مهمترین دلایل درد قفسه سینه چیست؟

بر اساس آمارهای جهانی، 20 تا 40 درصد از جمعیت دنیا، حداقل یک‌بار درد قفسه سینه را تجربه کرده‌اند. بد نیست بدانید که این درد، دومین دلیل اصلی مردم برای مراجعه به اورژانس و بیمارستان محسوب می‌شود.

درد قفسه سینه را نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این عارضه، می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. در بیشتر موارد، این درد به دلیل مشکلات قلبی است؛ با این حال، مشکلات ریه، دنده‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب هم می‌توانند تاثیرگذار باشند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی مهم‌ترین دلایل درد قفسه سینه و روش‌های درمان این عارضه بپردازیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

عوامل ایجاد درد قفسه سینه

اگر در ناحیه قفسه سینه خود احساس درد می‌کنید، باید بدانید که این درد، می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد این عوامل به قدری گسترده هستند که تنها پزشک و معاینات پزشکی می‌توانند علت اصلی را تشخیص دهند.

عوامل ایجاد درد قفسه سینه

ممکن است درد قفسه سینه را در هر نقطه از گردن تا بالای شکم خود احساس کنید. بسته به علت آن، این درد می‌تواند به صورت‌های زیر باشد:

  • احساس سفت شدن یا فشرده شدن سینه
  • احساس سوزش در قفسه سینه
  • یک درد تیز و دردناک
  • یک درد مانند فرو کردن چاقو در بدن

در ادامه به بررسی مهم‌ترین دلایل درد قفسه سینه خواهیم پرداخت:

مشکلات قلبی 

بسیاری از مردم با احساس درد در قفسه سینه، به فکر مشکلات قلبی می‌افتند. برخی از این مشکلات که می‌توانند منجر به احساس درد در قفسه سینه شوند عبارتند از:

بیماری عروق کرونر یا CAD: این بیماری باعث انسداد و گرفتگی در رگ‌های قلب می‌شود. گرفتگی عروق در ابتدا به قلب آسیب نمی‌رساند، اما در آینده می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی شود. درد قفسه سینه در این شرایط، ممکن است به شانه، بازو، فک یا پشت شما هم سرایت کند.

بیماری عروق کرونر

سکته یا حمله قلبی: کاهش جریان خون در رگ‌های خونی قلب، باعث مرگ سلول‌های ماهیچه قلب و در نهایت، سکته یا حمله قلبی می‌شود. درد قفسه سینه در این شرایط، شدیدتر است و بیشتر در ناحیه سمت چپ سینه احساس می‌شود. تعریق، حالت تهوع، تنگی نفس یا ضعف شدید از دیگر علائم حمله قلبی هستند.

میوکاردیت (Myocarditis): میوکاردیت در واقع همان التهاب عضله قلب است که علاوه بر درد قفسه سینه، با تب، خستگی، ضربان قلب سریع و مشکل در تنفس همراه است.

پریکاردیت (Pericarditis): پریکاردیت به عفونت یا التهاب کیسه کنار قلب اشاره دارد. درد قفسه سینه در این وضعیت، شدید است و در امتداد عضلات گردن و بالای شانه، ادامه پیدا می‌کند.

عوامل موثر روی درد قفسه سینه

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (Hypertrophic cardiomyopathy): این بیماری ژنتیکی، باعث ضخامت غیر طبیعی ماهیچه‌ها می‌شود. گاهی اوقات، این امر منجر به مشکلاتی در عبور جریان خون از قلب می‌شود. همراه با درد قفسه سینه، این نوع کاردیومیوپاتی، ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر، غش و علائم دیگر شود.

افتادگی دریچه میترال: در این وضعیت، دریچه قلب به درستی بسته نمی‌شود. درد قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه از مهم‌ترین علائم افتادگی دریچه میترال هستند.

مشکلات ریوی 

علاوه بر بیماری‌های قلبی، مشکلات ریوی زیر هم می‌توانند باعث ایجاد درد قفسه سینه شوند:

پلوریت (Pleuritis): پلوریت به التهاب یا تحریک مخاط ریه گفته می‌شود. در این شرایط، هنگام تنفس، سرفه یا عطسه، احتمالا درد شدیدی را در قفسه سینه خود احساس می‌کنید. شایع ترین علل پلورتیک، عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، آمبولی ریه و پنوموتوراکس است.

آبسه ریه: آبسه یا عفونت ریه می‌تواند باعث درد شدید قفسه سینه شود. تب، لرز، سرفه و … از دیگر علائم آبسه ریه محسوب می‌شوند.

