زاویه سازی فک | همه روش ها: از ورزش تا تزریق ژل

اغلب مردم قبل از آشنایی با شخصیت ما، به چهره‌مان توجه می‌کنند. به همین دلیل داشتن صورت هر چه زیباتر برای انسان‌ها اهمیت بسیاری دارد. امروزه داشتن فک و صورت زاویه دار به یکی از ملاک‌های پر و پا قرص زیبایی در هر دو جنس زن و مرد تبدیل شده است.

برخی افراد در اثر عوامل ارثی و ژنتیکی به طور خدادادی دارای صورت و فک زاویه دار هستند؛ اما دیگران باید برای کسب این ویژگی دست به اقداماتی مانند ورزش، لیفت، تزریق ژل و… بزنند. متأسفانه سبک زندگی کم‌تحرک، افزایش سن و عدم رعایت رژیم غذایی سالم نیز می‌تواند وضع را بدتر کرده و باعث افتادگی و پهن‌تر شدن فک شود. اما راه حل چیست؟ برای رفع این مشکل کافی است با روش های زاویه سازی فک آشنا شویم و بهترین راهکار را برای خود انتخاب کنیم.

در این مقاله از سایت ایده آل مگ هر آنچه که لازم است درباره زاویه سازی فک بدانید را بیان خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با همه روش های زاویه دار کردن صورت و فک آشنا کنیم.

روش اول زاویه سازی فک: ورزش

جالب است بدانید که حدود 57 عضله در صورت و گردن انسان وجود دارد. اما احتمالاً اغلب ما در حین ورزش از به آن‌ها توجهی نمی‌کنیم. اگر به کمک تمرینات ورزشی می‌توان به عضلات موجود در اندام‌ها فرم داد؛ پس چرا از عضلات صورت و گردن کار نکشیم؟!

ورزش دادن به عضلات صورت موجب برجسته و خوش فرم شدن آن‌ها می‌شود. در پی این برجستگی، چربی موجود در میان ماهیچه‌های صورت نیز کاهش یافته و صورت زاویه دار خواهد شد. این امر باعث می‌شود که فرد جوان‌تر به نظر برسد. به طور کلی، عضلات صورت از سن 25 سالگی به تدریج شروع به تحلیل رفتن می‌کنند.  بنابراین عدم توجه به این عضلات باعث می‌شود که ظاهر صورت به سوی افتادگی و شل شدن پیش برود.

از آنجایی که ماهیچه‌های صورت نسبت به عضلات دیگر اندام‌ها تعداد کمتری داشته و کوچک‌تر هستند، سریع‌تر به ورزش جواب می‌دهند. بنابراین برای داشتن صورت زاویه دار تنها کافی است تمرین‌های زیر را به همراه یک رژیم غذایی سالم دنبال کنید تا ظرف یک ماه نتیجه آن را روی صورت خود مشاهده نمایید. این تمرینات ورزشی را به مدت 5 الی 10 دقیقه در روز، 3 تا 5 بار در هفته انجام دهید.

  • تمرین گردن

اگر ورزشکار باشید، احتمالاً با حرکت کرانچ شکم آشنایی دارید. تمرین گردن مشابه کرانچ شکم است؛ اما این بار برای گردن انجام می‌شود. در حین انجام این تمرین فرد به پشت دراز کشیده است و زبان خود به سمت سقف دهان فشار می‌دهد. این امر باعث فعال شدن عضلات جلوی گردن خواهد شد. برای انجام این تمرین مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا چانه را به سمت قفسه سینه خود بکشید.
  • سپس سر خود را حدود 5 سانتی‌متر از روی زمین بلند کنید.
  • توجه داشته باشید که نباید شکم خود را بلند کنید یا چانه خود را به سمت بالا بکشید.
  • در آغاز بهتر است 3 ست 10تایی از این حرکت را انجام دهید. بعداً می‌توانید تعداد دفعات آن را به تدریج افزایش دهید.

