مراقبت از پوست خشک ؛ هر آنچه که درباره پوست خشک باید بدانید

خشکی پوست برای بسیاری از افراد آزاردهنده است؛ به خصوص اگر در پوست صورت دیده شود. جالب است بدانید که این خشکی تنها صورت انسان را درگیر نمی‌کند، بلکه سایر نقاط بدن نیز ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنند. بسیاری از ما تا به حال خشکی پوست آرنج، زانو، مچ پا و … را تجربه کرده‌ایم.

عدم مراقبت از پوست خشک می‌تواند برای انسان مشکل‌ساز باشد. از رایج‌ترین مشکلاتی که می‌تواند پوست خشک را درگیر کند ترک‌خوردگی، پوسته‌پوسته شدن و قرمزی است. این موارد در فصل پاییز و زمستان بیشتر هم می‌شوند؛ زیرا ترکیب هوای سرد محیط بیرون و هوای گرم خانه می‌تواند رطوبت پوست را تا حد زیادی کاهش دهد.

برخی افراد پوست خشک را از والدین خود به ارث می‌برند. برخی دیگر نیز به علت افزایش سن و کم‌کار شدن غدد ترشح‌کننده چربی، دچار خشکی پوست می‌شوند. علاوه بر این‌ها، مبتلایان به بیماری‌هایی نظیر آسم و مشکلات تیروئید نیز ممکن است خشکی پوست را تجربه کنند. اما علت خشک بودن پوست صورت و بدن فقط به این موارد منتهی نمی‌شود!

در واقع، عوامل خارجی نیز نقش بسیار مهمی در تعیین نوع پوست افراد دارند. برای مثال روتین پوستی اشتباه، شستشوی نامناسب صورت، و ساییدن پوست با حوله و اسکراب‌های خشن نیز از دیگر دلایل خشکی پوست شمرده می‌شوند.

خوشبختانه، افراد دارای پوست خشک می‌توانند با برخی مراقبت‌های ساده به پوست خود طراوت بخشیده و از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری کنند. در این مقاله از سایت ایده آل مگ هر آنچه که برای مراقبت از پوست خشک نیاز دارید را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

پاکسازی پوست خشک

واضح است که پاکسازی پوست خشک به سادگی شستشوی دیگر انواع پوست نیست. اگر از محصولات نامناسب استفاده کرده یا شستشو را به شیوه نادرست انجام دهید، ممکن است به پوستتان آسیب برسانید و آن را از همیشه خشک‌تر کنید. در این بخش از مقاله، نحوه صحیح پاکسازی پوست خشک را بیان کرده‌ایم:

1- پوست خود را به آرامی مالش دهید

مالش شدید پوست و ساییدن آن علاوه بر خراب کردن پوست، اثر بهترین شوینده‌ها را نیز از بین می‌برد. به همین دلیل پیش از خرید بهترین تونرها، ژل‌های شستشو و فوم‌های بازار، لازم است که شستشوی صحیح پوست را تمرین کنید. مالش شدید می‌تواند موجب ساییدگی پوست شود و سوزش و التهاب را به همراه داشته باشد. به جای این کار، پاکسازی پوست خشک را به ملایمت انجام داده و با یک حوله نخی تمیز به آرامی خشک کنید. در حقیقت، نباید در روند شستشو هیچگونه خشونت یا عجله به خرج دهید.

پاکسازی پوست خشک

2- از پاک کننده‌های آبرسان و حاوی مرطوب کننده استفاده کنید

این موضوع بسیار مهم است که از پاک کننده‌های مخصوص پوست خشک استفاده کنید. پس از این کار به زودی متوجه خواهید شد که این تغییر ساده، خشکی پوست صورت و بدن را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. بسیاری از افراد درگیر با خشکی پوست از پاک کننده‌های بسیار خشن و حاوی مواد اولیه نامناسب مانند الکل استفاده می‌کنند؛ بدون اینکه از تأثیر آن بر پوست خود آگاه باشند.

پیدا کردن پاک کننده‌های ملایم و حاوی مرطوب‌کننده ممکن است کمی دشوار باشد، اما به زحمتش می‌ارزد. این پاک کننده‌ها نه تنها قدرت پاکسازی کمتری نسبت به دیگر محصولات ندارند؛ بلکه آلودگی‌ها و لوازم آرایشی باقی مانده بر روی پوست را نیز بهتر پاک می‌کنند. حتماً پیش از شروع مصرف محصولات تهیه‌شده، مقداری از آن را روی بخش کوچکی از پوست اعمال کرده و از حساسیت‌زا نبودن آن مطمئن شوید. اگر پوستتان احساس ناراحتی و خارش شدید پیدا کرد، احتمالاً پاک‌کننده خریداری شده برای شما مناسب نیست.

3- پاکسازی پوست با روغن را امتحان کنید

پاکسازی پوست خشک با روغن روشی محبوب است و روشی مقرون به صرفه و طبیعی برای مراقبت از پوست خشک به شمار می‌رود. با این حال، پوست برخی افراد به برخی روغن‌ها واکنش نشان می‌دهد. برای پاکسازی پوست با روغن کافی است روغنی را انتخاب کنید که فاقد عطر، عاری از مواد افزودنی و ترجیحاً ارگانیک باشد. علاوه بر آن می‌توانید چند روغن دلخواه را با هم مخلوط کنید. روغن‌هایی مانند جوجوبا، آرگان، بادام شیرین و روغن آووکادو همگی گزینه‌های خوبی برای استفاده هستند.

