بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما برای فصل زمستان

اگر تا امروز فکر می‌کردید که در فصل زمستان باید با گیاهان آپارتمانی خداحافظی کنید، زمان یک تجدید نظر فرا رسیده است. بسیاری از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما هستند و حتی در سردترین محیط‌ها هم به خوبی دوام می‌آورند.

قرار دادن گیاهان خانگی در خانه راهی عالی برای اضافه کردن رنگ و زیبایی بصری به دکوراسیون شما است. با این حال، گیاهان مخصوص آپارتمان مزایای بسیاری دارند که باعث می‌شوند آنها را در هر فصلی ارزشمند بدانیم.

گیاهان خانگی نه تنها روش‌های عالی برای الهام بخشیدن به خلاقیت و تقویت ارتباط با طبیعت هستند، بلکه باعث سلامت روان و کاهش استرس هم می‌شوند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به معرفی بهترین و محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما بپردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

گیاه سرما دوست زاموفیلیا

شاید محبوب‌ترین گیاه آپارتمانی مقاوم به سرما، زاموفیلیا باشد. Zamioculcas zamiifolia (که بیشتر به عنوان گیاه ZZ شناخته می‌شود) یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است.

گیاه سرما دوست زاموفیلیا

معمولا آن را با نام مستعار «ZZ plant » می‌شناسند که از حروف اول نام واقعی آن گرفته شده است. گیاه متعلق به خانواده آروم است و با سایر گیاهان آپارتمانی محبوب مانند پوتوس و زنبق صلح هم خانواده به حساب می‌آید.

گیاه ZZ به نام‌های نگین زنگبار، گیاه زی، گیاه زیزی یا به سادگی گیاه z نیز شناخته می‌شود. گونه‌های بزرگ‌تر به خوبی در گلدان‌ها نزدیک ورودی‌ها و گوشه‌های خالی خانه قرار می‌گیرند. گیاهان کوچک‌تر کاملا روی قفسه اداری یا میزهای کوچک جا می‌شوند.

گیاهان ZZ معمولا در اتاق‌های انتظار و ساختمان‌های اداری هم یافت می‌شوند. بسیاری از مردم معمولا آنها را با گیاهان مصنوعی اشتباه می‌گیرند؛ زیرا برگ‌های سبز و مومی شکل آن‌ها جالب توجه است.

آنها می‌توانند طیف وسیعی از شرایط رشد را تحمل کنند و حتی پس از هفته‌ها غفلت از تغذیه و آب، زنده بمانند. گیاهان ZZ می‌توانند تا 1.52 متر رشد کنند، اما به طور معمول بین 60 تا 90 سانتی‌متر رشد دارند.

اگر می‌خواهید گیاه ZZ خود را از بین ببرید، واقعا باید تلاش کنید؛ زیرا این گیاه بسیار بادوام است. اما علاقه‌مندان به گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما می‌دانند که باید چطور از این گیاهان مراقبت کنند تا مزایای حضورشان در خانه را به دست آورند.

نکات مهم برای نگهداری

به یاد بسپارید که سربرگ این گیاه به نور خورشید نیاز به دارد؛ اما نمی‌خواهند نور به صورت مستقیم تابیده شود. گیاهان ZZ نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهند؛ اما همچنان می‌توانند در شرایط کم نور هم زنده بمانند.

نکات مهم برای نگهداری زاموفیلیا

این گیاهان حتی می‌توانند با نور درخشان و فلورسنت هم رشد کنند. این مسئله یکی از دلایل اصلی است که آنها را به یک انتخاب محبوب برای فضاهای داخلی بدون پنجره تبدیل کرده است.

باید به خاطر داشته باشید که گیاهان ZZ نور مستقیم خورشید را دوست ندارند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند باعث سوختگی یا خشک شدن برگ‌ها شود.

اگر این اتفاق بیفتد، باید گیاه خود را به مکانی کم نور منتقل کنید تا زمانی که برگ‌های آن به حالت عادی و سبز خود شبیه شوند.

همچنین مهم است که بین دو وعده آبیاری، اجازه دهید خاک خشک شود. اجازه ندهید گیاه شما در آب بنشیند؛ زیرا آب زیاد به راحتی می‌تواند باعث پوسیدگی ساقه و ریزوم شود. گیاه شما می‌تواند ماه‌ها بدون آب زنده بماند، اما اگر به طور منظم آبیاری شود سریع‌تر رشد می‌کند.

