تحقیق درباره تغذیه سالم برای دبستان

تحقیق درباره تغذیه سالم برای همه گروه‌های سنی لازم است، اما این موضوع درباره کودکان در حال رشد، حساسیت بیشتری پیدا می‌کند. تاثیر تغذیه بر سلامت کودک می‌تواند با بالا رفتن ضریب هوشی او، توان یادگیری بهتر، سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و حس انرژی و نشاط؛ نمایان شود.

به علاوه، اگر اطلاعات کودک شما در این‌باره بیشتر باشد، یاد می‌گیرد که کم کم عادات غلط غذایی و حتی بهانه‌گیری در مورد غذا را کنار بگذارد و نسبت به نوع غذاهایی که انتخاب می‌کند، هوشمندانه‌تر عمل کند.

بنابراین از شما دعوت می‌کنیم تا همراه با فرزندان‌تان، این مقاله از ایده آل مگ را بخوانید و از اطلاعات آن بهره‌مند شوید. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

تغذیه سالم چیست؟

تغذیه سالم، یک برنامه غذایی درست است که در آن همه مواد غذایی مورد نیاز بدن تأمین می‌شود. شاید فکر کنید که هیچ چیزی جای عطر و بوی فست فودهای آماده را نمی‌گیرد و یا به همین راحتی نمی‌توان از خیر تنقلاتی مثل چیپس و پفک گذشت!

تغذیه سالم چیست ؟

قبول داریم که طعم و مزه تنقلات بازاری حسابی آدم را وسوسه می‌کند، اما اگر جایگزین‌هایی داشته باشید که ضررهای چیپس و پفک را نداشته باشد و به همان خوشمزگی و حتی خوشمزه‌تر از آن‌ها باشد، چه؟

برای مثال، یک ظرف پر از آجیل یا یک سبد پر از توت فرنگی‌های قرمز و رسیده با عطر تازگی را تصور کنید که قرار است مثل یک بمب انرژی، بدن شما را سر حال بیاورند.

شاید در ابتدای راه، این تغییرات، کار ساده‌ای نباشد، اما پس از مدتی خواهید دید که یادگیری شما در دروس، خیلی بهتر شده است، مدت طولانی‌تری می‌توانید با دوستانتان فوتبال بازی کنید و انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزمره دارید و شاید تعجب کنید اگر بگوییم که افزایش قد شما هم بیشتر می‌شود!

همه این‌ها، از همین تغییرات به ظاهر کوچک شروع می‌شود و به نتایج بزرگی می‌رسد که شاید الان، هیچ تصوری نسبت به آن‌ها نداشته باشید.

تحقیق درباره تغذیه سالم
تحقیق درباره تغذیه سالم

خب، اگر آماده‌اید، کمی درباره اصول یک تغذیه سالم با هم صحبت کنیم:

  • در یک برنامه سالم غذایی، چیزی به اسم پرخوری یا درهم خوری وجود ندارد.
  • صبحانه همیشه جایگاه خودش را دارد و هیچ وقت حذف نمی‌شود.
  • میان‌وعده‌ها و هله هوله‌هایی مثل چیپس و پفک، جای خودشان را به غلات سبوس‌دار و میوه‌های تازه می‌دهند.
  • مقدار چربی، قند و نمک غذاها در حد تعادل رعایت می‌شود.
  • وعده‌های غذایی، سر موقع و با آرامش مصرف می‌شوند و خبری از تند جویدن غذاها نیست!

و در نهایت، ما هر هفته می‌توانیم با داشتن یک برنامه غذایی متنوع، از نعمت‌های بی‌نظیر خداوند لذت ببریم و بدن سالم‌تری داشته باشیم.

هرم غذایی سالم

شاید این سوال برایتان به وجود آمده باشد که چطور باید غذاهای مفید را در یک برنامه غذایی روزانه جا داد؟ از کجا بفهمیم که مقدار مصرف غذاهایی مثل نان، گوشت، میوه و سبزیجات و… چقدر باید باشد.

هرم غذایی سالم

در جواب باید بگوییم که پزشکان علم تغذیه برای این موضوع یک هرم غذایی تعریف کرده‌اند. نزدیک‌ترین چیزی که می‌توانید در مورد شکل هرم روی کاغذ تصور کنید، یک مثلث مانند زیر است.

