بهترین رژیم لاغری: چگونه با ۸ رژیم معروف وزن کم کنیم؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، شیوع چاقی از سال 1975 تقریبا سه برابر شده است و در حال حاضر بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان از چاقی رنج می‌برند (شامل 650 میلیون بزرگسال، 340 میلیون نوجوان و 39 میلیون کودک)؛ بنابراین، تعجب‌آور نیست که این روزها بسیاری از افراد به دنبال بهترین رژیم لاغری دنیا می‌گردند.

چاقی روی قلب، کبد، کلیه‌ها، مفاصل و اندام‌های تولید مثل تاثیر می‌گذارد و به طیف وسیعی از بیماری‌های غیرواگیردار مثل دیابت نوع 2، بیماری قلبی، پرفشاری خون، سکته مغزی، سرطان و حتی مشکلات سلامت روان منجر می‌شود.

اصلاح سبک زندگی که رژیم غذایی بخش مهم آن را تشکیل می‌دهد، به پیشگیری از چاقی و درمان آن کمک می‌کند. تصمیم داریم در مقاله امروز ایده آل مگ به معرفی بهترین رژیم کاهش وزن دنیا بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

رژیم مدیترانه‌‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای در سال 2022 برای پنجمین سال متوالی به عنوان برترین رژیم لاغری جهان معرفی شد. رژیم مدیترانه‌ای یک برنامه انعطاف‌پذیر است که هیچ غذا یا گروه غذایی را به طور کامل حذف نمی‌کند و در عوض بر مصرف غذاهای سالم تمرکز دارد.

رژیم مدیترانه‌‌ای بهترین رژیم لاغری دنیا

بهترین رژیم دنیا با الهام از الگوی غذایی کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و یونان طراحی شده است. ذکر این نکته ضروری است که مردم این کشورها متفاوت از هم غذا می‌خورند، اما بسیاری از اصول تغذیه آن‌ها مشابه یکدیگر است.

ویژگی‌های رژیم غذایی مدیترانه‌ای

این رژیم غذایی ساده سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، آجیل، حبوبات و روغن زیتون است؛ به همین دلیل، می‌تواند طیف وسیعی از آنتی اکسیدان‌های ضدالتهابی را برای بدن فراهم کند.

برای داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای باید چند بار در هفته ماهی بخورید و از مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات در حد اعتدال استفاده کنید؛ همچنین باید مصرف غذاهای فرآوری شده، تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین و گوشت قرمز را به شدت محدود کنید.

این رژیم غذایی توصیه می‌کند که در طول هفته حداقل دو ساعت و نیم فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط داشته باشید و چند روز در هفته تمرینات تقویت‌کننده عضلات انجام دهید.

رژیم لاغری ۷ روزه: چگونه ۵ کیلو در یک هفته کم کنیم؟

فواید رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای از نظر تغذیه‌ای سالم و متعادل بوده و شامل مجموعه متنوعی از غذاهای سیرکننده و خوش‌طعم است. این رژیم غذایی انعطاف‌پذیر است و هیچ غذایی را به طور کامل حذف نمی‌کند.

فواید رژیم مدیترانه‌ای

مطالعات متعدد از توانایی رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای بهبود سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان حمایت می‌کنند.

اگرچه جذابیت اصلی این رژیم غذایی به فواید آن در پیشگیری از بیماری‌های مختلف مربوط می‌شود و به طور خاص برای کاهش وزن طراحی نشده است، اما بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که می‌تواند به تناسب اندام کمک کند.

در یک مطالعه ایتالیایی مشاهده شد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای در یک دوره 12 ساله روی وزن بدن و اندازه دور کمر تاثیر مثبت دارد. در مطالعه دیگری هم محققان به این نتیجه رسیدند که وقتی افراد وزن زیادی کم می‌کنند، داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای به حفظ وزن کاهش یافته کمک می‌کند.

معایب رژیم غذایی مدیترانه‌ای

اگرچه می‌توان از رژیم غذایی مدیترانه‌ای به عنوان بهترین رژیم لاغری دنیا نام برد، اما این رژیم معایبی هم دارد. برای مثال، هیچ دستورالعملی برای وعده‌های غذایی و نحوه تنظیم آن‌ها و میزان کالری دریافتی ندارد؛ علاوه بر این، پیروی از آن به پخت و پز زیادی نیاز دارد و می‌تواند پرهزینه باشد.