همیشه بهتر است این نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما با مقداری خاک خشک همراه باشد تا بیش از حد در آب غرق شود؛ زیرا احتمال مرگ ناشی از پوسیدگی ریشه در گیاه ZZ شما بیشتر از مرگ ناشی از کمبود آب است.

نکته طلایی این گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

گیاه ZZ عموما دمای بین 18.33 درجه سانتیگراد تا 23.89 درجه سانتیگراد را ترجیح می‌دهد. در آب و هوای مرطوب بهتر رشد می‌کند، اما می‌تواند آب و هوای کمتر مرطوب را تحمل کند. مگر اینکه هوا واقعا خشک باشد.

در این صورت می‌توانید برای مقابله با هوای خشک، برگ‌های آن را با آب خیس کنید. اگر گیاه شما در نزدیکی دریچه تهویه مطبوع قرار گیرد و یا دما به کمتر از 7 درجه سانتیگراد کاهش یابد، رشد خود را متوقف می‌کند.

ارکیده پروانه ای مناسب برای فصل سرما

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی سرما دوست ارکیده پروانه‌ای است که در زمستان بهترین مقاومت را دارد. گرچه در فصول سرد سال، شکوفه‌های کمی را می‌بینیم؛ اما خوشبختانه ارکیده‌هایی پروانه‌ای را در داخل خانه داریم. محیط خانه برای گل‌های ارکیده عالی است و با کمی مراقبت می‌توانند به خوبی رشد کنند.

ارکیده پروانه ای یک گیاه آپارتمانی مقاوم به سرما

یکی از جذاب‌ترین ارکیده‌ها، butterfly orchid یا ارکیده پروانه‌ای است و با شکوفه‌های خیره‌کننده‌اش شباهت زیادی به بال‌های پروانه درخشان دارد.

اگرچه این نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما، اغلب به عنوان نوعی انسیدیوم به نام پاپیلیو هم طبقه بندی می‌شود. اما بسیاری شروع به استدلال کرده‌اند که اتحاد oncidium به سادگی هنگام طبقه بندی ارکیده‌هایی که در یک دسته بندی واضح قرار نمی‌گیرند، این گیاه را از ارکیده‌ها جدا کرده است.

به هر حال برای پرورش ارکیده پروانه ای به گلدان بزرگی نیاز ندارید؛ زیرا سیستم ریشه‌ای قوی که فضای زیادی را اشغال می‌کند تولید نمی‌کند. اگر گلدان خیلی بزرگ باشد، خاک تمایل به جمع آوری آب و پوسیدگی ریشه دارد.

ارتفاع گلدان باید 2.5 سانتی‌متر از پیاز (شبه) ارکیده پروانه‌ای بلندتر باشد. شما به راحتی می‌توانید ارکیده پروانه‌ای را در یک فروشگاه باغبانی محلی خریداری کنید و به سادگی آن را در بستری با زهکش خوب و قابل تنفس قرار دهید.

پس از کاشت از چوب‌های عمودی برای حمایت از شاخه‌های گلدار استفاده کنید. در آب و هوای گرم و مرطوب، ریشه ارکیده پروانه ای را با خزه اسفاگنوم بپوشانید و آنها را با رشته‌هایی به درخت بچسبانید.

بهتر است گل‌های ارکیده پروانه‌ای پژمرده را بلافاصله پس از شکوفه دادن هرس کنید تا مصرف غیرضروری مواد مغذی کاهش یابد و شکوفه‌های بیشتری رشد کنند.

نکات مهم برای نگهداری

اگر می‌خواهید این نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما را در گلدان‌ها به نمایش بگذارید، فقط 2 تا 3 گل روی ساقه شکوفه می‌دهند.

نکات مهم برای نگهداری گل ارکیده پروانه ای

پایین ساقه گل را به صورت مورب برش دهید و بلافاصله آن را در گلدان قرار دهید. می‌توانید گل شاخه بریده را در آب تمیز به مدت حدود 14 روز یا برای مدت طولانی‌تری با مواد نگهدارنده حفظ کنید.

ارکیده پروانه‌ای گیاهی مقاوم در خشکی است، اما نمی‌تواند غرقابی را تحمل کند. این گل در رطوبت 50 تا 70 درصد به خوبی رشد می‌کند.

