درباره روتین مراقبت از پوست چه می دانید؟

 شاید تا به حال با افرادی برخورد کرده باشید که پوست زیبا، صاف و تمیزی دارند. بیشتر این افراد به طور روزانه مراقبت‌هایی را برای مراقبت از زیبایی پوست خود انجام می‌دهند.

مجموع مراحلی که برای مراقبت روزانه از پوست انجام می‌دهیم «روتین پوستی» نامیده می‌شود. اهمیتی ندارد که روتین مراقبت از پوست چند مرحله است و چقدر طول می‌کشد؛ مهم این است که محصولات آرایشی و بهداشتی به ترتیب استفاده شوند.

در صورتی که محصولات به ترتیب صحیح مصرف نشوند، فرصت نفوذ به پوست را نخواهند داشت. این اتفاق به معنای هدر رفتن وقت و هزینه و همچنین عدم کسب نتیجه مطلوب است.

اگر می‌خواهید با ترتیب صحیح مصرف محصولات پوستی آشنا شوید و روتین مراقبت از پوست خود را بیابید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

روتین مراقبت از پوست

مراقبت پوست

هر فرد به طور روزانه نیاز به حداقل سه مرحله مراقبت از پوست دارد. مراحل اساسی و ضروری روتین مراقبت از پوست عبارت‌اند از: شستشو، استفاده از مرطوب کننده، استفاده از کرم ضد آفتاب.

اما از آنجایی که محصولات فراوانی برای مراقبت از پوست در بازار عرضه می‌شود، مراحل روتین پوستی گسترده‌تری را نیز بررسی می‌کنیم. به خاطر داشته باشید که برای حفظ سلامت پوست لازم است محصولات معتبر و باکیفیتی را مصرف نمایید.

مرحله اول: شستشوی پوست با ژل شستشو

Washing gel

  • توضیحات درباره ژل شستشو: ژل شستشوی صورت بهترین محصول برای تمیز کردن چربی، آلودگی‌ و باکتری از روی پوست است. اگر ژل شستشو به درستی انتخاب شود، برخلاف صابون‌ پوست را خشک نخواهد کرد. نکته مهم این است که در حین خرید ژل شستشو به نوع پوست خود توجه داشته باشید و ژل مخصوص پوست خود را خریداری نمایید. به طور معمول، استفاده از ژل شستشو دوبار در روز توصیه می‌شود. یک بار در هنگام صبح، برای رفع چربی و آلودگی که از شب تا صبح در سطح پوست تولید شده است؛ و بار دوم در هنگام شب، به منظور رفع آلودگی و چربی و همچنین پاک کردن ذرات لوازم آرایشی از روی پوست.
  • نحوه استفاده: ابتدا پوست خود را با آب کمی نمدار کنید. سپس مقدار مناسبی از ژل شستشو را بر روی صورت پخش کرده و روی پوست ماساژ دهید. سپس با آب فراوان آن را بشویید. در دستورالعمل محصول، مدت زمانی که لازم است ژل را روی پوست ماساژ دهید ذکر شده است.

مرحله دوم: استفاده از تونر

تونر

  • توضیحات درباره تونر: تونر محصولی است که برای پاکسازی عمقی پوست به کار می‌رود. گاهی اوقات حتی با شستشوی صورت نیز آلودگی، چربی و ذرات لوازم آرایشی در منافذ پوست باقی می‌مانند. استفاده از تونر پس از شستشوی صورت، به شما اطمینان می‌دهد که پوستتان کاملاً تمیز شده است. در نتیجه احتمال بروز جوش و آکنه نیز بسیار کاهش می‌یابد. به طور معمول، استفاده از تونر تنها برای افرادی که پوست چرب دارند توصیه می‌شود. اگر پوست خشکی دارید از تونر استفاده نکنید؛ زیرا پوست را خشک‌تر می‌کند.
  • نحوه استفاده: بلافاصله پس از شستشوی پوست، مقداری تونر را به پنبه منتقل کنید. سپس با پنبه آغشته به تونر صورت خود را پاک کنید.

مرحله سوم: استفاده از سرم مغذی پوست

  • توضیحات درباره سرم: سرم‌ها حاوی غلظت بالایی از مواد مغذی مورد نیاز پوست هستند. این محصولات از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد نیز محافظت می‌کنند. سرم‌ها ممکن است حاوی ویتامین C، عصاره چای سبز، کافئین و… باشند. شما باید بر اساس نیاز پوستتان بهترین سرم را برای خود تهیه نمایید.
  • نحوه استفاده: چند قطره از سرم را مستقیماً روی صورت و گردن خود بمالید.

