درد زیر شکم به چه دلیل است؟

شکم جایگاه بسیاری از اندام‌های حیاتی بدن از جمله روده است. درد زیر شکم یک مشکل بسیار شایع است که بسیاری از افراد حداقل یکبار در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. این مشکل نه تنها آزاردهنده است، بلکه کیفیت زندگی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیشتر دردهایی که در زیر شکم و ناحیه لگن احساس می‌شوند، خطرناک نیستند؛ اما گاهی اوقات، چنین دردی می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد.

آشنایی با دلایل درد زیر شکم به شما در کنترل و درمان به موقع آن کمک کرده و از بروز عوارض احتمالی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، این مقاله از ایده آل مگ را به بررسی شایع‌ترین علل درد زیر شکم در میان زنان و مردان اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

درد زیر شکم چیست؟

وقتی از درد زیر شکم صحبت می‌کنیم، منظور ما دردی است که آن را در زیر ناف احساس می‌کنید. هر یک از بافت‌ها و اندام‌های این ناحیه می‌توانند منشاء بروز این درد باشند؛ به همین دلیل، تشخیص علت این بیماری زنان کمی دشوار است.

هنگامی که پزشک از شما درباره درد می پرسد، می‌خواهد دقیقا بداند که درد را در کدام قسمت شکم احساس می‌کنید، شدت درد چقدر است و چه مدت است که به آن مبتلا هستید. علائم مرتبط مانند اسهال، استفراغ و مشکلات ادراری همگی می‌توانند به تشخیص علت بروز درد کمک کنند؛ به همین دلیل، پزشک از شما درباره این موارد هم سوال می‌پرسد.

درد زیر شکم چیست

علت درد در سمت چپ شکم

در سمت چپ شکم اندام‌های مختلفی شامل کلیه چپ و بخشی از روده بزرگ وجود دارند. بروز هر نوع مشکلی در این اندام‌ها می‌تواند باعث درد زیر شکم سمت چپ شود. در زنان، مشکلات مربوط به تخمدان سمت چپ باعث بروز درد در این ناحیه می‌شود.

در بسیاری از موارد، احساس درد در سمت چپ شکم از ابتلا به دیورتیکولیت ناشی می‌شود. در روده بزرگ، کیسه‌های کوچکی به نام دیورتیکول وجود دارند که تورم و عفونت آن‌ها باعث ابتلا به دیورتیکولیت می‌شود.

علت درد در سمت راست شکم

هر نوع بیماری‌ یا مشکلی که اندام‌های سمت راست شکم را تحت تاثیر قرار دهد، می‌تواند باعث بروز درد در این ناحیه شود. بخشی از روده بزرگ، آپاندیس، یکی از کلیه‌ها و یکی از تخمدان‌ها در سمت راست شکم واقع شده‌اند.

آپاندیسیت، یکی از شایع‌ترین علل درد زیر شکم سمت راست است. آپاندیس، یک ساختار لوله مانند است که به روده بزرگ متصل شده است. آپاندیسیت زمانی رخ می‌دهد که آپاندیس ملتهب می‌شود. درد ناشی از آپاندیسیت از وسط شکم شروع شده و به سمت راست شکم انتشار پیدا می‌کند. تب، حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست از سایر علائم آپاندیسیت هستند.

علت درد در سمت راست شکم

علت‌های مختلف درد زیر شکم

عوامل زیر هم در زنان و هم در مردان باعث درد زیر شکم می‌شوند:

دیورتیکولیت

دیورتیکول‌ها کیسه‌های کوچک و برجسته‌ای هستند که در دیواره دستگاه گوارش و اغلب در قسمت تحتانی روده بزرگ ایجاد می‌شوند. دیورتیکول‌ها در افراد بالای 40 سال شایع بوده و به ندرت مشکل‌ساز می‌شوند؛ اما عفونی و ملتهب شدن این کیسه‌ها باعث ابتلا به دیورتیکولیت می‌شود.