اگر وقت برای پخت و پز یا تهیه یک بشقاب خوش رنگ و لعاب ندارید، صرف هزینه زیاد برایتان مقدور نیست و هم‌زمان دوست دارید وزن کم کنید، پیشنهاد ما به شما رژیم تخم مرغ است که یک نوع رژیم مونو یا تک‌ خوری محسوب می‌شود. 

رژیم Whole30 برای لاغری

رژیم Whole30 یک رژیم غذایی 30 روزه است که به گفته طراحان آن، بعضی از غذاها روی سلامت و تناسب اندام شما تاثیر منفی دارند و بهتر است از رژیم غذایی حذف شوند.

 بهترین رژیم لاغری دنیا برای 30 روز

برای پیروی از این رژیم غذایی باید به مدت 30 روز، غذاهایی را که می‌توانند به سلامتی شما آسیب بزنند، کاملا از برنامه غذایی خود حذف کنید.

Whole30 یک رژیم حذفی بسیار فشرده است که یک سری قوانین سختگیرانه دارد. در حین پیروی از این رژیم غذایی می‌توانید از گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، غذاهای دریایی، میوه‌های تازه و خشک، سبزیجات، آجیل (به جز بادام‌زمینی که یک نوع حبوبات است)، دانه‌ها، بعضی از چربی‌ها (مثل روغن زیتون، روغن آووکادو و روغن نارگیل) استفاده کنید.

اما باید از مصرف شیرین‌کننده‌ها (شکر، عسل و شیرین‌کننده‌های مصنوعی)، غلات، حبوبات، سویا و محصولات حاوی آن، لبنیات و محصولات تهیه شده از آن و نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید.

Whole30 قوانینی دارد که به رژیم غذایی مرتبط نیستند. برای مثال، سیگار کشیدن در طول رژیم غذایی ممنوع است؛ همچنین در هیچ روزی به غیر از روز اول و روز سی‌اُم مجاز به وزن کردن خود نیستند.

برخلاف بسیاری از رژیم‌های غذایی دیگر، رژیم Whole30 به شمارش کالری و اندازه‌گیری میزان غذای مصرفی نیاز ندارد.

در طول این یک ماه هیچ تقلبی مجاز نیست و در صورت رعایت نکردن قوانین باید چالش را از نو شروع کنید.

پس از 30 روز، به تدریج تعدادی از غذاهای حذف شده را مجددا وارد رژیم غذایی خود کرده و در عین حال اثرات آن‌ها را بر بدن‌تان بررسی می‌کنید.

راه پیشنهادی برای مصرف مجدد غذاهای غیرمجاز این است که هر بار فقط یک گروه غذایی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

به عنوان مثال، روز اول شروع به خوردن لبنیات می‌کنید و در روز دوم تا چهارم مجددا مصرف آن را قطع می‌کنید. اگر همه چیز خوب پیش رفت، روز پنجم به سراغ یک گروه غذایی دیگر می‌روید و این روند را تکرار می‌کنید. با این کار می‌توانید غذاهایی را که باعث علائم منفی مثل نفخ یا درد مفاصل می‌شوند، شناسایی کنید.

فواید رژیم Whole30

طرفداران رژیم Whole30 که از آن به عنوان بهترین رژیم لاغری دنیا یاد می‌کنند، معتقدند که پیروی از این رژیم غذایی نه تنها به تناسب اندام کمک می‌کند، بلکه در بهبود کیفیت خواب، بهبود عملکرد ورزشی و افزایش انرژی بدن نقش دارد.

فواید مصرف میوه برای کاهش وزن

به‌علاوه، ادعا می‌کنند که رژیم Whole30 طرز فکر شما را در مورد غذا و همچنین رابطه شما با غذا و بدن‌تان را تغییر می‌‌دهد. با این که این رژیم یک ماهه است، عوارض کاهش وزن سریع را ندارد و خطرناک نیست.