به منظور پاکسازی پوست خشک با روغن، ابتدا روغن مورد نظر را روی پوست ماساژ دهید تا آرایش پاک شود. سپس پوست را با آب ولرم شسته و با یک دستمالِ نرم خشک کنید. این روش از خشک شدن پوست جلوگیری نموده و آن را نرم و مرطوب می‌کند. توجه داشته باشید که ممکن است مجبور شوید چند نوع روغن را امتحان کنید تا بفهمید پوستتان کدام یک را دوست دارد.

4- از تونرها نترسید!

تونرها می‌توانند فواید زیادی برای پوست داشته باشند. از برجسته‌ترین فواید این محصولات دوست‌داشتنی و متنوع، شفاف‌تر کردن پوست و کوچک‌تر کردن منافذ است. یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد دارای پوست خشک استفاده از تونر را متوقف کنند این است که اغلب تونرها به دلیل داشتن الکل زیاد موجب تشدید خشکی پوست می‌شوند. اما این دلیل خوبی برای حذف تونرها از روتین پوستی نیست!

شاید باورش سخت باشد؛ اما اگر تونرهای باکیفیت و مخصوص پوست خشک را امتحان کنید، PH پوستتان تنظیم شده و خشکی آن کاهش خواهد یافت. تنها کافی است که به دنبال تونری باشید که میزان الکل موجود در آن صفر باشد. پس از شستشوی پوست و قبل از استفاده از مرطوب‌کننده، با یک توپ پنبه‌ای مقداری تونر را روی پوست خشک صورت بمالید.

5- با احتیاط از دستمال مرطوب استفاده کنید

هنگامی که به آب دسترسی ندارید دستمال مرطوب پاک‌کننده آرایش می‌تواند نجات‌دهنده پوستتان باشد. بلاخره آرایش باید به نوعی از روی پوست پاک شود! با این حال، صحیح نیست که هر شب برای پاک کردن پوست فقط به دستمال مرطوب تکیه کنید؛ زیرا این محصولات توانایی از بین بردن تمام ذرات لوازم آرایشی و آلودگی‌های سطح پوست را ندارند. برای نوزادان با پوست خشک عالی نیست. در کل بهتر است فقط در مواقع لزوم از دستمال مرطوب استفاده کنید.

بعلاوه، افراد دارای پوست خشک باید هنگام انتخاب دستمال مرطوب وسواس خاصی به خرج دهند. یادتان باشد که از هر چیزی که حاوی عطر و الکل است دوری کنید. خوشبختانه برخی برندها اقدام به تولید دستمال مرطوب‌های آبرسان کرده‌اند که می‌توانند برای پوست خشک صورت و بدن بسیار مفید باشند. پیشنهاد ما این است که قبل از پاک کردن پوست با دستمال مرطوب، مقداری روغن را روی صورت خود ماساژ دهید. این امر قدرت پاکسازی دستمال مرطوب را افزایش داده و لطافت بیشتری برای پوستتان به ارمغان می‌آورد.

استفاده صحیح از دستمال مرطوب

6- با پوست خود مهربان باشید

قطعاً اگر پوست خشکی دارید، هیچوقت دوست ندارید با دست خودتان این مشکل را تشدید کنید. اما شاید تا به حال تجربه کرده باشید که پوستتان پوسته‌پوسته شده باشد و دلتان بخواهد با سایش یا کندن پوست‌های مرده از شر آن‌ها خلاص شوید. در حالی که این کار اشتباه بوده و بیشتر از آنکه کمک‌کننده باشد، زیان‌بخش خواهد بود.

به جای این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا صورت خود را با آب ولرم مرطوب کنید (حواستان باشد آب گرم نباشد؛ زیرا آب گرم پوست را بیشتر خشک می‌کند)
  • مقداری از پاک‌کننده مناسب را روی پوست منتقل کرده و به آرامی صورت یا بدن خود را با آن بشویید.
  • اگر پوستتان به شدت پوسته‌پوسته شده است، از یک اسکراب بسیار ملایم استفاده کنید.
  • با یک حوله نرم به آرامی پوست را خشک کنید. توجه داشته باشید که برای خشک کردن پوست خشک نباید حوله را روی آن کشید؛ بلکه باید از حرکات ضربانی استفاده کرد.
  • در آخر بلافاصله بعد از خشک کردن پوست، از یک مرطوب کننده باکیفیت و مخصوص پوست خشک استفاده نمایید.

7- بیش از حد روی لایه برداری تمرکز نکنید

لایه برداری سلول‌های مرده پوست را از بین برده و باعث می‌شود مرطوب کننده‌ها بهتر به پوستتان نفوذ کنند. اما در عین حال اسکراب‌های ساینده و خشن می‌توانند به پوست خشک آسیب برسانند. به همین دلیل، بیش از یک بار در هفته لایه برداری نکنید. همه اسکراب‌های خشن را دور ریخته و به دنبال اسکراب‌های ملایم باشید. لایه برداری به هیچ وجه نباید موجب سایش، التهاب یا زخم شدن پوست گردد.

