معرفی 30 مورد از انواع دمنوش های مفید برای بدن

وقتی صحبت از دمنوش های مفید برای بدن در میان باشد، اکثر ایرانی‌ها به یاد گل‌گاوزبان و دمنوش‌هایی از این دست می‌افتند. اما باید بدانید که دنیای طب سنتی، مملو از پیشنهادهای مختلف برای تهیه دمنوش با خاصیت‌های مختلف است.

برای مثال مطالعه‌ای در سال 2016 ثابت کرد که استفاده از 1 تا 3 فنجان دمنوش چای سبز به صورت روزانه خطر حمله قلبی تا 20% و خطر سکته مغزی را تا 35% کاهش می‌دهد.

در نتیجه استفاده از این منابع طبیعی می‌تواند جایگزین مناسبی برای برخی از داروهای شیمیایی باشد. در این مقاله از ایده آل مگ با 30 مورد از دمنوش های مفید برای بدن آشنا خواهید شد.

دمنوش‌های مفید برای معده

احتمالا بسیاری از شما از خودتان می‌پرسید که چه دمنوشی برای بدن خوب است و این نوشیدنی‌های طبیعی که خاصیتی برای ما دارند.

اجازه دهید بررسی این موضوع را با 5 مورد از دمنوش های پرخاصیت برای معده شروع کنیم تا در انتها علاوه بر آشنایی با تعداد زیادی از نوشیدنی‌های طبیعی متفاوت، خواص هر کدام را نیز بشناسید.

چای سبز

چای سبز به خاطر بسیاری از فواید سلامتی بالقوه‌ای که دارد، به شدت مورد تحقیق و توجه کارشناسان قرار گرفته است. این نوشیدنی از لحاظ تاریخی به عنوان یک درمانگر طبیعی برای اسهال و عفونت هلیکوباکتر پیلوری (سویه‌ای از باکتری که می‌تواند باعث درد معده، حالت تهوع و نفخ شود)، استفاده می‌شده است.

دمنوش چای سبز برای معده

یک مطالعه روی 42 نفر نشان داده که چای سبز به طور قابل توجهی دفعات و شدت اسهال ناشی از پرتودرمانی را کاهش می‌دهد. همچنین این نمونه از دمنوش های مفید برای بدن در درمان زخم معده نیز شناخته شده است.

به خاطر داشته باشید که برای دریافت خواص آن بهتر است 1 تا 2 فنجان (240-475 میلی‌لیتر) چای سبز را در روز مصرف کنید؛ زیرا مصرف بیش از حد آن به دلیل محتوای بالای کافئینی که دارد با عوارض جانبی مانند حالت تهوع و ناراحتی معده همراه خواهد بود.

چای زنجبیلی

ریشه زنجبیل که به عنوان یکی از بهترین دمنوش های تسکین دهنده معده شناخته می‌شود، برای کاهش درد، گرفتگی عضلات، نفخ و التهاب به شما کمک خواهد کرد.

چای زنجبیل برای ناراحتی معده

فقط کافی است مقداری از این ماده را به دمنوش چای سیاه خود اضافه کنید. چای زنجبیل آماده شده برای رفع حالت تهوع و ناراحتی‌های معده گزینه‌ای بسیار عالی است.

این گزینه معمولا به زنان بارداری که با تهوع صبحگاهی روبرو شده‌اند و کسانی که با مصرف دارو دچار چنین حالتی می‌شوند، توصیه شده است.

همچنین می‌تواند برای افرادی که به بیماری حرکتی مبتلا هستند، پیشنهاد خوبی باشد. چای زنجبیل به دلیل تأثیر مستقیم بر کاهش IBS، کاهش نفخ و استفاده از این خواص ضد التهابی برای منظم کردن و تحریک عملکرد معده، شناخته شده است.

دمنوش شیرین بیان

در حالی که طعم شیرین بیان برای همه خوشایند نیست، اما می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های برای رفع درد معده باشد. دمنوش شیرین بیان از دم کردن ریشه این گیاه به دست می‌آید. تهیه این دمنوش یک روش باستانی چینی و مصری بوده که به خاطر جادوی دارویی خود مشهور شده است.

