بهترین درمان افسردگی خفیف چیست؟

زندگی انسان‌ها پر از فراز و نشیب است. آدمی ممکن است در طوفان حوادث تاب نیاورده و دچار افسردگی شود. افسردگی درجات مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها با روش متفاوتی درمان می‌شوند. در بیشتر موارد، درمان افسردگی خفیف با روان‌درمانی امکان‌پذیر است؛ اما گاهی اوقات هم لازم است برای کنترل علائم آن از داروهای ضدافسردگی کمک گرفت.

میزان شیوع افسردگی خفیف در سال‌های اخیر بیشتر شده است. در ایران 16.8 درصد زنان و 10 درصد مردان به افسردگی دچار هستند. متاسفانه این مشکل در رتبه چهارم بیماری‌های شایع در ایران قرار دارد و روز به روز مبتلایان به آن بیشتر می‌شود.

افسردگی خفیف عارضه‌ای است که باعث می‌شود فرد مبتلا اکثر روزها را با ناراحتی سپری کند. بیمار اغلب اوقات اندوهگین بوده و به همین دلیل کارآیی او کاهش پیدا می‌کند.

اگر می‌خواهید درباره افسردگی خفیف و روش‌های درمان آن اطلاعات بدست بیاورید، این مقاله ایده آل مگ را از دست ندهید.

افسردگی چیست؟

افسردگی چیست؟ جواب این سوال در عین هزاران بار تکرار، هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است. همه ما احساساتی مانند ناراحتی، ناامیدی، لذت نبردن از کارهای روزانه را تجربه کرده‌ایم. این احساسات برخی اوقات و در مواجهه با مشکلات و شکست‌ها در ما ایجاد می‌شود. این موضوع عادی است؛ اما در صورتی که این احساسات منفی، پایدار باشد و در زندگی ما تاثیر منفی بگذارد، احتمال ابتلا به افسردگی وجود دارد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، افسردگی یک بیماری شایع است که بیش از 264 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری می‌تواند بر عملکرد افراد در مدرسه، محل کار و خانواده تاثیر منفی بگذارد و در موارد شدید منجر به اقدام به خودکشی شود. آمارهای این سازمان نشان می‌دهد که سالانه 800 هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. خودکشی دومین علت مرگ و میر افراد 29-15 ساله در جهان است.

افسردگی یک تختلال خلقی است که با احساس غم و اندوه زیاد و مداوم و از دست دادن علاقه (کارها، خوراکی‌ها و افراد) همراه است. افسردگی را نباید با تغییرات خلقی معمول اشتباه گرفت؛ در واقع افسردگی حالتی از احساسات منفی است که بیش از 2 هفته طول بکشد.

این مشکل خلقی ممکن است چندین هفته، ماه یا سال طول بکشد. شناخت زودهنگام افسردگی و اقدام به درمان می‌توان آسیب‌های این مشکل و طول درمان را کم‌تر می‌کند.

انواع افسردگی و علائم آن‌ها

متخصصان روانشناس و روانپزشک، افسردگی را براساس معیارهای مشخصی به چند دسته تقسیم می‌کنند. در ادامه به مهم‌ترین انواع افسردگی اشاره می‌کنیم.

1. اختلال افسردگی مداوم یا دیستایمیا (dysthymia)

نوعی احساس ناراحتی و ناامیدی دائمی است که علائم آن حداقل دو سال طول می‌کشد. فرد مبتلا به این نوع اختلال ممکن است علائم خفیف تا شدید این مشکل را بروز دهد.

2. افسردگی عاطفی فصلی (SAD)

این نوع افسردگی معمولا در فصل پاییز و زمستان ایجاد می‌شود. کمبود نور خورشید و تغییر الگو خواب به دلیل کوتاهی روزها، می‌تواند در ایجاد این مشکل موثر باشد. افراد مبتلا به نوع افسردگی در فصل‌های پاییز و زمستان، در دورهمی‌ها شرکت نمی‌کنند، بیشتر می‌خوابند و وزن اضافه می‌کنند.

3. افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان

در این نوع از افسردگی، علائم غم و ناراحتی در طول دوران بارداری یا بعد از به دنیا آمدن نوزاد ایجاد می‌شوند. این نوع از افسردگی ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد.

احساس غم و اندوه شدید، اضطراب و خستگی، مراقبت از نوزاد را برای مادر مشکل می‌کند و ممکن است او احساس کند که به خوبی از فرزندش مراقبت نمی‌کند.

