کالری کرفس چقدر است؟ آیا کرفس لاغر می‌کند؟

کاهش وزن یک فرآیند زمان‌بر است. این موضوع باعث شده خیلی از افراد چاق برای رسیدن به وزن دلخواه‌شان به دنبال راه‌های میان‌بر باشند. یکی از راه‌هایی که این افراد برای لاغر شدن امتحان می‌کنند مصرف غذاهایی است که به عنوان «غذاهای کالری منفی» معروف شده‌اند.

طرفداران این غذاها معتقدند که کالری کرفس کم است و انرژی که بدن برای هضم این سبزی مصرف می‌کند به کاهش وزن منجر می‌شود.

خواص کرفس به کاهش وزن محدود نمی‌شود. این سبزی از دوران باستان تا همین امروز به دلیل داشتن خواص درمانی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. کرفس منبع خوب فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیتونوترینت است. فیتونوترینت مواد مغذی گیاهی هستند که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارند.

در این مقاله از ایده آل مگ ارزش غذایی و کالری کرفس و نقش آن را در لاغری بررسی می‌کنیم و به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا کرفس به کاهش وزن کمک می‌کند یا خیر.

ارزش غذایی کرفس چیست؟

کرفس، بومی ناحیه مدیترانه است. از نظر گیاه‌شناسی، این سبزی مثل هویج و جعفری به خانواده چتریان (Apiaceae) تعلق دارد. در تمدن‌های باستان معمولا از کرفس به عنوان دارو استفاده می‌شد؛ اما این روزها کرفس در آشپزی هم کاربرد دارد.

معرفی گیاه کرفس

آب و فیبر بخش مهمی از کرفس را تشکیل می‌دهند. 100 گرم کرفس خام 1/6 گرم فیبر دارد. فیبر حس سیری را افزایش می‌دهد و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند.

آپی‌ژنین و لوتئولین مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های کرفس هستند؛ علاوه بر این‌ها، ترکیبات دیگری هم در کرفس وجود دارند که همگی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. این ترکیبات عبارتند از: سلین، لیمونن و کامفرول.

آنتی اکسیدان‌ها از آسیب سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند؛ اما وقتی مقدار آن‌ها در بدن از حد مشخصی بیشتر شود به سلول‌های سالم آسیب می‌رسانند. اگر رادیکال‌های آزاد توسط آنتی‌اکسیدان‌ها خنثی نشوند، باعث بروز بیماری‌هایی مثل سرطان می‌شوند.

در کرفس علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین K، ویتامین C، فولات (ویتامین B9) و پتاسیم هم وجود دارد. جدول زیر مقدار مواد مغذی موجود در 100 گرم کرفس خام را نشان می‌دهد:

کربوهیدرات 3 گرم
پروتئین 0/7 گرم
چربی 0/2 گرم
فیبر 1/6 گرم
ویتامین C 3 میلی‌گرم
فولات 36 میکروگرم
ویتامین K 29 میکروگرم
پتاسیم 260 میلی‌گرم

خواص کرفس

بیشتر مردم می‌د‌انند که کرفس کالری کمی دارد؛ اما تعداد کمی از آن‌ها اطلاع دارند که این سبزی غنی از فیبر و آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به حفظ سلامتی کمک کند. فواید مصرف کرفس برای سلامتی عبارتند از:

بهبود سلامت دستگاه گوارش

خاصیت ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی کرفس به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. ترکیبی به نام آپیومان در این سبزی وجود دارد که احتمال ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد. این سبزی به دلیل داشتن آب و فیبر حرکات دستگاه گوارش را تنظیم و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.

کاهش چربی خون

افزایش چربی خون هیچ علامتی ندارد؛ اما تاثیری که روی سلامتی دارد بسیار مهم است. چربی خون در طولانی مدت موجب بیماری قلبی و سکته می‌شود. در افرادی که غذاهای پرفیبر مثل کرفس مصرف می‌کنند؛ مقدار چربی خون کمتر است.

کاهش التهاب

التهاب باعث ابتلا به بیماری‌های مزمنی چون روماتیسم می‌شود. کرفس و دانه‌های آن تقریبا 25 ترکیب ضد التهاب دارند که می‌توانند التهاب را در بدن کاهش دهند.

