گیاه آپارتمانی گل گندمی | روش های تکثیر و مراقبت از گل گندمی

گیاه آپارتمانی گل گندمی که اغلب با نام گیاه عنکوبی نیز شناخته می‌شود، یک گونه از گیاهان آپارتمانی گل‌دار است که عمر آن تا چند سال نیز می‌رسد.

این گیاه بومی آفریقا می‌باشد و با نام‌های دیگری مانند نیلوفر سنت برنارد، پیچک عنکبوتی؛ گیاه هواپیما و گیاه روبان نیز شناخته می‌شود. مزیت این گیاه، رشد آسان آن در محیط‌های آپارتمانی است و برای این نوع سبک زندگی مناسب به نظر می‎رسد. در میان نوع‌های مختلف گل گندمی، گیاه چند رنگ آن بیشترین محبوبیت را دارا می‌باشد.

گیاه آپارتمانی گل گندمی تا 60 سانتی‌متر رشد می‌کند. برگ‌های باریک این گیاه گاهی تا 45 سانتی‌متر بلند می‌شوند و البته تنها یک سانتی‌متر پهنا دارند. برگ‌های گل گندمی مانند پاهای بابا لنگ دراز به اطراف کشیده می‌شوند و مثل یک آبشار از لبه‌های گلدان آویزان شده و به ساقه چنگ می‌زنند. ریشه‌های گوشتی این گیاه نیز ساقه‌هایی سیم مانندی به طول 60 سانتی‌متر از خود می‌رویانند.

نمونه‌های وحشی گیاه عنکبوتی با برگ‌هایی کاملا سبز، در جنگل‌های گرمسیری رشد می‌کنند. در سال 1984 مشخص شد که این گیاه می‌تواند هوای آلوده را با فیلتر کردن موادی مانند فرمالدئید تمیز کند.

مراقبت

مراقبت از گیاه گل گندمی

اگر به انواع گل آویز آپارتمانی علاقه مند هستید، گل گندمی یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود. گیاه آپارتمانی گل گندمی از در شرایط مختلفی زنده مانده است و بنابراین نمی‌توان به طور قطعی، محیطی برای رشد این گیاه در نظر گرفت. اما با رعایت کردن یک سری اصول مراقبتی ساده می‌توانید آن را برای ده‌ها سال حفظ کنید و از داشتن گیاهی زیبا و سرسبز لذت ببرید. مکان این گیاه باید روشن باشد. گیاه در مناطقی که صبح و عصر نور مستقیم آفتاب به آن‌ها بتابد؛ احساس بسیار خوبی خواهد داشت و سریع‌تر رشد خواهد کرد. در طول تابستان مراقب باشید که گیاه در معرض نور آفتاب گرم بعد از ظهر قرار نگیرد. این اتفاق باعث سوختن برگ‌های آن می‌شود.

گل گندمی در محیط‌های تاریک نیز زنده می‌ماند؛ اما به کندی رشد خواهد کرد. اتفاق دیگری که می‌تواند باعث کند شدن رشد گیاه شود؛ درجه‌ی حرارت پایین محیط خواهد بود. گیاه عنکبوتی در اتفاق‌هایی با دمای بین 14 تا 16 درجه سانتی‌گراد بهترین رشد را خواهد داشت. البته سازگاری گل گندمی بسیار بالاست و دماهای بین 10 تا 30 درجه را نیز تحمل‌ می‌کند. در طول فصل‌های سرد سال، دمای محیط گیاه حتما باید از دمای بیرون بالا باشد. می‌توایند در طول تابستان گیاه را به بالکن منتقل کنید؛ البته به شرطی که از تابش مستقیم نور ظهر در امان باشد.

برای خاک این گیاه می‌توانید از مخلوط خاک کمپوست و یا خاک یکپارچه ذغال سنگ نارس و خاک رس استفاده کنید. همچنین می‌توانید از خاک‌های استاندارد و بسته‌بندی شده استفاده کنید.

کاشت گیاه گل گندمی

کاشت گیاه آپارتمانی عنکبوتی

این گیاه دارای یک ریشه متراکم و توپی شکل می‌باشد. بنابراین گلدانی که برای آن در نظر می‌گیرید؛ حتما باید دارای فضای کافی باشد. دقت کنید که حتما باید یک فضای 2 تا 3 سانتی‌متری از خاک در بین ریشه‌ها و انتهای گلدان وجود داشته باشد. به محض اینکه ریشه‌های گیاه را مشاهده کردید؛ حتما باید آن را به یک گلدان بزرگتر انتقال دهید تا ریشه‌ها به خوبی در سطح خاک پخش شده و گیاه به آسانی رشد کند.

