مهم ترین انواع افسردگی در مردان

زنان و مردان هر دو افسردگی را تجربه می‌کنند اما علائم آنها بسیار متفاوت است. از آنجایی که مردان افسرده، به جای ناراحتی ممکن است عصبانی یا پرخاشگر باشند، خانواده‌ها، دوستان و حتی پزشکان آنها عصبانیت یا پرخاشگری را به عنوان علائم افسردگی تشخیص نمی‌دهند. علاوه بر این، مردان کمتر از زنان افسردگی را تشخیص می‌دهند، درباره آن صحبت می‌کنند و به دنبال آن می‌روند. با این وجود افسردگی، تعداد زیادی از مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه در مورد افسردگی و انواع افسردگی در مردان بیشتر خواهید خواهند.

همه افراد غمگین یا تحریک‌پذیر هستند و هر چند وقت یک بار در خوابیدن دچار مشکل می‌شوند. اما این احساسات و مشکلات معمولاً پس از گذشت دو روز از بین می‌رود. افسردگی یک اختلال خلقی شایع اما جدی است که ممکن است علائم شدیدی ایجاد کند. افسردگی بر توانایی احساس، تفکر و رسیدگی به فعالیت‌های روزمره تأثیر می‌گذارد. همچنین به عنوان اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی شناخته می‌شود، مرد باید حداقل به مدت دو هفته علائم داشته باشد تا افسردگی تشخیص داده شود.

تفاوت افسردگی در مردان و زنان

زنان و مردان هر دو دچار افسردگی می‌شوند اما تمایل آنها برای صحبت در مورد احساساتشان بسیار متفاوت است. این یکی از دلایلی است که علائم انواع افسردگی در مردان و زنان نیز ممکن است بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از مردان مبتلا به افسردگی احساسات خود را پنهان می‌کنند و ممکن است عصبانی، تحریک‌پذیر یا پرخاشگر به نظر برسند در حالی که بسیاری از زنان به نظر ناراحت یا غمگین هستند.

هشدار : مردان مبتلا به افسردگی ممکن است بسیار احساس خستگی کرده و علاقه خود را به کار، خانواده یا سرگرمی از دست دهند. ممکن است در خوابیدن بیش از زنانی که افسردگی دارند، مشکل داشته باشند. بعضی اوقات علائم سلامت روان به نظر می‌رسد مسائل جسمی است. به عنوان مثال، ضربان قلب تند، سفت شدن قفسه سینه، سردردهای مداوم یا مشکلات گوارشی می‌تواند نشانه‌هایی از یک مشکل سلامت روان باشد. بسیاری از مردان بیشتر از علائم هیجانی، در مورد علائم جسمی به پزشک خود مراجعه می‌کنند.

برخی از مردان ممکن است برای مقابله با علائم عاطفی خود به مواد مخدر یا الکل روی آورند. همچنین، در حالی که زنان مبتلا به افسردگی بیشتر اقدام به خودکشی می‌کنند، مردان بیشتر احتمال دارد که با خودکشی بمیرند زیرا آنها تمایل به استفاده از روش‌های کشنده‌تر دارند. افسردگی می‌تواند هر مردی را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. با یک درمان مناسب، اکثر مردان مبتلا به افسردگی می‌توانند بهتر شوند و علاقه خود را به کار، خانواده و سرگرمی‌ها جلب کنند.

انواع مختلف افسردگی کدامند؟

افسردگی در مردان

متداول‌ترین انواع افسردگی عبارتند از:

افسردگی اساسیعلائم افسردگی که توانایی کار، خواب، مطالعه، غذا خوردن و لذت بردن از جنبه‌های مرد را مختل می‌کند. یک دوره افسردگی اساسی ممکن است فقط یک بار در طول زندگی فرد رخ دهد. اشکال خاص (زیرگروه‌ها) افسردگی اساسی عبارتند از:

  • افسردگی روان‌پریشی – افسردگی شدید همراه با هذیان (باورهای غلط، ثابت) یا توهمات (شنیدن یا دیدن چیزهایی که واقعاً در آنجا نیستند). این علائم روان‌پریشی با مضمون افسردگی است. به عنوان مثال، یک مرد ممکن است باور کند که بیمار نیست، یا ممکن است صداهایی را بشنود که واقعی نیستند و می‌گویند بی‌ارزش بودن او است.
  • اختلال عاطفی فصلی – با علائم افسردگی مشخص می‌شود که هر ساله در ماه‌های زمستان که نور طبیعی خورشید کمتر است، ظاهر می‌شود.
  • اختلال افسردگی مداوم (دیستیمیا نیز نامیده می‌شود) – علائم افسردگی که مدت طولانی (2 سال یا بیشتر) طول می‌کشد اما شدت آن کمتر از افسردگی اساسی است.
  • افسردگی جزئی – شبیه افسردگی اساسی و اختلال افسردگی مداوم، اما علائم شدت کمتری دارند و ممکن است به مدت طولانی ادامه نداشته باشند.

