همه چیز درباره گل قهر و آشتی ؛ معرفی کامل و نحوه نگهداری

ميموسا پوديكا كه امروزه به نام « گل قهر و آشتی » بين ايرانيان شناخته می‌شود، يكي از جلوه‌های زيبا و عجيب طبيعت است. اين گياه آپارتماني داراي برگ‌های مركبي است كه به محض اينكه لمس شوند، بسته شده و به اصطلاح می‌گویند گياه قهر كرده است. این ویژگی عجیب گل قهر و آشتی، آن را بین سنین مختلف، بسیار محبوب کرده است. اما باید مراقب بود تا لمس برگ‌های آن به‌طور مدام صورت نگیرد زیرا این کار به انرژی زیادی نیاز داشته و این انرژی در اصل برای فتوسنتز است.

نگهداری از این گیاه خاص اصلاً دشوار نبوده و اگر نکات مورد نياز را ياد بگيريد، می‌تواند برای همه بسيار سرگرم‌کننده باشد. حتماً تا الان سؤال‌هایی ازجمله علت قهر کردن این گیاه چیست؟ قهر کردن آن به چه شکل است؟ نحوه نگهداری از این گیاه در آپارتمان چگونه است؟ چه آفات و بیماری‌هایی این گیاه را تهدید می‌کند؟ و… در ذهنتان ایجاد شده است. در این مقاله از سایت ایده آل مگ پاسخ تمامی سؤال هایتان و هر آنچه را که باید درباره‌ی این گیاه بدانید برايتان فراهم كرديم.

چرا برگ‌های گل  قهر و آشتی بسته می‌شوند؟

هر آنچه درباره نگهداری از گل قهر و آشتی باید بدانید

علت وجود توانایی بستن برگ‌ها (قهر کردن) در اين گياه هنوز به‌طور کامل کشف نشده است؛ اما بسياري از محققان معتقدند كه اين حرکت يك مکانیسم دفاعی در برابر شکارچیان و حشرات مضر است.  برای انجام این حرکت سریع گیاه نیاز به انرژی زیادی داشته و با فتوسنتز تداخل دارد. اين گياه شب‌ها نيز به علت تاریکی و کمبود نور برگ‌های خود را می‌بندد.

نام‌های رايج این گیاه

معرفی کامل گل قهر و آشتی و نحوه نگهداری از آن

  1. گل  قهر و آشتی
  2. گیاه حساس
  3. گیاه فعال
  4. گیاه خجالتی
  5. گیاه خوابالو
  6. گیاه به من دست نزن
  7. میموسا پودیکا

نگهداری از گل قهر و آشتی به صورت خلاصه:

خاک: هر خاك مناسب گلدان البته با خاصيت بالای زهکشی

ظرف: گلدان متناسب ​​با سایز گل قهر و آشتی با سوراخ‌هایی در انتهای گلدان برای تثبیت خاصیت زهکشی

نور: نور زیاد و حتی در مواردی نور مستقیم خورشید

دما: 16-30 درجه سانتی‌گراد

رطوبت: نیازمند رطوبت بالا

آبیاری: خاك به‌طور مداوم باید مرطوب باشد، اما خيس نباشد.

کوددهی: کود مایع پتاسیم بالا رقیق شده (هر دو هفته یک‌بار)

تکثیر: بذر یا قلمه زدن

نگهداری از گل قهر و آشتی

در ادامه به بررسی شرایط مناسب برای نگهداری گل آپارتمانی قهر و آشتی خواهیم پرداخت:

بهترین مخلوط گلدان برای  گل قهر و آشتی

وقت آن رسيده که با اصول نگهداري از گل قهر و آشتی آشنا شويد. يكي از پایه‌ترین موضوعات در این راه؛ انتخاب خاك مناسب براي هر گياه است. گل قهر و آشتی به خاكی نياز دارد كه علاوه بر اينكه بتواند آب كافی را در خود حفظ كند دارای هوادهی و زهكشی خوبی نيز باشد تا از پوسيدگی ريشه ناشی از خاك خيس يا فشرده جلوگيری شود.

