درمان گیاهی اسهال با بهترین گیاهان دارویی و دمنوش ها

شاید جالب باشید که بدانید بیشترین آمار ابتلا به بیماری اسهال مربوط به آفریقای مرکزی (186.48 نفر در سال) است. همچنین ابتلا به این بیماری بیشتر در کودکان دیده می‌شود که با رقم حدودی 1.7 میلیارد مورد در سراسر بررسی شده است.

طبق گزارش‌های اعلام شده، میزان ابتلا به این بیماری در ایران هم نسبت به سال گذشته افزایش داشته و مردم برای پیدا کردن روش‌های درمانی غیرشیمیایی اشتیاق بیشتری نشان داده‌اند.

به همین خاطر در این مقاله از ایده آل مگ سعی داریم درمان گیاهی اسهال را بررسی کرده و چند دمنوش موثر برای رفع این بیماری را به شما آموزش دهیم.

درمان اسهال با چای سبز

این روزها مصرف چای سبز مخصوصا برای کاهش وزن، بین مردم بسیار رایج است. اما کمتر کسی می‌داند که چای سبز منبع اصلی آنتی اکسیدان‌های محافظ است.

درمان گیاهی اسهال با چای سبز

این آنتی اکسیدان‌ها مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهند و اسهال و معده درد را درمان می‌کنند. به همین دلیل آن را در راس لیست داروی گیاهی برای درمان اسهال قرار می‌دهیم.

چای سبز با دارچین می‌تواند برای آرام کردن معده بسیار موثر باشد. این نوشیدنی به خلاص شدن از شر باکتری‌های حامل علائم اسهال کمک می‌کند.

چای سبز برای بسیاری از فواید سلامتی بالقوه خود همیشه مورد توجه محققان بوده است. از سال‌های دور هم به عنوان یک درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری (سویه‌ای از باکتری که می‌تواند باعث درد معده، حالت تهوع و نفخ شود) و اسهال بوده است.

به عنوان مثال، یک مطالعه روی 42 نفر به محققان نشان داد که چای سبز به طور قابل توجهی دفعات و شدت اسهال ناشی از پرتودرمانی را کاهش می‌دهد.

همچنین در مطالعات آزمایشگاهی، این چای و اجزای آن برای درمان زخم معده که می‌تواند باعث مشکلاتی مانند درد، گاز و سوء هاضمه شود، موثر بوده‌اند.

کافئین موجود در چای سبز است که روی عملکرد روده‌های انسان تاثیر می‌گذارد و آن را به عنوان درمان گیاهی اسهال معرفی می‌کند.

روش مصرف این دمنوش و عوارض احتمالی

بر اساس مقاله‌ای که در سال 2012 که در مجله Mayo Clinic Proceedings منتشر شد، این ماده ممکن است باعث شود روده‌های شما مایع بیشتری را جذب کنند؛ بنابراین مقدار آب دفع شده هنگام اجابت مزاج کمتر می‌شود.

روش مصرف دمنوش چای سبز و عوارض احتمالی

همچنین ممکن است باعث شود روده‌ها بهتر عمل کنند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که صبح‌ها نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای سبز بنوشید.

فراموش نکنید که این زمان، وقت مناسبی برای افزایش دفع مواد مضر بدن است که احتمالا منجر به شل شدن مدفوع می‌شوند. در نتیجه توصیه شده که افراد حساس به کافئین صبح‌ها چای سبز استفاده نکنند.

به خاطر داشته باشید که بهتر است 1-2 فنجان (240-475 میلی‌لیتر) در روز مصرف کنید؛ زیرا مصرف بیش از حد آن به دلیل محتوای بالای کافئین با عوارض جانبی مانند حالت تهوع و ناراحتی معده مرتبط است.

بیماری اسهال خطر عدم تعادل الکترولیت‌ها و کم آبی بدن را افزایش می‌دهد. اگر مدفوع آبکی ناشی از نوشیدن چای سبز دارید، مصرف نوشیدنی‌های شفاف مانند آب را افزایش دهید تا به بازگشت مایعات به بدن خود کمک کنید. مایعات اضافی به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می‌کنند.

منتظر نمانید تا تشنه شوید. در زمانی که بدن به شما سیگنال می‌دهد، آب بنوشید زیرا ممکن است در حال حاضر دچار کم آبی شده باشید.

علاوه بر استفاده درست از این درمان گیاهی اسهال، غذاهایی بخورید که به جبران الکترولیت‌های شما کمک می‌کنند. غذاهای شور می‌توانند به جایگزینی سدیم کمک کنند.

