تابستان کجا بریم ؟ دل به دریای خنک بزن!

چند روزی است که در خانواده فقط درباره سفری که قرار است آخر این هفته ردیف کنید، صحبت می‌شود؟ نمی‌توانید مقصدی را برای سفر خود انتخاب کنید که همه راضی باشند؟ این مساله، به‌خاطر این است که بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در بهار و تابستان را به خوبی نمی‌شناسید!

بله ما هم قبول داریم که همه شهرهای ایران زیبا هستند و هرکدام، جاذبه‌های منحصر به فرد خودشان را دارند؛ ولی بحث بر سر این است که بهترین مقصد برای یک سفر ماندگار و خاطره‌انگیز در ماه‌های گرم سال کدام است؟

حقیقتش را که بخواهید، فقط با معیارهای سلیقه‌ای می‌توان یک فهرست از شهرهای زیبا و توریستی ایران ارائه کرد. بنابراین هرچقدر هم که بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم و همه جوانب را در نظر گیریم؛ باز هم جای نقد و مخالفت کاملا باز خواهد بود.

پس در همین ابتدای مقاله، باید از عزیزانی که شهر محل سکونت آن‌ها در این لیست قرار نگرفته است، عذرخواهی کنیم. بهرحال ما قرار است 20 شهر را بر اساس داده‌‌های آماری و البته بازخوردهای مسافران انتخاب کنیم و در این راه، قطعا مصون از اشتباه و غفلت نخواهیم بود!

امروز با ایده آل مگ همراه باشید تا به 20 شهر زیبا و گردشگرپذیر ایران، سر بزنیم. در پایان این ماجراجویی، می‌توانید بهترین مقصد را برای سفر آخر هفته خود انتخاب کنید.

بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در بهار

بهار فصل شکوه مطلق طبیعت است! بنابراین بیشتر افرادی که در این فصل به مسافرت می‌روند، به دنبال یک مقصد سرسبز با آب و هوای مطبوع می‌گردند. 10 شهری که در ادامه معرفی می‌کنیم، دقیقا همین ویژگی‌ها را دارند.

  • محلات
  • خوانسار
  • کرمانشاه و اورامانات
  • سرعین
  • شیراز
  • فومن
  • ماسال
  • تنکابن
  • ساری
  • چابهار

اکنون بیایید این 10 شهر زیبا و توریستی ایران که در فصل بهار، رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند را به تفکیک بررسی نماییم:

محلات

بهار فصل گل و بلبل است و محلات هم که مرکز پرورش گل ایران! خب با این تفاسیر، واقعا کدام شهر می‌تواند در فصل بهار با هلند ایران (لقب شهر محلات) رقابت کند؟

شهر محلات در فصل بهار

شهر محلات در استان مرکزی قرار گرفته و بیشترین سطح زیر کشت گل در ایران را به خود اختصاص داده است. قدم زدن در آمستردام، روتردام و آیندهوون را فراموش کنید؛ باغ‌های گل محلات همینجا در بغل گوش شما قرار دارند!

با آغاز ماه اردیبهشت محلات دیگر تکه‌ای از زمین نیست؛ بلکه بخش جدا افتاده‌ای از بهشت است که از اقبال بلند ما، در ایران و در همسایگی‌ ما قرار دارد!

باغ های گل در شهر محلات

این شهر به دلیل آب و هوای مطبوع و دلپذیرش هم معروف است. وقتی که در خیابان‌های محلات قدم می‌زنید، باید با ذره‌بین به دنبال آلودگی هوا بگردید! منظورمان این است که حقیقتا ریه‌ها در این منطقه، جشن می‌گیرند و از اکسیژن خالص سر کیف می‌آیند.

وقتی که به دروازه‌های شهر محلات می‌رسید، دیگر همه چیز رنگ و بوی بهار به خود می‌گیرد و بس! بلافاصله سراغ دهکده گل و گیاه را بگیرید و بدون فوت وقت، خود را به هلند کوچک ایران برسانید.

دهکده گل و گیاه محلات

اما آیا جاذبه‌های گردشگری محلات فقط به گل‌هایش محدود می‌شوند؟ اگر بگوییم بله، حقیقتا در حق این شهر ظلم بزرگی مرتکب شده‌ایم! پس تکلیف آن همه غار و بوستان و چشمه‌های آب گرم چه می‌شود؟

خلاصه این‌که محلات در فصل بهار می‌تواند سفری را برای شما رقم بزند که تا آخر عمر، از فکر کردن به آن، لبخند به لبتان بیاید و با لذت بگویید: یادش بخیر عجب مسافرتی بود!

خوانسار

مگر زندگی چند بار به ما فرصت می‌دهد که در دشتی پر از لاله‌های واژگون قدم بزنیم و زیبایی محض طبیعت، یکی شویم؟ قبل از این‌که دیر شود، حتما یک‌بار در فصل بهار سری به خوانسار بزنید!

دشت لاله های واژگون در خانسار

خوانسار شهری کوچک در استان اصفهان است که با شروع ماه اردیبهشت، توسط لاله‌های واژگون محاصره می‌شود و مردم آن، تسیلم این گل‌های زیبا و صد البته عاشق می‌شوند!

