ترفندهای ساختن عطر در خانه

آیا تا به حال به این فکر کرده بودید که می‌توانید در منزل خود، عطرهای خوشبو تهیه کنید؟ ما در این مقاله به شما تعدادی از ترفندهای ساختن عطر در خانه را  می‌گوییم که بسیار آسان و کاربردی هستند، به طوریکه هر فردی می‌تواند با استفاده از این ترفندها، یک عطر خانگی و خوشبو برای خود تهیه کند. عطر یکی از وسایل خوشبوکننده فردی است که افراد زیادی بنا به علایقی که دارند از عطرهای بخصوص و متنوعی با قیمت‌های مختلف استفاده می‌کنند.

عطرها از عصاره میوه‌ها و گل‌های متنوع بسیاری که در هر کجا قابل یافت هستند، تولید می‌شوند و پس از طی کردن مراحل ساخت در شیشه‌ها و بسته‌بندی‌های جذاب و زیبا در اختیار دوستداران و مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. اگر دوست دارید که از این پس خودتان عطر مورد علاقه‌تان را تولید کنید، همراه ما باشید تا در طی چند مرحله ساخت عطر در خانه را به شما بیاموزیم.

روش تهیه عطر و ترفندهای ساختن عطر در خانه

شاید در وهله اول به نظر برسد ساختن عطر در خانه کار مشکلی است، ولی با ترفندهایی که در این مطلب برای شما شرح می‌دهیم، خواهید فهمید که این گفته اصلا صحت ندارد و شما می‌توانید به کمک این ترفندها به راحتی در منزل برای خود عطر تهیه کنید. درست کردن عطری که به سلیقه خودتان باشد می‌تواند برای‌تان بسیار هیجان انگیز باشد، در نتیجه بهتر است این ترفندها را امتحان کنید، تا در عمل شاهد هیجان و لذت انجام این کار باشید. اگر می‌خواهید به یکی از دوستانتان کادو بدهید و در انتخاب آن تردید دارید، می‌توانید عطری که خودتان در خانه بر اساس سلیقه او درست کردید به او هدیه بدهید. هدیه‌ای که دست ساز خودتان باشد می‌تواند هر فردی را خوشحال کند، حتی اگر این هدیه عطری با گل‌ها و میوه‌های خوشبو باشد.

عطر با اسانس گل

چگونه بهتر زندگی کنیم؟

نوتزها

تمام عطرهایی که در دنیا وجود دارد با ترکیب چند بوی متفاوت باهم به دست می‌آیند، که به این بوها نوتز می‌گویند. با استفاده از ترفندهای ساختن عطر در خانه می توانید بهترین عطرها را در منزل خود درست کنید. عطرهایی که استفاده می‌کنید در سه مرحله به مشامتان می‌رسد، که اولین بو دارای ماندگاری و تندی زیادی می‌باشد و ماندگاری آن حدود 15 دقیقه است. بعد از اینکه نوتز اولی از بین رفت بوی دومی به مشام شما می‌رسد، که دارای بوی گیاهان معطر خاور دور و یا بوی جنگل و گل‌ها است که اسانس بوی دوم عطری است که شما آن را انتخاب کرده‌اید.

آخرین بوی که تکمیل کننده بوی دومی است دارای ماندگاری 5 ساعته است. بیشتر عطرهایی که در بازار به فروش می‌رسند از 4 تا 5 نوتز در ساخت آن‌هااستفاده شده است، که هر کدام از آن‌ها دارای اسانس گیاهان، گل‌ها و میوه‌های معطر و خوشبو هستند.

ساخت عطر در خانه

برای اینکه بدانید چگونه باید یک عطر خوشبو درست کنید، باید با انواع نوتزها یا همان بوی عطر آشنا باشید. به طور کلی سه نوع نوتز اصلی داریم: 1- نوتز پایه 2- نوتز میانی 3- نوتز ابتدایی، با ترکیب این نوتزها می‌توانید عطر دلخواه خود را درست کنید. برای این کار باید از هر کدام درصد خاصی استفاده کنید، به طور مثال از و نوتز ابتدایی 20 درصد و نوتز پایه 30 درصد و نوتز میانی 50 درصد باید در ساخت عطر به کار ببرید.

ترفندهای ساختن عطر در خانه

ساخت عطر طبیعی

برای اینکه بدانید چه عطری را می‌پسندید باید با نوتزها و رایحه آن‌ها آشنا شوید. نوتز ابتدایی دارای رایحه ی نعناع، رزماری، لیمو، اسطوخودوس، ریحان و بهارنارنج است. همچنین نوتز میانی نیز دارای رایحه‌های بابونه، دارچین، جوز هندی، میخک، فلفل سیاه، گل رز و گل یاسمن است. نوتز پایه دارای بویی مانند زنجبیل، سرو، وانیل، صنوبر، عطر درخت کاج و نعناع هندی می‌باشد. برای این کار باید با ترفندهای ساختن عطر در خانه نیز آشنا باشید تا بتوانید به راحتی آن را تهیه کنید.

