فرش‌بافان ایران از قدیم الایام با باور بر این که «فقط خدا می‌تواند کامل باشد» یک اشتباه عمدی در فرش ایجاد می‌کنند تا همه نقش‌ها کامل نباشند.

14. فرهنگ «تعارف کردن» فقط در ایران معنا دارد

هر کشوری حقایق جالب درباره زندگی خودش را دارد و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. در فرهنگ ما تعارف به معنای یک رفتار متواضعانه و مؤدبانه نسبت به دیگران است.

این رفتار نشان می‌دهد که ما آدم‌های حریصی نیستیم و زمانی که چیزی را به ما پیشنهاد کنند، حتما آن را رد خواهیم کرد. اما حواسمان هست که این رد درخواست فقط دو بار انجام شود و سومین بار پیشنهاد را قبول کنیم.

15. ماست، لبنیاتی برای تمامی فصول

نکته دیگری از سبک زندگی ما که نظر توریست‌ها را به خود جلب می‌کند، حضور ماست در سفره‌های ایرانی است. ما ماست را به عنوان غذا، دارو و حتی به عنوان یک محصول زیبایی استفاده می‌کنیم.

ماست لبنیاتی برای تمام فصول

به شدت اعتقاد داریم که خوردن ماست ما را خواب آلود کرده و البته می‌تواند زخم‌ها را هم درمان کند.

16. فرش دستباف ایرانی در مسجد ابوظبی

سال 2007 یکی از مهم‌ترین اخبار جهان، تولید بزرگ‌ترین فرش جهان به دست ایرانیان بود که به صورت سفارشی برای مسجد ابوظبی بافته شد.

این فرش  به اندازه یک زمین فوتبال بود و باید در نه قسمت جداگانه ساخته می‌شد تا در داخل مسجد به هم بچسبند.

17. فوتبال محبوب‌ترین ورزش ایران

از هر 5 عضو یک خانواده ایرانی حداقل یک نفر فوتبال تماشا می‌کند. همه دنیا می‌دانند که آقای گل «علی دایی» ایرانی است و تا سال پیش (1400) به مدت 18 سال، کسی رکورد او را نشکسته بود.

همچنین یکی از حقایق جالب درباره ی زندگی بانوان در ایران هم این است که اجازه ورود به ورزشگاه را ندارند. این مورد برای جهانیان تعجب برانگیز است.

18. فراوانی و غنای فرهنگی

ایران از جمله کشورهای باستانی جهان است. قدمت کشور ما با یونان و روم مقایسه شده و همیشه به خاطر انواع قومیت‌های مختلف خود، مورد توجه مردم شناسان بوده است.

ایرانیان در اعصار قدیم (حتی بدون داشتن سواد) شعرهای کهن را حفظ بودند و ادبیات خود را می‌شناختند. جالب است بدانید که تاثیر ادبیات ما تا جایی پیش رفته که زبان انگلیسی کلمه «بهشت» را وام گرفته از باغ‌های ایرانی و کلمه «باغ محصور» می‌داند.

19. زبان‌ رسمی در کنار زبان‌های قومی حفظ شده

تقریبا نیم بیشتی از کشورهای جهان در طول تاریخ خود دچار مسئله استعمار و استثمار شده‌اند و گاهی نه تنها فرهنگ بلکه زبان آنها تغییر پیدا کرده است.

ایران هم در برهه‌ای از تاریخ با چنین وضعیت‌هایی دست و پنجه نرم کرده است؛ اما زبان فارسی در کنار زبان‌های قومی مانند عربی، کردی و ترکی همچنان حفظ شده.

این مورد از حقایق درباره ی زندگی ایرانی مبین آن است که ایرانیان روی زبان خود حساس بوده و علاوه بر تطبیق با زبان‌های قومی، زبان رسمی را حفظ می‌کنند.

20. بزرگ‌ترین تولید کننده خاویار، زعفران و پسته جهان

شاید خیلی از ایرانی‌ها ندانند که ما بزرگ‌ترین تولید کننده زعفران، خاویار و پسته در جهان هستیم. ما حدود 50 درصد از بازار خاویار (در دریای خزر) را در اختیار داریم.

ایران بزرگترین تولید کننده پسته در جهان

اما حقایق جالب درباره زندگی ماهی‌های بلوگا به ما نشان داده‌اند که این موجودات در حال انقراض‌اند. پس امکان دارد این رتبه بندی برای کشور ما در طی سال‌های آینده از دست برود.