لازم به ذکر است که نباید در انجام این تمرین عجله کرد؛ زیرا عضلات درگیر در این حرکت اغلب قوی نیستند و اگر خیلی سریع آن را انجام دهید، ممکن است به گردن درد دچار شوید.

neck-curl-up

  • تمرین چانه

این تمرین را می‌توانید به صورت نشسته، ایستاده یا دراز کشیده انجام دهید. برای انجام تمرین چانه گام‌های زیر را به ترتیب دنبال نمایید:

  • در طول تمرین لازم است سر خود را ثابت نگه دارید.
  • در گام بعدی، صورت خود را چند سانتی‌متر به عقب برگردانید تا عضلات هر دو طرف گلو منقبض شوند.
  • سپس به حالت عادی بازگردید و عضلات را به حالت آرامش برگردانید.
  • دوباره صورت خود را به سمت عقب ببرید و روند بالا را تکرار کنید.
  • بهتر است ابتدا با 3 ست 10تایی تمرین را شروع کرده و در دفعات بعدی آن را افزایش دهید.

@YBP-Best-Exercise

  • تمرین زبان

این تمرین عضلات زیر چانه را مورد هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل این ورزش زاویه سازی فک برای رفع غبغب نیز موثر خواهد بود.

  • زبان را به سقف دهان چسبانده و پشت دندان‌ها قرار دهید.
  • سپس زبان خود را به طور کامل روی سقف دهان فشار دهید؛ به طوری که سقف دهان کاملاً با زبان پوشیده شود و تحت فشار قرار گیرد.
  • در گام بعدی، زبان را به کف دهان بچسبانید و فشار دهید.
  • مراحل بالا را در 3 ست 15تایی انجام دهید.

_Defined_and_Muscular_Jawline_Tounge_Twister-min

  • تمرین دهان

این حرکت عضلات اطراف دهان و لب‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد. روش انجام ورزش دهان برای زاویه سازی فک به شیوه زیر است:

  • دهان خود را تا حد امکان باز کنید.
  • ابتدا صدای «O» را ادا نموده و سپس «E» را تلفظ کنید (یا برعکس).
  • این تمرین را در 3 ست 15تایی انجام دهید.

نکته مهم در انجام تمرین دهان این است که حتماً تلفظ صداها و حرکات دهان را به طور کامل و با شدت انجام دهید.

ورزش دهان

  • تمرین فک

انجام این تمرین برای لیفت صورت و چانه موثر خواهد بود.

  • ابتدا دهان خود را بسته و سپس فک پایین خود را به سمت بیرون ببرید.
  • در همان حالت لب‌های پایینی خود را نیز به سمت بالا ببرید.
  • برای 10-15 ثانیه در همان حالت مانده و سپس عضلات را رها کنید.
  • این تمرین را به صورت 3 ست 15تایی انجام دهید.

یادتان باشد که در حین انجام تمرین فک باید در زیر چانه و اطراف فک احساس کشش کنید.

به طور کلی، انجام تمرینات ورزشی که بیان شد می‌تواند در زاویه سازی فک و صورت تأثیر شگفت‌انگیزی داشته باشد. اگر احساس می‌کنید که صورتتان به علت اضافه وزن کل بدن فرم مطلوب را ندارد، کاهش وزن نیز در زاویه دار کردن صورت به شما کمک شایانی خواهد کرد.

ورزش فک

روش دوم زاویه سازی فک: تزریق ژل (فیلر)

تزریق فیلر یا ژل پرکننده یکی از روش‌های پرطرفدار زاویه سازی فک و چانه است. این روش به طور شگفت‌انگیزی عیوب فک و چانه را رفع نموده و به اصطلاح صورت را «کانتور» می‌کند. با تزریق فیلر می‌توان مشکلاتی همچون: افتادگی گونه، پهن بودن چانه و فک، بزرگی غبغب، چین و چروک و … را مرتفع نمود. در نتیجه، فرد به چهره‌ای متوازن‌تر و زیباتر دست خواهد یافت. جالب است بدانید که نتیجه تزریق فیلر برای زاویه دار کردن صورت فوری بوده و نیازی نیست برای دیدن تأثیر آن چند ماه صبر کنید. همچنین ماندگاری فیلر بسته به نوع و برند آن بین 9 ماه تا 2 سال متغیر خواهد بود.