از علائم دیورتیکولیت می‌توان به درد شدید شکم، تب، حالت تهوع و تغییر عادات روده (یبوست یا اسهال) اشاره کرد. افزایش سن، چاقی، سیگار کشیدن، بی‌تحرکی و پیروی از رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

بیماری سلیاک

افراد مبتلا به بیماری سلیاک به گلوتن موجود در بعضی غلات مثل گندم، جو و چاودار حساسیت دارند. مصرف پروتئین گلوتن توسط این افراد به مرور زمان به پوشش داخلی روده کوچک آسیب زده و از جذب مواد مغذی جلوگیری می‌کند. آسیب روده باعث درد شکم، خستگی، کاهش وزن، نفخ، کم خونی و اسهال یا یبوست می‌شود.

دقیقا مشخص نیست که چه عاملی باعث ابتلا به سلیاک می‌شود. ژن‌ها، عفونت‌های گوارشی و باکتری‌های روده می‌توانند در بروز این بیماری گوارشی نقش داشته باشند. گاهی اوقات، علائم سلیاک بعد از جراحی، بارداری، عفونت ویروسی یا استرس‌های شدید ظاهر می‌شود.

سلیاک و ارتباط آن با درد زیر شکم

تولید گاز (نفخ)

هنگامی که دستگاه گوارش پر از هوا یا گاز شود، به نفخ مبتلا می‌شوید. بیشتر مردم نفخ را به صورت احساس پری یا تورم شکم توصیف می‌کنند. معمولا نفخ با درد شکم، تجمع گاز در دستگاه گوارش و آروغ زدن همراه است.

سریع غذا خوردن، جویدن آدامس و سیگار کشیدن باعث بلع هوا و بروز نفخ می‌شوند. بعضی بیماری‌ها مثل چاقی، نوسانات هورمونی، یبوست، سوء جذب مواد غذایی، سندرم روده تحریک‌پذیر، بیماری‌های التهابی روده و عفونت‌ انگلی روده هم می‌توانند به نفخ منجر شوند.

عدم تحمل لاکتوز

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز قادر به هضم کامل لاکتوز (قند شیر) نیستند؛ در نتیجه، بعد از نوشیدن شیر دچار درد شکم، اسهال و نفخ می‌شوند. این بیماری که به آن سوء جذب لاکتوز هم می‌گویند، بی‌خطر است؛ اما علائم آن می‌تواند آزاردهنده باشد. معمولا افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می‌توانند سایر محصولات لبنی از جمله ماست را مصرف کنند.

عدم تحمل لاکتوز

بیماری های التهابی روده

بیماری التهابی روده (IBD) به دو بیماری کولیت اولسراتیو و بیماری کرون اشاره دارد. کولیت اولسراتیو باعث التهاب و زخم در روده بزرگ و رکتوم (راست روده) می‌شود. در بیماری کرون التهاب می‌تواند قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش را درگیر کند.

بیماری‌های التهابی روده با درد شکم، اسهال، خونریزی از مقعد، خستگی و کاهش وزن مشخص می‌شوند. علت دقیق IBD مشخص نیست؛ اما نقص سیستم ایمنی و وراثت در بروز آن نقش دارد. افزایش سن و سیگار کشیدن احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

سوء هاضمه

به احساس پری و دردی که بلافاصله بعد از شروع غذا خوردن در ناحیه شکم ایجاد می‌شود، سوء هاضمه می‌گویند. علائم سوء هاضمه ممکن است دائما وجود داشته باشند یا فقط گاهی اوقات ایجاد شوند. اگر به سوء هاضمه مبتلا باشید، به سرعت سیر شده و نمی‌توانید تمام غذای خود را بخورید. سوء هاضمه باعث درد شکم، نفخ، سوزش سر دل،  حالت تهوع و گاهی اوقات استفراغ می‌شود.

پرخوری، مصرف غذاهای پرچرب، نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا نوشیدنی‌های گازدار، سیگار کشیدن و اضطراب باعث سوء هاضمه می‌‌شوند. سندرم روده تحریک‌پذیر، التهاب معده، زخم معده، بیماری سلیاک، یبوست، انسداد روده و بارداری هم می‌توانند در بروز این مشکل نقش داشته باشند.