اگر نوک برگ‌های آن پژمرده شده باشد به این معنی است که محیط خیلی خشک است. برای افزایش رطوبت هوا از یک مرطوب کننده یا بطری اسپری استفاده کنید.

ارکیده پروانه‌ای آفتاب کامل را دوست دارد. آن را در مکانی بکارید که نور کافی داشته باشد، اما نور مستقیم خورشید نباشد. بیش از 6 ساعت در روز به آن نور خورشید بدهید.

به یاد داشته باشید که نور ناکافی منجر به ضعف گیاه می‌شود و ممکن است منجر به کاهش حیات یا عدم شکوفایی آن شود.

نکته طلایی

ارکیده پروانه نمی‌تواند در تمام طول سال خارج از منزل رشد کند. شما باید آن را در زمستان در داخل خانه نگه دارید، زیرا حتی کوچک‌ترین یخبندان می‌تواند ارکیده پروانه شما را بکشد.

همچنین باید آن را در فصول بارانی در داخل خانه بیاورید، زیرا آب زیاد می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. همچنین، وزش باد شدید در خارج از منزل هم می‌تواند ساقه این نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما را بشکند؛ بنابراین کاشت آن در یک محل ضد باد توصیه می‌شود.

گیاه آپارتمانی برگ عبایی

احتمال می‌دهیم که این گیاه آپارتمانی مقاوم به سرما را در خانه خودتان داشته باشید؛ زیرا اکثر خانم‌های ایرانی به نگهداری از آن علاقه دارند. یا گیاه را به نام‌های چدنی و Aspidistra elatior هم خواهید شناخت.

گیاه آپارتمانی برگ عبایی

شهرت خود را به عنوان یک گیاه آپارتمانی سخت به دست آورده و همچنین برگ زیبای آن برای طرح ریزی دکوراسیون منازل مورد توجه قرار می‌گیرند.

این گیاه می‌تواند در بسیاری از شرایط سخت مانند کم نوری، رشد کرده و زنده بماند. دارای برگ‌های قوسی، نیزه‌ای شکل، سبز تیره و براق است که می‌توانند به طول حدود 60 سانتی‌متر و عرض حدودا 5 سانتی‌متر برسند.

هنگامی که در فضای باز رشد می‌کند، گاهی اوقات گل‌های خامه‌ای و بنفش کوچکی در نزدیکی پایه گیاه رشد می‌کنند. اما شکوفه‌ها معمولا زمانی که گیاه در داخل خانه رشد می‌کنند ظاهر نمی‌شوند.

گیاه برگ عبایی سرعت رشد نسبتا آهسته‌ای دارد و بهار عموما بهترین زمان برای کاشت آن است.

جالب است بدانید که این نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما همیشه سبز است و می‌تواند در سایه‌های عمیق زیر پله‌های خانه یا در امتداد پایه‌های مبل که تقریبا هیچ نور خورشید را دریافت نمی‌کنند، زنده بماند. بعلاوه، حشرات معمولا آن را به حال خود رها می‌کنند و به ندرت توسط این موجودات آزار می‌بیند.

نکات مهم نگهداری از این نوع گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

این گیاه نیاز به نگهداری بسیار ساده‌ای دارد. آبیاری زمانی که خاک خشک می‌شود و کوددهی برای بخشی از سال تنها مواردی هستند که باید به یاد بسپارید.

نکات مهم درباره نگهداری گل برگ عبایی

بیشتر اشتباهاتی که در مورد این گیاهان رخ می‌دهد شامل آبیاری بیش از حد (آنها خاک غرقابی را دوست ندارند) یا قرار دادن آنها در زیر نور مستقیم خورشید است. در مورد گیاهان عبایی، معمولا یک رویکرد نسبتا ساده بهترین روش نگهداری است.

گیاهان چدنی دمای بین 15 تا 23 درجه سانتیگراد را ترجیح می‌دهند. آنها در برابر سرمای زیاد مقاوم نیستند و دمای زیر 10 درجه سانتیگراد می‌تواند به آنها آسیب برساند یا گیاه را از بین ببرد.

بنابراین اگر گیاه خود را در ظرفی در فضای باز پرورش می‌دهید، حتما قبل از تهدید یخبندان زمستانی آن را داخل آن ببرید. علاوه بر این، گیاهان عبایی سطح رطوبت متوسطی را دوست دارند، اما برای رشد سالم ضروری نیست.

