15 روش سریع درمان معده درد شدید در خانه

درد معده آنقدر شایع است که می‌توان ادعا کرد هر فردی تقریبا یک‌بار آن را در طول زندگی خود تجربه می‌کند. ده‌ها دلیل مختلف مانند خوراکی ناسالم، استرس، التهابات معده و… می‌توانند باعث معده درد شوند. هرچند بهتر است در مواجهه با مشکلات شدید به پزشک مراجعه کنید، اما برخی از روش‌های ساده و طبیعی می‌توانند به بهبود سریعتر و درمان درد معده کمک کنند.

کافیست برخی از داروها و درمان‌های خانگی را امتحان کنید تا در کمترین زمان ممکن، از شر احساس درد در ناحیه معده و شکم راحت شوید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی 15 روش درمان خانگی درد معده اشاره داشته باشیم. اگر شما هم گاه و بیگاه با این درد مزمن و کلافه کننده مواجه هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

علائم معده درد

در صورتی که همراه با درد در ناحیه شکم، یک یا چند مورد از علائم زیر را دارید، به احتمال زیاد به معده درد دچار هستید:

  • سوزش و رفلاکس اسید معده
  • حالت تهوع
  • نفخ و گاز اضافی
  • آروغ زدن که ممکن است یک مایع تلخ و بد مزه را همراه خود داشته باشد
  • سکسه و سرفه مداوم

مهمترین علائم درد معده

اگر با این موارد درگیر هستید، باید به فکر درمان درد معده باشید. اگر همراه با درد معده، تب و تنگی نفس را هم تجربه می‌کنید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، می‌توانید با درمان خانگی درد معده از شر این مشکل خلاص شوید.

علت های شایع معده درد

چندین علت محتمل برای دردهای معده در بزرگسالان و کودکان وجود دارد. برخی از رایج‌ترین علل عبارتند از:

گاز معده

وقتی گاز معده در دستگاه گوارش حرکت می‌کند، می‌تواند باعث کشش معده و روده‌ها شده و همراه با نفخ و گرفتگی، درد شدیدی ایجاد کند.

یبوست

درد یبوست معمولاً به دلیل تجمع گاز یا مدفوع سفت‌شده ایجاد می‌شود که به آرامی از روده بزرگ عبور می‌کند.

آلرژی‌های غذایی

آلرژی‌های غذایی توسط آنتی‌بادی‌هایی به نام ایمونوگلوبولین E (IgE) ایجاد می‌شوند که می‌تواند پاسخ التهابی را در دستگاه گوارش ایجاد کند و منجر به گرفتگی عضلات، درد معده، حالت تهوع و اسهال شود.

مسمومیت غذایی

مسمومیت ناشی از باکتری‌هایی مانند ای کولی و سالمونلا می‌تواند باعث تهوع، درد معده، گرفتگی عضلات و استفراغ شود؛ زیرا بدن سعی می‌کند بدن را از سموم باکتریایی پاک کند.

گاستریت

التهاب گاستریت در پوشش معده و در اثر مصرف الکل، آسپرین، عفونت هلیکوباکتر پیلوری یا استرس شدید ایجاد و نهایتا باعث درد شدیدی در ناحیه معده می شود.

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

ریفلاکس معده به عنوان ریفلاکس اسید نیز شناخته می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری (لوله غذا) برگشته و باعث احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو و همچنین درد معده و بازگشت مجدد می‌شود.

سوء هاضمه

سوء هاضمه معمولاً به دلیل پرخوری، سریع غذا خوردن، مصرف غذاهای چرب یا تند، نوشیدن بیش از حد کافئین یا الکل، سیگار کشیدن، اضطراب یا مصرف برخی داروها (مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا مسکن‌ها) ایجاد می‌شود.

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

این وضعیت ناشناخته باعث التهاب در دستگاه گوارش می‌شود که منجر به درد شکم، گرفتگی عضلات، نفخ، گاز، اسهال و یبوست می‌شود.