سوء هاضمه در اثر مصرف غذاهای پرچرب

شینگلز

شینگلز (زونا)، یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات پوستی دردناک می‌شود. این بیماری توسط ویروسی ایجاد می‌شود که در بروز آبله مرغان هم نقش دارد. بعد از ابتلا به آبله مرغان، ویروس در بافت عصبی نزدیک نخاع و مغز به صورت غیرفعال باقی می‌ماند. سال‌ها بعد ممکن است این ویروس دوباره فعال شده و به بروز شینگلز منجر شود.

معمولا شینگلز باعث تاول و بثورات پوستی می‌شود؛ اما می‌تواند به غیر از پوست سایر اندام‌های بدن را هم تحت تاثیر قرار دهد. در این حالت، علائمی مانند درد شکم، تب، سرفه و سردرد را ایجاد می‌کند.

علت ابتلا به شینگلز مشخص نیست؛ اما احتمالا با افزایش سن سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها ضعیف شده و زمینه برای بروز این بیماری فراهم می‌شود. شینگلز در  سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شایع‌تر است.

سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، یک بیماری مزمن گوارشی است که باعث درد شکم، نفخ، یبوست یا اسهال می‌شود. این بیماری تغییری در بافت روده ایجاد نمی‌کند و خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش نمی‌دهد.

ناهنجاری‌های عصبی مربوط به دستگاه گوارش و عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی می‌توانند باعث ابتلا به IBS شوند. استرس و مصرف بعضی غذاها مثل لبنیات، حبوبات، کلم و نوشیدنی‌های گازدار احتمال بروز علائم این بیماری را افزایش می‌دهند.

درد زیر شکم در مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر

یبوست

یبوست، یکی از شایع‌ترین دلایل درد زیر شکم است که می‌تواند با حالت تهوع، بی‌اشتهایی و نفخ همراه باشد. معمولا درد ناشی از یبوست در سراسر شکم احساس می‌شود؛ اما گاهی اوقات ممکن است فقط سمت چپ شکم که روده بزرگ به رکتوم (راست روده) متصل می‌شود را درگیر کند.

رژیم غذایی نامناسب که در آن غذاهای پرفیبر (میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل) به اندازه کافی وجود ندارد، عدم مصرف مایعات و بی‌تحرکی از علل شایع یبوست محسوب می‌شوند. بارداری، انسداد روده، سرطان روده بزرگ، بیماری پارکینسون، سکته مغزی، ام اس (MS)، دیابت و کم کاری تیروئید هم می‌توانند باعث یبوست شوند.

فتق و درد شکم

فتق زمانی رخ می‌دهد که یکی از اندام‌های بدن از جای اصلی خود خارج شده و به حفره یا بافت مجاور تغییر مکان دهد. فتق‌های زیادی در ناحیه شکم، بین قفسه سینه و کشاله ران، ایجاد می‌شوند. بیشتر این فتق‌ها خطرناک نیستند، اما خود به خود از بین نمی‌روند. گاهی اوقات، برای جلوگیری از بروز عوارض خطرناک به جراحی نیاز است.

فتق در اثر ضعیف شدن عضلات یا اعمال فشار زیاد به آن‌ها ایجاد می‌شود. شایع‌ترین عللی که می‌توانند باعث تضعیف عضلات شده یا فشار زیادی به آن‌ها وارد کنند، عبارتند از: افزایش سن، ورزش شدید یا بلند کردن وزنه‌های سنگین، بارداری (به ویژه بارداری چند قلو)، چاقی، یبوست و سرفه مزمن.

فتق

سنگ‌های کلیوی

سنگ‌های مجاری ادراری از نمک‌ها و مواد معدنی تشکیل شده‌اند. این مواد معدنی در مثانه یا کلیه کریستال‌هایی را ایجاد می‌کنند و باعث درد زیر شکم یا کمر می‌شوند. گاهی اوقات، در مبتلایان به سنگ‌های مجاری ادراری رنگ ادرار به صورتی یا قرمز تغییر می‌کند.

