انواع گل های زینتی و آپارتمانی ؛ معرفی 9 گیاه زینتی زیبا و مناسب

همه ما به نوعی عاشق طبیعت و گل و گیاه هستیم. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم انسان‌ها زمانی که در دل طبیعت قرار می‌گیرند شادترین لحظات خود را سپری می‌کنند. زندگی شهری باعث فاصله گرفتن و دور افتادن انسان از طبیعت شد. البته تا چند سال قبل که خانه‌ها بیشتر ویلایی بودند؛ حیاط‌های باصفا به نوعی جایگزین طبیعت شده بودند. در گوشه و کنار این حیاط‌ها درختانی کاشته و سبز می‌شدند و حال اهالی منزل را خوب می‌کردند. تا اینکه معضلی به نام آپارتمان‌نشینی عملا حتی این حیاط‌ها را نیز از ما گرفت.

در خانه های آپارتمانی تنها کاری که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم؛ استفاده از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی است. اما هر گیاهی قابلیت رشد در فضاهای سر بسته را ندارد. بنابراین برای اینکه بتوانیم در جای جای خانه گل‌ها و گیاهان مورد علاقه خود را داشته باشیم؛ لازم است در ابتدا بدانیم که کدام گیاهان برای کدام مناطق مناسب‌تر هستند. در ادامه به تفصیل به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

نحوه مراقبت از گیاهان زینتی و آپارتمانی

 گیاهان زینتی و آپارتمانی بیشتر در نواحی استوایی رشد می‌کنند. اما این به معنی رد نکردنشان در سایر نواحی نمی‌باشد. این گیاهان علاوه بر مناطق استوایی در نواحی نیمه استوایی نیز یافت می‌شوند. اگر قصد دارید تا تعدادی از این گیاهان و گل‌های زیبا را به آپارتمان خود اضافه کنید؛ باید از موارد زیادی در مورد نحوه رشد و پرورش آن‌ها آگاهی پیدا کنید. این گیاهان اگر به صورت ناآگاهانه و نامناسب انتخاب شوند ممکن است به محیط خانه شما واکنش نشان داده و آنطور که انتظار و دلخواه شما است رشد نکنند. عوامل و نکات زیادی در زمینه مراقبت از این گیاهان وجود دارند که در زیر به چند نمونه از آن‌ها اشاره شده است:

  • آبیاری گیاه در زمان معین
  • نوررسانی به مقدار مورد نیاز به گیاه
  • درنظر گرفتن خاک و کود مناسب
  • دمای مناسب محیط
  • رطوبت کافی محیط
  • کود‌دهی مناسب و مبارزه با حشرات مضر برای جلوگیری از آسیب رساندن به گیاه

نکته مهم درباره رشد و پرورش این گیاهان این است که بدانیم چه نوع گیاهی برای چه محیطی مناسب است. همچنین رعایت مقدار رطوبت و رسانایی نور برای اینگونه گیاهان بسیار ضروری است. توجه داشته باشید که برخی از این گیاهان به همه‌ی شرایط نام برده حساسیت نشان می‌دهند.

انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی

در خرید گیاهان زینتی و آپارتمانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

این سوال اگر قبل از اینکه تصمیم به خرید بگیرید به ذهن شما برسد می‌تواندبه شما کمک زیادی بکند. این سوال باعث می‌شود تا از همان ابتدای خرید، همه چیز با رضایت کامل و تحت شرایطی کنترل شده، پیش برود. بهترین کار در این زمینه می‌تواند این باشد که پیش از خرید، با انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی آشنایی پیدا کنید، سپس این سوال را از خودتان بپرسید که آیا در پرورش گل‌ها و گیاهان زینتی، مهارت‌های لازم را دارید؟ آیا محیط منزل‌تان رطوبت و دمای مناسبی برای پرورش این دسته از گیاهان را دارد؟

پس از مطرح کردن این سوالات و پاسخ دادن به آن‌ها، شما متوجه خواهید شد که آیا برای خرید گیاهان آپارتمانی و پرورش دادن آن‌ها در منزل توانایی‌های لازم را دارید؟ اگر جواب‌تان مثبت است که ادامه مطلب را مطالعه کنید تا با جزئیات و نکات بیشتری در خصوص خرید گیاهان آپارتمانی، آگاهی پیدا کنید.