آبیاری

آبیاری گیاه گندمی

در آب دادن به گیاه آپارتمانی گل گندمی باید مقداری سخاوتمند باشید. از ابتدای بهار تا اوایل پاییز، خاک این گیاه باید همواره مرطوب باشد. البته این به معنی افراط در آبیاری نیست. مانند تمام گیاهان آپارتمانی، گل گندمی نیز بر اثر آبیاری بیش از حد می‎تواند صدمه ببیند و حتی از بین برود. در هر آبیاری، آنقدر به پای گیاه آب بریزید تا از اطراف گلدان سرریز کند. این آب اضافی در عرض تنها چند دقیقه از لبه‌ها سرریز کرده و تخلیه شود. گیاه عنکبوتی به دلیل ریشه‌های ضخیم خود، می‌تواند آب را برای مدتی ذخیره نماید و در دوره‌های کوتاه مدتی، بدون آب نیز زنده بماند. با این حال مراقب باشید که این دوره‌های بی آبی نه خیلی طول بکشند و نه به دفعات تکرار شوند.

در صورت مشاهده‌ی برگ‌های روشن و محو، برگ‌های خشک و آلوده شدن به آفت متوجه خواهید شد که به اندازه‌ی کافی به این گیاه زیبا آب نداده‌اید. همچنین نقاط کوچک قهوه‌ای بر روی برگ‌های گیاه، می‌توانند به معنی پایین بودن رطوبت محیط باشد. سعی کنید رطوبت محل نگهداری گیاه را در بین 50 تا 75 درصد نگه دارید. اگر رطوبت محیط از این مقدار پایین‌تر است؛ حتما گیاه را در طول روز با آب اسپری کنید.

در طول فصل زمستان آبیاری را کمتر کنید. تنها زمانی اقدام به آب دادن به گیاه نمایید که احساس کنید خاک گلدان خشک شده است. همچنین سعی کنید که دمای محیط در طول فصل سرما از 10 سانتی‌گراد پایین‌تر نیاید.

کوددهی

کوددهی به گیاه عنکبوتی

این گیاه برای رشد به کوددهی آنچنانی نیاز ندارد و تقریبا می‌تواند با مواد مغذی موجود در خاک رشد کند. البته در دوره‌ی رشد اصلی که از اوایل فروردین تا مهر ادامه خواهد داشت؛ سعی کنید هر 6 هفته یکبار گیاه را با کود مایع تغذیه کنید. برای کوددهی به این گیاه، به هیچ عنوان از کودهای غیر استاندارد و مخصوصا کود حیوانی استفاده نکنید. کود را حتما از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید و از اعتبار برند کود نیز مطمئن شوید.

تکثیر

در صورت اعمال مراقبت‌های مناسب این گیاه بسیار راحت بارور می‌شود و به تولید مثل می‌پردازد. برای تکثیر گیاه آپارتمانی گل گندمی از روش‌های زیر می‌توانید استفاده کنید:

جوانه زدن

جوانه زدن گیاه گل گندمی

از آنجایی که گیاه گل گندمی جوانه‌های بسیار زیادی تولید می‌کند؛ سریع‌ترین روش رشد و تکثیر این گیاه، استفاده از جوانه زدن می‎باشد. این گیاه بر روی ساقه‌های خود، جوانه‌هایی تولید می‌کند که می‌توانید با کاشتن آن‌ها اقدامد به تکثیر گیاه نمایید. زمانی که جوانه دارای 5 برگ باشد؛ می‌توانید آن را از گیاه مادر جدا کنید. اگر ریشه‌ی جوانه تولید شده کوتاه به نظر می‌رسد؛ می‎توانید آن را برای مدتی درون آب قرار دهید. همچنین می‎توانید شاخه‌ای از گیاه مادر که جوانه بر روی آن رشد کرده است را در داخل گلدانی مجزا قرار دهید. البته بعد از تقریبا دو هفته و زمانی که جوانه به اندازه کافی رشد کرد؛ باید شاخه را قطع کنید.

دانه

تکثیر با روش دانه کاری

گونه‌های وحشی این گیاه، میوه‌ای کپسولی شکل تولید می‌کنند که در این کپسول 3 دانه قرار گرفته‎اند. در تعداد محدودی از گونه‌های آپارتمانی گیاه گل گندمی نیز این کپسول‌ها رشد می‌کنند. اگر کپسول باز شود این دانه‌ها به روی زمین ریخته می‎شوند و بعد از مدتی گیاه جدید سر از خاک بیرون می‌آورد. البته از این روش به ندرت در آپارتمان‌ها استفاده می‌شود و بیشتر برای تکثیر‌های حرفه‌ای و فروشگاهی کاربرد دارد.

