راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی به همراه 7 نکته کلیدی

ویدئو پروژکتورها با امکانات منحصر به فرد و زیادی که دارند؛ می‌توانند حس و حال تماشای فیلم در یک سینمای واقعی را برای ما فراهم کنند. ما گاها می‌شود که درباره اندازه صفحه تلویزیون صحبت می‌کنیم؛ ولی نمی‌دانیم که همین ویدئو پروژکتورها می‌توانند اندازه‌های بسیار بزرگتری از هر تلویزیونی در دنیا را به نمایش بگذارند. اگر به دنبال ویدئو پروژکتور مناسب برای منزل خود هستید حتما این مقاله را دنبال کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

اگرچه ویدئو پروژکتور به هیچ عنوان یک وسیله دکوری به شمار نمی‌رود؛ اما بهرحال می‌تواند بر روی دکوراسیون منزل شما نیز تاثیر بگذارد. پس علاوه بر ویژگی‌های فنی که می‌توانند فاکتورهای اصلی شما برای انتخاب یک ویدئو پروژکتور باشند؛ به زیبایی و چینش مناسب آن نیز توجه داشته باشید.

اصول اولیه ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور سیستمی است که از دو قسمت پروژکتور و صفحه نمایش تشکیل شده است. امروزه در نصب و استفاده از پروژکتورهای دیجیتالی افراد و شرکت‌ها راحت عمل می‌کنند. بعضی از ویدئو پروژکتورها بسیار سبک قابل حمل هستند.

شما می‌توانید برای قرار دادن ویدئو پروژکتور از هر مکانی استفاده کنید. روی میز پذیرایی یا روی اُپن آشپزخانه و یا آن را روی سقف آویزان کنید. صفحه نمایش‌های ویدئو پروژکتور در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند و می‌توانند به صورت ثابت و یا قابلیت جمع‌شوندگی داشته باشند.

همچنین شما می‌توانید فیلم‌های مورد نظر خود را روی دیوار به نمایش بگذارید. این به طور کل خوب است اما اگر از یک پرده نمایش که مخصوص ویدئو پروژکتور است، استفاده کنید تصویری روان‌تر و با کیفیت‌تر ارائه می‌دهد و به پروژکتور کمک می‌کند تا بهترین تصویر را ارائه دهد.

این امر در مورد ویدئو پروژکتورهای خانگی که با کیفیت HD و 4K هستند، صدق می‌کند و کیفیت تصویری برتر از پروژکتورهای معمولی را ارائه می‌دهد. پروژکتورها فقط موارد ضروری برای ایجاد بیشترین تصویر ممکن در حد سینمایی را دارند.

همچنین باید به روشنایی نور ویدئو پروژکتور و سنسور موجود در آن توجه کنید. برخی پروژکتورها با استفاده سنسور داخلی نور که در آنها قرار دارد می‌توانند نور پروژکتور را بر اساس نور محیط تنظیم کنند. یعنی ویدئو پروژکتور در نور روز هم می‌تواند تصویر خوبی به نمایش بگذارد.

به طور کل درون ویدئو پروژکتورها یک تراشه تصویر برداری LCD با وضوح بالا، یک عدد لامپ، پردازش ویدئویی عالی و مدارهای مقیاس‌پذیر، لنزهای درجه بالا با قابلیت بزرگ‌نمایی چند کاره و چندین ورودی ویدئویی دیگر قرار دارد.

تقریبا هر چیزی را می‌توانید از طریق ویدئو پروژکتور مشاهده کنید. از فیلم‌های بلوری گرفته تا گیرنده‌های ماهواره‌ای و کنسول‌های ویدئویی به این دستگاه وصل می‌شوند.

ویدئو پروژکتور در مقابل تلویزیون

گذشته از تصاویر تولیدی زیبا، اگر هر اینچ از صفحه نمایش را حساب کنید، ویدئو پروژکتورها معمولا ارزش بهتری نسبت به تلویزیون‌های صفحه تخت بزرگ دارند. و از آنجا که در حال نمایش تصویر بر روی دیوار یا پرده هستید، هیچ شیشه‌ای در بین آن قرار ندارد و هیچ‌گونه بازتاب یا تابشی از صفحه نمی‌بینید.

اکثر افرادی که صاحب ویدئو پروژکتور هستند، تلویزیون هم دارند. تجربه دیدن فیلم روی ویدئو پروژکتور و یا دیدن مسابقات ورزشی بی‌نظیر است.

چند نکته وجود دارد که باید در مورد ویدئو پروژکتور در نظر بگیرید. اولین گزینه در مورد روشنایی اتاق است. برای عملکرد بهتر ویدئو پروژکتور سینمای خانگی سعی کنید نور اتاق را کاهش دهید یا کامل آن را از بین ببرید. حال چه نور روز باشد یا نور اتاق فرقی نمی‌کند.

