پنج صفت اصلی شخصیت | گشودگی، وجدان، برون‌گرایی، موافقت، روان‌رنجوری

محققان روانشناسی غالبا شخصیت را از نظر پنج صفت اصلی تعریف می‌کنند. می‌توان آنها را به عنوان شرایط پایدار که مربوط به تفاوت‌های رفتاری است تصور کرد.

مدل پنج صفت اصلی شخصیت شامل خصوصیات گسترده‌ای است که هر یک از آنها ویژگی‌های خاصی را در بر می‌گیرند.

در ادامه به این پنج صفت اصلی شخصیت می‌پردازیم.

گشودگی به تجربه (جنبه‌ها شامل کنجکاوی روشنفکری و تخیل خلاق است)

گشودگی به تجربه، یا به سادگی باز بودن، یک ویژگی اصلی شخصیت است که دلالت بر پذیرش ایده‌ها و تجربیات جدید دارد. این یکی از پنج بعد شخصیتی اصلی است که باعث تحریک رفتار می‌شود. کسانی که در سطح بالایی از باز بودن قرار دارند بیشتر از افرادی که گشودگی به تجربه کمتری دارند؛ به دنبال تجربه های جدید هستند. این افراد معمولا در برخورد با افراد نا آشنا راحت تر بوده و به احساسات روانی آن‌ها توجه بیشتری نشان می‌دهند. آنها تمایل به نشان دادن سطح بالایی از کنجکاوی دارند و غالباً از تعجب کردن لذت می‌برند. کسانی که سطح پایینی از باز بودن را دارند، روال‌ها، افراد و ایده‌های آشنا را ترجیح می‌دهند. آنها می‌توانند به عنوان ذهن بسته شناخته شوند.

پنج صفت اصلی شخصیت

وجدان (سازمان‌یافتگی، بهره‌وری، مسئولیت)

با وجدان بودن یک ویژگی اساسی شخصیتی است. یکی از پنج صفت اصلی شخصیت که نشان دهنده گرایش به مسئولیت‌پذیری‌، سازمان‌یافتگی، سخت‌کوشی، هدفمند بودن و پیروی از هنجارها و قوانین است. وجدان نیز مانند سایر عوامل اصلی شخصیت، دارای چندین جنبه است. با وجدان بودن شامل كنترل خود، كوشا بودن، مسئوليت‌پذیری و قابل اطمینان بودن است. یک فرد با وجدان، در تنظیم و کنترل خود خوب عمل می‌کند. این صفت باعث می‌شود که شما اهداف دوربردی را تعیین کنید یا نگه دارید، به فکر انتخاب باشید، با احتیاط رفتار کنید و دیگران را جدی بگیرید.

برون‌گرایی (جامعه‌پذیری، با ادب بودن، برعکس درونگرایی)

برون‌گرایی یک ویژگی شخصیتی است که معمولاً با انرژی زیاد و یا صحبت مشخص می‌شود. به طور کلی، این اصطلاح به وضعیتی اطلاق می‌شود که شخصی در آن شارژ شود، یا انرژی خود را از بودن با افراد دیگر تامین کند. نقطه مقابل – صرف انرژی در تنها بودن – به عنوان درون‌گرایی شناخته می‌شود.

موافقت (دلسوزی، احترام، اعتماد به دیگران)

توافق یک ویژگی شخصیتی است. شخص با این ویژگی را می‌توان به عنوان تمایل به مشارکت، مودب، مهربان و دوستانه توصیف کرد. علاوه بر این، افراد با توافق بالا اعتماد بیشتری، محبت آمیزی، نوعدوستی و همچنین سایر رفتارهای عمومی اجتماعی را دارند. افرادی که در این صفت اجتماعی قرار دارند، به ویژه دلسوز هستند و نگرانی زیادی را برای رفاه دیگران نشان می‌دهند و اولین کسی هستند که به افراد نیازمند کمک می‌کنند. فرد مورد قبول یک فرد محور است که معمولاً از مهارت‌های اجتماعی خوبی برخوردار است. این افراد غالباً دیگران را از طریق نمایی با گل رز می‌بینند و سعی می‌کنند طرف مثبت را در همه پیدا کنند. با این وجود فرد کمتر موافق، بیشتر تمایل به دستکاری، سرکشی، پرخاشگری و رقابت دارد. آنها به افراد دیگر اهمیتی نمی‌دهند، اظهار نظرهای توهین آمیز انجام می‌دهند، صبر و حوصله کمی دارند و به راحتی اذیت و آزار می‌شوند.

روان‌رنجوری (گرایش به اضطراب و افسردگی)

روان‌رنجوری، یکی از خصوصیات شخصیتی پنج صفت اصلی شخصیت است. به طور معمول تمایل به اضطراب، افسردگی، خود شکی و سایر احساسات منفی تعریف می‌شود. تمام خصوصیات شخصیتی، از جمله روان‌رنجوری، در یک طیف وجود دارند – بعضی از افراد بسیار عصبی‌تر از دیگران هستند. در پنج صفت اصلی شخصیت گاهی اوقات روان‌رنجوری بعنوان ثبات کم عاطفی یا احساسات منفی توصیف می‌شود.