21. تهران، یکی از آلوده‌ترین پایتخت‌ها

این موضوع را اکثر ایرانی‌ها می‌دانند که آلودگی هوای پایتخت (تهران) یکی از بدترین آلودگی‌های جهان است. بیشتر نقاط این شهر پوشیده از دود است و کیفیت بد هوا سالانه باعث مرگ حدود 30 هزار نفر در کشور می‌شود.

22. تن فروشی، یک درد مشترک با دیگر کشورهای جهان

در سال‌های اخیر، تن فروشی در ایران به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. آمارهای به دست آمده از این مسئله بسیار هولناک است و گفته می‌شود تنها در تهران، حدود 84000 زن و دختر در حال تن فروشی هستند.

همچنین هزاران نفر در فرانسه، آلمان و بریتانیا قاچاق می‌شوند. اما مسئله تاسف برانگیز تلاش کم دولت‌ها در این مورد است.

23. تابو بودن همجنس‌گرایی در ایران

شاید این مورد هم حقیقت جالبی در مورد زندگی برخی افراد نباشید؛ اما می‌دانیم که همجنس‌گرایی در ایران قابل قبول نیست و آن را به مثابه یک تابو در نظر می‌گیرند.

البته ترنس‌کشوال‌ها می‌توانند با طی کردن مراحل قانونی، انجام عملیات تغییر جنسیت را مد نظر بگیرند. جالب است بدانید که ایران، پس از تایلند، دومین کشوری است که عمل‌های تغییر جنسیت در جهان را انجام می‌دهد.

24. شهرت پزشکان جراحی زیبایی

یکی دیگر از حقایق جالب درباره ی زندگی در ایران، علاقه مندی مردم به عمل‌های زیبایی است. این مهم باعث شده تا مهارت پزشکان بالا رفته و محبوبیت آنها به گوش جهان نیز برسد.

شهرت جراحی زیبایی در ایران

در نتیجه ما به عنوان «پایتخت جراحی بینی» در جهان شناخته می‌شویم.

25. سایت‌های مختلف باستان شناسی

اشاره کردیم که ایران یکی از کشورهای باستانی جهان است؛ بنابراین سایت‌های باستان شناسی فراوانی در آن پیدا شده که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

برای نمونه پرسپولیس یا همان تخت جمشید، پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی بوده است که توسط داریوش بزرگ و حدود سال 518 پیش از میلاد تأسیس شد. بعضی‌ها می‌گویند «اگر پرسپولیس را ندیده‌ای، ایران را ندیده‌ای».

26. البرز، بلندترین رشته کوه ایران

هیمالیا، بزرگ‌ترین رشته کوه جهان است که اورست را در خود جای داده و البرز بزرگ‌ترین رشته کوه ایران است که دماوند را در خود جای داده است.

رشته کوه البرز از کرانه جنوبی دریای خزر به طرف شرق و رشته‌های مرزی منطقه خراسان گسترده می‌شود.

27. آب و هوای خشک و کویری

هم ایرانیان و هم توریست‌های خارجی می‌دانند که تابستان‌های ایران به طرز بی‌رحمانه‌ای گرم است. در حالی که زمستان برای برخی مناطق، یخ‌بندان کامل را به همراه دارد.

آب و هوای خشک و کویری ایران

این تنوع و کنتراست جالب آب و هوایی همه جا یکسان نیست و بیشتر شهرهای ایران خشک و کویری هستند.

28. امکان قایق‌رانی تنها در یک رودخانه

از جمله حقایق جالب درباره زندگی و مسافرت به ایران، امکان قایق‌رانی در کارون است. ایران 8 رودخانه اصلی دارد؛ اما فقط رودخانه کارون برای قایق‌رانی قابل دسترسی است. مابقی رودخانه‌ها مسافت کمی را پوشش می‌دهند.

29. قنات، قدیمی‌ترین سیستم آبرسانی

مردم در ایران باستان از سیستم آبرسانی به نام قنات یا کنات استفاده می‌کرده‌اند. این سیستم به ارث رسیده از زمان‌های قدیم، شامل جمع آوری آب‌های زیرزمینی برای استفاده روزمره است. این آب می‌توانست از طریق تونل‌ها حرکت کرده و به خانه مردم برسد.

30. سه حکیم معروف، هدیه دهندگان به مسیح

سه شخصیت کتاب مقدس که در داستان ولادت برای حضرت مسیح (که تازه متولد شده) هدایایی آوردند، از اعضای قبیله مجوس و ایرانی بوده‌اند.

