معروف ‌ترین روش های ترک سیگار کدامند؟

روش های ترک سیگار را می‌شناسید؟ همه ما خطرات سلامتی ناشی از استعمال سیگار را می‌دانیم، اما این باعث نمی‌شود که این عادت را به راحتی کنار بگذاریم. بسته به این که آیا شما یک سیگاری نوجوان هستید که گاه‌به‌گاه سیگار می‌کشد یا اینکه در طول عمر خود سیگار کشیده‌اید، ترک کردن دشواری خود را خواهد داشت. برای آشنایی با بهترین روش های ترک سیگار تا انتهای این مقاله با ایده آل مگ همراه باشید.

استعمال دخانیات هم اعتیاد جسمی دارد و هم عادت روانی. نیکوتین ناشی از سیگار یک ماده موقتی و اعتیاد آور است. از بین رفتن نیکوتین از بدن باعث می‌شود تا بدن شما علائم و نشانه‌های ترک فیزیکی را تجربه کند. به دلیل تأثیر خوب نیکوتین در مغز، ممکن است شما به سمت سیگار به عنوان روشی سریع و مطمئن برای تسکین استرس جذب شوید.

استعمال سیگار همچنین می‌تواند راهی برای مقابله با افسردگی، اضطراب و حتی بی‌حوصله‌گی باشد. کنار گذاشتن و ترک سیگار به معنی یافتن راه‌های متفاوت و سالم‌تری برای کنار آمدن با این احساسات گفته شده است.

سیگار کشیدن نیز به عنوان یک مراسم روزانه در بعضی از افراد ریشه دوانده است. این ممکن است یک پاسخ خودکار برای شما باشد که سیگار را با قهوه یا چای صبح خود، هنگام استراحت در محل کار یا دانشگاه، یا در خانه یا در رفت و آمد خود در پایان روز استعمال کنید. ممکن است دوستان، خانواده یا همکاران شما سیگار بکشند، و این بخشی از راه ارتباط شما با آنها می‌شود.

برای متوقف کردن موفقیت‌آمیز مصرف سیگار، باید با اعتیاد، عادت‌ها و روال‌هایی که همراه آن است، مقابله کنید. این کار ممکن است که سخت به نظر برسد، اما می‌توان انجامش داد. با حمایت و برنامه صحیح ترک، هر فرد سیگاری می‌تواند آن را ترک کند – حتی اگر قبلاً چندین بار سعی کرده‌اید و شکست خورده‌اید.

برنامه شخصی ترک سیگار کشیدن شما

راه های ترک سیگار

در حالی که برخی از افراد سیگاری با موفقیت سیگار را به طور ناگهانی ترک می‌کنند که ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، برخی دیگر از مردم با یک برنامه مناسب عمل ترک را پیش می‌برند تا سلامتی خود را حفظ کنند. یک برنامه ترک خوب، هم به چالش کوتاه مدت متوقف کردن سیگار می‌پردازد و هم به مدت طولانی جلوگیری از عود بیماری. همچنین باید متناسب با نیازهای خاص شما و عادت‌های سیگار کشیدن تنظیم شود.

سؤالاتی که باید از خودتان بپرسید

وقت بگذارید تا فکر کنید که چرا سیگاری هستید، در کدام لحظات زندگی خود سیگار می‌خواهید و چرا؟ این به شما کمک می‌کند تا راهنمایی‌ها، تکنیک‌ها یا روش‌های درمانی برای شما سودمندتر شوند.

آیا شما سنگین (بیش از یک بسته در روز) سیگار می‌کشید؟ یا شما بیشتر از افراد سیگاری اجتماعی هستید؟ آیا یک تکه نیکوتین ساده کار خود را انجام می‌دهد؟ آیا فعالیت‌های خاصی، مکان‌ها یا افرادی که با آنها سیگار می‌کشید وجود دارد؟ آیا بعد از هر وعده غذایی یا هر زمان که برای قهوه یا چایی در نظر گرفته‌اید، نیاز به سیگار کشیدن را احساس می‌کنید؟ آیا هنگامی که احساس استرس یا پایین آمدن استرس می‌کنید به سراغ سیگار می‌روید؟ یا اینکه آیا مصرف سیگار شما با اعتیادهای دیگر مانند الکل یا قمار مرتبط است؟

روش های ترک سیگار خود را با موارد زیر شروع کنید

عوامل موثر در ترک سیگار

تاریخ ترک را تنظیم کنید.