این صفات، که اغلب به عنوان “پنج بزرگ” خوانده می‌شوند، با نام‌های اختصاری OCEAN یا CANOE خلاصه می‌شوند. تصور می‌شود افراد هر یک از پنج بعد گسترده شخصیت را در یک درجه یا درجه دیگر به نمایش می‌گذارند. برخی از افراد در هر صفت بالاتر و برخی دیگر در رتبه پایین قرار می‌گیرند. تنوع نامتناهی شیوه‌های مختلف در تفاوت افراد در نحوه بیان صفات، بخشی از آنچه مطالعه شخصیت را بسیار جذاب می‌کند، است.

مدل پنج صفتی توسط محققان شخصیت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این تنها مدل موجود نیست. مدل شش عاملی که اخیراً با نام HEXACO معرفی شده است، فاکتور صداقت و فروتنی را به پنج صفت اصلی اضافه می‌کند.

چگونه پنج صفت اصلی شخصیت اندازه‌گیری می‌شوند

اندازه‌گیری پنج صفت اصلی شخصیت

صفات پنج گانه بزرگ معمولاً با استفاده از یکی از پرسش‌نامه‌های متعدد ارزیابی می‌شوند. در حالی که این آزمایشات در شرایط دقیق مورد استفاده برای هر صفت متفاوت است، اما در اصل همان ابعاد وسیع را در بر می‌گیرند. این پرسش‌نامه‌ها نمرات بسیار پایین را برای هر یک از آنها ارائه می‌دهند: گشودگی به تجربه (همچنین به آن گشاده‌روی یا صرفاً باز بودن نیز می‌گویند)، با وجدان بودن، برونگرایی ( برعکس آن درونگرایی)، توافق‌پذیری و عصبی بودن (گاهی احساسات منفی یا ثبات عاطفی).

یک آزمایش، آخرین نسخه موجود، می‌پرسد که شخص با چه کسی موافق یا مخالف است که او کسی است که جملات خاص مختلفی را ارائه می‌دهد، مانند:

  • “درباره چیزهای مختلف کنجکاو است؟” (برای گشودگی به تجربه یا روشن‌بینی)
  • “آیا سیستماتیک است؟ دوست دارد چیزها را مرتب نگه دارد؟” (برای با وجدان بودن)
  • “آیا برونگرا است؟ آیا اجتماعی است؟” (برای برونگرایی)
  • “دلسوز است؟ قلبی نرم دارد؟” (برای موافقت)
  • “خلقی است؟ نوسانات رو به بالا و پایین دارد؟” (برای عصبی بودن یا احساسات منفی)

براساس رتبه‌بندی شخص برای ده‌ها مورد از این اظهارات (یا کمتر از سایر آزمون‌ها)، می‌توان میانگین هر نمره را برای هر پنج ویژگی محاسبه کرد.

نمره شما در پنج صفت اصلی شخصیت به شما چه می‌گوید؟

نمرات پرسشنامه پنج صفت اصلی شخصیت، احساس می‌کند که چگونه یک شخص (پایین یا بالا) در یک زنجیره برای هر صفت رتبه بندی می‌شود. مقایسه این نمرات با نمونه بزرگی از برگزارکنندگان آزمون، همانطور که برخی از تست‌های آنلاین انجام می دهند، تصویری از چگونگی باز ، صراحت وگشودگی، برون‌گرایی (یا درون‌گرایی)، قابل قبول و عصبی بودن را نسبت به دیگران ارائه می‌دهد.

چگونه پنج صفت بزرگ تعیین شدند؟

محققان با تجزیه و تحلیل کلمات انگلیسی که برای توصیف خصوصیات شخصیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از تکنیک‌های آماری برای شناسایی خوشه‌های خصوصیات مرتبط استفاده کردند. این کار منجر به تعداد کمی از ابعاد فراگیر ویژگی شد که روانشناسان شخصیت از نظر علمی در نمونه‌های جمعیتی زیادی آزمایش کرده‌اند.

چه کسی ویژگی‌های شخصیتی پنج بزرگ را توسعه داده است؟

پنج بزرگ توسط هیچ یک از افراد تعیین نشده بودند. آنها ریشه در کار پژوهشگران مختلف دارند که به دهه 1930 باز می‌گردد. در سال 1961، ارنست تاپس و ریموند کریستال پنج عامل شخصیتی را شناسایی کردند که دیگران می‌توانند آن رامجدداً تغییر نام دهند. لوئیس گلدبرگ در سال 1981 از اصطلاح پنج بزرگ در توصیف این عوامل گسترده استفاده کرد.

آیا آزمایش پنج بزرگ صفات خاص‌تر را اندازه‌گیری می‌کند؟

برخی از پرسش‌نامه‌های پنج‌گانه بزرگ پنج ویژگی اصلی را به زیر اجزای کوچکتر یا “جنبه‌های” کوچکتر شکسته‌اند که با یکدیگر ارتباط دارند اما می‌توانند به طور مستقل اندازه‌گیری شوند. به عنوان مثال، در موجودی پنج گانه بزرگ، “جامعه پذیری” و “ادعا” جنبه‌های متمایز برون‌گرایی هستند، در حالی که “سازمان‌دهی” و “مسئولیت” جنبه‌های وجدان کاری دارند.