مصرف مکمل ویتامین D در دوزهای بالا، زیاده‌روی در مصرف پروتئین، عدم نوشیدن آب کافی، عفونت مجاری ادراری و چاقی احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهند.

انسداد روده

انسداد روده مانع عبور غذا و مایعات از روده کوچک یا روده بزرگ می‌شود. در افراد مبتلا به این بیماری علائمی مانند درد زیر شکم، تورم شکم، بی‌اشتهایی، یبوست و استفراغ را مشاهده می‌شود.

چسبندگی روده، فتق ، سرطان روده بزرگ، بیماری‌های التهابی روده و دیورتیکولیت از علل احتمالی انسداد روده هستند. اگر انسداد روده به موقع درمان شود، می‌توان این مشکل را با موفقیت برطرف کرد. عدم درمان باعث از بین رفتن قسمت‌های مسدود شده روده شده و به بروز مشکلات جدی منجر می‌شود.

علت‌های مختلف درد زیر شکم در زنان

در زنان، ناحیه زیر شکم جایگاه رحم و واژن است؛ به همین دلیل، در بسیاری از موارد می‌توان درد زیر شکم را به وجود مشکلاتی در این دو اندام نسبت داد؛ با این حال، دلایل بروز درد فقط به این موارد محدود نمی‌شود. معمولا زنان به دلایل زیر دچار درد در ناحیه زیر شکم می‌شوند:

تخمک‌گذاری

در اواسط چرخه قاعدگی، تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. تخمک‌گذاری در بعضی از زنان با درد همراه است. توجه داشته باشید که زمان تخمک‌گذاری با زمان پریود متفاوت است. در واقع، یک چرخه قاعدگی از آزاد شدن تخمک در رحم (تخمک‌گذاری) و تخریب آن (در صورت بارور نشدن) تشکیل شده است.

از بین رفتن تخمک با تخریب و ریزش دیواره رحم همراه است که موجب خونریزی و پریود می‌شود. چنانچه تخمک آزاد شده بارور شود، بارداری رخ می‌دهد و به پریود منجر نخواهد شد. در طول چرخه قاعدگی تناسب هورمون‌های بدن تغییر می‌کند که البته در این بحث نمی‌گنجد.

در زمان تخمک گذاری، مایعی به داخل رحم آزاد می‌شود که باعث ایجاد درد زیر شکم می‌شود. این درد با اینکه آزاردهنده است، مشکل خاصی برای فرد ایجاد نکرده و ظرف چند ساعت فروکش خواهد کرد.

ارتباط درد زیر شکم با تخمک‌گذاری

سندرم پیش از قاعدگی

بسیاری از دختران و زنان حدود ۱۰ روز قبل از قاعدگی علائمی مانند حساسیت پستان‌ها به لمس، تغییرات خلق و خو (کج خلقی و خوشحال نبودن)، اضطراب، سردرد، اختلال خواب، نفخ، یبوست و درد شکم را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات، این علائم به حدی شدید هستند که برای زندگی فرد مشکلاتی را به وجود می‌آورند. به این علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می‌گویند.

بروز بعضی از این علائم مانند نفخ کردن و حساس شدن پستان‌ها تا حدی طبیعی محسوب می‌شود؛ اما چنانچه شدید باشد و از حد طبیعی فراتر رود، برحسب نوع مشکل باید به روانپزشک یا پزشک مراجعه کرد.

در افراد مبتلا به اضطراب، افرادی که کافئین زیادی دریافت می‌کنند و افراد دارای سابقه خانوادگی افسردگی احتمال بروز سندرم پیش از قاعدگی بیشتر است.

