دمنوش برای گرفتگی صدا {6 دمنوش معجزه آسا}

آیا امروز صبح با گرفتگی صدا از خواب بیدار شده‌اید؟ اگر این چنین است، به احتمال زیاد، لارنژیت دارید! لارنژیت زمانی اتفاق می افتد که تارهای صوتی شما در اثر استفاده بیش از حد، تحریک یا عفونت ملتهب شوند. در این مواقع، دمنوش برای گرفتگی صدا، یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود.

سرماخوردگی، آنفولانزا یا حتی فریاد زدن بیش از حد (مانند زمانی که تیم محبوب شما مسابقه دارد!) همگی می‌توانند باعث ایجاد خش خش و گرفتگی در صدا شوند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به معرفی 6 دمنوش برای گرفتگی صدا بپردازیم. اگر به دنبال راهی برای فرار از خش خش صدای خود هستید، با ما تا انتها همراه باشید.

لارنژیت یا گرفتگی صدا چیست؟

همان‌طور که گفته شد، لارنژی به گرفتگی جعبه صوتی (حنجره) بر اثر تحریک، التهاب یا عفونت گفته می‌شود. به طور معمول، تارهای صوتی شما به آرامی باز و بسته می‌شوند و از طریق حرکت و ارتعاش، صداها را ایجاد می‌کنند.

لارنژیت چیست ؟

این در حالیست که لارنژیت باعث متورم شدن تارهای صوتی می‌شود که صداهای تولید شده از عبور هوا از روی آن‌ها را مخدوش می‌کند. در نتیجه، صدای شما خشن یا گاهی، غیر قابل تشخیص شنیده می‌شود.

در بسیاری از موارد، گرفتگی صدا کمتر از دو هفته طول می‌کشد و بر اثر عواملی از قبیل ویروس ایجاد می‌شود. علائم و نشانه‌های لارنژیت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گرفتگی صدا
  • احساس خش خش گلو
  • گلو درد
  • خشکی گلو
  • سرفه خشک

شما می توانید در اکثر موارد، لارنژیت را با اقدامات خود مراقبتی، مانند استراحت دادن به صدای خود و نوشیدن مایعات فراوان، مدیریت کنید.

بهترین دمنوش برای گرفتگی صدا

خب به بخش اصلی مقاله رسیدیم، در این قسمت قصد داریم به معرفی 6 دمنوش گیاهی برای رفع لارنژیت و گرفتگی صدا بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

دمنوش سنجد تلخ 

سنجد گیاهی است که از گذشته‌های دور، به عنوان یک داروی گیاهی در بسیاری از فرهنگ‌ها، مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده، حاوی موسیلاژ است که در ترکیب با آب، به یک ماده ژله مانند تبدیل می‌شود.

دمنوش سنجد تلخ

این ژل می‌تواند گلوی شما را بپوشاند و باعث بهبود لارنژیت شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف دمنوش سنجد تلخ، می‌تواند در کوتاه مدت، باعث تسکین گرفتگی صدا و درد گلو شود.

دمنوش ریشه شیرین بیان 

به گزارش کلینیک مایو (Mayo) چای ریشه شیرین بیان می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی و موثر برای رفع گلو درد و گرفتگی صدا، مورد استفاده قرار بگیرد.

این دمنوش را هم می‌توانید بنوشید و هم آن را غرغره کنید. البته در هر دو روش، حتما منتظر بمانید تا خنک شود. مصرف بیش از حد ریشه شیرین بیان، می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین، قبل از مصرف این دمنوش برای گرفتگی صدا حتما با پزشک مشورت کنید.

دمنوش هورهوند 

هورهوند یک گیاه دارویی غنی از آنتی اکسیدان با خواص ضد التهابی است. این گیاه به طور سنتی به عنوان یک درمان برای گلودرد و سرماخوردگی استفاده می‌شود. مطالعات جدید نشان داده‌اند که دمنوش هورهوند، برای رفع لارنژیت هم کاربرد دارد.

دمنوش هورهوند برای گرفتگی صدا

همچنین مانند یک خلط‌آور خفیف برای سرفه عمل می‌کند، بنابراین اگر با تجمع مخاطی مشکل دارید، چای هورهوند ممکن است مفید باشد.

توجه داشته باشید که هنوز هیچ مطالعه‌ای به صورت رسمی، تاثیر دارویی دمنوش هورهوند را تایید نکرده است. با این‌حال، می‌توانید آن را از فروشگاه‌های معتبر و مجاز تهیه نمایید.

دمنوش بابونه 

بابونه یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ها در میان طرفداران چای‌های سنتی به شمار می‌رود. چای بابونه را می‌توان در میان قدیمی‌ترین داروهای طب سنتی در سراسر جهان به شمار آورد.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که چای بابونه می‌تواند به روان کردن گلو و رفع لارنژیت (گرفتگی صدا) کمک کند. از طرفی دیگر، این دمنوش دارای خواص ضد التهابی برای کاهش تورم و قرمزی است.

