برای رفع گرفتگی عضلات چی بخوریم؟ 9 توصیه (خوراکی) عالی

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم ؟ گرفتگی عضلات یک علامت نارحت کننده است که معمولا به صورت انقباض دردناک در یکی از عضله‌های بدن از جمله عضلات پا رخ می‌دهد.

این گرفتگی‌های دردآور موقتی بوده و در عرض چند ثانیه الی چند دقیقه از بین می‌روند. با این‌حال همین مدت زمان کوتاه هم می‌تواند شما را کاملا کلافه و سردرگم کند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟ اگر شما هم گاه و بیگاه با این مشکل مواجه می‌شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

علت گرفتگی عضلات چیست؟

علت دقیق و پزشکی این گرفتگی‌ها هنوز مشخص نشده است؛ اما به نظر می‌رسد یکی از عوامل زیر باعث بروز این حالت دردناک می‌شوند:

  • ورزش‌های شدید
  • ناهنجاری‌های عضلانی
  • شرایط پزشکی
  • عدم تعادل الکترولیتی
  • استفاده از دارو
  • کم آبی بدن

تحقیقات نشان داده است که کمبود برخی از مواد معدنی از جمله منیزیم، ویتامین D و برخی از ویتامین‌های خانواده B می‌تواند احتمال گرفتگی عضلات را افزایش دهد.

علت اصلی گرفتگی عضلات

بهرحال علت این عارضه هرچه که باشد، باید به فکر راه حل رفع آن باشید. در کنار داروهای شیمیایی، بسیاری از درمان‌های خانگی هم وجود دارند که می‌توانند گرفتگی عضلات را کاهش دهند.

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟

به نظر می‌رسد خوردن برخی از مواد غذایی سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها، می‌تواند به کاهش این گرفتگی‌ها کمک کرده و از بروز آن‌ها جلوگیری نماید. در ادامه به معرفی برخی از این خوراکی‌ها که می توانیم به درمان گرفتگی عضلات کمک کند، خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

1- آووکادو

آووکادو یک میوه خوشمزه و لذیذ و صد البته سرشار از مواد مغذی است که می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات کمک کند. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزم است که در بدن به عنوان الکترولیت عمل کرده و در سلامت عضلات نقشی اساسی ایفا می‌نمایند.

آووکادو

الکترولیت‌ها موادی با بار الکتریکی هستند که بدن شما برای برخی از عملکردهای مهم از جمله انقباض عضلات به آن‌ها نیاز دارد. زمانی که الکترولیت‌ها بر اثر عواملی از جمله فعالیت شدید بدنی، نامتوازن شوند؛ ممکن است گرفتگی عضلات رخ دهد.

بنابراین اگر به طور مکرر، دچار گرفتگی عضلات می‌شوید؛ بهتر است غذاهای سرشار از پتاسیم و منیزیم، از جمله آووکادو را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

2- هندوانه

یکی از عواملی که ممکن است باعث بروز گرفتگی عضلات شود، کم آبی بدن است. عملکرد صحیح ماهیچه‌ها به طور مستقیم به آب بستگی دارد و کمبود آب می‌تواند در انقباض سلول‌های ماهیچه‌‌ای اختلال ایجاد نماید.

هندوانه

این اختلال در نهایت منجر به گرفتگی یا تشدید گرفتگی عضلات می‌شود. هندوانه یک میوه‌ سرشار از آب است؛ در حقیقت 92 درصد از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد.

بنابراین به عنوان یک میان وعده آب رسان می‌توانید بر روی آن حساب کنید. علاوه بر این، هندوانه یک منبع سرشار از پتاسیم و منیزیم نیز می‌باشد.

3- آب نارگیل

آب نارگیل برای کسانی که به دنبال یک روش طبیعی برای ترمیم و تجدید قوای الکترولیت‌ها هستند، یک گزینه فوق‌العاده به شمار می‌رود. در حقیقت شما با یک منبع غنی از پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم طرف هستید و تمام این املاح، می‌توانند در رفع گرفتگی عضلات نیز موثر باشند.

آب نارگیل

یک تحقیق در این زمینه نشان داده است که ورزشکارانی که بعد از یک ورزش سنگین، به وسیله آب نارگیل تجدید قوا می‎‌کنند، بسیار کمتر از کسانی که با آب معمولی این کار را انجام می‌دهند، دچار گرفتگی عضلات می‌شوند.

4- سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یکی از سالم‌ترین سبزیجاتی است که می‌توانید مصرف نمایید. ترکیب قدرتمند مواد معدنی، ویتامین‌ها و  ترکیبات گیاهی که در گوشت و پوست سیب زمینی شیرین موجود است؛ آن را به یکی از بهترین مواد غذایی موجود در طبیعت، تبدیل کرده است.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از منیزیم و پتاسیم نیز می‌باشد که در بهبود عملکرد عضلات، نقشی حیاتی دارند. جالب است بدانید تنها 200 گرم سیب زمینی شیرین، می‌تواند 20 درصد از پتاسیم و 13 درصد از منیزیم مورد نیاز بدن شما را تامین نماید.

5- ماست یونانی

این ماست یک فراورده لبنی سالم است که از نظر املاحی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم در وضعیتی سرشار قرار دارد. بدن برای عملکرد بهینه، به کلسیم نیاز مبرمی دارد. کمبود این ماده در خون شما، می‌تواند به عوارضی نظیر ضربان قلب نامنظم و گرفتگی عضلات بینجامد.

