اعتماد به نفس کاذب چیست و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

ژوزف دی ماستر، سیاست‌مدار، فیلسوف و نویسنده قرن هجدهم اهل فرانسه می‌گوید: «عقاید نادرست مانند پول‌های تقلبی هستند که اول از همه توسط افراد مجرم استفاده می‌شوند و سپس توسط افراد عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بدون اینکه بدانند چه می‌کنند، جنایت را تداوم می‌بخشند».

شاید این مثال بتواند معنای غیرمستقیم اعتماد به نفس کاذب باشد. احساسی که می‌تواند زندگی فرد و اطرافیان او را تحت تاثیر قرار دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که در درک این وضعیت فرقی میان زنان و مردان نیست، بلکه همه انسان می‌توانند درگیر چنین احساسات منفی شوند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ با ما همراه باشید تا علاوه بر تعریف این مفهوم بتوانیم راهکارهایی برای کاهش چنین رفتارهایی را بررسی کنیم.

اعتماد به نفس کاذب چیست؟

اعتماد به نفس یک ویژگی شخصیتی بزرگ است که می‌تواند تاثیر زیادی بر زندگی انسان‌ها داشته باشد. وقتی نسبت به ماهیت و تصمیمات خودمان اطمینان داریم، دیگر به این فکر نمی‌کنیم که دیگران در مورد ما یا اعمال ما چه فکری می‌کنند؛ بنابراین در موقعیت‌های شدید و پر از فشار، آرام‌تر رفتار می‌کنیم.

اعتماد به نفس کاذب چیست ؟

تشخیص اینکه آیا کسی اعتماد به نفس خود را بیش از حد بالا می‌برد یا نه، معمولا از طریق زیر سوال بردن صداقت او امکان پذیر است.

در سطوح ابتدایی اعتماد به نفس اغراق شده ضرری ندارد، زیرا اغلب یک مکانیسم مقابله‌ای برای عبور از چیزی است که ما را عصبی می‌کند. اما اگر این عکس‌العمل تداوم پیدا کند چه می‌شود؟

وقتی می‌خواهیم بدانیم که آیا کسی اعتماد به نفسی کاذب دارد یا خیر، آنچه در واقع می‌پرسیم این است که آیا او قابل اعتماد است یا نه!

گاهی اوقات، مردم اعتماد به نفس خود را در سطح بسیار بالاتر از چیزی که هست نشان می‌دهند، زیرا می‌دانند آنچه می‌گویند چیزی نیست که واقعا باور دارند، بلکه چیزی است که می‌خواهند ما باور کنیم.

با این تفاسیر تفاوت عمیقی بین کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند و کسانی که واقعا این حس را در خود پرورش داده‌اند، وجود دارد.

این تفاوت را در بخش‌های بعدی به تفصیل توضیح خواهیم داد؛ اما برای درک مقدمات این معنا باید بگوییم که اعتماد به نفس‌های کاذب اغلب پاسخ واکنشی از طرف کسانی است که خود را در موقعیت‌های ناراحت کننده‌ای می‌یابند. افراد در چنین موقعیت‌هایی مجبور هستند که با اعتماد به نفس و متشخص به نظر برسند.

ایجاد اعتماد به نفس واقعی تلاشی بلندمدت می‌طلبد، اما اگر به یک راه حل کوتاه مدت سریع نیاز داشته باشیم، جعل چنین احساسی ساده‌تر است.

در نتیجه افراد ترجیح می‌دهند از همین میانبر استفاده کنند. اما بهتر است که با خودمان صادق باشیم و به جای نقش بازی کردن، روی اعتماد به نفس واقعی کار کنیم.

چه زمانی اعتماد به نفس کاذب است؟

پاسخ آسان است؛ حتی اگر تشخیص آن به مهارت و نکات ظریف زیادی نیاز داشته باشد. اعتماد زمانی نادرست است که مبتنی بر واقعیت نباشد. در نتیجه باعث می‌شود که رفتار ما بر اساس استدلال صحیح یا شواهد کافی پیش نرود.

چه زمانی اعتماد به نفس کاذب است؟

برای مثال مدیران با اعتماد به نفسی کاذب می‌خواهند:

  • کنترل کامل بر افراد خود داشته باشند
  • برنامه‌های بی‌عیب و نقصی داشته باشند که همیشه جواب می‌دهند
  • زندگی جذابی داشته باشند
  • ذاتا در هر موضوع، مهارتی خاص و درخشان داشته باشند
  • تمام نشانه‌های اعتماد به نفس را (حتی زمانی که آمادگی لازم را ندارند) بروز دهند.

