با بهترین و سریع ترین درمان خانگی حالت تهوع آشنا شوید

حالت تهوع عارضه‌ای است که اکثر مردم با آن آشنا هستند. این مساله هرگز خوشایند نیست و می‌تواند در شرایط مختلف از جمله بارداری و مسافرت ایجاد شود.

داروهای ضد تهوع به تسکین علائم کمک می‌کنند. با این حال، این داروها اغلب عوارض جانبی مانند خواب آلودگی نیز دارند. به همین خاطر، ممکن است برخی از افراد ترجیح دهند درمان‌های طبیعی را برای درمان سریع حالت تهوع دنبال کنند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ با ما همراه باشید تا درمان خانگی حالت تهوع را در کنار شیوه‌هایی برای پیشگیری از این عارضه بررسی کنیم.

داروهای شیمیایی برای درمان سریع حالت تهوع

داروهای ضد استفراغ را می‌توان در منزل هم نگهداری کرد. به این معنا که استفاده از آنها عوارض جانبی شدید ندارد و می‌توانند با یا بدون تجویز پزشک، برای حالت تهوع مصرف شوند.

داروهای ضد حالت تهوع

این داروها چیزی شبیه به استامینوفن‌ها هستند که در هر خانه‌ای یافت می‌شوند. لیست مهم‌ترین داروهای درمان سریع حالت تهوع به این شرح است:

بیسموت ساب سالیسیلات

نام تجاری این دارو Kaopectate، Pepto-Bismol است و به درمان برخی از انواع تهوع و استفراغ، مانند گاستروانتریت (آنفولانزای معده) کمک می‌کند. همچنین برای ناراحتی معده و به عنوان ضد اسهال (داروی درمان اسهال) استفاده می‌شود.

آنتی هیستامین‌ها

انواع خاصی از این داروها ممکن است به جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیماری کمک کنند. این‌ها شامل دیمن هیدرینات (نام تجاری: Dramamine) و مکلیزین هیدروکلراید (نام تجاری: Dramamine Less Drowsy) هستند.

زوفران (آندانسترون)

این دارو به گروهی از داروها به نام آنتاگونیست‌های گیرنده سروتونین 5-HT3 تعلق دارد. اندانسترون با مسدود کردن عملکرد یک ماده شیمیایی به نام سروتونین، حالت تهوع را کنترل می‌کند.

داروی ضد تهوع آندانسترون

این دارو برای درمان تهوع و استفراغ، رایج‌ترین عوارض جانبی شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی استفاده می‌شود.

امترول (کربوهیدرات فسفره)

امترول مانند پپتو بیسمول یکی از داروهای OTC است که به کاهش حالت تهوع مرتبط با آنفولانزای معده کمک می‌کند.

داروهای گیاهی برای درمان خانگی حالت تهوع

درمان خانگی حالت تهوع علاوه بر داروهای ذکر شده با داروهای گیاهی هم ممکن است. توجه داشته باشید که حالت تهوع در موقعیت‌های مختلفی ایجاد می‌شود و درک علت آن برای تعیین مناسب‌ترین درمان مهم است.

به عنوان مثال، تهوع اغلب در بارداری تجربه می‌شود، بنابراین برخی از این درمان‌های طبیعی ممکن است بسیار مفید باشند؛ به‌خصوص که در این زمان باید مراقب داروهایی باشید که مصرف می‌کنید.

اما اینکه آیا بارداری دلیل تهوع شماست یا خیر، حتما با پزشک خود در مورد بهترین روش درمان آن صحبت کنید. سپس می‌توانید یکی از گیاهان زیر را برای درمان سریع حالت تهوع خود در نظر بگیرید.

زنجبیل

برای رفع حالت تهوع با داروهای گیاهی، زنجبیل در راس لیست ایستاده است. استفاده از زنجبیل برای درمان تهوع، معده درد و درمان گیاهی اسهال سابقه طولانی دارد.

