چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟

یکی ازمهمترین معیارهای زیبایی داشتن پوستی شفاف و مویی پرپشت و زیباست. موهای هر فرد نقش موثری در زیبایی او دارد. شاید شما با توجه به زندگی شهری، افزایش استرس و ساعات کاری طولانی، وقت توجه و رسیدگی روزانه برای سلامت موهایتان را نداشته باشید و زمانی متوجه ریزش موی سر خود شوید که این مساله انقدر پیشروی کرده باشد که فرایند درمان را مشکل و طولانی مدت کند. پس بهتر است در برنامه‌های روزانه خود زمانی را برای بررسی سلامت خود اختصاص دهیم تا متوجه شویم که چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟

طبق تحقیقات انجام شده کچلی و طاسی رابطهٔ مستقیمی با کاهش اعتماد به نفس افراد دارد. اکثر افرادی که با این معضل درگیر می‌شوند نمی‌توانند چهرهٔ جدید خود را بپذیرند و همواره در پی حل این مشکل هستند. در ابتدای امر شما باید بدانید که به ریزش مو منتهی به کچلی و طاسی مبتلا هستید یا خیر؟ ریزش مو در مردان رایج‌تر از زنان است به طوریکه در هر ۳ مرد ۲ نفر دچار ریزش مو هستند. ریختن ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است و نشان دهندهٔ سیکل رشد موهای جدید در سر شماست اما نگرانی زمانی آغاز می‌شود که  رشد مجدد مو صورت نمی‌پذیرد که به مرور موجب کچلی و طاسی سر می‌گردد و یا تعداد ریزش موهای شما در طول روز خیلی بیشتر از این عدد است که باعث کم پشت شدن موهای سرتان می‌شود. اگر شما به ریزش موی شدید مبتلا هستید با ایده آل مگ همراه باشید تا به بررسی علل و راه‌های درمان قطعی ریزش مو بپردازیم.

علل ریزش مو

برای درمان قطعی ریزش مو ابتدا باید علت آن را بررسی کنیم و سپس متناسب با آن درمان را آغاز کنیم. برای ریزش مو دلایل مختلفی وجود دارد. دراینجا به ذکر چند علت اصلی ریزش مو می‌پردازیم که شاید یکی از آنها دلیل ریزش موی شماست.

علل ریزش مو
علل ریزش مو
  • وجود استرس و فشار روانی:

وجود استرس، فشار روحی و افسردگی یکی از دلایل ریزش مو است. زمانیکه از نظر روحی در وضعیت خوبی قرار داریم موهایی درخشان و شادابی خواهیم داشت. زمانی که فرد دچار شوک روحی و استرس ناگهانی می‌شود یک دوم تا سه چهارم موها به مرحلهٔ استراحت که اصطلاحا «تلوژن» گفته می‌شود وارد می‌شود. استرس می‌تواند باعث توقف رشد مو و ریزش موی سر شما شود. زمانیکه حملات استرسی کمتر بشوند و ما بتوانیم آن را کنترل کنیم معمولا این ریزش مو طی ۶ الی ۹ ماه برطرف می‌شود.

وجود استرس و فشار روانی
استرس و فشار روانی

ریزش مو سکه‌‌ای چیست و چگونه درمان می‌شود؟

در نوع دیگری از ریزش مو ناشی از استرس، گلبول‌های سفید خون به فولیکول‌های مو حمله می‌کنن و موی سر را یک عامل خارجی تشخیص می‌دهند  که معمولا موها به صورت منظم و یکجا ریزش دارند، و به نوع ریزش موی سکه‌‌ای گفته می‌شود. افزایش ریزش مو در موارد شدیدتر می‌تواند در تمام سطح بدن اتفاق بیفتد که فرد قطعا احتیاج به درمان‌های پزشکی دارد. برای درمان این نوع ریزش مو نگران نباشید. پزشک شما با تزریق دارو به کف سر شما نقاط آسیب دیده را درمان می‌کند.

ریزش مو سکه ای چیست و چگونه درمان می شود

  • تغذیه:

مصرف برخی ویتامین ها مانند ویتامین ب و مواد مغذی برای رشد و استحکام موهای سر شما الزامی است. در صورت فقدان این ویتامین ها در بدن، شاهد ریزش موی سر خواهیم بود. رژیم های غذایی نادرست، کاهش وزن شدید و گیاهخوارانی که از حبوبات به اندازه کافی استفاده نمی کنند دچاراین کمبود های ویتامین می شوند. شما می توانید با انجام های آزمایش های لازم ازمقدار ویتامین های ضروری بدنتان آگاه شوید و در صورت نیاز با استفاده از مکمل ها این کمبود را جبران کنید.

