قرص یاسمین – طریقه مصرف و اثرات آن بر بدن

قرص یاسمین را بیشتر افراد با کاربرد اصلی آن، یعنی جلوگیری از بارداری می‌شناسند. در حالی که این دارو، می‌تواند برای منظم‌ کردن دوره‌های قاعدگی، کاهش درد و خونریزی در این دوره‌ها و همچنین کاهش خطر ابتلا به کیست تخمدان هم مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در زمینه سلامت بانوان مطرح است؛ مربوط به دوران حاملگی و زایمان آن‌ها است. اما بعضی وقت‌ها و بنا به دلایل مشخصی، ممکن است هر بانویی به عدم بارداری در یک دوره‌ خاص فکر کند و درباره‌ی آن تصمیم بگیرد.

در این مواقع بهترین راه‌کار، استفاده از قرص‌هایی است که از بارداری جلوگیری کنند. قرص پیشگیری از بارداری یاسمین یکی از بهترین نمونه‌ها در زمینه جلوگیری از حاملگی در بانوان است.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی داروی یاسمین، طریقه مصرف، کاربردها و عوارض احتمالی آن بپردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

قرص یاسمین و بارداری

قرص یاسمین ترکیبی از دو هورمون استروژن و پروژسترون است. طبق تحقیقات انجام شده، این دارو تا 99 درصد مؤثر تشخیص داده شده است. یعنی از هر 100 نفری که از این قرص استفاده کرده اند؛ تنها 1 نفر به طور ناخواسته باردار شده است!

یاسمین برای جلوگیری از بارداری، از سه روش همزمان استفاده می‌کند:

  • مانع آزاد شدن تخمک در طول چرخه قاعدگی می‌شود.
  • با غلیظ کردن مایع واژن، حرکت اسپرم به سمت تخمدان را سخت‌تر می‌کند.
  • دیواره رحم را ضخیم‌تر می‌کند تا اگر دو روش قبل عمل نکردند و تخمک و اسپرم به هم رسیدند و لقاح انجام شد، نتوانند خود را به دیواره رحم بچسبانند. در این صورت، تخمک بارور شده از بدن خارج خواهد شد.

نکته مهم: توجه داشته باشید که قرص یاسمین و کلیه قرص‌های پیشگیری از بارداری باید قبل از آمیزش مصرف شوند؛ اما در صورت بروز یک رابطه محافظت نشده، اثر ندارند. در این مواقع باید از قرص اورژانسی استفاده کرد.

اثرات قرص یاسمین بر بدن

در ادامه این مقاله و پس از آشنایی مختصر با ماهیت قرص یاسمین، قصد داریم به بررسی مهم‌ترین اثرات آن روی بخش‌های مختلف بدن بپردازیم.

قرص یاسمین برای تنظیم قاعدگی

به طور کلی قرص‌های جلوگیری از بارداری پریود را منظم می‌کنند و خونریزی و درد قاعدگی  را کاهش می‌دهند. به علاوه این قرص در کاهش علائم PMS یا سندروم پیش از قاعدگی نیز مؤثر تشخیص داده شده است.

عوارض قرص یاسمین

قرص یاسمین برای کیست تخمدان

این قرص نیز مانند سایر قرص‌های جلوگیری از بارداری، احتمال بروز کیست‌های تخمدان را کم می‌کند و در صورت وجود کیست، می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد.

کیست تخمدان

کیست بر اثر اختلالات هورمونی به وجود می‌آید و قرص‌های جلوگیری از باردار، حاوی هورمون هستند و هورمون‌ها را تنظیم می‌کنند. در نتیجه بر نظم قاعدگی و کیست تخمدان نیز اثر مثبت می‌گذارند.

طبق تحقیقات به عمل آمده، احتمال اینکه قرص یاسمین اثر بهتری نسبت به سایر قرص‌های ضدبارداری بر کیست تخمدان داشته باشد؛ بسیار بیشتر است. البته پزشک متخصص با توجه به شرایط هر بیمار قرص مناسب را انتخاب می‌کند.