اتاق‌هایی که تعداد پنجره کمی در این دارند می‌توانند گزینه خوبی باشند، به خصوص اگر نمایش تصویر شما در فیلم سنگین باشد. اگر قصد دارید که از ویدئو پروژکتور در اتاقی استفاده کنید که نور زیادی دریافت می‌کند، شاید تصمیم بگیرید که بعد از نمایش تصویر، نظر خود را عوض کنید.

ویدئو پروژکتور یا تلویزیون

بسیاری از پروژکتورهای LCD می‌توانند تصاویر بسیار روشنی را حتی در اتاق‌هایی با نور زیاد ارائه دهند. همچنین این دستگاه‌ها دارای صفحه نمایش مخصوص هستند که نور زیاد را کنترل می‌کند. این صفحات دارای پوشش نوری هستند که نور محیط اتاق را رد می‌کنند و به نور تولید شده توسط پروژکتور پاسخ می‌دهند.

دومین مورد، عادات مشاهده و عمر لامپ پروژکتور است. لامپ‌های پروژکتورهای امروزی دارای عمر معمولی 2000 تا 5000 ساعت است. شاید لامپ بیشتر از این مقدار هم کار کند ولی به تدریج روشنایی خود را از دست می‌دهد.

هنگامی که لامپ را تعویض می‌کنید کیفیت تصویر مجددا به حالت خود باز می‌گردد. البته لازم به ذکر است که ویدئو پروژکتور از لامپ‌های فشار قوی ویژه‌ای استفاده می‌کند.

صاحبان ویدئو پروژکتور که اکثرا فیلم و رویدادهای ورزشی را مشاهده می‌کنند، به طور متوسط حدود 8 ساعت در هفته از آن استفاده می‌کنند. یک ویدئو پروژکتور با لامپ 2000 ساعته را می‌توان در 4 یا 5 سال استفاده کرد. اما اگر از یک ویدئو پروژکتور به عنوان تلویزیون اصلی خود استفاده می‌کنید، بیشتر از 4 ساعت استفاده در روز، از طول عمر لامپ می‌شود.

پروژکتور برای اتاق

این روزها تولیدکنندگانی که به صورت عمده در حال تولید ویدئو پروژکتور هستند، چشمگیر به نظر می‌رسند. اما هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند و هیچ مدلی وجود ندارد که به عنوان بهترین گزینه انتخاب شود.می‌توانید با مقایسه این سه مشخصات اصلی، یک ایده کلی در مورد نحوه عملکرد یک ویدئو پروژکتور بدست آورید.

رزولوشن

تعداد پیکسل‌های موجود در تصویربرداری از یک طرف به سمت دیگر و از بالا به پایین اندازه‌گیری می‌شود. تقریبا تمام پروژکتورهای با کیفیت بالا که برای استفاده در سینمای خانگی ساخته شده‌اند با کیفیت 1080p هستند.

هر چه رزولوشن بیشتر شود، اندازه هر پیکسل کوچکتر می‌شود به طوری که تصاویر یکپارچه به نظر برسند. تولیدکنندگان پروژکتورهای 1080p با تغییرات پیکسلی که ایجاد می‌کنند سازگاری با منابع 4k را ارائه می‌دهند. تصویر 4k نیست اما قطعا واضح‌تر از 1080p به نظر می‌رسد.

روشنایی تصویر

کنتراست احتمالا مهمترین عامل کیفیت تصویر است. کنتراست تفاوت بین مناطق سفید و مناطق سیاه را که یک پروژکتور می‌تواند نشان دهد، اندازه‌گیری می‌کند. نسبت کنتراست بالاتر می‌تواند منجر به تصویری با رنگ سیاه عمیق‌تر و جزئیات ظریف‌تر رنگ شود.

کنتراست خوب برای پروژکتورهای سینمای خانگی بسیار مهم است. بسیاری از مدل‌ها دارای چندین تنظیمات لامپ هستند که به شما امکان می‌دهد از روشنایی استفاده کرده و کنتراست را برای بهترین مشاهده در یک اتاق تاریک تقویت کند.

برخی از پروژکتورهای 4k دارای قابلیت HDR هستند. آنها می‌توانند منابع ویدئویی با کیفیت HDR مانند Ultra HD Blu-ray را رمزگشایی کرده و کنتراست تصویر فوق‌العاده‌ای را ارائه دهند.

برای راهنمایی بیشتر درباره خرید ویدیوپرژکتور خانگی می‌توانید این مقاله در سایت الف را نیز بخوانید.