دمنوش ریشه شیرین بیان

این مورد از دمنوش های مفید برای بدن می‌تواند بر سیستم گوارش ما تاثیر گذاشته و خواص ضد التهابی را به همراه داشته باشد. دمنوش شیرین بیان پس از مصرف می‌تواند به سرعت اثر تسکین دهندگی خود را نشان دهد و در درازمدت به درمان معده ما را تضمین کند.

برای کسانی که به طور منظم از سوء هاضمه رنج می‌برند، استفاده از این دمنوش یک پیشنهاد غیر قابل چشم پوشی است. مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن روزانه یک فنجان دمنوش شیرین بیان به کاهش تاثیر سوء هاضمه کمک شایانی می‌کند.

دمنوش نعنا

این دمنوش را می‌توان از برگ‌های تازه نعنا تهیه کرد. بسته به سلیقه خودتان می‌توانید کمی دارچین، هل و یا گل سرخ هم به آن اضافه کنید.

دمنوش نعنا یکی از بهترین دمنوش ها برای بدن

دمنوش مورد نظر برای کاهش درد معده در بزرگسالان و کودکان (مقدار مدیریت شده آن) شناخته شده است. نعناع علاوه بر مشخص کردن و از بین بردن درد، می‌تواند ماهیچه‌های روده را شل کرده و جریان صفرا را افزایش دهد تا هضم سریع‌تر اتفاق بیفتد.

دمنوش بابونه

بابونه به عنوان یک ماده آرام بخش شناخته می‌شود و می‌تواند یکی از بهترین دمنوش‌های شفابخش به شما بیاید. خوب است بدانید که این گیاه سرشار از فلاونوئیدها است که به سلامت و تندرستی کلی بدن ما کمک می‌کنند.

دمنوش بابونه برای سلامتی معده

این نمونه از دمنوش های مفید برای بدن، با خواص آرام بخش طبیعی خود، دستگاه گوارش ما را به سمت خنک شدن دعوت می‌کند و ناراحتی ناشی از گازها، نفخ، سوء هاضمه، حالت تهوع و اسهال را کاهش می‌دهد.

بهترین دمنوش‌ها برای ریه

یکی از سوالات مکرر افراد در هوای آلوده این است که برای سلامتی چه دمنوشی بخوریم؛ زیرا ترجیح می‌دهند به جای استفاده از داروهای شیمیایی، با روش‌های جایگزین طبیعی سلامت خود را تضمین کنند.

از آنجایی که آلودگی هوا تاثیر زیادی بر ریه ما دارد، در ادامه 5 نوع از بهترین دمنوش‌های برای ریه را با هم مرور می‌کنیم:

دمنوش زردچوبه زنجبیل

شاید در نگاه اول علاقه‌ای به این نوشیدنی نداشته باشید؛ اما بد نیست بدانید که زردچوبه حاوی کورکومین و ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد سرطان و همچنین دارای خواص ضد سمی است.

دمنوش زردچوبه و زنجبیل

این ماده به حذف سموم مضر از بدن کمک می‌کند و در عین حال از اندام‌های ما در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی محافظت می‌کند. علاوه بر این، زنجبیل به درمان حالت تهوع ناشی از دود زیاد نیز کمک خواهد کرد.

پس اگر در شرایطی قرار دارید که دود زیادی را به ریه‌های خود راه می‌دهید، صرف نظر از مزه آن، استفاده حداقل دو بار در هفته دمنوش زردچوبه و زنجبیل را در دستور غذایی خود لحاظ کنید.

دمنوش لیمو، زنجبیل و نعنا

ترکیب چای سیاه به اضافه لیمو، زنجبیل و نعنا یکی دیگر از دمنوش های مفید برای بدن است به عنوان طبیعی‌ترین پاک‌کننده‌ها به حساب می‌آیند.

دمنوش لیمو و زنجبیل و نعنا برای سلامتی ریه

این ترکیب ادرارآور با آنتی اکسیدان‌هایی که در خود جای داده به سم‌زدایی بدن کمک فراوانی می‌کنند. لیموی موجود در چای ذهن شما را شاداب کرده، زنجبیل به شما انرژی می‌دهد و نعنا می‌تواند گلوی شما را از آلودگی‌ها پاک کند.

دمنوش اکالیپتوس

با شنیدن این نامه ابتدا یاد قطره‌هایی می‌افتیم که زمان سرماخوردگی برای باز کردن مجاری بینی تجویز می‌شوند. همچنین برخی از افراد برگ این گیاه را بخور می‌دهند تا بتوانند راحت‌تر نفس بکشند.