بیماری التهاب مفاصل و پیشگیری از آن

کالری کرفس چقدر است؟

اگر به فهرست غذاهای کم کالری نگاهی بیندازید، نام کرفس را در ابتدای آن مشاهده می‌کنید.

از کرفس به صورت خام و پخته استفاده می‌شود؛ همچنین آب کرفس هم طرفداران زیادی دارد. کالری کرفسی که پخته می‌شود یا آب آن، با کالری نوع خام متفاوت است.

اگر طعم کرفس را دوست ندارید، می‌توانید از خیار به عنوان جانشین آن برای کم کردن وزن استفاده کنید. کالری خیار بسیار پایین است، اگرچه اندازه کرفس نیست.

کالری کرفس خام

هر 100 گرم کرفس خام 14 کالری دارد. این عدد نشان می‌دهد که کالری کرفس کم است و به همین دلیل این سبزی در بین افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، از محبوبیت زیادی برخوردار است. اگر می‌خواهید بدون احساس گرسنگی لاغر شوید، می‌توانید از کرفس در رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده کنید.

کالری کرفس پخته

برای افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی و افرادی که در جویدن غذاها مشکل دارند، مصرف سبزیجات پخته راحت‌تر است. کالری 100 گرم کرفس آب پز 18 است؛ اما سرخ کردن آن با روغن کالری آن را بیشتر می‌کند؛ به طوری‌که در هر 100 گرم آن 182 کالری، انرژی وجود دارد.

اگر برای پختن سبزیجات از روغن استفاده شود؛ کالری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

کالری خورشت کرفس

خورشت کرفس، معروف‌ترین غذای ایرانی است که در تهیه آن از کرفس استفاده می‌شود. کرفس، نعنا، جعفری و گوشت اجزای اصلی این خورشت را تشکیل می‌دهند. کالری 100 گرم خورشت کرفس حدود 180 و کالری یک قاشق غذاخوری از آن 30 است.

کالری آب کرفس

در سال‌های اخیر بعضی از افراد ادعا کرده‌اند که آب کرفس از بروز انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند یا در درمان آن‌ها موثر است. بعضی از این ادعاها اغراق‌آمیز هستند؛ اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آب کرفس یک نوشیدنی سالم است.

برای تهیه آب کرفس باید آن را خرد کرده و داخل مخلوط‌کن یا آبمیوه‌گیری بریزید. اگر مزه خود کرفس را دوست ندارید،  می‌توانید سایر سبزیجات مثل هویج را هم به کرفس اضافه کنید. کالری یک لیوان آب کرفس خالص 33 و کالری یک لیوان آب هویج و کرفس 61 است.

آبمیوه های کالری منفی

جدول کالری کرفس

در جدول کالری مواد غذایی زیر می‌توانید کالری کرفس خام و پخته، آب کرفس و خورشت کرفس را مشاهده کنید:

نوع ماده غذایی مقدار کالری
کرفس خام 100 گرم 14
کرفس آب پز 100 گرم 18
کرفس سرخ شده 100 گرم 182
آب کرفس یک لیوان 33
آب هویج و کرفس یک لیوان 61
خورشت کرفس 100 گرم 180
خورشت کرفس یک قاشق غذاخوری 34

آیا کرفس کالری منفی است؟

این روزها با یک جستجوی ساده در اینترنت با فهرستی از غذاهای کالری منفی روبرو می‌شوید. گفته می‌شود مصرف غذاهای کالری منفی که معمولا میوه‌ها و سبزیجات هستند به کاهش وزن کمک می‌کند؛ چون بدن برای هضم این غذاها باید انرژی زیادی مصرف کند و همین موضوع باعث کاهش وزن می‌شود.

از نظر تئوری، مقدار انرژی که بدن برای هضم کرفس نیاز دارد از کالری خود کرفس بیشتر است؛ در نتیجه هضم کرفس در بدن به کاهش وزن منجر می‌شود.
در حال حاضر در مورد تاثیر غذاهای کالری منفی بر کاهش وزن شواهد علمی کافی وجود ندارد؛ از طرف دیگر، مقدار انرژی که بدن برای هضم غذاها نیاز دارد به حدی نیست که بتواند تاثیر زیادی روی وزن داشته باشد؛ چون فقط 5 تا 10 درصد انرژی بدن صرف هضم مواد غذایی می‌شود.