گیاهان چدنی طیف وسیعی از خاک‌ها را تحمل می‌کنند، تا زمانی که زهکشی خوبی داشته باشند. آنها خاک غنی از نظر ارگانیک با pH کمی اسیدی تا خنثی را ترجیح می‌دهند.

این نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما، می‌توانند در خاک‌های شنی، لومی و حتی رسی رشد کنند. برای گیاهان کانتینری، به سادگی از مخلوط گلدانی با کیفیت استاندارد استفاده کنید.

نکته طلایی

مهم است که این گیاهان را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید، زیرا می‌تواند برگ‌ها را سفید کند و بسوزاند. اگر یکی از آنها را به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می‌کنید، یک پنجره رو به شمال ایده آل است.

گل را دورتر از پنجره‌هایی که نور قوی دریافت می‌کنند قرار دهید تا از آفتاب مستقیم جلوگیری شود. هنگامی که گیاهان عبایی را در فضای باز پرورش می‌دهید، آنها را در یک منطقه سایه با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

گیاه مقاوم به سرمای کلیویا

این گیاهان آپارتمانی سرما دوست را با نام لیلی ناتال (Clivia miniata) هم می‌شناسند. یک گیاه‌خانه‌ای با مناسب برای یخبندان است که ویژگی جسورانه‌ای را هم در ترکیب بندی دکوراسیون خانه ایجاد می‌کند.

گیاه آپارتمانی Clivia miniata

این گیاه ساقه‌های کوتاه با برگ‌های بزرگ دارد و پر از گل‌های رنگارنگ (از اواخر زمستان تا بهار)، است. شاخ و برگ‌های کلیویا در تمام طول سال جذاب هستند و برگ‌های همیشه سبز به شکل تسمه‌ای شکل دیده می‌شوند. آنها از یک ریشه متورم و گوشتی رشد می‌کند.

قسمت‌های بالایی شکوفه گل با هشت تا 10 شکوفه‌های زنگ شکل، معمولا در رنگ‌های نارنجی رشد کرده، اما انواع زرد و قرمز رنگ گاهی اوقات در دسترس هستند.

این نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما، همچنین به عنوان جنگل لیلی شناخته می‌شود، زیرا در کشور مادری خود در آفریقای جنوبی از جنگل‌های انبوه سرچشمه می‌گیرد.

این گیاه می‌تواند سال‌ها زندگی کرده و به عرض 45 سانتی‌متر و ارتفاع 30-40 سانتی‌متر رشد کند. توجه داشته باشید که Clivia کمی سمی است. SAP آن ممکن است باعث تحریک پوست شده و خوردن هر قسمت از گیاه می‌تواند باعث ناراحتی معده خفیف شود.

کلیویا ریشه قوی دارد و پس از محو شدن گل‌ها، می‌توان هر سه تا پنج سال یکبار در بهار گلدان آن را تغییر داد. اگرچه تکثیر آن دشوار است، اما تقسیم روش ترجیحی برای پیوند زدن آن است.

در حالی که می‌توانید از بذر هم آن را تکثیر کنید، معمولا سه تا پنج سال طول می‌کشد تا گیاهان شکوفا شوند. در حالی که شاخه‌های پیوند خورده حدود یک یا دو سال طول می‌کشد تا رشد مناسب داشته باشند.

نکات مهم برای نگهداری

تنظیم آبیاری بر اساس فصل و استراحت گیاه در زمستان برای گل دادن هر ساله کلیویا، امری کلیدی است. در تابستان، آبیاری را به طور منظم اما متوسط انجام دهید.

نکات مهم برای نگهداری Clivia miniata

به این معنا که خاک مرطوب می‌ماند؛ اما خیس نیست. در طول زمستان، کلیویا را با نگهداری آن در مکانی خنک (در دمای حداکثر 10 درجه سانتی‌گراد) و آبیاری کم، نگهداری کنید.

وقتی سنبله گل نمایان شد، هفته‌ای یکبار با کود گیاهی خانگی تغذیه کنید و تا پایان تابستان ادامه دهید. پس از پایان گلدهی این نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما، سر و ساقه پژمرده را جدا کنید، مگر اینکه بخواهید بذر را برداشت کنید.

همچنین پیوند زدن گل را تنها زمانی انجام دهید که ضروری است، زیرا کلیویا دوست ندارد زخمی شود. اگرچه اگر گلدان تغییر نکند جا به جایی خاک هم لازم نیست؛ اما می‌تواند سالانه در اوایل بهار، 5 تا 8 سانتی‌متر از خاک را با نوع جدید جایگزین کنید.

