معرفی 12 درمان گیاهی گلو درد

هیچ چیز بدتر از این نیست که یک روز صبح از خواب بیدار شوید و احساس کنید که یک تیغ را در گلوی شما کار گذاشته‌اند! احتمالا اولین واکنش‌تان این است که این سوزش و درد، سر و کله‌اش از کجا پیدا شد. این همان گلو درد است که باید بلافاصله به فکر درمان آن باشید.

یک خبر خوب برای شما داریم. برای درمان این درد ناراحت کننده، نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. خوشبختانه داروهای طبیعی و گیاهی زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید به راحتی درد گلوی خود را تسکین دهید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی درمان گلو درد به روش گیاهی بپردازیم. اگر شما هم دوست دارید با چند داروی گیاهی ساده از شر این درد لعنتی خلاص شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

گلو درد چیست و از کجا می‌آید؟

گلو درد، به احساس درد، سوزش و خارش در گلو گفته می‌شود که اغلب، در هنگام بلعیدن غذا بدتر می‌شود. شایع‌‌ترین دلیل گلو درد (فارنژیت) عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا است. گلو درد ناشی از ویروس، خود به خود برطرف شده و به درمان، نیاز ندارد.

گلو درد چیست ؟

باکتری‌ها، عوامل محیطی مانند هوای خشک و برخی از شرایط پزشکی پیچیده، از دیگر عواملی هستند که منجر به گلو درد می‌شوند.

گلو درد بر اساس قسمتی از گلو که درگیر آن می‌شود، به 3 نوع زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. فارنژیت (Pharyngitis): شایع‌ترین نوع گلو درد که دقیقا قسمت پشت دهان را درگیر می‌کند.
  2. التهاب لوزه‌ها (Tonsillitis): بافت نرم پشت دهان را درگیر می‌کند.
  3. لارنژیت (Laryngitis): منجر به تورم و احساس درد در حنجره می‌شود.

علائم گلو درد بر اساس علت ایجاد آن، متفاوت است. با این حال، برخی از نشانه‌های این بیماری عبارتند از:

  1. درد یا احساس خارش در گلو
  2. دردی که با بلع یا صحبت کردن، بدتر می‌شود.
  3. مشکل در بلع
  4. تورم غده‌ها در گردن یا فک
  5. لوزه‌های متورم و قرمز
  6. تکه‌های سفید یا چرک روی لوزه‌ها
  7. صدای خشن یا خفه

در صورتی که عفونت باعث ایجاد گلو درد شده باشد، ممکن است علائم زیر را هم تجربه کنید:

  1. تب
  2. سرفه کردن
  3. آبریزش بینی
  4. عطسه کردن مداوم
  5. بدن درد
  6. سر درد
  7. تهوع یا استفراغ

درمان گیاهی گلو درد

همان‌طور که اشاره شد، گلو درد ممکن است خود به خود برطرف شود. البته در این شرایط، باید برای چند روز یا حتی چند هفته، این درد مزمن را تحمل کنید. برای فرار از این وضعیت و خلاص شدن از دست گلو درد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، می‌توانید از داروهای طبیعی و گیاه استفاده کنید.

درمان گیاهی گلو درد

ما در ادامه به بهترین روش‌های درمان گیاهی گلو درد اشاره خواهیم کرد. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که ممکن است چند مورد از این درمان‌ها را امتحان کنید تا در نهایت، بهترین روش را پیدا کنید.

عسل 

مصرف عسل به تنهایی یا همراه با چای، به عنوان یک درمان شناخته شده و رایج برای گلو درد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک مطالعه معتبر نشان داده که عسل، در درمان سرفه‌های شبانه هم، اثر زیادی دارد.

عسل اثر ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد؛ بنابراین به عنوان یک درمان طبیعی گلو درد، کاملا پذیرفته شده است. اثربخش این ماده غذایی در ترکیب با آب گرم و سرکه سیب بیشتر می‌شود.

با این حال، هرگز به کودکان زیر 1 سال خود عسل ندهید. زیر روده آن‌ها هنوز باکتری‌های سالمی تولید نکرده است که بتواند با برخی از میکروب‌ها مانند اسپور بوتولیسم که گاهی در عسل وجود دارد، مبارزه کند.