دمنوش اکالیپتوس

جالب است بدانید که برخی از افراد با استفاده از دمنوش اکالیپتوس هم مشکلی ندارند و می‌توانند مزه آن را برای تضمین سلامتی خود، تحمل کنند.

دمنوش اکالیپتوس از برگ‌های درخت اکالیپتوس که مملو از آنتی‌اکسیدان‌های قوی و ترکیبات گیاهی مانند اکالیپتول است، تهیه می‌شود. قابل توجه است که اکالیپتول به درمان علائم آسم هم کمک می‌کند.

انگور کوهی

انگور اورگان برخلاف نامش اصلا انگور نیست. این گیاه نام خود را از میوه ارغوانی رنگ گرفته است که از خوشه گل زرد متراکمی دارد. این میوه‌های خوراکی اغلب به طور سنتی در ترکیب با توت سالال و هاکلبری به عنوان راهی برای داشتن پوست سالم، هضم بهتر، عملکرد کبد و سیستم ایمنی بالا مصرف می‌شود.

همچنین سلامت ریه و سیستم تنفسی انسان را به عنوان یکی از مزیت‌های مهم انگور کوهی در نظر می‌گیرند. این مویه را می‌توان به صورت دمنوش هم استفاده کرد. این نوع از دمنوش های مفید برای بدن را با ریشه میوه تهیه می‌کنند.

چای سیاه

چای سیاه مانند چای سبز از گیاه کاملیا سیننسیس به دست می‌آید. با این حال، برای اکسیداسیون در معرض هوا قرار می‌گیرد و برگ‌های آن قهوه‌ای تیره می‌شوند تا طعم چای تقویت شود. اغلب با سایر عناصر برای تهیه چای مانند صبحانه انگلیسی یا ارل گری ترکیب می‌شود.

چای سیاه یکی از بهترین دمنوش ها برای بدن

چای سیاه حاوی کافئین است و به تسکین مجاری تنفسی به همراه بهبود عملکرد ریه کمک کند. از دیگر مزایای بالقوه آن می‌توان به کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت نوع 2 اشاره کرد.

بهترین دمنوش‌ها برای کبد چرب

وقتی صحبت از دمنوش های مفید برای سلامتی باید موارد مناسب برای کبد چرب را هم در نظر بگیریم؛ زیرا این عارضه می‌تواند بیماری‌های زیادی را با خود به همراه آورد. در نتیجه مواردی که می‌توان به آنها اشاره کرد به این شرح هستند.

دمنوش با کنگر فرنگی

احتمالا به این فکر می‌کنید که کنگر بیشتر یک سبزی است تا یک گیاه برای استفاده در دمنوش‌هایی که مفید واقع می‌شوند. با این وجود، این یک مورد افزودنی خوشمزه برای هر ترکیب چای و دمنوش گیاهی است.

دمنوش با کنگر فرنگی

همچنین یک گزینه عالی برای بهبود عملکرد کبد نیز به حساب می‌آید. به علاوه، کنگر نوعی سبزی خاردار است که می‌توان آن را از تهیه انواع دمنوش های مفید برای بدن تا پخت غذا در نظر گرفت.

البته وقتی نوبت به تقویت سلامت کبد می‌رسد، باید از برگ‌های کنگر استفاده شود تا محافظت در برابر آسیب و تشویق عملکرد صفرا به درستی انجام شوند. کنگر فرنگی همچنین از رشد بافت جدید در کبد ما حمایت می‌کند و به ترمیم و بازسازی آن کمک شایانی خواهد کرد.

دمنوش با ریشه قاصدک

این مورد هم حتما درو از ذهن به نظر می‌رسد؛ چون ما قاصدک را برای آوردن خبرهای خوب به هوا می‌فرستیم. اما جالب است که بدانید گیاه شناسان ریشه قاصدک را بسیار دوست دارند.

دمنوش ریشه قاصدک

این گیاه به خاطر فواید سلامتی بسیاری که دارد معروف شده و یکی از مهم‌ترین این خواص تاثیر مستقیم بر کبد قلمداد می‌شود.