ما هم حتما باید یک بار هم که شده در فصل بهار راهی استان اصفهان شده و سراغ خوانسار را بگیریم. هرچه نباشد ما هم ایرانی هستیم و از این موهبت برخورداریم که در میان این لاله‌ها قدم بزنیم!

خوانسار یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

اگر گذرتان به خوانسار افتاد، حتما سراغ گلستان کوه و منطقه دره بید را بگیرید. زیرا در این منطقه است که هزاران هزار لاله واژگون، به انتظار شما نشسته‌اند.

در کنار این لاله‌ها، چیز دیگری که ما را یاد خوانسار می‌اندازد، عسل مرغوب و باکیفیتش است! قطعا شما هم نام عسل خوانسار را شنیده‌اید و آوازه‌اش به گوشتان رسیده است.

کوچه باغ های خوانسار

کوچه باغ‌های رویایی خوانسار که در فصل بهار به شکل حیرت‌انگیزی عطرآگین می‌شوند، می‌توانند به سمت بهشت امتداد پیدا کنند. حقیقتا هم ورودی بهشت باید جایی باشد شبیه به همین کوچه باغ‌ها و بس!

کرمانشاه و اورامانات

کرمانشاه از آن‌ شهرهایی است که در هر فصل از سال، زیبایی‌های خاص خودش را دارد؛ ولی باور کنید بهارش چیز دیگری است! طاق بستان، پارک کوهستان، کتیبه بیستون و … همه و همه در بهار رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرند.

جاذبه های گردشگری کرمانشاه

کرمانشاه را بیشتر به عنوان یک شهر تاریخی به ما معرفی کرده‌اند که البته حقیقتا هم جای جای این شهر، نشان‌گر تاریخ است و فرهنگ کهن. اما طبیعت بی‌نظیر این شهر هم چیزی نیست که به این راحتی‌‌ها از کنارش بگذرید.

بلوار طاق بستان که یکی از زیباترین و منحصر به فردترین بلوارهای ایران است، در فصل بهار با آن درختان راست قامت و پرصلابتش، فقط منتظر یک قدم دو نفره در هوای لطیف و آرام‌‌بخش بهاری است!

بلوار طاق بستان در استان کرمانشاه

از کرمانشاه که به سمت غرب حرکت کنید به اورامانات می‌رسید. منطقه‌ای که طبیعت برایش سنگ تمام گذاشته است! از روانسر زیبا و آن سراب فوق‌العاده‌اش شروع کنید و به قوری قلعه (دومین غار آبی جهان) برسید و در نهایت، وارد پاوه شوید. البته جوانرود هم فراموش نشود!

اورامانات یک منطقه کوهپایه‌ای است که در فصل بهار تا چشم کار می‌کند سبز است و سبز است و سبز… جنگل‌های بلوط کوهپایه‌های شاهو و آتشگاه، تفرج‌گاه‌های سرسبز، چشمه‌های خروشان و … پاوه و اورامانات منطقه‌ای نیست که به این زودی‌ها از آن سیر شوید.

شهر پاوه در استان کرمانشاه

یکی از جذابیت‌های اورامانات در فصل بهار، کلانه است؛ نوعی پیتزای کردی که از برشته شدن پیازچه در داخل خمیر درست می‌شود. در حق خودتان ظلم کرده‌اید اگر ترکیب کلانه با کره و دوغ محلی را در پاوه، جوانرود، روانسر یا حتی هورامان و مریوان (این دو آخری در استان کردستان واقع شده‌اند؛ اما بخش مهمی از اورامانات هستند) امتحان نکنید.

سرعین

تا اسم سرعین می‌آید، بی‌اختیار یاد چشمه‌های آب گرم می‌افتیم! اما واقعیت این است که این شهر، زیبایی سبلان را در خود جای داده است! شهری کوچک در استان اردبیل که این روزها آوازه زیبایی‌اش به تمام ایران رسیده است!

شهر سرعین در اردبیل

سرعین همیشه سرد است؛ حتی در وسط تابستان! اما چرا ما اسم این شهر را در لیست بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در فصل بهار قرار دادیم؟ دلیلش وجود همان چشمه‌های آب گرم است.

سرعین مشهورترین شهر برای چشمه‌های آب گرم در ایران است و شاید نود درصد از گردشگران هم به قصد استفاده از همین چشمه‌ها راهی کوهپایه‌های سبلان می‌شوند.

جاذبه های گردشگری سرعین

در کنار چشمه‌های آب گرم، سرعین منطقه‌های بکر گردشگری فراوانی دارد که روستا و پیست اسکی آلوارس، دره گلستان، آبشار ورگه سران و … تنها چند نمونه از این جاذبه‌ها به شمار می‌روند.

اگر گذرتان به سرعین افتاد، حتما آش دوغ محلی این شهر را نوش جان کنید. البته از کنار عسل شیرین و طبیعی این منطقه هم به سادگی عبور نکنید!

شیراز

اگر قرار بود خداوند تکه‌ای از بهشت را روی زمین به ما نشان بدهد، بی‌شک نشانه‌های زیادی از بهار شیراز را می‌توانستیم در آن ببینیم. شاید به همین دلیل است که روز 15 اردیبهشت که می‌تواند بهترین روز سال باشد را به نام “روز شیراز” نام‌گذاری کرده‌اند!