میوه‌ها، به ویژه موز، پرتقال و آووکادو، سرشار از پتاسیم هستند، در حالی که لوبیا، آجیل، دانه‌ها و ماست سرشار از منیزیم و کلسیم هستند.

در صورت بروز اسهال شدید، نوشیدن چای سبز را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت نمایید. از پزشک خود بخواهید که شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر و التهاب روده را بررسی کند.

درمان گیاهی اسهال با زنجبیل

دومین دمنوش گیاهی برای درمان اسهال زنجبیل است. چای زنجبیل از جوشاندن ریشه این گیاه در آب تهیه می‌شود. این ریشه گیاهی می‌تواند برای مشکلات گوارشی از جمله تهوع و استفراغ فوق العاده مفید باشد.

درمان گیاه اسهال با زنجبیل

طبق یک بررسی، زنجبیل به پیشگیری از تهوع صبحگاهی در زنان باردار و همچنین تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی کمک کرد.

بررسی دیگری اشاره کرد که زنجبیل می‌تواند گاز، نفخ، گرفتگی عضلات و سوء هاضمه را کاهش دهد و در عین حال از منظم بودن رفتار روده نیز حمایت کند.

اگرچه بیشتر این مطالعات مکمل‌های زنجبیل را با دوز بالا بررسی کردند، چای زنجبیل ممکن است بسیاری از فواید مشابه را نیز داشته باشد.

فواید ضد اسهال بودن زنجبیل احتمالا از مواد شیمیایی گیاهی آن ناشی می‌شود. محققان دلایل تاثیر این درمان گیاهی اسهال را این طور دسته بندی کرده‌اند.

  • تغییر اسپاسم عضلانی در قسمت پایینی دستگاه گوارش برای کمک به بدن برای دفع منبع اسهال
  • پیشگیری از سرماخوردگی ناشی از بیماری
  • تغییر رفتار انتقال دهنده‌های عصبی خاص که مواد شیمیایی هستند و به بدن در ارسال سیگنال‌های عصبی کمک می‌کنند
  • مبارزه با عفونت‌های مرتبط با اسهال
  • درمان علل مزمن اسهال و درد معده، مانند زخم معده و رفلاکس اسید

روش مصرف این دمنوش و عوارض احتمالی

برای تهیه آن، یک زنجبیل پوست کنده را رنده کنید و آن را به مدت 10 تا 20 دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس محتویات را صاف کنید و این نوشیدنی را یا به تنهایی یا با کمی لیمو، عسل یا فلفل هندی میل کنید.

روش مصرف دمنوش زنجبیل

چای زنجبیل با این روش تهیه برای اسهال بسیار مفید است. زیرا حاوی ریزوم گیاه زنجبیل است که کمی طعم تند و احساس سوزن سوزن شدن دهان را حفظ می‌کند.

زنجبیل دارای ترکیب زینگرون است که باعث کاهش التهاب، بهبود هضم بدن و افزایش جریان خون می‌شود. چای زنجبیل برای حالت تهوع و سرماخوردگی و غیره نیز مفید است. اما توجه داشته باشید که در نهایت استفاده 1 الی 2 بار از آن در طول روز توصیه شده است.

برخی از افراد احساس سوزش در دهان یا بینی را پس از مصرف این درمان گیاهی اسهال گزارش کرده‌اند. باید بدانید که زنجبیل می‌تواند همه غشاهای مخاطی را تحریک کند، بنابراین دست‌ها را بعد از تهیه زنجبیل و قبل از دست زدن به صورت بشویید.

همچنین افراد با سابقه آلرژی غذایی، زنان باردار و شیرده و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

فراموش نکنید که مانند تمام داروهای طبیعی، زنجبیل درمان کننده مشکلات گوارشی نیست و جایگزینی برای درمان پزشکی نخواهد بود.

اسهال شدید می‌تواند باعث کم آبی بدن شود و نشانه یک وضعیت پزشکی درمان نشده باشد که در کودکان کشنده است. افرادی که اسهال شدید را تجربه می‌کنند و بیش از چند روز با آن درگیر هستند، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.

درمان اسهال با چای اولانگ

چای اولانگ هم به عنوان داروی گیاهی برای درمان اسهال در نظر گرفته می‌شود. چای اولانگ محصولی است که از برگ‌ها، جوانه‌ها و ساقه‌های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود.