اگر دوست دارید خودتان مخلوط گلدان را بسازید، می‌توانید با استفاده از دو قسمت خاک لومی، دو قسمت زغال‌سنگ نارس و یک قسمت شن و ماسه آن را حاضر کنید. اگر نه به سادگی می‌توانید به دنبال یک خاک گلدان تجاری باشید که دارای نسبت‌های مشابه باشد.

انتخاب گلدان مناسب 

اولين ويژگي گلدان مناسب نگهداري این گل ، سوراخ‌های زهكشی آن است. اگر بیش‌ازحد گياه را آبياری كردید، سوراخ‌های زهكشی در انتهای گلدان باعث خارج شدن آب اضافی از آن می‌شوند. ريشه اين گياهان براي رشد نياز به فضای كافی دارند پس گلدان‌های كوچك انتخاب‌های مناسبي نيستند. گلدانی را انتخاب کنید که متناسب با اندازه گیاه باشد. یک گلدان کوچک 8 سانتی‌متری را برای نهال‌ها و سپس گلدانی 18 سانتی‌متر براي گياه بالغ استفاده كنيد.

با توجه به اینکه گیاه قهر و آشتی دوست دارد که مخلوط گلدان خود را همیشه مرطوب نگه دارد، این گیاه را می‌توان در گلدان‌هایی با سيستم آبياري اتوماتيك نيز پرورش داد.

نور مورد نیاز گل قهر و آشتی

يكي ديگر از موارد مهم در نگهداري گیاه قهر و آشتی فراهم كردن نور مناسب و کافی برای آن است. اين گياه نور زیادی احتیاج داشته و اگر نور کافی دریافت نکند برگ‌هایش بسته می‌شوند و قادر به تولید شکوفه نخواهند بود. گیاه خود را در پنجره آفتابی قرار دهید تا نور مستقيم خورشيد را دریافت كند. راه دیگر برای دستیابی به نور مناسب و نگهداری گل قهر و آشتی در آپارتمان، استفاده از نورپردازی طیفی فلورسنت است.

دما مورد نياز برای نگهداری گل قهر و آشتی

این گیاهان برای جوانه زنی، رشد پايدار و تولید گل به دماي 16-30 درجه سانتی‌گراد احتیاج دارند. این دامنه با دمای معمولی اكثر آپارتمان‌ها مطابقت دارد؛ بنابراین تأمین دمای مناسب برای نگهداری گل قهر و آشتی در آپارتمان برای شما مشکل نخواهد بود. فراموش نکنید که اگر گياه را در كنار پنجره قرار داديد، ممکن است كه در شب‌ها سرما را تجربه کند که این موضوع می‌تواند گیاه را تضعیف کرده و مانع شكوفه دادن آن شود.

رطوبت مورد نياز 

گل ميموسا پوديكا به رطوبت بالایی احتیاج دارد. در حالی که بسیاری از گیاهان خانگی که بومی مناطق گرمسیری هستند، در محیط‌های داخلی خشک رشد بهتری دارند اما گل قهر و آشتي از جمله گیاهانی است که برای شکوفایی نیاز به رطوبت بالایی دارد.

براي فراهم کردن رطوبت مورد نياز گل میموسا پودیکا می‌توانید از يك مرطوب‌کننده هوا در مجاورت گياه استفاده كنيد. اگر مایل به خرید دستگاه نیستید، می‌توانید خودتان رطوبت ساز خانگی بسازيد. براي این کار تعدادي سنگریزه در یک سینی کوچک قرار داده و ميان آن را با آب پر كنيد. گلدان را در بالای سنگریزه‌ها قرار دهيد. حال سینی رطوبت ساز خانگی شما آماده است. مطمئن شوید گلدان بر روی سنگریزه‌ها در بالای سطح آب قرار دارد و آب به درون گلدان نفوذ نكرده و باعث غرق شدن آن نمی‌شود.