در تمامی این وضعیت‌ها اعتماد به نفس کاذب می‌تواند به فرد و اطرافیان او آسیب جدی بزند. همه ما می‌دانیم که رهبری موثر، مستلزم اعتماد به نفس واقعی است.

این یک حقیقت است و نمی‌توان به آن شک کرد. اما این امکان وجود دارد که اگر در موقعیتی قدرتمند هستید، خودتان را متفاوت از دیگران بدانید. این مسئله همان اعتماد به نفس ساختگی است که اغلب ما را فریب می‌دهد.

استفاده اشتباه از چنین احساساتی (یا تعهد بیش از حد در زمانی که مطمئن نیستیم) می‌تواند منجر به فاجعه شود؛ بنابراین، دانستن فرق اعتماد به نفس کاذب و واقعی تقریبا به اندازه داشتن اعتماد واقعی به خویشتن مهم است.

حقیقت (زشت) پشت اعتماد به نفس کاذب

اجازه دهید تاثیرات منفی این مسئله را با یک مثال بررسی کنیم. بازیگری که فکر نمی‌کند به فیلمنامه‌اش نیاز دارد، از اعتماد به نفسی کاذب رنج می‌برد که گاهی اعتماد بیش از حد هم نامیده می‌شود.

حقیقت زشت پشت اعتماد به نفس کاذب

این مسئله به دلیل یکی از سه تصور غلط است نهفته در ذهن ما رخ می‌دهد:

  • یا خودمان را زیاد قبول داریم
  • یا فکر می‌کنیم بر همه امور تسلط داریم
  • یا روی یک توانایی بیش از حد تمرکز داریم

پذیرش بیش از حد یک باور، حتما به ما آسیب می‌زند. در همان مثال ابتدایی بازیگر ممکن است باور داشته باشد که بداهه گویی برایش راحت‌تر از حفظ دیالوگ‌های متن است.

پس با این باور که بر همه چیز کنترل دارد متن را کنار می‌گذارد. به همین ترتیب، یک فرد با اعتماد به نفس کاذب ممکن است بدون کلاه ایمنی سوار موتورسیکلت شود یا بدون کمربند ایمنی رانندگی کند. این در حالی است که چنین افرادی معتقد هستند که می‌تواند از پس هر موقعیتی در رانندگی برآیند.

در تجارت، ممکن است موفقیت یک پروژه را به عنوان یک داده فرض کنیم و به این باور برسیم که راه صد ساله را می‌شود در یک شب طی کرد و پروژه را سریع‌تر از زمان ممکن تحویل داد. (این مورد به عنوان «اشتباه برنامه ریزی» نیز شناخته می‌شود).

در رهبری، ممکن است خودمان را متقاعد کنیم که زیردستان کاملا مطیع خواهند بود (توهم کنترل). این موارد اغلب زمانی اتفاق می‌افتند که یک کار سخت باشد یا زمانی که شخص تجربه کمی در زمینه مورد نظر داشته باشد.

دو سویه دیگر این نوع باور

همچنین توهم تسلط بر همه چیز هم می‌تواند رویه دیگری از اعتماد به نفس بیش از اندازه باشد. ممکن است بازیگر باور داشته باشد که دیالوگ‌های خود را به اندازه کافی حفظ کرده و نیازی به تمرین بیشتر ندارد.

به همین ترتیب، در زندگی روزمره خود، گاهی تظاهر به داشتن دانشی می‌کنیم که واقعا نداریم. مطالعات نشان داده‌اند که این پدیده زمانی که دانش دشوارتر است و موضوع کمتر آشنا است، بیشتر رخ می‌دهد.

پافشاری و اصرار بر داشتن یک مهارت یا ویژگی به ظاهر خاص هم می‌تواند سویه سوم این نوع باورهای منفی باشد. بیش از حد باور داشتن به توانایی‌های خود، به ویژه در مقایسه با توانایی‌های دیگران اعتماد به نفس کاذب را به همراه دارد.

بازیگر ممکن است فکر کند که از دیگران باهوش‌تر است؛ بنابراین نیاز به تمرین را در خود ضروری نمی‌داند. این مورد شاید بارزترین نشانه اعتماد به نفس بیش از حد است که به غرور گره خورده است.