درمان  اسهال با چای اولانگ

این همان گیاهی است که برای تهیه چای سیاه و چای سبز نیز استفاده می‌شود. تفاوت آنها تنها در پردازش محصولات است. چای اولانگ تا حدی تخمیر شده، چای سیاه کاملا تخمیر شده و چای سبز تخمیر نشده است.

چای اولانگ برای تقویت مهارت‌های تفکر و بهبود هوشیاری ذهنی استفاده می‌شود. همچنین برای پیشگیری از سرطان، پوسیدگی دندان، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و درمان گیاهی اسهال مورد استفاده است.

برخی از افراد از چای اولانگ برای درمان چاقی، دیابت، تقویت سیستم ایمنی بدن، سخت شدن عروق (آترواسکلروز)، کلسترول بالا و آلرژی‌های پوستی مانند اگزما استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که فقط چین و تایوان از چای اولانگ به عنوان نوشیدنی روزانه استفاده می‌کنند، در حالی که بیشتر مصرف آن در سطح جهانی فقط به دلیل ارزش دارویی آن است.

این چای به بیماران دیابتی نوع 2 به عنوان داروی اضافی در کنار داروهای تجویز شده داده می‌شود. همچنین به عنوان یک درمان برای اگزما به ویژه درماتیت آتوپیک استفاده می‌شود. در درمان پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش استرس نیز اهمیت پیدا می‌کند.

روش مصرف این دمنوش و عوارض احتمالی

برای استفاده از این چای تنها کافی است که آن را به روش‌های مرسوم و ساده دم کنید. مصرف روزانه آن برای کسی مشکلی به وجود نمی‌آورد اما مصرف بیش از اندازه حتما اسهال را بیشتر خواهد کرد.

روش مصرف چای اولانگ و عوارض احتمالی آن

به یاد بسپارید که چای اولانگ حاوی کافئین است. کافئین موجود در چای به ویژه زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود، می‌تواند اسهال را بدتر کند.

اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید، چای اولانگ در مقادیر کم احتمالا مضر نیست. با این حال، بیش از 2 فنجان در روز از آن ننوشید؛ زیرا این مقدار چای حاوی حدود 200 میلی‌گرم کافئین است.

مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری نه تنها درمان گیاهی اسهال نیست؛ بلکه ممکن است باعث زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و آسیب به جنین شود.

کافئین بیش از حد در دوران شیردهی ممکن است باعث تحریک پذیری و افزایش حرکات روده در نوزادان شیرده شود.

درمان گیاهی اسهال با نعناع فلفلی

دم کرده نعناع فلفلی می‌تواند بهترین دمنوش گیاهی برای درمان اسهال محسوب شود. نعناع فلفلی (Mentha piperita)، طعم دهنده محبوب آدامس‌ها، خمیر دندان‌ها بوده و استفاده از چای این گیاه نیز برای تسکین ناراحتی معده یا کمک به هضم غذا توصیه می‌شود.

درمان گیاهی اسهال با نعناع تند

اثر آرام بخش و بی حس کننده دارد و اغلب برای درمان سردرد، تحریک پوست، حالت تهوع، اسهال، دردهای قاعدگی، نفخ شکم و اضطراب مرتبط با افسردگی مورد استفاده است.

در آزمایشگاه‌ها مشخص شده که نعناع برخی از انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد و خواص ضدباکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی دارد.

منتول و متیل سالیسیلات، مواد اصلی موجود در نعناع، دارای اثرات ضد اسپاسم بوده و اثرات آرام بخشی بر دستگاه گوارش خواهند داشت. چندین مطالعه مختلف نیز استفاده از نعناع برای سوء هاضمه و سندرم روده تحریک پذیر را بررسی و توصیه کرده‌اند.

وقتی صحبت از درد شدید در دستگاه گوارش می‌شود، مانند سوزش سر دل به دلیل GERD، استفاده از نعناع فلفلی ایده خوبی نیست. این گیاه می‌تواند عضله اسفنکتر که راه معده را از مری می‌بندد، شل کند.

در نتیجه باعث می‌شود اسید معده به مری برگردد و سوزش سر دل یا GERD را بدتر کند. با این وصف نعنا را تنها برای درمان گیاهی اسهال و دیگر مواردی که ذکر کردیم (نفخ، شکم درد و غیره) استفاده کنید.

روش مصرف این دمنوش و عوارض احتمالی

دمنوش این گیاه با استفاده از برگ‌های نعنا به دست می‌آید. برای طعم دهی بهتر می‌توانید کمی گل سرخ و یا هل به آن اضافه کنید. مدت زمان آماده شدن آن بین 7 تا 12 دقیقه است.