4. افسردگی دوقطبی یا افسردگی شیدایی

در افراد مبتلا به این نوع افسردگی، شخص تغییرات خلقی زیادی را احساس می‌کند. این افراد در یک دوره زمانی پرانرژی هستند و فعالیت‌های روزمره خود را به خوبی انجام می‌دهند؛ اما بعد از مدتی علائم افسردگی ظاهر می‌شود و این دو دوره به صورت متناوب تکرار می‌شوند.

5. افسردگی پیش از قاعدگی

این نوع از افسردگی علائمی مشابه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) دارد؛ اما احساسات در آن شدیدتر است.  این علائم معمولا شامل تحریک‌پذیری زیاد، اضطراب و افسردگی است. این علائم معمولا یک تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی شروع می‌شوند تا دو یا سه روز بعد از تمام شده این دوره ادامه پیدا می‌کند.

آیا افسردگی هم مانند سایر بیماری‌ها درجه خفیف و حاد دارد؟

افسردگی دارای درجات مختلفی است و افسردگی خفیف پایین‌ترین درجه آن است. در این بخش به درجه‌بندی این مشکل روان اشاره می‌کنیم.

انواع افسردگی

افسردگی شدید

در این شکل از افسردگی، علائم بیماری به قدری شدید است که فرد کاملا در انجام فعالیت‌های روزانه خود دچار مشکل می‌شود. دوره‌های افسردگی شدید به طور متوسط 6 ماه طول می‌کشند و حتی ممکن است به توهم و خودکشی منجر شوند.

افسردگی شدید در مقایسه با سایر انواع افسردگی از شیوع کمتری برخوردار است. برای بهبود حال بیماران دارای افسردگی شدید باید از دارودرمانی استفاده کرد.

افسردگی متوسط

در مبتلایان به افسردگی متوسط، عزت نفس کم می‌شود. افراد مبتلا به افسردگی متوسط، احساس بی‌ارزشی می‌کنند و بیش از حد نگران هستند. معمولا افسردگی متوسط راحت‌تر از افسردگی شدید درمان می‌شود. دارو درمانی و روان‌درمانی به کنترل علائم و درمان افسردگی متوسط کمک می‌کنند.

افسردگی خفیف

در افسردگی خفیف، فرد در بیشتر روزها و ساعات زندگی به طور مزمن و طولانی مدت حال خوشی ندارد. فعالیت‌های روزمره فرد مبتلا مانند امور تحصیلی یا شغلی دچار اختلال می‌شوند. در این شکل از افسردگی که درمان آن موضوع مقاله ما است، مشکل فرد حاد نیست؛ به همین دلیل، معمولا با روان‌درمانی به راحتی برطرف شده و به ندرت به دارو نیاز دارد.

تشخیص افسردگی خفیف به دلیل شدید نبودن علائم کمی سخت است؛ اما شناسایی و درمان زودهنگام آن می‌تواند به از بدتر شدن علائم جلوگیری کند. تشخیص زودهنگام و مراجعه به متخصص باعث کاهش دوره درمان می‌شود.

معرفی افسردگی خفیف و علائم شاخص آن

افسردگی خفیف یا جزئی، یک اختلال خلقی است که فرد بیمار معیارهای کامل افسردگی را ندارد؛ اما دو تا چهار نشانه افسردگی را دارد.

در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی شماره 5 (DSM-5) که معیار جهانی برای تشخیص بیماری‌های روان انسان است، این اختلال به طور جداگانه تعریف نشده است. این موضوع سبب شده تا برخی منابع افسردگی خفیف و دیستایمیا را به عنوان یک اختلال معرفی کنند.

علائم افسردگی خفیف

نشانه‌های اصلی افسردگی خفیف

افسردگی خفیف ممکن است باعث علائم زیر شود:

  • تحریک‌پذیری و عصبانیت
  • ناامیدی
  • احساس گناه مداوم
  • نفرت از خود
  • بی‌علاقگی به فعالیت‌هایی که قبلا از انجام آن‌ها لذت می‌بردید
  • مشکل در تمرکز
  • نداشتن انگیزه
  • نداشتن علاقه به ارتباط با دیگران
  • درد بدون دلیل در قسمت‌های مختلف بدن
  • خواب‌آلودگی و کاهش انرژی در طول روز
  • بی‌خوابی
  • تغییر در میزان اشتها (پرخوری یا بی‌اشتهایی)
  • تغییرات وزن
  • مصرف مواد مخدر
  • زیاده‌روی در خوردن مشروبات الکلی
  • علاقه به قمار