آبسه ریه

آمبولی ریه: آمبولی ریه به قرار گرفتن لخته خون در ریه گفته می‌شود. درد قفسه سینه، مشکل در تنفس و تپش سریع قلب از مهم‌ترین علائم آمبولی ریه هستند.

پنوموتوراکس (Pneumothorax): پنوموتوراکس که اغلب در اثر آسیب به قفسه سینه ایجاد می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که قسمتی از ریه فرو می‌ریزد و هوا را در داخل حفره قفسه سینه، آزاد می‌کند.

آسم: آسم یک اختلال التهابی مجاری تنفسی است که باعث تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و گاهی درد قفسه سینه می‌شود.

مشکلات گوارشی 

بعضی از مشکلات گوارشی زیر هم می‌توانند باعث درد در قفسه سینه شوند:

رفلاکس معده (GERD): رفلاکس زمانی رخ می‌دهد که محتویات معده به داخل گلو باز می‌گردند. این اتفاق ممکن است باعث ایجاد طعم ترش در دهان و احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو شود که به سوزش سر دل نیز معروف است. مواردی که ممکن است باعث رفلاکس اسید شود، شامل چاقی، سیگار کشیدن، بارداری و غذاهای تند یا چرب است.

رفلاکس معده

اختلالات انقباض مری: انقباضات عضلانی ناسازگار (اسپاسم) و انقباضات فشار قوی (مری مهره شکن) مشکلاتی در مری هستند که می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند.

حساسیت مری: این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که مری در کوچک‌ترین تغییر فشار یا قرار گرفتن در معرض اسید، بسیار دردناک می‌شود. علت این حساسیت ناشناخته است.

پارگی یا سوراخ شدن مری: درد ناگهانی و شدید قفسه سینه به دنبال استفراغ یا انجام عمل مری، ممکن است نشانه پارگی مری باشد.

زخم معده: این زخم‌ها در دیواره‌های معده و روده کوچک ظاهر می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد درد در قفسه سینه شوند.

مشکلات استخوانی، ماهیچه‌ای یا عصبی

گاهی اوقات درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از صدمه یا آسیب، مشکلات عصبی و … باشد. در ادامه با برخی از این عوامل بیشتر آشنا خواهید شد:

شکستگی دنده: در صورتی که دنده شما شکسته شده باشد، با فشار دادن قفسه سینه، درد شما بیشتر خواهد شد. این درد اغلب در یک ناحیه محدود می‌شود و با تنفس عمیق یا سرفه، بدتر می‌شود.

شکستگی دنده

فشار عضلانی: حتی سرفه‌های شدید هم می‌توانند باعث آسیب یا التهاب ماهیچه‌ها و تاندون‌های بین دنده‌ها شده و درد قفسه سینه را شکل دهند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که درد قفسه سینه شما به طور ناگهانی ایجاد شده و با داروهای ضد التهابی و برخی از خودمراقبتی‌ها بهبود پیدا نمی‌کند، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در صورت داشتن هر کدام از علائم زیر همراه با درد قفسه سینه، حتما با اورژانس و فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید:

  • احساس فشار یا سفت شدن شدید قسمت زیر استخوان سینه
  • درد قفسه سینه که به فک، بازوی چپ یا پشت شما سرایت می‌کند.
  • درد ناگهانی و شدید قفسه سینه همراه با تنگی نفس، به ویژه پس از  بی‌تحرکی طولانی مدت
  • حالت تهوع، سرگیجه، ضربان قلب یا تنفس سریع، گیجی، رنگ خاکستری یا تعریق زیاد
  • فشار خون یا ضربان قلب بسیار پایین

علائمی که کم‌تر خطرناک هستند و باید در اولین فرصت با پزشک در مورد آن‌ها صحبت کنید عبارتند از:

  • تب و لرز
  • سرفه مخاطی سبز یا زرد رنگ
  • مشکل در بلعیدن غذا
  • درد ممتد قفسه سینه که از بین نمی‌رود.

تشخیص درد قفسه سینه

درد قفسه سینه همیشه نشانه بیماری قلبی نیست؛ اما پزشکان معمولا قبل از هر عامل دیگر، این وضعیت را بررسی می‌کنند. زیرا حمله قلبی می‌تواند خطرناک‌ترین عامل درد قفسه سینه باشد.