درمان خانگی حالت تهوع با زنجبیل

به عنوان مثال، در چین، بیش از 2000 سال است که برای درمان انواع مشکلات گوارشی و درد استفاده می‌شود. دقیقا مشخص نیست که زنجبیل چگونه برای کاهش حالت تهوع عمل می‌کند، اما تصور می‌شود که اجزای فعالی مانند جینجرول به طور مستقیم بر دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد.

کارشناسان اعتقاد دارند که زنجبیل یک درمان عالی برای حالت تهوع به ویژه در دوران بارداری است. 

تحقیقات بیشتری برای درمان خانگی حالت تهوع با زنجبیل نیاز است؛ اما مطالعات کنونی نشان می‌دهند که این یک درمان مؤثر برای تهوع پس از عمل و همچنین تهوع مرتبط با شیمی‌درمانی است.

مطالعه‌ای که در فوریه 2012 در مورد درمان سرطان منتشر شد، نشان داد که از یک گروه 100 نفره از زنان مبتلا به سرطان سینه پیشرفته، کسانی که زنجبیل را به دنبال شیمی درمانی مصرف کردند، در 6 تا 24 ساعت اول پس از درمان به طور قابل توجهی حالت تهوع کمتری نسبت به گروه مقابل داشتند.

راه‌های زیادی برای دریافت خواص زنجبیل وجود دارد. اما توصیه می‌شود که از زنجبیل خام در پخت و پز، نوشیدن آن در چای یا خوردن به شکل آبنبات استفاده کنید تا نتایج بهتری به دست آورید.

نعناع فلفلی

یکی دیگر از داروهای ضد استفراغ طبیعی که بسیار مورد توجه قرار گرفته، نعناع فلفلی است. به گفته NCCIH، هم برگ‌ها و هم روغن این گیاه برای مقابله با سوء هاضمه و سندرم روده تحریک پذیر مفید هستند.

خواص نعناع فلفلی برای رفع حالت تهوع

همچنین یک مطالعه کوچک در فوریه 2014 در مجله PeriAnesthesia Nursing منتشر شد که نشان می‌داد عطر روغن نعناع می‌تواند حالت تهوع را تا حد زیادی کاهش دهد.

قدیمی‌ها نیز بر این باورند که نعناع فلفلی برای درمان سریع حالت تهوع فوق العاده است. اثر آرام‌‌بخش و بی‌حس‌کننده آن ماهیچه‌های معده شما را شل می‌کند تا صفرا بتواند چربی‌ها را تجزیه کرده و اجازه دهد که غذا به سرعت در معده حرکت کند.

چای نعناع احتمالا رایج‌ترین درمان حالت تهوع خانگی است، اما این دارو به شکل کپسول برای مصرف خوراکی نیز موجود است.

می‌توانید از اسانس نعناع برای رایحه درمانی استفاده کنید، اما برای استفاده ایمن باید آن را با روغن حامل (یک روغن گیاهی است که به رقیق شدن اسانس کمک می‌کند)، مخلوط کنید. فراموش نکنید که اگر به بیماری ریفلاکس معده (GERD) مبتلا هستید، باید از نعناع اجتناب کنید.

یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که فقط عطر روغن نعناع که سه بار در روز روی بینی بمالید، می‌تواند به درمان حالت تهوع کمک کند.

محققان در این مطالعه می‌گویند که منتول موجود در نعناع ماده فعالی است که به آرامش معده کمک می‌کند تا گرفتگی و حالت تهوع را آرام کند. در نتیجه خوب است که سعی کنید چای نعناع بنوشید یا اسانس نعناع را استشمام کنید.

لیمو

لیمو یکی دیگر از گزینه‌های مهمی است که از آن به عنوان درمان حالت تهوع خانگی یاد می‌شود. بوی مرکبات مانند بوی لیموی تازه ممکن است به کاهش حالت تهوع در بارداری کمک کند.