جالب است بدانید که مارکوپولو در قرن سیزدهم، ادعا کرد که از قبر این سه مرد خردمند (که در تهران امروزی قرار دارند)، بازدید کرده است.

31. پیر امیدیار، بنیان‌گذار eBay

یکی از موارد جالب در مورد اندیشمندان و افراد موفق ایران این است که به طور قابل ملاحظه‌ای در کشورهای اروپایی موفق هستند.

برای مثال بنیان‌گذار شرکت eBay ایرانی تباری به نام پیر امیدیار است. دیگر افراد موفق ایرانی که ساکن دیگر کشورها هستند عبارتند از دارا خسروشاهی رئیس و مدیرعامل شرکت اکسپدیا، کریستین امان پور مجری اخبار، مت غفاری کشتی‌گیر دارنده مدال نقره المپیک و …

32. پرچم ایران باید سمت راست بیننده افراشته شود

یکی از حقایق جالب درباره زندگی و احترام به لایه‌های فرهنگی در ایران، بحث استفاده از پرچم کشور است. پرچم ما دارای تقسیمات افقی سبز، سفید و قرمز است و در مرکز، یک نشان قرمز با نام «الله» دارد.

پرچم ایران باید از سمت راست برافراشته شود

همچنین میانه این خطوط با نوشته‌های لطیف «الله اکبر» استفاده شده که برای خواندن آن باید پرچم را از سمت راست به چپ، نگاه کنیم. جالب است بدانید که پرچم‌های عراق و عربستان هم دارای نوشته‌هایی هستند که از راست به چپ خوانده می‌شوند.

33.   شروع درگیری بین ایران و آمریکا، عملیات آژاکس

این عملیات مخفی زمان نخست وزیری مصدق (در سال 1953) شروع شد. سازمان سیا قصد داشت مصدق را سرنگون کرده و اوضاع ایران را در دست بگیرد.

به همین خاطر شاه وقت ایران 40 درصد از سهام نفت را به آمریکا واگذار کرد؛ اما در نهایت کینه آنها در دل مردم ماند.

34.   شرکت در کلاس‌های آموزشی قبل از ازدواج

ایران یکی از کشورهایی است که شرکت در کلاس‌های پیش نیاز برای زنان و مردان قبل از ازدواج را ضروری می‌داند. برای اینکه بتوان در محضرخانه نوبت عقد تعیین کرد، باید نامه تاییدیه کلاس‌ها را داشته باشیم.

35.   ازدواج با 4 زن قانونی است

شاید ندانید که قبل از انقلاب، سن ازدواج دختران 9 سالگی بود و بعد از تأهل دیگر نمی‌توانستند درس بخوانند. اما بعد از انقلاب این حد قانونی به 13 سال رسید. همچنین قانون چهار ازدواج رسمی برای مردان مورد انتقاد بسیاری از افراد جامعه است.

36.    تایید ازدواج کوتاه مدت (صیغه)

یکی دیگر از حقایق جالب درباره زندگی ایرانی‌ها، مسئله صیغه یا همان ازدواج کوتاه مدت است. این یک نوع قرارداد است که زمان آن می‌تواند از یک ساعت تا چند سال متغیر باشد.

گفته می‌شود این نوع ازدواج اولین بار برای زائران و بازرگانانی که از خانواده دور بودند، توصیه شده است.

37.   نان و برنج، اصل واجب سفره‌های سنتی

در کشور ما انواع نان شامل لواش، سنگک و تافتون پخت می‌شود که هر کدام طرف‌داران خاص خود را دارند. همان‌طور که قبلا هم ذکر شد، اکثر ایرانی‌ها دوست دارند کنار غذای برنجی خود، یک تکه نان هم داشته باشند. حتی اگر کمی از آن را نوش جان کنند.

نان و برنج قوت غالب سفره ایرانی ها

38.  تقویم شمسی

اکثر کشورهای اروپایی پیرو تقویم میلادی هستند. کشور چین هم تقویم خاص خود را دارد و در نهایت ایران نیز مانند برخی کشورهای همسایه خود (مانند افغانستان) پیرو تقویم شمسی است.

محاسبه زمان این تقویم بر اساس حرکت زمین به دور خورشید است. به این ترتیب اولین روز سال اولین روز بهار به حساب می‌آید و به آن نوروز می‌گوییم.

با توجه به این گردش 6 ماه اول سال 31 روز، 5 ماه بعد 30 روز و ماه آخر معمولا 29 روز است؛ اما در سال‌های کبیسه (هر چهار سال یک بار) 30 روز حساب می‌شود.