تشخیص درد قفسه سینه

برخی از اولین آزمایشاتی که ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی ممکن است هنگام ارزیابی درد قفسه سینه تجویز کند عبارتند از:

نوار قلب: این آزمایش سریع که در آن تکه‌های چسبنده (الکترود) روی سینه و گاهی بازوها و پاها قرار می‌گیرد، فعالیت الکتریکی قلب را اندازه‌گیری می‌کند. نوار قلب می‌تواند وضعیت ضربان قلب (خیلی سریع، خیلی کند، نرمال یا حتی صفر) را نشان دهد. از آن‌جا که ماهیچه قلب آسیب دیده، سیگنال‌های الکتریکی را در یک الگوی معمولی هدایت نمی‌کند، نوار قلب ممکن است نشان دهد که شما دچار حمله قلبی شده‌اید یا در حال انجام آن هستید.

آزمایش خون: آزمایش خون ممکن است برای بررسی میزان افزایش برخی پروتئین‌ها یا آنزیم‌ها (که معمولا در ماهیچه قلب یافت می‌شود) انجام شود. آسیب سلول‌های قلبی در اثر حمله قلبی، ممکن است باعث شود این پروتئین‌ها یا آنزیم‌ها طی چند ساعت، به داخل خون نشت کنند.

اشعه ایکس قفسه سینه: این اشعه می‌تواند وضعیت ریه‌ها و اندازه و شکل قلب و عروق خونی اصلی را نشان دهد. علاوه بر این، برخی از مشکلات ریوی از قبیل ذات الریه هم با اشعه X، قابل مشاهده هستند.

اشعه ایکس قفسه سینه

اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن): این آزمایش برای تشخیص لخته خون احتمالی در ریه انجام می‌شود.

بسته به نتایج آزمایشات اولیه برای درد قفسه سینه، ممکن است به آزمایش‌های پیگیری نیاز داشته باشید. این آزمایش‌ها، شامل موارد زیر می‌شوند:

اکوکاردیوگرام (Echocardiogram): این آزمایش از امواج صوتی برای تولید یک تصویر از قلب، استفاده می‌کند. ممکن است یک دستگاه کوچک از گلو عبور کند تا نمای بهتری از قسمت‌های مختلف قلب، به دست آورد.

تست فشار: این تست نحوه واکنش قلب و رگ‌های خونی به فشار را اندازه‌گیری می‌کند و ممکن است نشان دهد که درد قفسه سینه مربوط به قلب است یا خیر. ممکن است از شما خواسته شود که هنگام اتصال به نوار قلب، روی تردمیل راه بروید یا دوچرخه ثابت را رکاب بزنید.

آنژیوگرافی: این آزمایش به ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند تا انسداد شریان‌های قلب را تشخیص دهند. یک لوله انعطاف‌پذیر طولانی و نازک (کاتتر) در یک رگ خونی (معمولا در کشاله ران یا مچ دست) قرار داده شده و به سمت قلب هدایت می‌شود.

درمان درد قفسه سینه

درمان درد قفسه سینه، کاملا به علت ایجاد آن بستگی دارد. با این وجود، داروهای رایج برای درمان این درد، عبارتند از:

  • شل کننده‌های شریان (نیتروگلیسیرین): این قرص‌ها معمولا به صورت زیر زبانی مصرف شده و باعث شل شدن رگ‌های قلب و تسهیل جریان خون می‌شوند.
  • آسپرین: اگر پزشکان تصور کنند که درد قفسه سینه به قلب شما مربوط است، احتمالا آسپیرین را تجویز خواهند کرد.
  • داروهای ترومبولیتیک (Thrombolytic): اگر دچار حمله قلبی شده باشید، ممکن است پزشک از شما بخواهد این داروهای ضد لخته را مصرف کنید.
  • رقیق کننده‌های خون: این داروها، از لخته شدن خون در رگ‌های شما، جلوگیری می‌کنند.
  • داروهای مهار کننده اسید: در صورتی که پزشک تشخیص دهد درد قفسه سینه شما ناشی از رفلاکس معده است، این داروها را برای شما تجویز می‌کند.
  • داروهای ضد افسردگی: اگر دچار حملات پانیک هستید، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی را برای کنترل علائم تجویز کند.

کلام آخر

درد قفسه سینه بسیار شایع است و در بسیاری از موارد، آنچنان خطرناک نیست. با این وجود، باید اطلاعات لازم را در رابطه با این عارضه داشته باشید و در صورت نیاز، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

ما در این مقاله مهم‌ترین دلایل درد قفسه سینه را بررسی کردیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست
منبع mayoclinic medicalnewstoday webmd
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x