معایب رژیم Whole30

اجتناب از مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی مانند حبوبات، سویا و لبنیات می‌تواند رعایت تمام توصیه‌های غذایی این رژیم را برای شما دشوار کند؛ علاوه بر این اگر رژیم Whole30 بیش از 30 روز ادامه یابد، باعث کمبود مواد مغذی شده و روی سلامتی تاثیر منفی دارد.

البته اگر حذف بعضی از غذاها از رژیم غذایی برای شما دشوار است، می‌توانید رژیم فستینگ را امتحان کنید که در آن لازم نیست غذایی را کنار بگذارید، بلکه زمان غذا خوردن‌تان است که اهمیت دارد.

رژیم گیاهی

بعضی از افراد از اصطلاح «رژیم غذایی گیاهی» به عنوان مترادف رژیم گیاه‌خواری استفاده می‌کنند. بعضی از مردم هم از این اصطلاح برای توصیف رژیم‌هایی استفاده می‌کنند که بخش عمده آن‌ها از غذاهای گیاهی تشکیل شده است.

غذاهای گیاهی در بهترین رژیم لاغری دنیا

رژیم غذایی گیاهی روی خوردن میوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات تاکید دارد و مصرف گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ را محدود می‌کند. البته بسته به میزان سخت‌گیری شما، می‌توان محدودیت‌های بیشتری اعمال کرد. برای مثال، می‌توانید به طور کامل غذاهای حیوانی را حذف کنید یا فقط مصرف را کاهش دهید.

این موضوع نشان می‌دهد که در رژیم‌های گیاهی حذف گوشت و سایر غذاهای حیوانی الزامی نیست. شما فقط باید دفعات مصرف این غذاها را کاهش دهید و بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده کنید.

فواید رژیم گیاهی

غذاهای گیاهی نسبت به محصولات حیوانی فیبر بیشتر و چربی کمتری دارند و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند؛ در نتیجه، کالری کمتری دریافت می‌کنید که این امر به کنترل وزن کمک می‌کند.

فواید مصرف غذاهای گیاهی

علاوه بر این، اجتناب از خوردن غذاهای حیوانی پرچرب مثل گوشت یا محدود کردن مصرف آن‌ها می‌تواند به شما در رسیدن به وزن دلخواه‌تان کمک کند؛ چرا که یک گرم چربی 9 کالری انرژی دارد، در حالی که یک گرم کربوهیدرات حاوی 4 کالری انرژی است.

بر اساس یک مطالعه، بزرگسالان چاقی که به مدت 6 ماه از رژیم غذایی گیاهی پیروی کردند، توانستند به طور میانگین 11 کیلو از وزن خود را کاهش دهند. در یک مطالعه دیگر، میزان کاهش وزن شرکت‌کنندگانی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کردند، در مقایسه با کسانی با رژیم غیرگیاهی داشتند، 2 کیلو بیشتر بود.

تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم‌های گیاهی می‌توانند نسبت به رژیم‌های معمولی برای کاهش وزن مؤثرتر باشند و حتی به کنترل قند خون، کلسترول و التهاب کمک کنند؛ از سوی دیگر، این نمونه از بهترین رژیم لاغری دنیا مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های زیادی را در اختیار بدن قرار می‌دهد.

معایب رژیم گیاهی

وقتی از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنید، باید وعده‌های غذایی خود را به دقت تنظیم کنید یا از مکمل غذایی استفاده کنید تا تمام نیازهای تغذیه‌ای شما برطرف شود. این موضوع به خصوص زمانی که مصرف غذاهای حیوانی را به شدت محدود می‌کنید یا کاملا کنار می‌گذارید، اهمیت زیادی دارد.

خوردن غذاهای گیاهی نمی‌تواند به تنهایی بهترین رژیم لاغری دنیا را برای شما به ارمغان بیاورد. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید مراقب کیفیت غذاها هم باشید. غذاهای گیاهی ناسالم زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث چاقی شوند، مثل سیب‌زمینی سرخ شده.

رژیم غذایی انعطاف‌پذیر

رژیم غذایی انعطاف‌پذیر توسط داون جکسون بلاتنر (Dawn Jackson Blatner)، متخصص تغذیه، ایجاد شد تا به مردم کمک کند از مزایای گیاه‌خواری بهره‌مند شوند و در عین حال از خوردن محصولات حیوانی در حد اعتدال لذت ببرند.