جاذبه های گردشگری شیراز در بهار

شیراز دیار حافظ و سعدی است و شعر ادب و هنر. وقتی برای اولین بار وارد شهر شیراز شدم، احساس کردم این شهر و این آب و هوا و این همه زیبایی، قطعا تاثیر فراوانی در حافظ شدن حافظ و سعدی شدن سعدی داشته است!

حقیقتا هم همین‌طور است؛ شیراز به قدری دل‌انگیز و روح‌بخش است که چاره‌ای جز شاعر شدن برای ما باقی نمی‌گذارد. بیخود نیست که به این شهر، لقب “شهر طرب و ناز” داده‌اند.

شیراز از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

می‌توان گفت شیراز حتی روی فرهنگ مردمانش هم تاثیر گذاشته است؛ به همین دلیل است که مهمان‌نوازی و خونگرمی شیرازی‌ها را در کمتر نقطه‌ای از این کره خاکی می‌توانید پیدا کنید.

اگر تاکنون به شیراز سفر نکرده‌اید؛ باید بگوییم که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید! اما جلوی ضرر را هر وقت که بگیری، منفعت است. پس در اولین فرصت، بار و بندیل را ببندید و آماده سفر به شیراز همیشه زیبا شوید.

بهترین زمان برای سفر به شیراز

دروازه قرآن، حافظیه، سعدیه، تخت جمشید، شاه چراغ، ارگ کریم خان و در کنار همه این‌ها، باغ‌های باصفا و روح‌انگیز، در شیراز منتظر شما هستند. باید بگوییم خوش به حالتان که هنوز فرصت دارید برای اولین بار شیراز را ببینید و آن همه لذت را تجربه کنید!

فومن

وقتی حرف از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت وسط باشد، محال است چند شهر از استان گیلان، خودنمایی نکنند. اگر می‌خواهید بهترین سفر بهاری عمر خود را تجربه کنید، فومن را اول لیست بگذارید!

جاذبه های گردشگری فومن

اگر عاشق دریا هستید؛ فومن همان شهری است که باید به آن سفر کنید. اگر طرفدار جنگل هستید؛ باز هم فومن! اگر به عشق شالیزارها راهی شمال می‌شوید؛ دوباره فومن! حتی اگر هوس کلوچه اصل کرده‌اید؛ کجا بهتر از فومن؟

فومن شهری است که تمام دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری شمال را یک‌جا به شما تقدیم می‌کند. این شهر زیبا به ویژه در فصل بهار، روح شما را تا منتهی الیه درجه، به پرواز درمی‌آورد!

فومن یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

فومن را علاوه بر کلوچه‌های خوشمزه‌اش، با قلعه رودخان هم می‌شناسیم. یک قلطه تاریخی که در ارتفاعات و در دل جنگل رودخان قرار گرفته است و حتما باید از آن دیدن کنید؛ حتی اگر برای یک بار.

40 کیلومتر که از شهر فومن فاصله بگیرید، به ماسوله می‌رسید. یک بهشت منحصر به فرد که هر ایرانی باید حداقل یک‌بار آن را از نزدیک ببینید و به طبیعت زیبا و تمام و کمال شمال، ایمان بیاورد!

ماسوله شهری زیبا در نزدیکی فومن

وجود ییلاق‌ها و پارک‌های جنگلی متعدد، فومن را به یک انتخاب عالی برای عاشقان طبیعت و جنگل تبدیل می‌کند. لذت روشن کردن یک آتش کوچک و کباب کردن چند بلال در دل جنگل‌های فومن در اردیبهشت، حسرتی است که ممکن است تا آخر عمر، در دل شما باقی بماند!

ماسال

همچنان در استان گیلان می‌مانیم و این بار، به یکی از بهترین ییلاق‌های ایران سفر می‌کنیم. ماسال، بهشتی در ارتفاعات گیلان که لذت قدم زدن روی ابرها را برای شما به ارمغان می‌آورد.

ییلاق ماسال یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

45 کیلومتر از رشت دور شوید، به ماسال می‌رسید. این‌جاست که آبشارهای مرتفع، مراتع سرسبز، طبیعت بکر و … به شما سلام می‌کنند و احتمالا آرزو می‌کنید که برای همیشه در میان این همه زیبایی، بمانید و هرگز به شهر خود بازنگردید!

ماسال در فصل بهار و به ویژه ماه اردیبهشت، جلوه دیگری دارد! رودهایی که در این ییلاق جاری می‌شوند در کنار منظره‌های سرسبز و البته ابرهایی که تا زیر پای شما پایین آمده‌اند، همه و همه راهنمای شما به بهشت گمشده گیلان خواهند بود.

جاذبه های گردشگری ماسال در استان گیلان

در ماسال، تا دلتان بخواهد ییلاق و رودخانه و آبشار و غار و پارک جنگلی و … وجود دارد. شاید اغراق نیست اگر بگوییم کل فصل بهار هم برای دیدن تمام زیبایی‌های این منطقه کم است!

از آب و هوای ماسال اگر بخواهیم بگوییم، هرگز حق مطلب به خوبی ادا نخواهد شد! زیرا از قدیم هم گفته‌اند که شنیدن کی بود مانند دیدن. پس حتما باید این هوای معرکه را به ریه‌های خود هدیه بدهید تا بدانید که چرا ماسال، بهشت جدا افتاده روی زمین است!