  • روش تزریق فیلر برای زاویه سازی فک چگونه است؟

عدم تقارن فک یا چانه به کمک تزریق فیلر قابل اصلاح خواهد بود. همچنین در صورتی که تمایل به برجسته‌تر کردن چانه و فک دارید نیز فیلرها می‌توانند این کار را برایتان انجام دهند. برخی افراد به منظور زاویه دار کردن کامل صورت، به گونه‌ها نیز مقداری فیلر تزریق می‌کنند. میزان ژل تزریق‌شده بر اساس خواسته فرد و مشورت متخصص تعیین می‌گردد.

به طور میانگین، هر جلسه تزریق فیلر 30 دقیقه الی 1 یک ساعت طول می‌کشد. مدت زمان دقیق آن برای هر فرد بسته به عیوب صورت و خواسته‌های او متفاوت خواهد بود. نکته مهم دیگر این است که پس از تزریق ژل هیچ دوره نقاهتی در انتظار شما نخواهد بود. به این معنی که می‌توانید بلافاصله پس از ترک مطب به فعالیت‌های روزمره خود بپردازید.

بسته به نوع فیلری که انتخاب می‌کنید؛ ماندگاری آن متفاوت خواهد بود. برای مثال، اغلب ژل‌های تهیه‌شده بر پایه هیالورونیک اسید بعد از 1 تا 2 سال به آرامی تجزیه می‌شوند. اما نکته مهم این است که نباید تا از بین رفتن کامل اثر فیلر صبر نمود. در واقع قبل از اینکه تأثیر آن به طور کلی محو شود، باید به فکر تزریق دوباره و تمدید فیلر باشید.

  • بهترین فیلر برای زاویه دار کردن صورت چیست؟

اگرچه امروزه انواع مختلفی از فیلرها ودر بازار عرضه می‌شود؛ اما یکی از محبوب‌ترین و موثرترین آن‌ها فیلر ژوویدرم ولوما (Juvéderm® Voluma XC) است. این فیلر بر پایه هیالورونیک اسید تولید شده و مورد تأیید سازمان بهداشت ایالات متحده آمریکا نیز می‌باشد. معمولاً ژل ژوویدرم برای حجم دادن به گونه، زاویه سازی فک و از بین بردن چین و چروک‌ها کاربرد دارد. از دیگر فیلرهای پوستی مشهور می‌توان به رستیلن (Restylane®) و اسکالپترا (Sculptra®) اشاره کرد. این دو ژل پرکننده برای زاویه دار کردن صورت استفاده می‌شوند.

اما چگونه از بین برندهای متنوع فیلر، بهترین انتخاب را داشته باشیم؟ بهترین راه برای تعیین اینکه کدام برند ژل در رساندن شما به ظاهر مورد علاقه‌تان مؤثرتر خواهد بود، مشورت با یک فرد متخصص این حوزه است. در حین ملاقات اولیه، متخصص مربوطه شرایط شما را بررسی می‌کند و درباره هدفتان از تزریق سوال می‌پرسد. سپس بر اساس شرایطتان، بهترین برند فیلر را به شما پیشنهاد خواهد کرد. به طور کلی، ژل‌های حاوی هیالورونیک اسید برای تزریق بیشتر توصیه می‌شوند. چرا که این ماده به طور طبیعی در پوست وجود دارد و پس از 1 تا 2 سال به طور طبیعی توسط پوست تجزیه و جذب می‌گردد. در حالی که فیلرهای حاوی موادی مانند سیلیکون، برای پوست قابل جذب نبوده و ممکن است مضراتی را برای فرد به همراه داشته باشند. علاوه بر این، تخلیه آن‌ها نیز دشوارتر خواهد بود.