  • گلدان مناسب تهیه کنید؛ برای تهیه گلدان مناسب فروشنده را از شرایط محیطی و نوع گیاهی که می‌خواهید پرورش دهید، مطلع کنید تا براساس آن‌ها،  گلدان‌هایی متناسب با نوع گیاه زینتی و آپارتمانی، به شما معرفی شود. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرورش گیاه می‌توانید از فروشندگان کمک بگیرید.
  • درصورتی که تازه‌کار هستید می‌توانید از فروشنده، گل‌هایی که دردسر آنها کمتر است و گیاهانی که رشد سریع دارند و به آسانی تکثیر می‌شوند را درخواست کنید.
  • درهنگام خرید انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی توجه داشته باشید که برگ‌های گیاه مورد نظر دارای زردی و سوختگی نباشد.
  • اگر گیاهان مدنظر شما، دارای گل هستند، بهتر است، گیاهی را انتخاب کنید که دارای غنچه زیاد است و تعداد کمی از غنچه‌های آن شکفته شده است.

انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی

انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی

پس از ذکر نکات لازم در خصوص خرید و نحوه مراقبت از گیاهان زینتی و آپارتمانی، وقت آن رسیده است که در ادامه این بخش از مقاله، به معرفی انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی بپردازیم. در اینجا ایده آل مگ شما را با 7 نوع از این گیاهان آشنا می‌کند تا پس از مطالعه مطلب بتوانید، انتخابی آسوده‌تر داشته باشید.

آرالیا برگ پهن

یکی از انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی ، آرالیا برگ پهن است، درختچه‌ای به نام فاتسیا که ذره‌ای از سرسبزی خود نمی‌کاهد و رشد آن تا 6 متر هم ادامه پیدا می‌کند، از ویژگی‌های بارز این نوع گیاه می‌توان به منشعب بودن ساقه‌های آن اشاره کرد. دلیل این انشعاب این است که آرالیا، نوعی پیچک به حساب می‌آید. اندازه برگ‌های این درختچه درمواردی به 30 سانتی‌متر هم می‌رسد و دمبرگ‌های آن تقریبا به 50 سانتی‌متر می‌رسند، جالب است بدانید که برای رشد این گیاه نیازی به نور خورشید نیست ولی اگر دمای محیط سرد باشد، وجود نور خورشید الزامی است.

آرالیا برگ پهن

آگلونما

برگ‌های آگلونما بسیار زینتی و زیبا و به شکل مستطیل‌هایی نیزه‌ای می‌باشد. طول برگ‌های آن گاهی تا بیست و پنج سانتی‌متر و پهنای آن به دوازده سانتی‌متر نیز می‌رسد، ارتفاع این گیاه در گونه‌های مختلف، متفاوت است. ولی به طور معمول ارتفاع آن بین 20 تا 40 سانتی‌متر است که در انتهای تنه‌ی این گیاه، نقطه‌های سبز رنگی دیده می‌شوند، گل‌های این گیاه در اوایل تابستان شکوفه می‌دهند. اآگلونما دارای گل‌هایی سفید و میوه‌هایی قرمز رنگ می‌باشد.

آگلونما

آرمریا

این گیاه کاملا برای کاشت در باغ‌ها، ساحل‌ها و مناطقی که مرزبندی شده‌اند، مناسب است. آرمریا یک گیاه زینتی به حساب می‌آید. همچنین گل‌های این گیاه بسیار معطر و زیبا هستند؛ به طوری که مورد پسند اکثر افراد قرار می‌گیرد. عود قرمز و چمن هلندی دیگر نام‌های این گیاه محسوب می‌شوند.

آرمریا

آرالیای ژاپنی

آرالیای ژاپنی، گیاهی مخصوص آپارتمان‌ است که برگ‌های براق و سبز آن به پهنای بیست تا چهل سانتی‌متر می‌رسند. این گیاه معمولا برای مکان‌های خنک مانند داخل آپارتمان و ادارات مناسب‌تر است. آرالیا دارای برگ‌هایی به شکل پنجه‌ دست است که تقریبا از هشت لبه تشکیل شده‌اند، گل‌های این گیاه سبز رنگ و به صورت چتری هستند.

آرالیا ژاپنی

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی می‌تواند از بهترین انتخاب‌های شما در زمان خرید گل‌های زینتی باشد. گلی بی‌دردسر که می‌توان سالیان سال از آن نگهداری کرد. تنوع رنگی شکوفه‌های این گل شما را به وجد می‌آورد و انتخاب شما را برای خرید سخت‌تر می‌کند. این گل در اکثر گل‌فروشی‌ها موجود می‌باشد و جالب است بدانید که شرایط نگهداری از آن فقط داشتن محیطی گرم، وجود نور خورشید و مراقبت از آن است. اگر این گل را جلوی یک پنجره که آفتاب از طریق آن به داخل منزل می‌تابد، قرار دهید، این گل دائما شکوفه می‌دهد و زیبایی خاصی به آپارتمان شما هدیه خواهد کرد.هنگام آبیاری این گیاه دقت کنید که آب روی برگ‌های آن نریزد. این اتفاق می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی گل‌های این گیاه شود. به دلیل اینکه گل‌های این گیاه یکپارچه هستندد، می‌توانید از آن برای دکوراسیون منزل خود نیز استفاده کنید.