مکمل هایی که می توانید برای کمبود ویتامین از آنها استفاده کنید (قبل از استفاده از این مکمل ها از کمبود ویتامین در بدن خود مطمین شوید)

  • زینک پلاس
  • اکوفان
  • بیوتین
  • Perfectil
  • Healthy hair vitamin
  • Hairtamin

فراموش نکنید که زیاده روی در استفاده از قرص های مولتی ویتامین هم یک دلیل برای ریزش مو می باشد . بالا بودن سطح ویتامین آ باعث ریزش مو می گردد.

مواد غذایی که دارای فولیک اسید هستند به درمان ریزش مو کمک می کنند:

جگر و قلوه، سبزیجات دارای برگ سبز، زرده تخم مرغ، مرکبات، حبوبات، پتاسیم ( موز سرشارازپتاسیم است و می تواند این کمبود را جبران کند ). از این مواد غذایی استفاده کنیم تا بدانیم که چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟

تغذیه

  • مصرف برخی داروها:

مصرف داروهای قلبی، داروهای اعصاب، قرص های پیشگیری از بارداری و قرص های ضد افسردگی در افراد زیادی باعث این عارضه می شود. داروهایی که موجب رقیق شدن خون می شوند عوارض ریزش مو را به همراه دارند.

  • برخی بیماری های داخلی و پوستی:

مبتلا شدن به برخی بیماریها مانند اختلالات تیروییدی (کم کاری تیرویید)، لوپوس، بیماری های تاولی، پسوریازیس، عفونت ها و قارچ ها با علایمی چون ریزش موی سر به وجود می آیند.

  • عمل های جراحی و حاملگی:

اگر شما به تازگی مادر شده اید ریزش موی شما می تواند به این دلیل باشد. حدود 3 ماه پس از جراحی ریزش مو شروع می شود که علت های زیادی برای آن وجود دارد از جمله کم خونی، وجود استرس زایمان، بالا بودن هورمونهای جنسی در طول حاملگی. عمل های جراحی نیز به علت استفاده از داروی بیهوشی موجب ریزش مو می گردد.

عمل های جراحی و حاملگی

  • ژنتیک:

یکی دیگر از دلایل ریزش مو ژنتیک و ارثی بودن آن است. به نوع ریزش مو، آندروژنتیک گفته می شود که در خانم هایی که در خانواده ی خود سابقه ی ریزش مو دارند بیشتر به چشم می خورد. ابتدا با نازک شدن موها در جلوی سر شروع می شود اما خط رویش مو در جلوی سر از بین نمی رود و تقریبا هرگز به طاسی منجر نمی شود . اگر شما در خانواده ای کم مومتولد شده اید احتمال ریزش موی ارثی در شما بیش از دیگران است.

  • کم خونی و خانم هایی که عادت ماهیانه شدید دارند:

خانم هایی که عادت ماهیانه شدید دارند و غذاهای حاوی آهن استفاده نمی کنند. این افراد در طول ماه مقادیر زیادی آهن را از دست می دهند که در صورتیکه این آهن از دست رفته جبران نشود سبب ریزش موی سر می شود.

از علایم کم خونی می توانی به سرگیجه، سردرد، رنگ پریدگی و سردی دست و پا، خستگی اشاره کرد.

  • علل هورمونی:

در صورت مراجعه به پزشک اولین آزمایشی که برای شما در نظر گرفته می شود آزمایش های هورمونی است تا وضعیت هورمون ها در بدن شما مشخص شود. عواملی مانند کیست تخمدان، بارداری، شیردهی و یائسگی در کارکرد هورمون ها تاثیر می گذارد. پس برای یافتن دلیل ریزش موی سر خود این مساله را بررسی کنید.

  • شامپو زدن بیش از اندازه و رنگ کرن زیاد موها:

اگر دلیل ریزش موهای سر شما این گزینه است پس استفاده بیش از اندازه از شامپو و مواد شیمیایی را کنترل کنید. در سال بیش از دو بار موهای خود را رنگ نکنید یا در صورت لزوم از رنگ های بدون امونیاک و گیاهی استفاده کنید. برای نظافت، لازم نیست هر روز موهای خود را شامپو کنید اگر عادت به گرفتن دوش روزانه دارید با استفاده از کلاه و پوشاندن موی سر خود تنها بدن خود را بشویید.