آب و هوای ماسال در فصل بهار

یکی از پیشنهادات هیجان‌انگیز ما به شما در سفر به ماسال، دیدن غار آویشو است! البته آبشار رامینه و پارک جنگلی ریزمندان را هم فراموش نکنید.

تنکابن

دو استان گیلان و مازندران در شمال کشور، رقابت تنگاتنگی از لحاظ زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری با همدیگر دارند. اما در نهایت، انتخاب یکی از این دو استان و شهرهای آن‌ها، کار تقریبا غیر ممکنی به نظر می‌‌رسد!

تنکابن از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

از فومن و ماسال در گیلان گفتیم و حالا وقت سر زدن به تنکابن در مازندران است. شهری که تجربه منحصر به فردی از زیبایی و طبیعت چشم نواز را در پیش دیدگان گردشگران قرار می‌دهد.

اغراق نیست اگر تنکابن را نگین درخشان استان مازندران بنامیم (البته با عذرخواهی از رامسر، چالوس و …)! تنها وجود جنگل‌های دوهزار (با 2 هزار متر ارتفاع از دریا) در نزدیکی این شهر، برای اثبات ادعای ما، کافی به نظر می‌رسد.

شهر تنکابن در استان مازندران

تنکابن شهر جنگل‌های بکر و مناظر طبیعی خیره کننده است. این منظره‌ها به قدری زیبا هستند که دوری تنکابن از دریا را به کلی از یاد خواهید برد!

اگر عاشق بوی چوب در دل طبیعت، صدای پرندگان در دل جنگل، رودهای کوچک و بزرگ که در میان انبوه درختان جاری هستند و … هستید، همین امروز یک برنامه سفر به تنکابن را بچینید و در اجرای آن هم تعلل نکنید.

جاذبه های گردشگری تنکابن در فصل بهار

در فصل بهار، تنکابن یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت است. گواه این ادعا هم سرسبزی خیره کننده این شهر و مناظر اطراف آن در این فصل و به ویژه در ماه اردیبهشت است.

ساری

گاهی آنقدر درگیر زیبایی‌‌های گوشه و کنار استان مازندران می‌شویم، که از مرکز آن یعنی ساری غافل می‌شویم. این یک جفای بزرگ در حق یکی از زیباترین و بهترین شهرهای ایران برای مسافرت است.

ساری یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

ساری در فصل بهار، همان حال و هوایی را دارد که هر انسان دوست‌دار طبیعت را به اوج لذت خواهد رساند. عطر بهارنارنج از هر کوچه باغ این شهر به مشام می‌رسد و در خیابان‌های آرام و سرسبز آن، می‌توان به یک‌باره عاشق شد!

ساری مردمان بسیار خونگرم و اصیلی هم دارد و همین موضوع باعث می‌شود که در سفر به این شهر، حسابی به شما خوش بگذرد! به حق که آب و هوای معرکه ساری، هارمونی عجیبی با مهمان‌نوازی و رفتار دوستانه مردمانش دارد.

جاذبه های گردشگری ساری در فصل بهار

دیدن دریاچه چورت آن‌هم در دل جنگل‌های انبوه، تجربه‌ای است که فقط در ساری فرصت لذت بردن از آن را خواهید داشت. پارک شهید زارع و پارک ملل هم که در دل شهر، فضای جنگلی را پیش روی شما قرار می‌دهند!

ساری را بسیاری از ما با میدان ساعت می‌شناسیم. یک میدان زیبا و منحصر به فرد که در مرکز این شهر قرار گرفته و اکنون به یکی از جاذبه‌های گردشگری آن تبدیل شده است.

میدان ساعت در ساری

پیشنهاد ما این است که فقط ماشین را روشن کرده و به سمت ساری راه بیفتید. همین که وارد شهر شدید، خود را به دست طبیعت بسپارید و فقط بی‌هدف قدم بزنید و غرق لذت شوید!

چابهار

آخرین مقصد برای سفر در فصل بهار را به شهری اختصاص می‌دهیم که نام آن هم روایتی از بهار است. چابهار یا چهار بهار در هر فصل از سال، بوی بهار می‌دهد!

چابهار یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

در استان همیشه مظلوم سیستان و بلوچستان، بندری به اسم چابهار قرار دارد که طبیعت برخلاف دولت‌ها و سیاست‌مدارها، تا دلتان بخواهد با آن مهربان است.

اگر به دنبال تجربه یکی از متفاوت‌ترین سفرهای زندگی خود هستید، حتما سری به چابهار بزنید. از تالاب لیپار گرفته تا ساحل فیتوپلانگتون‌ها، همه و همه آماده‌اند تا شما را حسابی به وجد بیاورند.

جاذبه های گردشگری چابهار در فصل بهار

جالب است بدانید که چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و این امکان را به شما می‌دهد که در خط ساحلی دریای عمان (ساحل مکران) قدم بزنید.

همچنین اگر می‌خواهید لذت تماشای گل‌دهی درختان حرا در جنگل شور حرا را از دست ندهید، حتما باید در فصل بهار و به ویژه در ماه فروردین، به چابهار سفر کنید.