درمان خانگی حالت تهوع با لیمو

در یک مطالعه، 100 فرد باردار به محض احساس تهوع، اسانس لیمو یا روغن بادام را استنشاق کردند. در پایان مطالعه 4 روزه، افرادی که در گروه استفاده از لیمو قرار داشتند، تهوع خود را تا 9 درصد کمتر از افرادی که دارونما روغن بادام دریافت کردند، ارزیابی کردند.

برش دادن لیمو یا خراشیدن پوست آن ممکن است برای درمان حالت تهوع خانگی موثر باشد؛ زیرا به آزاد شدن ترکیبات ضروری آن در هوا کمک می‌کند.

خوردن مقداری از آب لیمو نیز می‌توانند به تسکین حالت تهوع کمک کنند.

اسیدهای خنثی کننده موجود در لیمو ترکیبات بی‌کربنات در معده شما ایجاد می‌کند که به تسکین ناراحتی معده کمک خواهد کرد. بهتر است آب لیمو را با کمی نمک و آب گرم مخلوط کرده و میل کنید.

طعم تند آن مغز شما را از احساس تهوع منحرف می‌کند. اگر نمی‌توانید لیمو را در نوشیدنی خود جا دهید، استشمام بوی لیمو ممکن است موثر باشد.

دارچین

لیست درمان سریع حالت تهوع با دارچین به پایان می‌رسد. 

تاثیر دارچین بر کاهش حالت تهوع

بسیاری نمی‌دانند که این ادویه می‌تواند به شما کمک کند تا استفراغ و حالت تهوع را از بین ببرید. دارچین سرشار از خواص ضد استفراغ و ضد تهوع است که با تحریک سلول‌های پوششی معده، احتمال تهوع را کاهش می‌دهد. همچنین هضم را بهبود می‌بخشد و پوشش معده را آرام می‌کند.

این درمان خانگی حالت تهوع را می‌توان به دو روش مختلف استفاده کرد. برای تهیه آب دارچین می‌توانید یک چوب دارچین را به یک لیوان آب اضافه کنید.

آن را یک شب نگه دارید و اگر احساس تهوع داشتید بنوشید. اگر در مسافرت مستعد بیماری حرکت هستید، این آب را همراه داشته باشید؛ زیرا به جلوگیری از استفراغ کمک می‌کند.

همچنین چای دارچین هم گزینه مناسبی است. اگر در خانه هستید و حالت تهوع دارید، چای دارچین تازه تهیه شده را بنوشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک چوب دارچین متوسط را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و وقتی گرم شد به عنوان درمان سریع حالت تهوع بنوشید تا حالت استفراغ شما از بین برود.

این غذاها را نخورید

قبل از اینکه به فکر درمان سریع حالت تهوع یا هر بیماری دیگری باشید، استفاده از روش‌های پیشگیرانه می‌تواند مناسب‌تر باشد. درگیر نشدن با برخی شرایط بهتر از تلاش برای رفع آنها است.

به همین خاطر لیستی از چند غذای مختلف را تهیه کرده‌ایم تا بدانید که احتمال ایجاد تهوع با این موارد بسیار زیاد است. در نتیجه مهم است که آنها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف و یا مصرف آن‌ها را به شدت محدود کنید.

نوشیدنی‌های گازدار

اغلب اتفاق نمی‌افتد که یک نوشابه به عنوان دارو مورد استفاده قرار بگیرد. اما وقتی صحبت از ناراحتی معده به میان می‌آید، بسیاری از مردم یک فنجان نوشابه را به عنوان درمان حالت تهوع خانگی در نظر می‌گیرند.

نوشیدنی های گازدار

گفته می‌شود که این داروی سریع و محبوب به آرام شدن معده کمک می‌کند و مایعات و گلوکز از دست رفته در اثر استفراغ و اسهال را دوباره به بدن برمی‌گرداند.

همچنین والدین متوجه می‌شوند کودکانی که در آستانه کم آبی بعد از تهوع هستند؛ اما تمایلی به مصرف مایعات ندارند، بیشتر به نوشیدن نوشابه علاقه پیدا می‌کنند.