  • آیا تزریق فیلر عوارض دارد؟

به طور معمول، تزریق فیلر به منظور کانتورینگ صورت و فک هیچگونه عارضه جانبی جدی به همراه نخواهد داشت. البته این امر مشروط بر این است که به متخصص خبره و باتجربه‌ای مراجعه کرده باشید؛ چرا که اگر فرد تزریق‌کننده فیلر به اندازه کافی ماهر نباشد ممکن است ظاهری غیرطبیعی به صورت شما بدهد یا باعث عفونت شود.

احساس بی حسی، کبودی، قرمزی، ورم و خونریزی بسیار جزئی از عوارض جانبی متداول تزریق فیلر محسوب می‌شوند. با این حال، وقوع این عوارض زودگذر نیز برای همه افراد حتمی نبوده و کاملاً بستگی به مهارت فرد تزریق‌کننده و شرایط بدنی مراجعه‌کننده دارد. یکی از بهترین اقدامات برای جلوگیری از بروز این عوارض، قرار ندادن پوست صورت در معرض نور خورشید است.

علاوه بر این‌ها، جالب است بدانید که اگرچه نتیجه تزریق فیلر برای زاویه سازی فک بعد از تزریق قابل مشاهده است؛ اما هیالورونیک اسید به چند روز زمان نیاز دارد تا به طور کامل و یک دست در میان بافت‌ها پخش شود. به همین دلیل گاهی اوقات در هفته اول بعد از تزریق، ممکن است ژل تزریق‌شده اندکی نامتقارن به نظر برسد یا تغییر مکان دهد. به منظور رفع این مشکل، اغلب متخصصان برای مراجعه‌کنندگان خود دو هفته بعد از تزریق نوبت معاینه قرار می‌دهند تا در صورت جابه‌جایی فیلر، آن را اصلاح نمایند.

تزریق فیلر برای زاویه سازی فک

روش سوم زاویه سازی فک: لیفت با نخ

لیفت با نخ راهکاری دیگر برای زاویه سازی فک است. در این روش نوعی نخ مخصوص به زیر پوست و داخل بافت چربی وارد شده و کشیده می‌شود. به دنبال کشش نخ، پوست و چربی نیز به سمت بالا لیفت می‌شوند. به همین دلیل این روش می‌تواند به خوبی به زاویه دار کردن صورت کمک کند. اگرچه نتیجه حاصل از لیفت نخ دائمی نیست؛ اما اثر آن بین 1 تا 3 سال ماندگاری خواهد داشت. نخ‌های مورد استفاده در این روش مانند فیلرهای پوستی پس از مدتی توسط بافت پوست جذب می‌شوند.

اغلب اوقات جنس نخ همان ماده‌ای است که برای بخیه زخم در جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع نخ دارای برچسب‌های کوچکی است که به چسباندن پوست و چربی به نخ کمک می‌کند؛ به همین علت هنگام کشیدن نخ، پوست و چربی نیز کشیده می‌شوند.

بهترین زمان برای برای انجام لیفت با نخ سنین 30 الی 50 سال است. معمولاً افرادی که از سلامت عمومی مناسبی برخوردار بوده و به تازگی دچار افتادگی و پیری پوست شده‌اند، بهترین نتیجه را از این روش می‌گیرند. همچنین لیفت با نخ برای افرادی که نمی‌توانند تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرند روش مناسبی است؛ چرا که بیمار پیش از شروع لیفت با نخ تنها تحت بی حسی موضعی قرار گرفته و در طول درمان کاملاً هوشیار خواهد بود.