رژیم انعطاف‌پذیر

گیاه‌خواران گوشت و گاهی اوقات حتی سایر غذاها و محصولات حیوانی را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند. از آنجا که طرفداران رژیم غذایی انعطاف‌پذیر کم و بیش از محصولات حیوانی استفاده می‌کنند، گیاه‌خوار محسوب نمی‌شوند.

رژیم غذایی انعطاف‌پذیر هیچ قانون مشخصی در مورد مقدار کالری دریافتی ندارد. در حقیقت، بیشتر یک سبک زندگی است تا یک رژیم غذایی.

مواردی که رژیم غذایی انعطاف‌پذیر روی آن‌ها تاکید دارد عبارتند از:

  • بیشتر از میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل استفاده کنید.
  • به جای غذاهای حیوانی، روی پروتئین گیاهی تمرکز کنید.
  • انعطاف‌پذیر باشید و هر از گاهی از گوشت و محصولات حیوانی استفاده کنید.
  • غذاهایی را برای خوردن انتخاب کنید که کمتر فرآوری شده باشند.
  • مصرف تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.
لاغری سریع در همین هفته! 7 ترفند که کسی به شما نمی گوید

فواید رژیم غذایی انعطاف‌پذیر

انعطاف‌پذیر بودن این رژیم غذایی یکی از نقاط قوت مهمی است که باعث شده است از آن به عنوان بهترین رژیم لاغری دنیا نام برده شود. رژیم غذایی انعطاف‌پذیر برای کسانی که می‌خواهند بدون محدودیت زیاد تغذیه سالمی داشته باشند، انتخاب مطلوبی به شمار می‌رود.

مزایای انعطاف‌پذیر بودن بهترین رژیم لاغری دنیا

بر اساس تحقیقات، تغییر رژیم غذایی به سمت یک رژیم عمدتاً گیاهی با کاهش وزن و پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن نظیر پرفشاری خون و دیابت نوع 2 مرتبط است؛ چرا که با این تغییر غذاهای پرکالری و بسیار فرآوری شده را محدود می‌کنید و غذاهای گیاهی بیشتری مصرف می‌کنید که به طور طبیعی کالری کمتری دارند.

اخیرا نتایج یک تحقیق نشان داد کسانی که از رژیم غذایی انعطاف‌پذیر پیروی می‌کنند، نسبت به افرادی که به طور منظم گوشت می‌خورند، شاخص توده بدنی (BMI) پایین‌تری دارند و خطر ابتلا به سندرم متابولیک در آن‌ها کمتر است.

معایب رژیم غذایی انعطاف‌پذیر

اگر رژیم غذایی انعطاف‌پذیر و سایر رژیم‌های گیاهی به خوبی تنظیم شوند، می‌توانند بسیار سالم باشند؛ اما بعضی از افراد ممکن است با کاهش مصرف گوشت و سایر محصولات حیوانی، بسته به سایر انتخاب های غذایی خود، در معرض خطر کمبود مواد مغذی قرار بگیرند.

کمبودهای غذایی احتمالی که باید در رژیم غذایی انعطاف‌پذیر مراقب آن‌ها بود عبارتند از: ویتامین B12، روی، آهن، کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3.

رژیم ناظر وزن

رژیم ناظر وزن یا ویت واچرز (Weight Watchers) که به اختصار WW گفته می‌شود، یک شرکت بین‌المللی است که در دهه 1960 در نیویورک تاسیس شد.

رژیم ناظر وزن

اساس ویت واچرز بر امتیازدهی استوار است، یعنی به هر غذا با توجه به میزان کالری و درشت مغذی‌های آن یک امتیاز مشخص اختصاص می‌یابد.

در این سیستم، غذاهای سالم در مقایسه با غذاهای ناسالم امتیاز کمتری دارند. بعضی از غذاها هم به عنوان غذاهای زیرو پوینت (Zero Point) در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که مصرف آن‌ها محاسبه نمی‌شود.

