سیپروفلاکساسین چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

Cipro (سیپروفلوکساسین) یک آنتی بیوتیک کینولون است. Cipro به عنوان یک داروی عمومی در دسترس و برای درمان عفونت های پوستی، درمان عفونت های تنفسی، دستگاه ادراری ناشی از باکتری های حساس ، عفونت های دستگاه گوارش و شکم، ریه، راه های هوایی، استخوان ها و مفاصل و عفونت های دستگاه ادراری تجویز می شود. این قرص در دو نوع قرص سیپروفلوکساسین 250 و قرص سیپروفلوکساسین 500 تهیه می شود. عوارض جانبی رایج از Cipro عبارتند از:

·         اسهال

·         سرگیجه

·         خواب آلودگی

·         سردرد

·         ناراحتی معده

·         درد شکم

·         تهوع / استفراغ

·         تاری دید

·         عصبی بودن

·         اضطراب

·         تحریک

·         مشکلات خواب (بی خوابی یا کابوس) و

·         راش

اگر عوارض جانبی جدی Cipro از جمله سرگیجه شدید، خستگی، ضربان قلب و یا تپش قلب دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این عوارض عبارتند از:

·         کبودی

·         تورم

·         حساسیت

·         سفتی یا از دست دادن حرکت در هر یک از مفاصل شما

·         اسهال آبریزش یا خونریزی

·         توهم،

·         افسردگی

·         افکار غیر معمول یا رفتار

·         تشنج یا سردرد شدید،

·         زنگ زدن در گوش شما

·         درد پشت چشم شما

·         پوست رنگ پریده یا زرد

·         ادرار تیره رنگ

·         تب

·         ضعف

·         ادرار کردن کمتر از حد معمول

·         کبودی یا خونریزی آسان بی حسی

·         سوزن شدن

·         یا درد غیر معمول در هر جایی در بدن

·         شما اولین علامت هر خارش پوست (مهم نیست که چقدر خفیف باشد)

·         گلودرد

·         تورم در چهره یا زبان شما

·         درد پوست

·         بثورات پوستی قرمز یا بنفش که به خصوص در صورت یا بدن فوق گسترش می یابد

عوارض قرص سیپروفلاکساسین

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است نوع دیگربی از عوارض در فرد دیگری رخ دهد. در مورد عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید. شما می توانید عوارض جانبی ایجد شده در خود را به FDA در 1-800-FDA-1088 گزارش دهید.

آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین به طور گسترده ای در سنگاپور و هنگ کنگ مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن شناخته شده است، یک عارضه نادر اما به خوبی تشخیص داده شده، پارگی تاندون کمتر است.

اخیرا MPS چندین ازمایش در سنگاپور انجام داده است که در آن بیمار پس از مصرف سیپروفلوکساسین، دچار پارگی تاندون شده است در عین حال پزشک تجویزی از این عوارض آگاه نبود. این عارضه، اگرچه بسیار رایج نیست، بیشتر در کشورهایی مانند انگلستان و ایالات متحده دیده شده است؛ این مقاله به بررسی ادبیات موجود برای نشان دادن علائم و نشانه های عارضه، عوامل خطر بیمار و احتمال وقوع آن می پردازد.

پارگی تاندون چقدر شایع است؟

Ciprofloxacin بخشی از یک گروه از آنتی بیوتیک های فلوروکینولون و پارگی تاندونوپاتی مرتبط با فلوروکینولون ابتدا در سال 1983 گزارش شد، زمانی که یک بیمار پیوند کبدی 56 ساله که نورفلوکساسین را برای عفونت ادراری با سپتیکمی مصرف می کرد، تاندونوپاتی Achilles را توسعه داد.

چهار سال بعد، اولین مورد پارگی تاندون در ارتباط با سایپروفلوکساسین گزارش شد. از آن زمان، نزدیک به 100 مورد گزارش شده و مطالعات موردی منتشر شده که مربوط به آسیب های تاندون مرتبط با فلوروکینولون است، صورت گرفته است. اگرچه نورفلوکساسین، آنفلوکساسین، پفلوکساسین و لووفلوکساسین به آسیب های تاندون مرتبط شده اند، مطالعه ای که در سال 2000 منتشر شد، نتیجه گرفت که سیپروفلوکساسین شایع ترین فلوروکینولون در چنین مواردی است که در 90٪ موارد دیده می شود.

 

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x