درد سیاتیک چند روز طول می کشد؟ روش درمان و کاهش درد

سیاتیک نامی است که به درد ناشی از تحریک عصب سیاتیک داده می‌شود. هر چیزی که این عصب را تحریک کند می‌تواند باعث درد از خفیف تا شدید شود. سیاتیک معمولا در اثر عصب فشرده در ستون فقرات ایجاد می‌شود.

غالبا اصطلاح سیاتیک با درد عمومی کمر اشتباه گرفته می‌شود. با این حال، سیاتیک فقط به پشت محدود نمی‌شود. عصب سیاتیک طولانی‌ترین و وسیع‌ترین عصب بدن انسان است.

این عصب از قسمت تحتانی کمر، از طریق باسن و پایین پاها انجام می‌شود و دقیقا تا زیر زانو پایان می‌رود. این عصب چندین عضله در پاها را کنترل می‌کند و باعث ایجاد حساسیت به پوست پا و اکثر قسمت پایینی می‌شود.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی سیاتیک و تمام موضوعات مربوط به آن بپردازیم. اگر شما هم به تازگی در رابطه با این درد مرموز کنجکاو شده‌اید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

حقایق سریع درباره سیاتیک

سیاتیک یک بیماری نیست، بلکه نشانه‌ای از مشکل دیگر مربوط به عصب سیاتیک است. برخی از کارشناسان تخمین می‌زنند که تا 40 درصد از افراد حداقل یک بار در زندگی خود سیاتیک را تجربه می‌کنند.

حقایقی درباره سیاتیک

  • عصب سیاتیک طولانی ترین عصب در بدن انسان است.
  • شایع‌ترین علت سیاتیک، دیسک تضعیف شده (فتق) است.
  • درمان رفتارشناختی می‌تواند در بعضی افراد، درد ناشی از سیاتیک را کنترل کند.
  • سیاتیک یک بیماری نیست، یک علامت است.
به طور معمول، سیاتیک فقط روی طرف بدن شما تأثیر می‌گذارد. سیاتیک اغلب در مواردی اتفاق می‌افتد که دیسک فتق، استخوان در ستون فقرات یا باریک شدن ستون فقرات (تنگی ستون فقرات) بخشی از عصب را فشرده می‌کند. این باعث التهاب، درد و غالبا بی‌حسی در پای آسیب دیده می‌شود.

اگرچه درد همراه با سیاتیک می‌تواند شدید باشد، اما اکثر موارد در طی چند هفته با درمان‌های غیر جراحی برطرف می‌شود. افرادی که سیاتیک شدید دارند که با ضعف قابل توجه پا یا تغییر روده یا مثانه همراه است، ممکن است نیازمند جراحی شوند.

علائم سیاتیک

دردی که از ستون فقرات تحتانی (کمر) شما به سمت باسن و پایین عقب پای شما ساطع می‌شود، مشخصه شاخص سیاتیک است. ممکن است ناراحتی را تقریبا در هر نقطه در امتداد مسیر عصبی احساس کنید. اما احتمال دارد که مسیری را از کمر به پشت، باسن و پشت ران و ماهیچه ساق پای خود دنبال کنید.

درد سیاتیک چقدر طول می‌کشد؟

درد می‌تواند به طور گسترده‌ای متفاوت باشد. از یک درد خفیف گرفته تا درد شدید، احساس سوزش یا درد تحریک کننده. گاهی اوقات می‌تواند احساس تلق تلق شدگی یا شوک الکتریکی داشته باشد. هنگام سرفه یا عطسه می‌تواند بدتر شود و نشستن طولانی‌مدت می‌تواند علائم را تشدید کند.
معمولا فقط یک طرف بدن شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. برخی از افراد همچنین در پای آسیب دیده، بی‌حس، سوزن سوزن شدن یا ضعف عضلات دارند. ممکن است در یک قسمت از پای خود درد داشته باشید و در قسمت دیگر بی‌حسی.

علائم اصلی درد تیرکشیدن در هر نقطه در امتداد عصب سیاتیک است. از قسمت پایین پشت، از طریق باسن و پایین پشت هر یک از پاها. سایر علائم شایع سیاتیک شامل موارد زیر است:

  • بی‌حسی در پا در امتداد عصب
  • احساس سوزن سوزن شدن (پین و سوزن) در پا و انگشتان پا
  • این درد می‌تواند در شدت متفاوت باشد و ممکن است با نشستن برای مدت طولانی تشدید شود.