روند کار ویت واچرز به این صورت است که در ابتدا متخصص تغذیه بر اساس نیازهای فرد امتیاز مشخصی برای وعده‌های غذایی او تعیین می‌کند. فرد می‌تواند در محدوده امتیاز خود هر چیزی که می‌خواهد مصرف کند، اما اجازه ندارد در طول روز بیش از امتیازی که برای او در نظر گرفته شده است غذا بخورد.

فواید رژیم ناظر وزن

تحقیقات نشان داده‌اند که ویت واچرز برای کاهش وزن ایمن و موثر است. گفته می‌شود افرادی که از ویت واچرز استفاده می‌کنند، در مقایسه با کسانی که به تنهایی رژیم می‌گیرند، هشت برابر بیشتر احتمال دارد که 10 درصد وزن بدن خود را طی 6 ماه از دست بدهند.

رژیم غذایی مناسب کاهش وزن

این برنامه غذایی برای کسانی که می‌توانند از ابزارهای دیجیتال استفاده کنند و برنامه‌های غذایی انعطاف‌پذیر را ترجیح می‌دهند، بهترین رژیم لاغری دنیا محسوب می‌شود.

معایب رژیم ناظر وزن

یکی از معایب ویت واچرز هزینه عضویت در آن است که ممکن است برای بعضی از افراد گران باشد؛ علاوه بر این، استفاده از این برنامه غذایی به گوشی هوشمند یا تبلت نیاز دارد.

رژیم کم کربوهیدرات

رژیم غذایی کم کربوهیدرات همان‌طور که از نام آن مشخص است، کربوهیدرات دریافتی را محدود می‌کند و روی غذاهای سرشار از پروتئین و چربی تمرکز دارد. کربوهیدرات در غلات، میوه‌ها، سبزیجات به خصوص سبزیجات نشاسته‌ای، حبوبات و لبنیات یافت می‌شود.

رژیم کم کربوهیدرات

انواع مختلفی از رژیم‌های کم کربوهیدرات وجود دارد که هر کدام از آن‌ها از سوی طرفداران خود به عنوان بهترین رژیم لاغری دنیا معرفی می‌شوند. این رژیم‌های غذایی از نظر نوع و میزان کربوهیدرات مصرفی با هم متفاوت هستند.

معمولا میزان کربوهیدرات این نوع رژیم‌ها از 20 تا 57 گرم در روز متغیر است. این میزان کربوهیدرات معادل 80 تا 228 کالری انرژی است.

بعضی از رژیم‌های کم کربوهیدرات میزان کربوهیدرات مصرفی را در مراحل اولیه رژیم به شدت محدود می‌کنند، اما بعد از مدتی می‌توانید به تدریج کربوهیدرات دریافتی خود را افزایش دهید.

رژیم بی‌قاعده بسه! ۵۰ غذای کم‌کالری برای هر سایز و سلیقه‌!

فواید رژیم کم کربوهیدرات

به طور کلی، رژیم‌های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن استفاده می‌شوند، اما می‌توانند مزایایی فراتر از تناسب اندام داشته باشند.

رژیم‌های کم کربوهیدراتی که بر منابع سالم کربوهیدرات، چربی و پروتئین تمرکز دارند، به کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت نوع 2 کمک می‌کنند. در حقیقت، تقریبا هر رژیمی که باعث کاهش وزن می‌شود، می‌تواند سطح قند خون و کلسترول خون را حداقل در کوتاه‌مدت بهبود ببخشد.

معایب رژیم کم کربوهیدرات

کاهش شدید و ناگهانی کربوهیدرات به بروز عوارض جانبی کوتاه‌مدت مثل یبوست، سردرد و کرامپ عضلانی منجر می‌شود.

معایب کاهش شدید کربوهیدرات در رژیم

از سوی دیگر، محدودیت‌ شدید کربوهیدرات باعث می‌شود بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود، چربی را به کتون تجزیه کند که به این حالت «کتوز» می‌گویند. از عوارض کتوز می‌توان به بوی بد دهان، سردرد، خستگی و ضعف اشاره کرد.

در حال حاضر، مشخص نیست که رژیم کم کربوهیدرات در درازمدت چه تاثیری روی سلامتی دارد؛ اما محققان معتقدند که محدودیت طولانی‌مدت مصرف کربوهیدرات می‌تواند باعث کمبود مواد مغذی شود.