آیا کرفس لاغر می‌کند؟

 برای لاغر شدن باید کالری دریافتی بدن محدود شود؛ پس جایگزین کردن غذاهای پرکالری با کرفس به شما کمک می‌کند کالری دریافتی‌تان را کاهش دهید و وزن کم کنید. کرفس ‌کالری کمی دارد و مصرف آن انرژی زیادی را وارد بدن شما نمی‌کند؛ همان‌طور که گفته شد کالری 100 گرم کرفس خام 14 و کالری 100 گرم کرفس پخته شده کمی بیشتر و حدود 18 است.

کرفس منبع خوب فیبر است و به همین دلیل در کاهش وزن نقش دارد. فیبر نوعی کربوهیدرات فاقد کالری است که حجم معده را پر و اشتها را کنترل می‌کند. یک لیوان کرفس خام 6 درصد و یک لیوان کرفس پخته 10 درصد فیبر مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

روش‌های سوزاندن کالری کرفس

کالری این سبزی پرطرفدار به قدری کم است که می‌توانید بدون نگرانی آن را وارد رژیم غذایی‌تان کنید. اگر کالری 100 گرم کرفس را 14 در نظر بگیریم برای سوزاندن این کالری 4 دقیقه پیاده‌روی یا 2 دقیقه دوچرخه‌سواری کافی است.

سرخ کردن کرفس با روغن کالری آن را افزایش می‌دهد. کالری 100 گرم کرفس سرخ شده 182 است. برای سوزاندن این مقدار کالری باید 45 دقیقه پیاده‌روی یا 27 دقیقه دوچرخه‌سواری کنید.

مقدار کالری کرفس خام

سخن آخر

کرفس یک سبزی کم کالری است و به همین دلیل در بین افرادی که می‌خواهند لاغر شوند محبوبیت زیادی دارد. این گیاه منبع خوب فیبر است و اشتها را کنترل می‌کند؛ اما به تنهایی نمی‌تواند وزن شما را کاهش دهد؛ چون برای کاهش وزن هیچ راه میان‌بری وجود ندارد. تنها روشی که می‌تواند به لاغر شدن شما کمک کند کاهش کالری دریافتی و ورزش کردن است.

اگر در مورد کالری کرفس و تاثیری که این گیاه در کاهش وزن دارد، سوالی دارید با ما در ایده آل مگ مطرح کنید.

سوالات متداول

کرفس را به صورت خام مصرف کنیم یا پخته؟

معمولا سبزیجات خام در مقایسه با سبزیجات پخته مواد مغذی بیشتری دارند. بخارپز کردن کرفس به مدت 10 دقیقه ممکن است تاثیر قابل توجهی روی مقدار آنتی‌اکسیدان‌های آن نداشته باشد؛ اما جوشاندن کرفس مقدار مواد مغذی آن را کاهش می‌دهد؛ پس اگر به بیماری‌ گوارشی مبتلا نیستید بهتر است بیشتر از کرفس خام استفاده کنید.

برای لاغری، کرفس بهتر است یا آب کرفس؟

اگر می‌خواهید لاغر شوید بهتر است از خود کرفس استفاده کنید؛ چون یک لیوان آب کرفس در مقایسه با یک لیوان کرفس خام یا پخته کالری بیشتر و فیبر کمتری دارد. غذاهایی که فیبر کمی دارند نمی‌توانند به کنترل اشتها کمک کنند.

مصرف آب کرفس بی‌خطر است؟

آب کرفس حاوی ترکیبی به نام پسورالن است که حساسیت پوست را به نور خورشید افزایش می‌دهد. نوشیدن مقدار زیادی آب کرفس ممکن است در ابتلا به سرطان پوست و سایر مشکلات پوستی نقش داشته باشد.

آیا کرفس می‌تواند باعث بروز علائم آلرژی شود؟

این سبزی ممکن است در بعضی از افراد موجب واکنش‌های شدید آلرژیک مثل کهیر، تورم و تنگی نفس شود. در هنگام بروز این علائم مراجعه به اورژانس ضروری است.
هر شخصی که به کرفس حساسیت دارد باید برچسب مواد غذایی را به دقت بررسی کند؛ چون مصرف مقدار کمی کرفس هم می‌تواند باعث بروز واکنش آلرژیک شود.

3.7 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x