حالا فرض کنید که از نوک این مثلث تا قاعده آن را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنیم. در هر قسمت، یک دسته از مواد غذایی قرار می‌گیرند که باید در برنامه غذایی روزانه شما وجود داشته باشند. این 4 قسمت، به این صورت هستند:

نان و غلات

پایین‌ترین قسمت که بیشترین حجم را هم دارد، مربوط به نان و غلات است. غلات، تنوع زیادی دارند، اما مهم‌ترین غلات شامل گندم، جو، برنج و ذرت هستند.

نان و غلات

خوردن این دسته از مواد غذایی، به خاطر وجود کربوهیدرات، انرژی بدن را تأمین می‌کند. به همین خاطر است که نان و غلات، مهم‌ترین قسمت هرم غذایی هستند.

سبزیجات و میوه ها

حالا یک پله از نان و غلات بالاتر بیایید تا به قسمت دوم برسیم. این قسمت، مربوط به میوه‌جات و سبزیجات است. البته سهم سبزیجات کمی بیشتر از میوه‌ها است.

سبزیجات و میوه ها

با این حال، هر دو دسته می‌توانند ویتامین‌ و فیبر زیادی به بدن شما برسانند که برای رشد بهتر و سلامتی بیشتر، لازم است. دنیای میوه‌ها و سبزیجات، پر از تنوع است.

برای مثال، سبزیجات برگ سبز، هویج‌های نارنجی، سیب‌های سرخ و زرد، گوجه‌های قرمز و… همه دست به دست هم می‌دهند تا بشقاب غذا و میان‌وعده‌های شما را رنگارنگ و خواستنی‌تر کنند.

لبنیات و گوشت

باز هم یک پله بالاتر بیایید. این طبقه هم به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود. یک قسمت مربوط به شیر و لبنیات و قسمت همسایه، مربوط به گوشت و حبوبات است.

لبنیات و گوشت

اگر جزو آن دسته از بچه‌هایی هستید که به سختی شیر می‌خورید، باید بدانید که شما در حال رشد هستید، پس باید کلسیم کافی دریافت کنید تا دندان‌های سالم و استخوان‌های محکمی داشته باشید.

در کنار شیر، لبنیات خوشمزه‌ای مانند کره، پنیر، سرشیر، ماست و… هم وجود دارند که حتما باید در برنامه غذایی شما وجود داشته باشند. حالا سری هم به قسمت همسایه بزنیم. اینجا جایی است که باید پروتئین مورد نیاز بدن خودتان را تأمین کنید.

انواع گوشت‌ها؛ مثل گوشت گوسفند، مرغ، ماهی و انواع حبوبات؛ مثل نخود، لوبیا، عدس و… و انواع مغزیجات مانند مغز گردو و بادام در این مورد به شما کمک می‌کنند.

اما فراموش نکنید که در اینجا فقط یک پله با رأس هرم فاصله داریم و تازه حجم همین طبقه هم بین لبنیات و فراورده‌های گوشتی، تقسیم شده است.

این، به این معناست که قرار نیست در مصرف گوشت و لبنیات، زیاده‌روی کنید. چون این کار می‌تواند شما را خسته و بیمار کند و به بدن فشار بیاورد.

شیرینی ها و چربی ها

حالا به نوک هرم رسیده‌ایم و همان‌طور که می‌بینید مقدار کمی از نیاز روزانه بدن به مواد غذایی، باقیمانده که باید با چربی‌ها و قندها پر شود.

این مواد غذایی می‌توانند شامل روغن‌های مایع، سرشیر، انواع شیرینی‌های خشک و تر و انواع نوشیدنی‌ها مانند چای و قهوه باشند. البته انواع ترشی‌ها و شورها هم در همین گروه قرار می‌گیرند.

برای تغذیه سالم چه موادی را مصرف کنیم ؟

برای یک تغذیه سالم، انتخاب‌های زیادی وجود دارد. انواع میوه‌های رنگارنگ، سبزیجات معطر، آجیل‌ها، شیرینی‌های طبیعی مثل عسل و حبوبات مقوی مثل نخود، حال و هوای بشقاب غذای شما را حسابی عوض می‌کنند.

پس با ما همراه باشید تا چند انتخاب خاص و عالی را با هم مرور کنیم:

آب

یکی از بهترین نوشیدنی‌ها آب است. تمام قسمت‌های داخلی بدن برای فعالیت بهتر به آب نیاز دارند. بنابراین، اگر احساس خستگی می‌کنید و فکر می‌کنید انرژی کافی برای انجام کارها را ندارید، آب بنوشید و اثر فوق‌العاده آن را ببینید.