قرص یاسمین و لاغری

طبق گفته‌های سازنده این قرص، برخلاف سایر قرص‌های جلوگیری از بارداری که عمدتا باعث افزایش وزن، بروز سردرد و تغییرات خلقی می‌شوند؛ یاسمین نه تنها تأثیری بر این موارد ندارد بلکه حتی بعد از یک سال مصرف، باعث کاهش وزن نیز خواهد شد.

تاثیر یاسمین بر لاغری

البته در مواردی افزایش وزن بسیار اندکی در سه ماهه اول مصرف گزارش شده است؛ اما در طولانی مدت اثر معکوسی دارد.

عوارض جانبی مصرف داروی یاسمین

در صورت داشتن علائم آلرژی به قرص یاسمین، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. این نشانه‌ها می‌توانند شامل کهیر، تنفس دشوار، تورم لب‌ها یا گلو، تورم زبان، تورم صورت و … باشند.

علاوه بر موارد بالا، در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر، مصرف این دارو را متوقف کرده و بلافاصله پزشک خود را در جریان قرار دهید:

  • علائم سکته مغزی: بی‌حسی یا ضعف ناگهانی (به ویژه در یک طرف بدن)، سردرد شدید ناگهانی، اختلال در گفتار، مشکلات بینایی و عدم تعادل
  • علائم لخته خون: از دست دادن ناگهانی بینایی، درد قفسه سینه، احساس تنگی نفس، سرفه خونی، احساس درد، گرما و تورم در یک یا هر دو پا
  • علائم حمله قلبی: درد یا فشار قفسه سینه، گسترش درد به فک یا شانه، حالت تهوع و تعریق
  • مشکلات کبدی: از دست دادن اشتها، درد بالای معده، خستگی، ادرار تیره، یرقان (زرد شدن سفیدی چشم)
  • افزایش فشار خون: سردرد شدید، تاری دید، تپش در گردن یا گلو
  • علائم افسردگی: مشکلات خواب، ضعف، تغییرات خلقی، احساس خستگی

مواردی که در بالا مطرح شدند، عوارض خطرناک اما نه چندان رایج قرص یاسمین محسوب می‌شوند. عوارض شایع‌تر و البته کم‌ خطرتر این دارو عبارتتد از:

  • حالت تعوع و استفراغ
  • حساسیت سینه‌ها
  • سردرد، تغییرات خلقی، احساس خستگی یا تحریک پذیری
  • افزایش وزن
  • تغییرات در دوره‌های قاعدگی
  • کاهش میل جنسی

با این‌حال توجه داشته باشید که این لیست کامل نیست و ممکن است عوارض نادر دیگری را هم تجربه کنید. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم در تمام طول مصرف قرص یاسمین، به صورت مرتب با پزشک خود در ارتباط باشید.

عوارض قرص یاسمین روی پوست

معمولا قرص‌های پیشگیری از بارداری  روی رفع آکنه اثر مثبت دارند؛ اما باید به عنوان مکمل و بعد از شروع درمان با کرم‌های موضعی و آنتی بیوتیک استفاده شوند.

البته در این زمینه بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد. برخی بروز تیرگی، لک‌های پوستی یا فرسایش پوست را از عوارض قرص یاسمین می‌دانند.

به همین دلیل اکیدا توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه این قرص برای رفع آکنه بپرهیزید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

ارتباط مصرف قرص یاسمین و سکته

در بروشور یاسمین احتمال بروز لخته‌های خونی و سکته به عنوان یکی از عوارض احتمالی مصرف قرص ذکر شده است. برای پیشگیری از این اتفاق، در صورت مشاهده ترومبوز (لخته خون) در عروق یا آمبولی وریدی، مصرف قرص را سریعا متوقف کنید.

احتمال بروز چنین مواردی در افراد سیگاری، چاق یا افرادی با سابقه فشار خون و مشکلات عروقی، افزایش پیدا می‌کند؛ لذا توصیه می‌شود این افراد از قرص‌های هورمونی برای پیشگیری از بارداری استفاده نکنند.