  • لیفت با نخ چگونه انجام می‌شود؟

بسته به نواحی مورد نظر شما، مراحل لیفت با نخ ممکن است کمی متفاوت باشد. اما تکنیک پایه آن معمولاً یکسان است. این تکنیک به شرح زیر است:

در ابتدا از شما خواسته می‌شود تا در اتاقی که لیفت انجام می‌شود، آماده شوید. همچنین الکل و بی حسی موضعی نیز روی پوستتان اعمال می‌شود. پس از شروع فرایند لیفت، از یک سوزن نازک برای وارد کردن نخ‌ها زیر پوست استفاده می‌شود. وارد کردن نخ‌ها به درون پوست می‌تواند 30 تا 45 دقیقه طول بکشد. پس از قرار دادن نخ‌ها در محل مورد نظر، نوبت خارج کردن سوزن‌ها از پوست است. ممکن است در حین خارج کردن سوزن‌ها کمی فشار یا سفت‌شدگی در پوست خود احساس کنید. چند دقیقه پس از بیرون کشیدن سوزن‌ها، فرایند لیفت تمام شده و می‌توانید به خانه بروید.

لیفت با نخ نه تنها برای فک، بلکه برای نواحی دیگر صورت نیز قابل انجام خواهد بود. بنابراین می‌توانید به طور کامل به زاویه دار کردن صورت خود بپردازید. مناطقی از صورت که می‌توانند به وسیله نخ لیفت شوند عبارت‌اند از:

  • خط ابرو
  • ناحیه زیر چشم
  • پیشانی
  • گونه‌ها

علاوه بر این موارد، این روش می‌تواند برای لیفت قفسه سینه و سینه‌ها پس از بارداری یا کاهش وزن نیز به کار رود.

  • عوارض جانبی زاویه سازی فک به کمک روش لیفت با نخ چیست؟

به طور کلی، لیفت با نخ روشی کم‌خطر محسوب می‌شود؛ اما ممکن است افراد را دچار برخی عوارض جانبی گذرا کند. به همین علت پس از انجام این روش احتمال تجربه موارد زیر وجود دارد:

  • کبودی
  • تورم
  • خونریزی جزئی
  • درد خفیف در محل تزریق سوزن و نخ
  • واکنش آلرژیک به مواد تشکیل‌دهنده موجود در نخ
  • عفونت در محل لیفت

از بین همه عوارض جانبی لیفت با نخ، عفونت موردی است که باید با دقت بیشتری مراقب آن بود. در صورت مشاهده علائم عفونت لازم است فوراً به پزشک مراجعه نمایید. علائم عفونت شامل موارد زیر است:

  • ترشحات سبز ، سیاه ، قهوه ای یا قرمز در محل لیفت
  • تورم بیش از 48 ساعت
  • سردرد مداوم
  • تب
  • پس از لیفت صورت با نخ چه مراقبت هایی لازم است؟

بعد از انجام لیفت با نخ، می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید. پس از لیفت صورت بهتر است پوست خود را با شدت مالش ندهید و تا چند هفته از خوابیدن روی صورت خودداری کنید. همچنین توصیه می‌شود تا چند هفته اول پس از لیفت، از مرطوب‌کننده‌های روزانه خود استفاده نکنید. علاوه بر آن، بهتر است برای مدتی از رفتن به سونا و انجام ورزش‌های سنگین نیز پرهیز نمایید.

زاویه سازی فک به کمک لیفت با نخ

روش چهارم زاویه سازی فک: تزریق چربی

این روش شامل استخراج چربی اضافه از یک ناحیه بدن و تزریق آن به فک، چانه و گونه به منظور زاویه دار کردن صورت است. تزریق چربی کم‌خطر بوده و مزایای فراوانی دارد. برای مثال، چربی مورد استفاده از بدن خود فرد گرفته می‌شود؛ به همین دلیل احتمال بروز حساسیت بسیار بسیار کم خواهد بود. از دیگر مزایای تزریق چربی می‌توان به زاویه سازی مناسب فک ، صاف و یکپارچه کردن ناحیه بین چانه و فک، ماندگاری بیشتر نسبت به فیلرها و دوره بهبودی سریع اشاره نمود.

  • تزریق چربی برای زاویه دار کردن صورت چگونه انجام می‌شود؟

تزریق چربی شامل سه مرحله اساسی است: استخراج چربی، تصفیه چربی و تزریق چربی.

