روانشناسی رنگ بنفش : رنگ بنفش چه احساسی را در شما ایجاد می‌کند؟

روانشناسی رنگ نشان می‌دهد که رنگ‌ها می‌توانند تأثیر بسیار خوبی در روحیه و حتی رفتارهای ما داشته باشند. ظاهراً هر رنگ اثر خاص خود را دارد؛ اما احساسی که هر رنگ تولید می‌کند، می‌تواند براساس تجربه و فرهنگ متفاوت باشد. بنفش رنگی است که می‌تواند منجر به احساسات، عواطف و تداعی معانی مختلف شود.

رنگ بنفش باعث چه احساساتی می‌شود؟ مردم غالباً این رنگ را مرموز، معنوی و تخیلی توصیف می‌کنند. رنگ بنفش به ندرت در طبیعت رخ می‌دهد. بنابراین به عنوان رنگی نادر و جذاب تلقی می‌گردد. در حالی که بنفش به طور طبیعی در طیف مرئی دیده می‌شود، بنفش در واقع ترکیبی از آبی و قرمز است. در ادامه با روانشناسی رنگ بنفش با شما همراه خواهیم بود.

روانشناسی رنگ بنفش

تاثیر رنگ‌ها بر احساست و موجودیت روانشناسی رنگ یک موضوع کاملا ثابت شده است. بنفش یک رنگ زیبا برای لذت بردن است و از دو رنگ فوق‌العاده، آبی و قرمز ایجاد شده است. اغلب اوقات بنفش با تجمل، قدرت، خرد، خلاقیت و جادو همراه است. وقتی به بنفش از دیدگاه روانشناسی نگاه می‌شود، رنگی است که قرمز و آبی را متعادل می‌کند. قرمز تمایل به ایجاد شدت و دادن انرژی است، در حالی که رنگ آبی باعث آرامش و پایداری می‌شود؛ در کنار هم آنها رنگ بنفش را به وجود می‌آورند که تعادل مناسب این دو است. درست مانند سایر رنگ‌ها، طیف‌های مختلف بنفش وجود دارد و همه آنها می‌توانند معانی مختلفی داشته باشند. بنفش سبک دارای انرژی زنانه است، بنفش روشن با غنا و حق امتیاز در ارتباط است و بنفش تیره می‌تواند با غم و اندوه همراه باشد.

بنابراین برخی از متداول‌ترین تداعی‌های معانی مردم با رنگ بنفش چیست؟ مانند بسیاری از رنگ‌های دیگر، احساساتی که رنگ بنفش برمی‌انگیزد اغلب وابسته به مجامع فرهنگی است.

بنفش اغلب به عنوان یک رنگ سلطنتی دیده می‌شود

بنفش اغلب به عنوان یک رنگ سلطنتی دیده می‌شود

بنفش نماد حق امتیاز و ثروت است. در زمان‌های قدیم، ایجاد رنگ‌ها برای رنگ‌آمیزی پارچه غالباً نیاز به تلاش و هزینه زیادی داشت؛ به خصوص برای رنگ‌های خاص. از آنجا که بنفش در طبیعت کمتر رایج است، منابع مورد نیاز برای ایجاد یک رنگ در این رنگ بسیار سخت‌تر و بسیار پرهزینه‌تر بودند. بنفش رنگی توام با ثروت و حق امتیاز است. زیرا اغلب اوقات ثروتمندان تنها افرادی بودند که می‌توانستند چنین کالاهای گران قیمت را خریداری کنند.