چای بابونه 

گیاه بابونه به طور طبیعی، یک تسکین دهنده قدرتمند است. سال‌های سال است که مردم برای کاهش گلو درد، از چای بابونه استفاده می‌کنند. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه، به درمان گلو درد کمک می‌کند.

چای بابونه و تاثیر آن بر گلو درد

بر اساس نتایج برخی تحقیقات، استنشاق بخار بابونه می‌تواند به بهبود برخی از علائم سرماخوردگی از جمله گلو درد، کمک کند. نوشیدن چای بابونه هم می‌تواند همین فواید را به همراه داشته باشد.

یکی دیگر از فواید بابونه، تقویت سیستم ایمنی بدن است. این موضوع باعث می‌شود بدن شما راحت‌تر با عفونت‌ها (که عامل اصلی گلو درد هستند) مبارزه کرده و آن‌ها را دفع کند.

نعناع تند

نعناع فلفلی یا نعناع تند، به تازه کردن نفس معروف است. نعناع حاوی منتول است که به مخاط نازک کمک کرده و گلو و سرفه را آرام می‌کند. این گیاه همچنین دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است.

بهترین روش مصرف نعناع تند به عنوان یک درمان گیاهی گلو درد به صورت چای است. چای نعناع فاقد کافئین است و طعم شیرین طبیعی آن، اغلب نیازی به شیرین کننده اضافی ندارد.

برای تهیه چای نعناع در خانه، برگ‌های نعناع تازه را به مدت 3 الی 5 دقیقه در آب جوش ریخته و سپس محلول را از یک صافی عبور دهید. این نوشیدنی به کاهش درد و التهاب گلو کمک می‌کند.

سوپ مرغ

سوپ مرغ یک داروی طبیعی شناخته شده برای سرماخوردگی و گلو درد است. علاوه بر این، این غذای راحت به افراد اجازه می‌دهد در زمان بیماری، مایعات بیشتری دریافت کند. برای تاثیر بهتر، کمی سیر به این سوپ خوشمزه اضافه کنید.

تاثیر سوپ مرغ بر کاهش درد گلو

می‌توانید سوپ مرغ آماده و نیمه آماده را از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید. اما توصیه می‌کنیم این غذا را به صورت طبیعی و در منزل درست کنید تا شاهد تاثیر بیشتر آن باشید.

نوشیدن مایعات فراوان 

اگر چه بلعیدن ممکن است ناراحت کننده باشد، اما نوشیدن مقدار زیادی آب یا مایعات دیگر، در نهایت احساس گلو را بهتر می‌کند. مایعات می‌توانند به هیدراته نگه داشتن غشاهای مخاطی گلو کمک کنند.

آب، چای، دمنوش‌های گیاهی و سایر نوشیدنی‌های دیگر را در دمای دل‌خواه آماده کرده و میل کنید. البته در نهایت، آب بیشترین تاثیر ممکن را خواهد داشت.

دارچین

دارچین یک ادویه معطر و خوشمزه با محتوای آنتی اکسیدانی بالا است. در طب چینی، دارچین یک داروی سنتی برای سرماخوردگی، سرفه و گلودرد است.

دارچین به عنوان یک درمان گیاهی گلو درد

بهترین روش مصرف دارچین به عنوان یک درمان گیاهی گلو درد اضافه کردن مقداری از پودر آن به چای است. البته می‌توانید چای مخصوص دارچین را نیز از فروشگاه‌های معتبر مواد غذایی خریداری کنید.

روغن نارگیل 

روغن نارگیل یک ماده غذایی شفابخش است که برای سلامتی انسان، بسیار مفید است. مطالعات روی حیوانات نشان داده است که این روغن می‌تواند به درمان عفونت و کاهش التهاب کمک کند. روغن نارگیل با روان کردن غشاهای مخاطی در گلو، به افزایش آرامش بیمار کمک می‌کند.

برای مصرف روغن نارگیل می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  1. یک قاشق به چای یا کاکائوی داغ اضافه کنید.
  2. یک قاشق به سوپ اضافه کنید.
  3. یک قاشق از روغن نارگیل را در دهان خود بگذارید تا آب شده و گلو را بپوشاند.
تذکر: در یک شبانه روز، بیشتر از 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مصرف نکنید. زیرا ممکن است اثرات جانبی خطرناکی داشته باشد.