افراد با زیاده‌روی در این نوع باورها اغلب احساس می‌کنند باید خود را نشان دهند یا دیگران را متقاعد کنند که درست می‌گویند.

مهم‌ترین علائم داشتن اعتماد به نفس کاذب

اجازه دهید نشانه‌های اعتماد به نفس کاذب را دقیق‌تر بررسی کنیم. زیرا احتمال می‌دهیم با معنای این مسئله آشنا شده‌اید. با توجه به پژوهش‌های که انجام شده است می‌توانیم بگوییم 5 نشانه کلی وجود دارد که افراد با سطح اعتماد به نفس پایین از آنها استفاده می‌کنند تا چهره واقعی خود را مخفی کنند.

مهم‌ترین علائم داشتن اعتماد به نفس کاذب

اما قبل از بررسی این نشانه‌ها یادتان باشد که در دنیای امروز، برای زنده ماندن باید اعتماد به نفس داشته باشید و این حسی است که شما مطلقا نمی‌توانید آن را جعل کنید.

مردم می‌توانند اعتماد به نفس کاذب را در اطرافیان خود تشخیص دهند. در نتیجه مهم نیست که چقدر برای پنهان کردن این حس تلاش کنید. در نهایت دست شما رو می‌شود.

مهم‌تر از همه اینها، عزت نفس است که به شما اجازه می‌دهد خودتان را دوست داشته باشید و پیرو حرف دیگران نباشید. دروغ‌گویی به خودتان در نهایت منجر به کاهش عزت نفس و ارزشمند شخصیت شما خواهد شد.

موارد زیر علائمی هستند که می‌توانید آنها را در رفتار اشخاصی تشخیص دهید که ممکن است با اعتماد به نفس به نظر برسند، اما در حقیقت به طرز باورنکردنی متفاوت هستند.

آنها همیشه در جمع بهترین وجه خود را نشان می‌دهند

ما نمی‌گویم همه افرادی که خوب لباس می‌پوشند، عزت نفس پایین خودشان را پنهان می‌کنند. با این حال، افرادی که احساس می‌کنند باید یک ساعت وقت بگذارند تا فقط برای یک خرید ساده آماده شوند، بدیهی است که از برداشت منفی دیگران نسبت به خودشان ناراحت می‌شوند.

ممکن است فکر کنید با زیاده‌روی در ظاهر خود باعث حسادت دیگران می‌شوید، اما تنها کاری که واقعا انجام می‌دهید این است که وقت خود را تلف می‌کنید.

در دنیای واقعی، هیچ کس اهمیتی نمی‌دهد که شما در یک سوپرمارکت چه شکلی هستید. افراد فقط می‌خواهند مواد غذایی خود را دریافت کرده و به خانه برگردند.

همیشه سعی می‌کنند خودشان را مشغول به کار نشان دهند

برای درک بهتر این نشانه از اعتماد به نفس کاذب یک مثال ساده را در نظر می‌گیریم که احتمال دارد برای شما هم افتاده باشد. منتظر اتوبوس یا دوستتان هستید تا از راه برسند.

نشانه های اعتماد به نفس کاذب

وقتی به فضا خیره می‌شوید احساس احمقانه‌ای دارید، بنابراین گوشی خود را برمی‌دارید و وانمود می‌کنید که چیز جالبی برای خواندن پیدا کرده‌اید.

وقتی واقعا تنها کاری که انجام می‌دهید بازی Crossy Road است. چرا این کار را می‌کنیم؟ چرا فکر می‌کنیم که رهگذران گمان می‌کنند که ما با نشستن و منتظر ماندن بد به نظر می‌رسیم؟

واقعا دلیلی وجود ندارد که وانمود کنیم مشغول کاری هستیم تا در نظر عابران خوب باشیم. باز هم افرادی که عزت نفس پایینی دارند، تمایل دارند نسبت به نگاه دیگران واکنش نشان دهند.

آنها تصور می‌کنند که می‌دانند دیگران چه فکر می‌کنند؛ پس با مشغول نشان دادن خود به هر کاری می‌خواهند ثابت کنند بی فایده نیستند.

البته این نشانه رفتاری همراه با دیگر علائم اعتماد به نفس کاذب بررسی می‌شود. افرادی که عزت نفس پایینی دارند وسواس زیادی برای حفظ ظاهر خودشان دارند.

توجه کنید که کلمه کلیدی در این جمله «ظاهر» است. آن‌ها تلاش می‌کنند چیزی به نظر برسند که نیستند. با استفاده از مثال‌های قبلی، این افراد در واقع معتقدند که دیگران وقت دارند تا آنها را مشاهده و قضاوت کنند. اما این باور فقط بازتابی از درون خودشان است.