اما تحقیقات نشان می‌دهد که این کار ایده خوبی نیست. در یک مطالعه تازه، محققان بریتانیایی دریافتند، نوشابه‌های غیرالکلی نه تنها حاوی مقادیر بسیار کمی از پتاسیم، سدیم و سایر الکترولیت‌ها هستند، بلکه در برخی موارد هفت برابر گلوکز توصیه‌ شده توسط سازمان بهداشت جهانی را در خود جای داده‌اند.

در نتیجه نمی‌توان نوشیدنی‌های گازدار را برای درمان سریع حالت تهوع توصیه کرد.

غذاهای تند

این باور کاملا غلط است که غذاهای تند می‌توانند تهوع را کاهش دهند. در مقابل باید از غذاهای پرادویه، چرب و بسیار تند خودداری کنید.

تاثیر غذاهای تند بر افزایش حالت تهوع

این مواد می‌توانند معده شما را اذیت کرده و هضم غذا را سخت‌تر کنند. وقتی به دنبال درمان حالت تهوع خانگی هستید، معده شما به غذاهایی نیاز دارد که قابل هضم باشند.

از غذاهای بیش از حد شیرین، سرخ شده، خیلی تند یا با طعم قوی خودداری کنید. به غذاهای ملایم و مایعات فراوان روی آورید.

یک رژیم غذایی که از موادی مانند موز، برنج، کراکر یا سیب زمینی پخته تشکیل شده، حالت تهوع را تسکین می‌دهد و احتمال ناراحتی معده را کاهش خواهد داد.

غذاهای چرب

خوردن این نوع غذاها ممکن است باعث نفخ، درد معده و اسهال شود. در میان درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) چربی دیرتر هضم می‌شود.

غذاهای چرب و افزایش حالت تهوع

از آنجایی که غذاهای چرب حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، تخلیه معده را کند می‌کنند. به نوبه خود، غذا زمان بیشتری را در معده شما می‌گذراند که می‌تواند باعث نفخ، حالت تهوع و درد معده شود.

در افراد مبتلا به مشکلات گوارشی، مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و یا پانکراتیت مزمن، سطوح بالای غذاهای چرب ممکن است باعث درد معده، گرفتگی عضلات و اسهال شود.

فراموش نکنید که در کنار این موارد، حالت تهوع ناشی از آلرژی غذایی می‌تواند چند ثانیه یا چند دقیقه پس از صرف غذا رخ دهد. این عارضه با تعدادی از علائم دیگر مثل تورم صورت و لب، مشکلات تنفسی یا بلع همراه خواهد بود. این نوع واکنش‌ها اورژانسی هستند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

به یاد داشته باشید که عدم تحمل غذایی، سیستم ایمنی را درگیر نمی‌کند، اما می‌تواند ساعت‌ها پس از خوردن غذا باعث حالت تهوع شود.

غذاهایی که باعث این وضعیت می‌شوند، عبارتند از:

  • غذاهای حاوی لاکتوز مانند محصولات لبنی
  • گلوتن، مانند اکثر غلات
  • غذاهایی که باعث ایجاد گاز روده می‌شوند، مانند لوبیا یا کلم
همچنین بخوانید: درمان خانگی ورم معده

روش‌های جانبی برای کم شدن حالت تهوع

حالت تهوع ناراحتی معده است که اغلب با میل به استفراغ همراه است؛ اما همیشه منجر به استفراغ نمی‌شود. استفراغ عبارت است از تخلیه اجباری یا غیرارادی محتویات معده از طریق دهان.

برخی از محرک‌هایی که ممکن است منجر به استفراغ شوند می‌توانند ریشه در معده و روده (عفونت، آسیب و تحریک غذا)، گوش داخلی (سرگیجه و بیماری حرکت) و مغز (آسیب به سر، عفونت‌های مغزی، تومورها و سردردهای میگرنی) داشته باشند.