روش مصرف دمنوش نعناع فلفلی

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که نعناع می‌تواند ماهیچه‌های روده را شل کرده و به تسکین درد کمک کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که بوییدن روغن نعناع نیز به جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند.

این گیاه یکی از کم‌خطرترین موارد این لیست است. به این معنا که معمولا عوارض جانبی خاصی را به وجود نمی‌آورد. حتی در زمان بارداری و شیردهی، نعناع فلفلی معمولا در غذاها مصرف می‌شود.

اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا نعناع فلفلی برای استفاده در مقادیر بیشتر در دوران بارداری یا شیردهی پرخطر است، وجود ندارد. اما پیشنهاد می‌کنیم جانب احتیاط را رعایت کرده و از مصرف روزانه 1 الی 2 فنجان فراتر نروید.

دمنوش رازیانه برای رفع اسهال

قدیمی‌ها برای درمان خانگی اسهال، رازیانه را پیشنهاد می‌کردند. این گیاه حاوی خواص ضد التهابی است که به ماهیچه‌های معده کمک می‌کند تا در هنگام اسهال شل شوند و گرفتگی عضلات را کاهش دهند.

دمنوش رازیانه برای رفع اسهال

بد نیست بدانید این درمان گیاهی اسهال از خانواده هویج است و طعمی شبیه شیرین بیان دارد. چای این گیاه گل‌دار معمولا برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله معده درد، یبوست، گاز معده و اسهال استفاده می‌شود.

در یک مطالعه روی 80 زن، مصرف مکمل رازیانه برای چند روز قبل و در طول قاعدگی علائمی مانند حالت تهوع را کاهش داد. یک مطالعه آزمایشگاهی نیز نشان داد که عصاره رازیانه از رشد چندین گونه باکتری مانند E. coli مضر جلوگیری می‌کند.

روش مصرف این دمنوش و عوارض احتمالی

با ریختن 1 فنجان (240 میلی‌لیتر) آب داغ روی 1 قاشق چایخوری (2 گرم) دانه‌های خشک شده رازیانه، می‌توانید این دمنوش را در خانه درست کنید.

روش مصرف دمنوش رازیانه

در غیر این صورت می‌توانید ریشه یا برگ‌های گیاه رازیانه را به مدت 5 تا 10 دقیقه قبل از صاف کردن، در آب داغ قرار دهید. مصرف این چای به صورت روزانه برای همه مفید است مگر اینکه به گیاه حساسیت داشته باشید.

به یاد بسپارید استراگول که در رازیانه یافت می‌شود، ممکن است برای نوزادان یا هر فردی که در مقادیر زیاد در معرض آن قرار می‌گیرد، ایمن نباشد.

خانم‌های باردار  باید از نوشیدن چای رازیانه خودداری کنند. استروژنی که در دانه رازیانه فعال می‌شود می‌تواند بدن باردار شما را که در حال حاضر افزایش انواع هورمون ها را تجربه می‌کند، شوکه کند.

همچنین اگر به خانواده هویج، کرفس یا ماگورت حساسیت دارید، از نوشیدن رازیانه هم خودداری کنید. مصرف این درمان گیاهی اسهال زمانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید یا دچار اختلال خونریزی هستید، توصیه نمی‌شود.

درمان اسهال با ریشه شیرین بیان

تا اینجا به تعدادی از موارد مناسب درمان اسهال با گیاهان دارویی آشنا شدیم. گفتیم که برای درمان اسهال با دمنوش های گیاهی نباید در استفاده از آنها زیاده روی کرد؛ زیرا نتیجه عکس داشته و عوارض ذکر شده را شاهد خواهیم بود.

درمان گیاهی اسهال با ریشه شیرین بیان

این مسائل در مورد ریشه شیرین بیان نیز صادق هستند. شیرین بیان به خاطر طعم متمایز شیرین و کمی تلخش بسیار معروف است. تعدادی از اشکال طب سنتی از این گیاه را برای رفع ناراحتی معده پیشنهاد می‌کنند.

مطالعات متعدد نشان داده که شیرین بیان به بهبود زخم معده کمک می‌کند و می‌تواند علائمی مانند درد معده، حالت تهوع و سوء هاضمه را برطرف کند.

قابل ذکر است، یک مطالعه یک ماهه روی 54 نفر نشان داد که مصرف 75 میلی‌گرم عصاره شیرین بیان دو بار در روز به طور قابل توجهی باعث کاهش سوء هاضمه می‌شود. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد چای شیرین بیان به طور خاص مورد نیاز است.