یک نکته مهم

کسی که برای رفتن به پمپ بنزین لباس شیک بپوشد، اولین کسی است که در مورد افراد ساده پوش در همان مکان قضاوت خواهد کرد. شخصی که وانمود می‌کند دارد کار مهمی را با تلفن خود انجام می‌دهد، اولین کسی است که به شخصی نگاه می‌کند که صبورانه منتظر نشسته است.

در واقع، افرادی که خیلی عادی زندگی می‌کنند و به فعالیت‌های خودشان مشغول‌اند همان کسانی هستند که واقعا اعتماد به نفس دارند.

آنها اصلا به این فکر نمی‌کنند که دیگران در مورد آنها چه نظری دارند و در نتیجه مجبور نیستند با ترفندهای اعتماد به نفس کاذب خودشان را بیش از آنچه هستند، نشان دهند.

از مکانیسم‌های مقابله و فرار برای کنترل استرس استفاده می‌کنند

افراد با اعتماد به نفس در زمان مقابله با شرایط سخت به دنبال رشد هستند و تا جایی که می‌توانند استرس خود را کنترل می‌کنند.

افراد با اعتماد به نفس کاذب چه ویژگی‌هایی دارند؟

اما افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و می‌خواهند این مورد را مخفی کنند، استرس را با نوشیدن الکل، سیگار کشیدن یا درگیر شدن در رفتارهای خطرناک دیگری که برای خود و اطرافیانشان مضر است، کنترل می‌کنند.

متاسفانه برای برخی، این چرخه معیوب هرگز به پایان نمی‌رسد. آنها دچار استرس می‌شوند، بنابراین وقت و انرژی زیادی را در زندگی هدر می‌دهند.

سپس به دلیل کم خوابی و خماری با استرس بیشتری از خواب بیدار می‌شوند و می‌بینند که مشکل درونی آنها اصلا برطرف نشده است.

افراد با اعتماد به نفس کاذب، صداقتی ندارند

کسانی که اعتماد به نفس دارند چیزی برای پنهان کردن ندارند؛ بنابراین همیشه راستگو هستند. از سوی دیگر، افرادی که در نقطه مقابل ایستاده‌اند و پست رفتارهای ناشی از اعتماد به نفس کاذب پنهان می‌شوند، بیشتر وقت‌ها دروغ می‌گویند.

آنها از چیزی در درون خود خجالت بکشند و بیشتر مستعد دروغ گفتن یا اغراق در حقایق هستند. مانند همه چیزهایی که در مورد آن صحبت کردیم، این فقط بازتابی از خودشان است.

بهترین کار این است که با خودتان صادق باشید و برای تغییر جنبه‌های زندگی خود که از آنها ناراضی هستید، تلاش کنید. تلاش برای دفن این نوع احساسات نه تنها مولد نیست، بلکه به سادگی روان شما را به هم می‌ریزد.

غرور نشان می‌دهند، نه اعتماد به نفس

بین یک فرد با اعتماد به نفس و یک فرد متکبر تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. افراد با اعتماد به نفس می‌توانند به اعمال و همچنین نتایج به دست آمده افتخار کنند.

در حالی که افراد متکبر معتقدند که همه چیز را می‌دانند، اما بیشتر وقت‌ها در حل مسائل ساده هم وامانده‌اند. افراد متکبر اولین کسانی هستند که به عیب‌های دیگران اشاره می‌کنند، اما افراد با اعتماد به نفس کسانی هستند که به موفقیت آن افراد کمک می‌کنند. تکبر به معنای اعتماد به نفس نیست، خود محوری است.

در حالی که افراد متکبر همیشه به دنبال این هستند که چگونه می‌توانند فقط دنیای خود را بهبود بخشند، افراد با اعتماد به نفس دائما به دنبال این هستند که چگونه می‌توانند دنیای اطراف خود را بهبود بخشند. در نتیجه دور از ذهن نیست که با سویه‌های اعتماد به نفس کاذب (که در بخش قبلی اشاره کردیم) درگیر شوند.

فرق اعتماد به نفس واقعی و کاذب

تا به اینجای بحث برای اینکه بتوانیم درک بهتری نسبت به اعتماد به نفس بیش از حد داشته باشیم، تا حدودی از اعتماد به نفس واقعی هم صحبت کرده‌ایم.