8- هرگز از مرطوب کننده‌ها غافل نشوید

شاید گمان کنید مرطوب کننده‌ها به پوست رطوبت اضافه می‌بخشند؛ در حالی که این‌گونه نیست! این محصولات مانع از تبخیر شدن آب موجود در پوست می‌شوند و از این طریق پوست را مرطوب نگه می‌دارند. اگر به خشکی پوست دچار هستید، دو یا سه بار در روز مرطوب‌کننده بزنید. برای این کار کافی است حدود 3 دقیقه از تایم پاکسازی پوست در شب و صبح را به زدن مرطوب‌کننده اختصاص داده و آن را روی پوست ماساژ دهید. اگر در طول روز به استفاده مجدد از مرطوب‌کننده نیاز پیدا کردید؛ لازم نیست صورت خود را قبل از آن بشویید.

انواع آب رسان و مرطوب کننده پوست های خشک

ویژگی های بهترین صابون برای پوست خشک

همانطور که می‌دانید، پوست خشک نسبت به مواد به کار رفته در محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار حساس بوده و به راحتی کم‌آب و ملتهب می‌شود. شستشوی صورت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما برخی صابون‌ها و پاک کننده‌ها در کنار این مزیت خشکی پوست صورت و بدن را تشدید کرده و رطوبت آن را کاهش می‌دهند. برای حل این مشکل کافی است که قبل از خرید محصولات پاک‌کننده، به مواد اولیه به کار رفته در آن‌ها توجه ویژه داشته باشید. در این بخش ویژگی های بهترین صابون برای پوست خشک را بیان می‌کنیم:

1- نداشتن سدیم لوریل سولفات (SLS)

برخی از صابون‌ها و پاک کننده‌ها حاوی ماده سدیم لوریل سولفات (SLS) هستند. این ماده نوعی سورفاکتانت است و در بسیاری از مواد شوینده و پاک‌کننده مانند شامپو بدن، شامپو سر، ژل‌های شستشو و … کاربرد دارد. سدیم لوریل سولفات خاصیت پاک‌کنندگی داشته و آلودگی‌های سطح پوست را از بین می‌برد.

اگرچه این ماده یک پاک‌کننده موثر محسوب شده و برخی از افراد می‌توانند بدون هیچ مشکلی از آن برای شستشوی بدن و صورت خود استفاده کنند، اما سورفاکتانت‌ها می‌توانند اثر خشک‌کنندگی روی پوست داشته باشند. این ویژگی شاید برای پوست‌های چرب مناسب باشد؛ اما برای پوست‌های خشک اصلاً مطلوب نیست. در واقع صابون‌های حاوی SLS می‌توانند باعث افزایش خشکی پوست شوند و افراد دارای پوست خشک نباید از این محصولات استفاده کنند.

2- داشتن روغن‌های گیاهی

اغلب متخصصان پوست به افراد درگیر با خشکی پوست توصیه می‌کنند که از صابون‌های طبیعی حاوی روغن‌های گیاهی ارگانیک استفاده کنند. هر نوع صابون طبیعی حاوی روغن‌های گیاهی، کره کاکائو، روغن زیتون، آلوئه ورا، جوجوبا و آووکادو برای پوست‌های خشک گزینه مناسبی خواهد بود.

وجود روغن های گیاهی در بهترین صابون برای پوست خشک

3- داشتن گلیسیرین

اگر موفق به پیدا کردن پاک کننده‌ها و صابون‌های طبیعی نشده‌اید، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی گلیسیرین هستند. گلیسیرین به پوستتان رطوبت کافی می‌بخشد.

4- نداشتن رایحه و الکل

شاید تا به حال به گوشتان خورده باشد که رایحه موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی برای پوست خشک سم است. صابونی که عطر قابل توجهی داشته باشد، در اغلب اوقات با مواد شیمیایی پر شده است و برای پوست مضر خواهد بود. برای حل این مشکل پیش از خرید پاک‌کننده برای پوست خشک آن را بو کنید و از نداشتن رایحه زیاد مطمئن شوید. انواع الکل نیز به خشک‌کنندگی پوست شهرت دارند. نتیجه این است که عطر، اتیل و الکل نباید در لیست مواد اولیه تشکیل‌دهنده صابون‌ها و پاک کننده‌های پوست خشک باشند؛ چرا که این مواد پوست را خشک‌تر کرده و ممکن است باعث سوزش، قرمزی و التهاب آن شوند.

5- داشتن لانولین یا هیالورونیک اسید

لانولین و هیالورونیک اسید خاصیت آبرسانی داشته و در میان مواد تشکیل‌دهنده بهترین صابون ها برای پوست خشک دیده می‌شوند. لانولین روغنی است که از غدد چربی گوسفند ترشح شده و دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی مو و پوست است. هیالورونیک اسید نیز یک مولکول کلیدی است که در تأمین و حفظ رطوبت پوست نقش دارد. این ماده به طور طبیعی در پوست یافت می‌شود و احتمال واکنش دادن پوست به آن بسیار کم است.