دردهای قاعدگی

یکی از هورمون‌هایی که در طول قاعدگی ترشح می‌شود، پروستاگلاندین است که باعث ریزش پوشش داخلی رحم می‌شود. پروستاگلاندین همچنین می‌تواند وارد جریان خون شود و باعث تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات و اسهال شود.

زخم معده

این یک زخم باز در معده و یا مجرای مجاور به نام دوازدهه است که باعث درد، خارش یا سوزش، سوء هاضمه، حالت تهوع، استفراغ و گاز می‌شود.

درمان معده درد شدید در خانه

استفاده از داورهای طبیعی برای درمان بسیاری از دردها، یک راه‌حل مطمئن، بی‌خطر و در اکثر موارد قابل اعتماد است.  این خوراکی‌های طبیعی معمولا هیچ عوارضی ندارند و می‌توانید با خیال راحت، آن‌ها را مصرف کنید.

برای درمان خانگی درد معده هم روش‌های زیادی وجود دارند که ما در ادامه، به 15 مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

آب بنوشید

بدن برای هضم و جذب موثر مواد مغذی از غذاها و نوشیدنی‌ه،ا به آب نیاز دارد. کم آبی بدن، هضم را دشوارتر کرده و احتمال ناراحتی و درد معده را افزایش می‌دهد. پزشکان مقدار آب لازم برای عملکرد صحیح بدن را به صورت زیر توصیه می‌کنند:

  • زنان در یک شبانه روز باید حداقل 2.7 لیتر آب بنوشند.
  • مردان در یک شبانه روز، به حداقل 3.7 لیتر آب نیاز دارند.

آب بنوشید

حدود 20 درصد از این مقدار از مواد غذایی تامین می‌شود و بقیه، از راه نوشیدن مستقیم آب و سایر مایعات. به طور کلی، نوشیدن 8 لیوان آب در روز، برای جلوگیری از درد معده و تضمین سلامت کلی بدن، کافی است.

زنجبیل

زنجبیل یک درمان طبیعی و رایج برای درمان درد معده و سوء هاضمه است. زنجبیل حاوی مواد شیمیایی به نام gingerols و shogaols است که می‌توانند به بهبود انقباضات معده، کمک کنند. به این ترتیب، مصرف این ماده غذایی باعث می‌شود غذاهایی که منجر به سوء هاضمه می‌شوند، سریع‌تر از معده خارج شوند.

مواد شیمیایی موجود در زنجبیل، ممکن است به کاهش حالت تهوع، استفراغ و اسهال نیز کمک کند. افرادی که ناراحتی معده دارند می‌توانند زنجبیل را به غذای خود اضافه کرده یا آن را به عنوان چای بنوشند.

نعناع 

منتول موجود در نعناع، علاوه بر شیرین کردن نفس، می‌تواند به موارد زیر کمک کند:

  • جلوگیری از استفراغ و اسهال
  • کاهش اسپاسم عضلانی در روده‌ها
  • تسکین درد

نعناع برای کاهش درد معده

محققان معتقدند که نعناع در ایران، هند و پاکستان، به عنوان یک درمان سنتی برای سوء هاضمه، گاز و اسهال کاربرد دارد. برگ نعناع خام و پخته، هر دو برای مصرف مناسب هستند. به طور سنتی، مردم اغلب برای تهیه چای، برگ نعناع را با هل می‌جوشانند.

رژیم BRAT

در صورتی که درد معده شما با اسهال همراه باشد، رژیم BRAT می‌تواند کارساز باشد. BRAT مخفف موز، برنج، سیب و نان تست است. این غذاها همگی نشاسته‌ای هستند؛ بنابراین می‌توانند به چسبیدن غذاها به یک‌دیگر برای سفت شدن مدفوع کمک کنند.

از آن‌جایی که این غذاها ملایم هستند، معده، گلو یا روده را تحریک نمی‌کنند. بنابراین، این رژیم می‌تواند تحریک بافتی ناشی از اسیدهای موجود در استفراغ را هم تسکین دهد.

بسیاری از غذاهای رژیم BRAT دارای مواد مغذی زیادی مانند پتاسیم و منیزیم هستند و می‌توانند جایگزین غذاهای از دست رفته در اثر اسهال و استفراغ شوند.