آب زیاد بنوشید

یکی از اقدامات مهم بعد از استفراغ، نوشیدن آب است. فکر خوردن هر چیزی بلافاصله بعد از استفراغ می‌تواند جذاب نباشد، اما باید هیدراته بمانید.

درمان خانگی حالت تهوع با نوشیدن آب

کم آبی بعد از استفراغ بسیار شایع است و نوشیدن آب، روش آسانی برای کنترل وضعیت است، به خصوص اگر زیاد استفراغ کرده باشید. با این حال، اگر قبل از نوشیدن آب صبر کنید تا استفراغ متوقف شود، ممکن است این کار بسیار مفید باشد.

از خم شدن به جلو خودداری کنید

ساده‌ترین درمان حالت تهوع خانگی، صاف ایستادن است. هر چقدر بیشتر به سمت جلو خم شوید، تمایل به تهوع در شما بیشتر می‌شود.

برای رفع حالت تهوع با درمان خانگی می‌توانید به روش دیگری پناه ببرید. برای مثال از طب فشاری استفاده کنید. منظور از این روش، اعمال فشار به قسمت‌های خاصی از بدن شما است که در طب سنتی چینی بسیار رایج است.

رو به جلو خم نشوید

یکی از نمونه‌های نقطه فشاری که می‌توانید برای کمک به رفع حالت تهوع فشار دهید، نقطه فشار P-6 (Neiguan) است. این نقطه روی مچ دست شما درست زیر کف دست قرار دارد.

برای یافتن دو تاندون در این ناحیه می‌توانید از سه انگشت یا شست خود در دست مخالف استفاده کنید. فشار دادن ملایم اینجا می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند.

از فلسفه طب فشاری در ساخت مچ‌بندهایی استفاده شده که افراد اغلب در دوران بارداری یا در قایق، برای کاهش حالت تهوع به دست می‌بندند. به این نوار «دریا» می‌گویند.

یک کارآزمایی در سال 2020 با 75 فرد باردار نشان داد که نوار دریایی در کاهش تهوع و استفراغ در بارداری پس از حداقل 3 روز استفاده از آن موثر است.

در پایان مطلب، به طور مفصل درباره نقطه P-6 صحبت خواهیم کرد.

صاف بنشینید

آرام بودن و یک جا نشستن می‌تواند روش دیگری برای درمان خانگی حالت تهوع باشد. اگر در زمان بروز حالت تهوع ایستاده‌اید، بنشینید؛ زیرا دراز کشیدن هم ممکن است باعث استفراغ شما شود.

صاف بنشینید

همچنین، تمام فعالیت‌های بدنی را محدود کنید. می‌توانید این عمل را با رایحه درمانی هم ترکیب کنید. مدیریت بوهای موجود در محیط خود راه دیگری برای کاهش حالت تهوع است.

رایحه درمانی که شامل استفاده از رایحه‌هایی مانند نعناع یا لیمو برای درمان استرس و اضطراب است، می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند.

در یک مطالعه (2013) که در Anesthesia & Analgesia منتشر شد، از بیمارانی که تازه جراحی کرده بودند خواسته شد تا یکی از سه درمان رایحه درمانی رایج (اسانس زنجبیل، ترکیبی از اسانس زنجبیل، نعناع فلفلی و هل یا ایزوپروپیل الکل) را بو کنند.

محققان دریافتند بیمارانی که بوی زنجبیل یا ترکیبی از روغن‌ها را استشمام می‌کنند، در مقایسه با بیمارانی که بوی ایزوپروپیل الکل را استشمام کرده بودند، حالت تهوع خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

زمانی که صاف نشسته‌اید، می‌توانید یک یا دو قطره اسانس را روی دستمال کاغذی بریزید و وقتی احساس تهوع کردید، عطر را استشمام کنید.

همچنین برای تکمیل این روش درمان حالت تهوع خانگی، می‌توان اسانس را در دستگاه بخور قرار داد. این روغن‌ها را می‌توان در ماساژ درمانی نیز استفاده کرد.