عادت ماهانه

در زنان، معمولا درد عادت ماهانه چند ساعت قبل از شروع پریود آغاز می‌شود و در بعضی موارد کمر و پاها را هم درگیر می کند؛ اما با شروع عادت ماهانه، هورمونی در رحم ترشح می‌شود که درد را تسکین می‌دهد. اگر درد عادت ماهانه شدید بود، می‌توان با مصرف داروهای مسکن آن را کاهش داد.

درد زیر شکم در اثر خونریزی پریود

دردهای عفونی

بعضی از زنان ممکن است به عفونت‌های لگنی مبتلا شوند که با تب و درد در ناحیه لگن و زیر شکم همراه است. یکی از راه‌های معمول ابتلا به این نوع عفونت‌ها، ارتباط جنسی است. همچنین زنانی که دچار عفونت واژن مداوم و طولانی مدت هستند، ممکن است دچار زخم در ناحیه سیروکس (دهانه رحم) شوند. زخم‌های سیروکس می‌توانند به درد رحم منجر شوند.

ارتباط جنسی

در مواقعی که در ناحیه واژن زخمی وجود داشته باشد، برقراری رابطه جنسی ممکن است همراه با درد باشد. خشکی واژن از سایر دلایلی است که می‌تواند بعد از برقراری رابطه زناشویی باعث درد زیر شکم شود. معمولا خشکی واژن در سنین بالا رخ می‌دهد و برای درمان آن باید به متخصص زنان مراجعه کرد.

علت‌های مختلف درد زیر شکم در مردان

مهم‌ترین عواملی که باعث درد زیر شکم در مردان می‌شوند، عبارتند از:

پیچ‌خوردگی بیضه

ساختار طناب مانندی به نام طناب اسپرماتیک خون‌رسانی به بیضه‌ها را انجام می‌دهد. چرخش بیضه حول این طناب باعث پیچ‌خوردگی بیضه و کاهش جریان خون می‌شود. این مشکل می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر پسران زیر 18 سال را درگیر می‌کند. علائم پیچ‌خوردگی بیضه عبارتند از:

  • تورم و درد شدید اسکروتوم
  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • احساس درد در هنگام ادرار کردن
  • تب

فتق اینگوینال

فتق اینگوینال در اثر ضعیف شدن و پارگی دیواره نگهدارنده روده ایجاد می‌شود. این نوع فتق در کشاله ران (محل اتصال شکم با ران) رخ می‌دهد. فتق اینگوینال در زنان هم مشاهده می‌شود؛ اما شیوع آن در مقایسه با مردان بسیار کمتر است. مبتلایان به فتق اینگوینال علاوه بر درد شکم علائم زیر را هم تجربه می‌کنند:

  • برآمدگی کوچکی در ناحیه کشاله ران که ممکن است با گذشت زمان بزرگتر شود و معمولا هنگام دراز کشیدن از بین می رود
  • درد کشاله ران که هنگام سرفه کردن یا فعالیت بدنی بدتر می‌شود
  • ضعف، سنگینی، سوزش یا درد در کشاله ران
  • تورم یا بزرگ شدن اسکروتوم (کیسه بیضه)

فتق اینگوینال

پروستاتیت

پروستات غده‌ای است که مایع منی را تولید می‌کند. پروستاتیت زمانی رخ می‌دهد که این غده ملتهب و متورم شود. عفونت باکتریایی یا آسیب عصبی در دستگاه ادراری می‌تواند به بروز پروستاتیت منجر شود. با این حال، گاهی اوقات هیچ دلیل مشخصی برای ابتلا به این بیماری وجود ندارد. پروستاتیت علاوه بر درد شکم علائم زیر را ایجاد می‌کند:

  • درد دستگاه تناسلی (آلت تناسلی و بیضه‌ها)
  • ادرار خونی
  • تکرر ادرار
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • انزال دردناک

عفونت مقاربتی

به عفونتی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود، عفونت مقاربتی یا عفونت منتقله از راه جنسی (STI) می‌گویند. STI ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد یا با طیف وسیعی از علائم همراه باشد. در مردان، درد زیر شکم می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به سوزاک یا کلامیدیا باشد که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند. علاوه بر درد لگن و شکم، سایر علائم STI عبارتند از:

