آزمایش SGOT یا AST چیست و چه چیزی را نشان می‌دهد؟

کبد یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن محسوب می‌شود و تشخیص سلامتی یا آسیب‌های احتمالی آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. آزمایش SGOT یکی از ابزارهای قوی پزشکان، برای تحقیق درباره آسیب‌های احتمالی کبد است.

SGOT مخفف یک آنزیم به نام “گلوتامیک اگزالواستیک ترانس آمیناز سرم” است. این آنزیم در کبد و قلب یافت می‌شود و افزایش آن در خون، نشان‌دهنده آسیب‌های احتمالی کبد است. آزمایش SGOT با نام AST هم شناخته می‌شود.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی آزمایش SGOT یا AST و تفسیر نتایج آن بپردازیم. اگر به دنبال یک راهنمای جامع برای بررسی سلامتی کبد خود هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

آزمایش SGOT یا AST چیست؟

SGOT یکی از علائم اختصاری آزمایش خون است. این تست به بررسی میزان آنزیم SGOT یا همان AST در خون می‌پردازد. این آنزیم بیشتر در کبد و قلب یافت می‌شود. در حالت عادی، مقدار SGOT در خون، پایین است؛ اما در صورت داشتن آسیب‌های کبدی، ممکن است حجم این آنزیم در خون، افزایش پیدا کند.

SGOT در آزمایش خون چیست

آزمایش AST به تنهایی نمی‌تواند آسیب‌های کبدی را تشخیص دهد. زیرا همان‌طور که اشاره شد، این آنزیم علاوه بر کبد، در قلب، ماهیچه‌ها و کلیه‌ها هم یافت می‌شود. به همین دلیل، در کنار این تست، از آزمایش ALT هم استفاده می‌شود.

در صورتی که مقدار آنزیم‌های AST و ALT به صورت همزمان بالا باشد، احتمال آسیب کبدی به مقدار زیادی، افزایش پیدا می‌کند.

برخی از حقایق سریع در رابطه با آنزیم SGOT عبارتند از:

  1. SGOT به عملکرد سلول‌های کبدی کمک می‌کند.
  2. SGOT همچنین به میزان کم به قلب و کلیه کمک می‌کند.
  3. سطح پایین SGOT در خون نسبتا شایع است و جای نگرانی نیست.

آزمایش SGOT چه کاربردی دارد؟

آزمایش SGOT به پزشک در تشخیص آسیب کبدی یا بیماری‌های کبد، کمک می‌کند. این تست همچنین در ارزیابی سلامت کبد برای افرادی که قبلا به بیماری هپاتیت C مبتلا شده‌اند، به کار می‌رود.

آنزیم SGOT ناحیه‌های مختلف بدن از قبیل کبد، قلب، ماهیچه‌ها و مغز یافت می‌شود. در صورت بروز آسیب در هر یک از این مناطق، ممکن است سطح این آنزیم افزایش پیدا کند. به عنوان مثال، ایست قلبی یا آسیب عضلانی، می‌توانند باعث بالا رفتن سطح SGOT در خون شود.

اگر پزشک به قصد بررسی آسیب‌های کبدی، آزمایش SGOT را تجویز کند، حتما در کنار آن، باید آزمایش ALT را هم درخواست نماید. ALT یک شاخص قطعی‌تر برای بیماری‌های کبد محسوب می‌شود.

آزمایش SGOT در چه مواردی تجویز می‌شود؟

پزشک ممکن است در صورت مشاهده علائم آسیب کبدی، آزمایش SGOT یا AST را تجویز کند. این نشانه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • زردی پوست یا چشم‌ها که یرقان نامیده می‌شود
  • خستگی مفرط
  • احساس ضعف
  • تورم در ناحیه شکم
  • دل درد
  • از دست دادن اشتها
  • خارش پوست
  • ادرار تیره
  • مدفوع روشن
  • تورم در پاها
  • کبودی پوست

علاوه بر علائم آسیب کبدی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، پزشک ممکن است آزمایش SGOT را در شرایط زیر هم تجویز کند:

  • قرار گرفتن در معرض ویروس هپاتیت
  • مصرف زیاد الکل
  • مصرف داروهایی که ممکن است به کبد آسیب برسانند
  • داشتن سابقه خانوادگی بیماری‌های کبد
  • اضافه وزن
  • دیابت یا سندروم متابولیک
  • ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی

آزمایش AST همچنین بخشی از یک پانل متابولیک جامع است. پزشک شما از این این آزمایش خون، به عنوان بخشی از یک معاینه معمول استفاده می‌کند.

چگونه برای آزمایش SGOT آماده شویم؟

آزمایش SGOT یک آزمایش خون ساده است که از نظر پزشکی، نیاز به هیچ آمادگی خاصی برای انجام آن ندارید. با این‌حال، مراحل زیر می‌توانند در آسان‌تر کردن روند این آزمایش، به شما کمک کنند:

از دو روز قبل از آزمایش، مصرف هر گونه داروی بدون نسخه از جمله استامینوفن را قطع کنید. در صورتی که این داروها را مصرف کرده‌اید، قبل از انجام آزمایش SGOT، پزشک را در جریان قرار دهید.