درد سیاتیک چند روز طول می کشد ؟

درد سیاتیک می‌تواند به علت عوامل مختلفی ایجاد شود و مدت زمان آن بستگی به این عوامل داشته باشد؛ ولی در بیشتر موارد، سیاتیک به خودی خود از بین می‌رود. در اکثر موارد، جراحی لازم نیست. حدود نیمی از افراد طی 6 هفته بهبود می‌یابند. البته می‌تومانید با استفاده از درمان‌هایی که در ادامه همین مقاله آورده خواهند شد، حتی دوره درد سیاتیک را به کمتر از این زمان نیز کاهش دهید.

درد سیاتیک چقدر طول می‌کشد

همچنین با استفاده از برخی از رفتارهای درست و بایدها و نبایدها، می‌توانید تا حدودی از برزو درد سیاتیک نیز جلوگیری کنید.

در زیر به برخی از عوامل ایجاد کننده درد سیاتیک و مدت زمان معمول آن اشاره می‌شود:

  • انسداد یا فشار بر روی عصب: این ممکن است به علت فشرده شدن مهره‌های ستون فقرات یا آسیب به عصب باشد. اگر این عامل مشکل باشد، درد ممکن است تا چند هفته یا حتی چند ماه طول بینجامد.
  • التهاب عصب: اگر عصب سیاتیک به دلیل التهاب در اطراف آن تحت فشار قرار بگیرد، مدت زمان درد معمولاً کوتاه‌تر است و ممکن است با درمان مناسب بهبود یابد.
  • فشار مستقیم بر عصب: برخی فعالیت‌ها یا بعضی شرایط مانند موارد ذکر شده در زیر می‌توانند منجر به فشار مستقیم بر عصب سیاتیک شوند:
    • فشار به کمر برای بلند کردن اجسام سنگین
    • انجام ورزش‌های سنگین
    • عدم توجه به وضعیت بدنی در هنگام خواب، نشستن و کار کردن
    • عدم توجه به توصیه‌های درمانی
    • افزایش فشارهای روانی و روحی مانند استرس زیاد
    • عدم توجه به علائم جدید (به عنوان مثال ایجاد بی‌حسی در پاها)

(در صورت توجه نکردن و تکرار این فعالیت ها، طول دوره و شدت درد می تواند افزاش یابد. )

  • شدت درد: شدت درد نیز مدت زمان درد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درد خفیف‌تر ممکن است مدت کوتاه‌تری ادامه داشته باشد.
  • درمان: درمان مناسب می‌تواند به بهبود سریع‌تر درد کمک کند. درمان‌های غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، داروها، تزریق‌های استروئیدی و مراقبت‌های تخصصی ممکن است به کاهش درد و بهبود وضعیت منجر شوند.

بنابراین، مدت زمانی که درد سیاتیک طول می‌کشد، بسیار متغیر است و بستگی به عوامل مختلفی دارد. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، مشورت با پزشک متخصص یا متخصص فیزیوتراپی لازم است.

درد سیاتیک اگر حاد باشد و درمان نشود نهایتا به سیاتیک مزمن تبدیل شود. در این صورت درد به صورت منظم وجود خواهد داشت و به خوبی به درمان پاسخ نخواهد داد و به بیماری مادم العمر تبدیل خواهد شد.
درد اگر بیش از 3 ماه طول بکشد بیماری مزمن نامیده می شود.

درد سیاتیک در دوران بارداری چقدر طول می کشد؟

سیاتیک در بارداری نیز ممکن است ایجاد شود. در دوران بارداری، تغییرات در بدن مثل افزایش وزن و تغییرات در موقعیت مهره‌های فقرات و یا فشار کودک به عصب سیاتیک می‌توانند باعث درد سیاتیک شوند. از این رو مدت زمان درد سیاتیک در دوران بارداری با توجه به علت آن ممکن است متغیر باشد.