اما همان‌طور که در بالا ذکر شد، همیشه باید از روغن‌های خنثی مانند روغن معدنی برای رقیق کردن روغن‌های ضروری قبل از قرار دادن آنها روی پوست استفاده کنید، زیرا می‌توانند باعث تحریک یا واکنش آلرژیک شوند.

حرکت خود را کمتر کنید

گفتیم که رفع حالت تهوع با درمان خانگی نیاز به تحرک کمتر دارد. بهتر است به جای راه رفتن و ناله کردن، بنشینید و تکه‌ای یخ را بجوید.

حرکت خود را کمتر کنید

جویدن مقداری از تکه‌های یخ می‌تواند به تسکین حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ کمک کند. اگر در مکانی هستید که تراشه‌های یخ به راحتی در دسترس نیستند، نوشیدن یک بطری آب یخی یا نوشیدنی غیر اسیدی نیز می‌تواند به جلوگیری از استفراغ کمک کند.

اگر حالت تهوع شما نوشیدن مایعات را سخت می‌کند، یا شروع به استفراغ کرده‌اید، مطمئن شوید که همچنان تا حد ممکن هیدراته می‌مانید.

یکی از راه‌های انجام این کار این است که اجازه دهید تکه‌های یخ به آرامی در دهان ذوب شوند. این کار می‌تواند برای معده شما آسان‌تر باشد و همچنین به شما کمک کند به دلیل دمای سرد احساس شادابی کنید. اگر طعم بیشتری می‌خواهید می‌توانید از آب میوه منجمد نیز استفاده کنید.

همچنین اگر تهوع دارید سعی کنید بستنی را بمکید. هر شیرینی سفت یا ژلاتینی می‌تواند طعم‌هایی را در دهان آزاد کند که تا به عنوان درمان خانگی حالت تهوع به تسکین این حالت کمک کند.

به عنوان مثال، می‌توانید آبنبات‌های با طعم نعناع یا لیمو را امتحان کنید. با این حال، اگر زخم دهان و همچنین حالت تهوع دارید، از شیرینی‌های ترش خودداری کنید.

تنفس خود را کنترل کنید

روش ‌های خانگی درمان استفراغ زیادند، اما هر کدام می‌توانند نتیجه خوبی را به همراه داشته باشند. این میان کنترل تنفس میان افراد مختلف بیشتر جواب داده است.

تنفس خود را کنترل کنید

برخی از افراد در موقعیت‌های استرس‌زا یا مضطرب اصرار دارند که وضعیت را بدتر کنند. برای افرادی که در این وضعیت قرار دارند، آرام بودن و استفاده از تمرینات تنفس عمیق می‌تواند به جلوگیری از استفراغ کمک کند. تمرینات تنفس عمیق برای افرادی که بیماری حرکتی دارند نیز عالی است.

جالب است بدانید که در یک مطالعه، محققان تلاش کردند تا مشخص کنند کدام رایحه آروماتراپی در کاهش حالت تهوع پس از جراحی موثرتر است.

آنها به شرکت کنندگان دستور دادند که به آرامی از طریق بینی نفس بکشند و سه بار از طریق دهان بازدم کنند در حالی که در معرض رایحه‌های مختلف هستند.

همه شرکت کنندگان، از جمله آنهایی که در گروه دارونما بودند، کاهش تهوع را گزارش کردند. این باعث شد که محققان به این فکر باشند که تنفس کنترل شده ممکن است باعث تسکین این درد شود.

در مطالعه دوم، محققان تایید کردند که رایحه درمانی و تنفس کنترل شده هر دو به طور مستقل درمان خانگی حالت تهوع هستند در این مطالعه تنفس کنترل شده در 62 درصد موارد باعث کاهش این حالت شد.

الگوی تنفسی مورد استفاده در این مطالعه آخر، شرکت کنندگان را ملزم می‌کرد تا از طریق بینی خود دم را تا سه بشمارند، نفس خود را تا سه شمارش نگه دارند و سپس بازدم را تا سه شمارش کنند.