علاوه بر این، ماست یونانی سرشار از پروتئین هم است که برای ترمیم بافت‌های ماهیچه‌ای بسیار ضروری است. به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از انجام ورزش‌های شدید، حتما خوردن ماست یونانی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

6- آب استخوان

آب استخوان معمولا با جوشاندن استخوان‌های حیوانات در آب به دست می‌آید. بعد از حدود 8 ساعت جوشاندن این استخوان‌ها در آب، یک مایع غلظی پدیدار می‌شود که برای سلامتی بدن، بسیار مفید است.

برای بالا بردن ارزش غذایی این آب، می‌توانید به آن سرکه سیب، گیاهان خوراکی و انواع ادویه‌ها را نیز اضافه نمایید. آب استخوان به دلایل زیادی، می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات شما کمک نماید.

علاوه بر این، استخوان یک منبع غنی از سدیم، منیزیم و کلسیم است که همگی در بهبود عملکد ماهیچه‌ها نقشی اساسی دارند. برای تهیه این آب، حتما باید استخوان را به مدت بیش از 8 ساعت بجوشانید و البته یک مایع اسیدی مانند سرکه را نیز به آن اضافه نمایید.

7- پاپایا یا خربزه درختی

پاپایا یک میوه گرمسیری خوشمره و بومی قاره آمریکا است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم است. تحقیقات نشان داده است که 310 گرم از پاپایا می‌تواند به ترتیب 19 و 15 درصد از منیزیم و پتاسیم مورد نیاز بدن شما را تامین نماید.

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم ؟ پاپایا یا خربزه درختی

نیازی به تکرار دوباره نیست که این املاح معدنی چه نقش مهمی در عملکرد صحیح عضلات دارند. بنابراین یکی از بهترین جواب‌ها برای این سوال که برای گرفتگی عضلات چه بخوریم ؟  میوه گرمسیری پاپایا یا همان خربزه درختی است.

8- برگ چغندر

گیاه چغندر دارای برگ‌های مغذی و سرشار از املاح معدنی است که برای سلامتی بدن و به ویژه ماهیچه‌ها مفید هستند. تنها 144 گرم از برگ چغندر بپخته، می‌تواند تا 20 درصد از نیاز روزانه بدن شما را به منیزیم و پتاسیم را تامین نماید.

برگ چغندر

این گیاه همچنین سرشار از فسفر، کلسیم و ویتامین‌های خانواده B است. علاوه بر همه این‌ها، چغندر سرشار از نیترات است که به بهبود عملکرد رگ‌های خونی کمک می‌کند. بهینه سازی جریان خون نیز می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات شما کمک کند.

9- غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند ترشی و خیارشور نیز سرشار از سدیم و سایر مواد مغذی هستند که به بهبود عملکرد ماهیچه‌ها کمک می‌کنند.

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم ؟ ترشیجات

جالب است بدانید که آب ترشی می‌تواند در ریکاوری عضلات در ورزشکاران، موثر واقع شود. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب ترشی می‌تواند زمان گرفتگی عضلات در ورزشکاران را به 49 ثانیه کاهش دهد. اگر به طور مکرر به گرفتگی عضلات دچار می‌شوید، ترشیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

رفع گرفتگی عضلات با دارو

اگر به درمان خانگی برای رفع گرفتگی عضلات اعتقاد ندارید، باید به سراغ داروهای شیمایی بروید. داروهای شل‌کننده عضلانی ممکن است در کوتاه‌مدت و در موقعیت‌های خاص، برای رفع گرفتگی عضلانی ناشی از آسیب یا رویداد موقت دیگر استفاده شوند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • سیکلوبنزاپرین (Flexeril)
  • اورفنادرین (Norflex)
  • باکلوفن (Lioresal)

در سال‌های اخیر، تزریق دوزهای درمانی سم بوتولیسم (بوتاکس) با موفقیت برای برخی از اختلالات عضلانی دیستونیک که در گروه محدودی از عضلات موضعی هستند، استفاده شده است.

در برخی از موارد، شرایط و بیماری‌های دیگر موجب گرفتگی عضلات می‌شوند. در این شرایط، درمان این عارضه به رفع شدن مشکل یا بیماری زمینه‌ای بستگی دارد.

کلام آخر

گرفتگی عضلات یک علامت دردناک است که توسط بسیاری از افراد تجربه می‌شود. البته با مصرف برخی از خوراکی‌های مغذی که در بالا به تعدادی از آن‌ها اشاره شد؛ می‌توانید از این حالت جلوگیری کرده یا تعداد دفعات وقوع آن را کاهش دهید.

اگر با خوردن مواد غذایی اشاره شده، تغییری در وضعیت شما ایجاد نشد؛ بهتر است درباره مشکل خود با یک پزشک مشورت نمایید. امیدواریم پاسخ مناسبی به این سوال داده باشیم : برای گرفتگی عضلات چه بخوریم ؟

سوالات متداول 

بهترین دارو برای رفع گرفتگی عضلات کدام است؟

به نظر می‌رسد که داروهای سیکلوبنزاپرین و باکلوفن که از شل کننده‌های عضلانی هستند، می‌توانند در کوتاه مدت باعث رفع گرفتگی عضلات شوند.

بهترین درمان خانگی برای رفع گرفتگی عضلات کدام است؟

مصرف خوراکی‌هایی مانند هندوانه، طالبی، خربزه، آووکادو، آب استخوان و ماست یونانی می‌تواند در درمان گرفتگی عضلات موثر باشد.

3.3 | (29)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x