به‌علاوه اگر به جای کربوهیدرات مقدار زیادی چربی و پروتئین از منابع حیوانی دریافت کنید، خطر ابتلا به بیماری قلبی و بعضی از سرطان‌ها افزایش می‌یابد.

در صورت انتخاب رژیم غذایی کم کربوهیدرات، توصیه می‌شود مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع و ترانس مانند گوشت و لبنیات پرچرب را محدود کنید.

رژیم کتوژنیک

رژیم دیگری که به عنوان بهترین رژیم لاغری دنیا معرفی می‌شود، رژیم کتوژنیک است. رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است که شباهت‌های زیادی با رژیم‌های اتکینز و کم کربوهیدرات دارد.

رژیم کتوژنیک

این رژیم غذایی بر کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی تاکید دارد تا بدن در حالت کتوز قرار بگیرد. این کار توانایی بدن برای چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد.

انواع مختلف رژیم‌های کتوژنیک

رژیم کتوژنیک انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): در این رژیم غذایی میزان کربوهیدرات کم (10 درصد)، پروتئین متوسط (20 درصد) ​​و چربی بالا (70 درصد) است.
  • رژیم کتوژنیک چرخه‌ای یا دوره‌ای (CKD): برای پیروی از این رژیم غذایی باید به صورت دوره‌ای میزان کربوهیدرات را تغییر دهید. برای مثال، پنج روز از رژیم غذایی کتوژنیک پیروی می‌کنید و دو روز رژیم پرکربوهیدرات خواهید داشت.
  • رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): این رژیم به شما اجازه می‌دهد در حین ورزش کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم غذایی مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است، اما پروتئین بیشتری دارد. به طوری که میزان چربی، پروتئین و کربوهیدرات آن به ترتیب 60، 35 و 5 درصد است.
رژیم‌های کتوژنیک چرخه‌ای یا هدفمند عمدتا توسط بدنسازان یا ورزشکاران استفاده می‌شوند.

فواید رژیم غذایی کتوژنیک

بعضی از افراد معتقدند که رژیم کتوژنیک بهترین رژیم لاغری دنیا است. تحقیقات نشان داده‌اند که این رژیم غذایی به اندازه رژیم کم چرب برای کاهش وزن موثر است؛ علاوه بر این، به قدری سیرکننده است که می‌تواند بدون شمارش کالری به کاهش وزن شما کمک کند.

درمان چاقی با رژیم کتوژنیک

بررسی از 13 مطالعه نشان داد که تاثیر رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات برای کاهش وزن طولانی‌مدت کمی بیشتر از رژیم کم چرب است. میزان کاهش وزن کسانی که رژیم کتوژنیک داشتند، در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی کم چرب پیروی کردند، به طور میانگین 0/9 کیلوگرم بیشتر بود.

معایب رژیم غذایی کتوژنیک

اگرچه رژیم کتوژنیک برای اکثر افراد سالم بی‌خطر است، اما ممکن است در ابتدا باعث بروز عوارضی مانند اسهال، یبوست و استفراغ شود که به آن «آنفولانزای کتو» می‌گویند.

رژیم کتوژنیک همچنین می‌تواند تعادل آب و مواد معدنی بدن را تغییر دهد؛ بنابراین، افزودن نمک اضافی به وعده‌های غذایی یا مصرف مکمل می‌تواند کمک‌کننده باشد. بهتر است در مورد نیازهای غذایی خود با پزشک صحبت کنید.

پیروی از رژیم کتوژنیک برای مدت طولانی ممکن است به افزایش چربی کبد، سنگ کلیه و کمبود مواد مغذی منجر شود. اگر بیماری خاصی دارید یا از دارو استفاده می‌کنید، در مورد بی‌خطر بودن این رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم لاغری DASH (دش)

رویکردهای تغذیه‌ای برای درمان فشار خون بالا (DASH) برنامه‌ای است که در ابتدا برای کنترل فشار خون طراحی شد، اما بعدها مشخص شد که می‌تواند فواید بیشتری برای سلامتی داشته باشد و به کاهش وزن کمک کند.