در طی دو هفته آینده یک تاریخ انتخاب کنید، بنابراین شما زمان کافی برای آماده‌سازی بدون اینکه انگیزه خود را برای ترک کردن از دست بدهید دارید. اگر عمدتا در محل کار سیگار می‌کشید، آخر هفته را ترک کنید، بنابراین چند روز فرصت دارید تا تغییر را تنظیم کنید.

به خانواده، دوستان و همكاران بگویید كه قصد دارید سیگار را كنار بگذارید.

در برنامه خود به دوستان و خانواده خود بگویید که برای ترک سیگار به حمایت و تشویق آنها نیاز دارید. به دنبال یک دوست که او نیز می‌خواهد سیگار را ترک کند، باشید. شما می‌توانید به یکدیگر کمک کنید تا اوقات سخت را پشت سر بگذارید.

پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای چالش‌هایی که هنگام ترک برنامه با آنها مواجه خواهید شد.

اکثر افرادی که دوباره شروع به سیگار کشیدن می‌کنند این کار را در طی سه ماه اول انجام می‌دهند. شما می‌توانید با آماده شدن برای چالش‌های متداول، مانند برداشت نیکوتین و هوس‌های سیگار، مشکل خود را در این راه حل کنید.

سیگار و سایر محصولات دخانی را از خانه، ماشین و محل کار خود خارج کنید.

تمام سیگارها، فندک‌های مخصوص خود و کبریت‌ها را دور بیندازید. لباس‌های خود را بشویید و هر چیزی را که بوی دود می‌دهد، تازه کنید. ماشین خود را بشویید و معطر کنید، پارچه و فرش خود را تمیز کرده و مبلمان خود را بخار کنید.

در مورد کمک به ترک خود با پزشک خود صحبت کنید.

برای کمک به علائم ترک، پزشک می‌تواند برای شما دارو تجویز کند. اگر نمی‌توانید یک پزشک را ببینید، می‌توانید بسیاری از محصولات را از طریق پیشخوان در داروخانه محلی خود، داروی ترک سیگار دریافت کنید.

محرک‌های سیگار کشیدن خود را شناسایی کنید

یکی از بهترین روش های ترک سیگار که می‌توانید انجام دهید این است که مواردی را که باعث سیگار کشیدن می‌شود، از جمله موقعیت‌های خاص، فعالیت‌ها، احساسات و افراد مشخص کنید. یادداشت برداری در شناسایی الگوها و محرک‌های شما، می‌تواند کمک کننده باشد. به مدت یک هفته منتهی به تاریخ ترک خود، یادداشت برداری کنید. توجه داشته باشید که هر روز چه مواقع و زمان‌هایی ولع به کشیدن سیگار دارید:

  1. چه زمانی بود؟
  2. هوس (در مقیاس 1-10) چقدر شدید بود؟
  3. چه‌کار کردید؟
  4. با چه کسی بودید؟
  5. حال شما چطور بود؟
  6. بعد از استعمال سیگار چه حسی داشتید؟

آیا برای رفع احساسات ناخوشایند سیگار می‌کشید؟

بهترین روش های ترک سیگار

بسیاری از ما برای مدیریت احساسات ناخوشایند مانند استرس، افسردگی، تنهایی و اضطراب سیگار می‌کشیم. وقتی روز بدی دارید، به نظر می‌رسد که سیگار تنها دوست شما است. با این وجود مهم است که به یاد داشته باشید که روش‌های سالم‌تر و مؤثر‌تری برای بررسی احساسات ناخوشایند وجود دارد. این موارد ممکن است شامل ورزش، مدیتیشن، استراتژی‌های آرامش یا تمرین‌های ساده تنفسی باشد.