فرق اعتماد به نفس واقعی  و اعتماد به نفس کاذب

اما بهتر است فرق اعتماد به نفس کاذب و واقعی را به صورت منسجم در نظر بگیریم تا حد فاصل این دو باور کاملا مشخص شود.

این را هم بدانید که گاهی اعتماد به نفس کاذب در واقع در جامعه ما تشویق می‌شود. زیرا پیام «نقلید کن تا زمانی که آن را بسازی» حکم‌فرماست.

بسیاری از مردم این حس را جعل می‌کنند؛ اما واقعا آن را نمی‌سازند؛ زیرا فکر می‌کنند جعل کردن آن به اندازه کافی خوب است. تا زمانی که این نسخه تا این حد آزادانه ارائه شود، بسیاری از مردم در این مسیر گیر خواهند کرد.

اعتماد به نفس واقعی مستلزم جعل کردن هیچ حسی نیست. کسانی که واقعا به خودشان مطمئن هستند نیازی به جعل کردن آن ندارند.

بنابراین، اعتماد به نفس واقعی چگونه به نظر می‌رسد؟ ما می‌توانیم به پنج تفاوت واضح بین اعتماد واقعی و کاذب اشاره کنیم.

دانستن یا ندانستن، مسئله این است

اول اینکه، اعتماد به نفس به این معنا نیست که همه چیز را می‌دانید. این بدان معنی است که شما به اندازه کافی به خود ایمان دارید که بخواهید سؤال کنید و کمک بخواهید.

یعنی که شما به توانایی‌های خود برای یادگیری و رشد ایمان دارید، بنابراین وقتی چیزی را نمی‌دانید، می‌توانید آن را بپذیرید و مایلید تا زمانی که یاد بگیرید چندین بار تلاش کنید.

اما اعتماد به نفس کاذب دقیقا برعکس است. کمک نخواستن، عدم پذیرش مهارت‌ها و عدم تمایل به یادگیری تنها چند نمونه از واکنش‌های رایج این نوع باور است.

کامل بودن یا پذیرش نقص‌ها

داشتن اعتماد به نفس واقعی به این معنی است که ما پذیرفته‌ایم لازم نیست کامل باشیم. افراد با اعتماد به نفس اشتباه می‌کنند، مسئولیت آن اشتباهات را می‌پذیرند، آن اشتباهات را تصحیح می‌کنند، از آنها درس می‌گیرند و ادامه می‌دهند.

در مقابل کسانی که اعتماد به نفس واقعی ندارند به جای پذیرش مسئولیت، دیگران را سرزنش می‌کنند. آنها اشتباهات خود را پنهان می‌کنند (و اغلب آنها را در این فرایند بزرگ می‌کنند).

آنها یاد نمی‌گیرند در نتیجه احتمال تکرار اشتباهات مشابه را بیشتر می‌کنند. در طرز فکر آنها «تقلب کن تا زمانی که آن را بسازی»، همه چیز درست است.

فروتن بودن یا بازی کردن برای دیگران

کسانی که واقعا اعتماد به نفس دارند، خودشان را نمایش نمی‌دهند. آنها متواضع هستند و نیازی به جلب توجه به خود نمی‌بینند. آن‌ها به جای ظاهر، بر جوهر وجودشان متکی هستند.

چه فرقی بین اعتماد به نفس کاذب و واقعی است؟

در مقابل، آنهایی که اعتماد به نفس کاذب دارند، اغلب از شیوه‌ای «به من نگاه کن» برای نشان دادن خودشان استفاده می‌کنند. آن‌ها با تکیه بر اعتماد به نفس بیش از حد خود عمل می‌کنند، به طوری که به نظر می‌رسند «خودخواه» یا متکبر هستند.

این افراد جواب سوالات را منحرف کرده و با ایده‌های متفاوت مخالفت می‌کنند. معمولا با حمله به کسانی که آنها را به چالش می‌کشند، میدان بازی را سریع خالی می‌کنند. این واکنش به این دلیل است که آنها به خودشان باور ندارد و تنها با ظاهری ساختگی تکیه کرده‌اند.

ثابت قدم بودن یا شانه خالی کردن

اعتماد به نفس واقعی غیر قابل انکار و ثابت است. به عقاید یا شرایط عمومی وابسته نیست. در عوض، ثابت و همیشه در وجود ما حاضر است. فردی که به خود اطمینان دارد به آنچه دیگران فکر می‌کنند، متکی نخواهد بود.