بنفشه آفریقایی

اکسالیس

آکسالیس یکی از زیباترین گل های آپارتمانی است که برای تزئین آپارتمان‌ها و منازل می‌باشد که دارای برگ‌هایی مثلثی شکل و بنفش رنگ است. شما می‌توانید از این گیاه در محیط ساختمان‌ها، پاسیو‌ها و باغ‌ها نیز استفاده کنید. گاهی‌اوقات شکوفه‌های این گل به رنگ‌های سفید و صورتی مشاهده می‌شوند. برای تکثیر این گیاه می‌توانید آنرا قلمه بزنید و تعداد آن را افزایش دهید، همچنین از دیگر اسم‌های معروف آن می‌توان به گیاه عاشق اشاره کرد.

اکسالیس

خون سیاوشان

درخت اژدها و یا همان خون سیاوشان، از گیاهان آپارتمانی است که به خوبی می‌تواند عمل تصفیه هوا را انجام دهد و سموم موجود در فضای منزل را از بین ببرد. به این گیاه دراسنا نیز می‌گویند و با نور زیاد خورشید بسیار سازگار است؛ اما با نور کم هم مشکلی ندارد. برای اینکه این گیاه آسیب نبیند، باید فقط ریشه آن را آبیاری کنید و بین هر دو آبیاری صبر کنید، تا خاک آن به خوبی خشک شود.

انواع گیاهان زینتی و اپارتمانی

گل لیلی صلح

گل لیلی صلح در دسته بندی انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی قرار دارد، که نگهداری از آن در منزل خیلی کار سختی نیست. آنچه که این گیاه با طراوت و لطافت، برای رشد به آن نیاز دارد، نور زیاد یا متوسط است، که حتما تابش نور خورشید به آن باید به صورت غیرمستقیم باشد. پزمرده شدن این گل به معنای تشنه بودن آن است و پس از آبیاری، برگ‌های آن با طراوت می‌شوند. برای اینکه این گل را همیشه با طراوت نگه دارید، می‌توانید با استفاده از اسپری آب، همیشه گلدان آن را مرطوب نگه دارید.

گل لیلی صلح

با نگهداری از گل لیلی صلح در آپارتمان، می‌توانید سموم مختلفی که در هوا و فضای منزل پراکنده هستند را خنثی کنید و در واقع هوای محیط را تصفیه کنید. خوردن، له کردن و حتی جویدن این گل، بسیار خطرناک است، چرا که حاوی مقدار زیادی اگزالات است. بهتر است بدانید هر گیاهی که اگزالات داشته باشد؛ ممکن است باعث تحریکات پوستی و بروز درماتیت تماسی شود. البته ناگفته نماند که این عوارض فقط مختص انسان‌ها نیستند و برای حیوانات خانگی نیز به همان اندازه می‌توانند خطرناک باشند.

پیچک شیطان

پیچک شیطان یکی از انواع گیاهانی است که با محیط آپارتمان به خوبی سازگار است. به همین دلیل، بسیاری از افراد آن را خریداری و در محیط منزل خود نگهداری می‌کنند. رشد آن در نور کم امکان پذیر است و به آبیاری زیادی نیز نیاز ندارد. ریشه پیچک شیطان به ندرت دچار پوسیدگی می‌شود. بهتر است بدانیداگر گیاهان آپارتمانی را با هدف پاکسازی و تصفیه هوای منزل خریداری می‌کنید، پیچک شیطان گزینه‌ای بسیار مناسب برای شما محسوب می‌شود. البته لازم است در زمینه پرورش این گیاه مقداری مراقب باشید؛ چرا که پیچک شیطان می‌تواند برای کودکان و حیوانات خطر ساز یاشد. برگ‌های این گیاه سمی هستند؛ اما تنها در مواقعی می‌توانند منجر به مسمومیت شوند که کودک شما برگ‌ها را ببلعد.

پیچک شیطان

کلام آخر

 ایده آل مگ در  این مطلب را با هدف معرفی انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی برای شما عزیزان همیشه همراه، آماده کرده  است. هدف از انتشار مطلبابن است که پس از آگاهی از شرایط لازم در خصوص  رشد و پرورش این دسته از گیاهان، بتوانید تصمیمی درست و رضایتمندانه داشته باشید. حال و بعد از بیان مطالب کلی در این زمینه این شما هستید که با رعایت نکات لازم، می‌توانید گیاهانی زیبا برای منزل خود خریداری کنید و در مناسب‌ترین شرایط آن‌ها را پرورش دهید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x