برای بسیاری از افراد، جنبه مهم ترک سیگار، یافتن راه‌های متفاوتی برای کنار آمدن با این احساسات دشوار بدون روی آوردن به سیگار است. حتی وقتی سیگار دیگر بخشی از زندگی شما نباشد، احساسات دردناک و ناخوشایندی که ممکن است در گذشته شما را به سمت سیگار کشیدن سوق می‌داد، همچنان باقی بماند. بنابراین ارزش دارد که مدتی راجع به راه‌های مختلفی که قصد دارید با اوضاع استرس‌زا روبرو شوید و تحریکات روزانه‌ای که باعث تمایل شما به سیگار می‌شود، فکر کنید.

نکاتی برای جلوگیری از محرک‌های رایج

خود را از محرک های ترک سیگار دور کنید

الکل. افراد زیادی هنگام نوشیدن الکل، سیگار می‌کشند. سعی کنید نوشیدنی‌های غیر الکلی را تغییر دهید یا فقط در جاهایی که سیگار کشیدن در داخل ممنوع است نوشیدنی بنوشید. روش دیگر، سعی کنید میان وعده‌ها را بخورید، جویدن یک چوب کوکتل یا مکیدن نی را امتحان کنید.

سایر افراد سیگاری. وقتی دوستان، خانواده و همکاران در اطراف شما سیگار می‌کشند، رها کردن یا جلوگیری از عود مجدد بسیار دشوار است. در مورد تصمیم خود برای ترک، صحبت کنید تا مردم بدانند که وقتی در اتومبیل با آنها هستید یا با هم برای استراحت قهوه یا چای می‌‌خورید، نمی‌توانند سیگار بکشند. در محل کار خود، افراد غیر سیگاری را پیدا کنید تا استراحت خود را به همراه آنها انجام دهید یا کارهای دیگری مانند انجام پیاده‌روی را امتحان کنند.

پایان یک وعده غذایی. برای برخی از افراد سیگاری، پایان دادن به یک وعده غذایی به معنای روشن کردن سیگار است و احتمال اینکه چنین چیزی را از دست بدهند دلهره‌آور به نظر می‌رسد. با این حال، شما می‌توانید سعی کنید آن لحظه را بعد از غذا با چیز دیگری مانند یک تکه میوه، یک دسر سالم، یک شکلات یا یک تکه آدامس جایگزین کنید.

روش های ترک سیگار : مقابله با علائم ترک نیکوتین

وسیله ای برای ترک سیگار

پس از ترک سیگار، احتمالاً با خارج شدن نیکوتین از بدن، تعدادی از علائم جسمی را تجربه خواهید کرد. برداشت نیکوتین به سرعت آغاز می‌شود، معمولاً طی یک ساعت از آخرین سیگار شروع می‌شود و دو یا سه روز بعد اوج می‌گیرد. علائم برداشتن می‌تواند چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد و از فرد به فرد دیگر متفاوت است. علائم مشترک ترک نیکوتین شامل موارد زیر است:

  • هوس سیگار
  • تحریک‌پذیری، ناامیدی یا عصبانیت
  • اضطراب یا عصبی بودن
  • مشکل تمرکز
  • بی قراری
  • افزایش اشتها
  • سردرد
  • بی‌خوابی
  • لرزیدن
  • افزایش سرفه
  • خستگی
  • یبوست یا معده ناراحت
  • افسردگی
  • کاهش ضربان قلب

هرچند این علائم ترک ممکن است ناخوشایند باشند، لازم است به یاد داشته باشید که آنها موقتی هستند. آنها پس از چند هفته که سموم از بدن خارج می‌شوند بهتر خواهند شد. در همین حال، به دوستان و خانواده خود بگویید که رفتار شما متعارف خودتان نخواهد بود و درک آنها را بطلبید.