در مرحله اول، متخصص به کمک لیپوساکشن با مکش ملایم از برخی قسمت‌های بدن چربی استخراج می‌کند. اغلب افراد چربی مورد نیاز برای تزریق را از باسن، شکم یا ران بر می‌دارند. در طی این فرآیند، مقدار کمی از چربی اضافه موجود در ناحیه مورد نظر استخراج می‌شود. فایده استفاده از لیپوساکشن با مکش ملایم این است که از آسیب رسیدن به سلول‌های چربی در فرایند استخراج جلوگیری می‌گردد.

مرحله دوم تزریق چربی برای زاویه سازی فک شامل تصفیه و آماده ‌سازی سلول‌های چربی پیش از تزریق در نواحی مختلف صورت است. برای تحقق این امر، متخصص مربوطه چربی استخراج شده را با سرعت زیاد در سانتریفیوژ می‌چرخاند ​​تا سلول‌های چربی از مایعات متفرقه جدا شوند. علاوه بر آن، در این مرحله سلول‌های چربی آسیب‌دیده نابود و حذف می‌شوند تا فقط سلول‌های باکیفیت مورد تزریق قرار بگیرند.

مرحله آخر شامل تزریق سلول‌های چربی تصفیه‌شده در ناحیه چانه، گونه و فک است. در این مرحله متخصص چربی را به طور مناسب در نواحی دلخواه بیمار تزریق می‌کند تا صورت او زاویه دار شود. به این ترتیب بیمار با صورتی جوان‌تر و زیباتر مطب را ترک خواهد کرد.

  • عوارض جانبی تزریق چربی چیست؟

پس از تزریق چربی به صورت، احتمالاً تورم و کبودی خفیفی را هم در محل اهداکننده چربی و هم در ناحیه چانه و فک تجربه خواهید کرد. اما خوشبختانه این عوارض گذرا بوده و ظرف چند روز فروکش می‌کنند. اگر در حین پروسه تزریق یا بعد از آن احساس درد داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید. او برایتان داروهای مسکن تجویز خواهد کرد.

لازم به ذکر است که دوره ریکاوری بعد از انتقال چربی بسیار کوتاه است. در واقع اغلب بیماران طی یک یا دو روز قادر به بازگشت به محل کار و انجام فعالیت‌های روزمره خود خواهند بود. علاوه بر آن، نتیجه تزریق چربی فوراً قابل مشاهده بوده و نیازی نیست برای تغییر صورت خود چند ماه صبر کنید.

زاویه دار شدن فک با تزریق چربی

روش پنجم زاویه سازی فک: تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس به عنوان یک روش جوانسازی غیرتهاجمی (بدون نیاز به جراحی) محبوبیت فراوانی کسب کرده است. علاوه بر این، ماده بوتاکس در دنیای پزشکی نیز کاربرد زیادی دارد. به طوری که می‌تواند در درمان میگرن، بروکسیسم و ​​تعریق بیش از حد موثر باشد. به طور کلی، بوتاکس با فلج کردن موقتی ماهیچه‌ها آن‌ها را فلج کرده و جلوی انقباضشان را می‌گیرد؛ به همین دلیل قادر است چین و چروک‌ها را از بین ببرد. اما جالب است بدانید که می‌توان از بوتاکس برای زاویه سازی فک نیز اسفاده نمود.

گاهی اوقات صورت به دلایل ژنتیکی، ورزشی، دندانپزشکی و … پهن و مربع شکل به نظر می‌رسد. این امر برای برخی افراد به خصوص بانوان خوشایند نیست؛ چرا که معمولاً صورت‌ ظریف، باریک و زاویه دار بانوان را جذاب‌تر نشان می‌دهد. اینجاست که بوتاکس به کمکتان می‌آید! تزریق بوتاکس یک روش غیرجراحی، سریع و بدون درد است که می‌تواند فک و صورت را باریک‌تر نشان دهد.

