نقاشی خانه – ترفندهای ارزان نقاشی خانه

این روزها نقاشی خانه نه تنها به وسیله یک غلطک و یک سطل رنگ به راحتی برای همه امکانپذیر شده، بلکه حتی ایجاد طرحهای زیبا روی دیوار نیز کار سادهای است که فقط کمی دقت و سلیقه میطلبد. به این ترتیب می توانید یک دیوار کاملا متفاوت و خاص منزل خودتان خلق کنید و از تماشای آن لذت ببرید.

تغییر رنگ منزل یکی از راهکارهای تغییر دکوراسیون است که می تواند برای تغییر روحیه اعضای خانواده و عوض کردن فضا با هزینه ای اندک انجام پذیرد.

اهمیت نقاشی خانه

شما می توانید با بکارگیری رنگ ها در خانه به اهداف زیر برسید:

یک نقطه کانونی در اتاق به وجود بیاورید.

یکی از اصول دکوراسیون منزل این است که هر اتاق یک نقطه کانونی داشته باشد؛ یعنی افراد بلافاصله بعد از ورود به اتاق توجه‌شان به آن قسمت جلب شود.

اگر چنین قصدی داشته باشید باید رنگ دیوار مورد نظر را با رنگ مکمل رنگ های دیگر و یا متضاد با آن ها رنگ آمیزی کنید.

نکات کاربردی در طراحی دکوراسیون نشیمن

سقف را بلندتر جلوه دهید.

سقف اکثر خانه ها سفید است تا بلندتر به نظر برسد؛ اما شما می توانید با تغییر رنگ دیوارها آن را باز هم دورتر و مرتفع تر نشان دهید.

چنانچه سقف کاذب دارید، می توانید دیوارها را هم رنگ سقف (سفید) رنگ بزنید. در غیر این صورت، با اضافه کردن راه های عمودی به دیوار -به خصوص در گوشه ها- کاری کنید که ارتفاع دیوارها بلندتر و سقف دورتر به نظر برسد.

اتاق ها را بزرگتر جلوه دهید.

سقف بلند برای اتاق های کوچک خیلی جالب نمی شود. وقتی در یک اتاق کوچک با سقف بلند قرار بگیرید احساس می کنید در یک لوله بلند زندانی شده اید. در چنین اتاق هایی بهتر است دیوار را با راه های افقی بزرگ تر نشان دهید.

هم چنین می توانید ترفند هم رنگ کردن دیوار با سقف را به صورت معکوس انجام دهید؛ یعنی در یک اتاق کوچک به جای اینکه دیوار را مثل سقف سفید کنید، سقف را به رنگ دیوار دربیاورید. به این ترتیب سقف پایین تر به نظر می رسد و دیوارها گویی از هم دورترند.

رنگ آمیزی خانه

فضای یک بخش از خانه را جدا کنید.

سالن بعضی از خانه ها یک فضای بزرگ و خیلی باز است. حتی برخی یک سالن بزرگ دارند که شامل آشپزخانه، سالن نهارخوری و اتاق پذیرایی می شوند. چیدمان چنین فضاهایی غالبا دشوارتر است؛ چون هر بخش یک فضای مخصوص به خود ندارد.

در این موارد می توانید با تغییر رنگ بخشی از فضا آن را متمایز از سایر فضای اتاق نشان داده و یک کاربری مشخص به آن اختصاص دهید؛ مثلا می توانید یک گوشه را با یک رنگ تیره یا کاملا متفاوت رنگ آمیزی کنید و میز نهارخوری را در آن گوشه بچینید.

روش‌های ارزان نقاشی خانه

برای رنگ آمیزی خانه، ابتدا باید هدف خود را از این کار مشخص کنید و بر اساس هدفی که دارید یکی از الگوهای زیر را انتخاب نمایید:

راه راه

برای اینکه دیوار خود را مانند کاغذ دیواری های راه راه رنگ کنید، با چسب کاغذی بخش هایی را به صورت راه راه بپوشانید و سپس قسمت های آزاد را رنگ بزنید. صبر کنید تا رنگ دیوار کاملا خشک شود و سپس چسب ها را جدا کنید.

رنگ آمیزی راه راه

با این ترفند می توانید روی دیوار نقش های مربعی یا هر نقش دیگری نیز ایجاد کنید.

آمبره

رنگ آمیزی آمبره

آمبره که برای رنگ مو هم به کار می رود یعنی وقتی از یک رنگ تیره به رنگ روشن برویم یا برعکس. این افکت را می توانید بر روی دیوارهای منزلتان نیز به وجود بیاورید.

برای این منظور ابتدا کل دیوار را به رنگ روشن دربیاورید و صبر  کنید تا خشک شوید. سپس دو سوم پایینی دیوار را با یک سایه تیره تر از همان رنگ، نقاشی کنید. مجددا صبر کنید تا خشک شود. وقتی هنوز کامل خشک نشده و خیلی کم خیس است، با غلطک از رنگ تیره تر به سمت روشن حرکت کنید تا مرز بین این دو محو شود.