روش های ترک سیگار: هوس سیگار را مدیریت کنید

طریقه ترک سیگار

در حالی که اجتناب از عوامل استعمال دخانیات به کاهش میل شما به سیگار کمک می‌کند، احتمالاً نمی‌توانید از هوس سیگار به طور کامل جلوگیری کنید. خوشبختانه، این هوس‌ها به طول نمی‌انجامند – به طور معمول، در حدود 5 یا 10 دقیقه. اگر وسوسه شده‌اید که سیگاری روشن کنید، به خود یادآوری کنید که هوس به زودی می‌گذرد و سعی کنید منتظر بمانید. این کمک می‌کند تا با داشتن راه‌کارهایی برای مقابله با هوس‌ها، از قبل آماده شوید.

خود را منحرف کنید. ظروف آشپزخانه را بشویید، تلویزیون را روشن کنید، دوش بگیرید یا با یک دوست تماس بگیرید. این فعالیت تا زمانی که ذهن شما را از سیگار کشیدن دور نشود مهم خواهد بود.

به خود یادآوری کنید که چرا ترک کردید. روی دلایل ترک خود متمرکز شوید، از جمله مزایای سلامتی (برای مثال، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان ریه)، بهبود ظاهر، پول‌هایی که پس‌انداز می‌کنید و افزایش عزت نفس است.

از وضعیت وسوسه‌انگیز خارج شوید. جایی که هستید یا کاری که انجام می‌دهید، ممکن است باعث گرسنگی شود. در این صورت، تغییر در وضعیت‌ها می‌تواند همه تفاوت‌ها بروز دهد.

به خودتان پاداش دهید. پیروزی‌های خود را تقویت کنید. هر وقت بر یک ولع سیگار کشیدن، پیروز شدید، به خود پاداش دهید تا انگیزه خود را حفظ کنید.

مقابله با ولع سیگار در هر لحظه

یک جایگزین خوراکی پیدا کنید – هنگام مقابله با هوس، چیزهای دیگری را در اطراف خود نگه دارید تا در دهان خود بچرخانید. نعناع، هویج یا چوب کرفس، آدامس یا تخمه آفتابگردان را امتحان کنید.

ذهن خود را مشغول نگه دارید – کتاب یا مجله بخوانید، به موسیقی که دوست دارید گوش دهید، یک جدول کلمات متقاطع یا پازل سودوکو را انجام دهید یا یک بازی آنلاین بازی کنید.
دستان خود را مشغول نگه دارید – فشار دادن توپ، مداد یا گیره‌های کاغذی جایگزین‌های خوبی برای برآوردن نیاز به تحریک لمسی است.

دندان‌های خود را مسواک بزنید – احساس تمیزی می‌تواند به از بین بردن میل سیگار کمک کند.

آب بنوشید – به آرامی یک لیوان بزرگ آب بنوشید. نه تنها به عبور از ولع غذا کمک می‌کند بلکه هیدراته ماندن به حداقل می‌رسد تا علائم ترک نیکوتین را به حداقل برساند.

چیز دیگری را روشن کنید – به جای روشن کردن یک سیگار، شمع یا مقداری بخور روشن کنید.

فعال شوید – به پیاده‌روی بروید، برخی از کارهای یوگا را امتحان کنید یا دویدن را امتحان کنید.

سعی کنید استراحت کنید – کاری را انجام دهید که شما را آرام می‌کند، مانند حمام گرم، مدیتیشن، خواندن کتاب یا تمرین‌های عمیق نفس کشیدن.

به جایی بروید که استعمال سیگار مجاز نیست – به عنوان مثال وارد یک ساختمان عمومی، فروشگاه، بازار، کافی‌شاپ یا سینما شوید.