در عوض، از زندگی راضی است که با نظرات خودش آن را ساخته است و به میل خود عمل می‌کند. این نوع از اعتماد به نفس ناشی از دانستن اینکه چه کسی هستیم و برای چه چیزی ایستادگی می‌کنیم، تثبیت می‌شود.

در مقابل افرادی که در دام اعتماد به نفس کاذب دچار هستند عقایدی بدون ریشه و متزلزل دارند. از آنجایی که اعتماد به نفس آنها ریشه در ارزش‌ها و باورهای ثابت ندارد، همیشه به دنبال ایجاد اعتبار در نظر دیگران و جهت گیری هستند. این امر باعث می‌شود اعتماد به نفس افراد موقعیتی شود و آنها را به شدت مضطرب کند.

کمک به دیگران یا بی‌اعتنایی

در نهایت، کسانی که واقعا به خودشان اطمینان دارند، از خودشان می‌بخشند. آنها نیازی به محافظت و خسیس بودن با زمان، دانش، منابع، ایده‌ها یا حمایت خود نمی‌بینند.

کمک به دیگران یا بی اعتنایی ؟

آنها معتقدند که چیزهای زیادی برای جا به جایی وجود دارد و از این فرصت برای کمک به دیگران و کسب مهارت‌های جدید استقبال می‌کنند.

این افراد همچنین از نظر روحی بزرگوار هستند، بهترین‌ها را در دیگران می‌بینند، خطاها را نادیده می‌گیرند، اشتباهات ناخواسته را می‌بخشند و با جدیت برای حل تعارض تلاش می‌کنند. در مقابل کسانی که تظاهر به اعتماد به نفس دارند به جای همه این کارها اطراف خود را دیوار می‌کشند.

افراد با اعتماد به نفس کاذب خود را منزوی می‌کنند و اطلاعاتی به دیگران ارائه نمی‌دهند. آنها دوست ندارند آنچه را که می‌دانند به اشتراک بگذارند و در وقت خود سخاوتمند نیستند.

آنها از زمین خود محافظت می‌کنند و دخالت یا علاقه دیگران را تجاوز می‌دانند. از آنجایی که رفتاری بسیار تدافعی دارند، «از کاه کوه می‌سازند» و درگیری‌ها را تشدید می‌کنند. آنها کامنت‌های بی‌ضرر را به عنوان توهین تعبیر می‌کنند و بیشتر رفتارهای ساده را به عنوان یک حمله زیر سوال می‌برند.

مشکلات اعتماد به نفس کاذب

عوارض اعتماد به نفس کاذب می‌تواند به تدریج تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد تا جایی که با مشکلاتی از این دست مواجه شویم:

کاهش اعتبار اجتماعی

ناتوانی در پذیرش خود واقعی، بار سنگینی است که باید به دوش بکشید. ارائه یک شخصیت جعلی در جامعه هم نشانه خودشیفتگی و هم عزت نفس یا حتی کاذب است.  مردم اغلب نمای خود غیراصیل را حفظ می‌کنند تا سطحی از کمال را به تصویر بکشند که در واقعیت وجود ندارد.

کاهش اعتبار اجتماعی از مشکلات اعتماد به نفس کاذب

به جای استفاده از ماسک، هر زمان که فرصت دارید به خود واقعی‌تان توجه کنید. روح دمدمی مزاج، باهوش و دوست داشتنی‌تان حتما سپاسگزار خواهد بود.

افزایش بار منفی حسادت

مقايسه خود با ديگران باعث برانگيختن حس حسادت و پناه بردن به اعتماد به نفس کاذب می‌شود. به جای مقایسه خود با دیگران، به گام‌هایی که برداشته‌اید فکر کنید.

از خودتان قدردانی کنید که چقدر پیش آمده‌اید و به کجا می‌روید. حتما چیزهای زیادی دارید که می‌توانید به داشتن آنها افتخار کنید. با تامل در آنها به بهبود خودآگاهی کمک کنید تا بتوانید عزت نفس بیشتری به دست آورید.

بالا رفتن سطح انتظارات

وقتی صحبت از انتظارات به میان می‌آید، یک خط باریک برای تشریح سویه روشن و منفی آن وجود دارد. انتظارات سالم می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی مورد نظر خود را بسازید، اما انتظارات غیرواقع بینانه می‌توانند شما را در معرض ناامیدی قرار دهند. زندگی غیر قابل پیش بینی و همیشه در حال تغییر است.