البته نباید این نکته را نادیده گرفت که تمام قرص‌های ضد بارداری احتمال بروز لخته‌های خونی را افزایش می‌دهند؛ اما این احتمال در استفاده از قرص یاسمین اندکی بیشتر از قرص‌هایی مانند لوونورژسترل است که در آن‌ها فقط از هورمون پروژسترون استفاده شده است.

یاسمین و افسردگی

جالب است بدانید گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد اثر این قرص بر روی سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، سردردهای میگرنی، افسردگی و تغییرات خلقی به دست آمده است.

در آزمایش‌های کلینیکی سندروم پیش از قاعدگی (PMS)، سردردهای میگرنی، تهوع، افسردگی، درد ققسه سینه، آمبولی ریه، لیومیوم رحمی (نوعی تومور خوش خیم) و دردهای شکمی مشاهده شده که البته به دلیل کلینیکی بودن شرایط، قابل تعمیم به جامعه نیستند و نیاز به انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

به عبارتی دیگر، ممکن است بروز این علائم ربطی به مصرف یاسمین نداشته باشند و همه این‌ها در حالی است که شرکت سازنده از مزایای این قرص نسبت به سایر قرص‌های ضدبارداری، به عدم بروز سردرد، افسردگی و تغییرات خلقی یا PMS اشاره کرده است.

عوارض قرص یاسمین روی اعصاب

مهم‌ترین تاثیری که قرص یاسمین می‌تواند روی شرایط عصبی ایجاد نماید؛ افزایش استرس و تغییر در خلق و خو است. برخی از محققان این شرایط را ناشی از تاثیر هورمون‌های موجود در یاسمین و به طور کلی قرص‌های ضد بارداری، بر انتقال دهنده‌های عصبی می‌دانند.

در حالی که گروهی دیگر بر این اعتقاد هستند که این تاثیرات فقط بخاطر تلقین بیش از حد ایجاد می‌شوند. به عبارتی دیگر ترس از عوارض جانبی، بزرگنمایی دیگران و هشدارهای بیش از حد در ارتباط با عوارض قرص‌های یاسمین، باعث ایجاد استرس شدید در فرد مصرف کننده و تغییر خلق و خوی وی می‌شود.

درد معده

تاثیر قرص یاسمین بر روی معده معمولا نادر است و به ندرت رخ می‌دهد. با این حال اگر بعد از مصرف این قرص احساس درد در ناحیه معده و شکم به شما دست داد؛ بهتر است بدون فوت وقت با پزشک مشورت نمایید.

نکته: بروز درد معده بعد از مصرف یاسمین، ممکن است نشانه یک حساسیت الرژیک باشد.

تداخل یاسمین با اسپیرونولاکتون

در صورتی که مشغول مصرف داروی اسپیرونولاکتون هستید، به هیچ عنوان نباید قرص یاسمین را مصرف نمایید. تداخل اثر این دو دارو در بدن می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی شود.

اسپیررونولاکتون برای درمان مواردی همچون فشار خون بالا، درمان جوش‌های صورت و نارسایی شدید قلبی کاربرد دارد.

سایر عوارض جانبی

بیماری‌های کبدی، خونریزی‌های نامنظم رحمی، افزایش فشار خون، حالت تهوع و حساسیت پستان نیز در موارد کمی به عنوان عوارض جانبی این قرص نام برده شده‌اند.

اما به طور کلی، یاسمین از نظر خطر ابتلا به کیست، خراب شدن پوست و افسردگی نسبت به سایر قرص‌های پیشگیری از بارداری اثرات مضر کمتری دارد.

این قرص برای کسانی که با استفاده از سایر قرص‌های حاوی پروژسترون دچار عوارض شده‌اند؛ می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

توصیه می‌شود افرادی که سابقه بیماری‌های افسردگی، میگرن یا سرطان سینه و رحم دارند، از مصرف این قرص اجتناب کنند.