6- نداشتن رنگ مصنوعی

نداشتن رنگ مصنوعی نیز مانند معطر نبودن یکی از ویژگی‌هایی است که باید حتماً در صابون‌ها و پاک کننده‌های مورد مصرف خود دنبال آن بگردید. به خاطر داشته باشید برندهایی كه با افزودن ترکیبات شیمیایی اضافه پاک کننده‌های خود را رنگی و زیبا می‌کنند؛ پوست مشتری را در اولویت قرار نمی‌دهند. واضح است که رنگ‌های مصنوعی از ترکیبات شیمیایی به دست می‌آیند و تأثیر نامطلوبی بر روی پوست می‌گذارند.

7- داشتن pH سازگار با پوست خشک

پاک کننده ای را انتخاب کنید که متعادل کننده pH پوست باشد. پوست انسان یک لایه محافظ نازک دارد که حاوی غدد ترشح‌کننده چربی است. چربی ترشح‌شده از این غدد با لاکتیک اسید و اسیدهای آمینه موجود در عرق مخلوط می‌شود تا pH طبیعی پوست را ایجاد کند. pH طبیعی پوست حدود 5.5 (کمی اسیدی) است. اگر به دنبال بهترین صابون برای پوست خشک هستید، محصولی که انتخاب می‌کنید نباید پوست شما را از pH طبیعی خود دور کند.

نکاتی برای انتخاب مرطوب کننده مناسب برای پوست خشک صورت و بدن

شاید برای شما هم بارها پیش آمده باشد که به دنبال بهترین مارک کرم مرطوب کننده برای پوست خشک بگردید اما محصول دلخواه خود را پیدا نکنید. بسیاری از افراد صرفاً بر اساس تبلیغات، انواع برندهای کرم مرطوب کننده برای پوست خشک را امتحان می‌کنند و نه تنها نتیجه‌ای نمی‌گیرند؛ بلکه با پوستی ملتهب‌تر و خشک‌تر رو به رو می‌شوند.

راه حل این مشکل این است که در حین خرید مرطوب‌کننده به جای نام برند و تبلیغات، به مواد تشکیل‌دهنده آن توجه کنید. ما در این بخش قصد داریم با معرفی نکاتی ساده، کار شما را در انتخاب بهترین مارک کرم مرطوب کننده برای پوست خشک راحت کنیم. کرمی که انتخاب می‌کنید باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1- کرمی بودن

اغلب مرطوب کننده های مناسب برای پوست خشک از بافت سنگین‌تری برخوردار بوده و به حالت کرم هستند. لوسیون‌ها و ژل-کرم‌ها ماندگاری چندانی روی پوست ندارند؛ به همین دلیل برای مراقبت از پوست خشک بهتر است مرطوب کننده‌های کرمی و غلیظ تهیه نمایید. اگر این سنگینی و غلیظ بودن در طول روز آزارتان می‌دهد، شب‌ها کرم بزنید. البته لازم به ذکر است که اگر پوستتان خشک اما مستعد جوش است، توصیه می‌شود از خرید کرم‌های خیلی سنگین و چرب صرف نظر کنید.

بهترین مارک کرم مرطوب کننده باید کرمی باشد

2- داشتن ترکیبات جاذب رطوبت‌

جاذب رطوبت‌‌ها موادی هستند که آب را از هوای محیط و همچنین لایه‌های عمیق‌تر پوست جذب کرده و از این طریق لایه‌های بالایی پوست را نیز آبرسانی می‌کنند. چند نمونه‌ از جاذب رطوبت‌‌ها عبارت‌اند از:

  • گلیسرین
  • هیالورونیک اسید
  • سدیم هیالورونات
  • آلوئه ورا
  • پانتنول
  • عسل
  • گلوکونولاکتون
  • پروپیلن گلیکول
  • اوره
  • آلفا هیدروکسی اسیدها

با این حال، جالب است بدانید که از مصرف کرم‌هایی که فقط حاوی مواد جاذب رطوبت‌ هستند نتیجه‌ای ماندگار به دست نمی‌آید. این ترکیبات برای مراقبت از پوست خشک مفیدند؛ اما برای جلوگیری از کاهش رطوبت و ترمیم دائمی پوست، جاذب رطوبت‌‌ها باید در کنار نرم کننده‌ها و امولسیون‌های دیگری قرار بگیرند.

3- داشتن ترکیبات حافظ رطوبت

ترکیبات حافظ رطوبت موادی هستند که نوعی لایه پوششی بر روی پوست ایجاد می‌کنند. وظیفه این لایه پوششی، محافظت کردن از رطوبتی است که مواد جاذب رطوبت برای پوست فراهم کرده‌اند. در واقع، ترکیبات حافظ رطوبت از تبخیر شدن آب پوست جلوگیری کرده و به نوعی رطوبت پوست را درون آن به دام می‌اندازند و موجب می‌شوند که پوست برای مدت طولانی‌تری مرطوب بماند.