ریشه قاصدک حاوی پلی ساکاریدهایی است که تولید صفرا را افزایش داده و از کبد ما در برابر آسیب پس از نوشیدن الکل بیش از حد محافظت می‌کند. این گیاه همچنین به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و به کاهش التهاب و حفظ سلامت کبد کمک می‌کند.

دمنوش خار مریم

یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان برای تقویت عملکرد کبد، خار مریم است. این گیاه به دلیل یکی از مواد فعال موجود در آن به نام «سیلیمارین» معروف شده است.

دمنوش خار مریم

این ماده گروهی از ترکیبات را در خود دارد که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده، التهاب را کاهش می‌دهد و از کبد ما در برابر آسیب محافظت می‌کند.

این نوع از انواع دمنوش های مفید برای بدن با آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خود، به کبد کمک می‌کنند تا خود را ترمیم کرده و از پیشرفت بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت جلوگیری کند.

دمنوش خار مریم به محافظت از کبد در برابر آسیب الکل نیز کمک می‌کند، به همین دلیل است که به طور سنتی به عنوان یک درمان برای خماری استفاده می‌شود.

دمنوش های با زردچوبه

آیا می‌دانستید که زردچوبه (Curcuma longa) نیز به عنوان یکی از بهترین گیاهان سم زدایی کبد شناخته می‌شود؟ این ماده یک ادویه گیاهی قدرتمند با مواد فعال زرد روشن به نام «کورکومین» است.

دمنوش های زردچوبه

برای قرن‌های متمادی، پزشکان و متخصصان طب سنتی از چای زردچوبه برای بهره وری بیشتر آنتی‌اکسیدان‌ها و اثرات ضد التهابی آن بر روی کبد و بدن استفاده می‌کردند.

استرس اکسیداتیو یک دلیل کلیدی برای آسیب کبدی ناشی از تجمع سموم ناشی از الکل، عفونت‌های ویروسی، آلاینده‌های محیطی و سایر عوامل است.

با دانستن این نکته که توانایی زردچوبه در خنثی کردن سموم بسیار بالاست، می‌تواند این ماده را از قامت یک ادویه ساده برای غذاها بیرون کشیده و در دمنوش های مختلف استفاده کنید.

مطالعات مختلفی برای مشاهده اثرات زردچوبه بر بیماری کبد چرب و سلامت این عضو انجام شده است. به عنوان مثال، یک بررسی نشان داده که فعالیت‌های آنتی اکسیدانی کورکومین بر روی کبد می‌تواند در رفع انواع مختلف اختلالات کبدی مرتبط با اکسیداتیو موثر باشد.

دمنوش های با زنجبیل

قبلا گفتیم که دمنوش های مفید برای بدن با زنجبیل سلامت ریه را تضمین می‌کنند. حالا قصد داریم سلامت کبد چرب را هم به خواص این ماده اضافه کنیم.

دمنوش زنجبیل برای کبد چرب

زنجبیل علاوه بر طعم دادن به نوشیدنی شما، می‌تواند سلامت کبد را بهبود بخشیده و به مدیریت بیماری کبد چرب (NAFLD) کمک کند.

این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن کبدی در سراسر جهان است که با چاقی و مقاومت به انسولین در افراد دیابتی مرتبط است.

در این میان زنجبیل (Zingiber officinale) یک ریشه گیاهی و ادویه کاربردی است که به طور گسترده برای تهیه چای و طعم‌دهی به غذا استفاده می‌شود تا فواید آن برای سلامتی هم مورد استفاده قرار بگیرد.

اشاره کردیم که استفاده از چای زنجبیل و لیمو می‌تواند خواص زیادی را به بدن برساند؛ زیرا مطالعه‌ای در سال 2016 نشان می‌دهد که زنجبیل به مدیریت NAFLD کمک می‌کند.

این ادویه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، جینجرول‌ها، شوگاول‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که جذب گلوکز را بهبود می‌بخشد. در نتیجه می‌تواند با کمک به تنظیم قند خون، به بهبود اختلالات مرتبط با NAFLD در افراد چاق و کسانی که مقاومت به انسولین دارند، کمک کند.

بهترین دمنوش‌ها برای سلامت قلب

زمانی که به دنبال پیدا کردن جواب برای سوال چه دمنوشی برای بدن خوب است هستید، نباید سلامت قلب را فراموش کنید.