دکوراسیون داخلی منزل با رنگ‌های گرم، چرا و چگونه؟

شابلون

شابلون های آماده هم وجود دارند؛ اما اگر قصد دارید از این هم ارزان تر و کم هزینه تر تمام شود، می توانید از لوازم تحریری ها طلق خریداری کنید و طرح مدنظرتان را در آن ببرید. سپس شابلون یا طلق را بر روی قسمت های مختلف دیوار گذاشته و درون آن را رنگ بزنید.                        شابلون                                                                                 

حتی می توانید یک دایره ساده را بارها بر روی دیوار تکرار کنید و یک دیوار ساده و جدید خلق کنید.

رنگ و رو رفته

بعضی از مردم، به خصوص سلیقه های هنری، از داشتن وسایل یا خانه های قدیمی لذت می برند. اگر شما هم جزء این دسته افراد هستید می توانید دیوار خانه خود را مانند یک پارچه رنگ و رو رفته یا چوب قدیمی طراحی کنید.

برای نقاشی خانه به شکل رنگ و رو رفته یا با رنگ های کم رنگ و پررنگ نامنظم، باید ابتدا یک رنگ پس زمینه داشته باشید. وقتی هنوز رنگ خشک نشده با یک تکه پارچه تمیز یا آغشته به تینر روی قسمتهایی که میخواهید -طبق الگویی که در ذهن دارید- بکشید.

رنگ آمیزی رنگ و رو رفته

اسفنج

همین کار را می توانید با یک اسفنج انجام دهید با این تفاوت که بعد از رنگ آمیزی کامل دیوار به صورت یک دست، وقتی هنوز رنگ خشک نشده، با یک اسفنج کل دیوار را بکشید تا یک هاله ای از رنگ روی دیوارتان داشته باشید.

اگر ترجیح می دهید رنگ ها به صورت نرم تری در هم فرو روند و محو شوند، این تکنیک را با تکنیک قبلی ترکیب کنید. در غیر این صورت خطوط کمی تیزتر خواهند بود.

یک روش دیگر استفاده از اسفنج این است که بعد از یک لایه رنگ زدن دیوار، صبر کنید تا رنگ خشک شود، سپس دیوار را با یک لایه رنگ متفاوت یا حتی متضاد رنگ کنید و وقتی هنوز خشک نشده ترفند اسفنج را به کار ببرید.

باز برای ایجاد یک طرح متفاوت می توانید از یک تکه پارچه کهنه به جای اسفنج استفاده کنید. تفاوت اسفنج و کهنه در این است که خطوط و نقشی که اسفنج بر روی دیوار می اندازد به دلیل سختی آن مرتب و منظم خواهد بود، اما با پارچه کهنه الگوی نامنظمی بر روی دیوار ایجاد خواهد شد.

منحنی های راه راه

دیوار را با رنگ دلخواهتان رنگ آمیزی کنید و با یک تکه پارچه به صورت موجی روی دیوار از بالا تا پایین بکشید و با کمی فاصله همین کار را تکرار کنید.

این کار را مانند تکنیک اسفنج می توانید با دو رنگ متفاوت انجام دهید.

کاغذ دیواری ال ای دی

کاغذ دیواری

کاغذ دیواری ها در رنگ های متنوع و نقش های مختلفی تولید شده اند. هر چند استفاده از کاغذ دیواری طبیعتا زیباتر خواهد بود؛ اما با کمی دقت و حوصله و سلیقه به خرج دادن می توانید با روزنامه یا کاغذ کادو هم دیوار خود را کاغذ دیواری کنید.

البته اگر قصد دارید از این روش استفاده کنید بهتر است فقط یک دیوار را انتخاب کنید. چون این کار طاقت فرسایی خواهد بود. شما باید یکی یکی کاغذ را را کنار هم یا روی هم به دیوار بچسبانید. حتی می توانید از چند مدل کاغذ کادو استفاده کنید و با تلفیق آن ها یک مدل جدید به وجود آورید.

برای چسباندن کاغذها به دیوار از چسب چوب استفاده کنید. چسب چوب بعد از خشک شدن بی رنگ می شود؛ بنابراین شما می توانید علاوه بر اینکه پشت کاغذها را چسب می زنید، روی آن ها را هم به چسب چوب آغشته کنید تا بیشتر عمر کنند.

از این روش می توانید برای رنگ کردن داخل کابینت ها، دیوار داخلی کتابخانه، دیوار بالای تاج تخت و حتی میزها و دراورهای قدیمی هم استفاده کنید.

فابریک

یکی از روش های ارزان و ساده برای تغییر رنگ خانه استفاده از یک قطعه فابریک به ابعاد یک دیوار است. به خصوص برای قسمت هایی مانند پشت تخت، پشت کاناپه یا پشت یک قفسه بسیار مناسب است.

البته این روش شاید نقاشی خانه محسوب نشود ولی به هر حال رنگ دیوارها را تغییر خواهد داد!

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x