آب مورد نياز برای نگهداری گل قهر و آشتی

براي نگهداری گیاه قهر و آشتی در آپارتمان، آبياری نقش كليدی در رشد آن دارد. ميموسا پوديكا ترجیح می‌دهد که مخلوط گلدان آن به‌طور مداوم مرطوب باشد. برای این کار، خاک گلدان را کاملاً با آب كم املاح آبياری كرده و اجازه دهید رطوبت اضافی از گلدان خارج شود. بعد از آنکه خاک کمی خشک شد، مجدداً آبياری كنيد. اطمینان حاصل کنید که بین دو آبیاری خاک هرگز کاملاً خشک نشود. به‌طور كلی، مدت زمان بین دو آبياری بسته به عوامل متعددی مانند فصل، شرایط آب و هوایی و اندازه گیاه متفاوت خواهد بود.

كود مناسب برای نگهداری گل قهر و آشتی(ميموسا پوديكا)

اين گياه فقط در طول فصل رشد(بهار و تابستان) نیاز به کود مایع آن هم هر دو هفته یک‌بار دارد. یک کود پتاسیم بالا برای نگهداری گیاه قهر و آشتی در آپارتمان توصیه می‌شود. زيرا پتاسیم یک ماده مغذی اساسی برای تولید، حرکت و ذخیره کربوهیدرات هایی است که باعث تحریک کل فعالیت‌های گیاهی می‌شود. همچنين این گل برای بستن برگ‌های خود هنگام تحريك از یون‌های پتاسیم استفاده می‌کند.

تكثير گل قهر و آشتی

روش تكثير این گیاه مانند روشهای تکثیر گلهای آپاتمانی دیگر به دو روش قلمه زدن و استفاده از بذر ممكن است.

تكثير با قلمه زدن: براي قلمه زدن بايد صبر كنيد تا غلاف گياه كامل و بالغ شود. در اواخر بهار و تابستان از طریق برش ساقه قلمه‌ها را آماده كرده و اجازه دهيد ریشه بزنند.

تكثير با استفاده از بذر: دانه‌های اين گياه را خريداری كرده و در بهار در گلداني با ویژگی‌های ذکرشده بكاريد. نكات نگهداری از گل قهر و آشتی در اين مقاله به‌طور كامل ذکر شده‌اند.

آفات و بیماری‌های گل قهر و آشتی

 شپشک آرد آلود، تریپس، کنه، شته، عنكبوتي قرمز (حشره‌های شبیه به یک نقطه قرمز بر روي سطح برگ‌های گياه) و بیماری‌های ویروسی، اصلی‌ترین آفاتی هستند که این گل را مورد حمله قرار می‌دهند. براي مقابله با اين آفات هرگز از صابون‌های حشره‌کش استفاده نكنيد. مواد شیمیایی و صابون‌های حشره‌کش باعث سياهی و خراب شدن برگ‌ها می‌شود. راه‌حل اين مشكل جداسازی گياهان سالم از گياهان بيمار است.

آیا می‌توان گیاه قهر و آشتی را در بيرون از خانه پرورش داد؟

پرورش گیاه ثهر و آشتی در بیرون از منزل

نگهداری  این گیاه در داخل خانه بسيار آسان‌تر از نگهداری آن در بيرون از خانه است. براي پرورش گياه ميموسا پوديكا بايد آب و هوای گرمسیری یا نیمه گرمسیری، نور خورشید كافی، رطوبت و گرما وجود داشته باشد.

درمجموع نگهداری از گل قهر و آشتی و سازش با بازخوردهای آن در هنگام لمس يا تاريكی سخت نیست. فقط کافی است که نکات مهمی که در این مقاله از سايت ايده آل مگ مطرح شد در مورد آن بدانید و رعايت كنيد تا شاهد رشد بی‌نظیر گياه خود باشيد.

3.7 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x