دمنوش های مفید برای بدن باید بتوانند این گزینه را نیز پوشش داده و سلامتی این عضو حیاتی بدن را تضمین کنند. ما 5 مورد از این دمنوش‌ها را به شما توصیه می‌کنیم.

چای سفید

چای سفید از جوانه‌های گیاه چای برداشت شده و فقط برای مدت کوتاهی فراوری می‌شود. برخی بر این باورند که این محصول احتمالا خالص‌ترین چای است و برای سلامت کلی قلب توصیه می‌شود.

چای سفید یکی از بهترین دمنوش ها برای بدن

فلاونوئیدها چای سفید برای قلب مفید هستند و با رقیق کردن خون، کاهش فشار آن و کاهش سطح کلسترول بد، به گشاد شدن شریان‌ها کمک می‌کنند. چای سفید نه تنها از قلب، بلکه از کل سیستم گردش خون محافظت خواهد کرد.

اما اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین استفاده می‌کنید یا به کافئین حساس هستید، زمان استفاده از این دمنوش با پزشک خود مشورت کنید.

فراموش نکنید که چای سفید حاوی کافئین است و می‌تواند ضربان قلب شما را افزایش داده یا خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهد. پس در نوشیدن آن زیاده روی نکنید.

چای اولانگ

برای تهیه چای اولانگ (Oolong Tea) برگ‌های له شده چای را که برای مدتی اکسید کرده و سپس حرارت داده و بعد از مدتی مشخص فرایند را متوقف می‌کنند.

چای اولانگ برای سلامتی قلب

یک مطالعه بالینی روی چای اولانگ به عنوان یکی از دمنوش های مفید برای بدن، نشان داد که این نوشیدنی به کاهش سطح کلسترول در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر کمک کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای اطمینان از این نتیجه لازم است؛ اما مطالعات حیوانی هم نشان داده‌اند که اولانگ تری گلیسیرید دارد و مصرف غذا را کاهش می‌دهد. در نتیجه چاقی افراد کنترل می‌شود.

اگر قصد دارید اولانگ بنوشید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین استفاده می‌کنید.

افرادی که آن داروها را مصرف می‌کنند باید همه موارد اضافی را که مصرف می‌کنند (هر نوع گیاه، مکمل، ویتامین و غیره) به پزشک خود اطلاع دهند.

دمنوش جینسینگ

اگرچه این گیاه در ایران کشت نمی‌شود؛ اما بد نیست آن را به عنوان یک رقیق کننده طبیعی خون بشناسید. جینسینگ به طور رسمی توسط سازمان غذا و دارو ارزیابی نشده است.

دمنوش جینسینگ یکی از بهترین دمنوش ها برای بدن

اما طبق تجربه افراد، نوشیدن آن ممکن است به طور بالقوه به قلب ما کمک کند. همچنین برخی از مطالعات نشان می‌دهد که جینسینگ ممکن است فشار خون را با شل کردن رگ‌ها کاهش دهد.

این گیاه با مسدود کردن چسبندگی پلاکت خون را رقیق می‌کند و ممکن است پروفایل کلسترول را بهبود بخشد. اگر به این گیاه دسترسی پیدا کردید، دمنوش جینسینگ را که از موارد محبوب میان دمنوش های مفید برای بدن است، به عنوان جایگزینی مناسبی برای نوشیدنی‌های شیرین در نظر بگیرید تا فعالیت قلب تقویت شود.

همچنین می‌توانید به جای چای سیاه شیرین شده با شکر زیاد، یک لیوان چای جینسینگ دم کرده استفاده کنید. این جایگزینی نه تنها مزایای لاغری را برای شما به ارمغان می‌آورد، بلکه مصرف قند اضافی را نیز کاهش داده و آسیب‌های احتمالی برای قلب را کنترل می‌کند.

مانند بسیاری از چای‌های دیگر، اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین یا داروهای ضد پلاکت مانند پلاویکس (کلوپیدوگرل) استفاده می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

دمنوش بابونه با عسل

قبلا هم اشاره کردیم که چای بابونه خواص زیادی برای بدن دارد. یکی از این مزیت‌ها بهبود عملکرد قلب است که به عنوان یک گزینه غیر مستقیم شناخته می‌شود.