  • ترشح از آلت تناسلی
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • درد بیضه

التهاب مثانه

معمولا عفونت باعث التهاب مثانه می‌شود. این بیماری با درد شکم و علائم زیر همراه است:

  • جریان ضعیف ادرار
  • تکرر ادرار
  • درد و سوزش هنگام ادرار کردن
  • وجود خون در ادرار
  • تغییر ظاهر یا بوی ادرار

انواع درمان درد زیر شکم در زنان

درمان درد زیر شکم به علت بروز آن بستگی دارد. بسیاری از زنان به دلیل تخمک‌گذاری و پریود به درد شکم مبتلا می‌شوند. در بیشتر موارد، این نوع دردها را می‌توان با مصرف داروهای مسکن بدون نسخه درمان کرد.

اگر درد از مشکلات گوارشی ناشی شود، معمولا اصلاح رژیم غذایی و دارو درمانی به کنترل آن کمک می‌کند. مشکلاتی مانند فتق، انسداد روده و بیماری‌های التهابی روده ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. در صورتی که عفونت باعث درد زیر شکم شده باشد، بیمار به داروهای آنتی بیوتیک نیاز دارد.

درمان درد زیر شکم

درمان خانگی درد زیر شکم

اگر علت بروز درد جدی نباشد، می‌توان از درمان‌های خانگی برای رفع آن استفاده کرد:

گرما

قرار دادن یک بطری آب گرم یا پد گرم روی شکم باعث شل شدن عضلات و تسکین درد می‌شود. این کار به درمان درد ناشی از پریود کمک می‌کند.

نعنا

چای نعنا، یک درمان خانگی محبوب برای رفع مشکلات گوارشی است. بسیاری از داروهای بدون نسخه که برای درمان بیماری‌های گوارشی استفاده می‌شوند، حاوی عصاره نعنا هستند. نوشیدن یک لیوان چای نعنا بعد از هر وعده غذایی برای افراد مبتلا به یبوست مفید است. چای نعنا باعث تسکین درد شکم و کاهش نفخ در مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر می‌شود.

رازیانه

از رازیانه می‌توان برای درمان نفخ و اسپاسم روده استفاده کرد. گفته می‌شود که این گیاه باعث شل شدن عضلات روده شده و یبوست را برطرف می‌کند. بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که رازیانه در مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر باعث تسکین درد شکم می‌شود.

بابونه

بابونه، یک گیاه معطر با اثرات آرامش‌بخش است. نوشیدن یک لیوان چای بابونه بعد از غذا یا در انتهای روز تاثیر مثبتی روی عضلات روده داشته و باعث تنظیم حرکات روده می‌شود. خواص ضد التهابی این گیاه به شل شدن عضلات معده کمک کرده و اسپاسم ناشی از بیماری‌های روده را برطرف می‌کند.

زردچوبه

زردچوبه به دلیل خواصی درمانی بی‌نظیری که دارد، یک ادویه ارزشمند محسوب می‌شود. مصرف زردچوبه توسط مبتلایان به سندرم روده‌تحریک‌پذیر باعث کاهش علائم این بیماری می‌شود. کورکومین زردچوبه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی برای بیماران مبتلا به کرون مفید است.

زردچوبه

زنجبیل

اگر درد زیر شکم از یبوست ناشی شود، استفاده از زنجبیل می‌تواند در رفع آن موثر باشد. زنجبیل به درمان یبوستی که در اثر هضم ضعیف ایجاد شده، کمک می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد از زنجبیل برای بهبود هضم غذا استفاده می‌کنند. نوشیدن یک یا دو لیوان چای زنجبیل در طی روز باعث تنظیم حرکات روده و رفع یبوست می‌شود.

درمان درد زیر شکم با ورزش

به افرادی که دچار درد شکم هستند، توصیه می‌شود که از ورزش شدید اجتناب کنند؛ اما ورزش‌های سبک مثل پیاده‌روی یا یوگا می‌توانند مفید باشند. ورزش به دلیل تاثیری که در افزایش ترشح اندورفین دارد، به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که دو بار در هفته یوگا باعث کاهش دردهای قاعدگی در زنان می‌شود.