خروجی نور

پروژکتورهای سینمای خانگی معمولا دارای میزان روشنایی 700 تا 2500 لومن هستند. همه پروژکتورها برای تماشای فیلم در یک اتاق کم‌نور و تاریک از روشنایی زیادی برخوردار هستند. در صورت وجود نور بیشتر در اتاق، روشنایی از درجه بالاتری برخوردار است. روشنایی بالاتر به شما امکان می‌دهد که تصویر را روی دیوار انداخته و از تصویر بزرگتری بهره بگیرید.

قابلیت 3D

اگر یک فیلم سه بعدی در سینما دیده باشید، می‌دانید که 3D با تصاویر پیش‌بینی شده خوب کار می‌کند. این مورد در پروژکتورهای خانگی نیز صدق می‌کند. پروژکتورهای با نور بالا تصاویر را بهبود بخشیده و زیرا عینک‌‌های سه بعدی نور را به طرز چشم‌گیری کم می‌کند.

شما برای مشاهده تصاویر 3D به صفحه نمایش خاصی احتیاج ندارید. اگر چه یک سطحی که بازتاب نور بالاتری داشته باشد به تصاویر سه بعدی کمک می‌کند تا روشن‌تر و واضح‌تر برسند.

WiFi بیسیم  

برخی افراد که طرف‌دار تماشای فیلم هستند و می‌خواهند از تلویزیون به ویدئو پروژکترور روی بیاورند ممکن است به دلیل مشکات نصب دچار تردید می‌شوند. یعنی به طور معمول می‌توانید چگونگی اتصال اجزای آنها به ویدئو پروژکتور بدون اینکه کابل‌ها را حذف شوند، اجرا کنید. پروژکتورهای پاناسونیک با طراحی HDMI روی دستگاه‌های خود در زمینه این محصولات حرفی برای گفتن دارند.

گیرنده بیسیم پاناسونیک در شاسی پروژکتور قرار دارد، در حالی که یک ماژول فرستنده کوچک در نزدیکی منابع ویدئویی شما قرار گرفته است. کافیست تا کابل HDMI را بین مولفه و فرستنده متصل کرده تا انجام شود.

تغییر لنز

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در خرید باید به آن توجه کرد، تغییر لنز است. تغییر لنز این امکان را به شما می‌ دهد تا ضمن نگه ‌داشتن پروژکتور در حالت ثابت، بتوانید تصویر را به سمت بالا و پایین و یا چپ و راست تغییر دهید.

گزینه‌ های بیشتری برای محل قرارگیری ویدئو پروژکتور باید در نظر بگیرید زیرا می‌توانید پروژکتور را در مرکز قرار داده و تصویری کاملا مناسب را داشته باشید.

نکات مربوط به محل قرارگیری ویدئو پروژکتور

اکثر افغراد از ویئو پروژکتورها برای ارائه کنفرانس یا به عنوان تلویزیون برای تماشای فیلم استفاده می ‌کنند. اگر هدف استفاده شما همین‌ گونه باشد، ساده ترین راه برای قرار دادن پروژکتور، روی میز یا یک سطح صاف است. وقتی که کارتان تمام شد می توانید آن را در جایی مثل کمد نگهداری کنید.

توجه داشته باشید که اکثر ویدئو پروژکتورها ویژگی پخش صدا را ندارند. بنابراین برای تماشای یک فیلم با کیفیت Blu-ray باید خروجی ویدئوی پخش‌کننده خود را به پروژکتور متصل کنید و صدا را به گیرنده A/V وصل کنید.

اگر هدف شما تهیه یک سینمای خانگی است و می‌خواهید که پروژکتور را دور از دسترس کودکان قرار دهید، می‌توانید آن را به سقف نصب کنید. این کار به نظر مناسب می ‌رسد و حداکثر استفاده و محافظت در برابر خطرات احتمالی را به کار می گیرید.

ما برای اکثر ویدئو پروژکتورهای خود نصب به سقف را داریم، پس جای نگرانی نیست. اما پروژکتور مانند هر وسیله برقی دیگر احتیاج به برق دارد و همچنین وسایل برقی دیگر که همزمان استفاده می‌کنید نیز نیاز به منبع تغذیه دارند. پس به فکر برق پروژکتور هم باشید.

تصویر یک ویدئو پروژکتور همانند یک چراغ قوه وابسته به لنز نیست. تصاویر با قرار دادن ویدئو پروژکتور روی میز یا سقف بهتر خواهند شد. توجه داشته باشید که برای نصب ویدئو پروژکتور به سقف، پروژکتور را وارونه بچرخانید.

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-LW375

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-LW375 یکی از محصولات پرفروش پاناسونیک است که توسط شرکت ایده آل گستر عرضه می‌شود. این محصول دارای پورت HDMI و طول عمر لامپ مناسب است و می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی شما باشد.