این چای را می‌توان در بسیاری از سوپرمارکت‌ها و همچنین به صورت آنلاین خریداری کرد. اغلب با سایر مواد در ترکیبات چای گیاهی ترکیب می‌شود.

اگر توان این را دارید که به دل طبیعت بزنید، چیدن گیاه و دم کردن برگ‌های تازه آن می‌تواند گزینه بهتری برای درمان گیاهی اسهال باشد.

روش مصرف این دمنوش و عوارض احتمالی

به خاطر داشته باشید که ریشه شیرین بیان با چندین عوارض جانبی مرتبط است و در مقادیر زیاد می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین، 1 فنجان (240 میلی‌لیتر) چای شیرین بیان را در روز مصرف کرده و در صورت داشتن هرگونه بیماری با پزشک خود مشورت کنید.

روش مصرف ریشه شیرین بیان

فراموش نکنید که بی توجهی به این مقدار و مصرف بیش از 20 گرم شیرین بیان در روز خطر افزایش سطح آلدوسترون خون شما را به همراه دارد.

شیرین بیان همچنین می‌تواند اثرات فیزیولوژیکی این هورمون را تقلید کند که منجر به افزایش ترشح پتاسیم در ادرار می‌شود. این مسئله منجر به هیپوکالمی یا کاهش پتاسیم خون خواهد شد.

همچنین به نوبه خود می‌تواند فشار خون شما را افزایش داده و باعث احتباس آب در بدن شما شود. اگر در حال حاضر اختلال کلیه یا گردش خون، از جمله فشار خون بالا دارید، حتی مقدار کمی شیرین بیان می‌تواند وضعیت شما را تشدید کند.

علاوه بر این، برخی افراد حساس پس از مصرف دوزهای کوچک شیرین بیان هم درد عضلانی یا بی حسی در اندام‌ها را تجربه می‌کنند.

دمنوش بابونه برای درمان اسهال

بابونه نیز از جمله گیاهانی است که به عنوان درمان خانگی اسهال از آن استفاده می‌شود. با قرار دادن شکوفه‌های بابونه در یک فنجان آب داغ می‌توانید ناراحتی معده را درمان کرده و بدن را تسکین دهید.

درمان گیاهی اسهال با دمنوش بابونه

این درمان گیاهی اسهال باعث از بین رفتن عوامل منجر به اسهال در بدن شده و با ایجاد خواص ضد باکتریایی، پاتوژن‌ها و انگل‌ها را از بین می‌برد. در نتیجه نه تنها اسهال را درمان می‌کند؛ بلکه از بروز مجدد آن نیز جلوگیری می‌کند.

چای بابونه سبک و بسیار خوش طعم است تا جایی که اغلب به عنوان یکی از تسکین دهنده‌ترین انواع چای شناخته می‌شود. به طور کل این دمنوش را برای شل کردن عضلات گوارشی و درمان مشکلاتی مانند گاز معده، سوء هاضمه، حالت تهوع، استفراغ و اسهال استفاده می‌کنیم.

در مطالعه‌ای روی 65 زن، مصرف 500 میلی‌گرم عصاره بابونه دو بار در روز، دفعات استفراغ ناشی از شیمی درمانی را در مقایسه با دیگر گروه‌ها کاهش داد. همچنین مطالعه آزمایشگاهی روی موش‌ها نشان داد که عصاره بابونه از اسهال جلوگیری می‌کند.

در حالی که این مطالعات مقادیر بالایی از عصاره بابونه را مورد آزمایش قرار دادند، نتیجه به دست آمده نشان می‌داد که حتی مقدار کم و متوسط چای تهیه شده از این گل‌، مشکلات معده را تسکین می‌دهد.

روش مصرف این دمنوش و عوارض احتمالی

برای تهیه آن، یک چای کیسه‌ای از قبل آماده شده یا 1 قاشق غذاخوری (2 گرم) برگ خشک بابونه را در 1 فنجان (237 میلی‌لیتر) آب داغ به مدت 5 دقیقه دم کنید. این درمان گیاهی اسهال می‌تواند پس از مدت نیم ساعت تاثیر خود را به خوبی نشان دهد.

روش مصرف دمنوش بابونه

البته مانند تمام نمونه‌های ذکر شده، مصرف بیش از اندازه این دمنوش نیز می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. اگرچه عوارض جانبی چای بابونه در اکثر موارد بسیار ناچیز است، اما همچنان توصیه می‌شود که اگر باردار هستید یا آسم دارید از مصرف چای بابونه خودداری کنید.

