درباره یوگای خنده و مزایای آن چه میدانید؟

بی شک بسیاری از افراد بیشتر اوقات خود را صرف کار،تحصیل و بسیاری از کارهای جانبی دیگر میکنند و شاید بسیاری از تایم روزانه آنها همراه با استرس ،ترافیک،آلودگی هوا و بسیاری از این موارد می باشد که قطعا بر روحیه افراد تاثیر منفی می کذارد و سبب می شود که انرژی منفی ناشی از استرس های گوناگون تمام روز فرد را تحت تاثیر قرار دهد.واضح است که ورزش روزانه نه تنها موجب تغییر مثبت در بدن بلکه موجب تغییردر روح و روان نیز می شود،اما امروز قصد داریم شما را با یک نوع ورزش متفاوت و جالب آشنا سازیم.حتماً اسامیِ عجیب و غریبِ حرکات یوگا مانند هاتا، ویناسا، آشتانگا را شنیده‌اید، اما نام یوگای خنده، یک درجه عجیب‌تر است. شاید تصور کنید که در هنگام انجام حرکت مرتبط با یوگا ، باید ریز ریز بخندید یا تصورات غلطی که در این زمینه دارید.

 یوگای خنده در سال ۱۹۹۵ توسط یک پزشک هندی به نام مادان کاتاریا پایه‌گذاری شد. دکتر کاتاریا به دنبال راهی بود تا بتواند استرس مردم ساکن در شهرهای پرجمعیت را کاهش دهد، به همین منظور تصمیم گرفت که کلوب خنده‌ای را برای آزمایش فرضیه «خنده درمان همه دردهاست»، بناکند.پرواضح است که خندیدن یکی از روش های سالم جهت کاهش استرس و دغدغه های روزمره است پس اگر می خواهید سالم باشید یوگای خنده را به برنامه های روزانه خود اضافه کنید.با ما همراه باشید که در ادامه توضیحات بیشتری دراین رابطه خواهیم داد.

یوگای خنده چگونه وارد ایران شد؟

مجید پزشكی، بنیانگذار خنده‌درمانی و یوگای خنده در ایران است. او تحقیق و پژوهش درباره خنده را در سال 1378 شروع كرد كه سرانجام کتاب «قدرت خنده» را به چاپ رسانید. سپس متوجه شد مادان كاتاریا درباره خنده تحقیقات زیادی انجام داده است، از این رو تصمیم گرفت در سال 1380 برای دیدار با او به هند برود. مجید پزشكی در این سفر آموزش‌های یوگا و تمرینات خنده را زیر نظر دكتر مادان كاتاریا فراگرفت و بعد از بازگشت از هند همچنان در جهت آموزش این تمرینات، تربیت مربیان یوگای خنده و اشاعه این فرهنگ تلاش می‌كند.

 

یوگای خنده

 

یوگای خنده چیست؟

شایان ذکر است که،یوگای خنده بر اساس یک قانون بسیار ساده پایه گذاری شده است. همانطور که در باشگاه بسیاری از مربیان تاکید بر خنده بی اراده می کنند،بدین معنی که از افراد درخواست می کنند که روز خود را با خنده شروع نموده و آن را خدف نکنند.خنده ارادی به اندازه خنده های بی ارادی فواید جسمی و روانی دارد. کلاس های یوگای خنده معمولا به صورت گروهی تشکیل می شوند و خنده های اجباری ابتدای جلسات مثل واگیر به تمام اعضای گروه سرایت می کند. به طور معمول اجرای یوگای خنده به صورت گروهی راحت تر است.

جلسات یوگای خنده چگونه است؟

معمولاً این کلاس‌ها حدود یک ساعت است. ابتدا کلاس با تمرینات گرم‌کردن مانند حرکات کششی، دست‌زدن، تمرینات تنفس و آواز خواندن شروع می‌شود. سپس با رعایت تکنیک‌های تنفسی، تمرینات خنده شروع خواهد شد. دست‌زدن، تنفس و خنده بارها و بارها در کلاس تکرار می‌شود و هر بار خنده و شادیِ بیشتری زمینه ورزشتان خواهد شد.بد نیست  اذعان کنیم که اگر وقت رفتن به باشگاه یا مجموعه های ورزشی را ندارید می توانید این ورزش را بصورت انفرادی در منرل خود انجام دهید. همینطور که در اتاق راه می روید دست بزنید و باصدای بلند بخندید. همانطور که گفته شد تمرین یوگای خنده به صورت گروهی راحت تر است زیرا خنده مسری است و موجب خندیدن دیگر افراد می شود.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x