چای ریشه زنجبیل

زنجبیل یک ادویه با اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی است که ممکن است به تسکین درد گلو، کمک کند. برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که عصاره زنجبیل، می‌تواند برخی از باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث بیماری‌های تنفسی می‌شوند را از بین ببرد.

چای ریشه زنجبیل

برای تهیه چای زنجبل در منزل، به مواد زیر نیاز دارید:

  1. ریشه زنجبیل تازه
  2. یک لیتر آب
  3. یک قاشق غذاخوری عسل یا شیرین کننده دل‌خواه
  4. یک لیوان آبلیمو

ابتدا ریشه زنجبیل را پوست گرفته و در یک کاسه کوچک، خرد کنید. سپس آب را در یک قابلمه بزرگ جوشانده و آن را از روی حرارت بردارید. 1 قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را داخل قابلمه بریزید و روی آن را با یک درب بپوشانید. سپس بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. در نهایت، شیرین کننده و آب لیمو را اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط شوند.

آبلیمو

آبلیمو یک نوشیدنی گوارا است که می‌تواند درد گلو که در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می‌دهد را کاهش دهد. لیمو حاوی ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان‌های قوی است. این ترکیبات با التهاب مبارزه کرده و استرس اکسیداتیو را (که نشان‌گرهای رایج بیماری هستند) کاهش می‌دهد.

سعی کنید لیمو را با آب گرم و کمی عسل یا آب نمک ترکیب کنید تا مزایای آن را به حداکثر برسانید.

ریشه شیرین بیان

شیرین بیان یک گیاه بومی آمریکا و جنوب است که بیشتر به دلیل طعم شیرین آن، شناخته می‌شود. این گیاه دارای خواصی مشابه آسپرین است که ممکن است به کاهش درد گلو، کمک کند. با این حال، هیچ تحقیقی در مورد توانایی آن در تسکین گلو درد ناشی از بیماری، انجام نشده است.

ریشه شیرین بیان

با این وجود، برخی گزارش‌‌ها نشان داده‌اند که نوشیدن چای ریشه شیرین بیان، می‌تواند خطر ابتلا به گلو درد را کاهش دهد. برای تهیه این چای، ریشه شیرین بیان را با آب گرم ترکیب کرده و اجازه دهید 5 دقیقه بجوشد. در انتها و قبل از مصرف، محلول را از صافی عبور دهید.

غرغره آب نمک 

یکی از محبوب‌ترین درمان‌های طبیعی گلو درد، غرغره کردن آب نمک است. نمک با بیرون آوردن آب از بافت گلو، به کاهش تورم و التهاب کمک می‌کند. علاوه بر این، این ماده خوراکی می‌تواند برخی از میکروب‌های مضر گلو را از بین ببرد.

برای تهیه محلول آب نمک، باید 1 فنجان آب گرم را با 1 قاشق چای‌خوری نمک ترکیب کرده و هم بزنید تا حل شود. به مدت یک ساعت و هر سی ثانیه یک‌بار، مقداری از این محلول را غرغره کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب یک تقویت کننده طبیعی برای سلامتی است. قرن‌هاست که این ماده خوراکی، جزء داروهای اصلی در طب سنتی محسوب می‌شود. ماده اصلی سرکه سیب، اسید استیک است که به مبارزه با باکتری‌ها، کمک می‌کند.

بر اساس مستندات تاریخی، بقراط پزشک یونانی باستان  و معروف به پدر پزشکی، ترکیبی از سرکه سیب و عسل به نام اکسیمل را برای درمان علائم آنفولانزا مانند سرفه و گلودرد تجویز می‌کرد.

برای تسکین درد گلو، 1 فنجان آب گرم را با 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و 1 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و میل کنید.

کلام آخر

گلو درد اگرچه درد شدیدی نیست، اما می‌تواند کلافه کننده و آزار دهنده باشد. در بسیاری از موارد، این درد خود به خود و بعد از گذشت چند روز بهبود پیدا می‌کند. اما برای درمان سریع‌تر، می‌تواند داروهای گیاهی و طبیعی مختلف را امتحان کنید.

در این مقاله به معرفی بهترین روش‌های درمان گیاهی گلو درد پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline medicinenet medicalnewstoday
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x