طریقه مصرف قرص یاسمین

اگر تاکنون سابقه مصرق این قرص را نداشته‌اید، برای شروع باید از اولین روز پریودتان، مصرف قرص را شروع کنید. روزی یک قرص و هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید. استفاده از قرص در زمان مشخص باعث افزایش اثر آن خواهد شد. در ضمن برای جلوگیری از آسیب به معده، بهتر است بعد از غذا یا قبل از خواب استفاده شود.

نحوه مصرف یاسمین

روی هر قرص ایام هفته با یک فلش به سمت جلو مشخص شده تا هیچ روزی فراموش نشود. هر جلد حاوی 21 قرص فعال (قرص حاوی هورمون) زرد رنگ است. بنابراین شما باید تا 21 روز پشت سر هم قرص ها را مصرف کنید.

سپس برای 7 روز مصرف قرص را قطع کنید. معمولا سه روز بعد از قطع قرص باید پریود شوید. دقیقا بعد از 7 روز که مصرف قرص را قطع کردید؛ دوباره شروع به مصرف قرص کنید (حتی اگر هنوز پریود بودید).

بعضی از بسته‌های قرص برای این مدت، 7 روز 7 قرص اضافی غیرفعال (بدون هورمون و بی اثر) به رنگ سفید دارند، صرفا برای اینکه مصرف کننده بعد از طی شدن 7 روز مصرف قرص را فراموش نکند و تاریخ شروع دوره بعدی را بداند.

اولین دوره مصرف یاسمین

در اولین دوره مصرف باید همزمان با قرص، از یک روش جلوگیری دیگر نیز استفاده کنید. زیرا قرص در دوره اول هنوز کنترل فعالیت‌های بدن را به خوبی به دست نگرفته و نمی‌تواند مانع از بارداری شود. اما در دوره بعدی، قرص یاسمین به تنهایی مانع از بارداری خواهد شد.

تغییر روش جلوگیری از بارداری

اگر در حال حاضر از یک قرص هورمونی برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید و قصد دارید قرص خود را به قرص یاسمین تغییر دهید؛ مصرف یاسمین را از روزی که باید مصرف دوره جدید قرص قبلی را شروع می‌کردید؛ شروع کنید.

همین طور اگر از آمپول برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کردید؛ مصرف قرص باید از زمان تزریق بعدی شروع گردد. به این صورت که این بار به جای تزریق، از قرص استفاده کنید. چنانچه دستگاه IUD دارید بعد از برداشتن دستگاه مصرف قرص را شروع نمایید.

بعد از زایمان، سقط و هر عمل جراحی

خانم‌هایی که زایمان داشته و به فرزند خود شیر نمی‌دهند یا افرادی که شش ماه از سقط آن‌ها گذشته است؛ نباید مصرف قرص یاسمین را زودتر از یک ماه بعد از زایمانشان شروع نمایند.

بعد از زایمان

در کل قبل و بعد از هر نوع عمل جراحی باید مصرف قرص را کنترل کرد. در این مورد حتما به پزشک خود اطلاع دهید که از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید تا تصمیم مناسب اتخاذ کردد.

نکته مهم: در صورت تهوع طی 3-4 ساعت بعد از مصرف قرص، هنوز جذب به خوبی تکمیل نشده و لذا شما باید فرض را بر این بگذارید که یک وعده قرص را نخورده اید.

کلام آخر

بسیاری از بانوان در دوره‌های مختلفی از زندگی زناشویی خود، ترجیح می‌دهند که نسبت به جلوگیری از بارداری اقدام کنند. یاسمین یکی از بهترین و موثرترین داروهایی است که در این مواقع، به آن‌ها توصیه می‌شود.

در این مقاله به بررسی قرص ضدبارداری یاسمین پرداختیم. در صورتی که سابقه استفاده از این دارو را داشته‌اید، لطفا در بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان، در میان بگذارید.

3.9 | (21)
منبع drugs webmd 1mg
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

14 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
14
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x