نکته طلایی 

قرار دادن کلیویا در محل مناسب و توجه به آبیاری، از اکثر مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند. لکه‌های قهوه‌ای، نوک یا لبه‌های برگ‌ها یا در اثر آفتاب سوختگی، آب بسیار کم یا یخ زدگی ایجاد می‌شوند.

همیشه مراقب باشید که زیاد آبیاری نکنید و مخصوصا گیاه را در آب قرار ندهید که می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌های گوشتی آن شود.

همچنین شپشک آرد آلود ممکن است روی کلیویا دیده شود و به صورت لکه‌های پشمی سفید روی برگ‌ها و به‌ویژه در مفاصل برگ قابل مشاهده باشد. گیاهان را به طور منظم بررسی کنید و با استفاده از جوانه‌های پشم پنبه آغشته به الکل متیله، این موارد را از بین ببرید.

گیاه آپارتمانی شمعدانی

گیاهان آپارتمانی زمستانی مورد علاقه بسیار از ما شمعدانی‌های زیبا و منحصر به فرد هستند که جلوه خاصی به خانه می‌دهند.

گیاه آپارتمانی شمعدانی

شمعدانی که به عنوان Pelargoniums نیز شناخته می‌شوند، گیاه مخصوص یخبندان زیاد نیست و باید در آب و هوای زمستانی و خیلی سرد در داخل خانه قرار بگیرد.

بسیاری از پرورش دهندگان در پایان فصل رشد، این گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما را کنار می‌گذارند، اما با کمی تلاش می‌توانید از آنها نگهداری کرده و سال‌های آینده از شاخ و برگ و شکوفه‌های آنها لذت ببرید.

 Pelargoniums با پیوند قلمه‌ها هم به راحتی رشد می‌کنند، بنابراین سعی کنید چند قطعه ساقه را که می‌توانند در گلدان‌های خاک ریشه‌دار شوند، برای تولید گیاهان جدید ذخیره کنید.

گرچه شمعدانی‌های چند ساله، در مقابل، سرما متوسط مقاوم هستند و می‌توانند برف و یخ را تا حدودی تحمل کنند. اما برای آماده سازی این گیاهان چند ساله برای زمستان، بهتر است در پاییز شاخ و برگ‌ها را برش دهید و بگذارید در زمستان استراحت کنند. آنها در بهار بدون مراقبت یا محافظت خاصی دوباره رشد می‌کنند.

نکات مهم نگهداری 

این نوع از گیاهان با مقدار متوسط آب رشد می‌کنند و نباید غرق در رطوبت باشند. در زمستان می‌توانید آبیاری را کم کرده و اجازه دهید خاک کمی خشک شود.

نکات مهم گیاه شمعدانی

گیاهانی که با ریشه لخت در زمستان ذخیره می‌شوند باید بیشتر از همه خشک باشند. هر ماه، ریشه‌ها را برای چند ساعت خیس کنید و اجازه دهید گیاهان قبل از بازگشت به انبار خشک شوند.

آنها را در نزدیکی یک عنصر گرمایش یا نور مستقیم خورشید قرار ندهید. برنامه آبیاری خود را کاهش داده و در زمستان آنها را زیاد تغذیه نکنید. می‌توانید هر ساقه ضعیف شده را از گلدان جدا کنید.

شمعدانی‌هایی که با یک دوره خواب زمستانی استراحت کرده‌اند در بهار بهترین عملکرد را دارند. آنها گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما هستند؛ اما به این معنا نیست که می‌توانید در یخبندان رهایشان کنید.

نکته طلایی

می‌توانید اجازه دهید شمعدانی‌ها در طول زمستان استراحت کنند پس آنها را در یک مکان خنک و تاریک ذخیره کنید. بهتر است گیاه خشک شده را در دمای حدود 7 تا 10 درجه سانتیگراد نگه دارید.

هر چند هفته یکبار آنها را بررسی کنید و هرگونه ساقه خرد شده یا مرده را بردارید. البته با مراقبت مناسب در دمای خانه نیازی به این ذخیره سازی نیست. فقط ممکن است در فصل زمستان گل‌های رنگی شمعدانی را نبینید. چون تمایلی به رشد ندارند.