عملکرد ماده بوتاکس به این صورت است که پس از تزریق، قدرت عضلات ورزیده و بزرگ‌شده موجود در فک را کاهش می‌دهد و به تدریج موجب کوچک شدن آن‌ها می‌شود. با کوچک‌تر شدن این عضلات صورت فرد باریک‌تر و لاغرتر به نظر خواهد رسید؛ بنابراین می‌توان به راحتی به زاویه دار شدن صورت دست یافت. به طور معمول، ماندگاری تأثیر بوتاکس حدود 8 ماه است. اما این زمان ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد.

  • روش تزریق بوتاکس برای باریک کردن فک چگونه است؟

تزریق بوتاکس یک روش سرپایی محسوب می‌شود. ابتدا متخصص مربوطه صورت شما را معاینه می‌کند تا قدرت عضلات ناحیه فک را ارزیابی کند. سپس محل تزریق مشخص می‌شود و با الکل ضدعفونی می‌گردد. بعد از اینکه برای تزریق آماده شدید، پزشک بوتاکس را به عضلات مشخص‌شده در هر دو طرف فک تزریق می‌کند. فرایند تزریق معمولاً 15 دقیقه به طول می‌انجامد.

در هفته‌های بعدی پس از تزریق، عضلات مورد نظر به تدریج کوچک‌تر شده و به این ترتیب بوتاکس به باریک شدن فک کمک می‌کند. کوچک‌تر شدن عضلات فک چهره مربعی یا مستطیلی شکل را به بیضی و لاغر تغییر می‌دهد. در نتیجه، صورتی زاویه دار خواهید داشت.

پزشک به شما توصیه‌هایی را ارائه خواهد داد که لازم است رعایت شوند؛ اما می‌توانید بلافاصله بعد از عمل به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید. لازم به ذکر است که نتیجه تزریق بوتاکس معمولاً پس از 2 هفته قابل مشاهده خواهد بود. با این حال، در برخی افراد ممکن است 8 هفته طول بکشد تا بوتاکس تأثیر خود را نشان دهد.

  • آیا تزریق بوتاکس عوارض جانبی دارد؟

به طور کلی اگر برای تزریق بوتاکس به متخصصان مجرب مراجعه نمایید، این روش عوارض جانبی چندانی نخواهد داشت. تنها ممکن است برای چند روز اول پس از تزریق احساس ناراحتی، کبودی و تورم اطراف فک را تجربه کنید. همگی این موارد موقتی خواهند بود.

زاویه دار کردن فک با تزریق بوتاکس

روش ششم زاویه سازی فک: جراحی

جراحی فک می‌تواند ظاهر فک و چانه را تغییر دهد. به همین دلیل از این روش برای اصلاح عیوب ظاهری فک یا زاویه دار کردن کردن آن استفاده می‌شود. در واقع جراحی آخرین گزینه برای زاویه سازی فک است. اگر از ظاهر فک خود به شدت ناراضی هستید یا سایر روش‌هایی که در این مقاله ذکر شد برای شما موثر نیستند، کاندیدای خوبی برای جراحی فک خواهید بود. در غیر این صورت، جراحی به افرادی که می‌توانند از روش‌هایی مانند ورزش و تزریق ژل، چربی و بوتاکس استفاده کنند توصیه نمی‌گردد. چرا که عوارض آن نسبت به دیگر روش‌های زاویه سازی صورت بیشتر است.

از طریق جراحی می‌توان انحراف چانه و فک را رفع نمود و حتی آن‌ها را کوچک‌تر کرد. جالب است بدانید که جراحی فک برای بزرگ و برجسته کردن چانه نیز کاربرد دارد. برای مثال، کاشت چانه نیز نوعی جراحی فک است. در این روش در اطراف چانه بیمار ایمپلنت قرار داده می‌شود و موجب برجسته‌تر به نظر رسیدن آن می‌شود. این روش در میان مردان محبوبیت بیشتری دارد.