منابع ویتامین C

اگر می‌خواهید توانایی بهتری در یادگیری دروس داشته باشید، حتما از این ویتامین با ارزش کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که بدن نمی‌تواند به طور خودکار، ویتامین C بسازد و این ما هستیم که باید با نحوه صحیح غذا خوردن، نیاز بدن به این ویتامین مهم را تأمین کنیم.

منابع ویتامین C

میوه‌هایی مثل پرتقال، لیمو شیرین و لیموترش، کیوی و توت فرنگی، سرشار از ویتامین C هستند و می‌توانند حسابی شما را سر حال بیاورند.

ماهی

یکی از مواد غذایی دیگری که قدرت یادگیری شما را بیشتر می‌کند، امگا 3 است. یکی از راه‌های طبیعی برای دریافت این ماده با ارزش غذایی این است که در طول هفته، 2 بار از ماهی تغذیه کنید.

غذاهای سالم و مغذی برای بچه‌ها
غذاهای سالم و مغذی برای بچه‌ها

منابع ویتامین D

اگر می‌خواهید حافظه قوی‌تری داشته باشید، مصرف منابع ویتامین D را فراموش نکنید. این ویتامین به مقدار زیادی در انواع غلات سبوس‌دار، تخم مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و شیر و لبنیات وجود دارد.

شیر

دندان‌های شیری، نقش مهمی در سلامت دندان‌های دائمی آینده دارند. بنابراین، مراقب ذخیر کلسیم دندان‌های شیری باشید و خوردن شیر را فراموش نکنید. حتی خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب، باعث می‌شود که راحت‌تر بخوابید. حتما امتحان کنید.

شیر، غذایی سالم و مقوی برای کودکان
شیر، غذایی سالم و مقوی برای کودکان

هویج

هویج، جلوی سرماخوردگی‌های مکرر شما را می گیرد و قدرت چشم‌های شما را بیشتر می‌کند. به علاوه، به شما کمک می‌کند که تمرکز بیشتری روی دورس خود داشته باشید.

خرما

این میوه کوچک، یک بمب انرژی است که حسابی حال شما را خوب می‌کند. خرما، سرشار از کلسیم و فسفر است و یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی برای روزهای پر استرس امتحان است.

چه غذاهایی را نباید مصرف کنیم ؟

در ادامه تحقیق درباره تغذیه سالم باید بگوییم که متاسفانه لیست غذاهای ناسالم هم کوتاه نیست. به علاوه، معمولا رنگ و لعاب این غذاها طوری است که شاید برای خوردن آن‌ها لحظه شماری کنید!

اما کمی دست نگهدارید و به این فکر کنید که خوشمزگی غذا، حتما به معنای مفید بودن آن نیست و ممکن است تمام حس خوب شما از عطر و بوی این غذاها، خیلی زود با درد و رنج بیماری از بین برود!

بنابراین، بیایید هوشمندانه‌تر انتخاب کنیم و تا جایی که می‌توانیم دور غذاهای زیر و هم خانواده‌های آن‌ها را خط بکشیم:

فست فودها

لیست فست فودها واقعا مفصل است. حتما با شنیدن این اسم، به یاد ساندویچ‌های خوش آب و رنگ سوسیس و همبرگر و کالباس افتاده‌اید! اما باید بدانید که این خوراکی‌ها، ارزش غذایی زیادی ندارند، بلکه در عوض پر از مواد نگهدارنده، چربی‌ها و نمک هستند. فست فودها می‌توانند شما را؛ حتی در همین سنین کودکی، چاق کنند.

فست فودها

اگر می‌گویید که دل کندن از این طعم و عطر و بو کار ساده‌ای نیست، باید به گزینه‌های مغذی و جایگزین فکر کنیم. مثلا یک ساندویچ مرغ یا همبرگر خانگی با تمام مخلفات چطور است؟

مطمئن باشید که طعم این ساندویچ‌های خوشمزه خانگی هم چیزی کم از نمونه‌های بازاری ندارند و کافیست برای مدت کوتاهی، عادات خود را عوض کنید تا ذائقه شما هم عوض شود.

چیپس و پفک

این تنقلات پرطرفدار، تنوع زیادی دارند و تقریبا هر سلیقه‌ای را راضی می‌کنند. اما باید بدانید که این آن‌ها سرشار از مواد نگهدارنده هستند و گاهی تا ماه‌ها می‌توان از آن‌ها در بسته‌بندی‌های کارخانه‌ای استفاده کرد!