به طور کلی اگر درد سیاتیک ناشی از فشار روی عصب به علت تغییرات در مهره‌های فقرات یا عضلات باشد، ممکن است تا پایان دوران بارداری ادامه داشته باشد و بعد از زایمان کاملا بهبود یابد.. این دردها را می توان در دوران بارداری با ورزش های مخصوص و یوگا کاهش داد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

سیاتیک خفیف معمولا با گذشت زمان از بین می‌رود. اگر اقدامات خود مراقبتی نتواند علائم شما را کاهش دهد یا اگر درد شما بیش از یک هفته ادامه داشته باشد و اگر شدید باشد یا به تدریج بدتر شود، با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت بروز موارد زیر به دنبال فوریت‌های پزشکی باشید:

  • درد ناگهانی و شدید در کمر یا پا و بی‌حسی یا ضعف عضلانی در پای خود دارید
  • درد ناشی از آسیب شدید، مانند یک تصادف رانندگی است
  • در کنترل روده یا مثانه مشکل دارید.

عوارض سیاتیک

اگرچه بیشتر افراد به طور کامل از سیاتیک بهبود می‌یابند، اما سیاتیک بدون درمان، اغلب به طور بالقوه می‌تواند باعث آسیب دائمی عصب شود. اگر موارد زیر را دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • از دست دادن حس در پای آسیب‌دیده
  • ضعف در پای آسیب‌دیده
  • از بین رفتن عملکرد روده یا مثانه

جلوگیری از سیاتیک

همیشه نمی‌توان از بروز سیاتیک جلوگیری کرد و ممکن است بیماری عود کند. موارد زیر می‌توانند نقش اساسی در محافظت از کمر شما داشته باشند:

  • به طور منظم ورزش کنید. برای قوی نگه داشتن کمر، به عضلات اصلی خود یعنی عضلات موجود در شکم و کمر که برای وضعیت مناسب و تراز کردن مناسب هستند، توجه ویژه‌ای کنید. از پزشک خود بخواهید فعالیت‌های خاصی را توصیه کند.
  • هنگام نشستن وضعیت مناسب را حفظ کنید. صندلی با پشتیبانی کمر، زیر بغل و پایه چرخان خوب را انتخاب کنید. در نظر بگیرید که یک بالش یا حوله رول‌شده را در قسمت کوچک پشت خود قرار دهید تا منحنی طبیعی آن حفظ شود. زانو و باسن را در سطح خود نگه دارید.
  • از مکانیک بدن خوب استفاده کنید. اگر مدت طولانی ایستاده‌اید، گاه به گاه یک پا را روی صندلی یا یک تکیه‌گاه یا جعبه کوچک استراحت دهید. وقتی چیزی سنگین را بلند می‌کنید، اجازه دهید اندام تحتانی، کار را انجام دهد. مستقیم و پایین حرکت کنید پشت خود را صاف نگه دارید و فقط در زانو خم شوید. بار را نزدیک بدن خود نگه دارید. از بلند کردن و پیچاندن همزمان خودداری کنید. اگر جسم سنگین است یا فاقد جای دست، از کسی برای کمک کردن برای بلند کردن آن کمک بخواهید.

تشخیص سیاتیک

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است قدرت عضلات و رفلکس‌های شما را بررسی کند. به عنوان مثال، ممکن است از شما خواسته شود که روی انگشتان پا یا پاشنه پا قدم بزنید، از حالت چمباتمه بلند شوید و در حالی که روی پشت شما دراز کشیده‌اید، یک بار پا را بلند کنید. درد ناشی از سیاتیک معمولا در طی این فعالیت‌ها بدتر می‌شود.

تشخیص سیاتیک

آزمایش‌های تصویربرداری

بسیاری از افراد دیسک‌های فتق و یا اسپور استخوان دارند که در پرتوهای X و سایر آزمایش‌های تصویربرداری ظاهر می‌شوند اما هیچ علائمی ندارند. بنابراین پزشکان معمولا این آزمایشات را سفارش نمی‌دهند، مگر اینکه درد شما شدید باشد، یا طی چند هفته بهبود نیابد.