هوای آزاد تنفس کنید

در نهایت استفاده از هوای آزاد هم می‌تواند گزینه مناسبی برای رفع این حالت باشد. گاهی اوقات، احساس تهوع ممکن است بیشتر به محیطی که در آن هستید مربوط باشد تا آنچه در بدن شما می‌گذرد.

هوای آزاد تنفس کنید

اگر در یک اتاق شلوغ با تهویه کم هستید و ناگهان احساس می‌کنید که می‌خواهید بالا بیاورید، کمی از محیط دور شوید.

نفس‌های عمیق در هوای تازه می‌تواند به تسکین حالت تهوع کمک کند. اغلب، قرار گرفتن در یک محیط بسته یا گرفتگی حالت تهوع را بدتر می‌کند.

سعی کنید پنجره را باز کنید یا تا جایی که احساس می‌کنید حالتان بهتر شده، به آرامی در محیط خارجی قدم بزنید. تغییر در محیط نیز ممکن است به منحرف کردن حواس شما از حالت تهوع کمک کند.

درمان حالت تهوع با طب سوزنی

جالب است بدانید که در کنار رفع حالت تهوع با داروهای گیاهی، برخی روش‌های سنتی هم می‌تواند راهگشای این مساله باشند. قبلا در مورد تاثیر رایحه درمانی بر این عارضه حرف زدیم. بد نیست کمی هم در مورد طب سوزنی و تاثیر آن بر کنترل حالت تهوع بدانید.

درمان خانگی حالت تهوع با طب سوزنی

البته این درمان حالت تهوع خانگی را هر کسی نمی‌تواند انجام دهد. پس اگر تجربه کافی برای این کار را ندارید، با کسی که در انجام طب سنتی متبحر است مشورت کنید.

بررسی شواهد جدید نشان می‌دهد تا 80 درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند از حالت تهوع و استفراغ پس از آن شکایت دارند، اما تحریک یک نقطه طب سوزنی در مچ دستشان می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

محققان دریافتند نقطه پریکارد (P6) در مچ دست با دریافت تحریک مناسب، از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند.

نقطه فشار P-6 (نیگوان) کجاست؟

نقطه فشار P-6 نیز Neiguan (nay-gwann) نامیده می‌شود. در قسمت داخلی بازوی شما نزدیک مچ دست شما یافت می‌شود. انجام طب سوزنی در این نقطه می‌تواند به رفع حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ کمک کند.

نقطه نیگوان

به یاد بسپارید که اگر درگیر شرایط زیر هستید، باید این نوع درمان حالت تهوع خانگی را فراموش کنید:

  • پوست در نقطه یا نزدیک این بخش سوخته یا تاول زده است.
  • یک زخم باز در نقطه یا نزدیک آن وجود دارد.
  • خراشیدگی پوست در نقطه یا نزدیک آن وجود دارد.
  • قرمزی، تورم، اگزما یا چرک در نقطه یا نزدیک آن وجود دارد.

نحوه پیدا کردن نقطه P-6

برای یافتن نقطه P-6، دست خود را طوری قرار دهید که انگشتان به سمت بالا و کف دست به سمت شما باشد. 3 انگشت اول دست دیگر خود را روی مچ دست خود قرار دهید. انگشتان شما باید درست زیر چین مچ دست (جایی که مچ شما خم می‌شود) قرار گیرد.

انگشت شست خود را درست زیر انگشت اشاره (اشاره‌گر) خود قرار دهید. 3 انگشت را از روی مچ خود بردارید؛ اما انگشت شست خود را روی آن نقطه نگه دارید.

از انگشت شست خود برای فشار دادن روی نقطه استفاده کنید. شما باید بتوانید 2 تاندون بزرگ (بافتی که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کند) را در بین انگشت شست خود احساس کنید. این نقطه در بین 2 تاندون، نقطه فشار P-6 است.