دمنوش بابونه و عسل برای سلامتی

اکثر بیماران قلبی مشکلاتی مانند کمبود خواب دارند. خواب برای هر انسانی بسیار مهم است. چای بابونه به آرامش بدن کمک می‌کند و خواب آرام را برای فرد آسان می‌کند.

همچنین اضافه کردن عسل به این دمنوش می‌تواند سیستم ایمنی فرد بیمار را تقویت کرده و بهبود تدریجی او را تضمین کند.

چای سیاه با شیرینی کم

این مورد نیز جزو گزینه‌هایی است که قبلا بررسی شده؛ اما باید بدانید که از اهمیت آن کاسته نمی‌شود. چای سیاه برای قلب شما هم خوب و هم بد است.

چای سیاه با شیرینی کم یک دمنوش سالم برای قلب

باید بدانید بیماران قلبی که قهوه می‌نوشند باید چای سیاه را به عنوان یکی از دمنوش های مفید برای بدن جایگزین آن کنند؛ زیرا تقریبا نصف مقدار کافئین یک فنجان قهوه را دارد و سلامتی آنها را به خطر نمی‌اندازد.

تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که روزانه سه فنجان چای سیاه می‌نوشند، به طور متوسط ​​36% سطوح تری گلیسیرید کمتر و 17% بهبود در سطح کلسترول خود را تجربه می‌کنند.

فراموش نکنید همه چای‌های سیاه، کافئین‌دار هستند؛ پس اگر فشار خون بالا یا ضربان قلب سریع دارید، نوشیدن آن را در نظر نگیرید.

محرک‌های این نوشیدنی می‌توانند باعث ایجاد آریتمی قلبی در برخی از بیماران شوند. اگر هر نوع چای باعث تپش قلب یا ضربان قلب سریع شما می‌شود، باید نوشیدن آن را متوقف کرده و به پزشک خود اطلاع دهید.

دمنوش‌های مفید برای سنگ کلیه

انواع دمنوش های مفید برای سلامتی، مزایای بی شماری به همراه دارند. از همه مهم‌تر تاثیر آنها بر بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه است.

در واقع ما می‌توانیم در مراحل اولیه این بیماری با استفاده از دمنوش های زیر، عملکرد کلیه‌ها را بهبود بخشیده و سلامت خود را حفظ کنیم.

دمنوش ریحان با عسل

طبق تجربه بیماران استفاده از ترکیب ریحان و عسل می‌تواند تاثیر خوبی در دفع سنگ کلیه داشته باشد. علاوه بر اینکه می‌توان از این مورد به عنوان یکی از دمنوش های مفید برای بدن یاد کرد، ترکیب آب ریحان و عسل (هر کدام 1 قاشق چایخوری) هم چاره ساز این درد است.

دمنوش ریحان با عسل

همچنین گفته می‌شود که ترکیب را به مدت 6 ماه، هر روز صبح به صورت ناشتا میل کرده و ترجیحا به صورت ناشتا (معده خالی) استفاده کنید.

دمنوش برگ قاصدک

برای تهیه این نوشیدنی باید به سراغ برگ‌های گیاه قاصدک بروید. 1 قاشق غذاخوری از برگ‌ها را در آب جوش ریخته و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد تا معجون مناسب برای دفع سنگ کلیه آماده شود.

استفاده از این دمنوش زمان خاصی ندارد و می‌توان آن را در هر ساعت از شبانه روز مصرف کرد. تنها نکته مهم طعم آن است که شاید خوشایند هر کسی نباشد.

دمنوش برگ پنیرک

دفع سنگ کلیه کمی دشوار است به همین خاطر با گیاهانی روبرو می‌شوید که تا به حال نام آنها را هم نشنیده بودید. برای استفاده از خواص این گیاه باید برگ‌های آن را به مدت 2 تا 3 دقیقه بجوشانید و از صافی بگذرانید.

این نوشیدنی را می‌توان با اضافه کردن کمی روغن زیتون (قبل از غذا) میل کرد. در نظر داشته باشید که ترکیب برگ پنیرک با بابونه هم می‌تواند برای شکستن سنگ کلیه مفید باشد.