  • اشعه ایکس. اشعه X از ستون فقرات شما ممکن است رشد بیش از حد استخوان (استخوان) را نشان دهد که ممکن است بر روی عصب فشرده شود.
  • MRI . در این روش از امواج مغناطیسی و رادیویی قدرتمند برای تولید تصاویر مقطعی از پشت شما استفاده می‌شود. MRI تصاویر دقیقی از بافت‌های استخوانی و نرم مانند دیسک فتق تولید می‌کند. در طول آزمایش، شما روی یک میز که در دستگاه MRI حرکت می‌کند، دراز می‌کشید.
  • سی تی اسکن. هنگامی که از CT برای تصویربرداری از ستون فقرات استفاده می‌شود، ممکن است قبل از اینکه پراش اشعه X انجام شود، یک ماده حاجب تزریق شده در کانال ستون فقرات خود تزریق کنید – روشی به نام میلوگرام. سپس رنگ در اطراف نخاع و اعصاب نخاعی شما گردش می‌کند، که در اسکن به رنگ سفید ظاهر می‌شود.
  • الکترومیوگرافی. این آزمایش ضربان‌های الکتریکی تولید شده توسط اعصاب و واکنش عضلات شما را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش می‌تواند فشرده‌سازی عصبی ناشی از دیسک فتق یا تنگ شدن کانال ستون فقرات شما (تنگی نخاع) را تأیید کند.

درمان سیاتیک

اگر درد شما با اقدامات مراقبت از خود بهبود نیابد، پزشک ممکن است برخی از درمان‌های زیر را توصیه کند:

داروها

انواع داروهایی که ممکن است برای درد سیاتیک تجویز شود عبارتند از:

  • ضد التهاب
  • شل کننده‌های عضلانی
  • مواد مخدر
  • ضد افسردگی‌های سه حلقه ای
  • داروهای ضد تشنج

فیزیوتراپی

پس از بهبود درد حاد، پزشک یا یک فیزیوتراپی می‌تواند برنامه توانب‌خشی را برای کمک به شما در جلوگیری از صدمات بعدی طراحی کند. این، به طور معمول شامل تمریناتی برای اصلاح وضعیت بدن، تقویت عضلات پشتی و تقویت انعطاف پذیری شما است.

درمان سیاتیک با فیزیوتراپی

تزریق استروئید

در بعضی موارد، پزشک شما ممکن است تزریق داروی کورتیکواستروئیدی را به نواحی اطراف ریشه عصبی درگیر توصیه کند. کورتیکواستروئیدها با سرکوب التهاب در اطراف عصب تحریک شده به کاهش درد کمک می‌کنند.

تزریق استروئید

این تأثیرات معمولا طی چند ماه از بین می‌روند. تعداد تزریق استروئیدی که می‌توانید دریافت کنید محدود است، زیرا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی هنگام تزریق بیش از حد زیاد می‌شود.

عمل جراحی

این گزینه معمولا برای زمانی اختصاص داده می‌شود که عصب فشرده شده باعث ضعف قابل توجهی، از بین رفتن روده یا کنترل مثانه شود یا هنگامی که دردی دارید که به تدریج بدتر می‌شود یا با سایر روش‌های درمانی بهبود نمی‌یابد.

جراحان می‌توانند استخوان یا بخشی از دیسک فتق را جدا کنند که روی عصب منقبض شده فشار می‌آورد.

سبک زندگی و داروهای خانگی

برای اکثر افراد، سیاتیک به اقدامات مراقبت از خود پاسخ می‌دهد. اگرچه استراحت برای یک روز یا همین حدود ممکن است باعث تسکین شود، عدم تحرک طولانی مدت باعث تشدید علائم و نشانه‌های شما می‌شود. سایر روش‌های مراقبت از خود که ممکن است به شما کمک کند شامل موارد زیر است:

  • سردپیچی کردن. در ابتدا، ممکن است با چندین بار در روز از یک بسته سرد که در منطقه دردناک قرار می‌دهید، درد تسکین پیدا کند. از یک بسته یخ یا یک بسته نخود یخ زده پیچیده شده در یک حوله تمیز استفاده کنید.
  • گرم‌پیچی کردن. بعد از دو تا سه روز، گرما را در مناطقی که صدمه دیده است اعمال کنید. از بسته‌های گرم، یک چراغ گرم یا یک پد گرمکن در پایین‌ترین تنظیم استفاده کنید. اگر همچنان درد دارید، بسته‌های گرم و سرد را به طور متناوب امتحان کنید.
  • کشش. حرکات کششی برای کمر شما می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و ممکن است به تسکین فشرده‌سازی ریشه عصبی کمک کند. در حین کشش از تکان خوردن، تندرست و پیچ خوردن خودداری کنید و سعی کنید حداقل 30 ثانیه این کشش را نگه دارید.
  • داروهای بدون نسخه. داروهای تسکین دهنده درد مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم گاهی برای سیاتیک مفید هستند.