چابهار در استان سیستان و بلوچستان

وقتی پای سفر به میان می‌آید، ذهن ما ناخودآگاه به سمت شمال ایران می‌رود. ولی ما پیشنهاد یک سفر به جنوب شرقی ایران و شهر بندری چابهار را در راس پیشنهادهای خود قرار می‌دهیم و از این بابت هم کاملا مطمئن هستیم.

بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان

تابستان فصل سفر و گشت و گذار است. در این فصل مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل است و خانواده‌ها فرصت بیشتری برای مسافرت دارند. اما انتخاب یک مقصد درست، اولین و مهم‌ترین قدم برای سفر در فصل گرما است.

ما بر اساس تجربه‌های به دست آمده از مسافرانی که در این فصل به سفر رفته‌اند، 10 شهر زیر را به عنوان بهترین مقاصد برای مسافرت در تابستان انتخاب کرده‌ایم:

  • کندوان
  • شهرکرد
  • خرم آباد
  • گرگان
  • بجنورد
  • تالش
  • فیلبند
  • فیروزکوه
  • زنجان
  • جزیره کیش

در ادامه با ما همراه باشید تا این شهرهای زیبا و البته خنک در فصل تابستان را به شما عزیزان معرفی نماییم.

کندوان

شرط اول یک مقصد مناسب برای مسافرت در فصل تابستان، خنک بودن است. اما اگر این آب و هوای خنک را بتوانید در یک روستا آن‌هم در دل صخره‌ها تجربه کنید، آیا لذتش صد چندان نمی‌شود؟

روستای کندوان یکی از بهترین نقاط ایران برای مسافرت در تابستان

کندوان یکی از منحصر به فردترین روستاهای جهان (اگر نگوییم منحصر به فردترین) است که در دل یک صخره بنا شده و هنوز هم در آن سکونت وجود دارد. این روستا که در نزدیکی تبریز واقع شده، به حق یکی از بهترین نقاط ایران برای مسافرت است.

اگر با شنیدن اسم کندوان یاد جاده چالوس و تونل معروف کندوان افتادید، باید بگوییم این روستا هیچ ارتباطی به آن‌ها ندارد و صدها کیلومتر آن‌طرف‌تر و در دل استان آذربایجان شرقی جا خوش کرده است!

روستای کندوان در دل صخره‌ها

جالب است بدانید که در حال حاضر تنها 3 روستای صخره‌ای (روستایی که در دل یک صخره بنا شده باشد) در جهان وجود دارند و در این میان، تنها کندوان است که هنوز زندگی در آن جریان دارد.

در فصل تابستان که از گرما کلاقه شده‌اید، بار و بندیل سفر به کندوان در نزدیکی شهر اسکو را ببندید و هم از آب و هوای فوق‌العاده خنکش لذت ببرید و هم با یکی از شاهکارهای طبیعی دنیا رو به رو شوید.

جاذبه های گردشگری کندوان

کندوان 65 کیلومتر از تبریز فاصله دارد و در دامنه کوه سهند قرار گرفته است. در این روستا روح زندگی به معنی واقعی کلمه با دست فراخ طبیعت ترکیب شده و یکی از زیباترین نقاط نه تنها ایران بلکه کل دنیا را ایجاد کرده است.

شهرکرد

بام ایران، سوئیس ایران، شهر پاک و … همه و همه تنها لقب یک شهر هستند: شهرکرد! اما آیا فکر می‌کنید در دادن این لقب‌ها اغراق شده است؟ باید بگوییم که شهرکرد لایق بسیار بیشتر از این القاب است!

شهرکرد یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری حقیقتا به لحاظ طبیعت بکر و روح‌نواز، با هیچ شهر دیگری در ایران قابل مقایسه نیست! به ویژه در فصل تابستان که خنکای نسیم‌های صبحگاهی آن، می‌تواند مرده را هم در گور به وجد بیاورد!

بدون هیچ تردیدی، شهرکرد یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در فصل تابستان است. جایی که مناظر سرسبز اطراف این شهر، به حد کمال می‌توانند شما را غرق زیبایی نمایند.

طبیعت سرسبز شهرکرد

شهرکرد مرتفع‌ترین مرکز استان در کشورمان است و به همین دلیل، لقب بام ایران را هم یدک می‌کشد. آب و هوای بی‌نظیر، مناظر طبیعی سرسبز، کوهپایه‌های چشم نواز و … تنها بخشی از جذابیت‌های شهری هستند که می‌تواند طبیعت سوئیس را در دل ایران تداعی کند!

در کنار طبیعت فوق‌العاده، شهرکرد به لحاظ داشتن آثار و جاذبه‌های تاریخی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. قلعه‌های متعدد، مساجد باستانی و … می‌توانند عاشقان فرهنگ و تاریخ را هم حسابی سرمست نمایند.

جاذبه های گردشگری شهرکرد

اگر با هوای دودآلود و آسمان بی‌ستاره خو گرفته‌اید، سفر به شهرکرد می‌تواند تجدید میثاق دوباره‌ای باشد بین شما و هوای پاک، طبیعت بکر و البته یک آسمان پر از ستاره!

خرم آباد

خرم آباد را بهشت طبیعت ایران می‌نامند و هیچ شهری را لایق‌تر از مرکز استان لرستان برای این لقب پیدا نخواهید کرد. یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در فصل تابستان، به شکل دلپذیری بخشنده است!