بعد از ترک سیگار از افزایش وزن جلوگیری کنید

کمک به یک نوجوان برای ترک سیگار

استعمال دخانیات به عنوان سرکوب کننده اشتها عمل می‌کند، بنابراین وقتی تصمیم به ترک سیگار می‌گیریم، افزایش وزن یک نگرانی رایج برای بسیاری از ما است. شما حتی ممکن است از آن به عنوان دلیلی برای کنار گذاشتن استفاده کنید. در حالی که درست است که بسیاری از افراد سیگاری ظرف شش ماه از ترک سیگار وزن اضافه می‌کنند، این افزایش معمولاً اندک است – به طور متوسط ​​در حدود دو و نیم کیلوگرم – و افزایش اولیه آن با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که حمل چند کیلوگرم اضافی برای چند ماه به اندازه سیگار کشیدن به قلب شما آسیب نمی‌رساند. با این حال، هنگامی که سیگار را ترک می‌کنید، افزایش وزن امری اجتناب‌ناپذیر است.

سیگار کشیدن حس بویایی و چشایی شما را تضعیف می‌کند، بنابراین بعد از ترک، مواد غذایی اغلب جذاب‌تر به نظر می‌رسند. در این صورت با حس خوشایند هنگام غذا خوردن، ممکن است وزن شما نیز افزایش یابد. بنابراین، یافتن راه‌های سالم دیگری برای مقابله با احساسات ناخوشایند مانند استرس، اضطراب، یا کسالت به جای خوردن احساسی بدون فکر، مهم است.

راه‌های سالم دیگری برای مقابله با احساسات ناخوشایند

وعده‌های غذایی متنوع و سالم برای ترک سیگار

خود را بپرورید. به جای روی آوردن به سیگار یا مواد غذایی هنگام احساس استرس، اضطراب یا افسردگی، روش‌های جدیدی را برای تسکین سریع خود بیاموزید. به عنوان مثال، موسیقی‌های بلند را گوش دهید، با یک حیوان خانگی بازی کنید، یا یک فنجان چای داغ بنوشید.

وعده‌های غذایی متنوع و سالم بخورید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم میل کنید. از خوردن مواد غذایی قندی، سدیم دار، سرخ شده و فست فود خودداری کنید.

یاد بگیرید که آگاهانه بخورید. خوردن احساسی تمایل دارد به صورت اتوماتیک و تقریباً بی‌ذهن باشد. تمام کردن مقدار زیادی بستنی در حالی که در مقابل تلویزیون قرار دارید یا به تلفن خود خیره شده‌اید، آسان است. اما با از بین بردن حواس پرتی هنگام غذا خوردن، راحت‌تر می‌توانید توجه کنید که چقدر می‌خورید و واقعاً چه احساسی دارید. اینکه آیا واقعاً هنوز به دلیل دیگری گرسنه هستید یا می‌خورید؟

آب زیادی بنوشید. نوشیدن حداقل شش تا هشت 8 اونس  آب. لیوان آب به شما کمک می‌کند احساس راحتی کنید و وقتی گرسنه نیستید، از خوردن غذا جلوگیری کنید. آب همچنین به روان شدن سموم بدن کمک می‌کند.

قدم زدن. این امر نه تنها به شما در سوزاندن کالری و هم برای کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه به کاهش احساس استرس و سرخوردگی همراه با ترک سیگار نیز کمک می‌کند.

میان وعده‌های غذایی. انتخاب‌های خوب شامل صمغ بدون قند، هویج و چوب کرفس یا فلفل دلمه‌ای یا جیکاما میان‌وعده‌های غذایی بدون احساس گناه ناشی از افزایش وزن هستند.

داروهای درمانی به منظور کمک به روش های ترک سیگار

روش‌ های ترک سیگار مختلف و زیادی وجود دارد که با موفقیت به افراد کمک کرده است که عادت به سیگار کشیدن را برطرف کنند. اگرچه ممکن است با اولین روشی که امتحان می‌کنید موفق شوید، به احتمال زیاد شما باید تعدادی از روش‌های مختلف یا ترکیبی از روش‌‌های درمانی را امتحان کنید تا روش‌هایی را پیدا کنید که برای شما بهتر باشد.