نخل ساگو یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

Cycas Revoluta یا ساگو پالم یک گیاه آپارتمانی زیبا با پیچ و تاب شیطنت آمیز در قسمت ساقه است که به سه طریق مردم را به راحتی فریب می‌دهد. اولا، علی‌رغم نام رایج آن «نخل ساگو»، در واقع نخل نیست زیرا Cycad است (اگرچه شرایط مراقبت مشابه دارد).

نخل ساگو یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

ثانیا ساگو پالم به عنوان یک گیاه آپارتمانی مدرن شهرت دارد (که قطعا همین‌طور است). با این حال، در حقیقت، به عنوان یک گیاه در فضای باز، میلیون‌ها سال است که وجود داشته است و بنابراین در واقع یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که می‌توانید به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش دهید.

این نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما در دهه گذشته محبوبیت بیشتری پیدا کرده است؛ زیرا مردم متوجه نگهداری آسان و سرعت رشد بسیار آهسته ساگو پالم شده‌اند و از آن قدردانی کرده‌اند.

همچنین نیازی به تعویض مکرر گلدان ندارد و برای مبتلایان به آلرژی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چون گرده یا گلی روی آن وجود ندارد.

در نهایت، علی‌رغم طبیعت نامطلوب و ظاهر بی‌ضرر، تمام این گیاه برای حیوانات و انسان سمی است. بسیاری از گیاهان آپارتمانی دارای ویژگی سمی اندکی هستند، اما مزه ناخوشایندی دارند، بنابراین یا به اندازه کافی از گیاه مصرف نمی‌شود که باعث آسیب شود یا سمیت آن به اندازه‌ای نیست که مشکل ایجاد کند.

نخل ساگو کاملا متفاوت است و در حالی که ما به ندرت چنین هشداری می‌دهیم، اگر حیوان خانگی شما گیاهان آپارتمانی می‌خورد یا بچه‌های کنجکاو دارید، نباید این گیاه را در خانه خود داشته باشید.

نکات مهم نگهداری 

استاندارد اصلی برای نگهداری اکثر گیاهان خانگی فضایی روشن اما دور از نور مستقیم خورشید مستقیم است. این مهم برای ساگو هم صادق است. نور بیش از حد باعث آسیب به برگ‌ها خواهد شد.

شرایط نگهداری گیاه نخل ساگو

اگر نور کمی ارائه دهید، مدتی عواقب منفی را نشان نمی‌دهد، اما برای سلامت طولانی مدت گیاه، باید از سطح نور ضعیف نیز جلوگیری شود؛ بنابراین نور روشن و بدون آفتاب مستقیم باید هدف اصلی شما باشد.

برگ‌های تنه و گوشتی مقداری آب را ذخیره می‌کنند، بنابراین این نمونه از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما با دوره‌های نسبتا طولانی در آب دادن به خوبی کنار می‌آید.

با این حال، اگر هرگز سیراب نشوند، از بین خواهند رفت. خطر واقعی که آنها را تهدید می‌کند هم بیش از حد آب دادن است. تکرار بیش از حد این کار پوسیدگی را تشویق می‌کند و این همان چیزی است که شما باید مراقب باشید.

بنابراین، تا وقتی که خاک کاملا خشک نشده، آبیاری را انجام ندهید. در زمستان، هنگامی که نور کمتری وجود دارد و درجه حرارت سردتر است، خواهید دید که فقط گاهی اوقات به آبیاری نیاز دارید.

همچنین متوسط دمای خانه در تمام سال برای این نوع گیاهان خوب است. برای جلوگیری از آسیب به برگ‌ها و تنه پایین‌تر از 5 درجه سانتیگراد را در نظر بگیرید.

نکته طلایی

این گیاه آپارتمانی بسیار کند رشد می‌کند. پس هر چیزی که به ساگو خود می‌دهید، از نور، آب، گرما و خوراک، ساده رفتار کنید.

شما با افزایش کمیت یا دفعات این موارد، گل را تشویق به رشد بیشتر نخواهید کرد. در واقع اگر این کار را انجام دهید، ممکن است گیاه را به طور کامل از بین ببرید.

گیاه آپارتمانی سانسوریا

آخرین نمونه از گیاهان آپارتمانی زمستانی هم سانسوریا است که بسیاری از خانه‌های ایرانیان با آن تزیین شده است. این گیاه بومی آفریقای جنوبی، برای تمام سال در داخل خانه رشد می‌کند.

