کارت سوخت موتور سیکلت

یکی از کارهایی که این روزها، پس از سهمیه‌بندی بنزین، تمامی رانندگان ملزم به اجرای آن شده‌اند، استفاده از کارت سوخت است. از جمله دلایل سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت، جلوگیری از قاچاق آن به کشور‌های دیگر است. طبق گفته‌های مسئولان، استفاده از کارت سوخت در این مدت بسیار مفید واقع شده.

در حال حاضر بیشتر کشور‌های توسعه یافته از کارت سوخت استفاده می‌کنند و چند سالی است که در کشور ما نیز برای خودرو‌ها و موتورسیکلت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریافت کارت سوخت برای موتورسیکلت‌های صفر

موتورسیکلت‌های نو، خود دارای کارت سوخت موتورسیکلت هستند و تنها کافی است برای دریافت آن با داشتن مدارک شناسایی خود و موتورسیکلتتان به یکی از دفاتر پست مراجعه کرده و آن را تحویل بگیرید.

از طریق مراجعه حضوری

اگر به تازگی صاحب موتورسیکلت شده‌اید و می‌خواهید اقدام به گرفتن کارت سوخت موتور سیکلت نمایید، باید به همراه مدارک مورد نیاز مانند سند موتور سیکلت،کارت ملی، شناسنامه، کارت شناسایی خود و تمام مدارک موتورسیکلتتان به یکی از دفاتر خدمات هوشمند سوخت یا ادارۀ پست مراجعه کرده و برای گرفتن کارت سوخت موتور سیکلت خود درخواست بدهید. در این مراکز، ثبت‌نام و بروزرسانی مشخصات کارت سوخت موتورسیکلت شما، توسط اپراتور دفتر صورت می‌گیرد.

به صورت غیرحضوری

روش اول:

همچنین شما می‌توانید جهت پیگیری وضعیت ثبت‌نام خود به سایت www.enaft.ir مراجعه کرده و وضعیت دریافت کارت سوخت موتورسیکلت خود را پیگیری کنید.

روش دوم:

روش دیگر این است که اپلیکیشن خدمات دولت همراه را دریافت و از طریق آن برای دریافت کارت سوخت اقدام کنید. این اپ از بازار یا گوگل‌اپ برای اندروید قابل دریافت است.

اگر پس از ثبت‌نام و به‌روزرسانی اطلاعات خود، مدتی طولانی گذشته و هنوز کارتی برای شما صادر نشده، می‌توانید با شمارۀ 88329061 تماس بگیرید و درخواست پیگیری بدهید.

وضعیت کارت سوخت موتورسیکلت‌های فروخته‌شده

اگر می‌خواهید موتورسیکلت خود را بفروشید، پس از فروش کارت سوخت موتورسیکلت، متعلق به صاحب جدید آن خواهد بود. حتی اگر پس از فروش، مالک جدید اقدام به درخواست کارت سوخت موتورسیکلت به نام خود نکرده باشد، باز هم شما نمی‌توانید مدعی کارت سوخت بشوید. این وضعیت دوطرفه است. یعنی شما نیز پس از خرید یک موتورسیکلت دست دوم، صاحب کارت سوخت آن نیز می‌شوید.

 

دریافت کارت سوخت المثنی

استفاده از کارت سوخت برای خودرو و موتورسیکلت، مدتی روی کار بود و دوباره برای مدتی نامعلوم برکنار شد. طی برکناری آن، بعضی از مالکان کارت سوخت خود را نگه داشتند و بعضی نیز به خیال از بین رفتن کامل دورۀ استفاده از کارت سوخت، آن را دور انداختند.

اگر شما جزو آن دسته از مالکان هستید که کارت سوخت موتورسیکلت خود را نگه داشته‌اید، می‌توانید دوباره از همان کارت سوخت موتورسیکلت استفاده کنید؛ زیرا آن کارت‌ها، جزو کارت‌های سوخته حساب نمی‌شوند و هنوز قابل استفاده هستند.

اما اگر جزو آن دسته مالکانی هستید که کارت سوخت موتورسیکلت خود را دور انداخته‌اید، یا آن را گم کرده‌اید باید هرچه سریع‌تر برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی، به همراه کارت شناسایی و مدارک مورد نیاز خود و موتورسیکلتتان به ادارۀ پست یا پلیس+10 مراجعه کنید و درخواست کارت سوخت المثنی دهید.

کارت سوخت های قدیمی قابل استفاده اند؛ اما چنانچه آن را گم کرده اید باید برای دریافت کارت سوخت المثنی به شعب اداره پست یا پلیس 10+ مراجعه نمایید.

استعلام از وضعیت کارت سوخت و پاسخگویی به شکایات

نکته اول:

برای گرفتن استعلام‌ از وضعیت کارت سوخت موتورسیکلت، ابتدا حرف M و بعد از آن ستاره و سپس VIN موجود در پشت کارت موتورسیکلت خود را وارد کنید. سپس آن را به شمارۀ 1101202040 ارسال کنید. آخرین وضعیت کارت سوخت موتورسیکلت شما در همان لحظه، از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود.

نکته دوم:

ممکن است در طی ثبت‌نام کارت سوخت موتورسیکلت، دچار اشتباهاتی از قبیل انتخاب نوع سوخت یا نوع دستگاه نقلیه بشوید. یا سیستم اطلاعات شما را اشتباه وارد کند. مثلاً به جای بنزین، گازوئیل یا به جای موتورسیکلت ماشین سواری یا حتی آمبولانس ثبت شود. در صورت بروز هرگونه اشتباهی در خصوص اطلاعات واردشده در هنگام ثبت‌نام در سیستم، می‌توانید با شمارۀ 88329061 مرکز پاسخ‌گویی کارت هوشمند تماس بگیرید و درخواست به‌روزرسانی دوباره برای اطلاعات خود را بدهید.

نکته سوم:

گاهی پیش می‌آید که رانندگان شکایت می‌کنند که میزان سوختی که دریافت کرده‌اند، بسیار کمتر از مقداری است که برای آن پول پرداخت کرده‌اند. این‌گونه شکایات از طریق بازبینی کارت‌های سوخت قابل بررسی است و باعث جلوگیری از ضایع شدن حقوق مالکان موتورسیکلت می‌شود. همچنین قابل ذکر است که هیچ‌گونه تخلف، جعل و کپی‌برداری درخصوص انواع کارت سوخت، چه کارت سوخت خودرو و چه کارت سوخت موتورسیکلت، صورت نمی‌گیرد و هر کارت سوخت تنها برای یک دستگاه قابل استفاده است.

توجه کنید که به موتورسیکلت‌هایی که سن خرید آن‌ها بیش از ده سال است، یعنی ده سال از خرید آن‌ها می‌گذرد، کارت سوخت موتورسیکلت تعلق نخواهد گرفت و مالکان باید منتظر خبرهای جدیدی در این خصوص باشند و خود وضعیت و خبرهای جدید را از سایت‌ها و شبکه‌های خبری پیگیری کنند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x