آماده شدن برای آزمایش SGOT

شما باید قبل از انجام آزمایش، به پزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید اطلاع دهید تا هنگام خواندن نتایج، آن‌ها را در نظر بگیرند.

بهتر است قبل از انجام این آزمایش، مقدار زیادی آب بنوشید. این موضوع سبب می‌شود تکنسین مراقبت‌های پزشکی، راحت‌تر بتواند خون شما را بگیرد.

مانند سایر آزمایش‌های خون، برای آزمایش SGOT هم تکنسین با استفاده از یک سرنگ، مقداری از خون شما را گرفته و در یک لوله آزمایش یا ویال می‌ریزد. سپس نمونه خون به آزمایشگاه ارسال شده و نتیجه، چند روز بعد به شما تحویل داده می‌شود.

انجام آزمایش SGOT یا AST عوارض جانبی ندارد. ممکن است تا چند دقیقه بعد از خون‌گیری، احساس سبکی سر یا سرگیجه داشته باشید. در این صورت، بهتر است بنشینید و از تکنسین بخواهید برای شما یک لیوان آب بیاورد.

تفسیر نتایج آزمایش SGOT یا AST

نتیجه این آزمایش، مقدار آنزیم SGOT موجود در خون شما را در یکی از وضعیت‌های پایین، نرمال و بالا طبقه‌بندی می‌کند. رنج نرمال این آنزیم در آزمایش‌های مختلف، متفاوت است. با این حال، مقادیر زیر به عنوان SGOT طبیعی، در نظر گرفته می‌شوند:

  1. 10 تا 40 واحد در هر لیتر خون برای مردان
  2. 9 تا 32 واحد در هر لیتر خون برای زنان
اگر مقدار SGOT خون شما بالا باشد، به این معنی است که یکی از اندام‌ها یا ماهیچه‌های تولید کننده این آنزیم، با آسیب احتمالی مواجه شده است. کبد، کلیه‌ها، مغز، قلب و … از جمله این اندام‌ها محسوب می‌شوند.

نکته: پزشکان مقدار SGOT بیشتر از 50 را برای مردان و بیشتر از 45 را برای زنان، به عنوان SGOT بالا تفسیر می‌کنند.

در صورتی که نتایج آزمایش‌های AST و ALT به صورت همزمان بالا باشد، فرد ممکن است با یکی از موارد زیر درگیر باشد:

  • هپاتیت حاد ویروسی A یا هپاتیت B
  • فروپاشی سیستم گردش خون
  • آسیب گسترده کبدی که معمولا بر اثر مصرف بیش از حد داروهایی مانند استامینوفن ایجاد می‌شود
  • بیماری کیسه صفرا
  • سرطان

سایر آزمایش‌های مرتبط با SGOT

پزشک اغلب تست‌هایی را که با آزمون SGOT مطابقت دارند تجویز می‌کند. این آزمایشات برای کمک به تشخیص مناسب و تعیین دوره درمان است. این آزمون‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

تعداد پلاکت: سطوح پلاکت پایین ممکن است نشان دهنده بیماری کبدی یا در حین بارداری، نشان‌دهنده‌ی سندرم HELLP باشد.

پانل انعقاد: این آزمایش، عملکرد پروتئین‌هایی را که در کبد تولید می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند.

پانل متابولیک کامل: این آزمایش ارزیابی می‌کند که کلیه‌ها و کبد چگونه کار می‌کنند. همچنین سطوح الکترولیت‌ها را نشان می‌دهد.

تست بیلیروبین: این بررسی سطح گلبول‌های قرمز که در کبد تجزیه می شوند را نشان می‌دهد.

تست گلوکز: هنگامی که کبد به خوبی کار نمی‌کند، سطح گلوکز ممکن است کم باشد.

کلام آخر

آزمایش SGOT یک آزمایش خون است که برای تشخیص آسیب‌های کبدی، تجویز می‌شود. این تست، مقدار آنزیم SGOT یا AST را در خون اندازه‌گیری می‌کند. این آنزیم به صورت گسترده در کبد، قلب، مغز، ماهیچه‌ها و … یافت می‌شود.

در این مقاله به بررسی آزمایش SGOT و تفسیر نتایج آن پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

وقتی سطح AST یا SGOT بالا است به چه معناست؟

در صورتی که مقدار آنزیم SGOT در خون شما بالا باشد، به معنی آسیب دیدن یکی از اندام‌های تولید کننده این آنزیم از جمله کبد، قلب، مغز و … است.

چه سطحی از AST نشان دهنده آسیب کبدی است؟

بالا بودن AST به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده آسیب قطعی کبدی باشد. در صورتی که نتیجه آزمایش ALT هم همزمان بالا باشد، آسیب کبدی قطعی است.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline medicalnewstoday webmd
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x