برخی مواد حافظ رطوبت‌ عبارت‌اند از:

  • شی باتر
  • روغن جوجوبا
  • روغن نارگیل
  • لانولین
  • موم زنبور عسل
  • ستیل الکل
  • لسیتین

فراموش نکنید که این ترکیبات رطوبت پوست را افزایش نمی‌دهند؛ بلکه فقط آن را در لایه‌های پوست محبوس می‌کنند.

4- داشتن ترکیبات ترمیم‌کننده سد محافظتی پوست

سد محافظتی پوست در بیرونی‌ترین لایه آن قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که یکی از علل اصلی خشکی پوست، وجود اختلال در سد محافظتی آن (خارجی‌ترین لایه) است. ترکیبات ترمیم‌کننده سد محافظتی پوست، با برقرار کردن تعادل طبیعی لیپیدهای موجود در پوست خشکی آن را برطرف می‌کنند. علاوه بر آن، این ترکیبات شکاف بین سلول‌های پوستی را پر کرده و مانع از تبخیر رطوبت پوست می‌شوند. بنابراین اگر به دنبال بهترین مارک کرم مرطوب کننده برای پوست خشک می‌گردید، این موضوع را مد نظر داشه باشید.

به طور کلی، سه نوع ترکیب ترمیم‌کننده سد محافظتی پوست وجود دارد:

  • سرامیدها
  • کلسترول
  • اسیدهای چرب (مانند استئاریک اسید، گلیسریل استئارات و پالمیتیک اسید)

پوست سالم از تعادل صحیح سه لیپید کلیدی تشکیل شده است: کلسترول، سرامیدها و اسیدهای چرب. این سه نوع لیپید به نسبت 1:1:1 در پوست قرار داشته و از پوست به طور طبیعی محافظت می‌کنند. اگر چنین تعادلی در پوست برقرار باشد، از بروز خشکی و آسیب جلوگیری خواهد شد. اگر پوست خشک یا حساسی دارید، با استفاده از کرم‌های حاوی هر سه نوع لیپید ذکرشده بهترین نتیجه را خواهید گرفت؛ چرا که این مواد به ترمیم سد محافظتی پوست خواهند پرداخت.

در سمت راست تصویر زیر، پوست دارای سد محافظتی تخریب‌شده و در سمت چپ آن پوست سالم را مشاهده می‌کنید.

تفاوت سد محافظتی سالم و سد محافظتی ناسالم پوست

5- داشتن فیلتر ضد آفتاب

استفاده روزانه از کرم‌های ضد آفتاب دارای SPF برای همه افراد ضروری بوده و مهم‌ترین بخش مراقبت از پوست خشک و حتی دیگر انواع پوست محسوب می‌شود. اما در صورتی که از آن دسته افرادی هستید که دوست ندارند همزمان از چند نوع کرم استفاده کنند، می‌توانید از مرطوب کننده های حاوی SPF استفاده کنید.

اشعه‌های مضر خورشید منجر به پیری و سرطان پوست می‌شوند، اما فیلترهای ضد آفتاب از پوست در برابر این اشعه‌ها محافظت می‌کند. با این حال، برخی ترکیبات ضد آفتاب ممکن است تعادل هورمونی را بر هم بزنند. بنابراین باید به دنبال ضد آفتاب‌های دارای فیلترهای نامحلول باشید. اندازه ذرات فیلترهای نامحلول بزرگ است و جذب بدن نمی‌شوند؛ به همین علت زیانی به تعال هورمونی بدن وارد نخواهند کرد.

بهترین فیلترهای نامحلول ضد آفتاب عبارت‌اند از:

  • زینک اکساید
  • Tinosorb M (بموتریزینول)
  • Tinosorb S (بیسوکتریزول)
  • Tinosorb A2B (تریس بیفنیل تریازین)

6- داشتن مواد نگهدارنده

اگر مرطوب کننده‌ای حاوی آب باشد، نیاز به مواد نگهدارنده خواهد داشت؛ در غیر این صورت می‌تواند به محلی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها تبدیل شود. علاوه بر آن، چنین شرایطی می‌تواند از اثربخشی محصول کاسته و باعث تحریک پوست و عفونت شود. پس اگر عبارت «فاقد مواد نگهدارنده» را روی برچسب مرطوب کننده‌ها دیدید، خوشحال نشوید زیرا به ضرر شماست!

اگر از مصرف محصولات حاوی مواد نگهدارنده نامطمئن مانند پارابن هراس دارید، می‌توانید نگهدارنده‌های زیر را جایگزین کنید:

  • مواد نگهدارنده گروه مواد غذایی (مانند بنزوات سدیم و سوربات پتاسیم)
  • الکل (مانند اتانول و بنزیل الکل)
  • روغن‌های اساسی (مانند رزماری و روغن درخت چای)
  • مواد نگهدارنده گیاهی (مانند گلوکونولاکتون)
  • نگهدارنده‌های مصنوعی (مانند دهیدروواکتیک اسید و فنوکسی متانول)

7- نداشتن عطر

وجود عطر یکی از عوامل تحریک پوست و بروز واکنش‌های آلرژیک به محصولات آرایشی و بهداشتی است. با این حال، آن را در بیشتر مرطوب کننده‌ها پیدا خواهید کرد. اغلب متخصصان پوست از محصولات عطری خوششان نمی‌آید؛ زیرا ترکیبات ایجادکننده رایحه اغلب مواد شیمیایی پیچیده با اثرات تحریک‌کننده یا حساسیت‌زا هستند.