نوشیدن الکل و سیگار کشیدن را کنار بگذارید

سیگار کشیدن می‌تواند گلو را تحریک کرده و احتمال ناراحتی معده را افزایش دهد. اگر فرد قبلا استفراغ کرده باشد، سیگار کشیدن باعث می‌شود بافت حساس قبلی که از اسید معده زخم شده است، بیشتر تحریک شود.

هضم الکل برای بدن دشوار است و می‌تواند به معده و کبد آسیب برساند. به همین دلیل، افرادی که ناراحتی معده دارند باید تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته‌اند،  از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل، خودداری کنند.

غذاهایی که سخت هضم می‌شوند را کنار بگذارید

بعضی از غذاها به سختی هضم می‌شوند و ممکن است باعث درد یا ناراحتی معده شوند. در صورتی که معده درد دارید، باید از مصرف غذاهای زیر اجتناب کنید:

  1. غذاهای سرخ شده یا چرب
  2. غذاهای غنی از خامه
  3. غذاهای شور
  4. غذاهای مانده

ترکیب آب لیمو، جوش شیرین و آب

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مخلوط کردن آب لیمو  در آب با مقداری جوش شیرین، می‌تواند به تسکین انواع مشکلات گوارشی کمک کند. این مخلوط با تولید اسید کربنیک، گاز و سوء هاضمه را بهبود می‌بخشد.

برای تهیه این ترکیب، به مواد زیر نیاز دارید:

  • یک قاشق غذاخوری آب لیمو
  • یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین
  • یک لیوان آب تمیز

دارچین

دارچین حاوی چندین آنتی اکسیدان بوده و ممکن است به هضم غذا کمک کرده و خطر تحریک و آسیب در دستگاه گوارش را کاهش دهد. برخی از آنتی اکسیدان‌های دارچین عبارتند از:

  • اوژنول
  • سینامالدئید
  • لینالول
  • کافور

دارچین برای کاهش درد معده

سایر مواد موجود در دارچین، ممکن است به کاهش گاز، نفخ، گرفتگی و آروغ زدن کمک کنند. کاهش سوزش سر دل و سوء هاضمه، از دیگر تاثیرات این ماده غذایی به عنوان درمان خانگی درد معده محسوب می‌شوند.

میخک 

میخک حاوی موادی است که ممکن است به کاهش گاز معده و افزایش ترشحات معده کمک کند. این موضوع می‌تواند هضم غذا را سریع‌تر کند و در نهایت، فشار و گرفتگی را کاهش دهد. میخک همچنین ممکن است به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

به عنوان یک درمان خانگی درد معده می‌توانید یک قاشق غذاخوری میخک پودر شده را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و قبل از خواب، میل کنید. برای درمان سوزش سر دل و حالت تهوع هم می‌توانید از چای میخک استفاده کنید.

زیره

دانه زیر حاوی موادی است که می‌توانند به بهبود وضعیت‌های زیر کمک کنند:

  • کاهش سوء هاضمه و اسیدهای اضافی معده
  • کاهش گاز
  • کاهش التهاب روده
  • از بین بردن میکروب‌های معده

مصرف زیره برای کاهش معده درد

فردی که معده ناراحت دارد، می‌تواند 1 یا 2 قاشق غذاخوری زیره یا پودر زیره را در وعده‌های غذایی خود مخلوط کند. برای تهیه چای زیره هم می‌توانید چند قاشق غذاخوری از این ماده خوراکی را با یک لیوان آب جوش، ترکیب کنید.

انجیر 

انجیر حاوی موادی است که می‌توانند به رفع یبوست و بهبود عملکرد صحیح روده‌ها کمک کنند. این میوه خوشمزه همچنین در کاهش سوء هاضمه هم اثربخشی بالایی دارد.

انجیر یک درمان خانگی درد معده هم محسوب می‌شود. اگر با این درد مواجه هستید، می‌توانید چند میوه تازه یا خشک شده انجیر را در طول شبانه روز میل کنید. دم کردن چای برگ انجیر هم یکی دیگر از روش‌های مصرف این دارو است.