داروهای ترک سیگار

داروهای ترک سیگار می‌تواند علائم ترک را کاهش دهند و هوس‌ها را کاهش دهند. آنها هنگام استفاده به عنوان بخشی از برنامه جامع ترک سیگار که توسط پزشک شما مورد استفاده قرار می‌گیرند، موثرتر هستند. در مورد گزینه‌های خود با پزشک خود صحبت کنید و اینکه آیا داروهای ترک سیگار برای شما مناسب است یا خیر. راه های ترک سیگار مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) عبارتند از:

درمان جایگزینی نیکوتین. درمان جایگزینی نیکوتین شامل “تعویض” سیگار با سایر جایگزین‌های نیکوتین، مانند صمغ نیکوتین، نیکوتین استنشاقی یا اسپری بینی است. این ماده با ارسال دوزهای کوچک و مداوم نیکوتین به بدن شما بدون وجود قطران و گازهای مسموم موجود در سیگار، برخی از علائم ترک را تسکین می‌دهد. این نوع درمان به شما کمک می‌کند تا بر روی اعتیاد روانی خود متمرکز شوید و تمرکز خود را در یادگیری رفتارهای جدید و مهارت‌های مقابله آسان‌تر کنید.

داروهای غیر نیکوتین. این داروها به شما کمک می‌کنند با کاهش میل و علائم ترک، بدون استفاده از نیکوتین، سیگار کشیدن را متوقف کنید. داروهایی مانند بوپروپیون (Zyban)  و ورانکلین (Chantix, Champix) برای استفاده کوتاه مدت به عنوان داروی ترک سیگار در نظر گرفته شده‌اند.

آنچه که باید در مورد سیگارهای الکترونیکی (vaping) بدانید

روش‌های درمانی جایگزین برای ترک سیگار

در حالی که برخی از افراد می‌دانند که سیگار الکترونیکی را وسیله‌ای برای ترک سیگار می‌دانند، سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز سیگار الکترونیکی را به عنوان روشی برای ترک سیگار تأیید نکرده است. و گزارش‌های خبری اخیر حتی سیگار الکترونیکی را با بیماری شدید ریه مرتبط کرده است و بسیاری از سوالات راجع به ایمنی سیگار الکترونیکی ایجاد کرده است. در اینجا آنچه شما باید در مورد سیگار الکترونیکی به عنوان یک وسیله ترک سیگار بدانید، وجود دارد:

  • سازمان غذا و دارو محصولات سیگار الکترونیکی را تنظیم نمی‌کند.
  • سازمان غذا و دارو هشدار می‌دهد كه سیگار الکترونیکی برای جوانان، بزرگسالان جوان، زنان باردار یا بزرگسالانی كه در حال حاضر از محصولات دخانی استفاده نمی‌كنند ایمن نیست.
  • همیشه سخت است بدانید که دقیقاً چه چیزی در سیگارهای الکترونیکی وجود دارد.
  • مایع مورد استفاده در برخی از سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین است که اثرات منفی زیادی بر سلامتی دارد. این می‌تواند منجر به فشار خون بالا و دیابت شود و به ویژه برای مغز در حال رشد کودکان و نوجوانان خطرناک باشد.
  • هیچ اطلاعاتی در مورد اثرات طولانی مدت سیگار الکترونیکی بر سلامتی شما وجود ندارد.

روش ‌های ترک سیگار : یک درمان جایگزین

هیپنوتیزم برای ترک سیگار

روش های ترک سیگار زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید که شامل درمان جایگزینی نیکوتین، سیگار الکترونیکی یا داروهای تجویزی نبوده و شامل وارد زیر است:

هیپنوتیزم – این گزینه محبوبی است که برای بسیاری از افراد سیگاری که در تلاش برای ترک هستند نتایج خوبی به همراه دارد. هیپنوتیزم با ورود شما به وضعیتی آرام که در آن به پیشنهادهایی که تصمیم شما را تقویت می‌کنند برای جلوگیری از استعمال دخانیات و افزایش احساسات منفی نسبت به سیگار می‌پردازید، کار می‌کند.