عوامل موثر در ابتلا به افسردگی خفیف

روانشناسان و روانپزشکان هنوز دلایل اصلی ابتلا به افسردگی را به طور کامل شناسایی نکرده‌اند؛ اما پزوهش‌هایی که بر روی این بیماری انجام شده است، برخی دلایل احتمالی را معرفی کرده‌اند. در ادامه به مهم‌ترین این دلایل اشاره می‌کنیم:

  • ژنتیک: وجود برخی از ژن‌ها باعث افزایش احتمال ابتلا به افسردگی می‌شود؛ به همین دلیل افرادی که اعضای خانواده آن‌ها این مشکل را دارند، بیشتر به این مشکل خلقی دچار می‌شوند.
  • تغییر در انتقال دهنده‌های عصبی: بررسی وضعیت مغر و رشته‌های عصبی مغز افراد افسرده، تغییر در انتقال دهنده‌های عصبی را اثبات کرده است. این موضوع باعث شد تا دانشمندان تغییر در این انتقال دهنده‌ها را یکی از دلایل ابتلا به افسردگی خفیف هم بدانند.
  • عوامل محیطی: زندگی در مکان‌های آلوده (آلودگی هوا، آلودگی صوتی و…)، استرس در محیط کار و زندگی و تنش‌های زیاد می‌توانند بر جسم و حتی روح و روان انسان تاثیر منفی بگذارند. یکی از این تاثیرات می‌تواند ابتلا به افسردگی باشد.
  • بیماری‌های جسمی مزمن: وجود بیماری‌های مزمن که باعث خانه‌نشینی یا حضور زیاد در بیمارستان‌ها می‌شود، می‌تواند باعث افسردگی فرد بیمار شود.

روش‌های تشخیص افسردگی خفیف

متخصصان برای تشخیص افسردگی خفیف یک سری معیار مشخص دارند. براساس این معیارها اگر شخصی به مدت دو هفته و بیشتر، حداقل پنج مورد از علائم زیر را داشته باشد، دچار افسردگی خفیف شده است.

  1. داشتن خلف افسرده در بیشتر مواقع
  2. کاهش علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا انجام آن‌ها لذت بخش بود
  3. تغییر زیاد در وزن (کاهش یا افزایش)
  4. تغییر در میزان اشتها (بی‌اشتهایی یا پرخوری)
  5. کم‌خوابی
  6. خوابیدن زیاد
  7. احساس بی‌قراری
  8. خستگی یا کم‌شدن انرژی در طول
  9. احساس بی‌ارزشی یا گناه
  10. مشکل در فکرتمرکز کردن و فکر کردن
  11. مشکل در تصمیم‌گیری‌ها
  12. فکر کردن زیاد به مرگ و خودکشی

تست علائم افسردگی (تست PHQ-9)

تست Patient Health Questionnaire یا PHQ-9 یکی از معتبرترین تست‌های روانشناسی برای تعیین ابتلا به اختلال افسردگی است. اگر بعد از انجام تست، امتیاز شما بین 5 تا 9 باشد، شما دچار افسردگی خفیف هستید.

ابتدا به سوال‌های زیر پاسخ دهید و جواب‌های خود را یادداشت کنید.

علاقه‌ای به انجام کارها ندارم و از انجام هیچ کاری لذت نمی‌برم.

  1. هیچ وقت
  2. بعضی روزها
  3. بیشتر از نصف روزها
  4. تقریبا هر روز

احساس ناامیدی دارم

  1. هیچ وقت
  2. بعضی روزها
  3. بیشتر از نصف روزها
  4. تقریبا هر روز

مشکلات خواب دارم. (کاهش کیفیت خواب یا زیاد خوابیدن)

  1. هیچ وقت
  2. بعضی روزها
  3. بیشتر از نصف روزها
  4. تقریبا هر روز

در طول روز احساس خستگی می‌کنم و انرژی کمی دارم.

  1. هیچ وقت
  2. بعضی روزها
  3. بیشتر از نصف روزها
  4. تقریبا هر روز

 کم اشتها هستم یا خیلی پرخوری می‌کنم.