  • زاویه سازی فک به کمک جراحی چگونه انجام می‌شود؟

در اغلب جراحی‌های فک، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. همچنین برش‌های مورد نیاز جراحی معمولاً در داخل دهان صورت می‌گیرند؛ به همین دلیل در اغلب اوقات جای زخم بر روی صورت فرد باقی نخواهد ماند.

اگر فک بیمار انحراف داشته باشد، از طریق برش جا به جا شده و به خوبی فرم‌دهی می‌شود. جراح از صفحات استخوانی، پیچ، سیم و نوارهای لاستیکی برای قرار دادن فک در جای صحیح خود استفاده می‌کند. پیچ‌های مخصوص جراحی فک دائمی بوده و با گذشت زمان در فک ادغام می‌شوند.

اگر تمایل به کاهش اندازه فک داشته باشید، بین لثه و گونه برش داده می‎شود و عیوب آن اصلاح می‌شود. جراح برای تراشیدن قسمتی از استخوان و کوچک‌تر کردن آن از لیزر یا اره‌های کوچک مخصوص جراحی استفاده خواهد کرد.

جراحی فک ممکن است نواحی چانه، گونه و دندان‌ها را نیز مورد هدف قرار دهد. همچنین می‌تواند بر روی فک بالا یا پایین یا هر دو انجام شود. البته همه این موارد بستگی به خواسته‌ها و انتظارات بیمار دارد.

  • عوارض جراحی فک چیست؟

درست مانند اکثر جراحی‌های صورت، جراحی فک نیز خطرات و عوارض جانبی خاص خود را دارد. برخی از این عوارض می‌توانند جدی باشد؛ به همین دلیل باتجربه و کاربلد بودن جراحی که انتخاب می‌کنید بسیار اهمیت دارد. اگرچه انتخاب جراح خبره و رعایت نکات مراقبتی توسط شخص بیمار احتمال بروز عوارض را به حداقل می‌رساند، اما بروز موارد زیر بعید نیست:

  • تورم
  • خونریزی
  • عفونت
  • ماندن جای زخم بر روی پوست
  • آسیب عصبی
  • درد

لازم به ذکر است که بسته به درجه سختی عمل احتمالاً چند روز در بیمارستان خواهید ماند. پزشک نیز به شما دستور العمل‌هایی را در مورد خوردن غذا و نوشیدن مایعات، مصرف مسکن‌ها، چگونگی خوابیدن بدون اعمال فشار بر روی فک و همچنین زمان بازگشت به کار، مدرسه یا دانشگاه ارائه خواهد داد. رعایت این نکات برای بهبودی سریع‌تر و بهتر الزامی خواهد بود.

پس از انجام جراحی فک نباید سیگار بکشید یا فعالیت‌های شدید انجام دهید. به محض از بین رفتن تورم ناشی از عمل، نتیجه را فوراً مشاهده خواهید کرد و خواهید دید که چقدر صورتتان زیباتر شده است. لازم به یادآوری است که نتیجه جراحی فک دائمی بوده و برخلاف روش‌های تزریق ژل، چربی و بوتاکس نیاز به تمدید ندارد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی کامل روش‌های زاویه سازی فک پرداختیم. می‌توانید هر یک از این روش‌ها را بر اساس شرایط خود مانند عیوب فک، بودجه در دسترس، حساسیت به مواد خاص و … انتخاب نمایید. اگر انتخاب برایتان دشوار است، می‌توانید با متخصصین این حوزه نیز مشورت کرده و نظر آن‌ها را جویا شوید. به طور کلی، اگر در ناحیه فک خود دچار مشکلات جدی نیستید، توصیه ما این است که ابتدا سعی کنید با ورزش منظم به زاویه دار کردن صورت خود بپردازید. اگر نتیجه دلخواه حاصل نشد، روش‌هایی مانند تزریق ژل، چربی و بوتاکس را امتحان کنید. بهتر است جراحی فک را آخرین گزینه خود قرار دهید؛ چرا که نسبت به دیگر روش‌ها عوارض و خطرات بیشتری دارد. از همراهی شما متشکریم.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x