دمنوش با برگ توت فرنگی

یکی دیگر از دمنوش‌ها عجیب اما راهگشا برای درد کلیه، دم کرده برگ توت فرنگی است. این مورد که میان دمنوش های مفید برای بدن کمتر شناخته شده است، تنها برای همین مزیت خاصی که دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تهیه این دمنوش هم کافی است تا برگ‌های خشک شده را 3 تا 4 دقیقه بجوشانید و از صافی بگذرانید. توصیه می‌شود محلول هر 5 ساعت یک بار استفاده شود تا تاثیر خود را نشان دهد.

دمنوش دانه بود داده خرمالو

شاید دانه‌های سیاه خرمالو را دیده باشید. پس از بود دادن آنها، دانه‌ها آسیاب می‌شوند تا یک قاشق غذاخوری از آنها با آب تازه جوش آمده ترکیب شود. بگذارید کمی از این ترکیب بگذرد و محلول وضعیتی شبیه به دم کشیدن پیدا کند.

مدت زمان کافی برای این کار حدود 20 دقیقه توصیه شده است. کسانی که آن را تجربه کرده‌اند می‌گویند در عرض 3 روز سنگ کلیه را از بین می‌برد.

بهترین دمنوش‌ها برای قاعدگی

تا این قسمت سعی کردیم چند مورد از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گیاهی را با هم مرور کنیم تا بدانیم که برای سلامتی چه دمنوشی بخوریم.

حالا اجازه دهید بخش پایانی را برای خانم‌ها در نظر گرفته و تنها مواردی را بررسی کنیم که برای دوران قاعدگی و کاهش دردهای ناشی از آن توصیه می‌شوند.

دمنوش گل ختمی

این گیاه را با نام علمی «هیبیسکوس» هم می‌شناسند. استفاده از هیبیسکوس به عنوان یکی از دمنوش های مفید برای بدن به تنظیم هورمون ساخته شده در غدد فوق کلیوی به نام آلدوسترون کمک می‌کند.

دمنوش گل ختمی یکی از بهترین دمنوش ها برای بدن

غده آلدوسترون به نوبه خود سطح سدیم و پتاسیم را در بدن تنظیم می‌کند. همچنین گاهی می‌تواند سدیم بدن را بیش از حد جذب کرده و منجر به احتباس مایعات و نفخ می‌شود.

این میان استفاده از دمنوش گل ختمی با تأثیر بر آلدوسترون به عنوان یک ادرارآور عمل کرده و نفخ را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون بالا هم کمک کند.

دمنوش ترکیبی بابونه و نعنا فلفلی

این ترکیب مجموعه‌ای از گیاهان ضد عفونی کننده به حساب می‌آید. ضد عفونی کننده‌های گیاهی سرشار از روغن‌های فرار هستند (بنابراین بوی فوق العاده‌ای نیز دارند) که به کاهش و جلوگیری از تشکیل گاز اضافی در دستگاه گوارش کمک می‌کنند. این مورد می‌تواند به کاهش درد و نفخ و همچنین حالت تهوع دوران پریودی کمک کند.

دمنوش بابونه و نعناع فلفلی

به یاد داشته باشید که روغن فرار منتول موجود در نعنا فلفلی به کاهش گرفتگی رحم و درد پریود کمک زیادی می‌کند. در مقابل روغن‌های موجود در بابونه هم به درمان گرفتگی‌های پریود کمک می‌کنند. به علاوه بابونه دارای یک ترکیب گلیکوزید است که احساس آرامش خاصی را به فرد مصرف کننده القا می‌کند.

دمنوش برگ تمشک

ممکن است به شما پیشنهاد شود از دم کرده برگ تمشک در بارداری و پس از زایمان برای کمک به تونوس ماهیچه‌های رحم و عضلات کف لگن استفاده کنید؛ اما برای نفخ و پریودهای سنگین نیز مفید است.

در واقع این مورد از دمنوش های مفید برای بدن با ترکیب اصلی برگ تمشک «آلکالوئید فراگارین» شناخته می‌شود که به عنوان یک تقویت کننده رحم عمل کرده و دردهای قاعدگی و خونریزی شدید را کاهش می‌دهد.

این نوشیدنی همچنین حاوی تانن‌هایی است که قابض هستند و فلاونوئیدهایی دارد که از سلامت بافت و مویرگ‌ها حمایت می‌کنند تا با هم به کاهش خونریزی بیش از حد و نفخ کمک ‌کنند.