طب سوزنی – یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌های پزشکی شناخته شده است. اعتقاد بر این است که طب سوزنی با ایجاد محرک ترشح اندورفین‌ها (تسکین‌دهنده درد طبیعی) که به بدن امکان استراحت می‌دهد کار می‌کند. به عنوان یک طریقه ترک سیگار، طب سوزنی می‌تواند در مدیریت علائم ترک سیگار مفید باشد.

رفتار درمانی – اعتیاد به نیکوتین مربوط به رفتارهای عادی یا آداب و رسوم دخیل در مصرف سیگار است. رفتار درمانی بر یادگیری مهارت‌های جدید مقابله و شکستن این عادت‌ها تمرکز دارد.

روش‌های درمانی انگیزشی – کتاب‌ها و وب سایت‌های خودیاری می‌توانند روش‌های مختلفی را برای ایجاد انگیزه در ترک سیگار ارائه دهند. نمونه بارز آن محاسبه پس‌انداز پول است. برخی از افراد با محاسبه میزان صرفه‌جویی در پول، می‌توانند انگیزه‌ای برای ترك پیدا كنند که شاید مقدار آن برای گذراندن یک تعطیلات تابستانی کافی باشد.

استعمال تنباکو غیردودی و جویدن آن، جایگزین مناسبی برای سیگار نیست

تنباکوهای غیردودی، که در غیر این صورت به عنوان تف یا جویدن تنباکو شناخته می‌شود، جایگزین مناسبی برای ترک سیگار کشیدن نیست. این ماده حاوی همان مواد شیمیایی اعتیاد آور و نیکوتین است که در سیگار موجود است. در حقیقت، مقدار نیکوتین جذب شده از تنباکو بدون سیگار می‌تواند 3 تا 4 برابر مقدار آن هنگام کشیدن سیگار باشد.

در صورت لغزش یا عود مجدد چه باید کرد؟

بیشتر افراد سعی می‌کنند قبل از شروع ترک این عادت، چندین بار سیگار را متوقف کنند، بنابراین اگر ترک کردید و سپس مجددا سیگار کشیدید، خودتان را سرزنش نکنید. در عوض، با آموختن از اشتباه خود، عود را به حالت برگشتی تبدیل کنید. قبل از شروع دوباره سیگار کشیدن، آنچه اتفاق افتاده است را تجزیه و تحلیل کنید، محرک‌ها یا نقاط مشکل برانگیخته را شناسایی کنید و یک برنامه ترک سیگار جدید تهیه کنید که آنها را از بین ببرد.

تأکید بر تفاوت بین لغزش و عود نیز مهم است. اگر دوباره سیگار کشید، به این معنی نیست که نمی‌توانید قطار ترک سیگار را برگردانید. شما می‌توانید از لغزش یاد بگیرید و به شما انگیزه دهید تا تلاش کنید یا می‌توانید از آن به عنوان بهانه‌ای برای بازگشت به ترک عادت سیگار کشیدن استفاده کنید. اما انتخاب شماست. یک لغزش لازم نیست که به یک عود تمام عیار تبدیل شود.

اگر لغزش کنید، شکست نیستید. این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید از پس کار برآیید.

اجازه ندهید که یک لغزش تبدیل به یک امر عادی شود. بقیه بسته را بیرون بیاورید. مهم است که در اسرع وقت به مسیر عدم استعمال سیگار برگردید.

به گذشته خود نگاهی بیندازید و نسبت به زمانی که سیگار نمی‌کشیدید احساس خوبی به دست آورید.

ماشه را پیدا کنید. دقیقاً چه چیزی باعث شد شما دوباره سیگار بکشید؟ تصميم بگيريد كه دفعه بعد كه مطرح شد چگونه با آن مسئله کنار خواهید آمد.