  1. هیچ وقت
  2. بعضی روزها
  3. بیشتر از نصف روزها
  4. تقریبا هر روز

احساس خوبی نسبت به خودم ندارم. (احساس می‌کنید که شکست خورده‌اید. خود و خانواده‌تان از شما ناامید شده‌اند)

  1. هیچ وقت
  2. بعضی روزها
  3. بیشتر از نصف روزها
  4. تقریبا هر روز

در تمرکز بر روی چیزهایی مثل خواندن کتاب و روزنامه یا دیدن تلویزیون مشکل دارید.

  1. هیچ وقت
  2. بعضی روزها
  3. بیشتر از نصف روزها
  4. تقریبا هر روز

راه رفتن یا صحبت کردن شما خیلی آهسته است؛ به طوری که دیگران متوجه این موضوع می‌شوند یا برعکس احساس بی‌قراری دارید و بیش از حد حرکت می‌کنید.

  1. هیچ وقت
  2. بعضی روزها
  3. بیشتر از نصف روزها
  4. تقریبا هر روز

فکر می‌کنید اگر بمیرید بهتر است یا دوست دارید به خودتان آسیب بزنید. (افکار خودکشی یا خودزنی)

  1. هیچ وقت
  2. بعضی روزها
  3. بیشتر از نصف روزها
  4. تقریبا هر روز

اعداد بدست آمده از جواب‌های خود را با هم جمع کنید. با توجه به عدد بدست آمده می‌توانید وجود افسردگی و شدت آن را با کمک درجه‌بندی زیر تعیین کنید:

  • 0 تا 4: شما افسرده نیستید
  • 5 تا 9: شما افسردگی خفیف دارید
  • 10 تا 14: افسردگی نسبتا شدید دارید
  • 15 تا 19: افسردگی شدید دارید
این تست یک معیار کامل برای شناسایی وجود افسردگی در افراد نیست؛ اما می‌توان از آن به عنوان شاخصی برای خودآزمایی و تشخیص زودهنگام این اختلال خلقی استفاده کرد.

درمان افسردگی در خانه ؛ تغییر سبک زندگی

افسردگی یک اختلال خلقی قابل درمان است. برای درمان افسردگی باید به یک روانشناس معتبر و باسابقه مراجعه کرد. افراد مبتلا به افسردگی خفیف ممکن است مصرف داروهای ضدافسردگی را دوست نداشته باشند و از درمان‌گر خود بخواهند که راه‌های درمان افسردگی جایگزینی را به آن‌ها معرفی کند.

درمان های خانگی افسردگی خفیف

روانشناسان معتبر که در زمینه درمان افسردگی تجربه زیادی دارند، معمولا به این افراد تغییر در سبک زندگی را پیشنهاد می‌دهند. در ادامه به مهم‌ترین اصول، برای تغییر سبک زندگی اشاره می‌کنیم.

خواب و استراحت کافی

بسیاری از مردم به دلایل مختلف، ممکن است خواب کافی یا با کیفیتی نداشته باشند. نداشتن خواب و استراحت مناسب از یک طرف انسان را در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌دهد و از طرف دیگر یکی از علائم رایج افسردگی محسوب می‌شود. اگر شما دچار افسردگی هستید، سعی کنید به خواب خود اهمیت داده و آن را تنظیم کنید.

نیاز طبیعی کودکان و نوجوانان به خواب به ترتیب به 11-9 و 10-8 ساعت است. این نیاز برای افراد 64-18 سال و افراد بالای 65 سال به ترتیب 9-7 و 8-7 ساعت می‌شود.

ورزش و تحرک بدنی

انجام فعالیت‌های فیزیکی، از روش‌هایی است که می‌تواند به درمان افسردگی خفیف کمک کند. با انجام حرکات ورزشی، میزان هورمون اندورفین افزایش پیدا می‌کند.اندورفین، نوعی ماده شیمیایی است که بدن برای کاهش استرس و درد تولید می‌کند.

انجام فعالیت‌های ورزشی باعث می‌شود که از خانه خارج شوید و از افکار منفی دور بمانید. پس سعی کنید 5-3 روز در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. 

بهره‌مندی از نور خورشید

طبق تحقیقات، تنها 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بهبود خلق و خوی شما موثر است. این موضوع باعث شده به افرادی که به اختلال عاطفی فصلی مبتلا هستند، توصیه شودد که نور درمانی انجام دهند. تابش نور خورشید هورمون سروتونین را در بدن شما افزایش می‌دهد و به درمان افسردگی خفیف کمک می‌کند.