اختلال دو قطبی با افسردگی متفاوت است. اختلال دو قطبی در این لیست وجود دارد زیرا فرد مبتلا به اختلال دوقطبی دوره‌هایی از خلق وخوی شدید (افسردگی) را تجربه می‌کند. اما یک فرد مبتلا به اختلال دو قطبی نیز دارای خلق و خوی شدید شدید است (“شیدایی” نامیده می‌شود).

انواع افسردگی در مردان

شش نوع اصلی افسردگی وجود دارد که می‌تواند زنان و مردان را تحت تأثیر قرار دهد. که شامل موارد زیر است:

  • افسردگی خفیف / متوسط
  • افسردگی شدید
  • افسردگی شدید با علائم روان‌پریشی
  • دیستیمیا
  • افسردگی دو قطبی
  • اختلال افسردگی راجعه

در حالی که تصور می‌شود افسردگی پس از زایمان (PND) فقط زنان را درگیر می‌کند، همچنین ممکن است مردان پس از تولد کودک با این نوع افسردگی دست و پنجه نرم کنند. این به عنوان افسردگی پس از تولد در پدر (PPND) شناخته می‌شود.

چه عواملی باعث انواع افسردگی در مردان می‌شود؟

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی در جهان است. تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که افسردگی ناشی از ترکیبی از عوامل خطر شامل موارد زیر است :

  • عوامل ژنتیکی – ممکن است مردان با سابقه خانوادگی افسردگی بیش از کسانی که اعضای خانواده آنها به این بیماری مبتلا نیستند، مبتلا شوند.
  • استرس محیطی – مشکلات مالی، از دست دادن یکی از عزیزان، یک رابطه دشوار، تغییرات عمده زندگی، مشکلات کاری یا هر موقعیت استرس‌زا ممکن است باعث افسردگی در برخی از مردان شود.
  • بیماری – افسردگی می‌تواند در سایر بیماری‌های جدی پزشکی مانند دیابت، سرطان، بیماری قلبی یا پارکینسون رخ دهد. افسردگی می‌تواند این شرایط را بدتر کند و بالعکس. گاهی اوقات، داروهای مصرفی برای این بیماری‌ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند که باعث افسردگی یا بدتر شدن آن شود.

افسردگی در مردان مسن

مهم ترین انواع افسردگی در مردان

مردان با افزایش سن باید با چندین نوع استرس کنار بیایند. اگر آنها حقوق بگیران اصلی خانواده‌های خود بوده‌اند و به شدت با شغل خود شناسایی شده‌اند، ممکن است با بازنشستگی از یک نقش مهم، احساس استرس کنند، از دست دادن عزت نفس که می‌تواند منجر به افسردگی شود. به همین ترتیب، از دست دادن دوستان و خانواده و بروز سایر مشکلات سلامتی می‌تواند افسردگی را تحریک کند.

افسردگی یک قسمت طبیعی از پیری نیست. با این حال، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است علائم افسردگی را در بیماران مسن از دست دهند. افراد مسن ممکن است تمایلی به بحث در مورد احساس غم و اندوه، یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش نداشته باشند.

هشدار : آنها ممکن است در درجه اول از علائم جسمی شکایت داشته باشند. ممکن است تشخیص اختلال افسردگی در بیماران مبتلا به بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی یا سرطان دشوار باشد، که ممکن است علائم افسردگی ایجاد کند یا با داروهایی درمان شود که عوارض جانبی ایجاد می‌کنند و باعث افسردگی می‌شوند.

در صورت تشخیص بیماری افسردگی، درمان با داروی مناسب و / یا روان درمانی مختصر می‌تواند به بزرگسالان مسن کمک کند تا هر دو بیماری را کنترل کنند، بنابراین بقا و کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد.

شناسایی و درمان افسردگی در مردان مسن بسیار مهم است. یک سو برداشت متداول وجود دارد که میزان خودکشی در بین جوانان بالاترین است. اما این مردان سفیدپوست مسن هستند که بیشترین میزان را متحمل می‌شوند. بیش از 70 درصد از قربانیان خودکشی مسن در طی ماه مرگ خود به پزشک مراقبت‌های اولیه مراجعه می‌کنند.

بسیاری از آنها یک بیماری افسردگی دارند که در طی این ویزیت‌ها قابل شناسایی نیست. این واقعیت منجر به تلاش‌های تحقیقاتی برای تعیین چگونگی بهبود توانایی پزشکان در تشخیص و درمان افسردگی در افراد مسن شده است.

تقریباً 80 درصد افراد مسن مبتلا به افسردگی وقتی تحت درمان با داروهای ضد افسردگی، روان درمانی یا ترکیبی از هر دو قرار می‌گیرند، بهبود می‌یابند . علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از روان‌درمانی و داروهای ضد افسردگی برای کاهش عود افسردگی در افراد مسن بسیار موثر است. نشان داده شده است که روان‌درمانی به تنهایی دوره‌های سلامتی عاری از افسردگی را طولانی می‌کند و به ویژه برای بیماران مسن که نمی‌توانند دارو مصرف کنند.