در طول قرن پانزدهم میلادی، شهر صور در امتداد ساحل فنوتیک باستان با خرد کردن پوسته‌های یک حلزون دریایی کوچک، تولید رنگ بنفش را آغاز کرد. رنگ حاصل به بنفش Tyrian معروف شد و آنقدر مشهور بود که در ایلیاد هومر و Aeneid Virgil ذکر شده است. اسکندر بزرگ و پادشاهان مصر نیز لباس‌هایی با رنگ بنفش ملبس می‌شدند. این ارتباط با حق امتیاز فقط به دوران باستان محدود نمی‌شد. بنفش رنگ انتخاب بلیط برای تاجگذاری ملکه الیزابت دوم در سال 1953 نیز بود. بنفش همچنین بیانگر خرد و معنویت است. طبیعت نادر و اسرارآمیز آن شاید باعث شود که ناشناخته به نظر برسد، و فوق طبیعی و الهی باشد.

بیایید به بعضی از کلماتی که با بنفش در ارتباط است متمرکز شویم و معنای عمیق‌تر آنها را ببینیم:

  • ثبات آبی و انرژی قرمز را ترکیب می‌کند.
  • همراه با حق امتیاز، این رنگ سمبل قدرت، اشرافیت، تجمل و جاه‌طلبی است.
  • ثروت و افراط و تفریط را منتقل می‌کند.
  • با خرد، عزت، استقلال، خلاقیت، راز و جادو همراه است.

سمبل و معنی بنفش

بنفش از دیرباز با ثروت و حق امتیاز همراه بوده است. زیرا رنگ بنفش گرانبها و گران قیمت بود. اگر رنگ سبز بهار است، پس بنفش پاییز، محو نور و روزهای کوتاه‌تری را تداعی می‌کند. بنفش ناخوشایند است – با خلاقیت و بی‌احتیاطی همراه است. بنفش همچنین نشان دهنده هارمونی – تعادل بین نیروهای مخالف است.

تداعی‌های مثبت

بنفش شاد – غریب و بازیگوش است. این مربوط به فرار از واقعیت و تصاویر جادویی است. بنفش غالباً بیانگر استقلال است. این رنگ اغلب نشانه‌‌ای از ادغام دنیای مادی با نوآوری است. بنفش همچنین با شجاعت همراه است و قلب بنفش به اعضای نیروهای مسلح که در خط وظیفه زخمی شده‌اند، اهدا می‌شود. استفاده‌های حرفه‌ای از بنفش اهداف ارزشمند و والایی را منتقل می‌کند.

تداعی‌های منفی

از آنجا که بنفش بین قرمز و آبی به صورت متعادل زندگی می‌کند، می‌توان آن را یک رنگ ناپایدار و غیر سنتی دانست. مفاهیم سلطنتی و مراسمی می‌توانند در معرض حساسیت‌های دموکراتیک‌تری قرار گیرند. و بنفش می‌تواند احساس استکبار را منتقل کند. بنفش می‌تواند کمی احساس نگرانی ایجاد کرده و در نتیجه ناراحت کننده باشد.

بنفش گاهی اوقات به عنوان رنگ عجیب و غریب دیده می‌شود

بنفش اغلب در طبیعت رخ نمی‌دهد. گاهی اوقات می‌تواند عجیب و غریب یا مصنوعی به نظر برسد. به همین دلیل، تمایل به رنگ کاملاً پلاریزه دارد. مردم تمایل دارند که واقعاً بنفش را دوست داشته باشند یا واقعاً از آن متنفر باشند. بنفش همچنین نماد زیادی از سمبولیسم را در خود جای داده است. برخی از کاربردهای نمادین رنگ بنفش را در نظر بگیرید. در ایالات متحده آمریکا، قلب بنفش یکی از بالاترین افتخارات شجاعت در خدمت سربازی است. هنگام نوشتن، عبارت “نثر بنفش” گاهی برای توصیف نوشتنی استفاده می‌شود که بسیار خیالی یا حتی مستعد اغراق، ابرقول یا دروغ‌های آشکار اوست.