درمان افسردگی خفیف با نوشتن افکار و احساسات

نوشتن افکار و احساسات، باعث می‌شود که شما بتوانید با علائم افسردگی کنار بیایید و راهی برای رفع مشکلات پیدا کنید. این کار باعث می‌شود که بتوانید افکار نادرست و منفی را پیدا و از خود دور کنید.

درمان افسردگی خفیف با نوشتن احساسات

مدیتیشن برای درمان افسردگی خفیف

تحقیقات نشان داده است که انجام مدیتیشن باعث کاهش استرس، اضطراب و افزایش تمرکز می‌شود. استفاده از نوع خاصی از مدیتیشن به نام «مدیتیشن تمرکز حواس» باعث بهبود خلق و خوی افراد افسرده می‌شود و از عود مجدد آن جلوگیری می‌کند.

برای انجام مدیتیشن، لباس راحت بپوشید و یک جای آرام و ساکت را انتخاب کنید. چشم‌های خود را ببندید تا بتوانید بهتر تمرکز کنید. روی تنفس خود تمرکز کنید؛ آهسته و عمیق نفس بکشید. بعد از آن، توجه خود را از تنفس به نقاط مختلف بدن منتقل و آن‌ها را از تنش رها کنید. در انتها، مجددا تمرکز خود را به تنفس بازگردانید.

مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی

انزوای اجتماعی و تنهایی، موجب تشدید علائم افسردگی می‌شوند؛ بنابراین، شما باید در انجام فعالیت‌های گروهی مورد علاقه‌ خود مشارکت داشته باشید. بهتر است در این راه سعی کنید به گروه‌هایی که افراد شاد در آن‌ها حضور دارند، بپیوندید.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که افراد دارای افسردگی در هنگام انجام فعالیت‌های تفریحی، کسالت کمتری دارند، خلق و خوی‌شان بهتر، مقدار استرس‌شان کم‌تر می‌شود و ضربان قلب‌شان پایین می‌آید. این موضوع می‌تواند تاییدی بر تاثیر مثبت فعالیت‌های تفریحی بر درمان افسردگی داشته باشد. 

رژیم غذایی مناسب برای درمان افسردگی خفیف

رژیم غذایی مناسب، در سلامت روح و جسم انسان نقش بسیار مهمی دارد. بعضی از رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای همه مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان را تامین می‌کنند.

در این رژیم، استفاده از غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی، میوه، سبزیجات و چربی‎‌های مفید باعث کاهش علائم افسردگی می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این رژیم از احتمال ابتلای خود به بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت هم بکاهید.

اگر پایبندی به یک رژیم خاص برای شما سخت است، می‌توانید با افزایش حجم میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی و کاهش چربی‌های مضر و غذاهای فرآوری شده هم، یک رژیم غذایی مناسب برای درمان افسردگی داشته باشید.

درمان افسردگی خفیف با پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها به دلیل نقشی که در تنظیم بعضی از عملکردهای بدن دارند، شناخته شده هستند. در تحقیقات جدید ثابت شده که استفاده از پروبیوتیک‌ها می‌تواند در درمان افسردگی خفیف مفید باشد. امروزه، پروبیوتیک‌ها را به بعضی از مواد غذایی مانند ماست و دوغ (کفیر) می‌افزایند.

استفاده از پروبیوتیک برای درمان افسردگی خفیف

شما با خوردن این مواد غذایی می‌توانید علاوه بر سلامت جسم، به سلامت روان خود هم کمک کنید. تحقیقات درباره ارتباط پروبیوتیک‌ها و درمان افسردگی خفیف در مراحل اولیه تحقیقات است؛ اما نتایج امیدوارکننده است.

موزیک درمانی، نگهداری از گیاهان آپارتمانی یا یک حیوان خانگی که به آن علاقه دارید، کاهش مصرف الکل و سیگار از دیگر روش‌های غیردارویی هستند که می‌توانند به درمان افسردگی خفیف کمک کنند.

بهترین روش‌های درمان افسردگی خفیف

اگر شخصی با استفاده از داروها و روان‌درمانی مشکلی نداشته باشد، درمان افسردگی خفیف با این روش‌ها سریع‌تر انجام می‌شود؛ البته استفاده از روش‌های غیردارویی به صورت همراه، هم می‌توانند باعث بهتر شدن خلق شما شوند.