اگر نمی‌توانید از خرید محصولات حاوی رایحه اجتناب کنید، توجه داشته باشید که نام مواد عطری در انتهای لیست مواد تشکیل‌دهنده محصول ذکر شده باشد. در برچسب محصولات آرایشی و بهداشتی آخرین مواد دارای کمترین غلظت هستند. همچنین جالب توجه است که ذکر شدن عبارت «بدون عطر» روی محصول موجود نبودن مواد عطری در آن را تضمین نمی‌کند! بلکه این به آن معنی است که محصول بوی قابل توجهی ندارد یا حتی بوی آن توسط مواد مخفی‌کننده پنهان شده است. مواد مخفی‌کننده بو می‌توانند به همان اندازه مواد شیمیایی عطری برای پوست مشکل‌ساز باشند.

8- نداشتن سیلیکون

شرکت‌های تولیدکننده محصولات مرطوب کننده به استفاده از سیلیکون علاقه زیادی دارند. زیرا این ماده ارزان است و باعث می‌شود بافت محصولات روی پوست مخملی به نظر برسد. علاوه بر آن، فوراً سطح پوست را صاف و یکدست می‌کند. اما در حقیقت تنها کارکرد سیلیکون این است که به عنوان حافظ رطوبت کند.

اگرچه سیلیکون رطوبت را حفظ می‌کند؛ اما سلول‌های مرده پوست، چربی و باکتری‌های موجود را نیز در منافذ  پوست به دام می‌اندازد. این امر می‌تواند به مسدود شدن منافذ و بروز جوش منجر شود. به علاوه، عملکرد پوششی سیلیکون‌ها می‌تواند توانایی طبیعی پوست در از بین بردن سلول‌های مرده و تشکیل سلول‌های جدید را آهسته و ضعیف کند. این اتفاق معنایی به جز خشک‌تر شدن پوست در مرور زمان نخواهد داشت. بنابراین، پیشنهاد ما این است که از مرطوب کننده‌هایی استفاده کنید که فاقد سیلیکون باشند یا حداقل سیلیکون در پنج ماده اول برچسب محتویات آن دیده نشود.

مرطوب کننده مناسب برای پوست خشک نباید سیلیکون داشته باشد

9- نداشتن روغن‌های معدنی

اغلب ما روغن‌های معدنی را با نام‌هایی مانند روغن پارافین، پارافین مایع، وازلین، وازلین مایع و … می‌شناسیم. روغن‌های معدنی درست مانند سیلیکون، بافتی یکدست روی پوست ایجاد می‌کنند و می‌توانند حافظ رطوبت باشند. به همین دلیل در محصولات مراقبت از پوست خشک به وفور دیده می‌شوند. اما در کنار این ویژگی‌ها، روغن‌های معدنی موجب مسدود شدن منافذ پوست می‌گردند.

روغن‌های معدنی رطوبت پوست را به شیوه مؤثری حفظ می‌کنند؛ به طوری که پوست خیلی مرطوب می‌شود. پس از مدت کوتاهی ابتدا پوست شما خوب به نظر می‌رسد، اما در دراز مدت کارآمدی فرآیندهای طبیعی سلولی پوست کاهش خواهد یافت. در نتیجه، اگر کرم نزنید پوستتان به سرعت خشک می‌شود. این دقیقاً همان چیزی است که از آن به عنوان «اعتیاد به مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی» یاد می‌کنیم.

10- نداشتن اولئیک اسید

یکی دیگر از موادی که نباید در مرطوب کننده‌ها و محصولات مراقبت از پوست خشک وجود داشته باشد، اولئیک اسید است. این ماده می‌تواند سوراخ‌های ریزی در پوست شما ایجاد کند و به سد محافظتی طبیعی پوست آسیب برساند. اگر یادتان باشد، آسیب دیدن سد محافظتی پوست یکی از اصلی‌ترین دلایل خشکی پوست به شمار می‌رود.

روغن زیتون حاوی مقدار زیادی اولئیک اسید است و نباید به طور مداوم از آن استفاده نمود یا از وجود آن در کرم‌ها خوشحال شد. مطالعات نشان داده است که روغن زیتون باعث کاهش چشمگیر قدرت محافظتی پوست شده و قرمزی ایجاد می‌کند؛ حتی اگر فرد سابقه درماتیت، اگزما و … نداشته باشد. روغن کاملیا و روغن بادام از دیگر مواد حاوی اولئیک اسید هستند.

انواع آب رسان و مرطوب کننده پوست های خشک

نکاتی برای انتخاب ضد آفتاب برای پوست خشک

ضد آفتاب عمدتاً برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید کاربرد دارد. استفاده روزانه از ضد آفتاب مناسب به همراه سایر اقلام محافظت در برابر آفتاب (مانند عینک آفتابی و کلاه‌ لبه‌دار) نه تنها از پوست در برابر علائم پیری (مانند خطوط ریز، چین و چروک، تغییر رنگ پوست، افتادگی، از بین رفتن درخشندگی و …) محافظت می‌کند؛ بلکه محافظ پوست در برابر سرطان نیز هست. استفاده از ضد آفتاب در روتین مراقبت از پوست خشک تنها چند دقیقه طول می‌کشد و نباید از آن گذشت. حال اگر برایتان جالب است که بدانید نور خورشید چگونه به پوست آسیب می‌رساند، در ادامه با ما همراه باشید.