خرم آباد یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

واقعا ما از یک سفر در تابستان چه می‌خواهیم؟ آب و هوای خنک و معتدل؟ منظره‌های سرسبز؟ طبیعت بکر؟ آبشارها و رودهای خروشان؟ خب همه این‌ها را در کنار هم می‌توانیم در خرم آباد داشته باشیم…

خرم آباد بزرگترین شهر قوم غیور لر در ایران است. اصلا از همه جاذبه‌های این شهر هم که بگذریم، چند روزی زندگی کردن در میان مردم دوست داشتنی، مهمان‌نواز، بااصالت، غیور، بافرهنگ، متمدن و همه چیز تمام لر، بزرگترین لذت سفر به خرم آباد است.

جاذبه های گردشگری خرم آباد

قلعه فلک الافلاک را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم آباد به شمار آورد. اما بقعه بابا طاهر، حمام سنگی، پل شاپوری و مناره آجری را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

همان‌طور که گفتیم، خرم آباد شهر آبشارهای زیبا و روح‌انگیز است. اگر گذرتان به این بهشت جدا مانده افتاد، حتما سری هم به آبشارهای نوژیان، بیشه، گریت، وارک و … بزنید.

سفر به خرم آباد در تابستان

در فصل تابستان خرم آباد تا دلتان بخواهد سرسبز است و معتدل. پس در میان مناطق اطراف این شهر قدمی بزنید و لذت تنفس اکسیژن خالص را در بهترین هوای ممکن، به ریه‌های خود هدیه بدهید.

گرگان

گرگان بهشت مخملی ایران، در گوشه شمال شرقی ایران جا خوش کرده است و هم جنگل‌های زیبای شمال را دارد و هم از فضای بیابانی شرق، بی‌نصیب نمانده است!

گرگان یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

وقتی پای سفر به شمال در میان باشد، بیشتر افراد شهرهای واقع در مازندران و گیلان را انتخاب می‌کنند؛ ولی باور کنید گرگان مرکز استان گلستان، هیچ چیزی برای تبدیل شدن به یکی از بهترین مقاصد سفر در فصل تابستان ندارد!

وجود تعداد زیادی پارک جنگلی در گرگان، می‌تواند پیک نیک‌های یک روزه و ماندگاری را برای مسافران رقم بزند. به ویژه که هر کدام از این پارک‌ها، از زیبایی‌ها و طبیعت منحصر به فرد خود برخوردار هستند.

جاذبه های گردشگری گرگان

دریاچه توشن در میان آن درختان سرسبز، منظره‌ای را پیش چشم شما قرار می‌دهد که ممکن است تا آخر عمر، هر روز وسوسه دیدن دوباره آن به سرتان بزند و دلتان هوای سفر به گرگان را بکند!

جنگل‌های گرگان به خوبی می‌توانند خالی بودن جای دریا و ساحل را پر کنند. این اطمینان را به شما می‌دهیم که طبیعت شهر گرگان به قدری شما را مسحور خواهد کرد که اصلا هوای رفتن به ساحل به سرتان نخواهد زد.

جنگل های سرسبز شهر گرگان

اگر می‌خواهید یکی از بهترین سفرهای تابستانی زندگی خود را تجربه نمایید، ما به شما گرگان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. شهری که طبیعت، تاریخ، فرهنگ، تمدن و اصالت را یک‌جا و با آغوش باز به شما عرضه می‌کند.

بجنورد

بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است و به نوعی، بهشت شمال شرقی ایران محسوب می‌شود. در این شهر می‌توانید بهترین ترکیب ممکن از طبیعت و آثار تاریخی را مشاهده کنید. پس برای یک سفر رویایی در فصل تابستان، چه شهری بهتر از بجنورد؟

بجنورد یکی از بهترین شهرهاها یاران بجنورد یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

این شهر بخشی از زیبایی‌های طبیعی شمال ایران را وام گرفته و آن‌ها را در تفرج‌گاه‌های زیبا، به مسافران خود هدیه می‌دهد. در این میان، به نظر می‌رسد که منطقه تفریحی بابا امان بیش از سایر این تفرج‌گاه‌ها شناخته شده است.

بجنورد اگرچه به لحاظ بناهای تاریخی بیشتر شناخته شده است؛ اما با داشتن چشمه‌ها، دریاچه‌ها و آبشارهای متعدد، به خوبی می‌تواند یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان باشد.

جاذبه های گردشگری بجنورد در خراسان شمالی

امکان ندارد به بجنورد سفر کنید و آبنبات (شکرپنیر) بجنوردی را امتحان نکنید! یکی از خوشمزه‌ترین تنقلات ایران با قدمتی بیش از 70 سال، می‌تواند بهترین سوغاتی از این شهر زیبا و تاریخی هم باشد.

یکی دیگر از جذابیت‌های منحصر به فرد بجنورد، طبیعت باغ دره است. یک دره زیبا و سرسبز که می‌تواند خوراک آن‌هایی باشد که عاشق یک پیک نیک و دورهمی دوستانه یا خانوادگی در دل طبیعت هستند.