39. جمعه، روز آخر هفته برای تعطیلی

این موضوع برای ما عادی شده؛ اما برای توریست‌ها از جمله حقایق جالب درباره ی زندگی در ایران است. بنا بر تقویم ذکر شده، در ایران پنجشنبه و جمعه آخر هفته محسوب می‌شوند.

البته نیمه روز پنجشنبه، بانک‌ها و مغازه‌ها باز هستند؛ اما برخی از دفاتر تعطیل می‌شوند. روز جمعه نیز (مانند یکشنبه مسیحی‌ها) به طور کامل تعطیل است.

40. زرتشت، یکی از قدیمی‌ترین ادیان دنیا

حتما می‌دانید که این دین توسط زرتشت پیامبر  (قرن ششم قبل از میلاد) پایه گذاری شد و تا امروز پیروی از آن ادامه دارد.

با اینکه دین غالب بر ایران اسلام است؛ اما هنوز هم اکثر اعیاد باستانی و زرتشتی گرامی داشته می‌شوند. عید نوروز، شب یلدا و چهارشنبه سوری سه نوع از محبوب‌ترین این اعیاد هستند.

41. آیین پهلوانی و زورخانه‌ای

این مورد مختص فرهنگ ایران است و تقریبا در هیچ کشور دیگری یافت نمی‌شود. آیین پهلوانی و زورخانه‌ای که از ورزش‌های سنتی و باستانی ایران است، این روزها دیگر طرف‌داری ندارد.

ورزش زورخانه ای و پهلوانی

اما نام آن در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است. این ورزش در گذشته‌های نه چندان دور، یک سیستم سنتی برای آموزش سربازها بوده است.

42. صله رحم، دوستی برای عمر بیشتر

یکی از رفتارهای جمعی ایرانیان، صله رحم و دید و بازدیدها است. جالب است بدانید طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ایالتی میشیگان انجام داده، هر چه دوستان و خانواده صمیمی بیشتری داشته باشید، امید به زندگی شما بیشتر می‌شود. شاید دلیل تاکید بزرگ‌ترها به این‌طور دورهمی‌ها نیز همین باشد.

43. سیمرغ یا ققنوس

یکی دیگر از حقایق جالب درباره ی زندگی و فرهنگ ایرانیان در افسانه‌ها جستجو می‌شود. خیلی‌ها پرنده سیمرغ و ققنوس را یکی می‌دانند.

با این حال، ققنوس یک پرنده افسانه‌ای یونانی و سیمرغ یک پرنده افسانه‌ای ایرانی است. پرندگان سیمورگ و فینیکس از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند، اما تفاوت‌هایی هم دارند.

با توجه به آثار هنری و ادبیات کهن ایرانی، بارزترین تفاوت ققنوس و سیمرغ اندازه آنهاست. ققنوس پرنده‌ای شاخص و نیرومند است، اما سیمرغ ابهت اغراق آمیزی دارد.

44. خاستگاه شهر تهران

بسیاری از ایرانی‌ها (و البته توریست‌ها) یا تهران را دیده‌اند و یا دوست دارند ببینند. جالب است بدانید اولین باری که از تهران در گزارش‌های تاریخی یاد شده است در وقایع نگاری قرن یازدهم بوده که در آن به عنوان یک روستای کوچک در شمال ری (شهر ری کنونی) توصیف شده است.

خاستگاه شهر تهران

بقایای باستان‌شناسی از شهر ری که زمانی به نام راغه شناخته می‌شد و یکی از شهرهای مهم در طول تاریخ را نشان می‌دهند. شهر ری در قرن یازدهم پایتخت امپراتوری سلجوقیان بوده است.

45. خواهر خوانده‌های اصفهان

مفهوم شهرهای خواهرخوانده یا شهرهای دوقلو را می‌توان به دوره پس از جنگ جهانی در اروپا ردیابی کرد، زمانی که کشورها و ملت‌های ویران شده از جنگ به دنبال صلح و درک متقابل بین فرهنگ‌ها، ایده‌ها و ملیت‌ها بودند. اولین شهرهای خواهرخوانده شناخته شده در جهان پادربورن آلمان و لومان فرانسه هستند.

پس از آنها این سنت رواج پیدا کرد و حالا جزئی از حقایق جالب درباره ی زندگی شده. بد نیست بدانید که شهر اصفهان هم چند خواهرخوانده برای خودش دارد.

از جمله شهر شیان چین، کوالالامپور، فرایبورگ آلمان، فلورانس ایتالیا، ایاسی رومانی، بارسلونا، اسپانیا، ایروان ارمنستان و غیره.