دستور اولیه ساخت عطر در خانه

برای درست کردن عطر در خانه شما به نوتزهای شیمیایی احتیاج ندارید، بلکه می‌توانید با چند ماده طبیعی اولیه به راحتی آن را درست کنید. ابتدا برای ساخت عطر شما به یک روغن حامل مانند روغن بادام (شیرین)، روغن جوجوبا و روغن هسته انگور احتیاج دارید. در ادامه باید نوتزهای طبیعی دیگری را به روغن اضافه کنید. برای اینکه ترکیب طبیعی شما نزدیک به عطرهای بازاری شود باید الکل را به آن اضافه کنید. انتخاب الکل به عنوان مخلوط کننده نوتزها بهترین گزینه است، زیرا به سرعت تبخیر می‌شود و باعث پراکندگی نوتزها به اطراف می‌شود. یکی از ترفندهای ساختن عطر در خانه استفاده از مقدار معینی الکل در ساخت عطر می باشد.

مواد اولیه برای تهیه عطر در خانه

  • روغن بادام، جوجوبا یا روغن هسته انگور به میزان 2 قاشق چای‌خوری
  • الکل 6 قاشق چای‌خوری
  • آب معدنی 2/5 قاشق چای‌خوری
  • اسانس مورد نظر 30 قطره
  • فیلتر قهوه
  • قیف

عطر با اسانس گل

روش تهیه و استفاده از ترفندهای ساختن عطر در خانه

برای تهیه عطر دلخواه باید تمامی ترفندهای ساختن عطر در خانه که در زیر به آن اشاره کرده‌ایم را به ترتیب انجام دهید:

  • ابتدا ظرف مناسبی برای عطر خود انتخاب کنید.
  • روغن حامل مورد نظر خود را انتخاب کنید و دو قاشق داخل ظرف بریزید.
  • حال باید نوتزها را به روغن حامل اضافه کنید، به این صورت که ابتدا نوتز پایه 30 درصد، سپس نوتز میانی 50 درصد و بعد از آن نوتز ابتدایی 20 درصد را مخلوط کنید.
  • در زمان اضافه کردن نوتزها باید به قوی و تند بودن آن‌ها دقت کنید، اگر یکی از دیگری قوی تر بود مقدار کمی از آن استفاده کنید.
  • بعد از مخلوط کردن نوتزها باید شیشه را به مدت 6 هفته کنار بگذارید تا به بوی دلخواه برسد.
  • در مرحله آخر به آن مقدار کمی آب معدنی اضافه کنید و شیشه را به خوبی تکان دهید.

عطر با اسانس میوه

استفاده از گیاهان و ترفندهای ساختن عطر در خانه

  • برای انجام این عمل باید ابتدا گلبرگ‌ها، گیاهان و برگ‌ها خشک شده را باهم پودر کنید.
  • در یک ظرف مناسب گیاهان پودر شده را بریزید و روی آن از روغن انتخابی بریزید، به طوری که روی آن‌ها را بپوشاند.
  • تمام این مواد را باهم به خوبی مخلوط کنید و درب ظرف را ببندید.
  • ظرف عطر را در محلی تاریک و خنک به مدت دو هفته قرار دهید. بعد از طی کردن این زمان اگر از قوی بودن رایحه عطر خود راضی نبودید، می‌توانید گیاهان قبلی را از ظرف خارج کنید و دوباره گیاهان قبلی را بر اساس مراحل قبلی اضافه کنید.
  • برای اینکه به رایحه مورد نظر خود برسید شاید مجبور شوید چندین بار مراحل قبلی را تکرار کنید.
  • برای ساخت این عطر نباید روغن را تعویض کنید و روغن همان روغن مرحله اولی باید باشد.
  • بعد از اینکه به رایحه مورد نظرتان دست پیدا کردید، دو قطره روغن هسته انگور و یا روغن ویتامین E به آن اضافه کنید. یکی از ترفندهای ساختن عطر در خانه استفاده مناسب و اندازه از گیاهان خوشبو است.

عطر گیاهی

سخن پایانی

حال که در این مطلب با فرایند ساخت عطر و ترفندهای ساختن عطر در خانه آشنا شدید، وقتش رسیده است که مواد لازم را برای انجام این‌کارتهیه کنید و عطر مورد علاقه‌تان را به کمک این ترفندها بسازید و هم از ساختن آن لذت ببرید و هم از بو و رایحه خوش آن. ممنونیم از اینکه ما را تا پایان این مطلب همراهی کردید و همانند همیشه باعث دلگرمی ما بودید، امیدواریم که این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد تا دیگر ناچار به صرف هزینه‌های بسیار برای خرید عطر مورد علاقه‌تان نشوید.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x