بومادران

گل بومادران حاوی فلاونوئیدها، پلی فنول‌ها، لاکتون‌ها، تانن‌ها و رزین‌ها است. این مواد ممکن است به کاهش میزان اسید تولید شده در معده کمک کنند. کاهش سطح اسید معده، می‌تواند احتمال سوزش سر دل و سوء هاضمه را کاهش دهد.

بومادران

در صورتی که از ناراحتی معده رنج می‌برید، می‌توانید برگ‌های جوانه بومادران را به صورت خام در سالاد، یا پخته در وعده غذایی امتحان کند. همچنین می‌توان چای بومادران را با افزودن 1 یا 2 قاشق غذاخوری برگ یا گل بومادران خشک یا آسیاب شده به آب جوش آماده کرد.

ریحان

ریحان حاوی موادی است که ممکن است باعث کاهش گاز، افزایش اشتها، تسکین گرفتگی و بهبود کلی هضم غذا شود. اوژنول موجود در ریحان به کاهش میزان اسید معده کمک می‌کند.

ریحان همچنین حاوی مقادیر زیادی اسید لینولئیک است که خاصیت ضد التهابی دارد. به عنوان یک درمان خانگی درد معده می‌توانید 1 یا 2 قاشق ریحان خشک شده یا چند برگ ریحان تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

شیرین بیان

ریشه شیرین بیان حاوی موادی است که ممکن است به کاهش گاستریت یا التهاب پوشش معده و همچنین التهاب مربوط به زخم معده کمک کند. کسی که معده ناراحت دارد، می‌تواند چند بار در روز و تا زمان بهبود علائم، چای ریشه شیرین بیان بنوشد.

موارد دیگر در درمان معده درد

علاوه بر داروها و روش‌هایی که در قسمت قبل معرفی کردیم، خوراکی‌های دیگری هم وجود دارند که مصرف آن‌ها، می‌تواند تا حد قابل توجهی، درد معده را کاهش دهد.

برخی از این خوراکی‌ها عبارتند از:

  • موز
  • سس سیب
  • بستنی‌های تهیه شده از آب میوه یخ زده رقیق شده
  • دمنوش‌های گیاهی
  • سو‌پ‌های رقیق گیاهی
  • بذر کتان
  • غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کفیر، کلم ترش، میسو، کیمچی و …

خوردن هر کدام از این مواد غذایی، می‌تواند درد شدید معده را به شکل سریع و در کوتاه مدت، ساکت کند. البته بهتر است در اولین فرصت، حتما به یک پزشک متخصص نیز مراجعه نمایید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به صورت کلی، ناراحتی معده  سوء هاضمه موضوع نگران کننده‌ای نیست. در اکثر موارد، درد معده بعد از چند ساعت و با درمان‌های خانگی، از بین می‌رود. با این وجود، برخی از شرایط، ممکن است به مراقبت‌های پزشکی و مراجعه به بیمارستان نیاز داشته باشند.

در صورتی که درد معده در کودکان یا افراد مسن با اسهال و استفراغ همراه باشد و بیش از یک روز طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا این افراد، به سرعت دچار کم آبی می‌شوند.

افرادی که مشکلات معده شدید، مکرر یا مداوم دارند باید با پزشک مشورت کنند. همچنین در صورت وجود علائم زیر بهتر است به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

  • استفراغ یا اسهال مداوم یا غیرقابل کنترل
  • یبوست مزمن
  • تب
  • مدفوع یا استفراغ خونی
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • احساس درد در بازو
  • کاهش وزن ناگهانی
  • مشکل بلع
  • احساس درد در هنگام دفع ادرار

کلام آخر

درد معده برای بسیاری از افراد، یک موضوع آشنا محسوب می‌شود. در بسیاری از موارد، این درد با استفاده از داروهای خانگی و مراقبت در منزل، رفع می‌شود. با این وجود، در موارد شدیدتر، ممکن است به مراقبت‌های پزشکی هم نیاز داشته باشید.

در این مقاله به بررسی 15 درمان خانگی درد معده پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.3 | (28)
منبع medicalnewstoday healthline womenshealthmag
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x