بجنورد یک مقصد مناسب برای سفر در تابستان

در فصل تابستان که احتمالا شمال، کیش و … حسابی شلوغ هستند، بجنورد می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی از یک مسافرت چند روزه را برای شما به ارمغان بیاورد.

تالش

مگر می‌شود در فصل تابستان قصد سفر داشت و به استان گیلان فکر نکرد؟ وقتی که پای فصل گرما در میان باشد، تالش مانند نگینی در میان شهرهای شمالی کشور می‌درخشد و مسافران زیادی را از سراسر ایران به سمت خود می‌کشاند.

تالش یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

شهرهای شمالی معمولا یا از نظر نزدیکی به جنگل غنی‌تر هستند یا به لحاظ در کنار ساحل قرار داشتن. کمتر شهری می‌تواند مانند تالش در هر دو مورد ادعا داشته باشد و انصافا هم این شهر، همان بهشتی است که دریا و جنگل آن را مانند نوزاد عزیز خود، در آغوش گرفته‌اند!

هر زمان که در انتخاب یک مقصد برای سفر به شمال مردد شدید، حتما به تالش فکر کنید. این شهر می‌تواند مانند گنجینه‌ای باشد که به یک‌باره به روی شما باز می‌شود و همه جاذبه‌های شمال کشورمان را به شما هدیه می‌دهد.

جاذبه های گردشگری تالش

در فصل تابستان اما تالش رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و اغراق نیست اگر بگوییم که در صدر بهترین شهرهای ایران برای مسافرت قرار می‌گیرد. در سه ماه داغ سال، تالش هیچ رنگ و بویی از آفتاب داغ و سوزان ندارد و هر نقطه از آن، حکایت از اردیبهشت دارد!

از همین الان بگوییم که قرار نیست در یک سفر چند روزه همه زیبایی‌های تالش را کشف کنید! پس سعی کنید فقط از حضورتان در یکی از بهترین و خوش آب و هواترین و زیباترین شهرهای ایران نهایت لذت را ببرید.

دیدنی های تالش در استان گیلان

پارک‌های جنگلی متعدد، ساحل رویایی دریا، مناطق جنگلی بکر، ییلاق‌های خوش آب و هوا، دریاچه‌ها و … همه و همه در تالش منتظر شما هستند؛ آیا باز هم برای انتخاب مقصد سفر تردید دارید؟

فیلبند

اگر درست در وصل گرمای طاقت‌فرسای تابستان دلتان برای هوای خنک اول فروردین تنگ شد، حتما باید سری به فیلبند در استان مازندران بزنید. در این منطقه است که می‌توانید حتی بالاتر از ابرها باشید و هوا را از سرچشمه تنفس کنید!

فیلبند یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

فیلبند یکی از بهترین و خاص‌ترین ییلاق‌های ایران است و هرچند که به لحاظ جغرافیایی یک روستا به شمار می‌رود، اما قطعا و بدون اغراق در ردیف بهترین شهرهای ایران برای مسافرت قرار می‌گیرد.

فقط یک‌بار طلوع و غروب خورشید را در روستای فیلبند مازندران نظاره کنید تا متوجه شوید که همه آن‌چه که در این سال‌ها به آن طلوع و غروب می‌گفتید، یک سوءتفاهم بیش نبوده است!

جاذبه های گردشگری فیلبند در استان مازندران

احتمالا شگفت‌زده می‌شوید اگر بدانید که فیلبند 2 هزار و 700 متر از سطح دریا ارتفاع دارد! پس عملا شما در حال مسافرت به یک روستا نیستید؛ بلکه به یک کوه‌پیمایی رویایی دعوت شده‌‌اید.

اگر خیال کرده‌اید که در فصول پاییز و زمستان می‌توانید به فیلبند سفر کنید، سخت در اشتباه هستید! فقط همین قدر بدانید که حتی مردم این روستا هم در این 6 ماه، فیلبند را ترک می‌کنند؛ چون عملا چیزی جز برق و بوران انتظارشان را نمی‌کشد!

فیلبند یک مقصد عالی برای سفر در تابستان

بنابراین تا الان باید حدس زده باشید که حتی در اواسط مرداد هم که به فیلبند سفر کنید، باید انتظار سرمای مطبوع هوا را داشته باشید. این دقیقا همان چیزی نیست که از یک مقصد عالی برای سفر در تابستان انتظار داریم؟

فیروزکوه

همیشه که نباید برای یک مسافرت رویایی، شهرهای شمالی، جنوبی، غربی یا شرقی را امتحان کرد! گاهی تهران هم می‌تواند یک مقصد عالی برای سفر باشد؛ به ویژه اگر تابستان باشد و فیروزکوه چشم شما را گرفته باشد.

فیروزکوه یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

رشته کوه البرز و دریای خزر دو نگین درخشان و زیبای ایران هستند که مشهورترین جاده پیونده آن‌ها، جاده چالوس است و این را ما هم می‌پذیریم. ولی خیلی بی‌اصافی است اگر جاده فیروزکوه را نادیده بگیریم!

جاده فیروزکوه در دل خودش یک شهر کوچک، خوش آب و هوا و معرکه قرار داده است که از قضا، هم‌نام خودش است. فیروزکوه شهری در دامنه‌های البرز که به ویژه برای پایتخت نشین‌ها، یک مقصد عالی برای مسافرت در تابستان به شمار می‌رود.