آفتاب شامل چند نوع تابش است. همه ما می‌دانیم که خورشید گرما (تابش فروسرخ) و نور مرئی ساطع می‌کند. گرما را می‌توانیم احساس کنیم و نور مرئی را در روز ببینیم. اما خورشید علاوه بر این موارد، اشعه فرابنفش نیز به سمت زمین می‌تاباند که ما نمی‌توانیم آن را ببینیم یا احساس کنیم؛ اما می‌تواند در پوست ما نفوذ کند.

اشعه فرابنفش پس از رسیدن به زمین به دو طول موج UVB (کوتاه‌تر) و UVA  (طولانی‌تر) تقسیم می‌شود. پوست انسان با جذب مقدار اندکیUVB ، ویتامین D مورد نیاز خود را تأمین می‌کند. اما مقادیر بیشتر UVB ممکن است باعث آفتاب سوختگی شود و به مرور زمان سرطان پوست را به همراه داشته باشد. در مقابل، موج UVA نفوذ عمیق‌تری به پوست می‌کند و مخرب‌تر است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این تابش می‌تواند باعث سوزش، پیری زودرس پوست و انواع سرطان‌های پوست شود.

استفاده از ضد آفتاب خوب برای پوست خشک ضروری است

از دیگر خطرات تابش فرابنفش خورشید این است که هر دو اشعه UVA و UVB عملکرد سیستم ایمنی پوست را سرکوب می‌کنند. در نتیجه، به دلایلی که گفته شد، محافظت از پوست در برابر نور خورشید در تمام سنین به افراد توصیه می‌گردد. با این حال ضد آفتاب از قدرت محافظت کامل برخوردار نیست و باید اقداماتی مانند پوشیدن لباس مناسب، استفاده از کلاه لبه‌دار، ماندن در منزل در ساعات اوج آفتاب و … نیز انجام شود.

اما چگونه می‌توان یک ضد آفتاب خوب برای پوست خشک انتخاب کرد؟ توجه به ویژگی‌های زیر در حین خرید ضد آفتاب کمک شایانی به شما خواهد کرد:

  • ضد آفتابی را انتخاب کنید که فرمولی قوی برای حفاظت از پوست دارد و دارای SPF 30 یا بیشتر است. هنگامی که از فرمول محافظی قوی صحبت می‌کنیم، منظور این است که ضد آفتاب بتواند از پوست در برابر اشعه UVA و UVB به خوبی محافظت کند. این امر بسیار مهم است؛ زیرا هر دو تابش نام‌برده مضر بوده و صرفاً توجه به یکی از آن‌ها باعث بروز مشکلات پوستی و آسیب‌های فراوان می‌شود. شاید محصولاتی با SPF کمتر از 30 نیز در بازار مشاهده کنید، اما متخصصان پوست و پزشکان سراسر جهان معتقدند که SPF 30 یا بیشتر، محافظت قابل اعتمادتری در برابر نور خورشید ارائه می‌دهد.
  • ضد آفتاب باید در کنار SPF بالا، حاوی مواد مفید دیگری نیز باشد. اگرچه توجه به میزان SPF در انتخاب ضد آفتاب خوب برای پوست خشک بسیار مهم است، اما ضد آفتاب باید حاوی ترکیبات دیگری نیز باشد تا خشکی پوست را برطرف کرده و خاصیت ضدپیری خود را دوچندان کند. برای مثال، وجود آنتی اکسیدان‌های قوی و مؤثر و همچنین ترکیبات ضدالتهابی می‌تواند زیبایی و سلامتی پوستتان را بهبود ببخشد.
  • ضد آفتابی بهتر است که همه مزایای یک مرطوب کننده باکیفیت را داشته باشد. اگر با خشکی پوست دست و پنجه نرم می‌کنید، ضد آفتاب شما باید حاوی مواد مغذی و مرطوب‌کننده مانند روغن‌های گیاهی غیر معطر نیز باشد. بهترین ضد آفتاب برای پوست خشک آن است که ترکیبات ترمیم کننده‌ای مانند سرامیدها و پپتیدها برای مرطوب کردن و محافظت از پوست داشته باشد. به این شکل می‌توان از بروز چین و چروک نیز جلوگیری نمود.
  • ضد آفتابی را انتخاب کنید که برای پوستتان ملایم باشد. منظور از لفظ «ملایم» عاری بودن از هرگونه ماده تحریک‌کننده و حساسیت‌زا از جمله عطر، الکل، روغن‌های معدنی و … است. همانطور که گفته شد، این ترکیبات می‌توانند پوست را حساس‌تر و خشک‌تر کرده و مشکلاتی مانند قرمزی، التهاب و جوش را برای فرد به همراه داشته باشند.