بنفش دارای برخی خصوصیات بصری منحصر به فرد است

بنفش دارای برخی خصوصیات بصری منحصر به فرد است

از نظر بصری، بنفش یکی از دشوارترین رنگ‌ها برای جداسازی است. این رنگ همچنین دارای قوی‌ترین طول موج الکترومغناطیسی است که تنها چند طول موج از اشعه X و اشعه گاما دارد. به همین دلیل، اغلب در توهمات بینایی مانند توهم تعقیب کننده‌ی یاس استفاده می‌شود. توجه کنید که چگونه از بنفش در تصویر استفاده می‌شود. در نظر بگیرید که رنگ بنفش چه احساسی را ایجاد می‌کند. آیا بنفش را با خصوصیات یا موقعیت‌های خاصی مرتبط می‌کنید؟ افراد دیگر نسبت به رنگ بنفش چه احساسی دارند؟ در ادامه بعضی از احساسات مردم نسبت به این رنگ آورده شده است.

بنفش شاهوار است

“من از جوانی بنفش را دوست داشته‌ام. من در دبیرستان تمام وقت بنفش می‌پوشیدم و اکنون به رنگ بنفش ترسیم شده‌ام. اتاق خواب من دارای دیوارهای به رنگ بنفش است. دیواره‌های دیگر به رنگ خاکستری لاوند است. زیبا، ظریف و معمولی است! من هنوز زیاد بنفش می‌پوشم و باید به خودم یادآوری کنم که رنگ‌های دیگری نیز وجود دارد. ”

بنفش حسی است

“بنفش سرسبز، غنی، لمسی، شیرین و معطر است. بسیار حساس است. من می‌توانم آن را استنشاق کنم، بنوشم، مزه کنم، لمس کنم، و تصور کنم که اینها تمام حواسم را منفجر می‌کنند.”

بنفش خرد را منتقل می‌کند

“بنفش دومین رنگ مورد علاقه من است. بسیار شبیه سبز، تأثیر آرامش بخش در ذهن من دارد. من عاشق لباس‌های بنفش و زمینه‌های بنفش هستم. این احساس خرد را به شما می‌دهد.”

بنفش آرامش بخش است

“بنفش‌ها مرا به خود جلب می‌کنند و به نظر می‌رسد که مرا تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. این رنگ دنیای بی سر و صدا و حالت آرامش را ایجاد می‌کند و مرا آرام می‌کند. مثل ماه در تاریکی شب است. بنفش‌های سبک مانند اسطوخودوس باعث می‌شود تا من در روز احساس خوشبختی و آرامش کنم.”

بنفش اسرارآمیز است

“هر وقت من بنفش را می‌بینم، باعث تعجب در مورد مکان‌های عمیق و دوردست فضای بیرونی و زمین می‌شود؛ و همیشه کمی از خلاقیت را از من بیرون می‌کشد.”

سخن پایانی ایده‌آل مگ

مانند سایر رنگ‌ها در بحث روانشناسی رنگ ها، پاسخ به رنگ بنفش اغلب به تجربیات گذشته و تأثیرات فرهنگی بستگی دارد. اگر دانشجو هستید یا دوره سختی را پشت سر می‌گذارید ، یک تراپی با سنگ‌های بنفش می‌تواند به شما کمک کند خیلی راحت‌تر با این وضعیت کنار بیایید. اگر هنرمند هستید، در اطراف اشیاء بنفش، الهام گرفتن راحت‌تر است. بنفش یک رنگ نجیب و زیبا است و در صورتی که بدانیم چگونه از آن استفاده کنیم می‌تواند به ما کمک کند. پاسخ‌ها به رنگ بنفش می‌توانند از نظر هر شخصی متفاوت باشند. اما بسیاری احساس می‌کنند که این رنگ سلطنتی به نظر می‌رسد اما مرموز است. احساسات خود را نسبت به رنگ بنفش در نظر بگیرید و در مورد برخی از تأثیرات یا تجربیاتی که ممکن است در واکنش شما به این رنگ نقش داشته باشد، فکر کنید.

3.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x