روش های درمان افسردگی خفیف

درمان افراد با افسردگی خفیف شامل سه بخش است:

پشتیبانی از فرد افسرده

درمان‌گر در شروع درمان باید به افراد خانواده و نزدیکان بیمار، آموزش دهد تا از او پشتیبانی کنند. این آموزش‌ها شامل رفتار درست با شخص، برخورد درست با رفتارهای اشتباه او و حمایت برای ادامه درمان است. اطرافیان شخص افسرده نباید او را مسخره کنند یا به طور مداوم نقاط ضعف و بیماری او را به رخ‌اش بکشند.

به گفته انجمن روان‌پزشکی آمریکا (APA)، افسردگی یکی از قابل درمان‌ترین اختلالات روانی محسوب می‌شود‌؛ به طوریکه، 90-80 درصد بیماران به درمان پاسخ می‌دهند.

روان درمانی

روان‌درمانی مهم‌ترین بخش درمان افسردگی خفیف است. در این بخش از درمان، علت ایجاد افسردگی مشخص می‌شود. بعد از مشخص شدن دلایل ابتلا درمان‌گر به دنبال راه‌هایی برای از بین بردن علائم و مشکلات فرد خواهد بود.

اگر به افسردگی خفیف دچار هستید و قصد کمک گرفتن از یک روانشناس یا روانپزشک را دارید، حتما در انتخاب او به موارد زیر توجه کنید:

  • داشتن مجوز روان‌درمانی
  • داشتن سابقه در زمینه درمان بیماران افسرده
  • ارائه برنامه درمانی و توضیح مراحل آن با دلیل به صورتی که برای شما قابل فهم باشد (در اولین جلسات درمان)

متخصصان از روش‌های روان‌درمانی مختلفی برای بهتر شدن خلق بیماران افسرده استفاده می‌کنند، این روش‌ها عبارتند از:

  • رفتار_درمانی شناختی: این نوع از روا‌ن‌درمانی به افراد کمک می‌کند تا بفهمند که افکارکه دارند، چگونه بر رفتارهای‌شان تاثیر می‌گذارد. شناخت این افکار به آن‌ها در تغییر الگوهای رفتاری نامناسب در زندگی، کمک می‌کند.
  • راهنمای کمک به خود: درمان‌گر ممکن است با استفاده از دوره یا کتاب‌هایی به شخص آموزش دهد که چگونه می‌تواند به خود کمک کند تا خلق افسرده خود را برطرف کند.
  • فعال‌سازی رفتاری: در این روش درمانی شخص با مرحله به مرحله یاد می‌گیرد که چگونه دوباره از فعالیت‌های مورد علاقه‌اش لذت ببرد.
  • درمان بی‌فردی: درمان‌گر به فرد آموزش می‌دهد که چگونه روابط خود با اطرافیان را مدیریت کند. با استفاده از این روش شخص از تنهایی و انزوا خارج می‌شود.

درمان دارویی افسردگی خفیف

استفاده از داروهای ضدافسردگی هم برای درمان بیماران مبتلا به این مشکل استفاده می‌شوند. این داروها عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی را بهتر می‌کنند و آن‌ها را به حالت عادی بازمی‌گردانند.

تاکنون داروهای ضد افسردگی مختلفی برای درمان این بیماران تایید شده است. مصرف داروهای ضد افسردگی حتما باید زیر نظر یک روانپزشک انجام شود تا او مناسب‌ترین دارو را برای شما تجویز کند.

درمان افسردگی خفیف با طب سنتی

متخصصان طب سنتی، دلیل ابتلا به افسردگی را غلبه خلط سودا در بدن و استرس‌های محیط زندگی انسان می‌دانند. تغذیه نامناسب و مشکلات کبدی و گوارشی، باعث افزایش خلط سودا در بدن می‌شوند.