 بهترین رژیم لاغری دنیا برای کاهش وزن

ویژگی‌های رژیم غذایی DASH

رژیم DASH عناصری از رژیم غذایی مدیترانه‌ای را وام می‌گیرد، اما به طور کلی یک الگوی غذایی بسیار خاص است. این رژیم مصرف غذاهای مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل را تشویق و گوشت قرمز و غذاهای سرشار از قند، نمک یا چربی را محدود می‌کند.

رژیم غذایی DASH توصیه می‌کند که در طول روز بیش از 2300 میلی‌گرم سدیم مصرف نکنید. سدیم که یکی از اجزای تشکیل‌دهنده نمک است، در غذاهای شور، فست‌فودها و غذاهای کنسروی به وفور یافت می‌شود.

رژیم کانادایی: لاغری سریع با طعم مدیترانه‌ای!

فواید رژیم غذایی DASH

علاوه بر کاهش فشار خون، رژیم غذایی DASH به محافظت از قلب و کاهش خطر دیابت نوع 2 و سکته مغزی کمک می‌کند؛ علاوه بر این، می‌توان نام آن را در لیست بهترین رژیم لاغری دنیا قرار دارد.

فواید رژیم غذایی دش

محققان با بررسی 13 مطالعه مختلف دریافتند افرادی که رژیم غذایی DASH را دنبال می‌کنند، در مقایسه با کسانی که از سایر رژیم‌های کم کالری پیروی می‌کنند، وزن بیشتری از دست می‌دهند.

در مطالعه‌ دیگری که روی گروهی از سالمندان چاق انجام شد، افرادی که رژیم غذایی DASH داشتند نه تنها از مزایای آن برای بهبود سلامتی بهره‌مند شدند، بلکه توانستند وزن خود را هم کاهش دهند.

معایب رژیم غذایی DASH

در رژیم DASH جایگزین‌های پروتئین حیوانی برای کسانی که به دنبال یک برنامه گیاهی هستند، به طور واضح مشخص نشده است؛ در نتیجه ممکن است برای وگان‌ها، گیاه‌خواران و افرادی که محدودیت‌های غذایی خاصی دارند، مناسب نباشد.

ایراد دیگر رژیم غذایی DASH این است که به طور اختصاصی روی کاهش وزن تمرکز نمی‌کند.

اگر به دنبال یک رژیم غذایی سالم بر اساس ترجیحات شخصی خود هستید، بهتر است برای تنظیم رژیم غذایی DASH از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

کلام پایانی

رژیم‌های غذایی زیادی برای کاهش وزن وجود دارد، بنابراین به احتمال زیاد می‌توانید با توجه به نیازها و ترجیحات شخصی خود چیزی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد.

هنگام انتخاب رژیم کاهش وزن، به دنبال برنامه‌ای باشید که واقع‌بینانه بوده و دارای پشتوانه علمی باشد؛ علاوه بر این، مطمئن شوید که از سایر عادات سالم مانند فعالیت بدنی منظم و غذا خوردن آگاهانه پیروی می‌کنید.

اگر تا به حال برای کاهش وزن رژیم گرفته‌اید، خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید و به ما بگویید که به نظر شما بهترین رژیم لاغری دنیا چه ویژگی‌هایی دارد.

سوالات متداول

چگونه وزن کم کنم؟

بهترین راه برای کاهش وزن، ایجاد تغییرات پایدار در رژیم غذایی و سبک زندگی است. این راهکار شامل ورزش منظم، کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و جایگزین کردن غذاهای رستوران با غذاهای سالم خانگی است.

چرا نمی‌توانم وزنم را کاهش دهم؟

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند کاهش وزن را دشوارتر کنند. برای مثال، بعضی از بیماری‌ها مانع کاهش وزن می‌شوند. اگر تاکنون موفق به کاهش وزن نشده‌اید، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

بهترین رژیم لاغری دنیا چیست؟

هیچ راه حل یکسانی برای همه افراد وجود ندارد. موثرترین ر‌ژیم کاهش وزن به اهداف، نیازها، ترجیحات شخصی و توانایی شما برای پایبندی به آن بستگی دارد.

2 | (4)
منبع health mayoclinic healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x