چرا پنج صفت اصلی شخصیت مهم هستند

اهمیت پنج صفت اصلی شخصیت

مدل پنج بزرگ به افراد كمك می‌كند تا چگونگی مقایسه با دیگران را بهتر درک كنند و نام‌های خود را براساس خصوصیاتشان بگذارند. مدل پنج بزرگ همچنین برای کشف روابط بین شخصیت و بسیاری از شاخص‌های زندگی استفاده می‌شود. این موارد شامل پیامدهای تبعی نظیر سلامت جسمی و بهزیستی و همچنین موفقیت در زمینه‌های اجتماعی، دانشگاهی و حرفه‌ای است. روانشناسان شخصیت، ارتباطات قابل توجهی بین نحوه ارزیابی افراد در مقیاس‌های صفت و چگونگی احساس به طور متوسط ​​در جنبه‌های مختلف زندگی خود مشاهده کرده‌اند.

نمرات پنج بزرگ در مورد نتایج دیگر چه می‌توانند به ما بگویند؟

حداقل در نمونه‌های غربی بسیار زیاد است. به عنوان مثال شواهد موثقی وجود دارد که برون‌گرایی با بهزیستی ذهنی همراه است. روان‌رنجوری با تعهد کاری پایین‌تر و موافقت با دینداری. برخی صفات با خطر مرگ و میر مرتبط بوده است. با این حال، این الگوهای کلی هستند و به این معنی نیستند که یک صفت لزوماً باعث بروز هر یک از این نتایج می‌شود.

آیا پنج صفت اصلی شخصیت می‌توانند تغییر کنند؟

بله. اگرچه اقدامات صفت شخصیتی در دوره‌های كوتاهی در بزرگسالی نسبتاً سازگار است، اما در طول دوره زندگی تغییر می‌كنند. همچنین دلیلی بر این باور است که تغییر عمدی شخصیت امکان‌پذیر است.

آزمایش پنج صفت اصلی شخصیت و شخصیت‌های دیگر

پنج بزرگ

روش‌های مختلفی برای نشان دادن صفات اصلی ارائه شده است. پژوهشگران شخصیت همچنان بر سر تعداد ویژگی‌های مشخصی که می‌توان سنجید اختلاف نظر دارند. الگوی پنج صفت اصلی شخصیت بر بقیه مسلط است. تا آنجا که به روانشناسان مربوط می‌شود، چندین نوع ارزیابی برای اندازه‌گیری پنج صفت وجود دارد.
خارج از روانشناسی دانشگاهی، تست‌هایی که قصد دارند افراد را به انواع شخصیت – از جمله آزمون‌های شخصیت مایرز-بریگز و اینیاگرام طبقه‌بندی کنند، بسیار رایج هستند. هرچند که بسیاری از کارشناسان چنین آزمایش‌هایی را به دلایل علمی انجام می‌دهند. مدل پنج صفت اصلی شخصیت دارای نقاط قوت مفهومی و تجربی است که دیگر مدل‌ها فاقد آن هستند.

آزمایشات پنج صفت اصلی شخصیت چگونه با مایرز-بریگز مقایسه می‌شوند؟

به دلایل بسیاری، بسیاری از روانشناسان شخصیت تست‌های پنج صفت اصلی شخصیت را برتر از شاخص نوع مایرز-بریگز می‌دانند. اینها شامل نگرانی در مورد قابلیت اطمینان در مورد انواع اختصاص داده شده توسط مایرز-بریگز و اعتبار آزمون است. اگرچه بین ابعاد آن (که شامل برونگرایی-درونگرایی است) و تست‌های پنج صفت اصلی شخصیت، همپوشانی وجود دارد.

آیا تست‌های پنج صفت اصلی شخصیت انواع شخصیت را تشخیص می‌دهند؟

بستگی به این دارد که “نوع” را دقیقاً تعریف کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که برای هر یک از ویژگی‌های مشخص، افراد به جای متناسب بودن در دسته‌ها، در نقاط مختلف در امتداد یک زنجیره قرار می‌گیرند. در حالی که بعضی‌ها ذاتا به عنوان یک برون‌گرا یا درون‌گرا شناخته می‌شوند.

آیا آزمایشات پنج صفت اصلی شخصیت محدودیت‌های شناخته شده‌ای دارند؟

بله. برخی از مدل پنج عاملی به دلیل ریشه آن در داده‌ها و نه به صورت تئوری انتقاد کرده‌اند و معتقدند که تمام صفات اساسی را شامل نمی‌شود (به HEXACO مراجعه کنید.) همچنین شواهدی وجود دارد که آزمایش‌های کنونی نتایج قابل اعتماد کمتری را در خارج از کشورهای غربی و صنعتی ارائه می‌دهند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x