این توصیه برای اکثر چای‌های گیاهی است، زیرا اثرات آن هنوز به طور گسترده ناشناخته هستند. بابونه برای زنان باردار یا شیرده، ممکن است به عنوان محرک رحم عمل کند یا باعث سقط جنین شود.

درمان گیاهی اسهال با ریحان مقدس

آخرین جایگاه در لیست درمان اسهال با گیاهان دارویی به ریحان مقدس اختصاص داده شده است. ریحان مقدس که به عنوان تولسی نیز شناخته می‌شود، گیاهی قدرتمند است که مدت‌ها به دلیل خواص دارویی آن مورد احترام بوده. اگرچه استفاده از آن به اندازه چای‌های دیگر رایج نیست، اما یک گزینه عالی برای تسکین ناراحتی معده و اسهال به حساب می‌آید.

درمان گیاهی اسهال با ریحان مقدس

مطالعات متعدد آزمایشگاهی نشان داده‌اند که ریحان مقدس از زخم معده جلوگیری کرده و می‌تواند طیف گسترده‌ای از علائم، از جمله درد معده، سوزش سر دل و حالت تهوع را رفع کند.

در واقع، این گیاه پس از درمان درد معده، زخم‌های موجود را در عرض 20 روز پس از درمان به طور کامل بهبود می‌بخشد. همچنین گزینه عالی برای درمان گیاهی اسهال است که نباید آن را دست کم گرفت.

روش مصرف این دمنوش و عوارض احتمالی

چای کیسه‌ای ریحان مقدس را می‌توانید در بسیاری از فروشگاه‌های بهداشتی و همچنین آنلاین پیدا کنید. همچنین می‌توانید از برگ تازه ریحان مقدس برای تهیه یک فنجان دمنوش استفاده کنید.

بدیهی است که مانند هر نوشیدنی دیگر، استفاده خارج از قاعده ریحان مقدس نیز ما را با عوارض جانبی مواجه می‌کند. یک بررسی جدید در مورد اثرات این گیاه نشان می‌دهد که مصرف مقادیر زیاد ریحان مقدس می‌تواند عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

  • ممکن است بر رشد جنین در دوران بارداری تأثیر بگذارد.
  • محتوای اسید اورسولیک می‌تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد.
  • این گیاه می‌تواند قند خون را به طور خطرناکی کاهش دهد، به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است.
  • می‌تواند عملکرد غدد تناسلی مردانه را کاهش داده و بر باروری تأثیر بگذارد.

کلام آخر

با توجه به آنچه که در متن ذکر شد، درمان اسهال با دمنوش های گیاهی امکان پذیر است به شرط آنکه جانب احتیاط را رعایت کرده و مصرف محدودی داشته باشیم.

میان موارد ذکر شده، بابونه و چای زنجبیل درصد تاثیر بیشتری دارند اما بسته به نوع عادات تغذیه خود، می‌تواند دیگر موارد را نیز استفاده کنید.

در نهایت امر اگر به اسهال ویروسی دچار شده‌اید، باید با مراجعه به پزشک و دریافت نسخه تخصصی مشکل را برطرف کنید.

اگر زمان برخورد با چنین مشکلی توانسته‌اید از درمان گیاهی اسهال در نوع دیگری بهره ببرید، تجربه خود را در قسمت کامنت‌ها درج کنید تا راهنمای این بخش کامل شود.

سوالات متداول

چای نعناع چگونه بر درمان اسهال تاثیر می‌گذارد؟

این ماده دارای ترکیبی به نام کارون است که به کاهش انقباضات ماهیچه‌ای در دستگاه گوارش شما کمک می‌کند. در نتیجه با مصرف روزانه دمنوش آن در حد اعتدال می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

بهترین دمنوش برای درمان اسهال کدام است؟

انتخاب این مورد بسته به میزان درگیری شما با این بیماری متفاوت است. اما گفته می‌شود که استفاده از بابونه، چای زنجبیل و چای سبز می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد.

چه زمانی داروهای گیاهی بر اسهال تاثیر ندارند؟

زمانی که با اسهال خونی و یا ویروسی مواجه شده‌اید هیچ گونه درمانی گیاهی نمی‌تواند مسئله را برطرف کند. در نتیجه واجب است که را مراجعه به متخصصان برای درمان زودهنگام اقدام کنید.

1 | (3)
منبع livestrong medicalnewstoday healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x