برای درمان این مشکل خلقی در طب سنتی، علاوه بر استفاده از داروها و دمنوش‌های گیاهی، پیروی از یک سری دستورات غذایی هم توصیه می‌شود. بهترین گیاهانی که برای درمان افسردگی خفیف در طب سنتی استفاده می‌شوند، موارد زیر هستند:

  • علف چای یا گل راعی: گل راعی یکی از موثرترین داروهای گیاهی برای درمان افسردگی است. شرکت‌های داروسازی از آن برا تولید داروهای ضدافسردگی گیاهی استفاده می‌کنند. باید به این نکته توجه داشت که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نباید از گل راعی یا فرآورده‌های آن استفاده کنند.
  • سنبل‌الطیب: این گیاه پرخاصیت،حالات عصبی، سرگیجه و ناآرامی‌های شبانه را برطرف می‌کند و باعث آرامش می‌شود. استفاده از دمنوش این گیاه قبل از کارهایی که نیاز به تمرکز دارد، بسیار مفید است.
  • اسطوخودوس: اسطوخدوس هم یک گیاه دارویی شناخته شده است که می‌تواند باعث کاهش اضطراب و بی‌خوابی افراد شود.
  • جنسینگ: جنسینگ یکی از گیاهان دارویی جادویی و پرخاصیت است. از این گیاه در طب سنتی چینی استفاده‌های زیادی می‌شود. مصرف این گیاه یا فرآورده‌های آن باعث بهبود عملکرد ذهن و کاهش استرس می‌شود.
  • بابونه: دانشمندان اعتقاد دارند که فلاونوئیدهای موجود در بابونه می‌توانند در درمان افسردگی خفیف موثر باشند.
توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر نوع گیاه دارویی یا فرآورده‌‎های آن برای درمان افسردگی، با پزشک خود مشورت کنید. این گیاهان دارویی ممکن است با داروهای ضدافسردگی تجویز شده، تداخل داشته باشند.

کلام پایانی

پیروی از یک سبک زندگی سالم می‌تواند در کنار کمک گرفتن از یک روانشناس یا روانپزشک معتبر، می‌تواند علائم افسردگی شما را بهتر کند. اگر علائم افسردگی خفیف را دارید باید هر چه زودتر به یک متخصص مراجعه کنید. مصرف خودسرانه داروهای ضدافسردگی و حتی داروهای گیاهی که در این مقاله آن‌ها را معرفی کردیم، ممکن علائم شما را بدتر کند.

برای انتخاب درمان‌گر هم، حتما به دنبال کسی باشید که در زمینه درمان افسردگی تجربه دارد و بیماران از درمان‌های او راضی هستند.

اگر در مورد درمان افسردگی خفیف و چگونگی بهتر شدن خلق و خوی افسرده، سوالی دارید می‌توانید آن را از ایده آل مگ بپرسید.

سوالات متداول در مورد افسردگی خفیف

افسردگی چیست؟

افسردگی، یک اختلال خلقی است که با احساس غم و اندوه و از دست دادن علاقه همراه است. افسردگی با نوسانات خلقی که همه ما به عنوان بخشی از زندگی روزمره آن را تجربه می‌کنیم، متفاوت است. حوادثی مثل از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا از دست دادن شغل می‌تواند به افسردگی منجر شود؛ اما از نظر پزشکی اگر غم و اندوه بیش از 2 هفته تداوم پیدا کند، به عنوان افسردگی تعریف می‌شود.

مهم‌ترین علائم افسردگی چیست؟

احساس غم، اندوه یا خشم و کاهش علاقه نسبت به فعالیت‌های لذت بخش گذشته، رایج‌ترین علائم افسردگی هستند. بیماران افسرده ممکن است احساس بی‌ارزش بودن، کاهش میل جنسی، تغییر اشتها و کاهش یا افزایش ناخواسته وزن را تجربه کنند. در موارد شدید، ممکن است بیمار به خودکشی فکر کند.

سریع‌ترین درمان افسردگی چیست؟

غالبا افسردگی خفیف را می‌توان با روان درمانی بهبود داد؛ اما اگر با این روش علائم بیماری کاهش پیدا نکند، باید از دارو استفاده شود. هنگامی که روان درمانی با دارو درمانی ترکیب شود، سرعت بهبودی افزایش پیدا می‌کند.

آیا درمان افسردگی با گیاهان دارویی امکان‌پذیر است؟

تحقیقات نشان داده که بعضی از گیاهان از جمله سنت جونز ورت (St. John’s wort) یا گل راعی و جنسینگ می‌توانند به درمان افسردگی خفیف و متوسط کمک کنند؛ با این حال، باید بدانید که برای نتیجه‌گیری قطعی درباره اثربخشی گیاهان دارویی باید مطالعات بیشتری انجام شود؛ همچنین ممکن است این گیاهان برای همه افراد مناسب نباشند؛ به همین دلیل، باید قبل از مصرف آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

1 | (2)
منبع health.harvard medicalnewstoday healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x