گیاه آپارتمانی سانسوریا

آنها با ریشه‌های سخت گسترش می‌یابند و برگ‌هایی کشیده دارند که باعث می‌شود نام «snake plants » را به خود اختصاص دهند. توصیه می‌شود که این نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما به سادگی رفتار کنید.

آب بیش از حد و دمای انجماد دو مورد از معدود مواردی هستند که واقعا می‌توانند به طور قابل توجهی روی این گیاه تاثیر بگذارند. خاک خیس باعث پوسیدگی ریشه می‌شود و قرار گرفتن طولانی مدت در دمای سرد می‌تواند به شاخ و برگ گیاه آسیب برساند.

جالب است بدانید که Sanseveria گل هم تولید می‌کند، اما آنها کوچک هستند. این گیاهان برای شاخ و برگشان رشد می‌کنند تا گل دادن اما گل‌های ریز به صورت دسته‌ای روی ساقه‌های بلند آنها هم رشد می‌کند.

در زیستگاه‌های بومی خود، گل‌ها توسط پروانه برای گرده‌افشانی استفاده می‌شوند. از آنجایی که گل‌ها از نظر اندازه و تعداد کم هستند، دانه‌های زیادی تولید نمی‌شود.

البته زمانی که سانسوریا در داخل خانه رشد می‌کند، گلی تولید نمی‌کنند؛ زیرا پروانه‌ای برای گرده‌افشانی گل‌ها وجود ندارد.

نکات مهم برای نگهداری

این گیاهان نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهند و حتی می‌توانند مقداری نور مستقیم خورشید را هم تحمل کنند. با این حال، آنها همچنین در گوشه‌های سایه‌دار و سایر مناطق کم نور خانه به خوبی رشد می‌کنند.

بهتر است گیاه را در مکانی گرم با دمای بالاتر از 10 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. در زمستان، حتما از سانسوریا در برابر پنجره‌هایی که مدام باز می‌شوند محافظت کنید.

نکته طلایی 

سعی کنید از انتقال سریع این نمونه از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما از مکان‌های کم نور به نور مستقیم خورشید خودداری کنید؛ زیرا این کار می‌تواند به گیاه شوک وارد کند.

هر زمان که گیاهان را از یک نقطه تیره‌تر به یک نقطه روشن‌تر منتقل می‌کنید، این کار را به تدریج انجام دهید و به آرامی آن را در معرض نور روشن‌تر در طول یک هفته یا بیشتر قرار دهید.

همچنین مطمئن شوید که عادات آبیاری را مطابق با خواست گیاه تنظیم کرده‌اید. گیاهان در مناطق گرم‌تر و روشن‌تر از آب بیشتری استفاده می‌کنند.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که در طول فتوسنتز، گیاهان اکسیژن و بخار آب را در هوا آزاد می‌کنند و سطح رطوبت نسبی را افزایش می‌دهند.

این مهم به ویژه در ماه‌های خشک زمستانی که گرمای گاز یا برق می‌تواند سیستم تنفسی و پوست شما را خراب کند، مفید است.

با افزایش سطح رطوبت داخل خانه با گیاهان آپارتمانی، می‌توانید به بهبود سلامت تنفسی و مبارزه با مشکلاتی مانند موها و پوست خشک زمستانی کمک کنید.

چنانچه گمان می‌کنید در تشریح شرایط هر گیاه و نحوه نگهداری از آن نکته‌ای را فراموش کرده‌ایم، لطفا آن را در قسمت کامنت‌ها درج کنید.

سوالات متداول

در فصل زمستان چطور به سانسوریا آب بدهیم؟

برای اینکه بدانید زمان آبیاری چه زمانی است، فقط به ظاهر سطح خاک تکیه نکنید. در عوض، انگشت خود را در خاک این نمونه از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما فرو کنید. اگر رطوبت را احساس کردید، آبیاری را متوقف کنید.

آیا مراقبت از نخل ساگو در فصل زمستان آسان است؟

نخل ساگو اگر در شرایط رشد ایده آل قرار بگیرد به راحتی قابل رشد و نگهداری است. آنها را در محیطی با دمای متوسط، مرطوب و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

بهترین مکان برای قرار دادن گیاه عبایی کجاست؟

Aspidistra Elatior در طیف وسیعی از شرایط روشنایی شکوفا خواهد شد. نور روشن و غیر مستقیم به همراه آبیاری در دفعات منظم (زمانی که خاک از آبیاری قبلی خشک شده) عمر گیاه را بیشتر می‌کند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x