علاوه بر این، بابونه دارای خواص آنتی اکسیدانی است که برای ترمیم و سلامت بافت مفید است. اثر ضد اسپاسم بابونه همچنین ممکن است سرفه را کاهش دهد.

در صورتی که گرفتگی صدای شما ناشی از سرماخوردگی باشد، بخور بابونه هم می‌تواند راه‌گشا باشد. این بخور علاوه بر لارنژیت، می‌تواند سایر عوارض سرماخوردگی را هم بهبود ببخشد.

دمنوش زردچوبه 

زردچوبه عضوی از خانواده زنجبیل است که اغلب به عنوان ادویه کاربرد دارد. اما خبر خوب این‌که می‌توانید از آن به عنوان یک دمنوش برای گرفتگی صدا هم استفاده کنید.

دمنوش زردچوبه

برای تهیه دمنوش زردچوبه، می‌توانید از چای کیسه‌ای (قابل خرید در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های مجاز) یا زردچوبه آسیاب شده و اضافه کردن به آب در حال جوش استفاده کنید.

چای زردچوبه به تنهایی مزه مطبوعی ندارد و ممکن است حسابی شما را اذیت کند. برای شیرین کردن این دمنوش، می‌توانید از مقداری عسل استفاده کنید.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در یک مجله سلامتی در کشور هندوستان، زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی بوده و ممکن است به تسکین گلودرد و لارنژیت کمک کند.

چای سبز 

چای سبز منبع غنی آنتی اکسیدان بوده و دارای خواص ضد التهابی طبیعی است. برخی معتقدند که غرغره کردن چای سبز می‌تواند به تسکین گلودرد و رفع گرفتگی صدا کمک کند.

دانشمندان دریافتند که چای سبز می‌تواند به رفع علائم لارنژیت (برای بیمارانی که به تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند) کمک کند. البته برای اثبات این ادعا، نیاز به مطالعات بیشتری است.

برای بهترین استفاده از چای سبز، آن را دم کرده و اجازه دهید تا کمی خنک شود. سپس آن را 2 الی 3 بار غرغره کرده و بیرون بریزید.

عوارض احتمالی مصرف دمنوش برای گرفتگی صدا

قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی، حتما با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا برخی از این دمنوش‌ها، ممکن است با داروهای شیمیایی که در حال مصرف آن‌ها هستید، تداخل داشته باشند.

عوارض احتمالی دمنوش برای گرفتگی صدا

علاوه بر این، برخی از داروها ممکن است در صورت مصرف بیش از حد یا داشتن بیماری‌های زمینه‌ای، برای شما خطرناک و آسیب‌زا باشند.

به عنوان مثال مصرف بیش از حد ریشه شیرین بیان، ممکن است سمی باشد. همچنین بهتر است بدانید که هیچ‌کدام از داروهای گیاهی، توسط سازمان جهانی بهداشت، به صورت رسمی تایید نشده‌اند.

برای اطمینان بیشتر، توصیه می‌کنیم دمنوش‌ها و داروهای گیاهی را تنها از داروخانه‌ها و منابع معتبر تهیه نمایید. زیرا در این شرایط، خیالتان از بابت اصل و باکیفیت بودن دارو، تا حد زیادی راحت و آسوده خواهد بود.

سایر درمان‌های خانگی برای رفع گرفتگی صدا

در کنار استفاده از دمنوش‌های گیاهی، درمان‌های خانگی دیگری هم برای برطرف کردن لارنژیت وجود دارند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • استراحت دادن به حنجره برای مدت زمان مشخص
  • مکیدن پاستیل‌ها
  • نوشیدن مقداری سرکه سیب
  • نوشیدن ترکیب چای و عسل
  • مرطوب نگه داشتن گلو با نوشیدن مایعات
  • غرغره کردن محلول آب و نمک
  • استفاده از محصولات حاوی اسانس
  • استفاده از سیر تازه
  • غرغره کردن سرکه رقیق

در صورتی که بعد از گذشت چند روز، علائم گرفتگی صدای شما بهبود پیدا نکرده یا بدتر شدند، حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

کلام آخر

گرفتگی صدا یا همان لارنژیت یکی از مشکلاتی است که عمولا در اثر عفونت، التهاب یا تحریک تارهای صوتی، ایجاد می‌شود. خوشبختانه در بسیاری از موارد، این مشکل با مراقبت در منزل و استفاده از روش‌های درمانی خانگی، رفع می‌شود.

در این مقاله به معرفی 6 دمنوش برای گرفتگی صدا پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.4 | (30)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x