چیپس و پفک

به علاوه، این مواد غذایی، پر از چربی‌های ناسالم، نمک زیاد و رنگ‌های مصنوعی هستند که هیچ کدام نفعی برای سلامتی شما ندارند. اگر عادت به خوردن این تنقلات دارید، یک شبه نمی‌توان چیزی را عوض کرد.

البته می‌توانید سعی کنید گاهی تنقلات خانگی را جایگزین کنید تا کم کم ذائقه شما عوض شود. پس از مدت کوتاهی خواهید دید که تازگی مواد غذایی را به هر عطر و طعمی، ترجیح می‌دهید.

نوشابه و آب میوه های صنعتی

این نوشیدنی‌ها پر از قند هستند. اگر به خوردن آن‌ها عادت کنید، تا چند سال آینده باید منتظر مشکلاتی جدی در سلامتی خودتان باشید.

احتمال اولین مشکلات با پوسیدگی زود هنگام دندان‌ها آغاز می‌شود و ممکن است احساس کنید که انرژی زیادی برای کار و تفریح ندارید و حتی ممکن است بیش از اندازه، چاق شوید.

پس هر چه زودتر، به فکر جایگزین‌های خوش‌طعم و طبیعی؛ مثل آبمیوه‌ها و اسموتی‌های خانگی مقوی باشید.

پاستیل

این پاستیل‌های رنگارنگ، پر از قندهای مصنوعی، مواد نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی هستند و هیچ فایده‌ای برای سلامتی شما ندارند.

بهتر است میوه‌های خشک یا منجمد شده را جایگزین این تنقلات بی‌ارزش کنید. در این صورت، هم یک طعم طبیعی را تجربه کرده‌اید و هم از مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در طبیعت رنگارنگ میوه‌ها، بهره برده‌اید.

تاثیر تغذیه سالم بر سلامتی

سلامتی نعمت بزرگی است که متاسفانه قدر آن را در مواقع بیماری، بهتر می‌دانیم. سلامتی، هم شامل جسم و هم شامل روح ما است و هر غذایی که می‌خوریم می‌تواند نقش مهمی در این مورد داشته باشد.

بدن، نیاز مشخصی به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی دارد و در صورتی که از طریق تحقیق درباره تغذیه سالم، دانش خودمان را درباره انواع غذاها بیشتر کنیم می‌توانیم انتخاب‌های درست‌تری داشته باشیم.

تاثیر تغذیه بر سلامتی کودکان
تاثیر تغذیه بر سلامتی کودکان

تغذیه سالم به ما کمک می‌کند تا در برابر ابتلا به بیماری‌ها، مقاومت بیشتری داشته باشیم و حتی در صورت ابتلا به بیماری هم، زمان کوتاه‌تری در بستر بمانیم.

فراموش نکنید که یک بیماری سخت و طولانی، حال روحی شما را هم بد می‌کند و ممکن است پس از مدتی، احساس افسردگی کنید.

پس چه چیزی بهتر از اینکه با یک رژیم غذایی متعادل و سالم، سلامتی جسم و روح خودمان را تضمین کنیم تا انرژی بیشتری برای انجام فعالیت های مفید داشته باشیم و از زندگی، لذت ببریم.

کلام آخر

امیدواریم اطلاعات این مقاله، برای شما مفید بوده باشد. اما در پایان یادآوری می کنیم که داشتن یک تغذیه سالم، به معنای محروم شدن از غذاهای لذیذ و دوست داشتنی نیست.

بلکه سعی ما بر این است که مصرف مواد غذایی مفید و تازه را در اولویت انتخاب های خود قرار دهیم و سعی کنیم با یک تصمیم قاطع، دور هوس های زودگذر و انتخاب های اشتباه غذایی خط بکشیم تا جسم و روح سالم تر و بانشاط تری داشته باشیم. شاد و سلامت باشید.

سوالات متداول

هرم غذایی شامل چه گروه‌های غذایی است؟

نان و غلات، سبزیجات و میوه‌ها، لبنیات و گوشت و چربی‌ها و شیرینی‌جات

منابع ویتامین D که باید در رژیم غذایی سالم گنجانده شوند، چه موادی هستند؟

تخم مرغ، گوشت قرمز، انواع حبوبات و لبنیات و غلات سبوس‌دار، سرشار از ویتامین D هستند.

دلیل ناسالم بودن چیپس و پفک چیست؟

این تنقلات بازاری سرشار از مواد نگهدارنده، چربی‌های مضر و نمک هستند و می‌توانند زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را فراهم کنند.

5 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x