از انتظارات بیش از اندازه غیر واقعی و ساخته شده بر اساس ایده‌آل‌های رمانتیک خودداری کنید. در حالی که شما هنوز هم می‌توانید بهترین‌ها را برای خودتان بخواهید، باید کمی انعطاف پذیری برای پذیرش نقص‌ها داشته باشید. بهترین تلاش خود را در دوستی‌ها و روابط انجام دهید و از دیگران نیز همین انتظار را داشته باشید.

درگیری شدید با ترس‌ها

مواجهه با ترس‌های مختلفی که در زندگی دارید می‌تواند به استفاده از ترفندهای اعتماد به نفس کاذب کمک کند؛ زیرا به صورت فیک این باور را القا می‌کند که می‌توانید بر چالش‌ها غلبه کنید.

برای مقابله با این دام با حتی اگر ترسناک است، دوستان جدید پیدا کنید. اگر می‌توانید ریسک‌های معقول (مثلا سفر به شهرهای دور) را امتحان کنید.

از دست دادن روابط

روابطی که با افراد دیگر دارید تاثیر قابل توجهی بر عزت نفس شما دارد. رفتارهای سمی مانند سوء استفاده و بی توجهی، یا حتی خیانت در روابط عاشقانه، می‌تواند عزت نفس خود و اطرافیانتان را کاهش دهد.

از دست دادن روابط از مشکلات اعتماد به نفس کاذب

شما می‌توانید چارچوبی برای روابط خود ایجاد کنید که از عزت نفستان حمایت کند و حتی آن را بهبود بخشد. با ایجاد مرزهای سالم، حذف رفتارهای ناسالم و پرهیز از رفتار و گفتارهایی که به احساسات همه آسیب می‌زند، روابط سالم را پرورش دهید.

عدم پذیرش وجود خود

ظاهر بیرونی و ارزش‌های شخصی هر دو می‌توانند به ساخت تصویر شما کمک کنند. زمانی را برای مراقبت از خود اختصاص دهید، چه مراقبت‌های دندانپزشکی یا پزشکی، یا فقط خواب کافی در شب، محیط بهتری برای عشق به خود ایجاد خواهید کرد. در نتیجه نیازی به اعتماد به نفس کاذب ندارید.

روی لباس‌هایی مناسب سرمایه‌گذاری کنید که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می‌دهند. ورزش کنید و زمانی را برای سرگرمی‌های شاد اختصاص دهید. در فعالیت‌هایی که به آنها علاقه دارید برای بهبود تصویر و عزت نفس خود داوطلب شوید.

عدم گفتگو با خویشتن

نحوه صحبت با خود پیامدهای جدی برای سلامت روان و عزت نفس شما دارد. خود گفتاری منفی توجه شما را روی چیزهای منفی متمرکز می‌کند. این کار می‌تواند شامل وسواس در مورد کاستی‌ها، انتظار بدترین اتفاقات، نادیده گرفتن چیزهای مثبت یا ایجاد یک تصویر بزرگ از مسائل کوچک باشد.

درگیر شدن عمدی در صحبت‌های مثبت با خود می‌تواند عزت نفس مثبت ایجاد کند و به مزایای دیگری منجر شود. مثبت اندیشی و خود گفتاری علاوه بر بهبود سلامت روانی، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را هم کاهش می‌دهد. زیرا سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشیده و طول عمر شما را افزایش می‌دهد.

بی توجهی به توسعه شخصی

اعتماد به نفس کاذب می‌تواند با کاهش انگیزه درونی، رشد فردی را متوقف کند. وقتی به خودتان خیلی فکر نمی‌کنید، دنبال کردن روش‌های خودسازی سخت می‌شود.

با دنبال کردن دوره‌ها، اهداف، ورزش و سایر فعالیت‌هایی که نیاز به نظم و انضباط دارند، می‌توانید عزت نفس خود را افزایش دهید و در عین حال درگیر پیشرفت‌های شخصی عالی باشید.

درمان اعتماد به نفس کاذب

با توجه به عوارض اعتماد به نفس کاذب مهم است که تغییر در سبک زندگی را جدی بگیریم تا با کاهش نشانه‌های اعتماد به نفس کاذب مواجه شویم. برای رسیدن به چنین سطحی لازم است:

اعتماد به نفس واقعی ایجاد کنید

اگر می‌خواهیم زندگی شادی داشته باشیم، اعتماد به نفس بسیار مهم است. اعتماد به خود نیز بخش بزرگی از موفقیت است، البته حرف زدن از ایجاد اعتماد به نفس بسیار آسان‌تر از انجام آن است. اما وقتی تصمیم به تغییر دارید، راه هموار می‌شود.