به عنوان یک گیاه مغذی، تمشک همچنین حاوی منگنز، آهن، کلسیم، سلنیوم و ویتامین C است که استفاده از میوه آن در دوران پریودی نیز توصیه می‌شود.

دمنوش سنا

سنا یک گیاه طبیعی با خاصیت ملین است؛ اما می‌تواند باعث انقباضات رحمی شود. این گیاه حاوی موادی است که انقباضات ماهیچه‌های صاف (که هم در روده و هم در رحم وجود دارند) را کاهش می‌دهد.

دمنوش سنا علاوه بر درمان یبوست می‌تواند توسط خانم‌ها برای شروع قاعدگی نیز استفاده شود. برای تهیه این دمنوش برگ‌های سنا را در یک فنجان آب داغ ریخته و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه خیس بخورد. محتوای به دست آمده را با استفاده از یک صافی، تمیز کنید و 2 تا 3 بار در روز مصرف نمایید.

توجه داشته باشید که این مورد از دمنوش های مفید برای بدن، ملین است؛ پس تجربه اسهال پس از خوردن دمنوش طبیعی است. در حالت ایده آل، این نوشیدنی نباید بیش از 3 روز استفاده شود؛ زیرا می‌تواند باعث ناراحتی شکمی شده و همچنین منجر به کم آبی یا از دست دادن الکترولیت‌ها در بدن شود.

دمنوش سرد تربچه

مطالعات روی تربچه نشان داده‌اند که چای سرد تهیه شده با برگ تربچه می‌تواند رحم را تحریک کرده و باعث قاعدگی شود. این اثر احتمالا مربوط به ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود در این برگ‌ها است.

دمنوش سرد تربچه یکی از بهترین دمنوش ها برای بدن

این مواد می‌توانند انقباضات ماهیچه صاف معده، روده و رحم را کاهش دهند. برای تهیه این دمنوش، برگ تربچه و آب را در مخلوط کن بریزید و با سرعت بالا هم بزنید تا مخلوطی یک دست به دست آید. مایع را از طریق یک الک مشبک صاف کرده و روزی 2 تا 3 فنجان بنوشید.

اگر این نوشیدنی آشنا نیستید باید بگوییم که مصرف برگ تربچه بی خطر بوده و در واقع بسیار مغذی است. این ماده حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به حفظ سلامتی شما کمک می‌کنند.

کلام آخر

با بررسی دمنوش های پرخاصیت به این نتیجه می‌رسیم که گاهی استفاده از روش‌های سنتی و خانگی برای درمان برخی عوارض یا بیماری‌ها می‌تواند گزینه بهتری باشد.

در واقع دمنوش های مفید برای بدن گزینه‌هایی هستند که قبل از شروع هر بیماری نقش پیشگیرانه داشته و زمان عود کردن بیماری یا عارضه، جایگاه کم‌رنگ‌تری خواهند داشت.

پس استفاده از برخی گزینه‌ها مانند چای سبز یا بابونه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدون توجه به بیماری‌ها، از مزایای این گیاهان درمانی بهره ببرید.

لطفا چنانچه گمان می‌کنید مورد مهم از این لیست جا افتاده است، آن را در قسمت کامنت‌ها درج کنید.

سوالات متداول

آیا رازیانه می‌تواند برای دوران پریودی مناسب باشد؟

از آنجایی که رازیانه قاعده آور است، توصیه می‌شود در روزهای ابتدایی قاعدگی مورد استفاده قرار نگیرد. این دمنوش بیشتر برای رفع دردهای معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دمنوش زنجبیل فقط برای معده مفید است؟

خیر. این دمنوش علاوه بر کمک به عملکرد معده می‌تواند تاثیر مناسبی هم بر عملکرد روده‌ها داشته باشد. این ریشه قدرتمند برای تسکین ناراحتی معده، سوء هاضمه، نفخ و گازهای معده مفید است.

نوشیدن چای سبز برای کلیه مناسب است؟

بله. یک فنجان چای سبز پر از ترکیباتی به نام «پلی فنول» است. این ترکیبات می‌توانند عملکرد کلیه را بهبود بخشیده و حتی بیماری سنگ کلیه را نیز محدود کنند.

امتیاز شما به این پست
منبع myteadrop today ndtv
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x