جاذبه های گردشگری فیروزکوه در استان تهران

فیروزکوه آخرین شهر استان تهران است و در نزدیک‌ترین فاصله به استان مازندران قرار دارد. بنابراین طبیعی است که بخش زیادی از آب و هوای دلپذیر شمال کشورمان را وام گرفته باشد.

فصل تابستان که می‌رسد فیروزکوه کشته مرده‌های زیادی پیدا می‌کند. واقعا هم چه کسی است که در وسط گرمای تیر ماه، دلش هوای نسیم خنک، منظره‌های سرسبز و کوهپایه‌های فیروزکوه را نکند؟

فیروزکوه یک مقصد عالی برای سفر در فصل تابستان

تنگه واشی، چشمه آب معدنی خمده، غار رود افشان، دریاچه سد نمرود، روستای هرانده و … تنها بخشی از جاذبه‌هایی هستند که در فیروزکوه به انتظار شما نشسته‌اند تا در کنار آن‌ها، یک قاچ هندوانه خنک میل کنید.

زنجان

اگر تا امروز زنجان را فقط با گنبد سلطانیه (بزرگ‌ترین گنبد خشتی جهان) می‌شناختید، وقت یک تجدید نظر اساسی فرا رسیده است! زنجان به ویژه در فصل تابستان، یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین شهرهای ایران است…

زنجان یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

وقتی برای اولین بار وارد زنجان می‌شوید، تازه متوجه می‌شوید که چه اجحاف بزرگی در حق این شهر صورت گرفته و هرگز به اندازه ظرفیتش در حوزه گردشگری، به آن پرداخته نشده است.

زنجان یک طبیعت بکر را با آب و هوای مطبوع، انواع جاذبه‌های گردشگری طبیعی و صد البته بناهای تاریخی متعدد ترکیب کرده و بدون هیچ منتی، پیش روی شما قرار می‌دهد.

گنبد سلطانیه

زنجان در شمال غربی ایران قرار دارد و در فصل گرما، یکی از نقاط مطبوع و خوش آب و هوای ایران است. البته در سایر فصل‌های سال (به ویژه در پاییز و زمستان) زنجان کمی تا قسمتی سرد می‌شود؛ اما یک سرمای شاعرانه و به یاد ماندنی.

نکته‌ای که باید حتما در زمان سفر به زنجان به آن توجه داشته باشید، بازدید از صنایع دستی متنوع این شهر است. و از آن هم مهم‌تر، حتما در بازار سنتی زنجان با آن سقف آجری، قدمی بزنید و لذت ببرید.

بازار سنتی زنجان

همه مواردی که مطرح شد، ما را بر آن داشت که در میان ده‌ها شهر خوش آب و هوای ایران، زنجان را برای یک مسافرت به یاد ماندنی در فصل تابستان، به شما عزیزان معرفی نماییم.

جزیره کیش

درباره جزیره کیش زیاد نوشته‌اند و فراوان شنیده‌ایم. این جزیره که به نگین طلایی خلیج همیشه فارس مشهور است، یکی از اولین انتخاب ما ایرانی‌ها برای سفر است؛ در هر فصلی از سال و به ویژه در تابستان.

جزیره کیش یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

جاذبه‌های گردشگری، تفریح‌های متنوع آبی، پاساژهای لوکس و زیبا، ساحل درخشان و … همه و همه کیش را به یک جزیره بی‌همتا تبدیل کرده‌اند؛ تا جایی که می‌توان آن را با جزایر زیبای اروپایی هم مقایسه کرد.

به عبارتی دیگر، اگر از یک سفر خارجی به ترکیه، یونان، مالدیو و … ناامید شده‌اید (که با این هزینه‌ها احتمالا شما هم مثل ما عطای این سفرها را به لقایشان بخشیده‌اید)، جزیره کیش در همین نزدیکی‌ها منتظر شما است.

جاذبه های گردشگری جزیره کیش

بله کاملا همینطور است؛ جزیره زیبای کیش می‌تواند تداعی کننده یک سفر لوکس خارجی باشد؛ آن‌هم با هزینه‌ای به مراتب کمتر…

نکته جالب درباره جزیره کیش این است که با وجود مساحت کمی که دارد (تنها 90 کیلومتر)، اما سرشار است از جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی، پاساژهای لوکس، هتل‌های مجلل و …

جزیره کیش یکی از بهترین مقصدها برای مسافرت در تابستان

بنابراین حتی اگر قبلا هم به جزیره کیش سفر کرده‌اید، دوباره و این‌بار در وسط تابستان، این مروارید درخشان خلیج فارس را به عنوان یک مقصد عالی برای یک مسافرت ماندگار انتخاب کنید.

کلام آخر

هدف ما در این مقاله، معرفی 20 شهر برتر ایران برای مسافرت در فصول بهار و تابستان بود. به زودی و در یک مقاله مفصل دیگر، به 20 شهر ایده آل برای مسافرت در پاییز و زمستان هم خواهیم پرداخت.

امروز بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در فصول گرم سال را بررسی کردیم. اگر شهری را سراغ دارید که در این لیست قرار نگرفته، حتما آن را در بخش نظرات همین مقاله با ما و سایر خوانندگان ایده آل مگ در میان بگذارید.

2.3 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x