شامپو زدن بیش از اندازه و رنگ کرن زیاد موها

  • افزایش سن:

افزایش سن یک امر اجتناب ناپزیر است  که تاثیر نامطلوب خود را روی بدن ما می گذارد. با گذشت زمان ساقه ی موهای شما نازک می شود و ریزش موی مختصری خواهید داشت. می توانید با مصرف قرص های مکمل و محلولات و شامپو روند پیشروی این مساله را کند کنید.

نکات مراقبت از مو:

اگر شما موهای زیبا و براق دارید لازم است به نکاتی دقت کنید و این زیبایی را حفظ کنید. ما در اینجا چند نکته کاربردی و مهم برای نگهداری و زیبایی موی سر شما ذکر می کنیم تا راه های پاسخ به سوال چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟ را پیدا کنیم. با اید ه ال مگ همراه باشید.

  1. هر روز موهای خود را شامپو نکنید. اگر موی چربی دارید برای رهایی از این چربی می توانید در صورت ضرورت از شامپوی خشک استفاده کنید.
    2. در حمام موهای خود را چنگ نزنید، ماساژ دهید. با موهای خود با ملاطفت برخورد کنید قطعا چنگ زدن زیاد به پاکیزگی سر شما کمکی نمی کند و تنها پوست کف سر شما را تحریک میکند.
  2. پس از استحمام سشوار داغ را روی موهای خیس خود نگیرید. اجازه دهید موهای شما در هوای آزاد به مرور زمان خشک شود. نیازی به سشوار داغ یا چنگ زدن موهای سر با حوله نیست.
  3. از اتوی مو برای موهای خیس استفاده نکنید. با این کار صدمه ی جبران ناپزیری به موهای خود می زنید و موهایتان را برشته می کنید.
  4. استفاده از سشوار و اتوی مو را به حداقل برسانید و تنها در صورت ضرورت از وسایل برقی استفاده کنید.
  5. موهای خیس خود را نبافید. این کار به مرور زمان باعث پوسیدگی موی شما می شود.
  6. ماسک های آبرسان و تقویتی را فراموش نکنید. اگر توانایی خرید ماسک های آبرسان باکیفیت را ندارید مهم نیست از ماسک های خانگی استفاده کنید. ما در انتهای این مقاله روش تهیه چند ماسک معجزه آسا را معرفی میکنیم.

      8. برای جلوگیری از موخوره در هنگام خواب موهای خود را ببافید.

برای جلوگیری از موخوره در هنگام خواب موهای خود را ببافید

  1. هر ماه یکباربه آرایشگرتان بگویید موهایتان را نوک گیری کند. موهای سالم به مراتب زیباتر از موهایی بلند و ناسالم است شما با نوک گیری موجب سلامت و زیبایی موهای خود می شوید.
  2. عادات بد را ترک کنید. اگر عادت دارید مدام به موهای خود دست بکشید یا با آن بازی کنید این عادت را ترک کنید زیرا به مرور موجب ریزش موی سر شما می شود.
  3. موهای شما یک اکسسوری برای صورت و استایل شماست. همیشه آراسته باشید و موهای خود را شانه بزنید.
  4. موهای خود را محکم نبندید.
  5. زمانیکه موهای شما خیس است ان ها را شانه نزنید.
  6. به اندازه ی کافی آب بنوشید. 25% از ساقه ی موهای شما را آب تشکیل می دهد. با نوشیدن آب به مقدار کافی این 25% را تامین کنید. نوشیدن روزی 8 لیوان آب برای افراد بالغ و بزرگسال ضروری است. از آن غافل نشوید.

درمان خانگی ریزش مو:

پس از اینکه علت ریزش موی سر خود را یافتید این سوال پیش می آید که چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟ که بهتر است به پزشک مراجه کنید تا فرآیند درمان شما آغاز شود. شما می‌توانید در کنار کارهای درمانی به روش خانگی و با استفاده از راههای کاملا طبیعی روند درمان را تند‌تر کنید. در اینجا ۵ ماسک خانگی برای درمان و تقویت ریزش موی سر آموزش می‌دهیم:

مواد لازم برای تهیهٔ این ماسک

حنای بی‌رنگ + زرده تخم مرغ + روغن گیاهی (در صورت تمایل)

برای تهیهٔ این ماسک حنای بی‌رنگ را با تخم مرغ و مقداری روغن مخلوط کرده تا یک مادهٔ خمیری شکل به وجود بیاید. سپس آن را به کف سر خود بمالید و پس از ۱۵ دقیقه با آب سرد آبکشی نمایید. در هفته دو الی سه بار قبل از حمام از این ماسک استفاده کنید و اثر بخشی بی‌نظیر آن را مشاهده کنید.

