کاربرد های غیر خوراکی سس مایونز

سس مایونز سس سردی است که معمولا در ساندویچ و سالاد مورد استفاده قرار می گیرد. این سس یک امولسیون پایدار از روغن، زرده تخم مرغ و سرکه یا آب لیمو است. رنگ سس مایونز از سفید تا زرد کم رنگ و بافت آن از بین کرم و ژله است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاربرد این سس فقط محدود به استفاده در غذاها نیست و می تواند برای موارد استفاده مختلفی مفید باشد. در ادامه قصد داریم چند کاربرد جالب از سس مایونز را معرفی کنیم:

درمان قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی

برای درمان سوزش نای از آفتاب سوختگی و یا حتی سوختگی های سطحی دیگر می توانید سس مایونز را روی سطح پوست مانند کرم یا پماد بمالید. مایونز پوست آسیب دیده ی شما را آرام می کند، مانند یک کرم مرطو کننده قوی، رطوبت آن را حفظ می کند و سوزش و قرمزی پوست را کم می کند. سرکه ی موجود در آن می تواند مانند یک داروی بی حسی طبیعی، درد را از بین ببرد.

جلوگیری از شکستن ناخن ها

شاید ما هم از آن دسته افرادی باشید که به محض بلند شدن ناخن دستتان به راحتی می شکند. سس مایونز می تواند ناخن ها را تقویت کند. کافی است سر انگشت هایتان را داخل سس مایونز به مدت ۵ دقیقه فرو ببرید، سپس آن را پاک کنید. با آغشته شدن به مایونز، ناخن ها محکم تر و سالم تر و کوتیکول های ناخن نرم می شوند.

ترمیم خراش روی لوازم چوبی

اگر وسیله ای چوبی را با کارد خراش داده اید یا ترکی کوچک و ریز برداشته، ترک را با مقدار زیادی سس مایونز پر کنید و تا چند روز به آن دست نزنید. با گذشت زمان، ترکیب پروتئین و روغن، چوب را مرطوب می کند و باعث متورم شدن آن می شود. چربی های موجود در مایونز به پوشاندن ترک کمک می کند و در نتیجه ترک کمتر به چشم می آید.

پاک کردن اثر مداد شمعی از روی دیوار

اگر به هر دلیل روی دیوار با مداد شمعی کشیده شده و اثر آن به جا مانده، با کمی سس مایونز و یک اسفنج روی اثرات را بپوشانید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و سس را با یک دستمال تمیز پاک کنید. مایونز بدون آنکه رنگ دیوار را تغییر دهد، اثرات را به خوبی پاک می کند.

درمان شپش موی سر

مایونز شپش کش طبیعی است. برای از بین بردن این نوع انگل مایونز را به موهایتان بمالید، سرتان را با یک کلاه حمام بپوشانید و تا ۸ ساعت به آن دست نزنید. بعد از آن، موهایتان را با شامپو بشویید. روغن نباتی موجود در سس مانند یک چسب باعث خفگی شپش ها می شود.

کاربرد های غیر خوراکی سس مایونز

مرطوب کننده ی پوست های خشک

برای رطوبت دادن طبیعی به پوست خشک صوت خود، مقداری سس مایونز را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید و خوب هم بزنید و آن را به قسمت های خشک پوست تان بمالید و ۱۰ دقیقه روی آن نگه دارید. سپس ترکیب را با یک پارچه ی نم دار پاک کنید. روغن و سرکه ی موجود در مایونز رطوبت پوست تان را حفظ کرده و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می کند.

کندن برچسب ها از شیشه

برای کندن کامل برچسب از وسایل شیشه ای ابتدا تا جایی که ممکن است برچسب را با ناخن بکنید. سپس کمی مایونز به باقیمانده ی برچسب بمالید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به همان حالت نگه دارید. بعد از آنکه چسب آن سست شد می توانید برچسب را به طور کامل و به راحتی بکنید.

نرم کننده ی موهای خشک و شکننده

سس مایونز را جایگزین نرم کننده ی همیشگی موهایتان کنید. زرده ی تخم مرغ موجود در مایونز حاوی ماده ی لسیتین است که به رشد موها کمک می کند و سرکه ی سس پوست سر را لایه برداری می کند، در نتیجه موهایی نرم، سالم و درخشان خواهید داشت.

از بین بردن حالت کدر و سیاهی نقره

سس مایونز پولیش طبیعی برای نقره است. اگر می خواهید لوازم نقره خود را بدون مواد شیمیایی برق بیندازید، کافی است مقداری مایونز را به وسیله ی نقره ی خود بمالید و بعد از چند دقیقه آن با یک پارچه ی نرم پاک کنید. لیموترش موجود در مایونز خاصیت اسیدی اندکی دارد که لکه ها را پاک می کند و روغن سس درخششی زیبا به نقره جات شما می دهد.

کندن آدامس چسبیده

اگر به هر وسیله ای آدامس چسبیده باشد، کافی است کمی سس مایونز به آدامس بزنید و آن را مالش دهید. روغن سس، آدامس را متلاشی می کند و می توانید بدون آنکه اثری از آدامس باقی بماند آن را کاملا پاک کنید.

رفع جیر جیر کردن لولای در

اگر می خواهید لولای در را روغن کاری کنید، کافی است کمی مایونز را به لولای در بمالید، سپس چند باری در را باز و بسته کنید تا سس پخش شود. حالا از سکوت و آرامش لذت ببرید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x