هنگامی که نقطه فشار را پیدا کردید، می‌توانید دست خود را شل کنید و آن را در یک موقعیت راحت نگه دارید.

پس از پیدا کردن این نقطه چه کار کنیم؟

برای اینکه بتوانید از این نقطه به عنوان درمان حالت تهوع خانگی استفاده کنید، باید ناحیه پیدا شده را با انگشت شست خود فشار دهید.

در حین اعمال فشار، انگشت شست خود را به صورت دایره‌ای حرکت دهید. می‌توانید آن را در دایره‌هایی در جهت عقربه‌های ساعت (به سمت راست) یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت (به سمت چپ) حرکت دهید.

برخی از افراد ممکن است استفاده از انگشت شست را برایشان سخت باشد. به جای آن می‌توانید از انگشت اشاره خود استفاده کنید.

هنگام اعمال فشار محکم باشید، اما آن‌قدر محکم فشار ندهید که باعث درد شود. ممکن است کمی احساس درد یا حساسیت داشته باشید، اما نباید دردناک باشد. اگر دردی احساس می‌کنید، بیش از حد به پایین فشار می‌آورید.

برای اینکه نتیجه بهتری به دست آورید این مراحل را چند بار تکرار کنید. به یاد داشته باشید که برای اعمال روش‌های طب سوزنی روی این منطقه نیاز به تخصص زیادی داریم.

به همین خاطر مهم است که روند کار را به افراد متبحر بسپارید. اگر می‌خواهید به صورت خانگی از این روش استفاده کنید می‌توانید آن را چند بار در روز  و تا زمانی که علائم شما بهبود یابد، انجام دهید.

فراموش نکنید که این روش یک درمان مکمل است. درمان‌های مکمل، درمان‌هایی هستند که می‌توانید در کنار درمان‌های اصلی از آنها استفاده کرد.

این موارد تنها به کاهش علائم شما کمک می‌کنند. برای درمان قطعی تهوع و استفراغ مداوم خود باید درمان خانگی حالت تهوع را کنار گذاشته و به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

در نهایت فراموش نکنید که اگر استفراغ یک روز طول می‌کشد، اسهال همراه با استفراغ بیش از 24 ساعت طول کشیده و علائم کم آبی در بدن وجود دارد، باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنین تب بالاتر از 102 درجه فارنهایت و عدم تخلیه مثانه تا 6 ساعت نیز می‌تواند نشانه دیگری برای وضعیت اورژانسی فرد باشد. در کنار این موارد وجود خون در استفراغ، سردرد شدید یا سفتی گردن، بی‌حالی، و گیجی هم دلایل دیگری برای مراجعه به پزشک هستند.

با توجه به همه این موارد اگر تجربه متفاوتی در کنترل این وضعیت با درمان‌های خانگی دارید، در قسمت کامنت‌ها بنویسید تا راهنمای این بخش هم کامل شود.

سوالات متداول

دلایل عمده حالت تهوع کدام‌اند؟

گرسنگی و یا تشنگی بیش از حد، استرس، مصرف برخی داروها (مانند داروهای سرطان)، دریازدگی، بارداری و مواردی از این دست می‌توانند دلایل عمده ایجاد حالت تهوع در افراد باشند.

بهترین روش درمانی برای حالت تهوع چیست؟

درمان‌های دارویی معمولا سریع‌ترین روش هستند. همچنین قدم زدن در فضای آزاد، استفاده از مواد خوراکی مانند لیمو یا زنجبیل هم می‌توانند روش‌های درمانی مناسبی باشند.

چه زمانی برای درمان حالت تهوع به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر ضربه‌ای به سر شما وارد شده و یا احساس درد یا فشار در قفسه سینه، مشکل در تنفس و سبکی سر دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اینها می‌توانند نشانه‌های اولیه حمله قلبی باشد، به ویژه در زنان باشند.

امتیاز شما به این پست
منبع buzzrx everydayhealth healthgrades
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x