عادت مطالعه در کودکان و تربیت کودک کتابخوان

عادت مطالعه در کودکان


مطالعه نقش مهمی در افزایش اطلاعات و دانایی انسان دارد و کسانی که از آن بی بهره باشند در واقع از خیلی از مهارت ها بی بهره خواهند شد.

بسیاری از مهارت ها را انسان از طریق کتاب می آموزد درحالی که اگر از شیوه های دیگر بخواهد این توانمندی ها و مهارت ها را کسب کند باید هزینه ها و وقت خیلی بیشتری صرف کند.

میزان مطالعه در جامعه ما اندک است چون درسنین کودکی عادت به مطالعه در آنان ایجاد نشده است. برای نهادینه کردن مطالعه در کودکان و نوجوانان، باید زمینه های آن در جامعه فراهم شود.

برای مثال در محیط خانه، باید اعضای خانواده با کتاب و کتابخوانی انس پیداکنند تا دغدغه مطالعه در کودکان ایجاد شود.

در محیط مهدکودک و مدرسه نیز باید چنین شرایطی مهیا شود یعنی کودک در این محیط ها جدا از آشنایی با کتاب و کتابخوانی، با اهمیت مطالعه نیز آشنا شود.

والدین کتابخوان


کودکان مشتاق مطالعه در خانواده های کتابخوان رشد پیدا می کنند. وقتی پدر یا مادر درخانه کتاب مطالعه کنند کودکان نیز به مطالعه تشویق می شوند.

بنابر این والدین باید ساعتی از روز را به مطالعه اختصاص دهند تا فرزندان آنان با مشاهده رفتار شما نسبت به کتاب و کتابخوانی علاقه پیدا کنند.

سعی کنید کتاب به فرزندانتان هدیه دهید تا او هرچه بیشتر با این مقوله آشنا شود. کتاب هایی که متناسب با سن او در بازار وجود دارد را برای او تهیه کنید.

عادت مطالعه در کودکان

معلم کتابخوانی


معلمان نقش مهمی در توسعه مطالعه و کتابخوانی در بین بچه ها دارند. اگر معلم کتابخوان باشد کودکان و دانش آموزان، به کتاب و کتابخوانی علاقه مند می شوند. اگر معلمان کتابخوان نباشند هرچند مزیت های کتابخوانی را برای کودکان تشریح کنند اما این سخنان نمی تواند تاثیر چندانی در آنان ایجاد کند.

معلمان می توانند کتاب هایی که می خوانند برای دانش آموزان و کودکان تعریف کنند بنابراین کتاب هایی برای مطالعه انتخاب کنید که موضوعات آن برای کودکان جالب باشد.

اهمیت کتابخوانی و مطالعه را می توان از طریق آموزش به کودکان و دانش آموزان یادآوری کرد و روی آوری به مطالعه یک امر اکتسابی است که بچه ها می توانند از طریق یادگیری به این مهم برسند.

مدیر کتابخوان


البته در محیط وفضای مدرسه فقط نباید معلمان کتابخوان باشند بلکه باید همه دست اندرکاران آموزشگاه ها کتابخوان باشند تا دانش آموزان به مطالعه علاقه پیدا کنند.

وقتی دانش آموزان ، مسئولان مدرسه را کتابخوان ببینند سعی می کنند خود نیز کتابخوان شوند.

خواهر و برادر کتابخوان


وقتی خواهر و برادر بزرگتر کودکان، کتاب بخوانند آنان نیز به کتابخوانی روی می آورند. بچه ها معمولا رفتارها را از همسالان خود بهتر فرا می گیرند و در مطالعه نیز چنین عمل می کنند.

کتاب مناسب


کتاب خوب می تواند کودکان را به مطالعه تشویق کند. معمولا نخستین کتاب هایی که آنان مطالعه می کنند تاثیر زیادی در این دسته از بچه ها ایجاد می کند. اگر کتاب های مناسب این گروه سنی زیاد در بازار کتاب موجود نباشد، به طور طبیعی قدرت انتخاب آنان کمتر می شود.

بنابراین جدا از اینکه باید به تولید کتاب های متنوع در حوزه کودکان و نوجوانان اقدام کرد، والدین نیز باید کتاب های درخور و مناسب برای فرزندان خود تهیه کنند.

ویژگی های کتاب کودکان


کتاب های کودکان با کتاب های بزرگسالان تفاوت می کند و این تفاوت ها از شکل ظاهری تا نوع محتوای کتاب ادامه پیدا می کند.

کتاب های این دسته از بچه ها باید حاوی آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی باشد. برای مثال کودکان باید در این کتاب ها بتوانند به حل مساله بپردازند و از خطراتی که در جامعه برای آنان وجود دارد آگاه شوند تا با آن ها مقابله کنند.

باید کتاب هایی برای کودکان انتخاب شود که در بچه ها ایجاد پرسش کند تا ذهن آنان بیش از پیش باز شود و به تحقیق و تفحص بپردازند.

کتاب هایی برای کودکان انتخاب کنید که حاوی تصاویر با رنگ های شاد و براق باشد این کتاب ها از نظر ظاهری تاثیر زیادی در قوه بصری آنان دارد و آنان را برای تهیه کتاب و همچنین مطالعه آن ترغیب می کند.

سعی کنید کتاب هایی برای کودکان تهیه کنید که نوشته های کمتری داشته باشد و بیشتر از تصاویر برای بیان محتوای مطلب استفاده کرده باشد.

کودکان با تصویر بهتر از متن با موضوعات و مطالب ارتباط برقرار می کنند بنابراین در انتخاب کتاب های این دسته از کودکان به این ویژگی توجه کنید.

کتاب کودکان باید ازمحتوای خلاقانه برخوردار باشد و درعین حال برای آنان هیجان انگیز و جالب باشد.

کتاب هایی برای کودکان انتخاب کنید که به معرفی شخصیت های داستان بپردازد و  داستانی باور پذیر و همچنین مطالبی حاوی تشریح مشکلات بچه ها در خود داشته باشد.

کتاب هایی برای کودکان مناسب است که در عین متنوع بودن، دارای طرح نکات طنز آمیز و لطیفه وهمچنین استفاده از فونت های بزرگتر با صفحه آرایی ساده بهره مند باشد.

داشتن پایان خوش و رفع همه مسایل در پایان داستان و همچنین داشتن کمتر از 35 صفحه و برخورداری از محتوای آموزشی، اخلاقی و فرهنگی از ویژگی های کتاب های ویژه کودکان است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x