انواع درمان درد زیر شکم در مردان

در مردان، از  روش‌های زیر برای درمان درد شکم استفاده می‌شود:

درمان‌های خانگی

در مبتلایان به بیماری‌های گوارشی مانند یبوست اصلاح رژیم غذایی بخش مهمی از درمان را تشکیل می‌دهد. مصرف غذاهای پرفیبر (میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات) و نوشیدن مایعات می‌تواند به رفع یبوست کمک کند.

آنتی بیوتیک‌ها

برای درمان بعضی از بیماری‌هایی که باعث درد شکم می‌شوند، باید آنتی بیوتیک مصرف کرد. از این بیماری‌ها می‌توان به پروستاتیت و عفونت‌های منتقله از راه جنسی اشاره کرد.

داروهای ضد درد

بعضی از داروهای مسکن را می‌توان بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کرد. اگر این نوع داروها اثربخش نباشند، پزشک مسکن‌های قوی‌تری را تجویز می‌کند.

جراحی

درمان بیماری‌هایی مثل آپاندیسیت و فتق نیازمند عمل جراحی است.

جراحی

چه زمانی لازم است برای درد زیر شکم به پزشک مراجعه کنیم؟

در موارد زیر باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید
  • دردی که به تدریج بدتر می‌شود
  • ابتلا به تب
  • وجود خون در ادرار
  • ناتوانی در راه رفتن به دلیل درد
  • بروز درد در هنگام بارداری
  • خونریزی از واژن
  • استفراغ مکرر، به خصوص اگر در استفراغ شما خون وجود دارد
  • اسهال یا یبوست مزمن

کلام آخر

در بیشتر موارد، زنان به دلایل ساده‌ای مثل پریود یا تخمک‌گذاری به درد زیر شکم مبتلا می‌شوند. اما گاهی اوقات، درد در این ناحیه می‌تواند نشان‌دهنده عفونت یا وجود یک مشکل جدی در دستگاه تناسلی یا سایر اندام‌های بدن باشد.

اگر علاوه بر درد زیر شکم، علائم دیگری مثل تب و استفراغ را هم مشاهده می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. برای اینکه از عوارض احتمالی جلوگیری شود، باید علت درد زیر شکم به طور دقیق مشخص شده و درمان مناسب شروع شود.

سوالات متداول

آیا درد زیر شکم نشانه بارداری است؟

در بارداری شکل و محل بسیاری از اندام‌ها و عضلات زیر شکم تغییر می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث احساس ناراحتی، فشار و درد زیر شکم در بارداری شود؛ با این حال، بعضی مشکلات جدی مثل بارداری خارج رحمی هم می‌توانند با درد زیر شکم همراه باشند.
بارداری خارج رحمی باعث می‌شود که زنان درد بسیار شدیدی را در زیر شکم و ناحیه لگن احساس کنند. علاوه بر این، به حالت تهوع، سرگیجه و خونریزی از واژن دچار شوند.
بارداری خارج رحمی زمانی رخ می‌دهد که تخمک لقاح یافته در خارج از رحم مستقر شده و شروع به رشد کند. هر شخصی که مشکوک به بارداری خارج رحمی است، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند؛ چون خونریزی ناشی از آن می‌تواند باعث مرگ مادر شود.

چه چیزی باعث درد زیر شکم می‌شود؟

مشکلات گوارشی مثل نفخ، سوء هاضمه، بیماری سلیاک، بیماری‌های التهابی روده و سندرم تحریک‌‌پذیر از شایع‌ترین دلایل درد زیر شکم هستند. در زنان، عادت ماهیانه، تخمک‌گذاری و رابطه جنسی هم می‌توانند به درد زیر شکم منجر شوند.

4.3 | (3)
منبع netdoctor healthline medicalnewstoday
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x