از تجربه خود بیاموزید چه چیزی بیشتر مفید بوده است؟ چه چیزی کار نکرد؟

آیا از دارو استفاده می‌کنید تا به شما در ترک کمک کند؟ اگر دوباره سیگار کشیدید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر همزمان با مصرف دارو سیگار کشیدید، نشان دهنده این است که بعضی از داروها دیگر قابل استفاده نیستند.

کمک به یک دوست عزیز برای ترک سیگار

کمک به ترک سیگار

مهم است که به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید یک دوست یا دوست عزیز را از سیگار رها کنید. تصمیم باید مال خودشان باشد اما اگر آنها تصمیم به ترک سیگار گرفتند، می‌توانید حمایت و تشویق کنید و سعی کنید استرس ترک را کاهش دهید. گزینه‌های مختلف درمانی موجود را بررسی کرده و با افراد سیگاری در مورد آنها صحبت کنید. فقط مراقب باشید هرگز موعظه یا قضاوت نکنید.

شما همچنین می‌توانید با پیگیری فعالیت‌های دیگر با آنها و نگه داشتن جایگزین‌های سیگار مانند آدامس، به یک سیگاری کمک کنید تا بر هوس‌ها غلبه کند. اگر یک دوست عزیز لغزش یا عود کند، به آنها احساس گناه ندهید. دوران ترک سیگارشان را به آنها یادآوری کرده و آنها را ترغیب کنید که دوباره امتحان کنند. حمایت شما می‌تواند در کمک به دوست شما فرق کند و سرانجام عادت را به خوبی ترک کند.

کمک به یک نوجوان برای ترک سیگار

بیشتر افراد سیگاری اولین سیگار خود را در حدود سن 11 سالگی امتحان می‌کنند، و بسیاری از افراد تا 14 سالگی معتاد هستند. استفاده از سیگارهای الکترونیکی (vaping)  نیز در سال‌های اخیر به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است. در حالی که هنوز پیامدهای سلامتی وپاپیشن کاملاً مشخص نشده است، سازمان غذا و دارو هشدار می‌دهد که برای نوجوانان بی‌خطر نیست و ما می‌دانیم که نوجوانانی که از ویپ استفاده می‌کنند، بیشتر احتمال دارد سیگار را شروع کنند.

این ممکن است برای والدین نگران کننده باشد. اما قدردانی از چالش‌های منحصر به فرد و نوجوانان تحت فشار هنگام ترک سیگار (یا ویپ) بسیار مهم است. در حالی که تصمیم به ترک کردن باید توسط خود نوجوان سیگاری گرفته شود، هنوز راه‌های زیادی برای کمک به آنها وجود دارد.

نکاتی درباره والدین نوجوانانی که سیگار می‌کشند و یا ویپ می‌کنند

  • دریابید که چرا نوجوان شما سیگاری است یا ویپ می‌کند. آنها ممکن است بخواهند مورد قبول همسالان خود باشند و یا از شما جلب توجه کنند. به جای تهدید یا اولتیماتوم، در مورد تغییراتی که در زندگی آنها ایجاد می‌شود صحبت کنید تا به آنها در جلوگیری از استعمال سیگار کمک کند.
  • اگر فرزند شما ترک کرده است، در این روند صبور و پشتیبان باشید.
  • با سیگار نکشیدن خودتان مثال خوبی بزنید. بیشتر والدینی که سیگار می‌کشند، بچه‌هایی دارند که سیگار می‌کشند.
  • بدانید که آیا بچه‌های شما دوستانی دارند که سیگار می‌کشند یا ویپ می‌کنند. با آنها در مورد نحوه ترک سیگار یا سیگار الکترونیکی صحبت کنید.
  • خطرات سلامتی و عوارض جانبی ناخوشایند سیگار را در ظاهر آنها توضیح دهید (مانند بوی بد دهان).
  • در خانه خود یک سیاست بدون دود برقرار کنید. به کسی اجازه ندهید که در هر زمان سیگار بکشد یا در داخل خانه ویپ کند.
5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x