نظر دیگران را فراموش کنید

همه نظراتی دارند و گوش ندادن به آنچه دیگران فکر می‌کنند دشوار است، اما اگر بخواهیم اعتماد به نفس ایجاد کنیم، چنین تغییری مهم است. باید آن‌قدر به خودمان اعتماد کنیم که تحت تاثیر افکار دیگران قرار نگیریم. اولین قدم برای ایجاد اعتماد به نفس همین است.

از تغییر نترسید

وقتی احساس می‌کنیم خودآگاه هستیم، به راحتی می‌توانیم به عقب برگردیم و از موقعیت‌های خاصی که ممکن است ما را در دام اعتماد به نفس کاذب بیندازند، اجتناب کنیم.

اگر بر روی آنچه در مورد خود دوست نداریم تمرکز کنیم و نسبت به آن احساس خودآگاهی داشته باشیم، تغییرات راحت‌تر می‌شوند.

خود مراقبتی را جدی بگیریم

مراقبت از خود گامی مهم برای ایجاد اعتماد به نفس مثبت است. اگر به خاطر ظاهرمان احساس اعتماد به نفس نداریم، باید کمی برای مراقبت از خود وقت بگذاریم.

منفی‌بافی نکنیم

از بین بردن هر گونه انرژی منفی در زندگی، چه از جانب خودمان و چه از سوی افراد دیگر، نه تنها برای اعتماد به نفس ما خوب است، بلکه برای سلامت روان ما هم مفید است.

منفی‌بافی هرگز باعث خوشحالی ما نمی‌شود. پس اگر به دنبال اعتماد به نفس مثبت هستیم و می‌خواهیم احساس خوشبختی کنیم، باید از گوش دادن به افکار و نظرات منفی خودداری کنیم.

روی زبان بدن تمرکز کنید

همان طور که اعتماد به نفس کاذب روی زبان بدن تاثیر می‌گذارد، اعتماد به نفس سالم هم تأثیرگذار خواهد بود. وجه مشخص این افراد آرامش و لبخند است.

اگر اعتماد به نفس نداشته باشیم این دو کار ساده آسان نیستند؛ بنابراین کار بر روی زبان بدن امری کلیدی است. وقتی آرام می‌ایستیم به طور خودکار نسبت به خود اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنیم.

کلام آخر

در نهایت این اصل را به یاد بسپارید که هیچ میانبری برای ایجاد اعتماد به نفس واقعی وجود ندارد. اکثر مردم می‌گویند که اعتماد به نفس زیباترین ویژگی است که یک فرد می‌تواند به آن دست یابد، اما باید بپذیریم که دستیابی به این حس به تلاش زیادی نیاز دارد.

این تلاش کاملا روحی و روانی است و اگر خواهان تغییر نباشید می‌تواند شما را دل‌زده کند. با این حال، اگر ایجاد اعتماد به نفس برای ما مهم است، باید تحقیق کنیم و کارشناسانی را پیدا کنیم که در این موضوع دانش مناسبی دارند.

اگر تجربه خاصی در این زمینه دارید برای ما بنویسد که چگونه اعتماد به نفس کاذب خود را کاهش داده‌اید؟

سوالات متداول

نشانه‌های رفتاری افراد با اعتماد به نفس کاذب چگونه است؟

معمولا حرکات سریعی دارند و حین صحبت کردن لبخندی‌های عصبی می‌زنند. این افراد دائما حرف دیگران را قطع می‌کنند تا نظر خود را با نگاهی از بالا ارائه کنند.

بهترین روش برای مبارزه با اعتماد به نفس کاذب چیست؟

توصیه ما این است که با خودباوری شروع کنید. حتی اگر لازم است کلاس‌های مربوطه را ثبت نام کرده و اولین گام را به درستی بردارید. ورزش، خوردن غذای سالم و آشنا شدن با افراد جدید هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

اعتماد به نفس کاذب خطرناک است؟

اشاره کردیم که این مورد گاهی عکس‌العملی آنی است؛ اما زمانی که به یک عادت رفتاری در ما تبدیل شود، تاثیرات منفی زیادی خواهد داشت. چیزی شبیه به همان پول تقلبی که در مقدمه به آن اشاره کردیم.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x