ماسک خانگی رویش موهای از دست رفته:

اگر در اثر ریزش مو، موهای سرتان کم پشت شده توصیهٔ ما به شما استفاده مداوم از این ماسک است چون خیلی سریع تاثیر آن را مشاهده خواهید کرد و شاهد رویش موهای سر تان خواهید بود.

مواد لازم برای تهیه این ماسک

زردهٔ تخم مرغ + قرص ضد بارداری ال دی + آرد نخود + آب

یک عدد زردهٔ تخم مرغ را با یک عدد قرص ال دی پودر شده و ۲ قاشق غذاخوری آرد نخود و ۲ قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید تا یک مخلوط خمیری شکل به دست آید. سپس کف سر و نفاطی که موهای بیشتری از دست داده بمالید ۲ الی ۳ ساعت بماند سپس با آب ولرم آبکشی کنید. این ماسک را دوبار در هفته قبل از حمام استفاده کنید و در ماه دوم شاهد رویش مجدد موی سر و قطع ریزش موی سر خود باشید.

ماسک تخم شنبلیله:

برای تهیه این ماسک تنها به تخم شنبلیله احتیاج دارید.

یک فنجان تخم شنبلیله را در آب بخیسانید و صبح روز بعد آن را آسیاب کنید خمیر به دست آمده را روی موهای سر و کف سر خود  ماساژ دهید و بعد از ۴۰ دقیقه آبکشی نمایید. هفته‌‌ای یکبار به مدت یک ماه تکرار کنید و رهایی از ریزش موی سر خود را شاهد باشید.

برای تهیه این ماسک به روش دیگر می‌توانید عمل کنید. تخم شنبلیله را پودر کنید و یک قاشق آن را در آب جوش بریزید و اجازه دهید ۱۲ ساعت ر آن بماند و لعاب بیندازد سپس به کف سر بمالید و پس از ۲ ساعت آبکشی نمایید.

ماسک آلوئه ورا:

با استفاده از این ماسک چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟ آلوئه ورا را به خاطر خواص فراوانش گیاه شگفتی می‌نامند. آلوئه ورا باعث تعادل در سر شما می‌شود. روش تهیهٔ این ماسک بسیار ساده است. یک عدد آلوئه ورا تازه انتخاب کنید آن را به دقت بشویید. سپس آلوئه ورا را از وسط ببرید ژلهٔ آن را خارج کرده و کف سر و موی خود را با آن ماساژ دهید. اجازه دهید یک ساعت بر روی سر شما بماند سپس با یک شامپوی ملایم موهای خود را آبکشی نمایید. این کار را هفته‌‌ای دو بار تکرار نمایید. آلوئه ورا یک آبرسان طبیعی و فوق العاده برای موهای سر شماست.

ماسک آلوئه ورا

ماسک موی خانگی قطع ریزش مو:

اگر به دنبال یک راه حل خانگی و طبیعی و ارزان برای درمان ریزش موهای سر خود هستید این ماسک چارهٔ مشکل شماست.

مواد لازم برای تهیه این ماسک:

یک قاشق چایخوری پر پودر گیاه مورد + یک قاشق چایخوری پر پودر نخود خام + یک عدد زردهٔ تخم مرغ محلی (حتما تخم مرغ محلی باشد) + یک قاشق چایخوری روغن کندش (اگر در دسترس نبود از روغن زیتون استفاده کنید).

برای تهیه این ماسک حتما از یک ظرف و قاشق پلاستیکی استفاده کنید تمام مواد را با هم مخلوط کرده و به صورت قطره‌‌ای آب را اضافه می‌کنیم. مخلوط به  دست آمده را به کف سر خود بمالید و ۴ الی ۵ ساعت صبر کنید و سپس آبکشی نمایید. پس از یک ماه شاهد رویش مجدد موهای از دست رفته و قطع ریزش موی سر خود باشید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x