تقسیم گیاه

تکثیر به روش تقسیم گیاه

یک روش بسیار ساده برای تکثیر گیاه آپارتمانی گل گندمی تقسیم کردن آن به چند گیاه مجزا است. زمانی که گیاه رشد زیادی داشته و احساس می‌کنید طول و ارتفاع آن از چیزی که شما دوست دارید فراتر رفته است؛ می‌توانید به سادگی آن را به دو یا چند قسمت تقسیم کرده و جداگانه کشت نمایید.

آفات و بیماری‌ها

از آنجایی که گیاه آپارتمانی گل گندمی مقاومت بالایی دارد؛ آفات و بیماری‌های گیاهی به ندرت در این گیاه مشاهده می‌شوند. معمولا برگ‌های خشک به مسائل آبیاری مربوط می‌شوند. در صورت افراط مدوام در آبیاری گیاه ممکن است دچار یک حمله باکتریایی در داخل ریشه‌ها شود. در صورتی که برای یکی از گیاهان شما این اتفاق رخ دهد؛ باید سریعا آن‌را از گیاه‌های سالم جدا کنید.

آفاتی که ممکن است گیاه گل گندمی را مورد حمله قرار دهند عبارتند از:

شته

شته در گیاه گل گندمی

در صورتی که گیاه توسط این حشره‌ها مورد حمله قرار گیرد؛ علائم زیر را نشان می‌دهد:

  • در زیر برگ شته‌های کوچک بسیار زیادی جمع می‌شوند
  • روی سطح گیاه‌ شاهد تشکیل تاول‌ها خواهیم بود
  • برگ‌های گیاه حالت چسبندگی به خود می‌گیرند
  • شاهد از بین رفتن جوانه‌ها خواهیم بود

برای از بین بردن شته‌ها باید گیاه را با محلول آب و مایع ظرفشویی، به طور مرتب و از تمام جهات اسپری کنید. هر دو یا سه روز یکبار این کار را تکرار کنید تا حشره‌ها ناپدید شوند. البته از اسپری‌های حشره کش نیز می‌توانید استفاده کنید.

مگس سفید

مگس سفید

برای نابودی مگس‌های سفید می‌توانید از انواع حشره کش‌ها استفاده کرد. علائم زیر نشان دهنده‌ی ابتلای گیاه به مگس سفید می‌باشد:

  • در زمان جابه‌جایی گیاه شاهد پرواز این مگس‌ها خواهیم بود
  • برگ‌ها زرد و لک‌دار می‌شوند
  • در دوره بعدی برگها خشک می شوند و از بین می روند
  • ماده‌ای شیره مانند در بالای برگ‌ها جمع می‌شود

کنه‌های عنکبوتی

کنه عنکبوتی

این آفت کوچک معمولا در فصل زمستان و به صورت لکه‌های روشن خود را نشان می‎دهد. در صورت ادامه‌دار بودن حمله‌ی این آفت، برگ‌های گیاه به مرور قهوه‌ای و سپس خشک می‌شوند. برای از بین بردن این کنه‌ها، گیاه را به زیر دوش آب برده و آن را کاملا بشوئید. بعد از شستشو روی گیاه را با یک کیسه‌ی فویل بپوشانید و آن را به جای قبلی خود برگردانید.

گربه‌ها

این گیاه به شکل عجیبی گربه‌ها را به سمت خود می‌کشاند. به طور معمول، حیوانات خانگی را نمی‌توان در زمره‌ی آفات قرار داد؛ اما بهرحال آن‌ها به برگ‌های بلند علاقمند هستند. مصرف برگ‌های این گیاه می‌تواند به گربه‌ها آسیب برساند؛ زیرا آلاینده‌ها در داخل برگ جمع می‌شوند.

انواع گیاه گل گندمی

انواع گیاه گل گندمی

در حدود 190 نوع وحشی و کشت شده گیاه عنکبوتی در سراسر جهان یافت می‌شود. انواع مختلفی برای فروش ارائه می‌شوند که فقط با جزئیات بسیار ریز مانند رنگ تفاوت دارند. انواع رایچ این گیاه عبارتند از:

  • واریگاتوم
  • ویتاتوم
  • اقیانوسی
  • انتزاعی
  • بونی
  • ماناندیوم
امتیاز شما به این پست
منبع Spider plant, Chlorophytum comosum
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x