46. گسترش کشت انگور شیراز

غیر معمول نیست که انگور از کشوری به کشور دیگر معرفی شده و با بیش از یک نام شناخته شود. اما برای توصیف انگور ایرانی با نام «شیراز» باغداران استرالیایی وارد عمل شده‌اند.

گسترش کاشت انگور در شیراز

البته برخی ادعا می‌کنند که انگور شیرازی از ایران به فرانسه هم صادر شده است؛ اما هیچ کس واقعا نمی‌داند توسط چه کسی و اصلا چه زمانی این اتفاق افتاده.

در سراسر جهان، انگور شیراز حداقل با دوازده نام دیگر شناخته می‌شود. از جمله آنتورین نوآر، بالزامینا، هیگنین نوآر، کاندیو، سرین و مارسان نوآر.

47. 150 گونه جانوری در خطر انقراض

محققان اعلام کرده‌اند که اسب خزر، شتر باختری، گاو سیستانی، بز مرخوز، میش مغانی، گاو گلپایگانی از نژادهای بومی در خطر انقراض در کشور هستند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از طرف اداره کل محیط زیست، حدود 15 تا 25 درصد از حیوانات در خطر انقراض و 1 تا 5 درصد از آنها در خطر انقراض شدید قرار دارند.

48. انواع مارهای کشنده در ایران

حقایق جالب درباره زندگی جانوران مختلف در ایران به ما نشان می‌دهد که ایران خانه تعداد کمی از گونه‌های مار سمی در بیابان‌های خشک خود است. افعی شاخ‌دار ایرانی و افعی شاخ‌دار دم عنکبوتی دارای سمومی هستند که باعث خونریزی داخلی شدید می‌شوند.

همچنین کبرای خزری که فقط در مناطق خشک شمال شرقی کشور زندگی می‌کند؛ زهری دارای نوروتوکسین دارد که می‌تواند باعث ضعف، فلج و حتی مرگ انسان شود.

49. تنوع گیاهی مختلف و منحصر به فرد

ایران به دلیل وجود دو دریا در شمال و جنوب خود، پوشش گیاهی منحصر به فردی دارد. در واقع تنوع گیاهی ایران به قدری زیاد است که آن را در بین سایر کشورهای خاورمیانه بی‌نظیر کرده است.

تنوع گیاهی منحصر به فرد در ایران

این تنوع شامل مواردی مانند سوسن چلچراغ یا همان لیلیوم لدبوری، زنبق مدا، نجم آبی گیلان، بنفشه سیاه چالوس، دندون سگ و غیره می‌شود.

50. بدون کراوات

یکی از نکات عجیب در نظر توریست‌ها، استفاده نکردن از کراوات در جلسات رسمی است. این نوع اکسسوری در نظر برخی ایرانیان نماد تمدن غرب است، بنابراین نباید در جلسات دولتی و رسمی از آن استفاده کرد.

کلام آخر

لیست حقایق درباره ی زندگی ما می‌تواند طولانی‌تر از این باشد؛ اما سعی کردیم نکاتی را که از تجربه خود و اطرافیان آموخته‌ایم در اختیار کسانی قرار دهیم که شاید تا به حال به این موارد توجهی نداشته‌اند.

برخی از موارد نکات عمومی بوده و برخی دیگر مختص فرهنگ ایران هستند. چنانچه گمان می‌کنید موارد مهمی در مورد حقایق جالب درباره ی زندگی وجود دارد که می‌توان آنها را هم در نظر داشت، در قسمت کامنت‌ها درج کنید.

سوالات متداول

غیر از تقویم شمسی و میلادی چند نوع تقویم دیگر وجود دارد؟

تقویم ژولینی، عبری، هجری، بودایی، ژاپنی، چینی و گریگوری از جمله موارد مهم تقویم‌ها در جهان هستند.

پرچم کنونی ایران چه سالی طراحی شده است؟

پرچم کنونی ایران در سال 1358 (1980) به تصویب رسید که دارای سه نوار افقی مساوی سبز، سفید و قرمز است.

در ایران باستان تامین آب چگونه انجام می‌شد؟

از قدیم الایام مردم ایران از سیستم آبرسانی به نام قنات (یا کنات) استفاده می‌کردند. این مکان‌ها آب‌های زیرزمینی را جمع آوری کرده و از طریق تونل‌ها به مکان‌هایی که مردم به آن نیاز داشتند، منتقل می‌کردند.

3.4 | (5)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x