نکاتی برای انتخاب کرم پودر خوب برای پوست خشک صورت

متاسفانه باید گفت که هیچ کرم پودری به تنهایی برای پوست خشک معجزه نخواهد کرد. در واقع، پوست خشک صورت نیاز دارد که قبل از پوشیده شدن با کرم پودر و سایر لوازم آرایشی، مرطوب شود. به همین دلیل همیشه قبل از زدن کرم پودر به صورت خود مرطوب‌کننده بزنید تا هم پوستتان نرم‌تر شود هم دوام آرایشتان بالاتر برود.

نحوه انتخاب کرم پودر خوب برای پوست خشک

با این حال، توجه به برخی نکات به شما کمک می‌کند تا یک کرم پودر خوب برای پوست خشک انتخاب کنید. این نکات عبارت‌اند از:

  • کرم پودرهای مایع را انتخاب کنید. کرم پودر مایع یکی از محبوب‌ترین انواع کرم پودرها است. کرم پودرهای مایع با بافت کرم‌مانند تولید می‌شوند و برای مرطوب نگه داشتن پوست به افراد کمک می‌کنند. این نوع کرم پودر به راحتی روی پوست پخش می‌شود؛ به همین دلیل برای افراد دارای پوست خشک بسیار مناسب است. کرم پودرهای مایع را می‌توان با اسفنج آرایشی، براش یا حتی انگشت روی پوست پخش نمود. این کرم پودرها سنگین‌ترین پوشش (به اصطلاح بیشترین کاور) را برای فرد فراهم می‌کنند و می‌توان از آن برای آبرسانی پوست استفاده کرد. قبل از استفاده از کرم پودر مایع، بسته‌بندی آن را تکان دهید تا محتویات کرم به خوبی ترکیب شوند.
  • بهSPF موجود در کرم پودر اکتفا نکنید. برخی افراد از SPF کرم پودر به عنوان تنها لایه محافظتی در برابر نور خورشید استفاده می‌کنند. اما این تصور رایج که SPF موجود در کرم پودر همان میزان محافظتی را که یک ضد آفتاب دارد را برای انسان فراهم می‌کند، کاملاً اشتباه است. حداقل مقداری که باید از ضد آفتاب روی پوست قرار گیرد تا اثر محافظتی داشته باشد  28 گرم است؛ در حالی که این مقدار کرم پودر در هنگام آرایش مصرف نمی‌شود. به همین دلیل SPF موجود در کرم پودرها عملاً تأثیر محافظتی چندانی نخواهد داشت.
  • کرم پودری را انتخاب کنید که حاوی مرطوب‌کننده باشد. پوست خشک برای حفظ سلامتی و شادابی خود به رطوبت بیشتری احتیاج دارد؛ بنابراین کرم پودری را انتخاب کنید که دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی قابل قبولی باشد.
  • از خرید کرم پودرهای مات خودداری کنید. کرم پودرهای مات پوست خشک را بی‌روح جلوه داده و حتی ممکن است پس از دقایقی روی پوست ظاهر خط خطی بگیرند. برای زیبایی بیشتر و مراقبت بهتر از پوست خشک، توصیه می‌شود از کرم پودرهای براق استفاده کنید.
  • به مواد تشکیل‌دهنده کرم پودر توجه ویژه داشته باشید. از کرم پودرهایی که در فرمولاسیون خود حاوی مواد ممنوعه برای پوست خشک هستند دوری کنید. در بخش‌های قبلی این مقاله مواد مضر برای پوست خشک را نام بردیم که می‌توانید دوباره آن را بررسی کنید. به طور کلی، اگر احتمال می‌دهید که کرم پودر مورد نظرتان ممکن است هرگونه خشکی یا پوسته‌پوسته شدن پوست را تشدید کند، آن را استفاده نکنید.
  • BB کرم‌ها و CC کرم‌ها را جایگزین کرم پودر کنید. اگر پوست نسبتاً صافی دارید و نیازی به استفاده روزانه از کرم پودرهای سنگین ندارید یا حتی با آرایش سبک و طبیعی راحت‌تر هستید، BB کرم‌ها و CC کرم‌ها را امتحان کنید. این کرم‌ها اخیراً بسیار محبوب شده‌اند؛ چرا که حاوی مرطوب‌کننده، ضد آفتاب، زیرساز آرایش و ترکیبات مفید هستند. همچنین پوشش مناسبی نیز روی پوست بر جای می‌گذارند که باعث می‌شود در عین طبیعی بودن آرایش، پوستی صاف و بی‌نقص داشته باشید.

استفاده از بی بی کرم و سی سی کرم به جای کرم پودر

همانطور که دیدیم، مراقبت از پوست خشک به هیچ وجه کار سختی نیست و با رعایت چند نکته ساده می‌توان بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی را انتخاب نمود. علاوه بر این موارد، توصیه می‌شود نگاهی به سبک زندگی خود نیز داشته باشید. نوشیدن آب کافی و ورزش کردن از دیگر مواردی هستند که می‌توانند به رهایی از خشکی پوست کمک کنند. در آخر، اگر تاکنون تجربه موثری در مراقبت از پوست خشک داشته‌اید؛ خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x