این دستگاه علاوه بر کاربرد خانگی، در کسب و کارهای دیگر مانند آموزشگاه‌ها استفاده می‌شود. لامپ این ویدئو پروژکتور 3600 لومن است و طول عمر آن به 20000 هزار ساعت در حالت Eco می‌رسد. نسبت کنتراست آن 16000:1 است و تصاویر خوبی را فراهم می‌کند.

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-LW375

همچنین در پشت دستگاه انواع خروجی‌ها و ورودی‌های مختلف را تماشا می‌کنید که با انواع دستگاه‌ها و وسایل جانبی سازگار است. اگر می‌خواهید فاصله ویدئو پروژکتور از صفحه نمایش را تعیین کنید باید در ابتدا بدانید که فاصله از حدود یک متر تا 11 متر تعیین می‌شود.

به ازای هر 3 متر، 100 اینچ تصویر را فراهم می‌کند. با استفاده از ویژگی Keystone در حالت افقی زاویه‌ای بین 15- تا 15+ درجه و در حالت عمودی بین 30- تا 30+ درجه را پشتیبانی می‌کند.

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-VZ580

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-VZ580 یکی دیگر از دستگاه های پیشرفته این برند است. این مدل با روشنایی 5000 لومن خود مناسب اتاق‌ های بزرگ، سالن‌ جلسات، کلاس‌ های آموزش و … است. همچنین با وجود لامپ 280 واتی خود وضوح 1080 × 1920 پیکسل را ارائه می دهد که برای پخش فیلم و بازی‌ های کامپیوتری مناسب است.

تکنولوژی تصویر در این دستگاه LCD است و طول عمر اقتصادی لامپ حدود 7000 هزار ساعت است. لامپ این ویدئو پروژکتور 5000 لومن روشنایی داشته و مناسب منزل و محل کار است. کاربران می‌توانند برای نمایش تصویر بهتر، رنگ‌ها را اصلاح کنند و به این ترتیب تصاویر بزرگ و یکپارچه را ارائه می‌دهید.

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-VZ580

این ویدئو پروژکتور می‌تواند تصاویری واضح و شفاف را در اتاق‌ها روشن و تاریک به خوبی فراهم کند و رنگ و نور اتاق را با توجه به نور محیط تنظیم کند. شما می‌توانید با انتخاب حالتهای مناسبی که وچود دارد، به راحتی اطلاعات خود را در صفحه نمایش انتخاب کنید. این قابلیت دارای سه حالت Duplicate Mode، Extend Mode  و Second Screen Only است.

نگاهی اجمالی برای سنجش نصب ویدئو پروژکتور

همینطور که ویژگی‌ها و عملکرد ویدئو پروژکتور را بررسی می‌کنید، خوب است که به چند تذکر در مورد مسئله نصب را به خاطر داشته باشید. ابتدا سعی کنید فاصله بین پروژکتور و صفحه نمایش را درنظر داشته باشید. اگر پروژکتور را در فاصله دورتر قرار دهید، تصویر بزرگتر خواهد شد. اما پروژکتورها نسبت تصویرهای مختلفی دارند.

برخی پروژکتورها هستند که میزان پرتاب تصویر کوتاه‌تری دارند و تصاویر بزرگتری را فراهم می‌کنند. این یک انتخاب هوشمندانه برای اتاق‌های کوچک است که در آن پروژکتور با صفحه نمایش، فاصله کمی از هم دارند.

پروژکتورهایی که دارای پرتاب بلند تصویر هستند برای موقعیت‌هایی که به سقف نصب می‌شوند مناسب‌تر بوده و در فاصله بیشتری از صفحه نمایش قرار می‌گیرند. اگر پروژکتور شما به سقف نصب باشد، مهم است که حتما لنزها به موازات صفحه نمایش باشند. این کمک می کند تا از صحت تصویر واقعی و دارای لبه های مستقیم در همه طرف اطمینان حاصل شود.

اگر پروژکتور و صفحه به درستی تراز نباشند، تصویر به جای یک مستطیل مانند یک ذوزنقه به نظر می‌رسد. قسمت بالای تصویر از پایین عریض تر خواهد بود، یا مثلاً سمت چپ بلندتر از سمت راست خواهد بود. خوشبختانه دو راه برای حل این مشکل وجود دارد: تغییر لنز و تنظیم keystone.

و در آخر

در آخر این واقعیت را در نظر بگیرید که لامپهای با بازده بالا در پروژکتورها گرمای زیادی تولید می کنند. هر کجا که دیگر با پروژکتور کارتان تمام شد، حتما آن را در فضای مناسب قرار دهید تا از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید. برای اینکه بتوانید ویدئو پروژکتور مناسب را برای خود انتخاب کنید باید فاکتورهای زیادی را درنظر بگیرید. همچنین قیمت و هزینه دستگاه هم مهم است. چرا که باید متناسب با بودجه‌ای که در اختیار دارید خرید خود را انجام دهید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x