گیاه آپارتمانی سانسوریا و روش های تکثیر و مراقبت از آن

گیاه آپارتمانی سانسوریا که در زبان انگلیسی و به دلیل شکل جالب برگ‌هایش به «زبان مادر بزرگ» معروف شده، از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود.

این گیاه زیبا از مناطق غربی آفریقا سرچشمه می‌گیرد و بومی این مناطق به شمار می‌رود. از نام‌های دیگر این گیاه می‌توان به شمشیر سنت جورج و گیاه مار اشاره کرد. این گیاه زیبای همیشه سبز، دارای برگ‌هایی سفت، عمودی و به رنگ سبز تیره می‌باشد که رگه‌هایی به رنگ سبز روشن در آن‌ها دیده می‌شوند.

گیاه سانسوریا

ار مهم‌ترین مزایای پرورش گیاه سانسوریا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می‌توان در هوای گرم به راحتی آن را به بیرون از خانه انتقال داد.
  • در مناطقی با نور کم به راحتی دوام می‌آورد؛ هرچند در مناطق روشن بسیار شادتر است.
  • به آبیاری مکرر و زیاد نیازی ندارد
  • سموم موجود در هوا را دفع می‌کند و برای سلامتی بسیار مفید است
  • برای افراد مبتدی بسیار مناسب است چون به راحتی رشد می‌کند
  • وقتی چند سال از عمر آن بگذرد؛ گل‌های سفید و بسیار زیبایی از آن جوانه می‌زنند

حقایقی درباره گیاه سانسوریا

نام‌های رایج شمشیر سنت جورج – گیاه مار – سانسوریا – زبان مادر بزرگ
نام علمی Sansevieria trifasciata
ارتفاع تا 40 اینچ
نور نور مستقیم یا غیر مستقیم خورشید
آبیاری یکبار در ماه ( خاک را خشک نگه دارید )
دمای ایده‌آل 16 تا 27 درجه سانتی گراد
کوددهی یکبار در بهار و یکبار در تابستان برای رشد بهتر
میزان خطر برای سگ و گربه‌های خانگی سمی و خطرناک است

مراقبت از گیاه آپارتمانی سانسوریا

مراقبت از ساسوریا

بهترن راه برای رشد بهتر این گیاه، نادیده گرفتن آن است. به نظر می‌رسد هرچه کمتر به این گیاه سر بزنید و به اصلاح دور و بر آن بچرخید؛ بهتر و بیشتر رشد خواهد کرد. با اینحال ما در ادامه روش‍‌های دقیق مراقبت و نگهداری از گیاه آپارتمانی سانسوریا را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد؛ با ما همراه باشید:

آبیاری

از آنجا که ابن گیاه دارای برگ‌های شادابی می‌باشد؛ بدون اینکه به آبیاری زیادی نیاز داشته باشد به راحتی رشد خواهد کرد. خاک این گیاه در غالب مواقع باید خشک باشد. آبیاری مدام و زیاد، ریشه‌های این گیاه را دچار پوسیدگی کرده و در نهایت آن را می‌کشد. یکبار آبیاری در ماه برای سانسوریا ایده‌آل به نظر می‌رسد.

نور

این گیاه عاشق نور خورشید است. آن را در نزدیکی یک پنجره قرار دهید که نور خورشید به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به آن تابیده شود. این گیاه نور مستقیم خورشید را تحمل خواهد کرد؛ اما در صورت تابیده شدن زیاد نور به صورت مستقیم به آن، ممکن است برگ‌های آن دچار سوختگی شوند. بنابراین نور غیر مستقیم بهترین گزینه برای رشد سانسوریا به شمار می‌رود.این گیاه نور کم را تحمل خواهد کرد؛ اما در این شرایط ممکن است رشد کند و یا برگ‌ها زرد شوند.

دمای مناسب

سانسوریا یک گیاه بسیار مقاوم است و انواع دماهای مختلف را تجمل خواهد کرد. به طور معمول این گیاه در دمای 10 تا 38 درجه سانتی‌گراد به رشد معمولی خود را ادامه خواهد داد. به طور کلی می‌توان گفت سانسوریا یک گیاه گرم پسند است. البته در دماهای پایین نیز این گیاه زنده می‌ماند؛ اما ممکن است دچار پژمردگی شود.

هرس کردن

اگر بر روی هر یک از برگ‌های این گیاه شاهد پوسیدگی یا برش بودید؛ باید از نزیک‌ترین محل به خاک آن را هرس نمایید. در واقع با مشاهده یک برگ ناقص و مریض، بهتر است به جای قطع کردن خود برگ، از تمام بافت آن خلاص شوید. این کار علاوه بر پشتیبانی کردن از سایر بافت‌های گیاه، به زیبایی آن نیز کمک شایانی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا | روش‌های تکثیر و مراقبت

رطوبت ایده‌آل

برای گیاه آپارتمانی سانسوریا تفاوت زیادی نمی‌کند که در یک محل خشک قرار داشته باشد یا مرطوب. البته رطوبت بالا را ترجیح می‌دهد اما شما می‌توانید بدون گرانی آن‌را در هر محلی که دوست داشتید قرار دهید.

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی دیفن باخیا | روش‌های تکثیر و مراقبت

تکثیر

تکثیر سانسوریا

گیاه آپارتمانی سانسوریا در زمانی که به اندازه‌ای بزرگ شده باشد که در گلدان پخش شود؛ به روش زیر به راحتی تکثیر می‌شود:

تقسیم

  • گیاه را از گلدان جدا کنید
  • با کمک یک چاقو یک ساقه را از ریشه‌ی آن بیرون بیاورید
  • آن را در گلدانی جدید قرار دهید
  • شروع به آبیاری آن کنید

بیشتر بخوانید: معرفی گیاه آپارتمانی دراسنا به همراه روش‌های تکثیر و مراقبت

آفات و عوارض سانسوریا

انواع گل های زینتی آپارتمان آفات مخصوص به خود را دارند که نیاز است برای رفع آنها با این آفات آشنا باشید. در گیاه سانسوریا، در صورت مشاهده زخم‌های سفید و پنبه‌ای شکل بر روی گیاه، بلافاصله به کمک یک پنبه آغشته به حشره کش برگ‌ها را مرطوب نمایید. این زخم‌ها نشان می‌دهند که گیاه مورد حمله حشرات قرار گرفته است. اگر برای براق کردن این گیاه از مود براق کننده‌ی شیمیایی استفاده کنید؛ بعد از مدتی لکه‌هایی قهوه‌ای رنگ بر روی برگ‌های آن ایجاد می‌شوند. برای درخشش بیشتر برگ‌ها از غبار پاشی استفاده کنید.

همچنین ممکن است که در صورت تماس برگ‌ها با ششه‌های داغ پنجره، آنها دچار سوختگی و خشکی در حاشه‌های خود شوند. مراقب باشید از این تماس‌ها جلوگیری شود. در صورت ابتلای گیاه به شپشک، مشاهده خواهید کرد که برگ‌های جدید به صورت بدقواره رشد کرده و جشرات ریزی روی آن‌ها قرار می‌گیرند. برای درمان گیاه در این مواقع، هر دو هفته یکبار به کمک حشره کس،آن را سمپاشی کنید.

و بالاخره در صورت مشاهده لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌ها بلافاصله آبیاری را قطع کنید و منتظر باشید تا خاک گلدان کاملا خشک شود و بعد از آن دوباره آبیاری را شروع کنید. مراقب باشید که آبیاری بیش از حد می‌تواند این گیاه را بعد از مدتی به نابودی کامل بکشاند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x