مرحله چهارم: استفاده از محصولات درمانی

  • توضیحات درباره محصولات درمانی: منظور از محصولات درمانی، محصولاتی است که برای درمان جوش، لک و بثورات پوستی مصرف می‌کنید. این محصولات ممکن است بدون نسخه یا با نسخه پزشک قابل تهیه باشند؛ اما بهتر است پیش از مصرف محصولات درمانی پوستی با متخصص پوست مشورت نمایید. اگر نیازی به مصرف چنین محصولات ندارید، از این مرحله بگذرید.
  • نحوه استفاده: محصولات درمانی باید طبق دستورالعمل پزشک یا خود محصول مصرف شوند. اما به طور کلی، می‌توانید مقداری از محصول را روی پنبه بریزید و به ناحیه مورد نظر بمالید. سپس اجازه دهید تا خشک شود.

مرحله پنجم: استفاده از کرم دور چشم

کرم دور چشم

  • توضیحات درباره کرم دور چشم: پوست دور چشم نازک‌تر از پوست دیگر نواحی صورت است. به همین دلیل بیشتر مستعد چروک، پف و تیرگی می‌باشد. استفاده از یک کرم دور چشم خوب و باکیفیت می‌تواند از تیرگی و پیری پوست اطراف چشم جلوگیری کند. به طور معمول، استفاده از کرم دور چشم بعد از سن 25 سالگی توصیه می‌گردد. اما هرگز برای استفاده از آن زود نیست؛ زیرا پوست اطراف چشم را مرطوب کرده و تیرگی آن را از بین می‌برد. اگر محصولاتی که در مراحل قبلی روتین مراقبت از پوست استفاده کرده‌اید مرطوب کننده و مغذی پوست اطراف چشم نیز بوده‌اند، می‌توانید از این مرحله بگذرید.
  • نحوه استفاده: ابتدا دست‌های خود را بشویید. سپس مقدار مناسبی از کرم دور چشم را به سر انگشت خود منتقل کرده و با حرکات ضربانی به اطراف چشم بمالید تا جذب شود.

مرحله ششم: استفاده از مرطوب کننده

  • توضیحات درباره مرطوب کننده: استفاده از مرطوب کننده موجب نرم شدن و آبرسانی به پوست می‌شود. هرچه پوست مرطوب‌تر و منعطف‌تر باشد، احتمال بروز چین و چروک در آن کمتر است. اگر پوست خشکی دارید، از مرطوب‌ کننده‌های کرمی و روغنی استفاده کنید. در مقابل، اگر پوست چربی دارید از مرطوب کننده‌های ژلی و بر پایه آب استفاده نمایید. اگر سرم یا تونری که استفاده می‌کنید خاصیت مرطوب کنندگی نیز دارد، می‌توانید از این مرحله بگذرید. با این حال، گذشتن از این مرحله به افراد دارای پوست خشک توصیه نمی‌گردد.
  • نحوه استفاده: مقدار مناسبی از مرطوب کننده را به کف دست‌ها منتقل کنید. سپس مرطوب کننده را به گونه‌های خود مالیده و در دیگر نواحی صورت پخش کنید.

مرحله هفتم: استفاده از کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب

  • توضیحات درباره کرم ضد آفتاب: استفاده از ضد آفتاب یکی از مهم‌ترین مراحل روتین مراقبت از پوست است. کرم ضد آفتاب علاوه بر اینکه از پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت می‌کند، از بروز چین و چروک نیز جلوگیری می‌نماید. استفاده از ضد آفتاب همچنین در پیشگیری از سرطان پوست نقش بسزایی دارد. در هنگام خرید ضد آفتاب، به دنبال محصولاتی با SPF بالای 30 باشید. اگر پوست چربی دارید و نگران هستید که با استفاده از ضد آفتاب پوستتان جوش بزند، ضد آفتاب‌‌های مخصوص پوست چرب را انتخاب کنید.
  • نحوه استفاده: حدود 15-30 دقیقه قبل از خروج از خانه، ضد آفتاب را بر روی پوست خود بمالید.

اگر قصد استفاده از لوازم آرایشی را دارید، زمان آن پس از مرحله هفتم (یعنی استفاده از ضد آفتاب) است. همچنین پس از اتمام فعالیت‌های روزانه، ابتدا آرایش خود را با پاک کننده‌های آرایشی پاک نموده و سپس روتین مراقبت از پوست را از مرحله اول تا ششم به ترتیب انجام دهید. پس از مدتی تاثیر روتین مراقبت از پوست را در ظاهر و جنس پوستتان حس خواهید کرد.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x