افسردگی در پسران و مردان نوجوان

انواع مختلف افسردگی

فقط در دو دهه گذشته، افسردگی در کودکان بسیار جدی گرفته شده است. تحقیقات نشان داده است که افسردگی زودتر از دهه‌های گذشته در زندگی رخ می‌دهد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که افسردگی زودرس اغلب ادامه داشته و عود می‌کند و تا بزرگسالی نیز ادامه دارد و همچنین افسردگی در جوانی ممکن است بیماری شدیدتر در بزرگسالان را پیش‌بینی کند.

نکته : قبل از بلوغ، پسران و دختران به همان اندازه احتمال دارند دچار اختلالات افسردگی شوند. با این حال، پس از 14 سالگی، زنان دو برابر بیشتر از مردان دچار افسردگی شدید یا دیستیمیا می‌شوند. خطر ابتلا به اختلال دوقطبی در مردان و زنان در تمام دوره بلوغ و بزرگسالی تقریباً یکسان است.

کودک کوچکتر افسرده ممکن است بگوید بیمار است، از رفتن به مدرسه امتناع کند، به پدر یا مادر خود چسبیده باشد یا نگران مرگ والدین باشد. کودک بزرگتر افسرده ممکن است در مدرسه به مشکل بر بخورد، منفی و بد دهن باشد و احساس کند که درک درستی از او وجود ندارد. نشانه‌های اختلالات افسردگی در جوانان اغلب به عنوان نوسانات خلقی طبیعی معمول در یک مرحله خاص رشد تلقی می‌شود.

علاوه بر این، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است تمایلی نداشته باشند که زودتر از موعد جوانی را که تشخیص بیماری روانی دارد، “برچسب گذاری” کنند. با این وجود، تشخیص و درمان به موقع اختلالات افسردگی برای رشد عاطفی، اجتماعی و رفتاری حیاتی است. افسردگی در جوانان به طور مکرر با سایر اختلالات روانی، معمولاً اضطراب، رفتارهای برهم‌زننده، یا اختلالات سو مصرف مواد، و همچنین با سایر بیماری‌های جدی مانند دیابت اتفاق می‌افتد.

روشهای درمانی برای افسردگی در پسران و مردان نوجوان

در میان کودکان و نوجوانان، اختلالات افسردگی احتمال ابتلا به بیماری و مشکلات بین فردی و روانی را افزایش می‌دهد که مدت‌ها پس از حل شدن افسردگی ادامه دارد. در نوجوانان، خطر سو مصرف مواد و رفتار خودکشی نیز افزایش می‌یابد.  اگرچه مقالات علمی در زمینه درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به افسردگی بسیار کمتر از بزرگسالان است، اما تعدادی از مطالعات اخیر اثر کوتاه مدت و ایمنی درمان‌های افسردگی در جوانان را تأیید کرده است.

یک مطالعه بالینی بر روی 439 نوجوان مبتلا به افسردگی اساسی نشان داد که ترکیبی از دارو و روان درمانی موثرترین درمان است. تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی به کار بردن بهترین روش‌های درمانی در عمل مراقبت‌های اولیه مورد نیاز است.

اختلال دو قطبی، اگرچه در کودکان خردسال نادر است، اما می‌تواند در کودکان و نوجوانان ظاهر شود. به احتمال زیاد فرزندان والدین مبتلا به این بیماری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 20 تا 40 درصد از نوجوانان مبتلا به افسردگی اساسی در طی پنج سال پس از شروع افسردگی، اختلال دو قطبی را نشان می‌دهند. افسردگی در کودکان و نوجوانان با افزایش خطر رفتارهای خودکشی همراه است.

اگر افسردگی همراه با اختلال سلوک و الکل یا سو مصرف مواد همراه باشد، این خطر ممکن است افزایش یابد، به ویژه در مردان نوجوان. محققان در حال توسعه و آزمایش مداخلات مختلف برای جلوگیری از خودکشی در کودکان و نوجوانان هستند. تشخیص و درمان به موقع، ارزیابی دقیق تفکر خودکشی و محدودیت در دسترسی جوانان به عوامل کشنده از جمله سلاح گرم و داروها ممکن است بیشترین ارزش پیشگیری از خودکشی را داشته باشد.

سخن پایانی ایده‌آل مگ

برای درک همه جنبه‌های افسردگی در مردان، تحقیقات بیشتری لازم است، از جمله اینکه مردان چگونه به استرس و احساسات مرتبط با افسردگی واکنش نشان می‌دهند؟ چگونه مردان را در پذیرش این احساسات و دریافت کمک‌های مورد نیاز راحت‌تر کنند؟ و همچنین چگونه می‌توان پزشکان را برای شناخت و درک بهتر آموزش داد؟ افسردگی را در مردان درمان کنید. اعضای خانواده، دوستان و متخصصان مساعدت کارکنان در محل کار نیز می‌توانند نقش مهمی در شناخت انواع افسردگی در مردان و کمک به آنها برای درمان داشته باشند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x