درمان گیاهی سیاتیک

از داروهای گیاهی معمول برای درمان سیاتیک می‌توان زردچوبه، گل همیشه بهار کوهی، سیر، گیاه راعی (گیاه سنت جونز ورت) و سیاه دانه را نام برد. از نظر تجربی، سیاه دانه در درمان سیاتیک بسیار موثر است.

  • سیاه دانه

مصرف غذایی جوشانده سیاه دانه به همراه کمی عسل و همچنین ماساژ با روغن سیاه دانه می تواند درد سیاتیک را آرام کند.

سیاه دانه در درمان سیاتیک موثر است

  •  زردچوبه

زرد چوبه به عنوان یک داروی مهم در طب سنتی و پزشکی استفاده می‌شود. دیفرولویل متان عامل ضد التهابی زرد چوبه است و معمولا تحت عنوان کورکومین شناخته شده است.

زردچوبه در درمان سیاتیک نقش دارد

استفاده از زردچوبه زمانی که حرارت می بیند، ممکن است برای کسانی که مشکلات روده ادارند و یا زنان یائسه خوب نباشد. همینطور افرادی که مبتلا به بیماری کیسه صفرا هستند باید از مصرف زردچوبه خودداری کنند.

  • آرنیکا (گل همیشه بهار کوهی)

آرنیکا یا گل همیشه بهار کوهی برای رفع کبودی و آسیب عضلانی که در ورزش رخ می دهد و کمر درد استفاده می شود.

آرنیکا و درمان درد سیاتیک

اگر این گیاه در درمان پارگی عضلانی موثر باشد می تواند آسیب و استرس وارده بر عضلات نزدیک عصب سیاتیک را نیز درمان کند. این گیاه نباید به صورت خوراکی مصرف شود و باید به صورت موضعی فشرده شده استفاده شود.

  • سیر

 سیر را به شکل جامد یا به عنوان شیر سیر (دو حبه له شده سیر در نیم فنجان شیر) دو بار در روز مصرف شود، که کمک به درمان سیاتیک می‌کند.

نقش سیر در درمان درد سیاتیک

  • گیاه راعی

عامل ضد التهابی آن هایپرفورین است و در درمان سیاتیک ناشی از آسیب عضلانی موثر است. زغال اخته و گیاه کراتوم هر دو داروی مسکن قوی هستند در صورت استفاده ی نادرست و یا بیش از حد می توانند مضر باشند.

گیاه راعی و درمان درد سیاتیک

هر کسی که این داروها را مصرف می کند باید تحت نظارت پزشک باشد.

  • زغال اخته

این گیاه به عنوان سم ماهی فلوریدا نیز شناخته شده است (زیرا مردم بومی از عصاره ی آن که شامل توکسین روتنون است، برای آرام کردن ماهی در آب، به منظور شکار راحت تر استفاده می کنند).

زغال اخته برای درمان درد سیاتیک موثر است

به طور سنتی برای درمان درد عصبی، مانند درد دندان و موارد شدید تر سیاتیک استفاده می شود. این گیاه حاوی تعدادی آلکالوئیدها می باشد در دوز زیاد می تواند برای انسان سمی باشد. به نظر می رسد که خواص آرام بخش و ضد اسپاسم به دلیل وجود یک یا چند کانابینوئید است.

کسانی که به داروهای فعال کننده عصبی حساس هستند، به خصوص کودکان و زنان باردار یا مسن، باید از مصرف آن اجتناب کنند. عرق کردن، لرزش و بی حسی از علائم مصرف بیش از حد دارو است.

  • کراتوم

کراتوم درختی از خانواده قهوه است و در مناطق گرمسیر جنوب شرقی آسیا رشد می کند. گیاه کراتوم برای تسکین دردهای مزمن، اضطراب و بی خوابی استفاده می شود و یک آرام بخش موثربرای درمان سیاتیک می باشد.

سیاتیک یکی از دردهای شایع است که بیشتر افراد در طول زندگی، ممکن است آن را تجربه کند. در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل به بررسی سیاتیک، علائم آن، علل بروز و نحوه درمان این درد بپردازیم.

در صورتی که هم‌چنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x